Monday, January 21, 2013

BENTUK TUBUH BADAN KENA TUTUP JUGA...TUTUP DENGAN BUNGKUS ADA BEZA

Hanya tembaga

Oleh Nazdy Harun
Kuala Berang: Seorang wanita bingung memikirkan selonggok emas bermutu rendah yang dibelinya ketika lelongan awam oleh sebuah bank sebenarnya tembaga bukan emas bernilai ribuan ringgit seperti didakwa.
Zuraini Yaacob, 44, berkata, dia ke sebuah bank di daerah itu untuk membeli emas yang kononnya bermutu rendah yang dilelong dengan harga RM20,000 pada petang 26 Mei 2011.
Menurutnya, selepas selesai urusan pembelian, dia ke sebuah kedai emas di Kota Bharu, Kelantan, pada jam 10 malam hari sama, untuk melakukan ujian bagi mengetahui jumlah kandungan emas dalam barang kemas itu.

“Saya terkejut apabila pemilik kedai emas berkenaan memberitahu barang kemas yang saya beli itu bukan emas bermutu rendah, tetapi tembaga semata-mata yang tiada nilai untuk dijual.
FotoEmas bermutu rendah’ dilelong langsung tiada nilai.

“Saya hairan bagaimana bank berkenaan boleh melelong barang kemas itu sebagai emas bermutu rendah (kerana dicampur dengan tembaga) sedangkan ia langsung tidak mengandungi emas.


pix_topright

‘Dia ugut, saya tendang

Oleh Yusmawati Mhd Yusof
Melaka: Seorang wanita nekad melawan empat penjenayah yang merompak kedai serbaneka milik suaminya dengan menumbuk dan menendang seorang daripada mereka dalam kejadian di Jalan Kampung Pantai, Kampung Hulu, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian 8.45 malam, tindakan pantas mangsa, Sally Lee, 31, yang menutup laci di kaunter ketika seorang lagi penjenayah cuba mengambil duit dan dua kamera miliknya turut mengakibatkan tangan lelaki itu cedera akibat tersepit.
Kejadian itu mengakibatkan mangsa kerugian RM4,000 apabila komputer riba, cakera keras luaran (external hard disk), beg mengandungi RM600 dan dua kamera miliknya dilarikan penjenayah berkenaan.

Sally berkata, ketika kejadian dia berseorangan di selepas suaminya, Ben Kong, 30, menghantar barangan tidak jauh dari situ.

“Datang lelaki memakai topi keledar dan jaket hitam membeli air mineral, selepas saya memberi baki RM1, tiba-tiba datang tiga lelaki berpakaian sama.

Cikgu goncang seluruh badan

Oleh Mahaizura Abd Malik
Johor Bahru: Hanya kerana tidak pandai berbahasa Inggeris, seorang murid lelaki berusia tujuh tahun dikasari dengan dipercayai digoncang seluruh badan selain ditolak ke dinding oleh seorang guru lelaki, hingga jatuh telentang dalam kejadian di kelasnya di sebuah sekolah rendah, di sini, Isnin minggu lalu (14 Januari 2013).
Dalam kejadian jam 2 petang itu, bapa mangsa yang kebetulan masih berada di sekolah melihat sendiri kejadian berkenaan sebelum menarik anaknya pulang ke rumah.
Bapa kanak-kanak itu Noriswan Samad, 30, berkata, pada hari kejadian dia dan isterinya, Nurul Akma Abu Bakar, 25, menghantar anak sulung mereka, Muhammad Nur Haikal, ke sekolah terbabit kira-kira jam 1 tengah hari.

“Pada Jumaat (11 Januari) sebelum kejadian, Muhammad Nur Haikal menangis dan mengadu tidak mahu ke sekolah kerana takut didenda guru berikutan tidak boleh bertutur bahasa Inggeris untuk ke tandas selain meminta isteri saya mengajarnya.
FotoNORISWAN dan Nurul Akma menunjukan laporan polis dan doktor mengenai anak mereka, Muhammad Nur Haikal yang didakwa dikasari seorang gurunya, Isnin lalu.

“Pada hari kejadian saya berasa tidak sedap hati dan berpatah semula ke kelas untuk melihat anak, namun tergamam melihat anak saya digoncang seluruh badan beberapa kali, ditolak di kerusi dan dinding hingga jatuh telentang serta diherdik guru itu ‘masukan baju kau dalam seluar bodoh!’.


Dibelasah ulat tiket

Oleh Raja Noraina Raja Rahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
Kuala Lumpur: Kebiadaban sekumpulan samseng 'ulat tiket' yang bergerak aktif di Pudu Sentral, di sini, bagai sampai di kemuncaknya apabila mereka sanggup membelasah penumpang jika tawaran membeli tiket bas tidak diendahkan.
Malah, menjadi satu kebiasaan apabila penumpang turut dimaki-hamun kumpulan terbabit sebelum dipukul beramai-ramai.
Tindakan ulat tiket itu didedahkan seorang penumpang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad, 20, yang menjadi mangsa amukan empat samseng ulat tiket yang menumbuk muka dan membelasahnya selama beberapa minit gara-gara enggan membeli tiket daripada mereka.

Akibat kejadian itu, dia yang pertama kali membeli tiket di Pudu Sentral kini trauma dan serik untuk kembali ke hentian bas berkenaan selepas kejadian mengaibkan menimpa dirinya yang dipukul hingga cedera di muka dan lebam seluruh badan.
FotoGambar kiri, tempat mangsa dibelasah ulat tiket. Kanan, Ahmad menceritakan kisahnya kepada wartawan Harian Metro.

Berikutan kejadian itu, dia membuat laporan di Balai Polis Tun H S Lee, di sini.


‘Kami tak bercinta’

Oleh Rudy Imran Shamsudin
Kuala Lumpur: Penyanyi popular yang kini mencipta nama di Amerika Syarikat (AS), Yunalis Zarai atau Yuna, menafikan bercinta dengan kenalan barunya juga jurugambar profesional, Julian Schratter.
Sebelum ini timbul spekulasi mengatakan penyanyi yang kini bernaung di bawah syarikat rakaman antarabangsa, Verve Music Group milik komposer terkenal, David Foster, menemui pengganti Qi apabila dia sering memuat naik gambar Julian menerusi laman sosial miliknya.

Ditemui di majlis kesyukuran sempena kemenangan lagu ciptaannya, Terukir Di Bintang di Anugerah Juara Lagu ke-27 (AJL27) di sini, kelmarin, Yuna turut menegaskan dirinya masih solo.
Katanya, setakat ini hubungannya dengan Julian hanya sebagai rakan dan tidak membabitkan soal hati dan perasaan.

“Sebelum ini memang Julian pernah mengikut saya pulang ke Malaysia kerana dia mahu mengetahui mengenai negara ini dan melihat perkembangan kerjaya muzik saya dengan lebih dekat,” katanya.

Begitupun Yuna tidak menolak sekiranya ditakdirkan jodohnya dengan Julian dan menegaskan dia mahupun ahli keluarganya tidak pernah melihat seseorang itu daripada latar keturunan, malah menegaskan Islam agama indah dan mudah dipelajari.
FotoYUNA masih solo.
Menyentuh mengenai isu penyanyi Uji Rashid yang dipilih peringkat awal mendendangkan lagu Terukir Di Bintang di AJL27, jelas Yuna semua pihak terbabit sudah memberikan kenyataan.

“Saya mengharapkan ia tidak lagi dipanjangkan dan menganggap ia sudah selesai. Saya sendiri menghubungi Uji Rashid bagi bertanya khabar dan memohon maaf atas apa yang berlaku,” katanya.
Yuna akui dia memilih Uji kerana meminati suara lunak dimiliki penyanyi dan pelakon popular era 70-an itu.

Cincin tersekat jari OKU

Kuala Lumpur: Seorang remaja orang kelainan upaya (OKU) menahan sakit hampir dua jam selepas cincin yang baru dibeli dan dipakainya tidak dapat dikeluarkan dari jarinya dalam kejadian di Kuala Kubu Baru, di sini, kelmarin.
Cincin yang dipakai di jari tengah tangan kanan mangsa yang berusia 17 tahun itu menyebabkan jarinya bengkak hingga terpaksa dibawa ke hospital, jam 8.30 malam.

Bagaimanapun, cincin itu berjaya dibuka sepasukan anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kubu Baru.
Ketua Operasinya Omar Mohd Yatim berkata, sepasukan bomba bertungkus-lumus selama setengah jam untuk membuka cincin berkenaan menggunakan gergasi besi selepas mangsa dibius pihak hospital.

Katanya, cincin dipakai mangsa gagal dibuka keluarganya sebelum dihantar ke Hospital Kuala Kubu Baru.

“Kami dimaklumkan kejadian itu jam 8 malam dan empat anggota bomba bergegas ke hospital untuk membantu membuka cincin itu.
FotoANGGOTA bomba memotong cincin yang tersekat di jari mangsa.
“Kami menggunakan gergaji besi untuk memotong cincin itu yang memakan masa setengah jam


Ugut bakar diri, kedai

Oleh Asmah Rusman
Kajang: Cara baru menyamun. Seorang lelaki yang ingin menyamun sebuah kedai emas menyiram dirinya dengan petrol sebelum mengugut jurujual supaya menyerahkan barangan kemas dipamerkan jika tidak, dia akan membakar diri.
Taktik itu berkesan apabila lelaki terbabit melarikan pelbagai barangan kemas bernilai lebih RM10,000 ketika menyamun sebuah kedai emas di Bandar Baru Bangi, di sini, jam 12 tengah hari kelmarin.

Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wabab berkata, suspek datang ke kedai itu sebagai pelanggan kononnya mahu membeli barang kemas untuk dijadikan hadiah.
“Ketika itu, seorang jurujual menyapa suspek dan membantu membuat pilihan sambil mengeluarkan beberapa bekas barangan kemas dari ruang pameran.

“Mangsa tidak menyedari lelaki itu perompak kerana lagaknya seperti pelanggan yang berlakon seolah-olah sedang membuat pilihan dengan membelek beberapa rantai dan gelang,” katanya.

Beliau berkata, 10 minit kemudian, suspek tiba-tiba mengeluarkan sebotol minyak petrol daripada beg sandang dibawanya sebelum menyiram dirinya dan sebahagian kaunter bayaran kedai berkenaan.
“Lelaki itu juga memegang pemetik api dan mengugut untuk membakar diri dan kedai itu sekiranya jurujual berkenaan tidak menyerahkan barangan kemas dipamerkan.

“Panik dengan tindakan suspek, jurujual berkenaan menurut arahan lelaki itu dengan memberi bekas barangan kemas yang dikeluarkan untuk ditunjukkan kepada suspek,” katanya.
Katanya, polis meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dalam kedai itu yang baru beroperasi sebulan lalu bagi mengesan suspek.

Siasatan lanjut masih dijalankan dan setakat ini polis belum mengenal pasti identiti suspek. Kes disiasat mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan kerana menyamun.

‘Polis’ periksa air kencing cabul pelajar

Serdang: Seorang lelaki yang kemaruk seks menyamar sebagai polis untuk mencabul seorang pelajar lelaki berusia 14 tahun selepas membawa mangsa ke kawasan sunyi di Seri Kembangan, Rabu lalu.
Dalam kejadian jam 6.30 petang itu, mangsa dihampiri seorang lelaki berusia 40-an yang memperkenalkan diri sebagai anggota polis sebelum menuduh mangsa menghidu gam.

Lelaki terbabit kemudian mengarahkan mangsa mengikutnya ke balai polis berhampiran dengan menunggang motosikal. Mangsa hanya akur arahan lelaki terbabit.
Sumber berkata, sebelum kejadian, mangsa bersama seorang rakan melepak di tepi sebuah restoran sebelum didatangi lelaki terbabit yang menuduh mangsa menghisap gam dan mengarahkan rakan mangsa pulang ke rumah.

Katanya, lelaki itu memperkenalkan diri sebagai polis dan mengarah mangsa mengikutnya.

“Mangsa dibawa ke satu kawasan sunyi sebelum dipaksa membuka baju dan seluar untuk tujuan pemeriksaan air kencing.
“Mangsa menolak permintaan itu, tetapi diugut dibawa ke lokap,” katanya.

Sumber berkata, sebaik membuka baju dan seluar, lelaki terbabit mencabul dan meninggalkannya di tepi jalan. “Mangsa menceritakan kejadian itu kepada keluarganya sebelum membuat laporan di Balai Polis Seri Kembangan,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Serdang, Asisten Komisioner Abd Razak Elias mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Bapa kaku bawah kereta

Kuala Terengganu: Seorang anak yang mahu menyerahkan telefon kepada bapanya bagaikan tidak percaya apabila mendapati bapanya sudah tidak bernyawa di bawah sebuah kereta yang sedang dibaikinya di hadapan rumah mereka di Kampung Pantai, Batu Rakit, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, Suaami Mamat, 52, sedang membaiki sebuah Proton Iswara di bengkelnya apabila kenderaan itu dipercayai tergelincir daripada tapak penahan, lalu menghempapnya menyebabkan dia parah di kepala.

Menurut sumber, kejadian disedari anak mangsa berusia 18 tahun ketika dia mahu menyerahkan telefon kepada bapanya untuk menjawab panggilan.
“Anak mangsa terkejut melihat bapanya ditindih kenderaan lalu memberitahu ibunya yang berusia 48 tahun yang ketika itu berada di rumah,” katanya.

Mereka memberitahu penduduk kampung yang kemudian datang membantu mengangkat kereta dan mengeluarkan mayat mangsa dari bawah kenderaan itu. Mangsa yang juga pesara tentera dan memiliki tujuh anak, membuka bengkel membaiki kenderaan di depan rumahnya sejak lebih 10 tahun lalu selepas bersara pada 1994. Dia disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Menurut sumber itu, Suaami biasanya mementingkan keselamatan ketika bekerja termasuk menahan tayar serta menarik brek tangan ketika membaiki bahagian bawah kenderaan.
“Bagaimanapun ketika kejadian, dia dipercayai tidak berbuat demikian dan hanya meletak pelapik besi sahaja, tetapi tidak menarik brek tangan kenderaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Zamri Mohd Shamsuddin ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata kes berkenaan diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Kesal gambar dimuat naik kumpulan murtad di Facebook

Subang Jaya: Seorang wanita kesal selepas gambarnya dimuat naik satu kumpulan murtad dalam Facebook hingga memburukkan namanya.
Haliza Abdul Halim, 50, tampil ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya, semalam untuk memberi keterangan selepas membuat laporan polis Sabtu lalu.

Katanya, dia berharap kumpulan berkenaan mengeluarkan gambarnya daripada laman sosial terbabit kerana boleh menimbulkan fitnah terhadap dirinya yang beragama Islam.
“Saya tidak menyangka kumpulan itu sengaja menggunakan gambar peribadi saya untuk kepentingan mereka sejak beberapa minggu lalu,” katanya.

Sebelum ini Metro Ahad melaporkan, mangsa membuat laporan di Balai Polis SS17 Subang Jaya, Sabtu lalu selepas gambarnya digunakan sebuah kumpulan murtad di Facebook.

Mangsa membuat laporan berikutan bimbang disalah anggap sebagai ahli kumpulan itu selain khuatir keselamatan dirinya.
Sementara itu, Pendakwah Bebas Hanafi Abdul Malek meminta semua masyarakat menghormati penganut agama lain.

“Kita tidak mahu perkara ini menjadi alat kepada mereka untuk memecahkan umat Islam di negara ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment