Monday, February 18, 2013

SESAL KEMUDIAN TAK BERGUNA....JADI JANGAN KITA DEGIL

Banjir Kilat Sebabkan Lalu Lintas Sesak Di Puchong

Posted on the February 19th, 2013 under Tempatan by admin


Keadaan di kawasan Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) berhampiran pusat beli-belah, IOI Mall yang dilanda banjir kilat. -Foto THE STAR/Facebook
KUALA LUMPUR: Lalu lintas sesak teruk di beberapa jalan utama di sekitar Puchong petang ini ekoran banjir kilat antaranya di kawasan Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) berhampiran pusat beli-belah, IOI Mall.
Jurucakap Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) ketika dihubungi Bernama berkata kesesakan lalu lintas berlaku di laluan New Pantai Expressway (NPE), Bulatan Kewajipan hingga susur LDP di kedua arah, Lebuhraya Sprint dari arah Damansara Utama hingga plaza tol Damansara Utama pada kira-kira jam 6.13 petang Isnin.

Jurucakap bilik gerakan Jabatan Bomba dan Penyelamat Puchong ketika dihubungi berkata pihaknya menerima laporan kejadian banjir kilat pada jam 5.30 petang ekoran hujan lebat dan menghantar satu jentera penyelamat ke tempat kejadian.
Menurut jurucakap bomba itu, beberapa buah kenderaan dilaporkan ‘terperangkap’ dalam banjir kilat itu berhampiran IOI Mall.
Air juga dilaporkan naik di sekitar kawasan parkir pusat beli-belah tersebut hingga menenggelamkan beberapa buah kenderaan, katanya.
“Punca banjir dipercayai disebabkan longkang tersumbat,” kata beliau. – BERNAMA

Aidil Zafuan Bakal Cerai Rita, Kahwin Zarema

Posted on the February 18th, 2013 under Artis by admin

Masih lagi bercerita mengenai kes rumahtangga di antara pelakon cantik, Rita Rudaini dan suaminya pemain bola sepak Harimau Malaya, Aidil Zafuan.
Kali ini menerusi laporan Berita Harian, dikhabarkan Aidil Zafuan bakal memfailkan permohonan penceraian kepada Rita. Akhirnya!
Setelah dia menggantung Rita seperti ‘tidak bertali’ buat sekian lamanya, akhirnya kisah pergolakkan mereka bakal berakhir.

Tetapi menurut Rita, dia sendiri tidak pasti sama ada Aidil Zafuan akan melafazkan talak atau menarik balik permohonan cerai seperti sebelum ini.
Lebih memeranjatkan, Rita Rudaini memberitahu Aidil sengaja mahu memilih 25 Februari untuk membuat keputusan ini kerana ia adalah ulangtahun kelima perkahwinan mereka.
“Aidil (Zafuan) sengaja pilih tarikh ulangtahun perkahwinan kami yang kelima untuk kes permohonan cerai ini.
“Mungkin dia nak ceraikan saya sebab nak kahwin dengan Zarema,” jelas Rita.
Siapa pula Zarema ya?
Sebenarnya, aktres kepada dua orang cahaya mata ini ada menerima email daripada seseorang yang mendakwa Aidil Zafuan kini sedang hangat menjalinkan hubungan cinta dengan seorang gadis bernama Zarema Zainal.
Menurut email tersebut, dia adalah jiran kepada Zarema di mana dia sering terlihat kereta milik Aidil berada di rumah keluarga wanita itu.
Malah, menerusi email itu juga, dia ada menyuruh Rita ke rumah Zarema untuk melihat sendiri kebenarannya.
Tetapi Rita tidak berbuat demikian kerana sudah lali dan pasrah dengan apa yang berlaku.
“Sebenarnya, saya dah tahu perkara ini sejak Aidil bermain dengan ATM lagi. Seperkara lagi, saya dah lama pasrah sejak Aidil keluar dari rumah.
“Apa saja keputusan Aidil selepas ini, saya sudah lama pasrah,” tambah Rita.
Mynewshub

Majlis kahwin langsung tanpa kehadiran pasangan pengantin

Posted on the February 18th, 2013 under Tempatan by admin

NIBONG TEBAL – Satu majlis perkahwinan terpaksa dilangsungkan di sini sekalipun tanpa kehadiran pasangan pengantin.
Salmiah Ahmad, 56, ibu kepada pengantin perempuan berkata keluarganya terpaksa meneruskan majlis itu semalam kerana kad jemputan telah diedar kepada saudara mara dan sahabat handai, dan tidak sempat untuk ditarik balik.
Lagipun, segala urusan untuk kenduri telah dibereskan, katanya.
Anaknya, Nor Azlina Ismail, 23, keluar meninggalkan rumah Rabu lepas dan tidak pulang hingga hari ini.

Menceritakan dengan lebih lanjut, Salmiah berkata Azlina keluar dari rumah tanpa membawa sebarang beg atau pakaian.
“Pada hari kejadian, saya dan suami ke mahkamah Jawi kerana ada urusan, manakala Azlina berada di rumah bersama adiknya.
“Dia suruh adiknya hantar ke jalan besar di hadapan perumahan ini.
“Dia beritahu adiknya yang dia nak keluar dengan kawan yang bekerja kilang dengannya sebelum ini, tetapi sampai malam Azlina tidak pulang.
“Ayahnya membuat laporan polis berhubung kehilangannya,” kata Salmiah kepada pemberita di rumahnya di sini.
Salmiah berkata setahunya, Nor Azlina, anak kelima daripada enam beradik itu tidak mempunyai sebarang masalah dengan keluarga atau tunangnya.
Menurut beliau anaknya memang mahu mengahwini bakal suaminya.
“Azlina sayangkan tunangnya. Mereka dah bertunang tiga tahun,” katanya.
Dalam pada itu, Salmiah berkata keluarganya tidak menolak kemungkinan anak gadisnya itu lari bersama seorang lelaki yang juga jiran mereka kerana lelaki itu juga hilang pada hari yang sama.
Ayah Azlina, Ismail Saad, 60, pula berkata mereka sekeluarga bimbang mengenai keselamatan Azlina dan merayu anaknya pulang ke pangkuan keluarga.
“Kalau lelaki itu betul sukakan Azlina, bawalah dia balik ke pangkuan kami dan bincang elok-elok
“Kami sekeluarga boleh terima dia dengan baik,” katanya. – Bernama

Askar Diraja Sulu sedia pulang

Posted on the February 18th, 2013 under Tempatan by admin


HAMZA (baju merah) selepas taklimat tertutup di Kem Batalion 17, Pasukan Gerakan Am di Felda Sahabat 16, Lahad Datu semalam.
LAHAD DATU – Kumpulan penceroboh yang mahu digelar sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu yang dikepung di Kampung Tanduo, dekat sini telah bersetuju untuk keluar daripada kawasan berkenaan dalam masa terdekat.
Bagaimanapun, kumpulan dari keturunan Sultan Sulu, Selatan Filipina itu meminta untuk bertemu personaliti tertentu sebelum mereka pulang ke negara asal.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, pihaknya sedang berusaha untuk membawa personaliti berkenaan untuk bertemu dengan kumpulan terbabit bagi membolehkan proses kepulangan mereka dijalankan secepat mungkin.
Beliau yang enggan mendedahkan nama personaliti berkenaan bagaimanapun memberitahu bahawa Sultan Sulu, Datu Esmail Datu Kiram akan ke negeri ini.
“Ya tetapi tidak tahu bila.
“Tidak perlu saya kata lagi kerana ia adalah sebahagian daripada usaha untuk mengusir kumpulan ini balik,” katanya ketika ditemui pemberita selepas taklimat tertutup di Kem Batalion 17 Pasukan Gerakan Am (PGA) di Felda Sahabat 16 di sini, semalam.
Kosmo

Rita Rudaini pantang maruah dipijak

Posted on the February 17th, 2013 under Artis by admin

DI sebalik manis senyuman Rita Rudaini, dia sebenarnya masih menyimpan kabut yang berselirat duri. Namun, jiwa yang pernah disakiti itu sedang bangkit.
Cukup hanya dengan dua nama, Aidit Rayyan Rizqin dan Airit Qaqa Arjuna, itulah matahari dan bulan kecil yang menjadi penunjuk langkahnya dalam kehidupan sehari-hari. Anak kecil itu juga merupakan kekuatan buat Rita membelah samudera rumah tangga.
Benar, takdir gelap sedang menyerkup mahligai cintanya, tetapi bagi Rita, barangkali itu juga satu permulaan kepada ajaibnya sebuah masa depan. Wanita berusia 36 tahun itu juga percaya, saat ini bukan masanya untuk dia meratap atau membiarkan diri terus diperlekehkan oleh sesiapa, termasuklah suami sendiri.

