Monday, May 30, 2011

DIDUNIA DAN AKHIRAT ADA BERITA GEMBIRA DAN YANG TIDAK GEMBIRA....CUMA GEMBIRA AKHIRAT KEKAL...DIDUNIA TIDAK KEKAL...AKHIRNYA KITA AKAN MENINGGALKAN DUNIA INI...MENUJU KE AKHIRAT....

Sekat penjualan 'bir halal'


WALAUPUN minuman ini mempunyai label yang menyatakan ia halal diminum, ujian makmal kadar alkohol di dalamnya melebihi had yang dibenarkan oleh syarak.


KULIM – Masyarakat Islam dinasihat tidak minum sebarang jenis bir yang kononnya halal berikutan kandungan alkoholnya sudah melepasi had 0.01 peratus yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.
Berdasarkan kajian, kandungan alkohol dalam minuman itu didakwa 0.05 peratus dan adalah haram untuk diminum oleh pengguna Islam.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom sehubungan itu mengarahkan Jabatan Agama Islam Malaysia (Jakim) dan pihak berkuasa agama Islam negeri-negeri untuk memantau atau jika perlu menyekat penjualan bir tersebut dan beberapa jenis lagi minuman yang sama di pasaran.
“Dalam keadaan kita tidak pasti, lebih elok berhenti meminum minuman itu dan menjauhi diri daripada terperangkap dalam situasi yang mengelirukan.


Anak gajah jatuh parit gemparkan penduduk



PENDUDUK kampung bersama anak gajah yang terjatuh dalam parit di Ladang Felcra Tumbi Rapat Reka, Jeli semalam.



JELI - Pekerja ladang Felcra Tumbi Rapat dekat Kampung Reka di sini digemparkan dengan suara seekor anak gajah jantan yang terjatuh ke dalam sebuah parit kira-kira pukul 12 tengah hari semalam.
Mereka pada mulanya menyangka anak gajah itu dikejar oleh harimau menyebabkan ada yang bertempiaran lari meninggalkan kawasan ladang berkenaan.
Seorang pekerja ladang itu, Che Mohamed Mazlan Che Wook, 24, berkata, dia sedang menyembur racun rumpai di bawah kaki bukit berhampiran apabila dikejutkan dengan kelibat beberapa rakannya yang lari bertempiaran.
Jelasnya, salah seorang daripada mereka memaklumkan terdengar suara gajah yang dikejar harimau.
"Pada mulanya saya berasa takut untuk melihat apa yang berlaku tetapi bersama seorang rakan, kami memberanikan diri menaiki bukit berkenaan.

Hairuman keluar wad hari ini


HAIRUMAN dibawa bersiar oleh Maryuni (kanan) bersama ahli keluarganya serta Rizan (kiri) di ruang legar wad Hospital Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Mangsa renjatan elektrik bervoltan tinggi, Muhammad Hairuman Miskon, 22, akhirnya dibenarkan pulang ke rumah hari ini bertepatan dengan hari ulang tahun kelahirannya selepas enam bulan terlantar di Hospital Kuala Lumpur (HKL).
Hairuman yang ditemui di wad HKL semalam berkata, dia sangat teruja bercampur sedih selepas doktor membenarkan dia keluar dari wad.
“Saya tidak sabar untuk melihat pemandangan luar sebab sudah lama di wad selain rindu untuk berjumpa keluarga.
“Pada masa yang sama, saya juga sedih sebab terpaksa berpisah dengan pesakit lain dan petugas hospital kerana mereka selalu memberi saya sokongan dan semangat agar saya cepat pulih,” katanya.
Katanya, walaupun kemalangan telah mengubah kehidupannya, dia bersemangat dan yakin boleh memenuhi impiannya yang terpendam selama ini untuk memulakan perniagaan barangan elektronik dan melukis serta mendalami bidang keagamaan.


Isteri maut dirempuh Pajero



ANGGOTA polis berkawal di lokasi Saw Ping mati akibat dirempuh Pajero dekat Plaza Tol Juru, Bukit Mertajam.



BUKIT MERTAJAM - Seorang wanita maut manakala suaminya cedera parah apabila motosikal yang mereka tunggangi terlibat dalam kemalangan di Kilometer 147.5, Lebuh Raya Utara-Selatan menghala utara berhampiran Plaza Tol Juru di sini semalam.
Dalam kejadian kira-kira pukul 3 petang itu, motosikal yang ditunggangi kedua-dua mangsa dikatakan telah dilanggar dari belakang oleh sebuah Proton Persona ketika berada di lorong kiri menyebabkan pasangan suami isteri itu tercampak ke lorong kanan.
Menurut sumber, ketika kejadian, sebuah kenderaan pacuan empat roda jenis Mitsubishi Pajero yang berada di lorong kanan gagal mengelak lalu merempuh tubuh Ong Saw Ping, 36, menyebabkan wanita itu mati di tempat kejadian.
Suaminya, Tan Ee Siang, 37, pula cedera parah dan dikejarkan ke Hospital Seberang Jaya.
"Suami mangsa yang turut tercampak mengalami cedera parah dan telah dikejarkan ke hospital. Dia bernasib baik kerana tercampak agak jauh dari isterinya yang mati dirempuh Pajero tersebut," kata sumber itu.


