Monday, January 21, 2013

TU LAH AKTIF SANGAT

Kathavarayan nafi mohon perlindungan kerana wang

KATHAVARAYAN


SHAH ALAM - Tertuduh keempat dalam perbicaraan kes bunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Mahkamah Tinggi di sini semalam, menafikan dia memohon diletakkan di bawah program perlindungan saksi kerana ingin mendapatkan bantuan kewangan.
R. Kathavarayan, 32, ketika disoal balas peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili tertuduh ketiga, R. Matan juga menafikan cadangan peguam itu bahawa dia berbuat demikian selepas tidak berjaya mendapatkan wang daripada tertuduh pertama, N. Pathmanabhan.
Sebaliknya tertuduh keempat itu berkata, dia memohon untuk berada di bawah program itu kerana bimbangkan keselamatan isteri dan anak-anaknya.
Amer Hamzah: Kamu tahu atau tidak, di bawah Akta Perlindungan Saksi 2009, keluarga kamu boleh diberikan bantuan kewangan?
Kathavarayan: Tidak tahu.
Amer Hamzah: Saya katakan pada kamu, selepas kamu tidak berjaya dapatkan wang daripada Pathmanabhan kamu memutuskan untuk memohon program perlindungan saksi untuk dapatkan bantuan kewangan dan lain-lain.

Pemandu teksi tanam ganja mampat di kebun sawit


BAHAROM (dua dari kiri) melihat dadah yang dirampas daripada seorang pemandu teksi pada sidang akhbar di Seremban semalam.


SEREMBAN - Polis menahan seorang pemandu teksi kerana memiliki dadah jenis ganja seberat 11 kilogram bernilai RM30,800 dalam satu serbuan ke atas sebuah premis perniagaan ayam di Kampung Chelet, Jalan Salak, Nilai kelmarin.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri, Superintendan Baharom Othman berkata, lelaki berusia 44 tahun tersebut ditahan selepas sepasukan anggota daripada bahagian narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai menerima maklumat awam dan membuat risikan ke atas premis tersebut.
"Semasa pemeriksaan ke atas suspek yang turut bekerja secara sambilan di premis perniagaan ayam tersebut, polis menjumpai satu paket kecil lutsinar mengandungi dadah disyaki ganja.
"Seterusnya siasatan dibuat ke atas suspek, akhirnya suspek memberitahu ada lagi dadah ditanam di dalam tanah di kebun kelapa sawit kira-kira 50 meter dari premis tersebut," katanya kepada pemberita pada sidang media mengenai kes itu di sini semalam.
Kathavarayan: Tidak.

Dipenjara 3 tahun kerana menyamar pemungut derma rumah anak yatim

MAZLI ketika dibawa ke Mahkamah Majistret Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU - Gara-gara menyamar sebagai pemungut derma untuk rumah anak-anak yatim, seorang lelaki terpaksa meringkuk di dalam penjara selama tiga tahun setelah Mahkamah Majistret di sini mendapati dia bersalah melakukan kesalahan itu.
Tertuduh, Mazli Abd. Ghani, 38, yang bekerja sendiri, didakwa melakukan perbuatan berpura-pura dengan menyamar sebagai pemungut derma untuk rumah anak-anak yatim Madrasah Al-Fununiah Al-Tunjuniah atau Pondok Tunjong pada 15 Januari lalu.
Mazli dituduh menipu seorang lelaki, Ruhi Muzakkir Muhammad yang juga seorang pengadu kepada kes tersebut kira-kira pukul 2.15 petang pada 15 Januari lalu di Medan Selera Stadium, Jalan Bayam, dekat sini.
Majistret Mohd. Fazaly Ali Mohd. Ghazaly menjatuhkan hukuman itu selepas tertuduh yang berasal dari Jalan Telipot dekat sini mengaku melakukan kesalahan itu di bawah Seksyen 415 Kanun Keseksaan.

Wad hospital jadi mahkamah


MOHD. SAIMIN (kanan) dan Mohd. Raffiq didakwa di atas katil HUSM, Kubang Kerian, Kota Bharu atas tuduhan memiliki senjata berbahaya dan menyerang anggota polis semalam.


KOTA BHARU - Dua lelaki yang sedang dirawat di hospital akibat terkena tembakan anggota polis dihadapkan ke muka pengadilan semalam atas tuduhan memiliki beberapa senjata berbahaya dan menyerang penjawat awam.
Bagaimanapun, Mohd. Saimin Ali, 34, dan Mohd. Raffiq Razuaddy Ab. Aziz, 29, mengaku tidak bersalah atas tuduhan tersebut di hadapan Pendaftar Mahkamah Sesyen Pasir Puteh, Roszita Md. Saad ketika prosiding dijalankan di Wad 2 Zamrud, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian di sini.
Ketika prosiding, kedua- dua tertuduh diasingkan daripada pesakit lain di wad tersebut dan ditutup dengan tirai.
Mengikut pertuduhan, kedua-dua tertuduh bersama seorang lagi yang masih bebas didakwa memiliki sebilah pedang, sebilah parang panjang, sebatang kayu, sebatang besi panjang dan sebilah pisau.
Bagi pertuduhan kedua, Mohd. Saimin dan Mohd. Raffiq dituduh menggunakan kekerasan jenayah terhadap seorang penjawat awam, Koperal Mohd. Zaki Husain dengan niat hendak menahan atau menakutkannya daripada menjalankan tugas.

Angkat kereta nampak mayat


ANGGOTA bomba mengeluarkan mayat Chee Keong yang tersepit selepas kereta dipandunya terjunam ke dalam longkang di Danga Bay, Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU - Sekumpulan lelaki terkejut apabila sebuah kereta jenis Hyundai yang dinaikkan selepas terjunam ke dalam longkang besar rupa-rupanya mengandungi mayat seorang lelaki yang dipercayai terperangkap dalam kejadian dekat pesisir pantai Danga Bay di sini semalam.
Mayat Choi Chee Keong, 45, ditemui tersepit di tempat duduk pemandu dan dipercayai lemas sebaik kenderaan dipandunya itu terjunam pada pukul 9 malam kelmarin.
Kereta mangsa hanya disedari berada di dalam longkang itu pada pukul 11 pagi semalam apabila sekumpulan lelaki ternampak bumbung kenderaan itu seolah-olah tersangkut pada permukaan longkang.
Lelaki berkenaan, David Pancil, 30, berkata, dia bersama tiga lagi nelayan terkejut apabila ternampak bumbung kereta berkenaan seolah-olah tersangkut di permukaan longkang berkenaan ketika mencari ketam di situ.

Geng Latin Tua tumpas


ZAHEDI (kiri) menunjukkan sebahagian barangan curi yang dijumpai semula daripada Geng Latin Tua pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam semalam.


SHAH ALAM – Tiga warga asing bergelar Geng Latin Tua yang dipercayai terlibat melakukan enam kes pecah masuk rumah mewah di sekitar Shah Alam sejak awal tahun ini diberkas dalam serbuan di dua buah rumah apartmen di Bandar Puchong Jaya, Puchong pada Jumaat lalu.
Tangkapan kali keempat itu membuktikan geng tersebut nampaknya masih tidak serik melakukan jenayah biarpun tiga kumpulan sama melibatkan 15 suspek pernah ditumpaskan polis sepanjang tahun lalu.
Kesemua suspek terdiri daripada dua warga Peru dan seorang warga Colombia berusia 42 hingga 57 tahun itu diberkas pada pukul 8.10 malam hasil tindakan pasukan polis yang menjejaki mereka selepas mendapat maklumat serta melakukan risikan.
Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob berkata, dalam serbuan pertama, polis menahan seorang lelaki warga Colombia di sebuah apartmen sebelum menyerbu rumah kedua dan menahan dua lelaki warga Peru.

Makmal ekstasi bernilai RM500,000 diserbu


RAHIM (kanan) melihat mesin pemampat bagi menghasilkan dadah jenis ekstasi yang dirampas dalam satu serbuan di perkampungan Air Itam, George Town semalam.


