Saturday, January 19, 2013

FIKIRLAH SAPE SOKONG ISLAM...DAN SAPE MEMUTARKAN PERJUANGAN ISLAM...ALLAH MAHA MENGETAHUI

Kerabat diraja Johor kena bela diri

Posted on the January 19th, 2013 under Tempatan by admin
TUNKU NICK (kiri) dan Alex dibawa ke Mahkamah Sesyen Johor Bahru pada Jun 2012 atas kesalahan mencederakan petinju negara.
JOHOR BAHRU – Seorang anak kerabat diraja Johor bersama dua rakannya diperintah membela diri oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam atas dakwaan menyebabkan kecederaan terhadap petinju negara, Muhammad Farkhan Mohd. Haron pada tahun lepas.
Tunku Nick Tazuddin Izwan Syah Tunku Qadir, 27, Alex Foo Hee Wee, 41, dan Mohd. Arif Husin, 35, diarah membela diri selepas Hakim Zamri Bakar memutuskan pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie dalam tuduhan.

Zamri menetapkan 8 Februari ini sebagai tarikh sebutan semula kes bagi memutuskan tarikh prosiding bela diri.
Berdasarkan kertas pertuduhan, ketiga-tiga tertuduh didakwa dengan sengaja menyebabkan kecederaan parah terhadap Muhammad Farkhan menggunakan senjata tumpul antara pukul 4.30 pagi hingga pukul 7 pagi di Jalan Molek 3/2, Taman Molek di sini pada 6 Mei lalu.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama (Akta 574) yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.
Kosmo

Video: Penjelasan Ustaz Fathul Bari mengenai perkahwinan di Siam

Posted on the January 18th, 2013 under Politik by admin

Sehari dua ini kecoh apabila gambar dan dokumen perkahwinan pendakwah Ustaz Fathul Bari kecoh di internet.
Mereka yang tidak puas hati dengan perkahwinan Fathul telah ‘mensensasikan’ pernikahannya. Selepas diasak dengan pelbagai soalan, UFB menjelaskan gambaran sebenar mengenai perkahwinannya di Siam. Video penjelasan seperti di bawah:

 


P/S: Anda puas hati dengan penjelasan UFB? Apa komen anda?


 

Kantoi ketika cuba lupus janin

Posted on the January 18th, 2013 under Tempatan by admin
Pasukan forensik sedang melakukan pemeriksaan dan membungkus janin terbabit sebelum dibawa ke hospital.
PETALING JAYA – Seorang lelaki berusia 26 tahun ditahan berikutan penemuan janin yang dibawanya dalam satu sekatan jalan polis di PJS 10/4 petang semalam.
Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, anggota polis yang bertugas bertindak menahan kereta Proton Wira yang dinaiki dua individu yang berada dalam keadaan mencurigakan.

Menurutnya, pemeriksaan lanjut anggota polis kemudiannya menemui janin yang dibalut dengan tuala kecil yang masih belum cukup sifat di dalam but keretanya.
“Suspek memberitahu bahawa teman wanitanya baru mengalami keguguran dan dipercayai cuba melupuskan janin tersebut,” katanya.
Arjunaidi berkata, polis turut menahan wanita berusia awal 20an yang merupakan kekasih lelaki berkenaan untuk soal siasat dan selepas itu dia dibawa ke klinik untuk rawatan lanjut.
Sinar

Petronas temui minyak dan gas di laut Malaysia, pertama selepas 1989

Posted on the January 18th, 2013 under Tempatan by admin

KUALA LUMPUR – Petronas hari ini mengumumkan penemuan minyak dan gas di telaga Adong Kecil West-1 di Blok SK333, di laut Sarawak, penemuan minyak dan gas, pertama di laut Malaysia selepas 24 tahun.
Syarikat minyak negara itu berkata penemuan kali terakhir di laut ialah di Medan Asam Paya pada 1989, juga di Sarawak.
Petronas berkata telaga Adong Kecil West-1, terletak kira-kira 20km di timur laut pekan Miri, digerudi oleh JX Nippon Oil & Gas Exploration (Onshore Sarawak) Ltd, operator bagi Blok SK333, bersama-sama rakan usaha samanya, Petronas Carigali Sdn Bhd.

Ia berkata, telaga itu digerudi pada kedalaman 3,170 meter dan menemui kira-kira 349 meter ketebalan hidrokarbon bersih.
Dua ujian gerudi merealisasikan kadar aliran kira-kira 440 tong minyak sehari dan 11.5 juta meter padu standard gas sehari, katanya menerusi satu kenyataan hari ini.
Petronas berkata, penilaian teknikal sedang dijalankan oleh operator bagi menentukan jumlah sumber di medan terbabit.
“Berdasarkan keputusan penggerudian, terdapat tanda-tanda bahagian lebih dalam di kawasan laut, yang mungkin berpotensi tinggi mengandungi hidrokarbon.
“Bagaimanapun, menerusi tekanan lubang bor yang tinggi, operasi penggerudian lebih mencabar untuk kolam yang lebih dalam dan dermaga dengan spesifikasi tinggi diperlukan untuk menguji jarak terbabit,” kata Petronas.
Setakat ini, tiga penemuan dibuat di laut Sarawak, iaitu Miri, Asam Paya dan medan Adong Kecil West.
Menerusi penemuan ini, Petronas berkata ia sudah membuktikan laut Sarawak mempunyai potensi untuk penemuan lebih banyak minyak dan gas dengan medan Miri, medan minyak pertama Malaysia, ditemui pada 1910.
Aktiviti lanjut di laut itu akan dilakukan oleh syarikat usaha sama terbabit dalam menyokong Petronas mencergaskan semula eksplorasi minyak dan gas di laut Malaysia. – Bernama

Tunku Ismail kecewa insiden di Kota Bharu

Posted on the January 18th, 2013 under Sukan by admin

PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim meluahkan rasa kecewa terhadap sikap Persatuan Bola Bola Sepak Kelantan (KAFA) yang didakwa sengaja menimbulkan kekecohan ekoran kehadiran Askar Timbalan Setia Negeri Johor (JMF) pada perlawanan Liga Super antara Johor Darul Takzim (Johor DT) menentang Kelantan di Stadium Sultan Muhammed IV, Selasa lalu.
Jelas Tunku Ismail kepada Kosmo!: “JMF tidak berada di sana, kalau ada pun, mereka adalah penyokong yang memakai baju Johor dan mereka tidak bertugas ketika itu.”
Ujar baginda lagi, JMF seperti yang digembar-gemburkan oleh media sebelum ini merupakan Kumpulan Gerak Khas 21 Komando dari Kem Gerak Khas Mersing, Johor yang perlu bersiap sedia sekiranya Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail Sultan Iskandar berhasrat mencemar duli ke stadium berkenaan dan ia tiada kena mengena dengan PBNJ.

“Ia adalah Prosedur Operasi Standard (SOP) pada hari itu sekiranya menerima arahan kalau-kalau Ke Bawah Duli Tuanku mencemar duli untuk berangkat,” titah baginda pada sidang akhbar di Istana Bukit Pelangi, Johor Bahru semalam.
Tunku Ismail turut mengesahkan, beliau tidak berada di stadium ketika perlawanan itu berlangsung.
“Saya tidak faham kenapa pihak di sana (Kelantan) cuba alihkan perhatian kepada kehadiran JMF dan akhirnya Johor menjadi mangsa. Kita yang terkena balingan botol kaca, batu dan banner kita diambil dan dikoyakkan oleh penyokong Kelantan, seorang kanak-kanak dan seorang penyokong wanita kita turut terkena balingan botol dan kayu.
“Demi keselamatan juga, para pemain kita pula terpaksa turun ke tengah-tengah padang, lampu stadium ditutup dan dengan cara bersembunyi kita melalui pintu belakang untuk pergi ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan,” titah baginda.
Pada perkembangan berkaitan, Tunku Ismail turut mempersoalkan ketiadaan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) yang berkawal di stadium memandangkan telah beberapa kali insiden buruk tercetus dalam kalangan penyokong The Red Warriors sebelum ini.
“Saya tertanya-tanya kenapa KAFA tak benarkan FRU berada di stadium, saya dah bincangkan hal ini sebelum ini, hal ini sepatutnya tidak berlaku.
“Yang paling mengecewakan saya ialah Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra Sultan Ismail Petra turut terkena (balingan botol), ini sekali gus menunjukkan pihak Kelantan gagal mengawal penyokong mereka.”
Dalam pada itu, secara sinis, Tunku Ismail turut menyelar tindakan individu tertentu yang disifatkannya seperti ‘baling batu sembunyi tangan’ apabila bertindak melakukan provokasi melalui laman sosial Facebook bagi membangkitkan kemarahan ramai.
Titah baginda, pihaknya tidak akan berdiam diri dan akan kemuka aduan kepada FAM.
Kosmo

Berjuta warga Jakarta terjejas banjir

Posted on the January 18th, 2013 under Luar Negara by admin
Banjir besar mengakibatkan Jalan Sudirman, Jakarta yang sentiasa sesak dengan trafik tiba-tiba lumpuh akibat banjir semalam.
JAKARTA – Banjir yang menyebabkan lebih 19,000 orang hilang tempat tinggal dan meragut tiga nyawa di ibu kota Indonesia di sini semalam turut memaksa Presiden Susilo Bambang Yudhoyono menyingsingkan seluarnya.
Lebih 50 peratus kawasan di pusat bandar raya ini kini lumpuh selepas dibanjiri air bah berlumpur hingga ke paras pinggang.

Dalam pada itu lebih 100,000 buah rumah terjejas akibat banjir di kota metropolitan ini yang dihuni seramai 20 juta orang dan terkenal kerana kesesakan lalu lintas yang kronik.
Disebabkan keadaan yang teruk itu, Kerajaan Pentadbiran Ibu Kota Jakarta telah mengisytiharkan Darurat Banjir untuk kawasan Jakarta mulai semalam hingga 27 Januari.
Air bah juga menyebabkan ramai pemandu tersekat selama berjam-jam pada waktu pagi.
Penunggang-penunggang basikal pula terpaksa menolak kenderaan dua roda mereka dengan hanya hendal dan pelana basikal yang masih kelihatan.
Dalam bencana kali ini, Susilo dirakam menggulungkan kaki seluarnya hingga ke lutut ketika mengharungi air banjir di perkarangan Istana Presiden di sini.
Pekarangan istana berkenaan kini ditenggelami air sehingga paras buku lali.
“Jakarta kini dilanda banjir, saya berharap tidak akan ada terlalu ramai mangsa,” kata Susilo kepada kumpulan jurugambar media.
Kosmo

Janda ditipu ‘jemaah tarik duit’

Posted on the January 17th, 2013 under Tempatan by admin
Salina menunjukkan isi kandungan sampul surat yang yang kononnya berisi wang sebanyak RM300,000, diberika Bujal selepas upacara ‘tarik duit’.
JOHOR BAHRU – “Siapa yang tidak gelap mata apabila ternampak timbunan wang sebegitu banyak, lebih-lebih lagi seorang janda beranak tiga seperti saya yang memerlukan duit untuk menanggung persekolahan anak-anak.”
Itu pengakuan Salina, 30-an (bukan nama sebenar) saat menceritakan pengalamannya menyertai kumpulan jemaah ‘tarik duit’.

Menurut Salina, jemaah berkenaan diketuai oleh seorang lelaki dikenali sebagai Bujal 40-an yang mendakwa mampu menghasilkan wang jutaan ringgit.
“Jemaah turut disertai tujuh individu lain termasuk seorang doktor yang sanggup melabur sehingga puluhan ribu ringgit,” katanya.
Menceritakan detik perkenalannya dengan Bujal ketika menjalankan urusan perniagaannya, Salina mengakui lelaki itu mempunyai perwatakan alim selain pandai mempengaruhi orang lain dengan tutur kata sopannya.
“Disebabkan seorang rakan baik turut menyertai jemaah ini, membuatkan saya turut terpengaruh, apatah lagi saat saya dan anak-anak memerlukan wang.
“Disebabkan begitu percaya dengan pujukan Bujal, saya sanggup laburkan semua wang simpanan yang ada asalkan hasilnya berlipat kali ganda.
“Akibat terlalu taksub dengan kebolehan Bujal itu jugalah saya tergamak menggunakan wang untuk perbelanjaan persekolahan anak-anak,” katanya.
Selain menyerahkan wang, Salina juga diarahkan untuk menyediakan pelbagai barangan ketika ‘upacara’ menarik duit seperti tujuh helai kain satin berlainan warna, bekas bara, jarum, air mawar dan wang sebanyak RM180 atas nama bayaran fidyah.
Menurut Salina, aktiviti sesat itu dijalankan di beberapa hotel sekitar bandar raya ini di mana ahli jemaah diarahkan untuk membaca surah lazim al-Quran ketika Bujal sedang menjalankan upacara.
“Ia berlarutan selama empat bulan dan dijalankan pada 10 malam hingga awal pagi, Bujal akan menggunakan sehelai kain hitam dan kira-kira setengah jam kami membaca surah dia akan tunjukkan hasil wang diperolehi.
“Jumlah wang diperolehi memang banyak. Bayangkan daripada sehelai kain berwarna hitam kemudiannya ada duit sebanyak itu.
Menurut Salina, kemuncak aktiviti mereka berlaku sebelum Aidilfitri tahun lalu apabila pembahagian wang bermula.
Salina mengakui dalam pembahagian itu, dia memperolehi 500 keping RM50 untuk dijadikan ibu duit yang boleh menghasilkan wang sehingga RM6 juta.
“Bujal tidak membenarkan saya mengambil kesemuanya, dia hanya menyerahkan dua sampul surat, kononnya berisi sebanyak RM300,000. Namun, saya perlu mematuhi beberapa syarat sebelum melihat isi kandungan sampul surat itu apabila sampai di rumah.
“Bujal minta saya membaca surah Al-Fatihah, Al-Kausar dan Ayat Kursi, semuanya mesti dibaca sebanyak 100 kali pada tengah malam.
“Bagaimanapun belum sempat menyudahkan bacaan surah berkenaan, rakan baik menelefon dan memaklumkan apa yang diperolehi di dalam sampul surat yang diberi Bujal,” katanya.
Tanpa berlengah Salina pun melihat isi kandungan sampul surat itu dan dia terkejut apabila mendapati sampul surat berkenaan berisi kertas putih yang dipotong dan seberkas resit yang saiznya seperti wang kertas.
“Siapa yang tidak terkejut, malah salah seorang daripada jemaah kami turut meninggal dunia akibat serangan jantung selepas mengetahui keadaan sebenar.
“Bagaimanapun Bujal memberi alasan wang yang ditarik telah ‘rosak’ menyebabkan ia bertukar menjadi kertas kosong.
“Bujal berjanji jika saya serahkan RM500 dia akan menjalankan upacara itu sekali lagi. Akibat terpedaya dengan janji manis saya sanggup meminjam wang daripada ah long kerana yakin akan dapat pulangan berlipat kali ganda,” ceritanya.
Bagaimanapun kira-kira seminggu kemudian, Salina akhirnya tersedar dia sebenarnya telah ditipu Bujal dan dalam masa yang sama ah long pula memburunya kerana wang RM500 yang dipinjamnya telah naik kepada RM1,500.
Bujal pula menghilangkan diri, mujur seorang rakan baiknya bersimpati dan melangsaikan hutang berkenaan.
“Walaupun saya hanya rugi sekitar RM3,000 namun ia begitu memberi pengajaran, selama empat bulan menyertai jemaah itu, perniagaan saya merudum kerana hilang fokus. Saya berkongsi cerita ini sebagai pengajaran kepada masyarakat supaya tidak mudah tertipu.
“Akibat terlalu tertekan saya masih belum melaporkan kes ini kepada polis. Mungkin dalam masa terdekat saya dan rakan lain yang ditipu akan membuat laporan supaya lelaki penipu seperti Bujal menerima hukuman setimpal,” katanya.
Sinar

Sindrom kurang sopan warga Paris

Posted on the January 17th, 2013 under Luar Negara by admin
SETIAP tahun Paris, ibu negara Perancis menarik jutaan pelancong dari seluruh dunia. Begitupun, sedikit mengecewakan apabila kemasyhuran bandar raya itu tidak seiring dengan sikap penghuninya yang disifatkan para pelawat sebagai biadab, sombong dan kelam-kabut.
Menurut laporan sebuah blog CNN pada 2011, pintu gerbang Paris iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Charles de Gaulle dianggap sebagai lapangan terbang terburuk di dunia dengan reka pelannya yang begitu mengelirukan, tandas yang menjijikkan, selain staf lapangan terbang yang dikatakan tidak mesra.
“Bagaikan berada di penjara yang terputus dari segala hubungan,” kata seorang pengembara.

Kelakuan buruk masyarakat Paris tidak hanya dialami oleh para pelawat, malah turut berlaku layanan buruk sesama mereka. Sebagai contoh, pelayan restoran melayan pelanggan dengan biadab.
Seorang pakar psikiatri Jepun yang menjalankan latihan di Paris selama tiga dekad telah berjaya mengenal pasti apa yang dinamakannya Sindrom Paris dalam kalangan para pelawat yang datang ke bandar itu.
“Pelancong tiba di Paris dengan gambaran di minda jauh yang tersasar daripada realiti sebenar,” kata doktor yang tidak mahu didedahkan namanya.
“Pelancong tidak menjangka bahawa mereka akan disambut dengan begitu agresif, lantas mengakibatkan ketakutan dan diselubungi rasa bimbang.”
Setelah pelbagai usaha dijalankan yang rata-rata tidak membuahkan hasil, satu usaha terbaharu telah dijalankan oleh pihak berkuasa kenderaan awam bandar tersebut.
Menggunakan siri poster penuh humor, usaha itu menampilkan pelbagai haiwan dari sisi agresif mereka yang boleh dilihat di stesen Perbadanan Kereta Api Kebangsaan Perancis (SNCF), bas dan kenderaan awam lain.
“Ini adalah masalah di seluruh Perancis,” menurut Ketua Perbadanan Kereta Api Kebangsaan Perancis (SNCF), Guillaume Pepy, yang turut berkata, bahawa masalah tersebut telah berlarutan merentasi sempadan bandar itu.
Etika asas
Menurutnya juga, SNCF telah merekrut 100 petugas untuk mengingatkan para penumpang akan pelbagai etika asas yang perlu dituruti saat mereka menaiki pengangkutan awam.
Antaranya, larangan merokok di dalam kenderaan awam, larangan meletakkan kaki di tempat duduk bertentangan dan larangan merosakkan kemudahan awam.
Menurut Guillaume, yang paling teruk adalah penumpang lewat malam.
Meludah dan melayangkan isyarat lucah adalah perkara biasa.
“Mereka minum minuman keras secara terbuka, menghisap ganja dan meletakkan kaki di bangku penumpang,” katanya.
Sementara itu, pakar sosiologi, Dominique Picard berkata, dia tidak pasti jika kempen itu akan berjaya, tetapi mengakui sesuatu perlu dilakukan untuk mengubahnya.
Beliau juga merupakan penulis Savour Vivre, sebuah buku tentang adab yang diterbitkan pada tahun 2007.
