Wednesday, December 29, 2010

SUAMI ISTERI TAK BOLEH CURANG@BERZINA....CUMA SUAMI JIKA KHUATIRI BERZINA MAKA ELOKLAH KAWIN....

Dinodai abang sendiri



SAYA tidak tahu bagaimana ingin menyelesaikan masalah ini. Saya pernah berzina dengan abang kandung saya. Ketika itu usia saya baru sembilan tahun.
Saya tidak tahu apa yang abang saya lakukan ke atas saya kerana pada usia itu saya belum memahami mengenai seks.

Apabila berusia 12 tahun, baru saya tahu yang perbuatan itu salah dan berdosa besar.

Saya takut jika bakal suami tidak boleh menerima kenyataan yang saya tidak suci

lagi. Kini usia saya sudah 23 tahun dan bakal mendirikan rumah tangga.

Perlukah saya memberitahu bakal suami mengenai keadaan saya sekarang? Saya selalu berdoa memohon dipertemukan jodoh dengan orang yang ikhlas menerima saya walaupun tidak suci lagi.


NURIN
Selangor



ISLAM melarang salah laku seksual termasuk perzinaan kerana ia mempunyai banyak implikasi buruk kepada maruah diri individu, keluarga, masyarakat dan negara.

Hal ini diingatkan dalam al-Quran: “Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat”. (Surah al-Isra’ ayat 32)

Berbanding dengan agama lain, pendekatan Islam mengenai dorongan seks adalah seimbang dengan tidak cuba menghapuskannya, tetapi mengawal secara baik.

Ini kerana memang manusia mempunyai dorongan seks dan nafsu. Lantaran itu Islam menggalakkan perkahwinan.

Individu yang tidak mampu berkahwin atas sebab tertentu disuruh menjaga kehormatan diri dan tidak mencabul kehormatan orang lain.

Kanun keseksaan dalam Islam mengenai zina dan sebagainya dilihat sedikit keras bagi menjamin maruah seseorang supaya perlanggaran norma seks tidak berlaku.

Hal ini perlu diingatkan kepada setiap individu, keluarga dan masyarakat.
Membiarkan saja gejala negatif termasuk perlakuan bebas dan pornografi bakal membawa keburukan dalam masyarakat.

Setiap ahli keluarga dan masyarakat perlu prihatin untuk menjaga maruah diri dan keluarga.

Dakwaan zina boleh dibuat apabila berlaku antara dua individu mukallaf tanpa ada paksaan.

Bagi kes anda, peristiwa itu berlaku ketika masih kanak-kanak dan belum mencapai umur baligh.

Justeru dakwaan zina tidak dapat dibuat. Anda pula tidak mengerti apa-apa. Ketika peristiwa tersebut berlaku, anda tidak melakukan perbuatan zina secara sedar iaitu mengetahui bahawa ia perbuatan zina yang diharamkan.

Sehubungan itu, anda tidak bersalah dan berdosa. Dakwaan rogol buat dibuat
ke atas abang sendiri sekiranya ia sudah mukallaf.

Bagaimanapun peristiwa itu tidak perlu diberitahu kepada suami.

Ini kerana keaiban perlu disimpan tanpa didedahkan kepada umum. Begitu juga dengan dosa yang lain tidak perlu didedahkan kepada manusia.

Mohonlah kepada Allah supaya menjaga hubungan dengan suami. Jadilah peristiwa lampau sebagai pengajaran dalam menjaga kehormatan diri dan anak nanti. Itulah yang utama buat masa sekarang.

Memandangkan kes begini banyak berlaku sejak kebelakangan ini, setiap keluarga Islam dan masyarakat perlu mengambil tindakan segera menanganinya.

Misalnya rumah memerlukan bilik berlainan bagi adik beradik lelaki dan perempuan. Setiap keluarga wajib mengawal anak mereka daripada terdedah kepada unsur seks dalam media dan internet.

Hukuman berat kepada kesalahan zina dan seksual perlu dikaji bagi menimbulkan rasa takut dalam diri individu.



Suami letak taklik terhadap isteri curang



SAYA baru berkahwin tiga bulan lalu. Suatu hari suami mengetahui yang saya pernah curang ketika kami bertunang dulu dan dia meletakkan taklik dengan menyebut: “Kalau awak curang, saya ceraikan awak”.
Tetapi curang yang dimaksudkan suami adalah jika saya ada perasaan atau berbalas pesanan SMS cinta dengan orang lain atau dengan perbuatan seperti berpelukan dan sebagainya.

Adakah taklik itu berpandukan kepada maksud curang suami atau apa yang disebut dalam taklik itu? Apakah maksud curang menurut hukum syarak?



INSAN GELISAH
Johor
 

MENGIKUT Kamus Dewan (2005:297) curang bermaksud ‘tidak jujur, tidak lurus (tulus) hati’. Ia juga bererti ‘tidak setia (khianat) kepada suami (isteri, tunangan dan sebagainya) dengan menjalin hubungan cinta dan sebagainya dengan jawaborang lain’.

Dalam pertanyaan anda di atas, curang yang dimaksudkan suami adalah apabila isteri menduakan suaminya termasuk bercinta, berasmara dan melakukan hubungan seksual dengan lelaki lain.

Perbuatan isteri itu adalah haram dan berdosa dalam Islam dan hukum syarak.
Sekiranya isteri yang terbabit dalam hal berkenaan dia sebenarnya sudah merosakkan rumah tangganya.

Isteri hendaklah bertanggungjawab menjaga kehormatan diri dan keluarga dan taat kepada perintah suami, malah setiap perkara yang dilakukan hendaklah mendapat izin suami.

Al-Quran meletakkan bahawa lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Dalam konteks ini, suami adalah pemimpin kepada isteri dan keluarga.

Allah berfirman dalam Surah al-Nisa, ayat 34 yang bermaksud: “Kaum lelaki adalah pemimpin bagi wanita, kerana Allah melebihkan orang lelaki atas wanita dan juga kerana orang lelaki membelanjakan daripada harta mereka. Maka wanita yang soleh itu adalah sendiriyang taat (kepada Allah dan suaminya) dan yang memelihara dirinya ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah....”

Seterusnya pada ayat sama, Allah menyebut tata cara memperbaiki penyelewengan di kalangan isteri dengan firman-Nya: “...Dan wanita-wanita yang kamu bimbang melakukan nusyuz hendaklah kamu menasihati mereka dan pulaukanlah mereka di tempat tidur dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka taatkanmu, maka janganlah kamu mencari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar”.

Dalam konteks keluarga Islam, suami mesti bertindak bijak mengurus rumah tangganya. Suami tidak perlu cepat menggunakan kuasa cerai yang ada pada dirinya.

Mereka (suami) hendaklah bertindak seperti yang disarankan al-Quran di atas.
Sikap cepat menjatuhkan talak kepada isteri tanpa usul periksa dan tindakan yang tidak berhemah adalah salah dan tidak adil




Ibu tidak hirau kebersihan dalam solat



IBU saya berumur 70 tahun. Masalah ibu saya adalah dia tidak menjaga kebersihan langsung ketika menunaikan solat. Ibu bukan nyanyuk kerana dia masih boleh berjalan dan masih kenal sesiapa yang diselisih.
Ibu saya kerap terkencing ketika tidur, tetapi apabila bangun untuk menunaikan solat, dia tidak menukar pakaiannya itu dan terus mengambil wuduk dan bersolat.

Mustahil dia tidak perasan kerana tilam dan bajunya basah. Malah, telekung yang ibu pakai pun berbau hancing. Sudah puas saya menasihatinya, tetapi dia hanya mendiamkan diri.

Sejak dari dulu ibu tidak mementingkan aspek kebersihan termasuk kebersihan rumah. Apakah cara terbaik untuk menasihati ibu supaya dia tidak tersinggung?

ANAK SERBA SALAH
Kuala Lumpur



ISLAM sangat mementingkan kebersihan dan kesucian. Ini jelas dalam sabda Nabi s.a.w. : “Kebersihan itu sebahagian daripada keimanan”.

Kita dituntut supaya menjaga kebersihan diri, pakaian dan tempat tinggal.

Lebih-lebih lagi kebersihan dituntut apabila melakukan ibadah kepada Allah.

Kita hendaklah suci daripada najis dan hadas. Begitu juga pakaian dan tempat ibadah hendaklah suci dan bersih.

Sikap menjaga kebersihan hendaklah disemai sejak kecil. Dalam menangani keadaan ibu anda sekarang, ada baiknya anda mengambil inisiatif termasuk membersih pakaian yang dipakai, tempat tidur dan pakaian solat ibu.

Anda juga boleh mengambil langkah memakaikan ibu dengan lampin orang tua sekiranya boleh. Usahakan supaya ibu memahami tindakan yang dibuat dengan bercakap secara berhemah.

Jika anda melayan ibu secara baik dan bertanggungjawab, perasaan ibu tentu tidak tersinggung. Sebagai anak, kita hendaklah sentiasa berbakti kepada kedua ibu bapa dengan sebaik mungkin.

Al-Quran menjelaskan: “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa. Jika salah seorang daripada kedua-duanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada kedua-duanya sekalipun perkataan ‘ah’, dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia.

Dan rendahkanlah dirimu kepada kedua-duanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah: ‘Wahai Tuhanku! Kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka telah memelihara dan mendidikku semasa kecil. Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada di hatimu; jika kamu orang yang baik, maka sesungguhnya Ia adalah Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat.’” (Surah al-Isra’ ayat 23 hingga 25)




Mutaah jatuh martabat wanita



SEORANG sahabat baik saya memberitahu bahawa dia berkahwin secara nikah Mut'ah dengan teman lelakinya dan kini mereka tinggal bersama.
Apakah nikah Mut'ah dan bolehkan ia boleh dipraktikkan di negara ini?


ATIE,
Selangor



NIKAH Mut'ah secara umumnya adalah nikah kontrak yang menetapkan tempoh perkahwinan pada masa-masa yang tertentu seperti sebulan, setahun dan sebagainya.

Apabila tamat tempoh itu, perkahwinan terbatal dengan sendiri dan sekiranya ada anak yang lahir daripada perkahwinan itu, ia tidak dinasabkan kepada bapa atau suami perempuan berkenaan.

Pernikahan sebegini hanya diamalkan dalam mazhab Syiah berdasarkan hujah tertentu yang tidak tepat dan wajar. Seluruh mazhab Sunni termasuk Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali mengharamkan perkahwinan Mut'ah kerana ia tidak selari dengan matlamat perkahwinan dalam Islam yang tidak mengehadkan waktu perkahwinan dalam tempoh tertentu.

Akad sedemikian dikira batil dalam Islam. Selain itu, ia juga dilihat sebagai menjatuhkan martabat wanita dan maslahat umum pembentukan sebuah keluarga.

Malaysia tidak mengiktiraf dan tidak membenarkan pernikahan Mut'ah. Sekiranya ia dipraktikkan oleh mana-mana individu, pihak berkuasa agama boleh mendakwa pasangan terbabit di Mahkamah Syariah.

Umat Islam diingatkan supaya tidak terikut-ikut dan terpengaruh dengan aliran fikah yang tidak selari dengan pendapat majoriti umat Islam


Sering menggeletar takutkan mati



SEJAK rakan saya meninggal dunia baru-baru ini, saya sering merasakan ajal saya semakin dekat. Saya sering memikirkan hari kematian saya sehinggakan merasa tidak selesa serta membuatkan kehidupan tidak tenteram.
Saya merasa teramat takut sehinggakan seluruh badan saya menggeletar setiap hari terutama apabila menjelang petang sehingga malam dan membuatkan susah untuk tidur.
Situasi berkenaan menjejaskan kerjaya saya. Sejak kejadian itu hati kecil saya nekad untuk mula menunaikan solat dan berpuasa penuh.

Saya berharap agar masalah ini menemui jalan penyelesaian bagi mengelakkan tekanan yang berlebihan terhadap diri saya.


Apakah sebenarnya masalah yang saya hadapi dan harap Dr dapat memberikan panduan agar saya dapat menjalani kehidupan harian dengan tenang.

RAHMAN,
Perak



SETIAP yang bernyawa pasti akan mati. Islam melihat ketentuan ajal (kematian) berada pada Allah semata-mata. Allah yang menetapkan jangka hayat seseorang.

Seorang Muslim hendaklah menjalani kehidupan duniawi seperti biasa. Beliau hendaklah berusaha keras dalam segenap lapangan kehidupan.

Seterusnya Islam menetapkan sebagai seorang Muslim, dia hendaklah melaksanakan segala tuntutan Ilahi seperti menunaikan segala suruhan dan mencegah diri dari larangan agama.

Dengan itu, seorang Muslim tidak merasa takut menemui Allah apabila kematian menjemputnya kerana sudah bersedia. Dalam menjalani kehidupan duniawi, seorang Muslim tidak sepatutnya menyerah kepada takdir semata-mata.

Ini kerana Allah menghendaki kita supaya berusaha. Umpamanya apabila seseorang itu sakit, seorang itu hendaklah berusaha untuk mencari ubat.

Setiap usaha pula dibalas Allah dengan ganjaran pahala apabila bertepatan dengan ajaran Islam. Selain itu, mengingati mati juga digalakkan Islam kerana ia dapat mengingati dan mendekatkan diri kita kepada Allah.

Saudara tidak perlu risau mengenai ketentuan Allah kepada teman sendiri. Apa yang penting kita berusaha kuat untuk mencari keperluan hidup di dunia dan bekalan amalan di akhirat.

Suruhan Allah seperti solat lima waktu dan puasa perlu dilaksanakan dengan penuh ikhlas kepada Allah. Dengan berbuat demikian kerisauan kita dapat diatasi dan kehidupan dunia ini dapat membawa kebahagiaan sama di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment