Thursday, September 9, 2010

Ketupat

Gambar Ketupat

Bila terlalu banyak orang yang mencari 'gambar ketupat' di carian Google sampai ke blog ni, kesian pula sebab tak ada pun gambar ketupat di sini. Tapi untuk tidak menghampakan pencarian kalian, di sini aku lampirkan gambar gambar ketupat versi aku yang diambil beberapa tahun kebelakangan ini. (walaupun aku tak pasti gambar gambar ini yang dicari, terima sajalah. dan diingatkan bahawa gambar yang diambil adalah secara tidak pro dan menggunakan kamera 'kokak' sahaja. selain itu, gambar2 ini aku lampirkan kerana melepaskan rindu pada kampung halaman

Gambar di ambil semasa malam sambutan raya di common room, the village.
2 keping gambar di atas diambil sebelum grand dinner merdeka 50 tahun yang lepas.
Gambar gambar berikut bertarikh 9/1/2006. Diambil sempena raya haji 2 tahun lalu yang mana kami adik beradik saja berada di rumah, abah dan mama pergi menunaikan haji. Aku dan kakak mengambil alih tugas mak ayah memasak ketupat dan lauk pauk dengan sepenuh hati.
ketupat yang telah siap dimasak, perlu di gantung/ di toskan airnya dahulu
ketupat oh ketupat
dapatkah anda bayangkan betapa besarnya ketupat yang aku anyam? hampir sebesar saiz ketupat segera adabi.



sebesen ketupat. ketupat daun perlu di rendam supaya daunnya tidak kering. ini kerana untuk menganyam ketupat sebanyak ini, mengambil masa lebih kurang sehari ke dua hari (itu pun jika di anyam sambil menonton tv atau membaca surat khabar, jika tidak, beberapa jam saja sudah memadai) ketupat T_T
ketupat lagi. keluarga memang suka menganyam ketupat daun kerana saiznya yang besar dan cantik. lalu dapat menjimatkan masa dan tenaga.
kelongsong ketupat yang sedia untuk di isi dengan beras.
seingat aku, 5 kilo beras tak cukup untuk buat ketupat sebanyak ni. *sigh* bila diri sendiri yang kene buat kerja kerja ni, barulah rasa susahnya jadi mak bapak time raya. huhuhu (anyway mama, intan dah berjaya mengisi ketupat2 tu dengan jayanya, selama ni mama seorang je boleh buat kerja2 mengisi beras sebab mama saja yang tahu sukatan yang betul supaya tak lembik/ keras)
isuzu aizu : ape kes aku letak gambar ketupat ni??? kan dah rindu rumah

No comments:

Post a Comment