Thursday, May 19, 2011

KEAMANAN...KETENTERAMAN...ADAKAH BOLEH DIRASA...ATAU KEBIMBANGAN YANG SERING DIRASAKAN....DIMANA KEMUNGKARAN SUDAH JADI KEBANGGAAN....

Maut dirempuh kereta sewa



ORANG ramai mengangkat motosikal Honda EX5 ditunggang Mohd.
Shazwan yang maut dalam kemalangan di Kuala Terengganu kelmarin.



KUALA TERENGGANU - Seorang bapa tidak menyangka akan bertemu dengan anaknya yang telah bertahun tidak bertegur sapa dalam keadaan menyayat hati apabila remaja itu meninggal dunia selepas motosikal yang ditungganginya bersama rakan wanita dirempuh sebuah kereta sewa kelmarin.
Kejadian pukul 8.30 malam itu menyebabkan Mohd. Shazwan Yusrien, 19, mati di tempat kejadian selepas dia tercampak kira-kira 50 meter dari lokasi dia dirempuh di persimpangan lampu isyarat Kuala Ibai dekat sini.
Rakan wanita Mohd. Shazwan bersama pemandu dan penumpang kereta sewa berkenaan turut cedera dan dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah.
Difahamkan, kemalangan itu berlaku apabila motosikal jenis Honda EX5 ditunggang Mohd. Shazwan yang dalam perjalanan dari Jalan Tok Adis ke Masjid Tengku Tengah Zaharah telah melanggar lampu merah di persimpangan tersebut lalu dirempuh kereta sewa berkenaan. Kereta itu dalam perjalanan dari Kuala Terengganu ke Chendering.
Yusuf Mohamad, 43, memberitahu, Mohd. Shazwan tidak menegurnya selepas dia mengambil keputusan untuk berpisah dengan bekas isterinya beberapa tahun lalu.

Maut di pangkuan bapa

KUALA TERENGGANU - Siapa sangka, anak yang selama ini jarang bersua muka akibat perpisahan keluarga, akhirnya menemui ajal di pangkuan bapanya sendiri, akibat cedera parah setelah terbabit dalam satu kemalangan.

Dalam kejadian malam kelmarin, akibat melanggar lampu isyarat merah, seorang remaja maut setelah motosikal yang ditungganginya dirempuh sebuah teksi di lampu isyarat Masjid Tengku Tengah Zaharah, Kuala Ibai, di sini.

Kejadian berlaku kira-kira jam 8.30 malam menyebabkan mangsa, Muhamad Shazwan Yusrien Yusuf, 19, dari Kampung Pantai Kuala Ibai, maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah pada kepala.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila mangsa yang datang dari arah Kampung Tok Adis menghala ke Chendering melanggar lampu merah.

“Pada masa sama, sebuah teksi yang datang dari arah Kuala Terengganu menghala ke Chendering tiba di tempat kejadian dan meneruskan perjalanan memandangkan ketika itu, lampu isyarat di laluannya berwarna hijau.

“Tiba di pertengahan simpang di lampu isyarat terbabit, kedua-dua kenderaan ini bertembung antara satu sama lain,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurut Zamri, akibat pelanggaran itu, mangsa mati di tempat kejadian manakala pemandu teksi pula hilang kawalan lalu terbabas memasuki laluan bertentangan sejauh kira-kira satu kilometer setelah matanya dimasuki serpihan kaca yang pecah.

“Rakan mangsa yang membonceng bersama mangsa dan dua penumpang teksi terbabit pula hanya cedera ringan serta dirawat di hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) sebagai pesakit luar,” katanya.

Sementara itu, bapa mangsa, Yusuf Mohamad, 43, berkata, walaupun jarang berjumpa selepas berpisah dengan bekas isteri, namun dia tetap bersyukur kerana sekurang-kurangnya berada di sisi sebelum anaknya itu menghembuskan nafas terakhir.

“Malah paling memberi makna kerana arwah menghembuskan nafas terakhir di pangkuan saya sendiri,” katanya.

Yusuf berkata, setelah berpisah dengan bekas isterinya beberapa tahun lalu, hubungannya bersama mangsa tidak rapat dan kali terakhir dia melihat mangsa tiga hari lalu, apabila anaknya itu yang menunggang motosikal melewati hadapan rumahnya yang terletak di Rumah Murah Kuala Ibai.
Gadis terkejut dicekup baca Al-Fatihah

PETALING JAYA – Akibat terkejut dicekup penduduk kerana berkhalwat, seorang gadis terus membaca surah Al-Fatihah sebaik sahaja pintu biliknya dibuka.

Perkara itu berlaku ketika gadis berumur 20 tahun itu dan pasangannya yang berusia 17 tahun ditahan berdua-duaan dalam sebuah rumah di Apartmen Idaman, di sini kira-kira jam 1 pagi semalam.

