Saturday, February 23, 2013

JANGAN BEGITU....YANG HARAM TETAP HARAM....JANGAN TUNJUK DEGIL DAN JAHIL KITA

pix_topright

‘SUKA HATI SAYALAH’

Kuala Lumpur: “Saya tidak kisah apa orang nak kata. Ini rumah saya dan hak saya. Jadi suka hati sayalah nak sewakan kepada siapa.”
Itu kata seorang wanita mahu dikenali sebagai Linda, 29, antara segelintir warga kota yang mengamalkan hidup ala Hollywood dengan menyewakan bilik di kediaman mereka kepada lelaki.

Bagi golongan seperti Linda, apa yang lebih utama ialah mendapat sumber kewangan untuk menampung kos kehidupan dan ada juga yang menganggap berkongsi rumah dengan individu berlainan jantina lebih serasi dan selesa.
“Kami bukan buat perkara tak senonoh. Kalau orang nak ambil tahu pun, saya cakaplah kami saudara. Yang penting, beban saya berkurangan,” katanya.

Bagaimanapun, cara kehidupan songsang itu disifatkan Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Noh Gadut sebagai mengundang syaitan dan perlu dijauhi kerana ia jelas bertentangan dengan ajaran Islam.

“Tindakan itu boleh diibaratkan seperti ‘kucing dengan ikan’. Mana boleh kita dapat mengawal kedua-dua situasi ini dan ia sudah pasti akan berlaku tindak balas negatif.
“Walaupun tidak berlaku zina tetapi ia akan menimbulkan fitnah. Perlu diingatkan apabila berada lelaki dan perempuan, sudah pasti syaitan menjadi rakan yang akan mendampingi mereka,” katanya.

Menurutnya, Islam jelas menggariskan hubungan yang dibolehkan serta tidak dan ia perlu dijadikan panduan oleh golongan muda agar tidak terikut-ikut budaya Barat kerana ia akan menyebabkan kerosakan akhlak kepada generasi akan datang.
Noh berkata, walaupun mereka tinggal di bilik berasingan namun sesetengah daripada mereka pasti akan berkongsi peralatan lain seperti bilik air dan kesempatan itu akan diambil syaitan untuk mendekati mereka.

“Jangan main dengan nafsu serta hasutan syaitan kerana orang alim pun boleh terbabas. Kita perlu elakkan fenomena ini daripada berlaku.

“Mereka ini mungkin tidak tahu perkara dilakukan ini dilarang, tidak perlu ambil tindakan dengan menangkap mereka sebaliknya cara berdakwah adalah yang terbaik untuk mendekati mereka,” katanya ketika dihubungi.

Trend berkongsi rumah lelaki dan wanita tanpa ikatan perkahwinan dikesan Harian Metro daripada sumber mahu dikenali sebagai Afis, 27 yang kebetulan mencari bilik untuk disewa menerusi laman web.pix_topright

AJAK PEMANDU BERBUAL

Tapah: “Bapa cuba menemankan pemandu bas itu yang mengantuk dengan mengajaknya berbual sambil dia duduk berhampiran tangga bas. Namun tidak sangka niat baik ayah berakhir tragedi,” kata Mohd Amin Abdul Rahman, 32.
Dalam kejadian jam 7 pagi itu, bapanya yang juga penumpang bas, Abdul Rahman Noh, 59, terbunuh selepas bas ekspres dinaiki melanggar lori sebelum merempuh tebing bukit di Kilometer 314, Lebuhraya Utara-Selatan arah utara.

“Saya mengetahui nasib buruk menimpa ayah selepas dihubungi ibu, Rohani Limat, 57, yang turut menaiki bas ekspres itu dari Kempas, Johor menuju Bagan Ajam, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang.
“Ayah dan ibu ingin pulang ke kampung sejurus mendapat tahu datuk saya meninggal dunia mengejut akibat demam panas jam 11 malam kelmarin,” katanya.

Dia yang bertugas di Pulau Pinang segera pergi ke rumah datuknya itu sementara menanti ketibaan kedua ibu bapanya dari Johor.

“Saya cuba menghalang niat mereka menaiki bas ekspres pada lewat malam atas faktor keselamatan. Namun saya terkejut apabila mendapat tahu mereka sudah menaiki bas ekspres ketika saya menghubungi telefon bimbit ibu pada jam 1 pagi semalam.pix_topright

Bergasak angkara hutang

Georgetown: Anggota polis melepaskan satu das tembakan ketika cuba meleraikan pergaduhan antara dua kumpulan kongsi gelap di sebuah kelab malam di Jalan Lumba Kuda, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 10.30 malam itu, dua ahli kumpulan terbabit dikatakan mempunyai masalah berkaitan hutang dan dendam lama cuba mencetuskan kekecohan.

Pergaduhan itu berlaku antara pengusaha kelab terbabit dan seorang lelaki yang juga ketua kumpulan sebuah kongsi gelap bersama beberapa ahli lain.
Dalam kejadian itu, pengusaha kelab berkenaan mengalami kecederaan di tangan, kepala dan badan selepas dipukul hampir 10 individu sebelum polis tiba dan meleraikan pergaduhan terbabit.

Ketika cuba meleraikan pergaduhan itu, sebuah kereta dinaiki ahli kumpulan kongsi gelap cuba melanggar anggota polis sebelum satu tembakan dilepaskan terkena tayar kenderaan terbabit.

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, tindakan pantas anggota polis yang tiba di lokasi kejadian selepas menerima maklumat orang awam berjaya menghalang pergaduhan terbabit menjadi lebih teruk.pix_topright

21 bayi diselamat

Georgetown: Walaupun terpaksa membayar harga mahal, tetapi ia bukan masalah kepada pasangan yang tidak mempunyai anak asalkan mereka boleh mempunyai bayi seperti pasangan lain.
Malah, ada mengeluarkan belanja besar hingga mencecah hampir RM40,000 semata-mata untuk mendapat bayi comel diidamkan yang kemudian dipalsukan dokumen kononnya itu zuriat mereka sendiri.

Bagaimanapun, perbuatan mereka itu ternyata menjerat diri sendiri apabila Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pulau Pinang sekali lagi berjaya menyelamatkan 21 bayi di tujuh negeri itu selepas melancarkan Ops Pintas Sayang II bermula, kelmarin.
Semua 21 bayi dan kanak-kanak berusia sebulan hingga sembilan tahun terbabit diselamatkan di Selangor, Johor, Perak, Kuala Lumpur, Pahang, Negeri Sembilan dan juga Pulau Pinang.

Difahamkan, tiga lagi bayi dan kanak-kanak turut dikesan berada di luar negara iaitu Singapura, Indonesia dan Kanada.

Ketua Polis Negeri Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, dalam Ops Pintas Sayang II itu turut ditahan seramai 43 individu yang dikesan menjadi keluarga angkat kepada semua bayi terbabit.
“Mereka yang ditahan ini berusia lingkungan 27 hingga 57 tahun dan terdiri golongan pekerja biasa hingga profesional, mereka ini akan direman dalam masa terdekat bagi membantu siasatan.

Satu jam memujuk

Sepasukan anggota bomba dan penyelamat mengambil masa sejam sebelum berjaya menghalang niat seorang kakitangan sebuah universiti untuk terjun dari tingkat tujuh bangunan 10 tingkat di Jalan Simpang Tiga, semalam.
Dalam kejadian itu, mangsa berusia 36 tahun yang dipercayai mengalami masalah keluarga, membuka tingkap dan duduk di tepi koridor bangunan terbabit untuk terjun.

Bagaimanapun kejadian itu disedari kakitangan universiti, lalu menghubungi ahli keluarganya dan selepas mereka gagal memujuknya, anggota bomba dipanggil untuk membantu.
Sumber berkata, kejadian bermula apabila mangsa dikatakan mengalami masalah kelmarin, yang memberi tekanan kepadanya sehingga dia bertindak sedemikian, semalam.

“Ketika dia berada di tepi koridor bangunan, beberapa ahli keluarga, termasuk isterinya tampil memujuk supaya dia membatalkan hasratnya.

“Beberapa kali isteri mangsa cuba memujuk, namun gagal dan usaha itu berlarutan sehingga memaksa anggota bomba dipanggil,” katanya.
Sementara itu, jurucakap Bomba dan Penyelamat Balai Batu Lintang ketika dihubungi berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 12.28 tengah hari.

Katanya, anggota bomba membuka satu tingkap bagi memujuk mangsa sambil ditemani isterinya supaya tidak meneruskan niatnya.
“Hanya selepas sejam kami berjaya memujuknya sebelum dia diserahkan kepada polis. Lelaki itu dibawa ke Hospital Umum Sarawak (HUS) untuk pemeriksaan lanjut,” katanya.

Sementara itu, jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan dan siasatan masih dijalankan.

Tak tahu otak bayi disimpan 13 tahun

Seorang ibu menyuarakan rasa kesal dan sedihnya ketika menceritakan bagaimana anggota polis tiba-tiba muncul di rumahnya untuk memaklumkan bahawa mereka menyimpan otak anaknya sejak 13 tahun lalu.
Hannah Cheevers, 34, berkata, dua pegawai polis mengetuk pintu rumahnya secara tiba-tiba untuk memberitahu otak Rhys, bayinya yang mati akibat serangan sakit jantung, masih disimpan di Hospital Southampton.

Kanak-kanak lelaki itu berusia dua hari ketika dia meninggal dunia pada 1998 dan keluarganya memberi kebenaran bedah siasat dilakukan, tetapi mereka mengandaikan tubuhnya lengkap ketika mengebumikan mayatnya.
Hannah memberitahu program Today radio 4 BBC: “Kami mengadakan upacara pengebumian dan meneruskan kehidupan seperti biasa dan 13 tahun kemudian kami diberitahu bahawa otak Rhys disimpan di hospital Southampton.” Hannah yang tinggal di Wimbourne, Dorset berkata, dia terkejut dan ‘tidak tahu bagaimana untuk berdepan dengan hakikat itu.’ “Kami sangkakan dia sudah dikebumikan bersama otaknya. Kami tidak tahu-menahu mereka menyimpan otak Rhys,” katanya. Polis memberitahunya otak Rhys disimpan di setor hospital tanpa disentuh, tetapi tidak dapat menyatakan sebabnya.

Hannah berkata, mereka sekeluarga memutuskan untuk mendermakan otak Rhys untuk penyelidikan hospital selepas diberitahu terdapat dua pilihan sama ada memusnahkan otak itu atau mengebumikan bersama tubuhnya. Hannah berkata: “Saya tidak mahu mengadakan satu lagi pengebumian. Saya sudah ada anak lain sekarang. Sukar untuk bercakap mengenainya lagi dan saya tidak mahu menjelaskan kepada anak saya yang lain mengapa kami perlu mengadakan upacara pengebumian lagi.

“Dan saya tidak mahu kubur Rhys digali semula hanya untuk mengebumikan otaknya. Saya tidak suka memikirkan kubur seorang kanak-kanak digali semula selepas dia dikebumikan selama 13 tahun.” Kisah itu terbongkar selepas siasatan BBC menemukan bahagian tubuh daripada hampir 90 kanak-kanak disimpan oleh polis tanpa memaklumkan ibu bapa mereka.
Tahun lalu badan audit nasional mendapati pasukan polis menyimpan hampir 500 bahagian tubuh yang bertarikh sehingga 50 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment