Monday, December 27, 2010

MEMANG ANAK TAK BERSALAH...SEMUA ORANG TAU...TAPI PERLAKU@PENZINA YANG BERSALAH....BAGAIMANA PULA PENGUBAL UNDANG2 NEGARA ATAU PIHAK YANG BERKUASA...YANG TIDAK MENJALANKAN HUKUM ALLAH....SAMALAH TIADA PENGUATKUASAAN HUKUM ALLAH....FIKIR2 SAPE YANG SALAH...BAGAIMANA IA TERJADI BEGITU HINGGA HUKUM ALLAH TAK JALAN...JIKA DAH DIJALANKAN HUKUM ALLAH...MAKNANYA KITA DAH TAAT PERINTAH ALLAH...SURUHAN JALANKAN HUKUM ALLAH...SAMA SURUHAN HUKUM2 YANG LAIN...SELAGI KUASA DITANGAN ORANG2 ISLAM...JANGAN SAMPAI KITA MASING2 NAK BERLEPAS TANGAN DIHADAPAN ALLAH....TUNGGU HUKUMAN ALLAH...DISITU CONFIRM SAPE BETUL DAN SAPE SALAH.....

Anak luar nikah tidak bersalah



ISU mengenai anak luar nikah sering kali dipaparkan media hari demi hari. Ramai yang menganggap faktor ini biasa, malah tercetusnya idea untuk sekolah untuk anak luar nikah yang menjadi kesimpulan bagi apa yang dikhabarkan.
Persoalannya di sini, apakah ia banyak memberi manfaat yang baik atau sebaliknya pada jangka masa yang lebih panjang?

Jika kita lihat pada arak, ia diharamkan Islam kerana banyaknya kemudaratan daripada manfaat.

Jika sekolah untuk anak luar nikah ditubuhkan, apa manfaat yang kita boleh lihat dan kesannya adakah banyak ke arah positif atau negatif?


Pandangan manusia berbeza-beza, bagaimanapun, adakah wajar bagi kita melabel seorang individu seterusnya membuatkan masyarakat memandang serong pada anak-anak yang tidak bersalah ini


Secara zahirnya, jika dilihat daripada sudut prosedurnya, ia mudah memasukkan anak yang tidak berbin atau binti ke sekolah khas untuk golongan ini, namun ini memberi persepsi yang buruk kepada masyarakat yang sering terdedah dengan perzinaan yang dianggap perkara biasa terutama di kalangan remaja.

Jumlah statistik anak luar nikah yang semakin menjadi-jadi dari hari ke hari bukan lagi menjadi tabu yang patut dirisaukan.

Malah, jumlah yang terlalu ramai memberi peluang kepada remaja yang berkecimpung dalam aktiviti tidak bermoral ini meletakkan anak mereka nanti pada tempat yang sudah disediakan.

Sikap malu pada Allah untuk melakukan maksiat akan terhalang daripada melakukannya.

Namun, apabila sikap malu sudah ditarik sedikit demi sedikit, semakin banyak maksiat dilakukan.

Kesimpulannya, kita perlu melihat sesuatu yang berlaku dengan melihat kepada punca akarnya supaya segala-galanya boleh dibanteras.

Kita perlu mengetahui peranan kita iaitu mengapa kita diciptakan di dunia ini dengan lebih serius memikirkan masalah akhlak yang semakin runtuh dalam masyarakat kita.

Akibat terlalu banyak hiburan, manusia akan lebih mudah leka, malah semakin ligat melakukan maksiat tanpa menyedari kesan buruk pada masa akan datang.

KHAIRIAH AMINUDDIN RIA
Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment