Wednesday, March 6, 2013

IMAN DAN AKIDAH MEREKA SUDAH HILANG

Pengganas tanam senjata sebelum lari

Lahad Datu: Kumpulan pengganas dipercayai menanam senjata api milik mereka sebelum melarikan diri apabila kedudukan mereka di Kampung Tanduo digempur habis-habisan pasukan keselamatan kelmarin.
Anggota tentera dan polis yang melakukan operasi mencari dan menggeledah di sekitar kampung terbabit, yakin menemui semua senjata milik pengganas itu.
Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata, pasukan keselamatan kini sedang menggeledah ke untuk mencari senjata yang kemungkinan ditanam pengganas.

“Selepas memasuki kampung, kami menemui satu kawah besar mengandungi sembilan mayat.
FotoKETUA Polis Negara Tan Sri Ismail Omar bersama Zulkifeli pada sidang media, semalam.

“Kami yakin mereka menanam senjata sebelum beredar dari lokasi ini,” katanya pada sidang media di sini, semalam

Barua serangan diberkas

Semporna: Polis menahan empat lelaki di Kampung Airport, di sini, semalam yang dipercayai menjadi tali barut pengganas dari Sulu, Filipina, termasuk seorang daripada mereka disyaki terbabit secara langsung dengan kejadian serang hendap di Kampung Sri Jaya, Simunul, yang mengorbankan enam anggota pasukan keselamatan, petang Sabtu lalu.
Empat lelaki keturunan Sulu berusia antara 20-an dan 50-an itu ditahan dalam operasi khas oleh sekumpulan anggota polis daripada Bahagian Jenayah Berat Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah, bermula jam 12 tengah hari semalam.
Jurucakap pasukan itu berkata, serbuan dilakukan selepas pihaknya menerima maklumat daripada orang awam mengenai aktiviti mencurigakan di dua rumah di kampung berkenaan yang lokasinya berhampiran Kem Tentera Darat, Seri Wangsa.

“Kami mula melakukan siasatan dan risikan terhadap penghuni dua rumah itu sejak Ahad lalu iaitu selepas kejadian tembak menembak di Kampung Sri Jaya. “Sebelum menyerbu rumah terbabit, polis terlebih dulu menahan seorang lelaki berusia 25 tahun ketika dia keluar dari kawasan belukar berhampiran rumah disasarkan dan pemeriksaan mendapati dia turut memiliki syabu.
FotoANGGOTA polis dari Bahagian Jenayah Berat IPK Sabah membawa dua suspek yang ditahan, semalam.

“Pada mulanya, kami menyangka dia mungkin sekadar penagih atau pengedar dadah, namun selepas siasatan lanjut didapati berkemungkinan besar lelaki itu ada kaitan dengan kejadian serang hendap di Kampung Sri Jaya yang mengorbankan enam nyawa pegawai dan anggota polis kita,” katanya ketika ditemui selepas melakukan operasi.

Bantuan sudah tiba

Oleh Yusri Abd Malek, Mohd Razlan Salleh dan Muhaamad Hafiz Nawawi
Lahad Datu: Bantuan makanan untuk penduduk Kampung Tanduo, Kampung Tanjung Batu dan Kampung Sungai Merah yang dipindahkan ke Dewan Embara Budi, Felda Sahabat di sini, tiba semalam, melegakan kira-kira 600 penduduk yang berlindung di dewan berkenaan sejak Jumaat lalu.
Sebelum ini, mereka menggesa pihak berkuasa membekalkan pakaian dan bahan makanan yang mencukupi kepada mereka berikutan berpindah ke dewan berkenaan dalam tergesa-gesa tanpa sempat membawa pakaian dan makanan.
Seorang penduduk, Alimuddin Kadir, 35, berkata sejak tinggal di dewan itu, dia dan isteri serta empat anaknya terpaksa berkongsi makanan kerana setiap keluarga hanya dibekalkan dua bungkus makanan.

Katanya, bekalan air minum juga sangat terhad sehingga memaksa mereka berkongsi untuk mengelakkan kehabisan bekalan air.
FotoKANAK- kanak dari Kampung Tanjung Labian serta Tanjung Batu berlindung di Dewan Embara Budi.

“Jumlah makanan yang dibekalkan kurang daripada yang diperlukan dan pada masa ini kami dibekalkan hanya dua bungkus.

Risau nasib keluarga

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
Kuala Lumpur: “Sejak insiden pencerobohan di Lahad Datu, Jumaat lalu tercetus, saya runsing memikirkan keadaan keluarga di sana.
“Setiap hari saya menghubungi mereka untuk tahu keadaan semasa. Syukurlah semua adik-beradik dilaporkan selamat,” kata pelakon popular, Nur Hawa Zainal Abidin, 22 atau Wawa Zainal.
Itu nafas lega dilahirkan Wawa selepas mengetahui seluruh anggota keluarganya di Lahad Datu selamat sejak kemasukan kumpulan pengganas di daerah itu yang mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu, Jumaat lalu.

Wawa yang berasal dari Kampung Muhibbah iaitu kira-kira 30 minit dari Kampung Tanduo yang menjadi sasaran utama pengganas berkata, dia terkejut dengan kehadiran kumpulan pengganas yang memasuki daerah terbabit tambahan pula Kampung Tanduo berhampiran tempat kelahirannya.
FotoWawa Zainal

“Selepas mendapat tahu pencerobohan itu di media, saya menghubungi keluarga di sana (Lahad Datu), bimbang sesuatu yang buruk berlaku.

Pakatan samun penumpang

Oleh Zaitie Satibi
Petaling Jaya: Seorang lelaki menyamar sebagai pemandu teksi dan berpakat dengan dua rakannya untuk menjalankan kegiatan jenayah dengan menjadikan penumpang sebagai mangsa samun sebelum meninggalkan mereka di tepi jalan di sekitar daerah ini sejak awal bulan ini.
Bagaimanapun, kegiatan tiga sahabat itu tumpas apabila teksi dua daripadanya ditahan dalam pemeriksaan ‘Berhenti dan Periksa’ oleh anggota Balai Polis Kota Damansara sebelum menemui pelbagai barangan curi dipercayai milik mangsa, Ahad lalu.
Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, pihaknya menerima 15 hingga 20 kes berkaitan pemandu teksi menyamun penumpang sejak awal tahun ini sebelum pihaknya mengesan penjenayah terbabit melalui kaedah ‘Berhenti dan Periksa’.

“Siasatan awal mendapati, pemandu teksi itu menyewa kenderaan berkenaan daripada rakannya dan menggunakannya pada sebelah malam.
FotoARJUNAIDI menunjukkan barang ditemui dalam teksi dipercayai digunakan untuk menyamun penumpang.

“Namun, pemandu teksi ini hanya berpura-pura sebelum dia berpakat dengan dua lagi rakan termasuk seorang anggota polis yang tidak hadir bertugas untuk melakukan kegiatan samun penumpang,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya, di sini, semalam.

Suami ‘hilang’ di ibu kota

Oleh Hamid Karim
Shah Alam: Ada pelacur yang mahu pulang ke pangkal jalan, tetapi tidak tahu kepada siapa mahu mengadu. Ada keluarga merempat bawah jambatan bersama anak kecil, ada pula yang mahu mengundi, tapi kehilangan kad pengenalan. Desakan hidup menyebabkan golongan ini mesti dibantu.
Itu antara 1001 rencah hidup gelandangan yang direkodkan Pertubuhan Bantuan Malaysia Bersatu Selangor (PBMBS) dalam usaha badan bukan kerajaan (NGO) itu turun padang dan membantu golongan berkenaan, terutama di Klang, Banting, Petaling Jaya dan Kuala Lumpur.

Dalam banyak kes dikesan, PBMBS berdepan satu kes menyedihkan apabila seorang isteri yang mengandung tujuh bulan dan berasal dari Kelantan ditemui merayau-rayau sekitar sebuah masjid di Kuala Lumpur dalam misi mencari suaminya yang menghilangkan diri dipercayai berada di ibu negara.
Mendedahkan perkara itu, Presiden PBMBS Datin M Mageswary berkata, isteri berusia 27 tahun itu ditemuinya dua kali sejak beberapa hari lalu dalam keadaan keletihan kerana menyusur jalan di Kuala Lumpur mencari suami kesayangannya.

“Ini adalah antara rencah kehidupan golongan yang memerlukan pertolongan. Kami cuba membantu wanita itu, tetapi dia keberatan kerana mahu mencari suaminya sehingga dapat walaupun dalam keadaannya yang berbadan dua. “Begitu juga beberapa kes lain yang unik, misalnya membabitkan pelacur. Dia mendakwa ditinggalkan suami dan sudah mempunyai anak yang ditinggalkan di kampung.

“Mereka amat memerlukan bantuan terutama dari segi pekerjaan dan tempat tinggal, tetapi kami sebagai NGO tidak mampu membantu semua kerana dihalang ketiadaan dana mencukupi. Golongan ini membabitkan 65 peratus Melayu dan 30 peratus India,” katanya.
FotoPEGAWAI PBMBS mengambil keterangan wanita terbabit pelacuran yang mahu pulang ke pangkal jalan di Klang.
Mageswary memberitahu Harian Metro, sebelum ini pihaknya melakukan kerja amal serupa di beberapa bandar lain seperti Pelabuhan Klang.

Menurutnya, dalam kerja amal itu pihaknya menemui golongan gelandangan yang layak mengundi, tetapi tidak pernah melaksanakan tanggungjawab mereka kerana terlalu dihimpit desakan hidup.
“Mereka tinggal di bawah jambatan melakukan kerja seperti mencuci kereta selama bertahun-tahun. Mereka tiada rumah dan lebih menyedihkan pengaruh persekitaran yang tidak sihat menyebabkan ada antara mereka terbabit kegiatan jenayah dan penyalahgunaan dadah,” katanya.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan pihak yang lebih berkemampuan membantu golongan terbabit dengan segera kerana dibimbangi jumlah mereka meningkat, sekali gus mencetuskan gejala sosial luar biasa di beberapa bandar sekitar Lembah Klang.

Menurutnya, sehingga kini PBMBS sudah kehabisan dana untuk membantu golongan itu kerana terbabit beberapa kerja amal menyediakan makanan dan perlindungan sewajarnya sebelum ini.

“Kalau boleh kami mohon agensi atau pihak yang lebih mampu berhubung dengan PBMBS menerusi talian 03-33418021 atau e-mel di alamat mages_pbmbs@ yahoo.com. Kita mesti membantu golongan itu kerana sebahagian besar mereka mahu kembali ke dalam masyarakat,” katanya.

Tatu biji mata

London: Kira-kira 80 peratus daripada badannya dipenuhi tatu dan dianggap orang paling banyak bertatu di Britain.
Bagaimanapun, keunikan itu tidak menguntungkan Mathew Whelan apabila dia terpaksa bergelut mencari pekerjaan.

Kata Whelan, 33, keadaan tubuhnya menyukarkan dia diterima mana-mana majikan. Untuk mendapat tatu sebanyak itu, Whelan menghabiskan masa 300 jam di kerusi tukang tatu selain membelanjakan lebih RM100,000 mendapatkan rekaan diingini.
Kata Whelan, ketika ini dia menjadi sukarelawan di pejabat Ahli Parlimen Parti Demokrat Liberal di Yardley, Birmingham.

Dia juga menukar namanya menjadi King Body Art The Extreme Ink-ite, atau lebih mudah disebut, King Of Inkland.

Whelan berkata, mengubah suai tubuh kini menjadi budaya dan diterima sebagai cara hidup yang istimewa.
FotoGAMBAR terbaru Whelan (kiri) dan gambar sebelumnya.
“Ia diikuti hampir menyamai ketaatan beragama,” katanya. Whelan berkata, dia mahu mendidik orang ramai mengenai keyakinannya kepada tatu. Menurut Whelan, pengetahuannya yang mendalam mengenai sejarah tatu membolehkan dia dihormati ramai. “Tatu adalah seni dan budaya.

“Apabila ada kanak-kanak merenung saya, saya menegur serta menjelaskan sejarah tatu,” katanya. Mengenai sejarah tatu di badannya, Whelan berkata, dia berniat menghias tubuhnya sejak berusia sembilan tahun.
Ketika itu, katanya, dia ternampak tatu pada badan bapa dan bapa saudaranya. “Tatu pertama saya ialah seekor anjing Bulldog yang dibuat ketika berusia 16 tahun,” katanya. Selain anjing, imej lain yang menghias badan Whelan ialah ular, kala jengking, biji mata dan pontianak. Membuktikan kecintaannya kepada Seni itu, Whelan turut mentatu satu daripada biji matanya. - Daily Mail

No comments:

Post a Comment