Tuesday, March 5, 2013

MATI TETAP MATI...MATI PELBAGAI CARA....BIARLAH KITA MATI DALAM AKIDAH YANG BENAR...DAN IBADAH YANG SAH.....KALAU TIDAK SIA2 SAJA

pix_topright

Gempur pengganas

Oleh Mohd Razlan Salleh dan Muhaamad Hafis Nawawi
LAHAD DATU: Empat kilometer persegi di Kampung Tanduo, dekat sini, diisytiharkan sebagai zon pertempuran selepas Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menggempur pengganas di kawasan itu, kira-kira 7 awal pagi ini.
Sementara itu, 10 kilometer persegi pula berada dalam kawalan pasukan keselamatan dan laluan masuk ke kampung terbabit turut ditutup bagi menjamin keselamatan orang awam.
Serangan yang dilancarkan itu dipercayai menggunakan dua jet pejuang F18 dan empat jet Hawk bagi menumpaskan pengganas yang sudah berkampung di kawasan berkenaan sejak 12 Februari lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, serangan itu dilancarkan selepas pengganas enggan menyerah diri walaupun diberi peluang berbuat demikian sebelum ini.

"Pengganas tidak mahu menyerah diri seperti yang kita minta menyebabkan tindakan terpaksa diambil untuk menjaga keselamatan negara terutama keamanan di Sabah.

"Kawasan operasi serangan juga tertumpu di empat kilometer persegi Kampung Tanduo sementara 10 kilometer persegi berada dalam kawalan pasukan keselamatan," katanya kepada pemberita pada sidang media Ops Sulu, hari ini.

Ismail berkata, sebelum serangan itu, pihaknya sudah melakukan pemeriksaan dan penggeledahan di semua rumah penduduk sebelum serangan dilakukan bagi memastikan tiada orang awam ketika serangan.

"Ketika serangan itu, kita juga mendapat tentangan daripada pengganas yang melepaskan tembakan. Sehingga ini, kita tidak dapat sahkan jumlah kematian dan yang tercedera di pihak musuh," katanya.

Beliau berkata, dalam serangan itu pasukan keselamatan juga tiada yang kehilangan nyawa dan serangan ke atas pengganas masih berterusan.

Kronologi

7.00 pagi: Jet pejuang mula menggempur Kampung Tanduo dengan menggunakan sekurang-kurangnya empat bom dari udara.

7.30 pagi: Dua helikopter Nuri kelihatan menuju ke arah Felda Sahabat 17.

9.00 pagi: Polis melakukan sekatan jalan raya di semua laluan masuk dalam lingkungan kira-kira 30 kilometer dari Kampung Tanduo.

9.15 pagi: Beberapa ambulans dari Hospital Lahad Datu dilihat menuju ke arah Felda Sahabat 17

Musuh tumpas

Semporna: Kira-kira 30 penduduk Kampung Simunul semalam mengambil inisiatif mengangkat tiga mayat penceroboh dari kampung itu untuk diserahkan kepada pihak berkuasa.
Ketua kampung, Ramli Saraman berkata tindakan mengangkat mayat itu dilakukan bagi mengelak bau busuk berterusan yang terpaksa dihadapi penduduk sejak kelmarin.
Sabtu lepas, enam anggota pasukan keselamatan negara terkorban dalam insiden berbalas tembakan yang turut mengorbankan tiga penceroboh.

Dalam pada itu, Ramli turut menasihati penduduk di situ agar tidak mempercayai khabar angin yang disebarkan pihak tidak bertanggungjawab kerana ia dapat mengeruhkan keadaan.
Foto

“Saya diberitahu penduduk, mereka mengatakan pihak penceroboh akan membalas dendam dengan membakar kampung ini (Kampung Simunul) jadi saya beritahu mereka jangan cepat percaya berita sebegitu, kerana saya sentiasa berhubung dengan pihak polis,” katanya.

Penduduk cabut lari

Oleh Yusri Abd Malek, Mohd Razlan Salleh, Shamran Sarahan, Alias Rani, Mohd Firdaus Ibrahim, Raja Noraina Raja Rahim, Junaidi Ladjana, Nurhidayatidayu Razali, Muhamaad Hafis Nawawi, Asmah Rusman, Ekhwan Haque Fazlul Haque, Rabi’Atul ‘Adawiyah Ismail, Siti Naimah Mohamed Fardy Bungga dan Rizanizam Abd Hamid
Lahad Datu: “Kamu pergi buat laporan polis kerana saya mahu berunding dengan polis,” kata seorang lelaki yang mengetuai sekumpulan 100 penceroboh dari Sulu, Filipina yang masuk ke rumah beberapa Kampung Tanjung Batu, dekat sini, semalam.
Ludokus Laku, 33, berkata, lelaki berusia pertengahan umur itu memperkenalkan dirinya sebagai Haji Musa masuk ke rumahnya ketika dia bersama ayah dan dua rakan menikmati sarapan, jam 8 pagi.
Menurutnya, lelaki itu bersama tiga pengikutnya masuk dalam rumahnya melalui pintu belakang dan mengarahkan dia serta tiga yang lain berdiam diri.

“Lelaki itu yang memakai kopiah putih dan berselepang serta bersenjata kemudian bersalam dengan kami dan memperkenalkan diri sebagai Haji Musa. “Dia menyuruh saya membuat laporan polis mengenai kehadirannya di kampung kami dan memberitahu ingin mengadakan rundingan dengan polis,” katanya.
FotoSEBAHAGIAN penduduk Kampung Tanjung Labian dan Tanjung Batu menyelamatkan diri ke jalan utama selepas kumpulan penceroboh memasuki kampung terbabit dan menawan beberapa rumah.

Ludokus berkata, selepas lelaki itu berkata demikian, dia terus keluar daripada rumah dan menyedari pergerakannya tidak dihalang dia berlari ke jalan utama masuk ke kampung itu.

Suami syahid

Tawau: Meninggal dunia ketika bertempur di medan perang sememangnya menjadi impian Koperal Salam Togiran, 42, seorang daripada enam anggota polis yang terkorban dalam insiden serangan hendap di Kampung Sri Jaya, Simunul, Semporna, Sabtu lalu.
“Malah, arwah sering membayangkan untuk mati syahid setiap kali kami menonton televisyen yang menayangkan insiden peperangan terutama di Palestin.
"Sejurus tiba di Semporna, arwah menelefon dan antara kata terakhirnya meminta saya mendoakannya. Jadi, saya bangga suami saya mati syahid sebagai pejuang negara," kata balunya, Marlina Utan, 38.

Marlina yang ditemui di rumahnya di Bandar Sri Indah, Batu 10, Jalan Apas, di sini, semalam, berkata selepas dua komando polis maut dalam kejadian di Kampung Tanduo, Lahad Datu, pada 1 Mac lalu, arwah suaminya menyatakan hasrat untuk mati seperti mereka.
FotoMarlinah (kiri) ditenangkan oleh keluarganya di kediamannya Bandar Seri Indah Tawau.

“Kata-katanya itu membuatkan kami bertengkar kecil dan anak-anak juga menegur ayah mereka supaya tidak berkata sedemikian.

2 mati ngeri

Oleh Iskandar Shah Mohamed
Melaka: Dua individu termasuk seorang wanita yang juga pekerja kedai makan terbunuh apabila motosikal dinaiki mereka terbabit dalam dua kemalangan ngeri berasingan malam kelmarin dan semalam.
Difahamkan, dalam kejadian pertama jam 10.10 malam kelmarin, motosikal Honda EX5 ditunggang Mohd Nizam Hassan, 31, merempuh belakang sebuah kereta dan ‘melekat’ pada cermin kenderaan itu di Persimpangan Bukit Katil, di sini.
Sumber berkata, siasatan mendapati kereta Hyundai Matrix dipandu lelaki berusia 45 tahun itu berhenti di laluan kanan persimpangan lampu isyarat berikutan lampu merah.

“Pada waktu itu, tiada kenderaan lain berada di lokasi kejadian sebelum lelaki terbabit menyedari keretanya dirempuh sebuah motosikal dari belakang hingga penunggangnya melekat pada cermin.
FotoMAYAT mangsa nahas terbaring atas jalan di Jalan Tun Kudu, Bukit Katil.

“Terkejut dengan keadaan itu, lelaki yang dipercayai turut bersama isteri dan dua anaknya memandu keretanya sedikit ke depan sebelum mangsa terjatuh ke jalan dan terbaring tidak sedarkan diri,” katanya.

Gagal seludup tembakau

Oleh Norul Awatif Romli
Pelabuhan Klang: Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Selangor mematahkan cubaan menyeludup tembakau kunyah seberat 10,200 kilogram (kg) yang dianggarkan bernilai RM408,000 di Persiaran Bandar Sultan Sulaiman, di sini, Sabtu lalu.
Dalam serbuan jam 11 pagi itu, sepasukan anggota Bahagian Penguatkuasaan KDRM Selangor yang melakukan rondaan terserempak sebuah lori 10 tan dipandu seorang lelaki dalam keadaan mencurigakan.

Pengarah KDRM negeri Datuk Azis Yaacub berkata, hasil pemeriksaan mendapati lori berkenaan sarat dengan tembakau kunyah berjenama Golden Khaini keluar melalui pintu utama Zon Bebas tanpa menyerahkan sebarang dokumen.
Katanya, hasil soal siasat terhadap pemandu berusia 55 tahun itu mendapati lori berkenaan digunakan untuk memindahkan barang yang belum diluluskan cukai oleh kastam dari kawasan gudang di Zon Bebas Pelabuhan Utara.

“Pihak berkuasa mengekori lori berkenaan berhampiran Lebuhraya Selat Klang, di sini, sebelum mengarahkan pemandu berhenti bagi melakukan pemeriksaan.

“Hasil pemeriksaan mendapati lori berkenaan membawa tembakau kunyah dengan nilai cukai RM624,240,” katanya pada sidang media di Pejabat KDRM Pelabuhan Utara, di sini, semalam.
FotoTEMBAKAU kunyah yang dirampas kastam.
Azis berkata, pihaknya menahan pemandu terbabit bagi membantu siasatan manakala barang yang dirampas dibawa ke pejabat Bahagian Penguatkuasaan Selangor untuk siasatan lanjut.

Menurutnya, hasil siasatan lanjut mendapati tembakau berkenaan diseludup dari India dan dibawa ke Malaysia untuk dipasarkan ke seluruh pasaran tempatan.
Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967 kerana mengangkut barangan belum lulus kastam dengan niat menipu kerajaan terhadap apa-apa duti ke atasnya.

“Jika disabitkan kesalahan pesalah boleh dihukum denda tidak kurang dari 10 kali ganda nilai barang rampasan dan tidak melebihi 20 kali ganda nilai barangan itu atau dipenjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya,” katanya.

Kecewa dengan skuad Densus 88

Jakarta: Ketua Dewan Perwakilan Rakyat Indonesia, Marzuki Alie menyatakan kekecewaannya apabila rakaman video kekejaman skuad elit antipengganas terhadap suspek, semalam.
Mendesak supaya polis menjalankan siasatan secara telus, Marzuki berkata, apa yang berlaku itu menyalahi prosedur yang ditetapkan dan mesti dihentikan.

“Jika skuad itu tidak mengkaji semula tindakan mereka yang memperlekehkan Islam, kita bimbang akan timbul persepsi bahawa mereka sebenarnya memusuhi Islam,” katanya.
Baru-baru ini, satu klip video memaparkan anggota skuad Densus 88 menyoal siasat suspek tersebar secara meluas.

Densus 88 (nama asalnya ialah Detasemen Khusus 88) adalah unit elit polis Indonesia bagi menangani isu pengganas di negara itu.

Dianggarkan skuad itu dianggotai kira-kira 400 orang yang mempunyai kemahiran tersendiri, termasuk penembak tepat.
FotoANGGOTA Densus 88 menjalani latihan.
Sementara itu, Timbalan Ketua Majlis Perwakilan Rakyat, Hajriyanto Y Tohari berkata, anggota Densus 88 melakukan pelanggaran hak asasi manusia serius dan perlu dihukum sewajarnya.

“Densus 88 perlu faham, negara ini didirikan dengan tujuan utamanya untuk melindungi setiap rakyat daripada sebarang penindasan dan memberikan keamanan kepada mereka,” katanya. - republika.co.id

Ligan trak lepas nahas

Mumbai: Seorang wanita lasak yang dilanggar sebuah trak ketika dia menunggang skuter mengejutkan orang ramai apabila dia bangun semula dan mengejar pemandu trak berkenaan.
Rakaman video pengawasan menunjukkan wanita itu dilanggar pemandu terbabit yang tidak menyedari wanita itu ada di depan trak berkenaan di satu simpang yang sibuk. Video itu merakam wanita berkenaan membelok ke lorong bersebelahan di depan sebuah kenderaan yang besar di Nagpur, sebuah bandar di negeri Maharashtra, kira-kira 525 batu dari Mumbai.