Takdir boleh diubahkan dengan usaha dan doa namun kepahitan hari ini juga dianggap sebagai isyarat Tuhan agar diri tidak terleka. Dia bukan wanita yang mudah mengalah dengan nasib.
“Orang lelaki (suami) hanya ada dua usul iaitu nusyuz dan kembali taat. Rasanya, isteri yang tidak bersalah kena bela diri. Ikutkan, boleh ambil pendekatan ‘biarlah’ atau ‘tidak mahu panjang-panjang’. Tapi akhirnya, yang nampak jahat hanyalah isteri.
“Dalam kes saya, saya berhabis untuk anak-anak. Saya juga kena bela diri saya sendiri. Suami yang tinggalkan saya dan anak-anak tanpa nafkah, kemudian heret pula saya ke mahkamah. Saya tidak akan biarkan maruah diri terus dipijak sebegitu rupa.
“Sampai hati dia memperlakukan saya begini, masa mahukan saya, dia kejar sampai dapat, bila ada masalah dia tinggalkan saya bersama anak-anak yang masih kecil. Saya ulangi, saya ditinggalkan bersama anak-anak yang masih kecil. Saya tidak dapat bayangkan jika saya isteri yang tidak punya simpanan dan tidak boleh berdikari,” luah Rita saat hatinya diketuk lagi tentang polemik rumah tangga bersama bintang bola sepak, Aidil Zafuan Abdul Radzak, 25, yang sehingga kini masih berlarutan.
Kemelut Rita dan Aidil sudah sekian lama menjadi tatapan umum. Bermula dengan dengan perkahwinan membelakangkan restu keluarga lelaki pada 2008 dan kemudian hampir berpisah sebelum berdamai kembali. Kemuncaknya rumah tangga pasangan berbeza umur 11 tahun itu apabila Aidil kalah kes tuntutan kembali taat yang difailkan ke atas Rita pada tahun lepas.
Tidak terhenti di situ, pertikaman di mahkamah antara Aidil dan Rita kini bersambung dengan beberapa tuntutan balas. Rita masih meneruskan kes tuntutan nafkah diri dan anak-anak manakala Aidil pula baru memfailkan dua lagi tuntutan. Lebih besar lagi, permohonan Aidil kali ini semakin serius. Kalah mengarahkan Rita kembali taat, permohonan cerai dan hak penjagaan anak-anak pula yang dipinta olehnya.
“Semasa sebutan kes di mahkamah Petaling Jaya pada 23 Januari lalu dia tidak hadir. Tugas, katanya. Hakim juga sudah putuskan tarikh untuk hari perbicaraan pada 21 Mac nanti. Tengoklah bagaimana sebab hakim pun sudah bagi amaran.
“Sampai sekarang pun, dia masih belum jelaskan bayaran berjumlah RM6,000 yang sepatutnya dibayar akibat kalah tuntutan nusyuz dahulu,” beritahu Rita.
Terbitkan biografi
Bercerita dan terus bercerita, kata Rita, bukannya dia sengaja mahu membuka aib keluarga namun apa yang terjadi kepada dirinya, tidaklah semudah apa yang dibaca. Publisiti bukanlah motif utama tetapi apa yang diluahkan ialah perkongsian. Ia mungkin boleh menjadi pengajaran kepada setiap wanita yang mengalami masalah yang sama.
“Saya juga akan terbitkan sebuah buku biografi kisah hidup saya yang berjudul Biografi Rita Rudaini. Buat masa ini semua siap cuma tinggal untuk proses dibukukan.
“Biografi itu rakaman perjalanan hidup saya. Saya mahu setiap isteri yang dalam dilema tahu hak mereka. Idea itu timbul sekitar tahun lalu, masa saya tengah kusut dengan masalah tapi sekembalinya daripada mengerjakan umrah, semangat saya jadi lain. Saya jadi tenang sehinggakan orang sekeliling rasa pelik seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku ke atas saya. Saya berkerjasama dengan seorang kawan baik untuk penerbitan buku berkenaan,” kata Rita yang kini menguruskan segala keperluan hidup, rumah, kereta dan anak-anak bersandarkan duit lakonannya semata-mata.
Merancang kehidupan untuk anak-anak yang sedang membesar, Rayyan, 4, manakala Arjuna, 2, Rita sudah menabung agar keperluan pendidikan anak-anak terjamin.
“Saya mahu pastikan anak-anak ada masa depan. Buat masa ini memanglah saya kembali berlakon tapi sampai bila. Dahulu memang lakonan sahaja tumpuan saya tapi sekarang fikiran saya sudah terbuka untuk memulakan bisnes. Saya mahu buka bisnes dengan keluarga, saya lihat operasi stesen minyak punya potensi dan sekarang usaha ke arah itu sudah dimulakan,” jelas Rita ketawa mengenangkan kecoh dengan kisah pergaduhan bersama Lisdawati dan Fauzi Nawawi yang kembali hangat diperkatakan.
Sengaja mengusik keceriaan Rita tentang kehidupannya sebagai wanita glamor, masih muda dan punya pesona, masakan tidak ada lelaki yang sedang mengintai peluang untuk memiliki dirinya. Jika benar jodohnya bersama si pucuk muda Aidil akan berkesudahan.
“Rasanya soal tua atau muda bukan penentu kematangan seseorang lelaki. Bila sudah beristeri, suami kena bertanggungjawab dan menjadi pemimpin kepada keluarga, bukan dipimpin oleh ahli keluarga atau orang lain. Diri sendiri yang tentukan, bukannya usia.
“Saya tidak mencari-cari dahan untuk berpaut. Tapi, jika ditanya tentang lelaki bagaimana yang mahu saya jadikan pemimpin suatu hari nanti, saya pasti akan mencari lelaki yang ada iman.
“Bagi saya, iman akan berikan kesabaran yang diperlukan dalam sesebuah rumah tangga,” katanya yang mahukan sebuah alasan daripada Aidil menjelang hari perbicaraan perceraian mereka di mahkamah kelak.
Menyelami lagi ke dasar hatinya, selama empat tahun hidup bersama sehingga benih cinta yang disemai sedang membesar di depan, Rita ditanya, tidakkah tertinggal sisa cintanya untuk Aidil. Mungkin itu juga sebabnya mengapa tidak Rita sendiri yang membuat permohonan cerai terhadap Aidil.
“Setiap kali ada masalah, dia pasti akan keluar dari rumah dan pulang ke rumah keluarganya. Tapi sejak kakinya keluar daripada rumah kami untuk kali terakhir dahulu, ketika itu saya anggap cinta kami sudah tamat. Cukuplah.
“Dengan setiap apa yang berlaku hari ini, saya cuma teringatkan kata-kata ibu saya, apa yang dirisaukan dahulu sudah pun berlaku hari ini, tapi saya tak akan berhenti berjuang. Hidup saya kini untuk anak-anak, jangan sesiapa cuba nak pisahkan saya daripada anak-anak saya. Memang ada yang bertanya, atas apa yang terjadi ini kenapa saya sendiri tidak membuat permohonan cerai.
“Saya pegang prinsip saya, bukan saya yang keluar dari rumah, curang atau tinggalkan suami dan anak-anak. Saya cuma tahu apa salah saya, buktikan jika saya salah. Itu sahaja,” jelas Rita.
Menghabiskan luahan kisah hatinya itu, Rita melepaskan nafas lega terhadap penerimaan khalayak dan industri terhadap dirinya. Bertimpa-timpa dengan masalah rumah tangga tetapi dalam waktu yang sama, namanya kembali mekar di bibir peminat.
Tamat penggambaran Kerana Sarah yang kini bersiaran di kaca televisyen, Rita akan turun ke lokasi drama bersiri 40 episod berjudul Mencari Cinta arahan Shirin Khuzaimi tidak lama lagi. Andai tiada aral melintang, Mei nanti Rita bersama kru drama berkenaan akan terbang ke Amsterdam, Belanda untuk menjalani penggambaran di sana.
Kosmo

Dah kena HIV sesal tak sudah

Posted on the February 17th, 2013 under Tempatan by admin


Kuala Lumpur: Usia mereka baru 12 dan 13 tahun dan masih bersekolah, tetapi kesucian diri diragut teman lelaki ekspres yang dikenali menerusi laman sosial popular, Facebook (FB).
Semuanya berlaku kerana perasaan ingin mencuba ilmu asmara yang diperoleh menerusi Internet dan FB dianggap jalan pintas untuk mendapat seberapa ramai kenalan lelaki dalam tempoh singkat tanpa pengetahuan ibu bapa.
Terpesona dengan pendapatan antara RM18,000 hingga RM20,000 sebulan hasil kegiatan sumbang bersama lelaki hidung belang tanpa mengira umur atau keturunan termasuk pelancong asing, Sally dan Tina menggunakan gambar seksi untuk menggoda kenalan FB.

Bagaimanapun, seronok hanya sekejap tetapi derita berpanjangan. Kini mereka yang menginjak usia 17 tahun menyesal tak sudah kerana kesilapan silam pada usia masih mentah.
Jika dulu mereka berbangga didampingi ramai lelaki, diulit kemewahan dan mampu memiliki gajet canggih yang menjadi idaman rakan sebaya, kini semuanya tidak berguna lagi selepas Sally disahkan dijangkiti HIV positif.
Harian Metro

No comments:

Post a Comment