Masalah imej adalah sesuatu yang tidak seharusnya berlaku pada bandar raya megah seperti Paris.
“Tapi hari ini, aduan tentang ketidaksopanan di Paris semakin bertambah. Ia tidak menjurus kepada satu kelas sosial sahaja, malah turut melibatkan keseluruhan masyarakat,” tambah Dominique.
Akhbar Perancis, Marianne menyalahkan stres sebagai punca kepada masalah sikap warga Perancis terutamanya di Paris.
Tambahnya, warga Paris berada dalam keadaan lebih tertekan berbanding tempat lain disebabkan tempoh kerja yang panjang dan pertambahan penduduk sehingga menyesakkan kawasan perumahan pinggir kota. Ia menjadi tempat tinggal kepada 11 juta penduduk.
Berdasarkan kajian, 97 peratus pengguna pengangkutan awam pernah menyaksikan ketidaksopanan pengguna pada bulan sebelumnya, malah lebih mengejutkan 67 peratus mengaku melakukan kesalahan sivil kepada penumpang lain.
Pihak Berkuasa Pengangkutan Awam Perancis (RATP) memberi respons terhadap kempen tersebut dengan menyatakan kepentingan pertukaran senyuman ikhlas ketika berada dalam pengangkutan awam.
Tidak semua memandang rendah dengan keperibadian orang Paris.
“Selama ini, saya tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut. Masyarakat lain hanya tidak dapat menilai perbezaan budaya,” ujar penulis blog Amerika, Karen Fawcett dalam blognya, Bonjour Paris.
Fahami budaya
Secara tradisional di Perancis, sedikit lirikan mata, tidak kira ketika berada dalam lif, pusat beli-belah atau dalam pengangkutan awam, menunjukkan sapaan antara mereka. Ia kadangkala tidak dapat diterima oleh segelintir pelancong asing.
“Menjadi tanggungjawab pelancong asing untuk memahami budaya dan cara hidup penduduk setempat, sebelum mereka terus membuat tuduhan atas layanan yang mereka hadapi,” tulis Karen.
Sebilangan penduduk Paris mengambil inisiatif sendiri untuk meningkatkan tahap sivik seperti yang dilakukan oleh pemilik kafe, Patrick Laubignant di bandar Marciac. Bandar itu terkenal dengan penganjuran festival jazz pada musim panas.
Dia akan menaikkan cukai ‘ketidaksopanan’ kepada pelanggan yang terlupa mengucapkan ‘tolong’ ketika membuat pembelian. – AFP

Rita Rudaini Tidak Patah Semangat Dengan Krisis Rumah Tangga

Posted on the January 17th, 2013 under Artis by admin
KUALA LUMPUR: Aktres Rita Rudaini berkata dia tidak terjejas atau patah semangat dalam menghadapi konflik rumah tangga yang masih berlanjutan sehingga kini.
Rita atau nama sebenarnya Rita Rudaini Mokhtar, 37, berkata, tekanan dan kesulitan menghadapi kes-kes perbicaraan di mahkamah sejak setahun lalu membuatkan dia semakin kuat.
“Saya tidak akan mengalah atau berasa lemah semangat dengan apa yang berlaku. Saya tidak jadikan kesulitan ini sebagai tekanan tetapi cuba melaluinya dengan tenang dan relaks,” katanya kepada mStar Online.

Krisis rumah tangga Rita dengan pemain bola sepak kebangsaan Aidil Zafuan Abd. Radzak bermula apabila lelaki berusia 26 tahun itu bertindak keluar dari rumah mereka di Damansara dekat sini ketika aktres itu pulang ke kampung halamannya di Perlis bersama anak-anak.
Rita dan Aidil bernikah di Songkhla, Thailand pada 28 Februari 2008 tanpa pengetahuan keluarga pihak lelaki sehingga menyebabkan perkahwinan tersebut menimbulkan masalah.
Hasil perkahwinan itu mereka dikurniakan dua orang anak iaitu Airit Rayyan Rizqin, 4, dan Airit Qaqa Arjuna, 2.
Ditanya adakah hatinya bersedia untuk menerima lelaki semula sekiranya konflik perkahwinan itu berakhir dengan perceraian, Rita berkata, dia tidak pernah serik jika ditakdirkan bertemu dengan lelaki lain.
“Bukan semua lelaki tidak baik. Pasti ada (lelaki) di luar sana yang bertanggungjawab dan menyayangi sepenuh hati.
“Jika pada masa akan datang ditakdirkan bertemu lelaki lain, orang itu mesti lebih menyayangi anak-anak berbanding diri saya,” katanya yang sedang sibuk di lokasi penggambaran drama bersiri Kerana Sarah untuk TV3.
mStar

Bapa minta siasat punca anak mati dalam tahanan

Posted on the January 16th, 2013 under Tempatan by admin

Ahli keluarga seorang mekanik yang ditemui mati dalam lokap polis Balai Polis USJ 8 Subang Jaya semalam meminta siasatan dijalankan bagi mengenalpasti sebab kematian pemuda berusia 30 tahun itu ketika berada dalam tahanan.
Bapa mendiang, Chang Chan Man berkata anaknya Chang Chin Te sepatutnya dibuktikan kesalahan mengikut undang-undang dan bukannya diperlakukan seperti yang disyakinya itu.
Chan ketika ditemui pemberita hari ini berkata, beliau tidak dapat menerima kematian anaknya yang didakwa “mati secara teruk”.

“Kalau polis boleh membuktikan dia bersalah, dakwa di mahkamah dan hantar ke penjara. Jangan pukul sampai mati.
“Saya berharap, pegawai tertinggi polis boleh siasat secara terperinci dan beri kita satu kebenaran,” katanya.
Chan (kiri) yang merupakan ketua jawatankuasa Kampung Baru Subang berkata anaknya meninggalkan seorang isteri dan empat orang anak berusia antara dua setengah tahun hingga sembilan tahun.
Mayat mendiang kini dibawa ke Hospital Sungai Buloh untuk dibuat bedahsiasat buat kali kedua selepas bedahsiasat pertama di Pusat Perubatan Universiti Malaya.
Dalam sidang media di rumah mendiang, Exco Kerajaan Selangor Ronnie Liu berkata dua pegawai polis datang ke rumah isteri Chin Te di Kampung Baru Subang sekitar jam 12 tengah hari semalam dan memberitahu bahawa suaminya sudah meninggal dunia.
“Apabila ditanya oleh isteri si mati tentang sebab kematian, tidak ada jawapan. Lalu dia pergi ke hospital dan mendapati ada kesan berdarah di hidung dan telinga, muka bengkak dan dada jatuh,” kata Ronnie.
Ronnie mendakwa isteri si mati sempat mengambil gambar mendiang tetapi didakwa “dipaksa” oleh polis untuk memadamkannya.
Bagaimanapun, kata Ronnie, isteri sempat menyimpan sekeping gambar yang menunjukkan keadaan muka si mati.
Surat permit menguburkan si mati yang dikeluarkan hospital menyatakan bahawa mendiang ditemui mati di Balai Polis USJ 8 Subang Jaya.
“Punca kematian masih dalam siasatan,” kata Ronnie yang membaca surat tersebut.
Turut hadir menziarahi keluarga mendiang antaranya dua exco kerajaan Selangor Teresa Kok dan Ean Yong Hian Wah, ADUN Bukit Tungku Lau Weng San dan ADUN Kota Damansara Dr Nasir Hashim.
Sementara tu, dalam satu siaran akhbar, polis berkata Chin Te ditemui mati dengan berbuih di mulut pada kira-kira jam 8 semalam. Pasukan forensik tidak menemui apa-apa kecederaan fizikal pada si mati.
Menurut kenyataan itu, Chin Te telah dibawa ke hospital Serdang sehari selepas dia ditahan untuk pemeriksaan kesihatan dan ujian darah.
Chin Te ditangkap dengan tiga yang lain di sebuah hotel di Subang Jaya pada 10 Januari. Tempoh reman mereka adalah sehingga 15 Januari.
Menurut polis, Chin mempunyai 19 rekod jenayah sebelumnya, termasuk lima kesalahan berkaitan dadah. Semua empat suspek diuji positif mengambil methamphetamine.
Malaysiakini

Patrick Teoh dikecam hina Islam

Posted on the January 16th, 2013 under Tempatan by admin
Patrick Teoh dikecam hina Islam
SHAH ALAM – Laman sosial hari ini kecoh dengan kenyataan yang dikeluarkan salah seorang pelakon tanah air, Patrick Teoh.
Kenyataannya yang menyentuh soal sensitiviti agama Islam itu jelas mengundang kemarahan semua pihak termasuk selebriti tempatan yang mengenali pelakon itu secara dekat.

Teoh pernah berlakon dalam filem Buli, BAIK Punya Cilok, Buli Balik, Sumolah, The Red Kebaya dan Nasi Lemak 2.0.
Dalam kenyataan yang dibuat di laman Faebook itu, Teoh menyentuh soal garis panduan ’1Malaysia Sambutan Tahun Baru Cina 2013′yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri Kedah.
Garis panduan dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Kedah melibatkan aspek pakaian, nyanyian dan tarian.
Ia menetapkan cara berpakaian pegawai dan artis yang terlibat hendaklah bersopan, tidak menjolok mata, artis digalakkan membuat persembahan nyanyian dan lagu berunsurkan ketuhanan atau nasihat dan tidak melalaikan serta melampau.
Dalam kenyataan itu juga, Teoh menyentuh sembahyang lima waktu dan wanitanya yang menutup aurat.
Pagi tadi, kenyataan itu nyata turut mendapat perhatian Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.
“Komen yang sangat kasar terhadap Islam. Patrick Teoh mungkin boleh mengkritik keputusan kerajaan Pas tanpa komen yang kesat terhadap Muslim. Tolong jangan tunduk kepada tahapnya,” tulis Khairy melalui laman mikro Twitternya yang berharap bukan Patrick Teoh menulis kenyataan itu.
Dalam pada itu, Teoh menerusi laman Facebooknya telah meminta maaf berhubung kenyataan yang dikeluarkannya itu.
“Sekarang saya sedar apa yang saya buat itu salah. Saya silap. Kenyataan saya betul0betul di luar batas. Saya minta maaf dengan ikhlas kepada semua orang Islam. Tetapi saya tidak minta maaf kerana menyebut orang itu… anda tahu maksud saya. Saya harap,” tulisnya.
Menerusi mesej Twitter kira-kira 12.30 tengah hari tadi, Teoh menulis, “2 (to) all Muslims, my sincere apologies for d (the) offending FB post. It’s been deleted n (and) reasons are there for ur (your) scrutiny. Thank you for ur (your) patience. [Kepada umat Islam, saya minta maaf secara ikhlas atas mesej FB yang menyinggung perasaan. Ia sudah dikeluarkan dan sebab berkaitan (ada disertakan) untuk penilaian anda. Terima kasih atas kesabaran anda].”
Pelakon dan pengacara terkenal, Datuk AC Mizal pula menulis, “tolong lupakan fahaman politik kita apabila Patrick Teoh mengutuk dan mengeji agama Islam kita. Tidak kira anda Umno atau Pas.”
Beberapa artis lain seperti Tomok, Danny X-Factor dan Natasha Hudson turut mengecam tindakan itu melalui laman mikro Twitter masing-masing.
Sinar

No comments:

Post a Comment