Sunday, June 5, 2011

TAKZIAH...ALFATIHAH....AJAL TU PASTI...CARANYA DALAM ILMU SERTA KETENTUAN ALLAH...BERSEDIALAH...BERTAUBAT DAN BERTAQWALAH...DISANA CUMA ADA SYURGA DAN NERAKA.....

Maut sebelum majlis perkahwinan



KERETA Proton Wira yang dinaiki Norhasmalinda, Nur Aqilah Najiha dan Nur Azura remuk selepas terlibat dalam kemalangan di Machang semalam.



MACHANG – Kegembiraan seorang ayah untuk pulang ke kampung menghadiri majlis perkahwinan anak saudaranya bersama ahli keluarga tersentak apabila anak sulungnya serta dua lagi anak saudaranya maut dalam satu kemalangan jalan raya di sini semalam.
Lebih menghibakan, dia menyaksikan sendiri kereta Proton Wira yang dipandu anaknya itu bertembung dengan sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) jenis SsangYong Rexton melalui cermin pandang belakang ketika dia ingin melihat kedudukan kereta anaknya itu.
Dalam kejadian kira-kira pukul 9.30 pagi di Kilometer 46.8, Jalan Kota Bharu-Kuala Krai di Kampung Kemuning itu, kereta yang dipandu Norhasmalinda Halim, 24, bersama dua sepupunya, Nor Aqilah Najiha Mohd. Saari, 14, dan kakaknya, Nor Azura, 18, dikatakan cuba memotong sebuah kenderaan lain sebelum bertembung dengan kenderaan tersebut.
Ketiga-tiga mereka maut dalam kemalangan itu manakala pemandu SUV itu tidak mengalami sebarang kecederaan.
Bapa Norhasmalinda, Halim Jusoh, 47, memberitahu, ketika kejadian, dia yang memandu kereta lain bersama isterinya, Mariah Ismail, 45, dan tiga anaknya dalam perjalanan dari Gua Musang ke Kampung Aur, Telong, Bachok untuk menghadiri majlis perkahwinan anak saudaranya.
“Kami bertolak dari Gua Musang kira-kira pukul 7.30 pagi dan kereta yang dipandu arwah (Norhasmalinda) berada di belakang kereta saya.
“Sampai di tempat kejadian, kebetulan ketika itu saya melihat cermin pandang belakang dan nampak kereta anak saya terlibat dalam kemalangan. Saya terus memberhentikan kenderaan dan berlari ke tempat kejadian,” katanya ketika ditemui semalam.

Sebak lihat mayat anak

Oleh ASMIZAN MOHD SAMIRAN
mizan@hmetro.com.my

pix_middle
BEGINI... Halim   menceritakan bagaimana beliau melihat melalui cermin pandang belakang keretanya.
BEGINI... Halim menceritakan bagaimana beliau melihat melalui cermin pandang belakang keretanya.
MACHANG: Pilu hati seorang bapa apabila melihat dari awal hingga akhir bagaimana anaknya terbabit kemalangan jalan raya sebelum mengangkat jenazah anaknya keluar dari kenderaan dalam kemalangan membabitkan dua kenderaan yang mengorbankan tiga sepupu termasuk dua beradik, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 9.30 pagi di Kilometer 46.8 Jalan Kota Bharu- Kuala Krai, Norhasmalinda Halim, 24, dan dua sepupunya, Nor Aqilah Najiha Mohd Saari, 14, dan Nor Azura Mohd Saari, 18, yang juga adik-beradik maut di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala, leher dan badan.

Kejadian berlaku ketika Norhasmalinda dan dua sepupunya dalam perjalanan dari Bandar baru Gua Musang, ke majlis kenduri kahwin seorang sepupu di Kampung Aur, Bachok.
Difahamkan, kereta Wira dipandu Norhasmalinda bertembung dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda Rexton yang datang dari arah Kota Bharu.

Bapa Norhasmalinda, Halim Jusoh, 43, berkata dia dan anaknya bertolak kira-kira jam 7.30 pagi dari Bandar Baru Gua Musang dan berkonvoi dua kereta ke majlis perkahwinan sepupu mereka di Kampung Aur, Bachok.

Katanya, dia menaiki sebuah kereta Mercedes bersama isteri, Mariah Ismail, 45, dan tiga lagi anaknya, manakala Noshasmalinda memandu sebuah lagi kereta bersama dua sepupunya.

“Ketika kira-kira lima kilometer lagi ke simpang Machang, saya melihat cermin belakang dan nampak anak saya terbabit kemalangan. Saya berada di depan selang tiga kereta.

“Segala-galanya berlaku dalam sekelip mata dan saya berpatah balik untuk melihat keadaan anak tetapi dia sudah meninggal dunia sebelum saya mengangkatnya keluar dari kereta.
“Saya turut melihat dua anak saudara saya tidak lagi bernyawa tersepit di dalam kereta,” katanya yang turut memberitahu dua anak saudaranya tidur di rumahnya di Gua Musang sempena cuti sekolah dan mahu dihantar pulang dalam perjalanan berkenaan.

Menurut Halim, dia tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangis melihat sekujur tubuh anaknya.

“Setiap yang hidup pasti akan mati. Justeru, saya reda dengan pemergian anak.

“Cuma, saya terkilan kerana anak sepatutnya habis pengajian dalam jurusan Diploma Elektronik Industri di Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC) di Kulim, Kedah selepas tamat amali di Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu, Lundang, kota Bharu, 9 Jun ini,” katanya.

Halim berkata, anaknya tidak menunjukkan sebarang perubahan, sebaliknya bersikap seperti biasa.

Bagi adik Norhasmalinda, Nor Ashikin Akmel Halim, 21, kakaknya dilihat lebih gemar mendiamkan diri sejak kebelakangan ini sebelum maut dalam kemalangan.

Jenazah ketiga-tiga mangsa dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Kampung Pantai Melawi, Bachok, selepas Isyak.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Machang Deputi Superintendan Che Malik Bedot ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan siasatan dijalankan.


Gara-gara elak bangkai kucing


ANGGOTA polis memeriksa mayat salah seorang mangsa yang terbunuh dalam kemalangan di Seremban kelmarin.


SEREMBAN - Dua anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) maut selepas motosikal yang ditunggang mereka dirempuh sebuah kenderaan pacuan empat roda yang cuba mengelak bangkai seekor kucing di atas jalan di Jalan Lenggeng-Mantin di sini kelmarin.
Dalam kejadian pada pukul 11.40 malam itu, Amran Ahmad, 36, dan rakannya, Zainal Abidin Nordin, 46, maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan badan.
Difahamkan, ketika kejadian, kedua-dua mangsa yang masing-masing menunggang motosikal jenis Yamaha Ego dan Modenas Kriss dalam perjalanan pulang dari tempat kerja di Lenggeng menghala ke rumah mereka di Mantin.
Jurucakap polis berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila sebuah kenderaan pacuan empat roda jenis Mitsubishi Storm yang dipandu seorang lelaki terbabas dan merempuh kedua-dua mangsa yang menunggang di laluan bertentangan.
"Ekoran rempuhan itu, kedua-dua mangsa tercampak ke atas jalan manakala Mitsubishi Storm tersebut terbalik.
"Kita percaya ketika kejadian, Mitsubishi Storm tersebut terbabas apabila cuba menggelak bangkai seekor kucing di atas jalan," katanya ketika dihubungi di sini semalam.
Amran dan Zainal Abidin yang bertugas di Depot Tahanan Imigresen Lenggeng dekat sini meninggal dunia di tempat kejadian. Pemandu pacuan empat roda tersebut pula hanya mengalami cedera ringan.

Kerap sebut soal mati



SEREMBAN: “Dua tiga hari ini adik saya yang ceria berubah menjadi pendiam malah kerap bercakap soal kematian, bagai tahu dia akan pergi buat selama-lamanya,” kata Puzilah Harun, 43, kakak tiri kepada seorang daripada dua mangsa yang terbunuh dalam kemalangan di Jalan Mantin-Lenggeng, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam, dua anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela) yang bertugas di Depot Tahanan Imigresen Lenggeng, Amran Ahmad, 36, dan Zainal Abidin Nordin, 46, maut dalam kemalangan selepas motosikal ditunggang dirempuh kenderaan pacuan empat roda ketika dalam perjalanan pulang ke Nilai bagi menghadiri kenduri memasuki rumah baru Puzilah.

Menurut Puzilah, dia yang baru memasuki rumahnya terkejut menerima berita kemalangan itu, sedangkan mereka 10 beradik menunggu kepulangan anak keenam dalam keluarga itu.
“Saya menghidangkan makanan untuk adik (Amran) dan menunggunya hingga jam 12 tengah malam, kerana biasanya dia pulang jam 11 malam selepas selesai bertugas di depot itu,” katanya ketika ditemui di Pusat Forensik Hospital Tuanku Jaafar (HTJ), di sini, semalam.

Puzilah berkata, dia menerima berita itu kira-kira jam 12.30 pagi daripada rakan adiknya yang memberitahu arwah meninggal dunia selepas terbabit dalam kemalangan.

“Saya terkejut kerana dia memang tinggal bersama saya dan suami sejak beberapa tahun, malah arwah tidak sempat menjamah masakan kenduri.

“Saya bagai tidak percaya, namun sebaik ke hospital, doktor mengesahkan mayat itu adalah adik saya dan kenduri kesyukuran yang dibuat pada malam kelmarin akan bersambung kenduri tahlil pada malam ini (semalam),” katanya.

Menceritakan mengenai perubahan adiknya pada saat terakhir, Puziah berkata, arwah memberitahu dia tidak sihat, malah selalu bercakap mengenai kematian.

Bayi maut tersedak susu soya



ZULAZMI memangku mayat anaknya keluar dari bilik mayat di PPUM, Petaling Jaya semalam.



PETALING JAYA – Seorang bayi perempuan berusia enam bulan meninggal dunia dipercayai akibat tersedak susu soya pada saluran pernafasan ketika berada di rumah pengasuhnya di Kerinchi di sini kelmarin.
Rania Batrisya Zulazmi disahkan meninggal dunia ketika mendapat rawatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).
Menurut laporan bedah siasat yang dikeluarkan hospital berkenaan, kematian Rania adalah disebabkan oleh saluran pernafasannya tersekat dengan susu tersebut.
Rania dibawa ke PPUM oleh pengasuhnya, seorang wanita berusia 60 tahun kira-kira pukul 1.30 petang kelmarin selepas mendapati bayi itu berada dalam keadaan lemah dengan tangan dan kakinya sejuk.
Bayi malang itu bagaimanapun gagal diselamatkan dan disahkan meninggal dunia kira-kira tiga jam kemudian.
Difahamkan, anak tunggal kepada pasangan Radiana Rais, 37, dan Zulazmi Jamaludin, 41, itu diberi sejenis susu soya tetapi makanan itu tersekat pada saluran pernafasannya disyaki semasa bayi itu tidur.
Nenek mangsa, Ramlah Baba, 63, ketika ditemui di rumah mayat PPUM memberitahu, dia terkejut dengan kejadian menimpa cucunya yang sebelum ini disifatkan sebagai penyeri keluarga.
“Walaupun Rania (Batrisya) baru berusia enam bulan, dia nampak pintar dan pandai mengambil hati.


Bayi mati tersedak



KUALA LUMPUR: Seorang bayi perempuan berusia enam bulan yang biasanya dijaga neneknya, dilaporkan maut dipercayai tersedak susu yang dicampur dengan makanan, di sini, kelmarin.
Bayi malang itu mati selepas tiga jam bertarung nyawa di Unit Rawatan Rapi (ICU) Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) sejurus dihantar ke sana, kira-kira jam 1.30 tengah hari.

Menurut nenek mangsa, Ramlah Baba, 63, biasanya dia yang menjaga mangsa, Rania Batrisya Zulazmi, namun kerana ada urusan di kampung, cucunya dihantar oleh menantu lelakinya ke rumah pengasuh di Tingkat 6, Pangsapuri Bukit Angkasa, Pantai Dalam, sebelum keluar bekerja.
Bagaimanapun, katanya, beberapa jam selepas itu, pengasuh berkenaan menghubungi ibu mangsa di tempat kerja bagi memaklumkan anaknya dimasukkan ke hospital dan tidak memberitahu lebih lanjut keadaannya.

“Sebelum ini, mak cik yang menjaga dan mengasuh Rania kerana ibunya tidak mahu anaknya dijaga orang lain atau mana-mana pusat jagaan.

“Bagaimanapun, mak cik terpaksa pulang ke kampung di Melaka kerana perlu menjaga suami yang sakit,” katanya.

Katanya, anak sulung pasangan Zulazmi Jamaludin, 41, dan Radiana Rais, 37, itu baru sebulan di bawah jagaan pengasuh yang juga jiran mereka.

Ramlah berkata, sehari sebelum kejadian, cucu keenamnya mengalami muntah teruk dan dibawa ke klinik untuk rawatan lanjut.
“Bagaimanapun, doktor yang merawatnya ketika itu mengesahkan ia hanya muntah biasa dan dibenarkan pulang.

“Bagaimanapun semalam, ketika mak cik melihat keadaan Rania di ICU semalam (kelmarin), doktor memberitahu keadaannya tenat dan tidak bermaya,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Brickfields, Superintendan Aida Abdul Hamid mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan memberitahu kes berkenaan diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

“Setakat ini kita menolak sebarang unsur jenayah, namun siasatan mengenai kejadian itu masih dilakukan berdasarkan laporan bedah siasatan diperoleh,” katanya.

Katanya, yang pasti, mangsa disahkan meninggal dunia kira-kira jam 4.30 petang di PPUM dan jenazah dibawa ke rumah datuk sebelah bapanya di Ampang sebelum dikebumikan.

Tragedi makan guna bekas beracun



TAWAU: Kegembiraan sepasang suami isteri bersama seorang anak lelaki berusia lapan tahun yang bersarapan bertukar tragedi apabila ketua keluarga itu maut manakala isteri dan anaknya kritikal apabila bekas makanan digunakan adalah bekas racun.
Kejadian berlaku di Kampung Wakuba, di sini, kira-kira jam 10 pagi ahad lalu dan ia hanya disedari jiran mangsa yang terlihat keluarga berkenaan pengsan dalam pondok rumah mangsa sebelum membawa mereka ke Hospital Besar Tawau untuk mendapatkan rawatan.

Ketua Polis Daerah Tawau, Asisten Komisioner Ibrahim Chin berkata, tiga sekeluarga terbabit dipercayai menjamah nasi dan ikan masin sebelum mereka tiba-tiba pengsan, dipercayai akibat keracunan makanan.
“Seorang lelaki berusia 34 tahun iaitu ketua keluarga terbabit meninggal dunia di tempat kejadian.

“Isterinya yang berusia 25 tahun bersama anak lelakinya masih dalam keadaan kritikal dan kini menerima rawatan di Hospital Besar Tawau,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Ibrahim berkata, setakat ini polis menolak sebarang unsur jenayah kerana kejadian itu membabitkan keracunan bekas makanan dan ia diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

“Kita percaya keluarga terbabit makan nasi dan ikan masin di dalam bekas yang beracun tanpa disedari, seterusnya mengakibatkan mereka pengsan.

“Namun polis masih menunggu laporan pihak hospital yang mengambil semua sampel makanan keluarga terbabit untuk diuji bagi mendapatkan pengesahan punca sebenar kejadian,” katanya.


Tiga maut rempuh pokok sawit



KOTA KINABALU: Tiga sekeluarga terbunuh dalam kemalangan yang disifatkan sebagai ‘insiden sawit’ selepas pacuan empat roda dinaiki lima beranak itu merempuh pokok sawit ketika pulang ke kampung halaman di Kinabatangan sempena cuti musim sekolah, kelmarin.
Kejadian berlaku di Kilometer 100, Jalan Sandakan-Lahad Datu, di sini, kira-kira jam 1 petang kelmarin selepas Isuzu D-Max dipandu Datu Rozi Datu Eranza, 37, dipercayai hilang kawalan lalu merempuh pokok sawit berhampiran.

Ketua Polis Daerah Kinabatangan, Deputi Superintendan Jaini Abdul Kadir berkata, mangsa yang terbunuh ialah isteri pemandu, Maslinah Datu Indal Bangsu, 39, adik pemandu, Datu Ahmad Nazri Datu Eranza, 20, dan anak saudara, Nurjuhuriah Abdul Kal, 23.
“Maslinah dan Datu Ahmad Nazri terbunuh di tempat kejadian, manakala Nurhujuriah yang cedera parah meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Daerah Kinabatangan.

“Datu Rozi cedera ringan manakala anak saudaranya, Shazirim Abdul Hussin, 12, cedera parah,” katanya.

Menurutnya, kenderaan dinaiki mangsa yang dalam perjalanan balik ke kampung di Kampung Bubul, Semporna, hilang kawalan selepas pemandunya cuba mengelak jalan berlubang.

“Ia menyebabkan kereta terbabas lalu berpusing sebelum merempuh pokok sawit di kawasan berkenaan.

“Akibat rempuhan itu, tiga penumpang maut dan dua lagi cedera parah,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Beliau berkata, dua mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Kinabatangan untuk rawatan, namun seorang meninggal dunia ketika menerima rawatan di hospital akibat cedera parah di kepala.

“Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kinabatangan untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga,” katanya.

Jaini berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan polis meminta orang ramai yang melihat kejadian itu supaya menghubungi polis untuk membantu siasatan.

1 comment: