Friday, October 1, 2010

ARTIS SEPATUT MEMBERI CONTOH YANG BAIK.. LEBIH2 PENAMPILAN.DARI SEGI PAKAIAN DLL...INGAT APA YANG KITA BUAT AKAN DIHISAB DAN TANYA...

BAGAIMANA LELAKI YANG MEMBUAT PEREMPUAN ITU HAMIL...DIMANA HUKUM
ALLAH....MACAM ADA SESUATU YANG TAK KENA...YANG BUAT TEKAN TUBI LEPAS..YANG DITUBI DILINDUNGI DAN MALU BAWA PERUT....


Rosmah Saran Pusat Bersepadu Bantu Remaja Hamil
KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor hari ini mencadangkan kerajaan untuk menubuhkan pusat bersepadu bagi membantu golongan remaja perempuan yang melahirkan bayi tanpa berkahwin.
Isteri Perdana Menteri berkata pusat itu diperlukan di negara ini berikutan kes pembuangan bayi yang kian meningkat.
Sehubungan itu, katanya beliau akan melawat "Centre of Integrated Family Welfare" di Brussels, Belgium semasa mengiringi Datuk Seri Najib Tun Razak, yang mengetuai delegasi Malaysia ke Sidang Kemuncak Mesyuarat Asia-Eropah (ASEM)Kelapan di Brussels selama dua hari bermula Isnin ini.
"Lawatan itu akan membolehkan saya mengetahui cara dan langkah sewajarnya untuk mengelakkan berlakunya pembuangan bayi," katanya pada sidang media selepas melancarkan buku bertajuk "Perkembangan Majlis Kebajikan Kanak-kanak Malaysia 1978" yang diterbitkan Majlis Kebajikan Kanak-Kanak Malaysia (MKKM) di sini, Jumaat.
Turut hadir Pengerusi MKKM Tan Sri Zaleha Ismail.
Beliau berkata pusat itu, yang ditubuhkan di bawah kerajaan Belgium, bertujuan untuk mendekatkan lagi perhubungan ibu dengan anak di mana remaja yang tidak berkahwin ini akan diberikan latihan bagi menjalankan kehidupan seperti biasa.
"Satu pendekatan saintifik dan sistematik perlu dicontohi dari negara-negara lain bagi menubuhkan pusat seperti ini di Malaysia," katanya.
Rosmah berkata terpulang kepada kerajaan sama ada untuk menubuhkan pusat itu, namun pusat itu amat diperlukan bagi melindungi remaja serta anak mereka supaya disemai dengan benih perpaduan, jati diri, akhlak mulia dan nilai agama tinggi.
"Sekiranya dapat ditubuhkan, kita perlu mengolahkan pendekatan itu mengikut budaya dan pemikiran negara kita," katanya.
Selain itu, katanya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga perlu memainkan peranan penting dalam melengkapkan usaha kerajaan memastikan setiap program membantu kecemerlangan generasi baru.
Terdahulu, ketika berucap beliau berkata buku itu meliputi isu dan permasalahan yang pernah dihadapi oleh MKKM di samping kemajuan dan pencapaian yang telah diperolehi.
"Ia turut memperingati mereka yang telah mengukir nama sebagai anugerah sempena sambutan Hari Kanak-kanak Sedunia agar jasa dan pencapaian mereka tidak luput dalam ingatan serta menjadi contoh pada generasi masa kini," katanya.
Rosmah meminta agar keutamaan diberikan daripada segi mengasuh, mendidik dan membimbing kanak-kanak sejak kecil supaya mereka menjadi individu yang sempurna apabila dewasa kelak.
"Dengan segala kemudahan terbaik yang disediakan oleh pihak kerajaan khususnya dalam bidang pemdidikan, saya yakin peluang ini dapat digunakan sebaik mungkin untuk membina kehidupan yang cemerlang di masa hadapan," katanya.
MKMM merupakan sebuah NGO yang berperanan membantu usaha kerajaan ke arah kesejahteraan dan kebajikan kanak-kanak serta turut berusaha ke arah membanteras permasalahan kanak-kanak. - BERNAMA

Pendekatan Lebih Holistik Dalam Menangani Isu Buang Bayi - Muhyiddin
PUTRAJAYA: Mesyuarat Majlis Sosial Negara hari ini memutuskan bahawa pendekatan lebih holistik perlu dalam usaha untuk menangani masalah pembuangan bayi, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Beliau berkata mesyuarat juga bersetuju supaya pelan tindakan yang lebih komprehensif akan dilaksanakan secara bersepadu antara kerajaan, swasta dan badan bukan kerajaan (NGO).
"Institusi penting keluarga dan masyarakat juga perlu diperkukuhkan untuk menerapkan nilai murni dan etika serta kefahaman dalam pendidikan agama supaya dapat membantu masalah itu dalam jangka masa panjang," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tersebut di sini, Jumaat.
Muhyiddin berkata mesyuarat turut membincangkan mengenai pendidikan seks di sekolah yang dianggap sebagai satu inisiatif jangka pendek dan panjang dalam memberikan kefahaman lebih tepat di kalangan generasi muda terutama di peringkat sekolah.
"Projek perintis sudah dimulakan di antara Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bersama Kementerian Pelajaran dan hasilnya nampak amat memberangsangkan," katanya.
Muhyiddin berkata jawatankuasa teknikal mengenai pendidikan seks di sekolah sedang menilai cara terbaik sekiranya program tersebut hendak diperluaskan ke seluruh negara.
Selain itu katanya, mesyuarat turut memutuskan untuk menubuhkan sebuah pusat sehenti bertujuan membantu golongan gelandangan.
Beliau berkata pusat yang akan diwujudkan di Kuala Lumpur itu dijadual siap pada November tahun ini dan boleh menempatkan kira-kira 76 orang.
"Pusat itu ditubuhkan bagi menangani isu membabitkan golongan itu serta memberikan perlindungan sementara supaya selepas itu mereka boleh berdikari.Buat masa ini ia hanya ditubuhkan di Kuala Lumpur," katanya Timbalan Perdana Menteri berkata dalam pada itu semua kerajaan negeri diminta memantau masalah itu di peringkat negeri masing-masing terutama di kota-kota besar dan mengambil langkah perlu.
Mesyuarat katanya, turut memutuskan untuk meneliti situasi kes golongan berkenaan daripada aspek latar belakang, mengenal pasti punca serta langkah sesuai yang boleh diambil untuk menangani masalah itu bagi jangka masa panjang.
Muhyiddin berkata keberkesanan Dasar Sosial Negara juga akan dikaji semula memandangkan situasi dalam negara sekarang adalah dinamik, berubah dengan cepat serta pantas maka terdapat keperluan untuk wujudkan satu Model Baru Sosial.
"Ia bagi memastikan rakyat dapat menikmati kesejahteraan dari segi sosial. Jadi langkah perlu dimulakan untuk merintis jalan kepada model baru itu selaras dengan perubahan masa," katanya.
Beliau berkata ini bermakna kerangkanya perlu dirumuskan sekarang dan jika perlu satu makmal khusus akan ditubuhkan bagi mengkaji segala aspek yang difikirkan sesuai untuk diambil kira dalam merangka model tersebut.
"Diharapkan ia dapat dimulakan segera, kalau tidak awal tahun depan mungkin pertengahan tahun," katanya. - BERNAMA


Ella Takkan Sorok Soal Kahwin

Ella bakal menyertai dua lagenda rock Search dan Wings dalam Konsert Red on Black di Stadium Darul Makmur Kuantan Pahang, 15 Oktober depan. - Foto The Star oleh SHAARI CHE MAT
KUALA LUMPUR: Ratu rock negara, Norzila Aminuddin,44, atau Ella masih berdolak-dalik dan mengambil pendekatan paling selamat apabila diminta untuk mengulas mengenai gosip yang dia bakal menamatkan zaman bujangnya.
Menurut Ella, tiada apa yang perlu dirahsiakan daripada pengetahuan umum jika memang benar dia merancang untuk berkahwin.
"Tiada apa yang saya perlu saya sorokkan daripada orang ramai. Kalau betul ada perancangan ke arah itu (kahwin), mesti saya akan kongsikan dengan semua orang dan tiada apa yang perlu dirahsiakan.
"Masalahnya semua cerita yang timbul itu tidak berasas. Jika sebarang cerita tentang kahwin dan sebagainya bukan datang daripada mulut saya sendiri, perkara itu belum tentu benar," katanya.
Diusik mengenai status dirinya yang masih kekal bujang dan mudah mengundang pelbagai persepsi dan fitnah, Ella mengakui, walaupun kenyataan itu agak merimaskan dan menyulitkan kehidupannya, dia bagaimanapun selesa untuk bersikap optimis dalam menangani sebarang masalah yang timbul.
"Adakalanya memang susah juga apabila diri kita popular dan masih kekal bujang begini tapi ia bukanlah sesuatu yang buruk dan negatif. Bagi saya, jika sesuatu perkara atau cerita tentang kita itu tidak benar kita buat tidak tahu saja," katanya.
Menerusi laporan mStar Online pada 10 Julai lalu, salah seorang ahli keluarga penyanyi rock itu mengesahkan Ella telah membawa kekasihnya, Elan Hasyim Abd. Rahman, 28, untuk bertemu keluarganya di Klang, Selangor beberapa bulan lalu untuk mendapat restu sebelum berkahwin.
Terbaru, Ella bakal menyertai dua gergasi rock tanah air iaitu kumpulan Search dan Wings dalam konsert Red On Black pada 15 Oktober depan di Stadium Darul Makmur, Kuantan, Pahang
 
 
Siti Nurhaliza Jalani Rawatan Akupunktur Secara Kebetulan

Siti Nurhaliza dan Datuk Seri Khalid Muhammad Jiwa
KUALA LUMPUR: Penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin mengaku melakukan kaedah rawatan penyuburan secara akupunktur bagi mendapatkan anak.
Siti Nurhaliza berkata, kaedah rawatan tersebut dilakukan secara kebetulan ketika dia dan suaminya Datuk Seri Khalid Muhammad Jiwa bercuti di London sebelum menunaikan Umrah di Mekah pada Ogos lalu.
"Saya akui ada buat rawatan penyuburan tetapi secara akupunktur dan meminum beberapa herba untuk penyuburan tetapi bukan menjalani rawatan persenyawaan tabung uji atau IVF (In Vitro Fertilisation) atau melalui permanian berhadas (IUI) seperti didakwa.
"Ia hanyalah kebetulan dan bukanlah dirancang kerana kami ke sana adalah sebagai meraikan ulang tahun perkahwinan ke empat kami," ujarnya ketika ditemui mStar Online semasa pelancaran lipstik terbaru SimplySiti, Khamis.
Bagaimanapun, Siti mengaku dia sentiasa berusaha dan berdoa agar dikurniakan cahaya mata sebagai pengikat kasih perkahwinannya yang dibina pada 2007.
"Saya berserah kepada rezeki yang diberikan Allah, sebagai manusia saya sentiasa berusaha untuk mendapatkan cahaya mata.
"Namun begitu saya belum bersedia untuk melakukan rawatan secara serius seperti IVF dan IUI," katanya yang kini masih lagi bercuti dari sebarang kegiatan seninya.
Dalam pada itu, Siti juga menafikan dia membatalkan konsert Semangat Hari Malaysia yang dijadualkan pada 25 September lalu di Pulau Pinang kerana hamil.
"Ia berikutan masalah kesihatan saya yang tidak mengizinkan. Saya dinasihatkan agar tidak terlalu banyak bergerak terutamanya melakukan konsert.
"Alhamdulilah pihak kerajaan negeri dan peminat-peminat saya memahami perkara ini dan sentiasa memberi sokongan kepada saya," katanya


Dia Fadila & Redza Sah Bergelar Suami Isteri

Pengantin baru Dia Fadila dan suami, Redza pada majlis pernikahan mereka di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, pagi tadi. - Foto Utusan.
KUALA LUMPUR: Dengan sekali lafaz, penyanyi Nur Nadia Fadila Abu Bakar atau Dia Fadila, 26, sah bergelar isteri kepada Redza Hj Abdullah Sanusi, 33, dalam satu majlis pernikahan serba ringkas yang diadakan di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, di sini.
Pasangan tersebut dinikahkan oleh Imam dan Jurunikah masjid tersebut iaitu Al-Hafizan Ibrahim kira-kira pada pukul 9.45 pagi dengan disaksikan oleh ibu bapa, keluarga dan sahabat-handai kedua-dua mempelai.
Dia Fadila kelihatan anggun sementara suaminya tampak kacak apabila mengenakan persalinan berwarna krim rekaan Bill Keith.
Pada majlis itu, Dia Fadila menerima mas kahwin berupa senaskhah Al-Quran, sepasang telekung dan wang tunai sebanyak RM 2309.84 sebagai simbolik kepada tarikh hari lahir penyanyi itu.
Bagaimanapun, tiada pertukaran dulang hantaran dilakukan atas persetujuan kedua-dua belah keluarga pengantin yang lebih mengutamakan perkara-perkara wajib dalam majlis pernikahan sahaja.
Apabila ditanya tentang jumlah wang hantaran, ibu kepada penyanyi itu Azanah Abd Raof, 52, bagaimanapun enggan mendedahkan jumlah sebenar dan mengakui jumlah tersebut dipersetujui oleh kedua-dua belah keluarga.
Menurut Dia Fadila yang juga pensyarah vokal di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), majlis pernikahan ini cukup istimewa kerana ia diadakan sempena sambutan ulang tahun kelahiran suaminya yang ke-33.
"Majlis pernikahan ini istimewa buat saya kerana tarikh hari ini adalah hari ulang tahun kelahiran suami yang ke-33 dan kami sengaja pilih tarikh ini supaya ia akan jadi satu kenangan yang manis buat kami.
"Redza menjadi pilihan saya kerana ciri-ciri dirinya yang sempurna dalam segala aspek. Sebagai isteri, saya yakin dia seorang lelaki yang bertanggungjawab dan mampu untuk memimpin bahtera perkahwinan kami dengan baik, insya-Allah," katanya.
Dia Fadila yang mengakui gembira dan bersyukur kerana telah bergelar isteri, bagaimanapun masih belum mempunyai sebarang perancangan untuk berbulan madu dalam masa terdekat.
"Selepas bertunang sejak Mac lalu, kami tidak mahu bercinta terlalu lama dan memutuskan untuk berkahwin secepat mungkin. Saya bersyukur dan gembira kerana tempoh perhubungan kami yang agak pendek ini berakhir dengan satu ikatan yang sah.
"Saya akan terus mengajar dan menyanyi selepas ini seperti biasa kerana suami tiada sebarang halangan. Tentang berbulan madu, memang kami ada pilih beberapa destinasi tapi yang pasti bukan dalam masa terdekat sebab kami sedang sibuk dengan komitmen tugas masing-masing," katanya yang merancang berbulan madu tahun depan.
Bermula sebagai kenalan biasa, pasangan ini menjadi semakin intim sejak November 2009. Atas keserasian itu, mereka memutuskan untuk bertunang Mac lalu dan hanya mengambil masa sekitar enam bulan sebelum melangkah ke jinjang perkahwinan, hari ini.
Majlis resepsi pasangan ini akan diadakan di Dewan Siti Hasmah (Rumah Puspanita), Jalan Wisma Putra, Kuala Lumpur pada 3 Oktober pukul 8 malam. Selepas berkahwin, Dia Fadila dijangka akan berpindah mengikut suaminya ke Bukit Damansara, Kuala Lumpur


"Cara Ash Tak Kena" - Dira

Dira sedih Ash menghebahkan masalah antara mereka melalui Twitter dan Facebook.
PETALING JAYA: "Dia cuba mengeruhkan keadaan." Demikian penjelasan pelakon Dira Abu Zahar, yang dikatakan mengelak untuk menemukan bekas suaminya Ash, dengan anak mereka, Anggun Deandra.
Beritahu Dira, dia sebenarnya bukan tidak membenarkan Ash yang merupakan gitaris kumpulan Bau itu berjumpa Anggun sebaliknya cara Ash meminta izin untuk berjumpa anak mereka seperti ada yang tidak kena.
"Saya enggan memanjangkan hal ini dan enggan berebut anak. Nak ikutkan saya dan dia tidak mempunyai masalah dalam hal penjagaan anak.
"Cuma biar kena caranya. Saya tak suka guna orang tengah bila tibanya soal anak kerana saya mahu tidak ada masalah komunikasi antara saya dengan Ash.
"Saya agak kecewa apabila Ash meletakkan status dalam Facebook mengenai soal anak sedangkan dia boleh berurusan terus dengan saya. Tidak perlu masalah yang berlaku dihebohkan kepada orang ramai," katanya yang dihubungi mStar Online di sini, Rabu.
Tambahnya, dia tidak akan teragak-agak untuk membawa hal penjagaan anak ke mahkamah jika masalah antara mereka tidak dapat diselesaikan dengan cara baik.
"Saya sedih bila dia tulis di status Twitter dan Facebook dan tertanya-tanya kenapa dia perlu berbuat demikian?
"Peliknya dia seperti ragu-ragu untuk berbaik dengan saya. Apa pun, saya harap masalah ini tidak diperbesarkan lagi antara kami," katanya.

No comments:

Post a Comment