Pemandu trak tidak memperlahankan kenderaannya apabila wanita itu dan skuternya terperangkap di bawah tayar hadapan kiri trak.
Pemandu itu terus memandu menyeret wanita berkenaan dan skuternya sambil melintasi jalan yang sibuk. Mangsa yang hanya berpakaian sari dan topi keledar bernasib baik kerana skuternya melindunginya daripada digilis trak itu. Apa yang cukup mengejutkan ialah wanita itu bangun dan terus mengejar trak terbabit yang masih menyeret skuter miliknya.

Video menunjukkan seorang lelaki mengekori wanita itu, mungkin cuba untuk membantu atau memaki hamun pemandu trak berkenaan.

Menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia, India mencatat lebih 130,000 kematian akibat kemalangan jalan raya setiap tahun.
Menurut rekod, 14 kematian akibat kemalangan jalan raya berlaku setiap jam di negara itu, kadar paling tinggi di dunia. Kebanyakan kemalangan jalan raya di India membabitkan pemanduan secara laju, memandu dalam keadaan mabuk dan pemakaian topi keledar secara tidak betul, tidak memakai tali pinggang keledar dan tidak memasang kerusi bayi dalam kenderaan.

Trak dan kenderaan dua roda menyumbang kepada lebih 40 peratus kematian. - Agensi

Bapa mati dakap anak

Tokyo: Seorang bapa mati beku sambil mendakap anak perempuannya berusia sembilan tahun yang terselamat daripada ribut salji semalam.
Mikio Okada mati ketika cuba melindungi anaknya, Natsune daripada angin kencang selaju 109 kilometer sejam dalam keadaan suhu jatuh ke paras enam selsius di bawah paras beku.

Okada adalah antara sembilan orang yang terbunuh dalam kejadian berkait dengan ribut salji di Pulau Hokkaido semalam.
Mayatnya ditemui pasukan penyelamat dalam keadaan dia memeluk anaknya yang dibalut dengan jaketnya. Lelaki itu dikatakan berjalan kaki untuk pulang ke rumah selepas traknya rosak. Mereka ditemui kira-kira 300 meter dari trak berkenaan.

Menurut penyelamat, Nasune yang dalam keadaan lemah, menangis dalam dakapan bapanya.

Kanak-kanak itu dibawa ke hospital dan didapati tidak mengalami sebarang kecederaan. - AFP

Jual mayat jadi pengantin

Beijing: Empat orang dipenjara kerana menggali mayat untuk dijual sebagai pengantin dalam ‘perkahwinan hantu,’ majlis yang menyaksikan lelaki bujang yang sudah mati dikebumikan bersama seorang ‘isteri.’
Perkahwinan adalah bahagian penting dalam masyarakat China. Meskipun amalan seumpama itu kini semakin jarang, ia masih dilakukan beberapa keluarga yang anak lelaki mereka mati muda sebelum sempat berkahwin.

Biasanya, persetujuan dicapai antara keluarga si mati. Bagaimanapun, akhbar Xian Evening News berkata, kumpulan itu mencuri mayat wanita dan membersihkan mereka sebelum menjual dengan harga tinggi.
Sebuah mahkamah di utara Shaanxi menjatuhkan hukuman penjara antara 28 hingga 32 bulan.

Menurut hakim, pencuri terbabit mengambil kesempatan terhadap amalan yang sudah lapuk, tetapi masih diamalkan sebahagian penduduk Shaanxi dan Shanxi. - AFP

Bayi HIV berjaya diubati

Washington: Penyelidik buat kali pertama berjaya menyembuhkan seorang bayi yang dilahirkan dengan HIV.
Ia disifatkan perkembangan yang dapat membantu memperbaiki rawatan bayi yang dijangkiti wabak itu ketika dilahirkan.

Bayi itu mula dirawat 30 jam selepas dilahirkan.
Bagaimanapun, virus itu tidak dapat dibasmikan sepenuhnya. Namun, kehadirannya dikurangkan ke tahap terendah yang boleh dikawal tubuh tanpa memerlukan rawatan ubat standard.

Pesakit Aids sebelum ini yang sembuh sepenuhnya ialah warga Amerika Syarikat Timothy Brown yang digelar ‘Pesakit Berlin,’ yang selepas menjalani pembedahan pemindahan sum-sum tulang. - AP
Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/05

No comments:

Post a Comment