Thursday, July 7, 2011

MALANG@TAKDIR TIDAK DAPAT DIJANGKAKAN...ELOK KITA SENTIASA BERHATI2...FIKIR BURUK@NEGATIF ADA BAIKNYA....DENGAN NI KITA SENTIASA BERWASPADA...DISAMPING MEMOHON PERLINDUNGAN DARI ALLAH SWT...


“pakar motivasi DR.HM TUAH berkata"lelaki yang di gilai ramai wanita bukanlah calon yang paling baik untuk dijadikan suami,kecuali dia memang seorang yang berakhlak...”

30 kanak-kanak, guru jadi tebusan



ANGGOTA polis membawa keluar murid-murid tadika selepas berakhir drama tebusan di Taman Sungai Abong Cemerlang, Muar semalam.



MUAR – Seramai 30 kanak-kanak dan empat guru di Pusat Jagaan Serikids, Taman Sungai Abong Cemerlang, Sungai Abong di sini berhadapan saat-saat cemas semalam apabila dijadikan tebusan oleh seorang penagih dadah selama hampir tujuh jam.
Lelaki berusia 30-an yang dipercayai kurang siuman itu bagaimanapun cedera parah ditembak polis dan meninggal dunia pada pukul 9.15 malam tadi ketika dirawat di Hospital Pakar Sultanah Fatimah di sini.
Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, lelaki itu dikatakan menceroboh pusat jagaan berkenaan yang berupa banglo dua tingkat pada pukul 9.15 pagi melalui pintu belakang bangunan berkenaan.
Katanya, sebaik berjaya masuk, lelaki berkenaan yang bersenjatakan sebilah parang dan tukul besi mengarahkan guru dan kanak-kanak terbabit diam jika tidak mahu dicederakan.
“Suspek kemudiannya mengunci kesemua tiga pintu pusat jagaan berkenaan dengan mangga yang dibawanya sebelum mengarahkan semua mangsa naik ke tingkat atas dan masuk ke dalam sebuah bilik,” katanya.
Jelasnya, polis menerima panggilan daripada orang awam mengenai kejadian itu pada pukul 10 pagi.
“Polis cuba berunding dengan suspek mulai pukul 11 pagi hingga 3 petang dan ahli keluarganya iaitu bapa saudara, kakak dan adiknya turut datang memujuk suspek agar menyerah diri tetapi gagal,” katanya kepada pemberita.
Katanya, sepanjang rundingan, suspek mengemukakan beberapa permintaan yang tidak munasabah seperti sepucuk pistol dan peluru.
Jelasnya, polis mendapat petunjuk keadaan mangsa apabila seorang guru mencampak sekeping nota dari bilik berkenaan.

‘Aku bunuh semua’

Oleh Salman Hamat, Ahmad Tajol Ansar Ibrahim, Mohd Harzrul Aminuddin dan Sharifah Zulaikha Syed Amali
am@hmetro.com.my

KAWAL...anggota polis mengusung suspek untuk hantar ke hospital.
KAWAL...anggota polis mengusung suspek untuk hantar ke hospital.
SELESAI...anggota UTK keluar dari pusat jagaan.
SELESAI...anggota UTK keluar dari pusat jagaan. 
MUAR: “Bunuh aku, kalau tak aku bunuh semua budak yang ada.” Itu ugutan lelaki dipercayai pesakit mental yang menceroboh sebuah taska di sini dan menjadikan 30 kanak-kanak serta empat guru sebagai tebusan selama hampir tujuh jam, bermula jam 9 pagi semalam.
Ugutan lelaki bersenjatakan parang, tukul besi, pistol pengokot (stapler) dan alat pemadam api itu disuarakan kepada Penolong Pengetua Pusat Jagaan Serikids, Khoo Chon Den, 50, sambil mengacukan tukul besi kepadanya.
Khoo yang ketakutan dan serba salah, bagaimanapun enggan berbuat demikian selepas memikirkan penyerang lelaki itu bersikap baik terhadap semua tebusan termasuk mendukung seorang kanak-kanak untuk ke bilik air.

“Lelaki itu menghulurkan saya tukul besi dan menjerit supaya saya membunuhnya, namun saya tidak memenuhi tuntutannya itu kerana takut.


