Thursday, January 3, 2013

SIASAT JANGAN TAK SIASAT TAPI SEMUA SEKALI JANGAN BERPILIH2....TAK SIASAT ALLAH AKAN SIASAT SEMUA JERUNG2 YANG DILEPASKAN DIAKHIRAT KELAK....LU ORANG NAK LARI MANA

Lemak beri tenaga ketika sakit


GEMUK sedikit tidak mengapa tetapi jika berlebihan, ia akan bawa masalah. – Gambar hiasan



WASHINGTON – Berat badan berlebihan beberapa kilogram bukan sesuatu yang buruk, demikian menurut satu analisis baharu melibatkan hampir tiga juta orang. Analisis tersebut yang dibuat di Amerika Syarikat (AS) mendapati mereka yang memiliki berat badan berlebihan atau sedikit obes berkecenderungan hidup lebih lama. Namun, pakar-pakar kesihatan memberi amaran manfaat tersebut akan hilang sekiranya berat berlebihan beberapa kilogram itu bertambah dengan banyaknya.
Para penyelidik kajian berkenaan menggunakan data daripada hampir 100 kajian di seluruh dunia merangkumi maklumat kesihatan melibatkan lebih 2.8 juta orang dewasa. Antara sampel populasi tersebut, terdapat sekitar 270,000 kematian sepanjang tempoh kajian dijalankan. Selepas beberapa faktor lain seperti usia, jantina, tabiat merokok telah dikawal, kumpulan dengan ketinggian dan berat badan ‘berlebihan’ didapati kurang berisiko untuk mati sebanyak enam peratus berbanding mereka yang memiliki berat badan normal.
Kajian sama turut mendapati mereka yang ‘sedikit obes’ dengan ketinggian dan berat merangkumi indeks jisim badan (BMI) antara 30 hingga 35 didapati lima peratus kurang berisiko meninggal dunia sepanjang tempoh kajian. Namun, bagi mereka yang obes dengan BMI 35 dan ke atas, kadar kematian melonjak sebanyak 29 peratus berbanding subjek yang mempunyai berat badan normal. Penemuan terbaharu itu disiarkan Selasa lalu dalam jurnal saintifik, Journal of the American Medical Association (JAMA).
Pengarang-pengarang kajian itu memberikan beberapa sebab mengapa sedikit berat berlebihan baik untuk tubuh manakala berat ekstrem pula memudaratkan manusia. Mereka berkata, pertambahan lemak badan membekalkan manfaat metabolisme yang dapat melindungi jantung atau simpanan lemak berlebihan dapat membantu semasa ketiadaan selera makan ketika sakit. Ketua penyelidik berkenaan daripada Pusat AS Untuk Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) pernah menyiarkan satu kajian kontroversi pada 2005.
Kajian itu menunjukkan terdapat kaitan antara berat berlebihan dan jangka hayat lebih lama. Namun, kali ini, analisis kajian serupa dibuat berdasarkan sampel lebih besar yang diambil dari negara-negara berbeza di Amerika Utara, Eropah, Asia dan Amerika Selatan. Dua saintis bioperubatan, Steven Heymsfield dan William Cefalu dalam satu editorial yang turut disiarkan Selasa lalu dalam jurnal JAMA mengulas, kajian terbaharu itu dan beberapa penyelidikan lain menunjukkan sejumlah kecil lemak berlebihan memberikan simpanan tenaga yang diperlukan badan manusia ketika sakit atau membantu dalam cara lain.
Kata mereka, faktor-faktor tersebut masih memerlukan kajian lanjut. “Penemuan ini menunjukkan tidak semua pesakit yang diklasifikasi mempunyai berat berlebihan atau obesiti tahap satu terutamanya mereka yang menghidap sakit kronik memerlukan rawatan pengurangan berat badan,” jelas mereka. Pengarah CDC, Thomas Friedan ketika mengulas penemuan tersebut berkata: “Kita perlu lebih belajar tentang obesiti termasuk kaedah terbaik untuk mengiranya”. – AFP

Amalkan gaya hidup sihat jika mahu umur panjang

KUALA LUMPUR – Dua pakar pemakanan Malaysia mengakui bahawa individu yang memiliki berat badan lebih sedikit daripada Indeks Jisim Badan (BMI) yang ideal tidak akan membawa kemudaratan.
Ketua Bahagian Pemakanan dan Dietetik Universiti Perubatan Antarabangsa, Prof. Dr. Fatimah Arshad berkata, ia bagaimanapun tertakluk kepada gaya hidup seseorang dan caranya mengurus berat badan.
Sebagai contoh, jelas beliau, mempunyai BMI antara 26 dan 27 tidak akan mendatangkan masalah selagi individu berkenaan mempunyai julat lemak dalam tubuh yang normal serta menjalani aktiviti fizikal seperti bersenam.
“Sekiranya seseorang itu mempunyai BMI yang ideal tetapi tidak bersenam sekurang-kurangnya 30 minit selama lima hari berturut-turut, maka dia akan mempunyai masalah kesihatan seperti sakit jantung, kencing manis dan gout.
“Malah dia berkemungkinan mengalami sindrom mati mengejut disebabkan oleh kuantiti lemak yang terlalu tinggi dalam tubuh,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Beliau diminta mengulas satu kajian yang dilaporkan dalam Journal of the American Medical Association menunjukkan golongan yang mempunyai berat balebih sedikit daripada BMI ideal, memiliki kurang enam peratus risiko untuk meninggal dunia berbanding orang normal.
Sementara itu, Presiden Persatuan Pemakanan Malaysia, Dr. Tee E. Siong berkata, kajian itu ada benarnya tetapi ia tidak bermakna kualiti hidup orang yang mempunyai berat badan berlebihan lebih baik berbanding golongan normal.
“Walaupun berkemungkinan dapat hidup lebih lama, mereka akan menderita pelbagai penyakit untuk satu tempoh yang panjang disebabkan penyakit-penyakit tersebut,” katanya.

 

Hadith 40: 4 – Ketentuan dari Allah terhadap nasib hambaNya

Hadith ini adalah hadith keempat(04) dalam kitab Hadith 40 karangan Imam Nawawi. Hadith ini berkisar mengenai ketentuan yang Allah telah tetapkan nasib hambaNya semasa masih di dalam rahim Ibu.
عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ بنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : حَدَّثَنَا رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم وَهُوَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ : إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْماً نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَ اللهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا . [رواه البخاري ومسلم]

Terjemah Hadith

Dari Abu Abdurrahman Abdullah bin Mas’ud radiallahuanhu beliau berkata : Rasulullah s.a.w. menyampaikan kepada kami dan beliau adalah orang yang benar dan dibenarkan: Sesungguhnya setiap kalian dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya sebagai setitis mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi setitis darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya seorang malaikat lalu ditiupkan padanya roh dan dia diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: menetapkan rizkinya, ajalnya, amalnya dan kecelakaan atau kebahagiaannya. Demi Allah yang tidak ada ilah selain-Nya, sesungguhnya diantara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli syurga hingga jarak antara dirinya dan syurga tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli neraka maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya diantara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli neraka hingga jarak antara dirinya dan neraka tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli syurga  maka masuklah dia ke dalam syurga. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Pelajaran yang terdapat dalam hadith 40:04 – Ketentuan dari Allah terhadap nasib hambaNya

1. Allah ta’ala mengetahui tentang keadaan makhluknya sebelum mereka diciptakan dan apa yang akan mereka alami, termasuk masalah kebahagiaan dan kecelakaan.
2. Tidak mungkin bagi manusia di dunia ini untuk memutuskan bahwa dirinya masuk syurga atau neraka, akan tetapi amal perbutan merupakan sebab untuk memasuki keduanya.
3. Amal perbuatan dinilai di akhirnya. Maka hendaklah manusia tidak terpedaya dengan kondisinya saat ini, justru harus selalu mohon kepada Allah agar diberi keteguhan dan akhir yang baik (husnul khotimah).
4. Disunnahkan bersumpah untuk mendatangkan kemantapan sebuah perkara dalam jiwa.
5. Tenang dalam masalah rizki dan qanaah (menerima) dengan mengambil sebab-sebab serta tidak terlalu mengejar-ngejarnya dan mencurahkan hatinya karenanya.
6. Kehidupan ada di tangan Allah. Seseorang tidak akan mati kecuali dia telah menyempurnakan umurnya.
7. Sebagian ulama dan orang bijak berkata  bahwa dijadikannya pertumbuhan janin manusia dalam kandungan secara beransur-ansur adalah sebagai rasa belas kasih terhadap ibu. Karena sesungguhnya Allah mampu menciptakannya sekaligus.

Empat perkara yang telah ditentukan semasa kita dalam kandungan ibu.


Di sini saya tertarik sekali untuk berkongsi kepada rakan-rakan akan Hadis ke Empat daripada 40 Hadis Susunan Imam Nawawi. Satu perkara yang menyebabkan saya terfikir-fikir banyak kali mengenai ‘kecelakaan’ seseorang pada hujung hayat. Saya akan berkongsi Hadis tersebut bersama Huraiannya yang terkandung dalam Kitab Hadis 40 yang diterjemah, disyarah dan disusun oleh Mustafa Abdul Rahman, buku terbitan fajar Bakti muka surat 125. Ikuti perkongsian berikut:
Terjemahan Hadis Ke-Empat adalah seperti berikut:
Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim- dari abu abdul Rahman Abdullah bin Mas’ud Radiallahu’anh, katanya:
Telah menceritakan kepada kami oleh Rasulullah s.a.w dan ia benar lagi dibenarkan (ertinya ia (Rasulullah) yang benar dan dibenarkan segala tindakannya) ; sesungguhnya salah seorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama empat puluh hari air mani, kemudian jadi segumpal darah seperti demikian itu empat puluh hari, kemudian jadi seketul daging seperti demikian itu juga iaitu empat puluh hari, kemudian diutuskan kepadanya malaikat lalu ditiupkan roh padanya dan diperintahkannya menulis empat kalimah, iaitu rezekinya dan umurnya dan amalnya serta celakanya atau bahagianya. Maka demi Allah yang tidak ada tuhan selainnya, sesungguhnya salah seorang daripada kamu mengerjakan amal ahli syurga sehingga tidak ada jarak antaranya dengan syurga melainkan sehasta, kemudian terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu iapun mengerjakan dengan amal ahli neraka, maka masuklah ia kedalamnya. Dan sesungguhnya salah seorang kamu mengerjakan amal dengan ahli neraka sehinggar antaranya dan antara neraka melainkan sehasta, mungkin terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu ia pun mengerjakan pula dengan amal ahli syurga, maka masuklah ia ke dalamnya. -Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim
Syarahannya:
PERKARA ASAL KEJADIAN MANUSIA DAN KESUDAHAN AMALNYA

1. Ciptaan Manusia dengan Beransur-ansur
Pada hadis tersebut Rasulullah menerangkan asal permulaan manusia dan ketentuan dirinya sebelum lahirnya, sampai manusia mengerti asal dirinya diciptakan dari tanah atau dari air mani yang berasal dari tanah. Kemudian setelah hidup dalam jangka masa yang tertentu sampailah ajalnya dan dia menjadi mayat (bangkai) yang dikebumikan dalam tanah.
                Menurut hadis tersebut, manusia diciptakan dari air mani dengan cara beransur-ansur sebagaimana yang dikatakan Rasul, iaitu:
Sesnugguhnya dikumpulkan kejadian salah seorang kamu dalam perut ibunya empat puluh hari berupa air mani(nutfah).
Imam nawawi berkata: Bawaha mungkin yang dimaksudkan dengan ‘dikumpulkan’ di sini, ialah dikumpulkan air mani lelaki dan perempuan, lalu terjadilah anak, seperti yang dikatakan Allah dalam firman-Nya:
Dijadikan dari air mani yang memancar.
 (Surah at-thariq:6)
Dan mungkin pula yang dimaksudkan dikumpulkan dari seluruh badan, beralasan dengan pendapat yang mengatakan bahawa dalam peralihan masa pertama, air mani itu menjalani seluruh tubuh perempuan selama empat puluh hari dan sesudah itu baru dikumpulkan dan dijadikannya segumpal darah (‘alaqah). Demikian keadaannya selama empat puluh hari pula dalam fasa ke dua, yang makin sehari makin bertambah besar.
                Akhirnya, pada peralihan masa ketiga, darah yang beransur-ansur besar itu menjadi seketul daging (mudhghah) iaitu besar daging yang dapat dikunyah. Dan dalam peralihan masa ketiga inilah seketul daging itu mendapat bentuk ciptaan seorang manusia menurut kehendak tuhan dengan dimulai melengkapkan pancaindera; dijadikan padanya alat pendengaran, penglihatan, penciuman dan mulut serta diadakan dalam rongga perut apa yang disebut perut besar dan perut kecil (halus). Inilah dikatakan Allah dalam Firman-Nya:
Ia yang membentuk kamu di dalam rahim menurut bagaimana yang ia kehendaki.
(Surah al-Imran:6)
Kemudian apabila berakhirnya peralihan masa ketiga itu, yang berlangsung selama empat puluh hari, maka telah berumurlah segumpal daging yang telah dibentuk itu empat bulan, lalu ditiupkan rohnya supaya ia hidup. Firman Allah:
Hai manusia! Jika adalah kamu dalam keraguan tentang hari kebangkitan (hari kiamat) maka (fikirkanlah) bahawa sesungguhnya kami telah jadikan kamu dari tanah (iaitu Adam), kemudian dari setitik air mani, kemudian dari seketul darah, kemudian dari sekepal daging yang sempurna kejadiannya dan tidak sempurna kejadiannya (iaitu kurang keadaan kejadiannya atau tidak dijadikan iaini gugur).
(Surah al-haj, ayat 5)
2. Ditulis empat kalimah semasa dalam kandungan

Setelah kandungannya hidup kerana telah ditiupkan roh oleh malaikat, maka diperintahkan kepadanya untuk menulis empat kalimah mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya, kesudahan nasib dirinya bahagia atau celaka. Ertinya, waktu itu bahagian rezeki yang akan diterimanya telah ditetapkan tentang banyak atau sedikit, dengan cara yang payah atau senang, dari jalan yang haram atau halal. Demikian pula panjang pendek usianya, buruk baik pekerjaannya, celaka bahagia akhir hidupnya.
                Dalam riwayat ibnu Mas’ud (dalam hadis lain)ada diterangkan bahawa apabila air mani (nutfah) telah bertempat dalam rahim, maka malaikat terus mengambil dengan tapak tangan seraya berkata: ‘Hai tuhan! Adakah hendak dijadikan kejadian ini atau tidak?” Apabila tuhan menjawab: ”Tidak dijadikan”; maka air mani itu dicampakkan ke dalam rahim berdarah dan tidak bernyawa. Tetapi jika tuhan menjawab “jadikanlah!”; maka malaikat itu berkata lagi: “adakah dia lelaki atau perempuan? Berbahagiakah orangnya atau celaka? Bagaimana rezekinya? Berapakah lama usianya? Dan dibumi manakah tempat kematiannya?” Setelah itu tuhan menjawab: pergilah kepada Ummul kitab (Luh Mahfuz). Segala-galanya itu ada di sana. Kemudian malaikat pun pergi ke tempat tersebut lalu menyalin apa yang ada di situ hingga kepada sifatnya yang kecil semuanya ada belaka.
                Demikianlah apa yang telah ditulis baginya adalah ketetapan bagi kehidupannya di dunia ini. Tetapi dia sendiri tidak mengetahui bagaimana tulisan itu, sebab pengetahuan mengenainya bukanlah urusannya. Urusan bagi manusia adalah melaksankan kewajipan beramal dan bekerja menurut jalan dan sebabnya.
3. Sehasta dengan Neraka atau Syurga

Setelah Rasul menerangkan bahawa seorang manusia telah ditulis empat kalimah bagi perjalanan hidupnya di dunia, maka dijelaskan pula seorang yang celaka atau bahagia kerana amalnya yang jahat atau yang baik di akhir hayatnya hingga ke hari meninggalnya sampai kepada ketentuannya di akhirat kelak ke neraka atau ke syurga.
                Menurut hadis tersebut (hadis ke empat ini) seorang yang celaka itu pada masa hidupnya telah beramal dengan amal ahli syurga; ertinya telah melakukan taat dan menjauhi larangan hingga tidak ada jaraknya dengan syurga kecuali satu hasta saja lagi oleh  terlampau dekatnya dengan syurga itu dan tidak ada halangan kecuali ia belum lagi mati; tetapi nasibnya adalah malang kerana suratannya telah lebih dahulu menetapkan yang ia ahli neraka. Lalu berubahlah hatinya, bertukarlah sikap dan corak hidupnya; kalau dahulu semasa mudanya adalah seorang yang soleh, sekarang di masa tuanya adalah seorang yang fasik, dan dalam keadaan yang demikian ini akhirnya mati; mati dalam masa sedang asyik melakukan perbuatan ahli neraka. Kerana ini masuk ia ke dalam api neraka.
                Sebaliknya pula, pada hadis tersebut diterangkan hal orang yang bahagia, kerana mati dalam amal ahli syurga. Sekalipun sebelumnya ia telah banyak mengerjakan amal ahli neraka, tetapi disebabkan perubahan sikapnya dan kelakuannya, maka akhirnya ia dapat memasuki syurga, berkat pekerjaannya yang baik dan amalnya yang diterima dibahagian akhir hayatnya.
                Melihat kenyataan hadis ini, teranglah bagi kita bahawa akan menentukan akhir hayat dan kesudahan amal ialah suratan atau tulisan kitab yang ditetapkan lebih dahulu, seolah-olahnya apa yang sedang dikerjakan sekarang belumlah dapat menentukan atau memastikan natijah-natijah atau kesudahannya. Kalau demikian, apakah faedah beramal dan mengapakah bersusah payah berusaha? Tunggu sajalah keputusan takdir. Inilah pertanyaan yang selalu timbul yang sangat meragukan. Dan pada zaman Rasulullah pernah juga berbangkit soalan seperti itu sebagaimana yang telah diterangkan Rasulullah dalam salah satu hadis baginda yang bermaksud:
Tidak ada seorang daripada kamu melaikan telah ditulis tempat duduknya dari neraka dan tempat duduknya dari syurga. Lalu mereka berkata: Ya Rasulullah! Kalau begitu maka apakah kami berserah sahaja kepada tulisan kami dan kami tinggalkan amal? Rasulullah bersabda: Beramallah kamu, maka semuanya akan dipermudahkan kepada apa yang telah dijadikan baginya. Adapun orang yang dari golongan bahagia akan beramal dengan amal golongan bahagia. Dan orang dari golongan celaka akan beramal dengan amal golongan celaka (dalam hadis yang lain diterangkan: Orang yang bahagia akan dimudahkan untuk beramal dengan dengan amal orang bahagia, dan orang yang celaka akan dipermudahkan untuk amal orang celaka). Kemudian Rasulullah memabaca ayat 1 hingga 5 dari surah al-lail yang bermaksud: maka adapun orang yang memberi dan berbakti dan mengakui dengan kebaikan, maka kami akan mudahkan ia dengan jalan yang mudah. Dan adapun orang yang bakhil dan merasa terkaya dan mendustakan dengan kebaikan, maka ia akan dipermudahkan kepada jalan yang payah).
Jelaslah dari keterangan ini bahawa Rasulullah banyak memperkatakan perkara amal serta menitik beratkan hubungannya dengan seseorang. Kerana amal yang akan mendorongkan jalan kemudahan, dan kerananya pula akan terbuka arah tujuan dan padanya terdapat sebab-sebab yang menimbulkan kebahgiaan dan kecelakaan.
Petunjuknya (Dalalahnya):