Pasangan itu berasal dari Kelantan dan mendakwa hendak bertunang tidak lama lagi.
Ketua Biro Keselamatan Apartmen Idaman, Azmi Ardi berkata, tangkapan itu dilakukan bersama Imam Masjid Al-Muhtadin, ketika pasangan itu baru memasuki rumah tersebut.

“Aduan diterima dari jiran-jiran mereka. Kita periksa dan temui pasangan ini dalam sebuah bilik berkunci,” katanya

Menurutnya petugas menunggu hampir lima minit sebelum pintu bilik itu dibuka.
“Pasangan ini merayu dilepaskan, tetapi untuk memberi kesedaran, kita tahan mereka sebelum memanggil keluarga mereka,” katanya.

Difahamkan remaja lelaki itu bekerja di kedai menjual daging ayam, manakala gadis itu sedang mencari pekerjaan.


Dua lelaki termasuk remaja didakwa bunuh wanita

KEMAMAN - Dua lelaki termasuk seorang remaja dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan membunuh seorang wanita dalam satu kejadian di Bukit Kuang pada April lepas.
Che Khairul Muuiz Che Din, 19, dari Kelantan dan Mohd Suhaimi Mohd Arip, 26, berasal dari Johor dituduh membunuh Ka' Yah Said, 52, antara 3.30 hingga 5.35 pagi di rumah mangsa di Lorong Mengkuang I, Taman Desa Darul Iman II, Bukit Kuang, Chukai di sini pada 30 April lalu.
Kedua-dua mereka yang memakai baju lokap mengangguk faham ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Ahmad Bazli Bahruddin, namun tiada pengakuan direkodkan.
Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Shazreen Nadia Zulkipli mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman gantung sampai mati.
Mahkamah kemudian menetapkan 7 Julai ini untuk sebutan semula kes.
Dalam kejadian itu, seorang wanita ditemui tidak sedarkan diri dengan tangannya diikat manakala mulutnya ditampal pita pelekat di kediamannya, dalam satu kejadian samun, dan mangsa meninggal dunia kira-kira 15 minit kemudian setelah dibawa ke Hospital Kemaman.- bernama

Penyamun diberkas



ZAKARIA menunjukkan pistol dan senjata berbahaya yang dirampas daripada enam individu pada sidang akhbar di Sentul semalam.



KUALA LUMPUR - Rahsia sekumpulan enam penjenayah tegar termasuk dua wanita yang menjadikan sebuah rumah untuk menyimpan barang curi dan pelbagai senjata berbahaya terbongkar apabila diserbu polis di sebuah kondominium dekat Jalan Dutamas Raya di sini semalam.
Dalam serbuan pukul 2 pagi itu, polis merampas pelbagai senjata berbahaya seperti pedang samurai, parang, pisau dan alat pemedih mata daripada suspek yang berusia di antara 26 dan 40 tahun terbabit.
Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, serbuan dilakukan selepas pihaknya menjalankan risikan mengenai kes menyamar polis untuk menyamun menggunakan senjata pedang samurai dan pistol di sekitar daerah tersebut.
Katanya, ketika serbuan, terdapat seorang lelaki dan dua wanita sedang berehat di dalam rumah itu.

Kes jenayah seksual meningkat

PASIR MAS – Meskipun kadar jenayah indeks seluruh Kelantan menurun sebanyak lapan peratus tahun ini, ini tidak bermakna penduduk boleh melepaskan tanggungjawab membantu pihak berkuasa mengekang kes jenayah di kawasan masing-masing.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Asisten Komisioner Datuk Mazlan Lazim berkata, terdapat beberapa kes meningkat meskipun angka keseluruhan jenayah menurun pada tahun ini.

“Kes jenayah seksual iaitu kes rogol meningkat di Kelantan terutama yang melibatkan remaja perempuan di bawah umur.

“Teknologi yang ada pada hari ini banyak mempengaruhi pemikiran anak-anak remaja kita, maka pengawasan ibu bapa penting bagi menangani masalah berkenaan daripada terus berleluasa,” katanya semalam.

Mazlan berkata, peranan ibu bapa, masyarakat dan semua pihak perlu bagi membantu mengurangkan kadar jenayah terbabit terjadi di kawasan masing-masing.

Beliau berkata, perhatian semua pihak dapat mengurangkan peluang dan risiko kejadian ini jika langkah tersebut dijalankan dengan baik.

Menurutnya, tidak terkecuali kes curi motosikal dan samun berkawan juga dilaporkan meningkat di kawasan pinggir bandar.

“Samun berkawan ini dijalankan oleh beberapa suspek dan menyerang pemilik kedai dan memeras ugut mereka.

“Justeru, kerjasama penduduk dan anggota sukarela diharapkan dapat menjamin keselamatan penduduk malah peniaga di sini,” katanya.

Mengulas mengenai hubungan polis dan anggota skim rondaan sukarela (SRS), beliau berkata, ia satu kejayaan ketika berganding bahu membanteras kes jenayah indeks dan jalanan di Kelantan.