‘Kami kerugian’

Oleh Muhd Izawan Baharin
izawan@hmetro.com.my

BUKTI...Ahmad menunjukkan sijil halal yang diperoleh daripada IFRC Asia.
BUKTI...Ahmad menunjukkan sijil halal yang diperoleh daripada IFRC Asia.
KUALA LUMPUR: “Sebagai seorang Islam tidak mungkin kami menjual minuman tidak halal kepada saudara seagama,” kata Pengarah Suria Wholesaler Sdn Bhd, Ahmad Al Yateem, pengedar minuman malta berjenama Barbican yang dikaitkan dengan bir halal yang kini dipersoalkan kandungan alkohol di dalamnya.
Ahmad berkata, jualan Barbican yang sudah berada dalam pasaran tempatan sejak enam tahun lalu terjejas teruk sejak timbul isu minuman bir halal mempunyai kandungan alkohol sehingga 0.5 peratus melebihi kadar yang dibenarkan untuk pengguna Islam.

Menurutnya, Barbican tidak pernah dilabelkan sebagai bir halal selama ini sebaliknya hanya minuman malta berperisa buah-buahan.
“Bagaimanapun sejak isu itu timbul banyak media menggunakan gambar Barbican sehingga mengelirukan pengguna.

“Saya ingin tegaskan Barbican tidak mengandungi alkohol malah anda boleh temui minuman ini dijual di Masjidil Haram di Makkah untuk umat Islam di sana,” katanya.

Ahmad berkata, Barbican dikeluarkan syarikat Aujan Industries Co yang berpusat di Dubai dan dipasarkan di seluruh negara Arab selain Asia serta Eropah untuk pengguna Islam.

“Kami mempunyai sijil daripada Kementerian Kesihatan Dubai, sijil untuk eksport dan sijil halal daripada Islamic Food Research Centre Malaysia & Asia Region (IFRC Asia). Kami sama sekali tidak menjual minuman yang mengandungi alkohol kepada umat Islam.

Dia bagaimanapun mendakwa isu itu mungkin timbul disebabkan persaingan berikutan Barbican semakin menjadi pilihan umat Islam di negara ini.
“Saya tidak tahu sama ada minuman yang dikatakan bir halal yang dijual di sini mengandungi alkohol atau tidak tetapi apabila ada pihak mengaitkan dakwaan itu dengan Barbican sudah tentu ia menjejaskan perniagaan kami.

“Isu ini mungkin juga disebabkan persaingan namun saya tidak mahu menuduh sesiapa dan pada masa sama saya juga merancang untuk bertemu pihak Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) bagi menyelesaikan kekeliruan ini,” katanya.


‘Berdebar luar biasa’

Oleh Mary Victoria Dass dan Mohd Nor Hafidz Nordin
am@hmetro.com.my

SAAT BAHAGIA...Salih bersama isteri keempatnya, Emi.
SAAT BAHAGIA...Salih bersama isteri keempatnya, Emi.
KULAIJAYA: “Debaran yang saya rasakan ketika akad lafaz nikah kali ini amat luar biasa. Tapi, Alhamdulillah semua berjalan lancar dan saya bersedia menunaikan tanggungjawab sebagai suami Emi,” kata pelakon dan penyampai radio, Salih Yaacob, semalam.
Salih diijabkabulkan dengan Samihah Sheikh Ali, 25, atau mesra dengan panggilan Emi di Masjid Jamek Bandar Kulaijaya, di sini, pada kira-kira jam 3.40 petang semalam, sekali gus melengkapkan kuota empat isteri yang dibenarkan ajaran Islam.
“Saya akan berkongsi kegembiraan dengan berbulan madu di China tidak lama lagi dan lebih menarik, keempat-empat isteri dan semua anak akan menyertai rombongan, namun saya belum menetapkan tarikhnya,” kata Salih.

Menurutnya, walaupun pernah bernikah tiga kali, debaran dirasainya kali ini berbeza hingga dia melafazkan ikrar nikah dua kali.


Malah, telatah penyampai radio Sinar FM itu yang seolah-olah bergurau, membuatkan kira-kira 100 saudara-mara ketawa seketika sebelum lafaz kedua disahkan jurunikah, Mohd Fahmi Samad.


‘Ucap terima kasih lepas mencuri’

Oleh Mohd Rafi Mamat
am@hmetro.com.my

LICIN...Mariam menunjukkan beg tangan kosong selepas barangan dikebas, kelmarin.
LICIN...Mariam menunjukkan beg tangan kosong selepas barangan dikebas, kelmarin.
PEKAN: Seorang wanita berjubah hitam bersama tiga anaknya yang melarikan wang tunai dan barang berharga bernilai RM13,500 daripada satu majlis kenduri sempat bersalam dengan tuan rumah dan mengucapkan terima kasih sebelum menghilangkan diri.
Mangsa, Mariam Ismail, 58, berkata, kejadian berlaku ketika dia mengadakan majlis kenduri menyambut menantu di rumahnya di perumahan Peramu Jaya Tiga, di sini, kira-kira jam 12 tengah hari kelmarin.
“Wanita itu bersama tiga anaknya menggunakan helah mahu ke tandas dan tanpa kami sedari dia masuk ke bilik tetamu mengambil empat dompet saya, anak dan menantu yang mengandungi wang tunai.

“Mereka turut mencuri barang kemas dan satu telefon bimbit bernilai lebih RM13,500. Selepas itu, dengan selamba mereka bersalam dengan saya sambil menghulurkan wang sumbangan tanda terima kasih sebelum pulang dengan motosikal,” katanya.


Mariam berkata, dia tidak mengenali wanita berusia 20-an itu namun menerimanya dengan baik sebagai tetamu di majlis kenduri itu.

No comments:

Post a Comment