Hadis ke empat ini mengandungi beberapa petunjuk, antaranya:
1. menunjukkan kepada asal kejadian manusia dari satu unsur yang sama, iaitu dari air mani, dan keluar ke dunia dari tempat yang sama, dalam keadaan yang sama; sama-sama tidak mengetahui sesuatu. Berdasarkan kepada kejadian yang sama inilah, maka manusia semua adalah satu sahaja tarafnya; tidak ada kemuliaan dan kehinaan seseorang, sebagaimana tidak ada sebarang sebab baginya memandang ketinggian dirinya dan kerendahan pada orang lain.
                Selanjutnya hadis ini menunjukkan kekuasaan Allah dan kebijaksanaannya menciptakan manusia dengan cara beransur-ansur serta ditetapkan pula garisan perjalanan hidupnya di dunia, supaya manusia itu sedar dirinya, mengetahui halnya, faham hakikat hidupnya; iaitu ia diciptakan, dihidupkan oleh tuhannya serta ditunjukkan sebab-sebab penghidupannya. Kesihatannya dan sebagainya. Akhirnya supaya ia mengerti dan percaya bahawa tuhan yang menciptakannya itulah tuhan yang mematikannya dan membangkitkannya kelak di kuburnya. Dan kebangkitan ini bagi tuhan tidaklah sukar. Kerana apakah sukarnya lagi baginya mewujudkan kembali suatu yang telah ada, sedang dulu semasa belum ada dapat diwujudkan-Nya.
2. menunjukkan bahawa amal seseorang adalah syarat yang menghampirkan kepada balasan yang baik atau jahat, syurga atau neraka sebagaimana yang difahamkan oleh hadis tersebut; dan bahawa seseorang tiada seharusnya memastikan dirinya masuk syurga kerana kebaikan dan memastikan orang lain masuk neraka kerana kejahatannya, atau membanggakan dengan amalnya dan merasa sudah cukup taatnya; kerana ia tidak tahu bagaimana kesudahannya kelak, bahagia atau celaka.
                Apa yang seharusnya dilakukan adalah mengusahakan supaya amal yang baik itu terus menerus sepanjang hayatnya serta memperelokkannya, mengawasi dari perkara yang merosakkannya dan supaya selalu memelihara perjalanan hati atau jiwanya atau perubahan yang mendatangkan akibat yang celaka. Kerana perubahan inilah yang sangat ditakuti sekali dan kerana inilah Rasulullah sendiri membanyakkan berdoa supaya ditetapkan hati dengan sabdanya: ‘Ya muqallibal qulub, thabbit qalbi ‘ala diinik’ yang bermaksud:’ hai tuhan yang mengubah segala hati! Tetaplah hatiku atas agamamu’.
                Dan pernah dikatakan orang kepada Rasulullah: Hai Nabi Allah! Kami beriman kepadamu dan apakah yang akan engkau datangkan? Adakah engkau takut atas kami? Sabdanya: Ya! Kerana segala hati di antara dua jari dari jari-jari tuhan Rahman ‘azzawajalla, yang diubah-ubahkannya betapa ia kehendaki.
Wallahu’alam.

Hadis ke-4: Empat Ketentuan Yang Ditentukan Terhadap Manusia Sebelum Lahir Ke Dunia

Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
"Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya roh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga."

[HR Bukhari & Muslim]

Pengajaran hadis:Kejadian manusia yang unik menunjukkan kekuasaan Allah SWT mencipta makhlukNya, seterusnya menjadi dalil bahawa hanya Dialah Tuhan yang berhak disembah. Kejadian manusia mesti menjadi renungan manusia yang berakal, kerana kejadiannya yang teramat indah dan unik ini tiada tolok bandingnya - manusia tidak mampu mencipta manusia atau robot bernyawa dan berakal fikiran. Proses kejadian manusia yang berperingkat-peringkat ini telah diceritakan oleh lslam melalui al-Qur'an dan hadis Nabi semenjak 14 kurun lampau, tetapi manusia baru benar-benar arif tentang proses ini di zaman kemajuan sains. lni adalah bukti yang jelas bahawa Allah SWT yang mencipta makhluk ini, Dia jugalah yang Maha mengetahui rahsia kejadian mereka. Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke dunia; rezekinya, ajal kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang yang susah atau senang. Amalan terakhir manusia adalah faktor penentu kepada nasibnya yang kekal abadi di akhirat. Boleh jadi dia sangat baik di sepanjang hayat, tetapi di saat terakhir dia melakukan perbuatan ahli neraka, iaitu maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan neraka. Begitulah sebaliknya.

Permulaan dan Pengakhiran Manusia - Hadith 4


HADITH 4

Dari Abu ‘Abd al-Rahman Abdullah bin Mas’ud radiyallahu ‘anh, katanya: Telah menceritakan kepada kami oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam dan ia benar lagi membenarkan (1). , sesungguhnya salah seorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari air mani, kemudian menjadi segumpal darah seperti yang demikian itu, kemudian jadi seketul daging seperti yang demikian itu juga, iaitu 40 hari, kemudian diutuskan kepadanya malaikat lalu ditiupkan roh padanya dan diperintahkannya menulis empat kalimat iaitu rezekinya, dan umurnya, dan amalnya dan celakanya atau bahagianya. Maka demi Allah yang tidak ada Tuhan selainnya, sesungguhnya salah seorang kamu mengerjakan dengan ‘amal ahli syurga sehingga tidak ada jarak antaranya dan antara syurga melainkan sehasta, kemudian terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu ia pun mengerjakan dengan ‘amal ahli neraka, maka masuklah ia ke dalamnya. Dan sesungguhnya salah seorang kamu mengerjakan dengan ‘amal ahli neraka sehingga tidak ada jarak antaranya dan antara neraka melainkan sehasta. Kemudian terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu ia pun mengerjakan pula dengan ‘amal ahli syurga, maka masuklah ia kedalamnya. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.


SYARAHANNYA:

Hadith yang keempat ini diriwayatkan oleh Abu ‘Abd al-Rahman Abdullah bin Mas’ud bin Ghafil bin Habib al-Hazali. Beliau adalah di antara orang-orang yang mendahului memeluk agama Islam serta terhitung dari golongan pembesar sahabah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam dan beliau adalah orang yang amat berani membaca al-Quran di Mekah secara berterang-terangan hingga kerananya dia pernah diseksa.


Di samping itu ‘Abdullah bin Mas’ud adalah khadam Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam yang setia, ke mana saja Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam pergi, beliau tidak ketinggalan turut sama. Beliau tidak pernah berenggang dari Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam sama ada di rumah mahupun di perjalanan, dan beliau terkenal dalam kalangan sahabah sebagai seorang penyimpan rahsia Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam.


Beliau adalah seorang yang kurus badannya, hitam warnanya lagi pendek. Tetapi ini tidaklah menjadi kurang dan hina peribadinya kerana beliau adalah lautan ‘ilmu dan karung yang penuh tepu dengan pengetahuan. Demikian menurut pengakuan Sayyidina ‘Umar sendiri kepada beliau.


Pada suatu hari pernah para sahabah tertawa melihat kedua belah kakinya yang kurus. Rasulullah pada saat itu juga berkata: Bahawa kaki ‘Abdullah dalam timbangan lebih berat dari bukit Uhud. Sebab itu tak usahlah diketawakan kerana kurus kedua belah kakinya, kerana yang menjadi ukuran ialah amalnya dan bukan kedua belah kakinya.


‘Abdullah pernah menjadi pengurus Bayt al-Mal di Kufah setelah kewafatan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam, dan beliau banyak meriwayatkan hadith. Menurut riwayat ada sebanyak 848 hadith yang disebut dalam kitab Bukhari dan Muslim.

*(1) Ertinya: Ia (Rasulullah) yang benar dan dibenarkan segala tindakannya.



Eentazhiriini,
Mohd Nuruddin Mohamed,
Merenung diri.

...NU'MIN SA'AH



Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul
daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya,
ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak
antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan
kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia
memasuki syurga.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim.12

Pernahkah kita terfikir, di permulaan hadis dan banyak ayat Al-Quran yang menceritakan tahap penciptaan manusia. Tambahan, ianya telah dibuktikan juga melalui kajian sains. Jom lihat apa Imam Nawawi kata:

Hikmat di sebalik kejadian berperingkat-peringkat : Sebagai pengajaran kepada manusia …
untuk mencapai tahap kesempurnaan ma’nawi mestilah melalui cara ((tadarruj)) beransur-ansur tidak gopoh atau gelojoh.

Begitu juga kita sebagai manusia, untuk berubah menjadi lebih baik ianya perlukan jalan istiqomah (berterusan) dan ‘step by step’. Pandanglah sejarah kita yang lepas sebagai teladan dan langkah seterusnya yang lebih baik. Tambahan, semua kita sebenarnya mempunyai sejarah yang sama, setitis air mani namun Allah lah yang telah megangkat darjat kita. Seharusnya, kita tak perlu banyak beralasan dengan dialog sebegini:
“memanglah dia baik, sebab mak ayah dy ustad…”
“memanglah dia baik, sebab itu dan ini…..”, ceh,,, banyak pula alasan

Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke bumi rezekinya, ajal kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang yang susah
atau senang.

Inilah kenyataan yang selalu diguna pakai untuk menunjukkan bahawa ‘jodoh dah ditentukan’ disebabkan jodoh termasuk dalam rezeki. Wallahua’lam, tapi jawapan yang selalunya akan dibalas sebegini:
“memanglah jodoh tu dah ditentukan tapi ianya tidak akan datang seperti putera/i menaiki kuda dan mengetuk pintu rumah,,, tok..tok..tok..”

Amalan terakhir manusia adalah faktor penentu kepada nasibnya yang kekal abadi di akhirat. Boleh jadi dia sangat baik si sepanjang hayat - tetapi di saat terakhir dia melakukan perbuatan ahli neraka, iaitu
maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan neraka. Begitulah sebaliknya.

Ingatkah lagi kisah tersebut
1. seorang pelacur namun diakhir hidupnya, dia sempat memberi minum kepada seekor anjing. Namun, kerana sifat ihsannya kepada binatang, akhirnya dia mendapat SYURGA nan abadi.
2. seorang ahli ibadah didadatangi oleh seekor syaitan yang bertopengkan ‘alim lagi warak’ menawarkan 3 pilihan untuk menjadi sepertinya. (zina @ membunuh @ minum arak). Akhirnya… dia turut kecundang dek memilih untuk melakukan dosa yang dianggap ringan iaitu minum arak dan seterusnya melakukan yang kedua-duanya.

Namun itu bukanlah alasan untuk kita mengatakan sebegini:
“kalau macam tu, xpelah… pengakhiran kita dah ditentukan Allah”
Ada lagi tambahan,
“kalau kita buat baik pun… dah masuk neraka, neraka jugalah…”

Sebenarnya, kita yang kena pilih untuk beramal dengan amalan ahli syurga @ ahli neraka.
Ingatkah lagi kita dengan firman Allah
“jangan putus asa dari rahmatku, sesungguhnya rahmatku amatlah luas..”
Tambahan, dari naqibah ana
“kita tak tahu, di mana Allah nak meletakkan kita esok”

(x tahu apa kaitan dengan gambar ni, yang penting 'comey' makhluk Allah ni)

Wallahua’lam
segala yang baik datang dari Allah, dan yang buruk itu dari kelemahan diri ana sendiri. namun kedua-duanya datang dari diri ana sendiri

ana hanyalah seorang penulis, dan tulisan ini lebih dekat dengan penulisnya sendiri, semoga Allah menyentuh hati kita untuk sama2 thabat (tetap) di jalanNya, amin...

Gaji RM5,000 layak mohon Skim Rumah Pertamaku

KUALA LUMPUR – Had pendapatan peminjam individu bagi Skim Rumah Pertamaku (SRP) dinaikkan daripada RM3,000 kepada RM5,000 sebulan berkuat kuasa Januari 2013.
Kenaikan berkenaan merupakan satu daripada kriteria kelayakan SRP yang diumumkan dalam Bajet 2013 tahun lepas, demikian menurut Cagamas SRP Bhd. dalam kenyataan semalam.
Kenyataan itu menambah, bagi peminjam bersama, had pendapatan dinaikkan sehingga RM10,000 sebulan tertakluk kepada pendapatan peminjam individu tidak melebihi RM5,000 sebulan.
Menurutnya, skim itu membolehkan pembeli rumah mendapatkan 100 peratus pembiayaan daripada bank yang mengambil bahagian. – Bernama

Pensyarah KLMU dijel jual diploma



ELMY SHADZLY ketika didakwa di Mahkamah Sesyen Johor Bahru atas tuduhan menerima rasuah pada Oktober tahun lalu.



KUALA LUMPUR - Seorang bekas pensyarah Kuala Lumpur Metropolitan University College (KLMU) dipenjara dua bulan dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam kerana menerima rasuah RM1,500 untuk sekeping diploma pada Julai lalu.
Hakim Rozilah Salleh mengenakan hukuman tersebut selepas tertuduh Elmy Shadzly Wahi, 40, mengaku salah atas tuduhan pertama tersebut.
Dia yang merupakan bekas pensyarah Falkuti Kulinari bagaimanapun dilepas dan dibebaskan bagi tuduhan kedua iaitu cuba meminta RM1,500 untuk tujuan yang sama.
Keputusan itu dibuat Rozilah apabila dimaklumkan oleh pihak pendakwaan bahawa mereka akan menggugurkan salah satu tuduhan sekiranya tertuduh mengaku salah bagi satu tuduhan.
Mahkamah turut mengarahkan Elmy Shadzly dipenjara enam bulan jika gagal membayar denda dengan hukuman penjara dua bulan diarah berjalan semalam.
Bapa kepada empat anak itu didakwa memperoleh wang tunai RM1,500 melalui akaun Malayan Banking Berhad nombor 162254706503 daripada Muhammad Asrull Aizat Solehan.
Ia sebagai balasan untuk memberikan Muhammad Asrull Aizat satu diploma bidang kulinari dari KLMU tanpa pelajar itu menghadiri kuliah dan peperiksaan.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di Dataran Maybank Bangsar, No. 1, Jalan Maarof di sini pada pukul 3.30 petang 13 Julai 2012 di sini.
Bagi tuduhan kedua, dia didapati cuba memperoleh RM1,500 daripada Muhammad Asrull Aizat bagi satu diploma kulinari KLMU tanpa menghadiri kuliah dan peperiksaan pada pukul 8.30 malam 16 Julai lalu di Jalan Sri Ehsan 2, Taman Perindustrian Sri Ehsan.
Dakwaan kedua-dua tuduhan di bawah Seksyen 16 (a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang membawa hukuman penjara maksimum sepuluh tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai suapan atau RM10,000 mana-mana lebih tinggi.
Pegawai pendakwa SPRM, Nor Lokman Samingan manakala tertuduh diwakili peguam S. I. Rajah.
Terdahulu Elmy Shadzly merayu hukuman ringan kerana dia sudah kehilangan sumber pendapatan dan perlu menanggung empat anak manakala isteri pula tidak bekerja.
Katanya lagi, dia melakukan kesalahan itu bukan untuk dirinya tetapi demi membantu kawan mendapatkan kerja.
Sementara itu, Elmy Shadzly yang menghadapi dua lagi tuduhan rasuah yang dibacakan di Johor Bahru pada 8 Oktober tahun lalu sebelum ini menukar pengakuan kepada mengaku bersalah di mahkamah sesyen berasingan di sini semalam.
Tertuduh didakwa menerima suapan daripada Izam Mustafa sebanyak RM1,500 melalui akaun miliknya yang dimasukkan secara deposit tunai.
Semasa kejadian, Elmy masih bekerja di kolej tersebut. Wang RM1,500 sebagai dorongan kerana tertuduh membekalkan Diploma Dalam Bidang Pengurusan daripada Nilai University College di Negeri Sembilan kepada Izam.
Perbuatan itu didakwa dilakukan pada pukul 1.45 petang di Maybank cawangan Taman Molek di sini pada 22 Mac lalu.
Hakim Ahmad Zamzani Mohd. Zain menetapkan tarikh jatuh hukum terhadap kedua-dua pengakuan tertuduh pada 23 Januari depan.

Bekalan air dijangka pulih lima hari lagi

KUALA LUMPUR – Kerosakan sistem pam air di rumah pam Wangsa Maju dan Pudu Hulu Baru yang menjadi punca krisis air di sekitar Lembah Klang sejak 29 Disember lalu telah selesai dibaiki bagi membolehkan ia beroperasi semula.
Penolong Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Priscilla Alfred berkata, masalah di rumah pam Wangsa Maju berjaya diatasi sepenuhnya kelmarin manakala kerosakan di satu lagi rumah pam dibaiki awal pagi semalam.
“Walaupun kedua-duanya telah beroperasi semula tetapi rumah pam Wangsa Maju beroperasi pada kapasiti yang lebih rendah iaitu 170 juta liter sehari (JLH) berbanding kadar biasa melebihi 200 JLH.
“Kita jangkakan bekalan air akan pulih di kawasan-kawasan yang terjejas dalam tempoh lima hari. Ini kerana kolam-kolam air yang kering sebelum ini memerlukan masa untuk dipenuhkan semula dan saya harap pengguna bersabar,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.
Kosmo! semalam melaporkan sebanyak 107,760 akaun pengguna membabitkan setengah juta isi rumah sekitar Lembah Klang menghadapi krisis bekalan air sehingga Selasa depan berpunca daripada kegagalan sistem pam air di kedua-dua rumah pam tersebut.
Rumah pam Wangsa Maju dilaporkan terpaksa beroperasi dalam keadaan melebihi kapasiti mencecah 220 JLH berbanding kapasiti asal reka bentuk sebanyak 136 JLH manakala rumah pam Pudu Hulu Baru pula gagal berfungsi ekoran kerosakan papan suis utama.
Menurut Priscilla, Syabas telah menggerakkan sebanyak 40 buah lori tangki air serta 174 buah tangki air statik di kawasan-kawasan yang terjejas.
“Justeru, orang ramai dinasihatkan agar menggunakan air secara berhemah sepanjang tempoh gangguan ini bagi membantu mengurangkan kesulitan yang dihadapi,” ujarnya.
Untuk sebarang pertanyaan atau aduan, orang ramai boleh menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan Syabas di talian 1-800-88-5252.

Gangguan Bekalan Air: 

SYABAS Gagal Baiki Pam Rosak Lebih Setahun!!!

Tindakan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) menunding jari kepada Kerajaan Selangor bagi menutup kegagalan syarikat itu membekalkan air kepada pengguna di Selangor dan Kuala Lumpur amat tidak bertanggungjawab.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, syarikat itu mempunyai obligasi untuk menyelenggarakan semua aset dan fasiliti pengagihan air seperti yang termaktub dalam Perjanjian Konsesi yang telah ditandatangani di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Selangor dan SYABAS.

"Sejak 1 Januari 2005, semua aset dan fasiliti pengagihan air milik Kerajaan Negeri Selangor diserahkan untuk dikendalikan sepenuhnya oleh SYABAS termasuklan Rumah Pam Wangsa Maju. Oleh itu, tiada sebab mengapa SYABAS boleh menuding jari kepada kerajaan negeri, “ kata Menteri Besar.

Terdapat lima unit pam Rumah Pam Wangsa Maju dan siasatan Jawatan Kuasa Pemantauan Bekalan Air Negeri Selangor pada 2 Januari lalu mendapati bahawa gangguan bekalan air yang melanda Gombak dan Kuala Lumpur berpunca kegagalan kelima-lima pam tersebut.

"Hasil lawatan ke Rumah Pam Wangsa Waju oleh Jawatan Kuasa Pemantauan Bekalan Air Negeri Selangor pada 2 Januari 2013 dan melalui pemerhatian dari buku log operasi pam untuk tahun 2012, didapati bahawa pam nombor dua telah rosak melebihi setahun dan tidak pernah dibaiki,” kata Menteri Besar.

Menteri Besar berkata, hasil siasatan jawatankuasa itu telah membuat kesimpulan bahawa SYABAS;

1. Gagal melaksanakan penyelenggaraan ke atas aset-aset dan fasiliti bekalan air yang telah sepenuhnya diletakkan di bawah pengendalian SYABAS bermula dari 1 Januari 2005 walaupun Perjanjian Konsesi memperuntukkan bahawa adalah menjadi obligasi SYABAS untuk menyelenggarakan semua aset dan fasiliti bekalan air

2. Gagal mengenal pasti kerosakan pam-pam yang terdapat di Rumah Pam berkenaan dan kegagalan mengenal pasti kerosakan ini telah menyebabkan kerosakan lebih besar lagi berlaku dan seterusnya menyebabkan gangguan bekalan air kepada pengguna

3. Gagal mengambil tindakan segera dalam membaik pulih kerosakan pam-pam tersebut

4. Gagal memaklumkan kejadian sebenar kerosakan yang berlaku kepada Kerajaan Negeri Selangor sebaliknya menggunakan isu ketidakcukupan air untuk menimbulkan suasana panik di kalangan pengguna.

Menteri Besar berkata, gangguan bekalan air kali ini adalah kemuncak kepada siri-siri kegagalan SYABAS memenuhi tanggungjawab kepada pengguna seperti yang termaktud dalam Perjanjian Konsesi .

Justeru, Kerajaan Selangor mendesak kerajaan Persekutuan membenarkan penstrukturan semula industri air diteruskan mengikut Akta Perkhidmatan Industri Air 2006 (WSIA).

Dikeluarkan oleh

SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR 



Pahlawan Kanang meninggal dunia

KANANG (kiri) menerima Darjah Utama Yang Amat Mulia Bintang
Kenyalang Sarawak yang membawa gelaran Datuk pada tahun 2011.


KUCHING - Pahlawan negara, Datuk Temenggong Kanang Anak Langkau, 68, (gambar kecil) meninggal dunia di Hospital Umum Sarawak (HUS) di sini pada pukul 1.45 pagi semalam akibat serangan jantung.
Sebelum itu, Kanang yang mengadu sesak nafas, rebah dan tidak sedarkan diri di kediamannya di Kampung Sungai Apong di sini kira-kira pukul 12 tengah malam.
Anak jati Sarawak yang dilahirkan di Julau pada 2 Mac 1945 dan dikenang kerana jasanya dalam menentang pengganas komunis itu meninggalkan balu Datin Brawang Chunggat serta lima anak.
Mendiang pernah mendirikan rumah tangga dengan isteri pertamanya, Helen Latai Intie yang meninggal dunia akibat barah pada Januari 2011.
Kanang merupakan individu tunggal yang menerima dua pingat keberanian tertinggi negara iaitu Pingat Seri Pahlawan Gagah Perkasa dan Panglima Gagah Berani ketika masih hidup.
Dua pingat itu dianugerahkan Yang di-Pertuan Agong ketika itu, Tuanku Ahmad Shah pada 3 Jun 1981 berikutan keberaniannya menentang pengganas komunis di Perak sekitar tahun 1980.
Bekas tentera berpangkat Pegawai Waran 1 itu berjaya membunuh lima anggota pengganas dan mencederakan seorang daripada mereka.
Berasal daripada komuniti Dayak (Iban), beliau merupakan anggota tentera Rejimen Renjer Diraja dan Sarjan Mejar Rejimen kepada 8 Renjer dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM).
Pada 24 September 2011, Kanang menerima Darjah Utama Yang Amat Mulia Bintang Kenyalang Sarawak yang membawa gelaran Datuk daripada Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng.

BRAWANG (kiri) ditenangkan oleh Panglima 1 Divisyen Tentera Darat, Mejar Jeneral Datuk Mohd. Zaki Mokhtar atas kematian Kanang di Kuching semalam.



Wira negara yang terkenal dengan ungkapan 'Agi Hidup Agi Ngelaban' (Selagi Hidup Selagi Itulah Kita Berjuang) itu akan disemadikan di Makam Pahlawan di sini pada Ahad ini.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan takziah kepada keluarga Kanang atas pemergiannya
"Jasa mendiang kepada negara akan sentiasa dikenang," katanya dalam Twitternya semalam.
Dalam pada itu, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, mendiang akan diberikan penghormatan negara apabila disemadikan Ahad ini.
"Upacara berkenaan akan dikoordinasi sepenuhnya oleh kerajaan negeri Sarawak.
"Kementerian Pertahanan akan membantu dalam mengadakan persiapan istiadat tentera," katanya.

Siasat segera kerajaan Kelantan



HANAFI (tengah) menyerahkan sumbangan kepada seorang penduduk yang menjadi mangsa banjir di Kampung Gelang Mas, Pasir Mas semalam.



PASIR MAS - Kerajaan Pas Kelantan mesti disiasat segera berhubung dakwaan kemelut pemberian tanah seluas lebih 4,000 hektar bernilai puluhan juta ringgit di Gua Musang kepada dua wakil rakyat DAP Perak.
Bendahari UMNO Kelantan, Datuk Hanafi Mamat berkata, daripada sudut undang-undang, tindakan kerajaan negeri itu dilihat bercanggah dengan enakmen tanah rizab Melayu.
"Kerajaan mesti tahu bahawa dalam undang-undang, mereka tidak boleh memberi milikan atau pajakan tanah kepada agensi atau individu bukan Melayu.
"Secara eksklusif, ia boleh diberi kepada orang Melayu sahaja," katanya selepas menyampaikan bantuan banjir berbentuk barangan bernilai RM12,000 kepada 400 penduduk Kampung Gelang Mas dekat sini semalam.
Akhbar sebelum ini menyiarkan pengakuan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham bahawa beliau dan Nga Kor Ming yang juga Setiausaha DAP negeri melabur dalam syarikat yang mendapat projek pembalakan di Kelantan.
Difahamkan, kira-kira 95 peratus tanah di negeri itu adalah di bawah enakmen rizab Melayu.
Enakmen Rizab Melayu Kelantan diwujudkan pada tahun 1930 dan ia antara lain bertujuan menyekat tanah kerajaan di dalam kawasan Rizab Melayu daripada dilupuskan kepada bukan Melayu.
Mengulas lanjut, Hanafi yang juga Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas berkata, daripada sudut moral, kemelut tersebut menggambarkan kerajaan Pas Kelantan tidak berwibawa memandangkan masih ramai rakyat berhadapan dengan masalah pemilikan tanah.
Beliau berkata, tindakan tersebut sekali gus mengundang rasa dukacita kepada beberapa peneroka asal yang pernah menjadikan tanah tersebut sebagai sumber pendapatan hidup.
"Dimaklumkan tanah yang diberi kepada wakil rakyat DAP berkenaan pada asalnya sudah ada peneroka terdiri daripada orang kampung yang mengusahakan tanaman getah dan buah-buahan tetapi apabila diberi milik atau pajakan kepada orang lain, mereka terpaksa keluar. Ini sesuatu yang agak menyedihkan, ia tidak sepatutnya berlaku kepada rakyat Kelantan," ujarnya.

7 kenderaan kena banjir lumpur



KEADAAN banjir lumpur berpunca daripada lereng bukit runtuh yang melimpah ke jalan berhampiran persimpangan lampu isyarat Persiaran Putra Bahagia dan Persiaran Putra Perdana di Putra Heights, Subang Jaya semalam.



SUBANG JAYA – Tujuh buah kenderaan yang melalui jalan menghala ke persimpangan lampu isyarat Persiaran Putra Bahagia dan Persiaran Putra Perdana di Putra Heights di sini semalam ditimpa banjir lumpur yang mengalir secara tiba-tiba dari kawasan lopak di kaki bukit di situ.
Bagaimanapun, dalam kejadian pada pukul 6 petang itu, pemandu lima buah kereta, pemandu sebuah van dan penunggang sebuah motosikal tidak cedera.
Jarak antara kawasan lopak dengan jalan yang dilanda banjir lumpur kira-kira 20 meter.
Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, tanah lumpur dari lopak itu mengalir menimpa tujuh buah kenderaan tersebut selepas sebahagian dari lereng Bukit Cermin yang tiba-tiba runtuh.
“Runtuhan tanah pada lereng bukit itu menimpa lopak di kaki bukit mengakibatkan lumpur dari lopak itu melimpah ke atas jalan.
“Kawasan tanah lereng bukit yang runtuh itu berlaku di kawasan tapak pembinaan rumah di atas bukit tersebut,” kata beliau ketika dihubungi Kosmo!
Berikutan kejadian itu, Yahaya berkata, kerja-kerja pembersihan lumpur sedang dilakukan oleh pihak kontraktor projek pembinaan tersebut dengan dibantu pasukan bomba dan penyelamat.
“Sehingga pukul 10 malam tadi jalan tersebut masih ditutup dan dikawal oleh Unit Peronda Polis dan polis trafik,” kata beliau.
Bagaimanapun, menurut beliau, tiada kawasan perumahan penduduk terjejas ekoran kejadian tersebut.
Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd. Sani Harul berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian tanah runtuh itu pada pukul 6.12 petang.
“Kerja-kerja pembersihan sedang dijalankan oleh tujuh anggota dan sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Subang.
“Laluan tersebut dijangka dibuka semula pada awal pagi esok (hari ini),” kata beliau.

Wanita pengsan cuba dirogol jiran

KAJANG - Seorang wanita terselamat daripada menjadi mangsa rogol oleh jiran sendiri apabila jeritannya didengari isteri suspek dalam kejadian di sebuah rumah flat di Semenyih dekat sini kelmarin.
Kejadian pada pukul 8 malam itu dipercayai berlaku ketika mangsa yang sedang menonton televisyen seorang diri di ruang tamu ternampak kelibat seorang lelaki masuk ke dalam rumahnya.
Mangsa berusia 27 tahun dan telah mendirikan rumah tangga yang panik cuba lari ke dalam bilik tidur namun jatuh tergelincir di depan pintu bilik.
Kesempatan itu digunakan oleh suspek yang hanya memakai seluar pendek dan menutup muka dengan baju T untuk menindih mangsa.
Tindakan suspek itu menyebabkan mangsa dan suspek bergelut sebelum baju yang melilit muka suspek berusia 30-an itu tertanggal.
Mangsa yang terkejut melihat lelaki itu merupakan jiran sendiri menjerit meminta tolong sambil merayu supaya tidak diapa-apakan kerana mendakwa dirinya sedang hamil.
Jeritan itu didengari oleh isteri suspek yang kemudian masuk ke rumah mangsa untuk melihat apa yang berlaku.
Suspek yang panik melihat kelibat isterinya muncul terus melarikan diri tanpa sempat merogol mangsa.
Dalam kejadian itu, mangsa dikatakan pengsan akibat dicekik oleh suspek ketika bergelut.
Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab. Rashid Ab. Wahab yang mengesahkan kejadian itu berkata, pihaknya sudah mengenal pasti suspek terlibat yang masih menghilangkan diri.
Kes disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan iaitu menyerang dengan niat hendak mencabul yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebatan jika sabit kesalahan.

Filem komedi bajet rendah terlaris di China



AP
PENGARAH dan pelakon filem, Xu Zheng mempromosikan filem terbaharunya, Lost in Thailand di sebuah pawagam di bandar Chongqing, China.



BEIJING - Sebuah karya tempatan bajet rendah tanpa disangka menjadi filem China yang memperoleh pendapatan tertinggi sehingga ke hari ini.
Media rasmi China melaporkan filem komedi Lost in Thailand memperoleh kutipan lebih 1 bilion yuan (RM485 juta) sejak ditayangkan pada 12 Disember lalu.
Memetik perangkaan sebuah firma pemantauan box office, agensi berita Xinhua melaporkan kelmarin bahawa filem itu turut mengatasi filem Titanic dalam tiga dimensi (3D).
Karya arahan James Cameron itu merupakan filem asing paling popular di China sepanjang 2012.
Menjalani penggambaran di Thailand, filem Lost in Thailand mengisahkan dua ahli perniagaan yang pergi mencari ketua mereka di bahagian utara seterusnya menemui seorang pelancong yang teruja untuk meneroka negara itu.
Lost in Thailand sarat dengan jenaka slapstik dan adegan aksi. Rekod terdahulu untuk filem domestik ialah 726 juta yuan (RM353.5 juta) yang dicatatkan oleh filem Painted Skin 2. - AP

Aktivis marah sirip jerung disembunyi



AFP
SEBAHAGIAN daripada ribuan sirip jerung disusun untuk dikeringkan.



HONG KONG - Aktivis-aktivis alam sekitar di sini meluahkan rasa marah semalam berikutan pendedahan beberapa keping gambar menunjukkan bumbung sebuah kilang dipenuhi beribu-ribu sirip ikan jerung yang baru dilapah.
Terletak di selatan China, pulau ini merupakan antara pasaran sirip jerung terbesar di dunia. Sirip jerung digunakan untuk membuat sup mewah yang disajikan pada majlis-majlis bankuet dan dianggap sajian istimewa oleh ramai penduduk Asia.
Seorang aktivis, Gary Stokes yang melawat lokasi berkenaan menganggarkan terdapat antara 15,000 hingga 20,000 sirip ikan jerung sedang dijemur di atas bumbung sebuah bangunan di kota metropolitan ini.
Sirip-sirip jerung itu dipercayai sebagai persediaan untuk memenuhi permintaan mendadak bahan makanan tersebut menjelang sambutan Tahun Baharu Cina pada Februari depan.
"Penemuan ini mengejutkan. Tindakan menyorok sirip jerung di kawasan tersembunyi seperti ini adalah pertama kali berlaku di pulau ini," kata koordinator kumpulan pemuliharaan alam sekitar tempatan, Sea Seherperd kepada agensi berita AFP.
Sekitar 73 juta ikan jerung dibunuh setiap tahun dengan pulau ini mengimport kira-kira 10,000 tan makanan tersebut sejak sedekad lalu.
Kebanyakan sirip ikan itu kemudian dieksport ke tanah besar China.
Sekilogram sirip jerung kering boleh dijual pada harga HK$10,000 (RM3,911) di sini, manakala semangkuk sup sirip jerung berharga HK$1,000 (RM391). - AFP

Thailand lancar TV Melayu

BANGKOK - Kerajaan Thailand semalam telah melancarkan saluran televisyen berbahasa Melayu pertama dalam usaha mendekati audien di kawasan selatan yang majoritinya penduduk beragama Islam.
Penyelia projek, Chamroon Den-udom menyatakan bahawa saluran baharu itu akan meningkatkan persefahaman di antara penganut Islam dan Buddha di negara ini.
Pada peringkat awal, stesen televisyen yang diberi nama TV Melayu itu hanya menawarkan program berita selama setengah jam setiap hari sebelum menyiarkan rancangan televisyen 24 jam sehari bermula tahun depan.
Penganut Islam di Thailand terutama di wilayah Yala, Pattani dan Narathiwat menyatakan mereka sering dilayan sebagai warga kelas kedua oleh pihak berkuasa Thai yang kebanyakannya beragama Buddha.
Sejak pemberontakan meletus pada 2004, lebih 5,000 orang telah terbunuh untuk menuntut satu wilayah Islam yang merdeka. - AP

No comments:

Post a Comment