“Saya berharap pasukan SRS dapat meneruskan perkhidmatan yang cemerlang, bersama mencegah jenayah di kawasan kampung dan pinggir bandar dengan kuasa sebagai mata-mata.

“Namun, setiap anggota perlu menyerahkan semua suspek kepada pihak polis dan tidak mengambil tindakan yang boleh menyebabkan mereka terlibat dalam jenayah dengan memberi iktibar kes kematian suspek,” katanya kepada Sinar Harian.

Pemuda lemas di tali air

PASIR PUTEH – Hasrat seorang pemuda menikmati hasil tangkapan ikannya tidak tercapai apabila, Wan Mohd Azri Wan Sulaiman, 23, didapati lemas di pintu air Kampung Lembah, Semerak di sini, kira-kira jam 7 malam kelmarin.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Balai Bomba Pasir Puteh, Kaharudin Yahya berkata, mangsa dipercayai jatuh akibat kakinya tersangkut pada pukat yang dipasang di kawasan pintu air tersebut.

“Mengikut cerita penduduk, mangsa yang juga anak kelima daripada tujuh beradik itu sentiasa melakukan aktiviti menahan pukat di sini seorang di sini,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di tempat kejadian di sini.

Menurutnya, Wan Mohd Azri yang berasal dari Kampung Sepulau itu dilaporkan lemas kira-kira jam 5.15 petang berdasarkan panggilan yang diterima daripada bilik gerakan Balai Polis Pasir Puteh.

Kaharudin berkata, mayat mangsa diserahkan kepada polis sebelum dihantar ke Hospital Tengku Anis.

Beliau berkata, operasi selama sejam itu melibatkan tujuh anggota bomba dan lima anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) yang diketuai pegawainya, Mohd Tarmizi Endut.

Tidak sempat ziarah cucu

DUNGUN - Hasrat seorang nenek untuk menziarahi cucunya yang sudah sekian lama tidak bertemu, tidak kesampaian apabila dia terbunuh dalam satu kemalangan maut membabitkan dua buah kereta dekat sini, petang semalam.

Warga emas terbabit, Che Mah Salleh, 68, maut akibat kecederaan parah pada kepala.

Menceritakan detik sebelum tragedi, salah seorang mangsa, Zainab Daud, 53, berkata, ketika kejadian dia bersama ibunya, Che Mah dan anaknya, Tuan Noor Tuan Idris, 37, (pemandu) dalam perjalanan dari rumah anaknya di Marang ke Kuantan, Pahang.

Zainab yang turut cedera berkata, dia tidak mengingati detik akhir sebelum tragedi kerana kejadian berlaku terlalu pantas.


Dipenjara curi motosikal di masjid

KUALA TERENGGANU - Seorang pembantu pemandu lori yang sanggup mencuri motosikal milik salah seorang jemaah di Masjid Kuala Bekah di sini pada 7 Mei lalu, menerima pembalasan setelah dia dijatuhi hukuman penjara setahun di Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Majistret Nor Azizah Yusof menjatuhkan hukuman itu terhadap tertuduh, Ahmad Shahruddin Hussain, 18, dari Kampung Telaga Daing, Seberang Takir selepas pengakuan bersalah tertuduh direkodkan.

Mengikut pertuduhan yang dijalankan pegawai polis, Inspektor Ravi Varatharajoo, tertuduh telah didapati dengan niat curang, mencuri sebuah motosikal jenis Honda bernilai RM2,500 kepunyaan Nur Suhana Mohamad @ Omar, 26, ketika di bawah kawalan Mohamad @ Omar Abu Bakar, 62, tanpa kerelaannya pada 7 Mei baru-baru ini antara jam lebih kurang 5.40 pagi hingga 6.20 pagi di pekarangan Masjid Kuala Bekah, Kuala Terengganu.

Sehubungan itu, dia telah melakukan suatu kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 379 A Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan, boleh dipenjara tidak kurang setahun dan tidak lebih tujuh tahun serta dikenakan denda.

Tertuduh yang masih bujang dan hanya memiliki pendidikan sehingga Tingkatan Dua, ditangkap pada 15 Mei lalu di hadapan rumah di Kampung Telaga Daing, Seberang Takir kira-kira jam 6.45 petang rentetan daripada serbuan yang dilakukan di kediaman berkenaan pada 10 Mei, kira-kira jam 3.30 petang.

Dalam serbuan tersebut, polis menangkap dua lelaki Melayu serta merampas chasis motosikal berwarna hitam serta beberapa komponen motosikal.


Anak polis terlibat sama

AYER KEROH - Dua anak anggota polis antara enam lelaki yang ditangkap kerana terlibat dengan kegiatan mencuri motosikal yang aktif di sekitar Melaka, Kuala Lumpur dan Muar, Johor.

Enam penjenayah berusia 16 hingga 19 tahun itu diketuai seorang lelaki bernama Bimbar dikatakan aktif dengan kegiatan berkenaan sejak enam tahun lalu.

Mereka dikatakan bertindak mencuri motosikal sebelum mengasingkan segala komponennya sebelum rangka motosikal berkenaan dicampakkan ke dalam sungai.

Ketua Polis Negeri, Datuk Chuah Ghee Lye berkata, dua lelaki berjaya ditahan selepas polis menjumpai sebuah rangka motosikal di dalam sungai dekat Sungai Rambai, Jasin, 14 Mei lalu.

“Hasil siasat terhadap dua suspek itu, polis kemudian menangkap empat baki suspek dan merampas dua rangka motosikal dan komponen yang dileraikan di kawasan sawah dan sungai di sekitar Sungai Rambai, Jasin.

“Setakat ini, ketua kumpulan bernama Bimbar yang berasal dari Telok Mas, dekat sini mengaku melakukan kegiatan curi motosikal sejak enam tahun lalu. Mereka sudah mencuri lebih 27 motosikal,” katanya.

Ghee Lye berkata, pihaknya masih menjalankan sisatan lanjut bagi mengesan rakan-rakan mereka serta mendapatkan semula motosikal yang sudah dicuri itu.
Cedera ditetak jiran lama

SUNGAI LUI – Seorang wanita cedera di kepala dan tangan kiri akibat ditetak wanita dipercayai tidak siuman, dekat Pasar Sungai Lui. pagi semalam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Wan Mohd Samsudin Wan Osman berkata, dalam kejadian kira-kira jam 10.10 pagi itu, mangsa, Teng Mei Yoke, 51, ditetak wanita berusia 52 tahun ketika sedang berurusan dengan pelanggan di pasar berkenaan.

“Mangsa yang cedera kemudian mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar di hospital dan dibenarkan pulang.

“Sejurus menerima laporan yang dibuat suami mangsa, suspek yang dipercayai tidak siuman itu berjaya ditahan kira-kira jam 3 petang untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 324 Kanun Keseksaan,” katanya ketika ditemui.

Wan Mohd Samsudin berkata, turut ditemui sebilah pisau pemotong daging yang dipercayai digunakan dalam kejadian tersebut.

Katanya, orang ramai perlu memantau keadaan ahli keluarga terutama melibatkan pesakit mental yang perlu mendapatkan rawatan berkala termasuk penggunaan ubat seperti preskripsi doktor.

“Penghidap masalah mental yang tidak diberi perhatian sepenuhnya cenderung melakukan tindakan

yang mendatangkan risiko tidak hanya kepada orang lain tetapi turut melibatkan diri sendiri.

“Usaha mencegah perlu dilaksanakan sebelum keadaan menjadi lebih berbahaya kepada umum dan masyarakat daerah ini yang mempunyai sebarang maklumat mengancam keselamatan komuniti di saran menghubungi talian kilat polis Raub menerusi 09-3554999,” katanya.

Sementara itu, Mei Yoke ketika ditemui berkata, suspek adalah rakan lama dikenali sejak 30 tahun lalu yang juga jiran ketika mereka sama-sama menetap di Cheroh.

Katanya, suspek datang kepadanya dan terus mengambil pisau pemotong daging lalu menetak kepala dan terkena tangan kirinya.

“Saya tidak sempat mengelak kerana kejadian terlalu pantas dan dia mengambil pisau milik saya yang digunakan untuk memotong daging.

“Libasan kali pertama mengenai kepala dan kemudiannya tangan kiri saya turut cedera kerana cuba menepis perbuatannya,” katanya.

Polis bongkar makmal dadah



NOOR RASHID (kanan) menunjukkan pistol dan dadah yang dirampas daripada 14 individu pada sidang akhbar di George Town semalam.



GEORGE TOWN – Penagih dadah sintetik kini ibarat hilang punca untuk mendapatkan bekalan syabu, heroin dan ekstasi ekoran polis melumpuhkan satu sindiket terbesar di negeri ini membabitkan nilai rampasan sebanyak RM10.53 juta.
Serbuan selama enam hari bermula 12 Mei lalu di sembilan buah rumah mewah di Jalan Dato Keramat, Jalan Air Itam, Jalan Perak dan SP Ceria itu dapat menahan seramai 10 lelaki dan empat wanita termasuk dua warga China berusia di antara 20 dan 52 tahun bagi membantu siasatan.
Kejayaan itu hasil gabungan dua kontinjen iaitu Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen negeri.
Pengarah JSJN Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, dalam serbuan itu, pihaknya dapat membongkar enam makmal memproses pelbagai jenis dadah seperti heroin, syabu dan ekstasi serta tiga stor simpanan bahan khayal itu.
Katanya, selain merampas peralatan dan bahan-bahan kimia memproses dadah, polis turut menemui sepucuk pistol jenis Auto Ilama bersama 77 butir peluru hidup pelbagai kaliber.
“Kesemua dadah, bahan kimia dan peralatan tersebut dianggarkan bernilai RM10.53 juta dan ini merupakan kejayaan terbesar untuk mengekang pengedaran dadah di negeri ini,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.


Jerit nama Allah sebelum ajal


DI sinilah Mohamad Jefridin maut selepas terkena renjatan elektrik di Kampung Sakan, Alor Setar kelmarin.


ALOR SETAR - Jeritan 'Allahuakbar' (Allah Maha Besar) yang dilaungkan oleh seorang pembaca meter air rupa-rupanya menjadi petanda yang dia akan menemui ajal apabila terkena renjatan elektrik dalam kejadian di Kampung Sakan, Jalan Datuk Kumbar di sini kelmarin.
Kejadian pukul 4.30 petang itu berlaku ketika Mohamad Jefridin Saari (gambar kecil), 33, hendak membuat pemasangan wayar di sebuah rumah yang dalam proses pengubahsuaian milik seorang lelaki yang dikenali sebagai Pak Det, 52.
Difahamkan, selain menjadi pembaca meter, Jefridin turut berkebolehan membuat pendawaian secara sambilan dan memiliki sijil dalam bidang itu.
Menurut Pak Det, sebelum kejadian, mangsa telah memanjat tangga untuk memeriksa wayar berhampiran kotak fius utama di ruang tamu rumah satu tingkat itu.
Katanya, ketika itu dia sedang berehat di beranda rumahnya sebelum terdengar mangsa menjerit
'Allahu akbar.'
"Jeritan itu sangat kuat dan saya bergegas ke tempat dia bekerja lalu terperanjat apabila mendapati mangsa sedang direnjat di atas tangga.
"Saya cuba menarik kakinya tetapi gagal menyebabkan saya turut terasa renjatan elektrik tersebut," ceritanya di sini semalam.

Karan mengalir dalam tubuh

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my

ALOR SETAR: “Arwah ada minta kain untuk mengelap air yang meleleh di kotak suis utama dan tiba-tiba saya dengar dia menyebut Allahuakbar dengan lantang,” kata Mahadir Din, 52, pemilik rumah tempat Jefrydin Saari, 32, maut ketika sedang melakukan kerja pendawaian di Kampung Sakan, Jalan Teluk Kumbar, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu, mangsa yang bekerja sebagai pembaca meter air Syarikat Air Darul Aman (Sada) maut selepas terkena renjatan elektrik ketika melakukan kerja pendawaian sejak beberapa hari lalu.

Mahadir berkata, ketika itu arwah sedang berada di atas tangga lipat untuk mengelap air yang meleleh pada kotak suis utama di bahagian ruang tamu rumah.

“Ketika kejadian saya berada di depan pintu masuk rumah dan terdengar arwah meminta kain daripada isteri untuk mengelap air yang meleleh pada kotak suis utama akibat hujan lebat.


“Bagaimanapun, isteri saya tidak sempat memberikannya kain kerana ketika itu saya terdengar dia menyebut Allahuakbar akibat terkena renjatan elektrik.

Geng polis palsu dicekup

MELAKA - Kegiatan jahat lima lelaki bergelar Geng Sham Botak yang menyamar sebagai polis untuk menyamun warga asing tidak ke mana apabila kesemua mereka ditahan dalam satu operasi di sebuah rumah di Kampung Hilir, Banda Hilir di sini baru-baru ini.
Suspek-suspek berusia di antara 26 dan 41 tahun tersebut ditahan pada 12 Mei lalu selepas polis melancarkan operasi sebaik menerima laporan dari satu pasangan warga asing yang kerugian RM10,000 disamun di Taman Melaka Raya.
Ketua Polis Melaka, Datuk Chua Ghee Lye berkata, kejadian pukul 2.10 pagi pada 11 Mei itu berlaku apabila tiga suspek yang menaiki sebuah kereta Proton Waja telah menahan pasangan tersebut di sebuah premis di situ dan memperkenalkan diri sebagai polis.
Katanya, suspek yang bersenjatakan parang dan vest polis telah mengikat dan menyamun mangsa.
"Salah seorang suspek turut mencabul mangsa wanita itu dan mengacukan senjata tajam di kemaluannya sebelum melarikan diri.
"Sepasukan polis dari Cawangan Jenayah Berat (D9) kemudian telah menyerbu sebuah rumah di Kampung Hilir pada pukul 1 pagi keesokan harinya dan menahan ketua kumpulan tersebut yang berusia 41 tahun," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.


BN bakal mansuh RON95?

JITRA - PKR mendakwa Kerajaan Pusat bawah Barisan Nasional (BN) akan memansuhkan penggunaan minyak petrol RON95 dan menggantikannya dengan RON97 sekiranya menang pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Naib Presiden PKR, Tian Chua mendakwa, perkara sama pernah dibuat Kerajaan Pusat sebelum ini sewaktu rakyat negara ini menggunakan dua jenis minyak petrol iaitu jenis RON92 dan Superb sebelum RON92 dimansuhkan untuk digantikan dengan RON95.

