Sunday, July 24, 2011

BILA ,MAKSIAT@MUNGKAR TAK NAMPAK DOSA...DAN TAK RASA BERDOSA LAGI....DAN TAK ORANG TEGUR DAN KISAH...MALAH DISANJUNG...NI LAH KESAN JAHIL AGAMA...DAN MENJAUHKAN DIRI DENGAN ALLAH...

Fitnah makan diri

Oleh Muhd Izawan Baharin dan Sharifah Norfaezah Wan Ahmad Makki Mashor
am@hmetro.com.my
KUALA LUMPUR: Angkara cinta lama kembali bertaut, seorang wanita sanggup memfitnah suaminya sebagai penyebab dia menghidap HIV ketika membuat tuntutan fasakh (bercerai) di mahkamah syariah.
Semuanya bermula apabila wanita berusia 26 tahun itu dikatakan bertemu semula bekas teman lelakinya menerusi laman sosial facebook dan kembali menjalin hubungan.
Bagi menguatkan hujah tuntutan fasakhnya, dia mereka cerita kononnya si suami menyebarkan HIV kepadanya.

Bagaimanapun, alasan itu umpama ‘senjata makan tuan’ apabila pemeriksaan perubatan mendapati si suami yang berusia 27 tahun itu bebas daripada sebarang penyakit berbahaya, sekali gus membawa kepada pembongkaran wanita terbabit dijangkiti HIV kerana melakukan hubungan seks dengan bekas teman lelakinya.


Pengerusi Sukarelawan Peguam Untuk Semua (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat berkata, suami wanita terbabit merujuk kepada SukaGuam minggu lalu bagi mendapatkan pembelaan selepas difitnah isterinya.

Doktor beri cek tendang

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Doktor putar alam. Itulah gelaran layak diberikan kepada seorang pegawai perubatan bertauliah berusia lewat 30-an yang mengaut keuntungan ratusan ribu ringgit apabila memperdaya wanita terutama mereka yang ingin kelihatan cantik membuat pembedahan kosmetik sebelum lesap bersama wang mangsa.
Selain bijak berkata-kata, taktik doktor lelaki terbabit cukup mudah, iaitu menjadikan sebuah klinik di ibu kota sebagai pusat operasi bagi meyakinkan mangsa.
Difahamkan, kos pembedahan kosmetik yang ditawarkan doktor terbabit jauh lebih rendah daripada hospital lain dan itu antara strateginya untuk menarik minat pelanggan.

Sebaik menerima bayaran penuh kos pembedahan yang mahu dilakukan mangsa, doktor itu akan memberikan pelbagai alasan sebelum memberitahu pembedahan dirancang tidak boleh dilakukan.


Selepas itu, doktor berkenaan akan memberikan cek tendang kepada mangsa kononnya untuk membayar semula kos pembedahan dibuat sebelum menghilangkan diri.

Artis sensasi pukau penonton

Oleh Siti Nadirah Hafidzin dan Mahaizura Abd Malik
am@hmetro.com.my

BERSEMANGAT...Hattan beraksi di hadapan penonton yang hadir ke Konsert Gegaria.
BERSEMANGAT...Hattan beraksi di hadapan penonton yang hadir ke Konsert Gegaria.
JOHOR BAHRU: Kehadiran barisan artis sensasi tanah air malam kelmarin pada Konsert Gegaria menyemarakkan lagi Karnival Gegaria Harian Metro di pekarangan Padang A, Plaza Angsana di sini, berakhir semalam.
Seawal jam 8.30 malam, perkarangan Padang A dipenuhi ribuan pengunjung yang tidak mahu melepaskan peluang memberikan sokongan padu kepada artis pujaan mereka.

Lebih menarik, keletah dua pengacara, Zizan Raja Lawak serta Ifa Raziah, mencuit hati pengunjung yang teruja menyaksikan persembahan pada malam itu.
Tidak kurang kemunculan barisan artis ternama seperti Alyah, Hattan, Adam Af2, Misha Omar, Ery Putra serta kumpulan Jinbara yang memberikan persembahan bertenaga sepanjang kira-kira tiga jam konsert berlangsung.

Malah, setiap artis yang mendendangkan antara tiga hingga empat lagu masih tidak cukup memuaskan hati pengunjung.

Betapa tidak, konsert yang dijadualkan berakhir jam 11.30 malam terpaksa dilanjutkan hingga jam 12.30 tengah malam berikutan sambutan menggalakkan daripada pengunjung.

Lebih gamat, persembahan bertenaga kumpulan Jinbara mendendangkan tiga lagu antaranya Farhana, Kasihnya Laila serta Cinta Pantai Merdeka pada penutup konsert memukau penonton dengan sebahagian besar mereka bangun sambil mendendangkan lagu sama.

Konsert Gegaria turut diserikan dengan kehadiran Pengarang Kumpulan Harian Metro, Datuk Mustapa Omar; Pengarang Eksekutif (Pengeluaran), Ahmad @ Salim Bachok, Pengarang Eksekutif (Rencana), Johari Mohamad dan Pengarang Eksekutif (Berita), Othman Mamat.
Seorang pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dari Shah Alam, Selangor, Nur Zahirah Anuar, 23, berkata dia teruja menyaksikan persembahan artis kesayangan, Alyah, menyampaikan lagu Kisah Hati dan Tak Mungkin Kerna Sayang.

“Saya datang dari Shah Alam bersama seorang rakan Jumaat lalu semata-mata mahu menyaksikan Alyah membuat persembahan.

“Saya puas hati kerana hasrat bertemu Alyah tercapai dan lebih bermakna, kami sempat merakamkan gambar sebagai kenangan,” katanya.


ILMU AGAMA AKAN BERANSUR-ANSUR HILANG



H.R. MUSLIM



Daripada Abdullah bin Amr bin ash' ra berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :" Bahawasanya Allah SWT tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah SWT menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim-ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim-ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai peminpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain."

Sekarang ini alim-ulama sudah berkurangan. Satu demi satu pergi meninggalkan kita. Kalau peribahasa Melayu mengatakan "patah tumbuh hilang berganti", peribahasa itu tidak tepat berlaku kepada alim-ulama.
Mereka patah sayap payah tumbuh dan hilang payah berganti. Sampailah suatu masa nanti permukaan bumi ini akan kosong dari ulama. Maka pada masa itu sudah tidak bererti lagi kehidupan di dunia ini. Alam penuh dengan kesesatan. Manusia telah kehilangan nilai dan pegangan hidup. Sebenarnya alim-ulama lah yang memberikan makna dan erti pada kehidupan manusia di permukaan bumi ini. maka apabila telah pupus alim ulama, hilanglah segala sesuatu yang bernilai.

Di akhir-akhir ini kita telah melihat gejala-gejala yang menunjukkan hampirnya zaman yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW tadi. Dimana bilangan ulama-ulama hanya tinggal sedikit dan usaha untuk melahirkan pula tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Pondok-pondok dan sekolah-sekolah agama kurang mendapat perhatian daripada cerdik pandai. Mereka banyak mengutamakan pengajian-pengajian di bidang urusan keduniaan yang dapat meraih keuntungan harta benda dunia. Inilah realiti masyarakat kita di hari ini. Oleh itu, perlulah kita memikirkan hal ini dan mencari jalan untuk menyelesaikannya.


UMAT ISLAM MENGIKUTI
LANGKAH-LANGKAH YAHUDI DAN NASRANI




H.R. MUSLIM



Daripada Abu Said Al-Kudri ra berkata : Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :" Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya, " "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?" Nabi SAW menjawab, " Siapa lagi kalau bukan mereka".

Umat Islam yang mengikut jejak langkah apapun "cara hidup" orang-orang Yahudi dan Nasrani, hinggalah dalam urusan orang kecil dan perkara-perkara yang tidak munasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nasrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun, orang Islam akan terus mengikut mereka.

Zaman sekarang ini kita dapat melihat kenyataan sabdaan Rasulullah SAW ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mere hanya meniru "cara hidup" Yahudi dan Nasrani samada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nasrani dan ramai pula orang yang menjadi alat dan tali barut mereka.

Ya Allah ! Selamatkan lah kami daripada mereka.

PENYAKIT UMAT-UMAT DAHULU


H.R.HAKIM



Daripada Abu Hurairah ra katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :"Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi SAW menjawab, " Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok (2) terlalu mewah (3) menghimpun harta sebanyak mungkin (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia (5) saling memarahi (6) hasud menghasud sehingga zalim menzalim".


Penyakit-penyakit yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi telah banyak kita lihat di kalangan kaum Muslimin di hari ini.

Disana sini kita melihat penyakit ini merebak dan menjalar dalam masyarakat dengan ganasnya. Dunia Islam di landa krisis rohani yang sangat tajam dan meruncing. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terpaksa mencari dan menimbun harta benda sebanyak-banyak nya untuk memuaskan hawa nafsu. Maka apabila hawa nafsu diperturutkan tentunya mereka terpaksa menggunakan segala macam cara dan tipu helah. Di saat itu, hilanglah nilai-nilai akhlak dan yang wujud hanyalah kecurangan, khianat, hasud-menghasud dan sebagainya.

Marilah kita merenung maksud hadis ini, dan marilah kita bermuhasabah!!!!!

LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA


H.R. TERMIZI



Daripada Ali bin Abi Thalib ra ... Rasulullah SAW Bersabda: " Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

3. Zakat dijadikan hutang.

4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

5. Anak derhaka terhadap ibunya.

6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya

7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

14. Muzik banyak dimainkan.

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".





Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah SAW ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.

No comments:

Post a Comment