GEORGE TOWN - Satu sindiket memproses dan mengedar pil ekstasi berjaya dilumpuhkan selepas polis menyerbu sebuah makmal haram di sebuah rumah papan di perkampungan Air Itam di sini pada 18 Januari lalu.
Dalam operasi pukul 8.30 malam oleh anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri itu, polis menahan lima lelaki dan dua wanita berusia antara 19 hingga 44 tahun.
Difahamkan, ketika serbuan kesemua mereka berada di dalam rumah berkenaan.
Timbalan Ketua Polis Negeri, Datuk Rahim Jaafar berkata, hasil serbuan, polis berjaya membongkar sebuah makmal haram memproses dadah jenis pil ekstasi termasuk menemui serbuk dadah ekstasi seberat 1,275 gram, ketamin (54 gram) dan syabu (22 gram).
Katanya, anggaran harga pasaran dadah yang dirampas itu bernilai RM500,000 dan pihaknya turut menyita tiga buah kereta dengan nilai RM130,000.
Jelasnya, serbuan dilakukan hasil maklumat yang diperoleh daripada orang awam dan risikan anggota JSJN.

Miros guna Quadcopter


ABDUL RAHMAT (dua dari kanan) dan pegawai Miros menunjukkan Quadcopter yang digunakan untuk menyiasat kes kemalangan di Kajang semalam.


KAJANG – Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) kini menggunakan teknologi helikopter kawalan jauh bagi menyiasat kes kemalangan maut yang berlaku di negara ini dengan lebih berkesan dan menyeluruh.
Ketua Penyelidik Unit dan Rekonstruksi Kemalangan Miros, Abdul Rahmat Abdul Manap berkata, penggunaan gajet terbaharu dikenali Quadcopter dan dilengkapi bersama kamera resolusi tinggi itu mampu mengenal pasti data kemalangan maut dengan lebih mudah.
Ujarnya, analisis kes-kes seperti itu bukan hanya tertumpu kepada aspek kenderaan dan gaya pemanduan sahaja, malah ia turut merangkumi reka bentuk jalan raya, papan tanda serta elemen persekitaran.
“Miros menjalankan siasatan menyeluruh termasuk kaitan faktor keadaan jalan, papan tanda yang tidak sesuai atau halangan pokok yang mungkin menjadi penyumbang kepada kemalangan.
“Penggunaan Quadcopter dapat merakam imej menyeluruh dalam radius lebih luas di kawasan kemalangan melalui sudut yang lebih tinggi dengan dikawal oleh pegawai-pegawai Miros,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Banjir Jakarta ragut 26 nyawa

BEBERAPA anggota sukarela membantu mangsa-mangsa banjir untuk ke klinik bagi mendapatkan rawatan.


JAKARTA, Indonesia - Polis Indonesia menyatakan, banjir yang melanda Jakarta pada 15 Januari lalu sekurang-kurangnya telah meragut 26 nyawa dan menyebabkan lebih daripada 100,000 warganya terpaksa meninggalkan rumah masing-masing.
Jurucakap polis Jakarta, Kolonel Rikwanto semalam berkata, kebanyakan mangsa mati akibat renjatan elektrik atau lemas.
Kira-kira 103,000 orang kini tinggal di pusat-pusat penempatan sementara.
Banjir yang melanda sampai ke kemuncak pada Khamis lalu dan telah melumpuhkan Jakarta.
Air banjir dilaporkan meliputi kira-kira 30 peratus daripada bandar yang dihuni oleh 14 juta penduduk itu.
Banyak tempat perniagaan dan penempatan penduduk ditenggelami air.
Menteri Industri, M.S. Hidayat berkata, kejadian tersebut mungkin akan menyebabkan pelabur asing lari ke negara-negara jiran. - Agensi

Bekas ketua IMF bayar AS1.5 juta tutup kes cabul


Kiri:STRAUSS-KAHN, Kanan:DIALLO


PARIS - Bekas ketua Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn membayar AS$1.5 juta (RM4.5 juta) sebagai penyelesaian luar mahkamah kepada seorang pengemas bilik hotel di New York yang mendakwa telah dicabul olehnya, lapor akhbar Perancis kelmarin.
Memetik sumber-sumber yang rapat dengan Strauss-Kahn, akhbar Le Journal du Dimanche berkata, wanita itu, Nafissatou Diallo telah menerima bayaran tersebut di bawah satu persetujuan rahsia sebagai penyelesaian saman Diallo ke atas dirinya.
Akhbar berkenaan menyatakan, Diallo mendapat 70 peratus wang tersebut selepas membayar pasukan peguamnya.
Diallo tuurt menerima bayaran daripada akhbar New York Post yang disamannya sebelum ini kerana melaporkan dia bekerja sebagai seorang pelacur.
Insiden itu memalukan Strauss-Kahn sehingga memaksa beliau meletak jawatan sebagai ketua IMF serta memusnahkan harapannya untuk menjadi Presiden Perancis.
Strauss-Kahn ditangkap selepas Diallo mendakwa pemimpin itu memaksanya melakukan seks oral di bilik hotel penginapannya di Hotel Sofitel, New York pada Mei 2011.
Dalam insiden tersebut, Strauss-Kahn mengaku berlaku hubungan seks tetapi menegaskan bahawa hubungan itu adalah secara suka sama suka.
Siasatan jenayah terhadap insiden itu gagal selepas Diallo menukar keterangannya dengan pihak pendakwa raya menganggap kesnya sebagai lemah.
Strauss-Kahn, 63, masih berdepan siasatan di Perancis berhubung dakwaan beliau terlibat melanggan pelacur selepas sebuah mahkamah tempatan menolak permintaan agar dakwaan ke atas dirinya digugurkan. - AFP

Bergelut dengan jerung untuk selamatkan kanak-kanak


PAUL MARSHALLSEA (dalam bulatan) menarik ekor ikan jerung di tepi pantai Sunshine Coast, Queensland dalam kejadian semalam.


SYDNEY - Seorang lelaki warga Britain yang sedang menikmati percutian di Sunshine Coast, Queensland di sini bertindak berani menangkap seekor ikan jerung yang mendekati sekumpulan kanak-kanak di pesisir pantai, lapor akhbar Mail Online semalam.
Paul Marshallsea, 62, telah bergelut dengan ikan jerung berukuran 91 sentimeter itu ketika ia berenang di air cetek mendekati pantai.
Sejurus terdengar jeritan orang ramai mengenai kemunculan ikan jerung itu, Paul dengan pantas berkejar ke pantai dan menarik ekor ikan jerung tersebut sebelum ia bertindak ganas.
Ikan jerung itu hampir mencederakan kaki Paul sebelum ia ditarik ke tengah laut oleh pasukan penyelamat menggunakan jet ski dan helikopter.
"Ketika itu air di pantai cetek sedalam 5.4 meter dan ramai kanak-kanak dan bayi sedang bermain di situ. Jika saya tidak campur tangan, kejadian yang tidak diingini akan berlaku.
"Gerak hati saya menyuruh saya melakukannya dan saya terus menangkap ekor ikan jerung itu," katanya.
Menurut Marshallsea, ikan tersebut berpusing ke arahnya dan hampir menggigitnya.
"Ia hampir membaham kaki saya dalam sekelip mata. Ia sangat pantas," kata lelaki itu. - Agensi

Terperengkap di kerusi gara-gara bergurau


KEADAAN Curtis selepas terperangkap pada kerusi anaknya di London baru-baru ini.


LONDON - Seorang ibu terperangkap di sebuah kerusi duduk anaknya selepas bergurau dengan seorang rakan yang berkunjung ke rumahnya di sini, lapor akhbar The Sun semalam.
Ketika kejadian, Serena Curtis, 31, dilaporkan sedang meraikan majlis malam perkahwinan beliau bersama rakan wanitanya Jade Dickerson, sementara anaknya telah dihantar ke rumah pengasuh untuk dijaga.
Curtis, ibu kepada tiga orang anak tersebut yang ketika itu sedang mabuk telah mengambil keputusan untuk duduk di dalam kerusi lipat milik anaknya sebelum tersepit di antara celah ruang tempat duduk kerusi berkenaan.
Dia dan Jade, 27, telah berusaha selama sejam untuk meloloskan diri dari kerusi tersebut namun gagal sehingga menyebabkan Curtis terpaksa berhenti seketika untuk berehat.
Segala kejadian yang berlaku ini turut dirakamkan oleh Jade menggunakan telefon bimbitnya.
Jade akhirnya terpaksa memanggil pihak bomba untuk datang membantu membebaskan Curtis yang masih tersepit itu.
Serena berasa malu dengan kejadian yang berlaku apabila beberapa anggota bomba tiba di rumahnya di Oxford.
"Saya berasa sangat malu. Saya baru sahaja melangsungkan perkahwinan. Nasib baik kerusi ini telah menyembunyikan muka saya.
"Ini adalah kerusi lipat anak saya. Saya masih tidak memberitahunya lagi mengenai kejadian ini. Saya tunggu sehingga dia dewasa," katanya. - Agensi

No comments:

Post a Comment