Monday, June 27, 2011

BILA ALLAH MENGHENDAKI SESUATU ....TAK DAPAT KITA MENOLAKNYA...KECUALI DOA ...DENGAN MEMOHON PERLINDUNGAN DARINYA...

“Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya, nescaya Dia akan mengujinya dengan kesusahan ”

Guru nyaris maut dilibas parang



KETIKA mahu melarikan diri, penjenayah mengacukan parang ke arah mangsa yang terbaring di atas jalan.



KUALA LUMPUR - Seorang guru wanita bukan sahaja kerugian sebanyak RM8,800 malah nyaris maut ditetak dengan sebilah parang oleh sekumpulan perompak dalam kejadian di Jalan Amzil, Taman Melewar dekat sini tengah hari semalam.
Kejadian di hadapan rumah mangsa yang dirakam menerusi kamera litar tertutup (CCTV) milik jirannya dilakukan empat orang penjahat lelaki menaiki dua buah motosikal berwarna hitam.
Dalam tempoh satu minit sahaja, dua perompak dipercayai warga tempatan berusia dalam lingkungan 20-an menyerbu ke arah mangsa sementara dua lagi bertindak mengawasi keadaan sekeliling di depan pintu pagar rumah guru itu.
Menurut mangsa yang merupakan guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Lelaki Methodist Sentul, Nazalina Nawawi , 36, berlaku pergelutan di dalam kereta apabila penjenayah itu merentap gelang tangan bernilai RM1,200 dan menyelak tudungnya untuk mengambil rantai leher.
Bagaimanapun, dia tidak memakai rantai leher menyebabkan perompak bertindak merampas beg tangan yang mengandungi wang tunai hasil perniagaan kedai buku milik suaminya sebanyak RM6,500 dan sebuah telefon bimbit jenama BlackBerry bernilai RM1,100.
Enggan melepaskan beg tersebut, Nazalina diheret ke luar kereta mengakibatkan berlaku pergelutan dengan penjenayah terbabit.

Tangisan bayi di celah semak



MOHD. SATAR menunjukkan lokasi dia menemui bayi lelaki (gambar kecil) di dalam semak di Kampung Pertama Machang, Bachok semalam.



BACHOK – Seorang lelaki terkejut apabila menemui bayi yang masih bertali pusat dibuang di dalam semak dalam kejadian di Kampung Pertama Machang di sini semalam.
Bayi lelaki itu ditemui pada pukul 11.30 pagi ketika Mohd. Satar Mohd. Ali, 49, dalam perjalanan pulang ke rumahnya selepas membaiki motosikal di pekan Jelawat dekat sini yang terletak kira-kira 10 kilometer dari lokasi bayi itu dijumpai.
Menurut Mohd. Satar, dia merasa pelik apabila terdengar bunyi tangisan bayi ketika melalui kawasan semak tersebut dan apabila ditinjau, dia terkejut melihat seorang bayi lelaki berada di dalam sebuah beg kertas di semak berkenaan.
“Sebaik membuka beg itu, saya nampak seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat di dalamnya. Saya terus berlari untuk memberitahu penduduk kampung sebelum bayi malang itu dipindahkan ke tempat redup.
“Ketika ditemui, bayi yang cukup sifat dan sihat itu tidak mengalami sebarang kecederaan,” ceritanya ketika ditemui semalam.

Nampak tiga mangsa tidak bergerak

KOTA BHARU – “Saya hanya fikir mati apabila nampak sebuah kereta terbabas dalam keadaan berpusing-pusing lalu memasuki laluan saya dan merempuh lori dipandu saya.”
Demikian cerita pemandu lori ais, Mohd. Zabri Husain, 29, yang cedera parah dalam kemalangan di Kilometer 15, Jalan Kota Bharu-Pasir Mas dekat Salor malam Sabtu lalu yang mengorbankan tiga pelajar Kolej Islam Sains Teknologi (KIST) kampus Bachok dekat sini.
Ketika ditemui di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) di sini semalam, Mohd. Zabri yang patah paha dan lutut kanan memberitahu, selepas rempuhan itu, dia tersepit di bawah stereng lori dipandunya.
Mengenai kelindan lori ais itu, Azri Mat Nawi, 24, yang bisu, pemuda itu tercampak keluar dari kenderaan melalui cermin depan yang pecah dan nasib mangsa baik kerana hanya cedera ringan.
“Semasa saya tersepit dalam lori, saya yang masih sedar ketika itu nampak dengan jelas setiap penumpang kereta tersebut yang turut tersepit dalam remukan kereta mereka.
“Daripada empat mangsa dalam kereta itu hanya seorang yang dilihat bergerak-gerak,” kata Mohd. Zabri yang berasal dari Kampung Manar Satu, Tanah Merah dekat sini.

'Saya sudah mati'

Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my

BUKTI...Saharuddin menjununjukkan salinan slip pembayaran kepada along terbabit yang diserahkan anak mangsa (kiri).
BUKTI...Saharuddin menjununjukkan salinan slip pembayaran kepada along terbabit yang diserahkan anak mangsa (kiri).
KUALA LUMPUR: “Saya tak sanggup lagi hidup begini, tapi saya terpaksa kerana ini saja cara untuk saya melepaskan diri daripada mereka,” kata seorang peniaga wanita yang berpakat dengan keluarga mengisytiharkan kononnya dirinya sudah mati semata-mata untuk mengelak daripada gangguan ceti haram atau along.
Wanita berusia 59 tahun itu yang hanya mahu dikenali sebagai Halimah berkata, untuk meyakinkan pelbagai pihak mengenai ‘kematiannya’ satu majlis kenduri tahlil diadakan dengan dihadiri saudara-mara, jiran dan rakan.
“Semua mereka menyangka saya sudah mati, hanya beberapa anggota keluarga yang tahu kisah sebenar. Bukan saya berniat menipu mereka, tapi saya lakukan ini kerana terpaksa.

“Saya amat rindukan kehidupan seperti dulu, gembira bersama keluarga dan menguruskan perniagaan seperti biasa yang kini hanya tinggal kenangan,” katanya.


Halimah ditemui Harian Metro ketika membuat aduan dan meminta khidmat nasihat daripada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengenai masalahnya itu, baru-baru ini.

Wanita itu berkata, dia terpaksa mengisytiharkan kematian palsu apabila keluarganya tidak tahan diancam along termasuk menerima ugutan menerusi SMS yang menyatakan rumahnya akan dipecah masuk dan semua barangan akan diambil.

Katanya, masalah bermula apabila dia membuat pinjaman RM10,000 daripada seorang along untuk menampung kos perniagaannya dan membayar gaji pekerja serta kos lain September tahun lalu.

“Pinjaman RM10,000 itu sudah saya bayar dalam masa ditetapkan. Namun, selepas itu, saya menerima panggilan daripada along menyatakan sejumlah wang sudah dimasukkan ke dalam akaun saya dan perlu membuat bayaran dalam masa 10 hari.

“Sebaik selesai bayaran berkenaan, saya dihubungi lagi, kali ini individu lain pula yang mendakwa sejumlah wang dimasukkan ke dalam akaun tanpa saya minta dan mereka mendesak saya membuat bayaran dalam tempoh tertentu.

“Sejak itu, hidup saya dihimpit masalah kerana terus menerima wang RM3,000 hingga RM7,000 pada satu-satu masa yang dimasukkan terus ke dalam akaun beberapa kali menyebabkan saya berurusan dengan 14 along serentak,” katanya.

Halimah berkata, setakat ini dia sudah membuat bayaran RM140,000 kepada 14 along terbabit, namun jumlah itu dikatakan belum mencukupi menyebabkan dia diganggu dan keselamatan keluarganya diancam.

Berikutan itu, Halimah menyembunyikan diri di beberapa kawasan di Pahang, Terengganu dan Melaka bagi mengelak diapa-apakan kumpulan terbabit yang menunggu di hadapan rumahnya setiap hari.

“Bimbang sesuatu yang buruk berlaku, anak saya memberitahu along terbabit saya sudah mati sedangkan saya masih hidup. Saya kasihankan anak kerana terpaksa berdepan along dan pada masa sama, menguruskan perniagaan kami yang terjejas akibat kejadian ini,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Unit Tindakan Khas PPIM, Saharuddin Abu Bakar, berkata pihaknya menerima aduan terbabit dan berusaha mencari jalan bagi membantu Halimah.

Katanya, seperti kes lain, PPIM akan bertindak sebagai orang tengah dengan mengaturkan perbincangan dengan along terbabit dan menetapkan satu kadar munasabah yang perlu dijelaskan.

“Kami dapati aktiviti ‘along berantai’ ini dijalankan oleh individu sama, malah modus operandi yang digunakan juga serupa iaitu memasukkan wang ke dalam akaun mangsa hanya selepas bayaran pinjaman terdahulu dilunaskan.

“Justeru, kami meminta orang ramai berhati-hati apabila berurusan dengan orang lain terutama yang membabitkan wang ringgit bagi mengelakkan ditipu,” katanya.

NEGARA


Bantah pertandingan ratu cantik di karnival IT



PAPAN iklan karnival IT yang turut mempromosikan pertandingan ratu cantik di sekitar Butterworth semalam.



BUTTERWORTH - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini membantah tindakan penganjur yang mengadakan aktiviti pencarian ratu cantik pakaian renang semasa karnival teknologi maklumat (IT) yang akan berlangsung di sebuah pusat beli-belah di Bayan Baru pada 1 hingga 3 Julai ini.
Setiausaha Angkatan Pemuda Pemudi Islam (Api), Fatin Safiah Kamaruddin berkata, pertandingan ratu cantik berpakaian menjolok mata itu tiada kaitan langsung dengan pameran tersebut.
Katanya, pertubuhan itu percaya pengisian pertandingan tersebut hanya helah penganjur bagi menarik perhatian orang ramai terutamanya golongan muda mengunjungi karnival berkenaan.
"Kami menyokong hasrat pihak penganjur mengadakan pameran peralatan dan perkakasan komputer kerana sememangnya dapat membantu masyarakat supaya lebih celik teknologi.
"Tetapi apa yang kami kesalkan adalah mengapa diselitkan slot pertandingan peragaan pakaian baju mandi di dalam pameran itu kerana boleh memberi banyak kesan negatif kepada pengunjung," katanya.

Rizal AF5 dibelasah

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

DI SINI...Hamaria menunjukkan kecederaan dialami Rizal.
DI SINI...Hamaria menunjukkan kecederaan dialami Rizal.
KUALA LUMPUR: “Hanya mati terlintas di fikiran apabila lelaki berbadan tegap itu mencekik dan mengangkat badan saya sebelum menghempas ke kereta,” kata penyanyi dilahirkan melalui program realiti Akademi Fantasia musim kelima (AF5), Rizal ketika menceritakan pengalamannya diserang dua lelaki, tengah malam kelmarin.
Rizal atau nama sebenarnya Hasfarizal Ayub berkata, kejadian berlaku di persimpangan Jalan Cecawi, Seksyen 6, Kota Damansara jam 12 tengah malam.

Menurut artis berasal dari Sarawak itu, sebelum kejadian dia menyedari keretanya diekori Proton Iswara dinaiki dua lelaki sebaik keluar dari pusat beli-belah Sunway Giza, Kota Damansara, namun tidak mengesyaki apa-apa.

Ketika itu, dia baru keluar dari kompleks beli-belah berkenaan dan menghantar rakan wanitanya pulang ke rumah di Kota Damansara, jam 12 tengah malam.


“Namun ketika tiba di persimpangan di tempat kejadian, Proton Iswara itu memintas kereta saya menyebabkan saya menekan brek secara mengejut bagi mengelak merempuh kereta itu.

“Sebaik saya memberhentikan kereta, dua lelaki keluar dan menyerang tanpa saya sempat berbuat apa-apa,” katanya.

Rizal berkata, seorang daripada lelaki terbabit memulas lengan kanannya ke belakang dan mencekik lehernya.

“Lelaki itu memarahi saya sambil mengugut mencederakan saya dan rakan jika berani datang ke kawasan itu lagi.

“Saya berasa tidak berdaya apabila lelaki yang mencekik saya mengangkat dan menghempas saya ke kereta,” katanya.

Menurut Rizal, rakan wanitanya, Hamaria Mohd Harun, 23, yang pada mulanya berada di dalam kereta keluar meleraikan pergaduhan itu, namun dia pula diserang kedua-dua lelaki terbabit.

“Saya cuba membantu, namun tidak berjaya apabila sekali lagi dicekik. Mujur Hamaria sempat menjerit meminta pertolongan orang ramai menyebabkan dua lelaki itu masuk ke dalam kereta dan terus beredar,” katanya.

Berikutan kejadian itu, Rizal lebam di lengan kanan.

Hamaria yang bekerja sebagai pegawai operasi di sebuah syarikat penerbangan swasta berkata, dia tidak tahu apa motif kedua-dua lelaki terbabit menyerang dia dan Rizal.

“Saya sendiri bertanya Rizal sama ada dia mempunyai musuh, namun dia menafikannya, tambahan pula kami berdua merantau ke sini mencari rezeki.

“Saya sendiri tidak bermusuh dengan sesiapa dan tidak tahu kenapa mereka menyerang kami, namun saya takut ada agenda lain ingin mengenakan kami,” katanya yang juga berasal dari Sarawak.

Rizal kemudian membuat laporan di Balai Polis Kota Damansara kerana bimbang kejadian sama berulang.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohammed mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Tangisan 3 beradik

Oleh Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my

BUKTI...Rayapan memegang laporan polis berhubung kehilangan anak dan menantunya.
BUKTI...Rayapan memegang laporan polis berhubung kehilangan anak dan menantunya.
IPOH: Tiga beradik lelaki masing-masing berusia 12, sembilan dan lima tahun hanya mampu menangis sepanjang masa apabila ibu dan bapa mereka tiba-tiba hilang sejak enam hari lalu.
Difahamkan, ibu dan bapa tiga beradik itu diculik empat lelaki yang menyamar sebagai polis berdasarkan maklumat diberikan jiran mangsa yang mendakwa pernah melihat kedua-dua mangsa dibawa sekumpulan lelaki berkenaan.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 pagi Khamis lalu di Medan Dataran Sentosa, Rapat Baru, P Gohbinathan, 42, dan isterinya, S Ahnismala, 33, hilang dan gagal dikesan sehingga kini, dipercayai diculik sekumpulan lelaki.

Jiran mangsa yang enggan dikenali berkata, dia melihat pasangan itu dibawa keluar empat lelaki bersenjatakan pistol.


“Mereka dibawa keluar kumpulan lelaki itu dengan tangan bergari. Saya ingatkan mereka (pasangan) dibawa polis memandangkan lagak keempat-empat lelaki itu seperti anggota polis,” katanya.

Sementara itu, ibu Ahnismala, V Rayapan@Thailammah, 56, ketika ditemui semalam berkata, ketiga-tiga cucunya, G Vimal Pillai, 12, G Piravin Pillai, 9 dan G Eviandran, 5, kini dijaga keluarga menantunya.

Beliau berkata, ketika kejadian, dia cuba menghubungi Ahnismala beberapa kali, namun panggilan tidak berjawab.

“Saya tiba di rumahnya kira-kira jam 8.30 pagi dan mendapati anak serta menantu tiada di rumah sebaliknya hanya Piravin yang berada di dalam bilik kerana demam,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Kampung Rapat Jumaat lalu serta satu laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh pada hari sama.

Rayapan berkata, dua hari sebelum kejadian anaknya pernah memaklumkan terserempak sekumpulan lelaki menaiki Proton Waja berlegar-legar di depan rumah.

Menurutnya, dia sudah menghubungi saudara terdekat namun anak dan menantunya gagal dikesan.

“Kami sekeluarga sudah dimaklumkan polis bahawa mereka tidak membuat sebarang tangkapan terhadap anak dan menantu saya,” katanya.

Jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan itu dan akan menyiasat lanjut kes kehilangan pasangan suami isteri itu.

Cahaya ganjil di langit London


IMEJ YouTube pada Jumaat lalu menunjukkan tiga buah cahaya ganjil berbentuk seperti bola (dalam bulatan) bergerak di langit di bandar raya London.


LONDON - Satu rakaman video yang dirakamkan oleh seorang penduduk menunjukkan beberapa cahaya ganjil berbentuk bulat bergerak dengan laju di langit bandar raya London.
Imej itu menunjukkan cahaya tersebut bergerak di atas bangunan Perbadanan Penyiaran British (BBC) di London Barat.
Rakaman itu boleh dilihat di laman YouTube yang menunjukkan seorang lelaki sedang merakamkan cahaya ganjil tersebut menerusi telefon bimbit berkamera.
Dalam rakaman itu terdapat lima cahaya ganjil yang kecil bergerak dengan laju yang dilihat oleh beberapa orang di tepi bangunan di bandar raya ini.
Rakaman tersebut juga menunjukkan satu cahaya yang tidak dikenali berbentuk sfera yang lebih besar bergerak dengan perlahan dekat dengan lima cahaya kecil itu.
Menurut sebuah akhbar semalam, rakaman itu hanya dimuat naik di laman YouTube pada Jumaat lalu.
Berdasarkan tarikh yang dimuat naik di YouTube, kejadian tersebut mungkin berlaku pada 3 Jun, 10 Jun atau 17 Jun lalu kerana masa lebih seminggu diperlukan oleh laman itu untuk melakukan proses penyiaran selepas rakaman video tersebut dihantar. - Agensi

No comments:

Post a Comment