“Saya bimbangkan keselamatan semua kanak-kanak yang ada, namun pada masa sama tidak mahu menjadi pembunuh.


4 remaja maut berlumba haram



ORANG RAMAI melihat mayat empat remaja yang terlibat dalam kemalangan di Banggol Chicha, Pasir Mas kelmarin.



PASIR MAS – Empat remaja termasuk dua pelajar dipercayai berlumba haram terbunuh selepas terlibat dalam kemalangan membabitkan empat motosikal di Banggol Chicha dekat sini petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira pukul 6.45 petang itu, keempat-empat mangsa, Mohd. Fikri Mat, 19, dari Kampung Banggol Stol, Rantau Panjang, Abdul Muhaimin Makhtar, 21, dan Raja Ahmad Muzzammil Raja Mansor, 18, dari Kampung Kubang Panjang serta Mohamad Amirul Afiq Baharon, 17, dari Kampung Kubang Pak Amin mati di tempat kejadian selepas dipercayai cedera parah di kepala dan badan.
Mohamad Amirul merupakan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tendong di sini, manakala Abdul Muhaimin pula pelajar Politeknik Kota Bharu.
Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliluddin Rahim berkata, kemalangan itu berlaku ketika Mohd. Fikri yang menunggang motosikal jenis Honda EX-5 berlumba haram dengan motosikal lain tiba-tiba kenderaan itu meletup dan terbakar.
Menurutnya, pada masa sama, dua motosikal lagi yang masing-masing datang dari arah bertentangan dikatakan hilang kawalan sebelum bertembung antara satu sama lain.
“Akibat pertembungan itu, keempat-empat mangsa dikatakan tercampak ke jalan raya dan mati di tempat kejadian. Keempat-empat mereka disahkan mati selepas dipercayai mengalami kecederaan parah di kepala dan anggota badan.
“Kejadian tersebut berlaku di sebatang jalan raya berhampiran Banggol Chicha yang belum siap dibina sepenuhnya. Jarak jalan raya tersebut yang digunakan untuk berlumba sepanjang satu kilometer,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Padah berlumba

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my

TRAGEDI...jenazah keempat-empat mangsa terbaring kaku di atas jalan.
TRAGEDI...jenazah keempat-empat mangsa terbaring kaku di atas jalan.
pix_topright
PASIR MAS: Jalan raya dalam pembinaan di Kampung Banggol Chica di sini, yang dijadikan litar lumba haram bertukar menjadi litar berdarah apabila empat lelaki terbunuh selepas motosikal ditunggang bertembung antara satu sama lain, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.45 petang itu, Mohamad Amirul Afiq Baharon, 17, Raja Ahmad Muzzammil Raja Mansor, 18, Mohd Fikri Mat, 19 dan Abdul Muhaimin Makhtar, 21, yang berlumba disaksikan kira-kira 50 penonton dari kampung berkenaan dan kampung berhampiran, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan badan.
Kemalangan berlaku apabila motosikal Honda EX5 ditunggang laju Mohd Fikri tiba-tiba meletup sebelum terbakar menyebabkan dia dan Abdul Muhaimin, juga menunggang motosikal jenis sama yang ketika itu berlumba sesama sendiri hilang kawalan, bertembung dengan dua motosikal Yamaha 125Z ditunggang Mohamad Amirul Afiq dan Raja Ahmad Muzzammil.

Mayat Mohamad Amirul dari Kampung Kubang Pak Amin, di sini, Raja Ahmad Muzzammil (Kampung Kubang Panjang), Mohd Fikri (Kampung Banggol Setol) dan Abdul Muhaimin (Kampung Kubang Panjang) di bawa ke Hospital Pasir Mas (HPM), di sini, untuk dibedah siasat sebelum dituntut keluarga masing-masing kira-kira jam 10.05 malam kelmarin.


Jenazah semua mangsa dikebumikan di kampung masing-masing pagi semalam.
Saksi kejadian yang juga rakan akrab Mohd Fikri, Mohd Khairul Zaman Alias, 15, berkata, sebelum kemalangan suasana di litar berkenaan riuh rendah bagaikan pesta apabila kira-kira 50 penonton, kebanyakannya remaja bersorak melihat empat remaja berkenaan berlumba.

4 pelatih nekad cabut lari



SEBUAH kereta Perodua Kancil yang diletakkan di hadapan pintu Puspen rosak selepas dirempuh oleh lori yang dinaiki empat pelatih ketika melarikan diri di Besut semalam.



BESUT – Empat pelatih Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) di sini bertindak nekad dengan merampas sebuah lori dan merempuh pintu pagar hadapan pusat itu ketika melarikan diri semalam.
Kejadian berlaku pada pukul 10.30 pagi apabila keempat-empat pelatih tersebut menyusup masuk ke dalam sebuah lori tiga tan ketika pemandu dan kelindannya menurunkan barang di pusat itu.
Pelatih berusia di antara 25 hingga 32 tahun itu kemudian memandu lori tersebut dan melanggar pintu pagar sebelum terlanggar sebuah kereta Perodua Kancil yang diletakkan di bahu jalan di luar pusat berkenaan.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, kesemua pelatih tersebut kemudian memandu lori itu menuju ke Kelantan.
Ujarnya, apabila tiba di Bukit Jong, Pasir Putih iaitu kira-kira 20 kilometer dari lokasi kejadian, lori tersebut telah merempuh sekatan jalan raya menyebabkan seorang anggota polis cedera di tangan.

Tidak balik tiga hari ke Genting




SHAH ALAM – Jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya didakwa memberitahu sahabat baiknya, Habishah Bahari (gambar) bahawa dia tidak dapat pulang selama tiga hari kerana akan pergi ke Genting Highlands.
Habishah selaku saksi ke-16 memberi keterangan berkata, perkara itu dimaklumkan ahli perniagaan tersebut menerusi satu panggilan telefon kepadanya pada malam, 30 Ogos 2010 selepas dia berbuka puasa di rumah rakan.
Tukang jahit itu disoal Timbalan Pendakwa Raya, Idham Abdul Ghani dalam perbicaraan bekas peguam, N. Pathmanabhan, 42, dan tiga pekerja ladang, T. Thilaiyagan, 20, R. Matan, 21, dan R. Khatavarayan, 31, yang dituduh membunuh Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim dan pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohammad.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di Lot 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat Banting antara pukul 8.30 malam dan 9.40 malam, 30 ogos 2010.
Mereka berhadapan hukuman mati mandatori mengikut Seksyen 302 Kanun keseksaan jika sabit kesalahan.
Idham: Kamu ada terima panggilan lagi dari Sosilawati pada malam kejadian?
Habishah: Lepas solat Maghrib, dia (Sosilawati) ada telefon lagi iaitu 10 minit selepas panggilan kedua, dia cakap, Kak Wati tidak balik tiga hari pergi Genting.
Wanita itu kemudiannya menangis teresak-esak sehingga perbicaraan di Mahkamah Tinggi di sini semalam ditangguhkan sebentar.
Habishah: Saya tidak dapat menahan sebak apabila Sosilawati menggunakan perkataan Kak Wati dengan nada lembut itu bermakna dia berada dalam kesusahan.

‘Kamal ambil gambar bogel aku’

Oleh Murni Wan Omar dan Syah Rul Aswari Abdullah
am@hmetro.com.my

SHAH ALAM: Teman rapat Allahyarham Datuk Sosilawati Lawiya, Habishah Bahari, 43, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini semalam, jutawan kosmetik itu memaklumkan pemandunya bernama Kamal ada mengambil gambar bogelnya.
Saksi pendakwaan ke-16 itu yang mengenali Sosilawati sejak belasan tahun lalu berkata, maklumat itu dimaklumkan Sosilawati melalui panggilan telefon pada kira-kira jam 7.30 malam, pada hari dia dilaporkan hilang 30 Ogos tahun lalu.
Habishah yang bekerja sebagai tukang jahit di Plaza Idaman, Gombak berkata, panggilan itu diterimanya ketika dia berbuka puasa di rumah seorang rakannya.

“(Sosilawati kata) Wei! Aku tak percaya Kamal...Kamal ambil gambar bogel aku. Kau pergi ke rumah masuk, masuk ke dalam bilik air...kau tengok kalau ada kamera tersorok tak?,” katanya.


Saksi itu berkata demikian ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Idham Abd Ghani pada perbicaraan kes bunuh Sosilawati dan tiga individu lain, semalam.

No comments:

Post a Comment