Menurutnya, kenaikan harga RON97 yang dibuat secara berperingkat sebelum ini seharusnya dijadikan petanda bahawa Kerajaan Pusat kini sedang merancang mewujudkan jenis minyak petrol baru bagi menggantikan RON97 setelah mendakwa tidak menampung bebanan tanggungan subsidi bahan bakar itu yang semakin tinggi.

“Jika sebelum ini, pengguna minyak petrol didedahkan dengan jenis RON92 dan jenis Superb di mana harga RON92 tidak pernah diselaraskan sebelum pemansuhan dibuat, sebaliknya harga jenis Superb yang mengalami beberapa kali kenaikan harga.

“Berdasarkan tren Kerajaan Pusat sedia ada, saya yakin BN tidak akan menaikkan harga minyak petrol RON95 buat masa ini untuk mengekalkan sokongan rakyat. Bagaimanapun, jangan terkejut apabila RON95 akan dimansuhkan dan digantikan dengan RON97 selepas mereka menang PRU ke-13 nanti,” katanya sewaktu menyampaikan ceramah di Markas Pas Kubang Pasu Padang Tok Kesop.

Beliau berkata sedemikian ketika mengulas keputusan Kerajaan Pusat akan mengkaji semula semua harga produk petroleum termasuk petrol RON95 bulan depan bagi menentukan harga sedia ada akan kekal atau sebaliknya.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kajian semula oleh kementerian itu bersama-sama agensi lain seperti Kementerian Kewangan dan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) akan menentukan sama ada harga sedia ada kekal atau dinaikkan berdasarkan tanggungan subsidi kerajaan.

Tian Chua berkata, dari segi perbandingan kualiti penggunaan RON92 dan RON97 tidak jauh beza kerana bukan semua jenis kenderaan boleh menggunakan minyak jenis itu, terutamanya kenderaan model baru dan berprestasi tinggi.

Menurutnya, Kerajaan Pusat seharusnya meneliti semula penyaluran subsidi kepada syarikat-syarikat pengeluar tenaga persendirian (IPP) di negara ini dan memindahkan sebahagian besar peruntukan itu untuk menampung pembiayaan subsidi bahan bakar yang semakin meningkat naik.

“Kerajaan Pusat perlu memikirkan bagaimana untuk mengurangkan bebanan rakyat berikutan kenaikan harga barang yang semakin meruncing dan sebarang keputusan menaikkan harga bahan bakar tidak relevan buat masa ini,” katanya.

Sementara itu, Tian Chua menggesa semua parti politik tidak menjadikan agama sebagai alat untuk mendapat kepentingan politik masing-masing.

Menurutnya, PKR sebulat suara bersetuju menerima agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan dan bersedia mempertahankan sebarang usaha untuk menukarkan kepentingan agama itu sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan negara.


40 tahun guna air parit

SUNGAI ROTAN - Lima rumah di Kampung Sungai Rotan Dalam terpaksa menggunakan parit sebagai punca air utama.

Penduduk, Abdul Amor Bakar, 54, berkata, dia yang sudah tinggal di situ lebih 40 tahun terpaksa menggunakan air parit bagi menampung keperluan harian mereka.

“Kami terpaksa menggunakan air parit di sekitar kampung walaupun kami tahu bahawa tahap kebersihannya tidak terjamin,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, dia mengeluarkan modal sendiri untuk membeli paip menyedut air daripada parit berkenaan dan disalurkan terus ke rumahnya.

“Jika tidak berbuat demikian, kami terpaksa mengangkut air daripada parit ke rumah.

“Disebabkan ada kilang kami juga berasa khuatir kerana berkemungkinan air terbabit bercampur dengan racun rumput yang dapat memberi kesan yang negatif pada masa hadapan,” katanya.

Abdul Amor berkata, setakat ini dia dan penduduk sekitar tidak mendapat sebarang masalah dengan menggunakan air itu dan berharap semuanya akan berjalan dengan lancar sehingga bekalan air bersih disalurkan.

Sementara itu, penduduk lain, Sabudin Mustafa, 50, berkata, pihaknya sebelum ini sudah mengemukakan permohonan bagi mendapatkan bekalan air bersih kepada pihak berkenaan, namun sehingga kini tiada sebarang tindak balas diterima.

Dalam perkembangan yang sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gurun Dr Leong Yong Kong berkata, beliau mengakui pernah melawat penduduk kampung dan beliau dimaklumkan seorang wakil penduduk terbabit bahawa akan memohon bekalan air bersih daripada pihak terlibat.

“Saya menawarkan RM1,000 bagi membantu penduduk kampung berkenaan untuk memasang paip bagi menyalurkan bekalan air bersih sementara menunggu permohonan diterima.

“Sekian lama menunggu susulan daripada mereka, namun tiada maklum balas daripada penduduk dan anggap bahawa mereka dah selesaikan masalah ini,” katanya. 
 
Jangan jadi keldai dadah

KUALA KANGSAR – Pelajar diingatkan supaya sentiasa berjaga-jaga dalam setiap tindakan yang bakal dilakukan agar tidak menjadi keldai dadah dan dipergunakan orang luar.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Chandan, Datuk Wan Khair-il Anuar Wan Ahmad berkata, ibu bapa harus memainkan peranan untuk mengambil tahu aktiviti anak-anak mereka walaupun berada jauh.

Menurutnya, dengan kemudahan teknologi pada masa kini, golongan anak muda mudah terpengaruh dengan anasir luar dan akhirnya membawa padah.

“Kes-kes seperti ditahan di lapangan terbang akibat membawa dadah banyak berlaku dan ibu bapa perlu menasihati anak supaya tidak terjebak dengan gejala ini.

“Pelajar juga tidak seharusnya melakukan perkara yang tidak bermoral, fikir dahulu sebelum melakukan sebarang tindakan,” katanya pada majlis penyampaian dermasiswa kepada lebih 40 pelajar dari kawasan Dewan Undangan negeri Bukit Chandan, di Pejabat UMNO, di sini.

Sumbangan dermasiswa daripada Yayasan Perak itu bertujuan menyokong perkembangan pendidikan dan membantu golongan kurang berkemampuan agar dapat dimanfaatkan dengan sebaik mungkin.

Beliau berkata, dermasiswa yang diberikan harus digunakan dengan sebaik mungkin dan ia sebahagian daripada sokongan kerajaan kepada rakyat.

“Sumbangan yang diberikan sebagai usaha membantu dalam memastikan tiada rakyat dipinggirkan dalam pendidikan dan pembangunan undang-undang.

“Ibu bapa juga harus menyokong anak-anak dan jangan menghalang minat mereka dalam bidang tertentu,” katanya.


Pulanglah SITI

MERSING - Seorang ibu tunggal merayu anak perempuannya agar kembali ke pangkuan keluarga kerana terlalu bimbang akan keselamatan dirinya.

Ramlah Rashid, 44, berkata, anak perempuan tunggalnya itu, Siti Mariam Bakar menghilangkan diri sejak 14 hari lalu setelah berlaku salah faham dengan abang sulungnya.

“Memang ada berlaku perselisihan faham yang kecil apabila abangnya menegur kerana dia tidak mahu bersekolah, sebaliknya mahu bekerja. Tidak sangka selepas itu, dia telah menghilangkan diri," katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Menurutnya, pelbagai ikhtiar telah dilakukan mereka sekeluarga termasuk bertanyakan kepada rakan-rakanya sekolah, namun masih belum berhasil.

“Selepas kehilangannya pada malam itu, saya terus bertanyakan kepada kawan-kawan sekolahnya, namun mereka juga tidak mengetahuinya ke mana anak saya pergi,” katanya.

Sejak itu, Ramlah langsung tidak menerima sebarang perkhabaran berita mengenai anaknya itu sehingga kini.

“Sudah dua minggu dia menghilangkan diri tanpa diketahui lokasi dan sebarang berita. Telefon bimbitnya juga gagal dihubungi.

“Saya amat khuatir dengan keselamatannya memandangkan dia jarang keluar dan tidak suka bersosial. Saya buntu untuk mencarinya di mana lagi.

“Pulanglah nak, mak terlalu rindukan Mariam,” katanya.

Katanya, anak lelakinya juga sudah membuat laporan polis berhubung perkara itu di balai polis berhampiran.

Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat boleh menghubungi balai polis berhampiran atau di talian 017- 799 7348.

Mangsa serangan seks ketua IMF dibimbangi ada HIV

NEW YORK - Ketua Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn (gambar), 62, yang dituduh menyerang dan cuba merogol seorang pekerja wanita Hotel Sofitel di sini berdepan kebimbangan baharu, lapor sebuah akhbar semalam.
Kebimbangan itu adalah kerana pekerja wanita yang berusia 32 tahun itu dikatakan tinggal di sebuah apartmen di Bronx yang dikhaskan untuk penghidap HIV atau AIDS.
Pekerja wanita itu yang merupakan pendatang dari Afrika dilaporkan tinggal di rumah tersebut bersama anak perempuannya yang berusia 15 tahun sejak Januari lalu. Sebelum ini, dia tinggal di sebuah lagi apartmen milik pertubuhan kebajikan Harlem Komuniti AIDS.
Akhbar itu bagaimanapun tidak dapat mengesahkan sama ada pekerja hotel itu menghidap AIDS atau sebaliknya. Namun, pihak kebajikan Harlem menegaskan sekurang-kurangnya seorang penyewa apartmen di bawah seliaannya mestilah individu yang disahkan menghidap penyakit berbahaya itu.
"Apartmen itu tidak disewa di bawah namanya," jelas seorang pengurus bangunan tersebut, Chaim Gross.
Wanita itu menuduh Strauss-Kahn yang juga disebut-sebut bakal bertanding pilihan raya Presiden Perancis memaksanya melakukan seks oral sebanyak dua kali selain cuba merogolnya ketika dia membersihkan sebuah bilik Hotel Sofitel di Times Square, New York pada Sabtu lalu.
Pusat Kawalan Penyakit Persekutuan Amerika Syarikat (AS) menjelaskan wujud kemungkinan seorang pelaku seks dijangkiti HIV menerusi seks oral.
Strauss-Kahn kini ditahan di penjara Rikers Island dan berada di bawah kawalan rapi kerana dibimbangi mungkin akan membunuh diri.
Sebelum ini, hakim sebuah mahkamah tidak membenarkan dia diikat jamin. - Agensi


Bimbang ancaman hakisan tanah

RIMBA TERJUN - Penduduk di kawasan Lorong Yang Mohamad, di sini menggesa supaya jalan penyelesaian dapat dicari bagi mengatasi masalah hakisan tanah di belakang kediaman mereka yang semakin hari semakin membimbangkan.

:Seorang penduduk, Kamarudin Ahmad, 45, berkata, masalah hakisan tanah yang berpunca daripada air sungai yang terletak hanya beberapa meter itu menyebabkan penduduk tidak lena tidur setiap kali hujan

Menurutnya, ia berikutan mereka khuatir rumah yang didiami akan dihanyutkan air sungai.

“Ketika musim hujan atau tengkujuh, hakisan tanah akan berlaku di kawasan kediaman penduduk sehingga pernah berlaku kejadian salah sebuah rumah penduduk hampir dihanyutkan,” katanya ketika ditemui.

:Difahamkan lorong berkenaan mempunyai 20 buah rumah, yang didiami penduduk sejak tiga generasi lagi.

Kamarudin yang menetap di kawasan terbabit sejak kecil lagi memberitahu, sungai berkenaan dahulunya kecil, namun faktor masa dan pembangunan kawasan di sekeliling menjadikannya ia semakin besar.

“Dahulu sungai ini kecil sahaja tetapi kini sudah berubah iaitu sejak kawasan di sekeliling dibangunkan dengan pelbagai projek perumahan dan perkilangan,” katanya.

Katanya, dia terpaksa menambak sendiri kawasan yang dihakis dengan tanah lain bagi mengelakkan hakisan yang lebih teruk berlaku.

Sementara itu, bagi Yusof Arshad, 74, pula, masalah itu juga menyebabkan kawasan tanah di belakang rumahnya semakin terhakis.

“Dahulu di belakang rumah masih boleh menternak ayam, sekarang cuma tinggal lima meter sahaja, dari bahagian dapur ke tebing sungai,” katanya.

Imam Surau Haji Mohd Salleh ini turut memberitahu, kawasan tanah berkenaan sudah terhakis sebanyak dua kali berdasarkan kepada geran asal.



Ancaman haiwan



BAGI mengurangkan hakisan tanah yang berlaku, penduduk mengambil langkah menanam pokok nipah di tebing sungai dan belakang rumah mereka.

Sementara menunggu tindakan diambil pihak bertanggungjawab, seperti Jabatan Saliran dan Pengairan, kata Kamaruddin penduduk menanam pokok nipah memandangkan kosnya lebih murah.

“Hakisan semakin hari semakin teruk, justeru penduduk mengambil pendekatan menanam pokok nipah untuk tujuan tersebut.

“Namun sebaliknya, pokok nipah yang di tanam sejak lima tahun ini mula membesar dan membiak sekali gus menjadi tempat pembiakan haiwan seperti biawak dan ular,” katanya.

Katanya, Biawak dan ular membiak di kawasan pokok nipah yang semakin membesar menyukarkan penduduk untuk menebang pokok terbabit seterusnya mengundang bahaya lain yang mana haiwan berkenaan akan masuk ke bahagian dapur rumah penduduk terutamanya selepas hujan.



Pokok nipah dijadikan alasan



MENURUT Kamarudin lagi, pokok nipah yang ditanam sementara oleh penduduk bagi :mengurangkan hakisan dijadikan alasan untuk tidak membuat sebarang tindakan seperti membina tembok di kawasan berkenaan.

“Pernah sekali, tinjauan dilakukan di sini, tetapi memandangkan sudah ada pokok nipah ini, jawapan yang diberikan amat mendukacitakan penduduk,” katanya.

Penduduk sudah bosan :den��gan pokok nipah yang ditanam di belakang rumah mereka kerana banyak masalah yang timbul seperti haiwan berbisa, selain menjadi tempat pengumpulan sampah sarap.

“Setiap kali selepas air pasang, banyak sampah yang tertinggal pada dahan pokok nipah yang menyebabkan bau busuk dan pembiakan nyamuk di kawasan ini,” katanya.

Justeru penduduk meminta supaya masalah ini dapat diatasi dengan pembinaan banteng atau pengadang yang lebih efektif dan berkesan berikutan permohonan sudah dibuat beberapa kali kepada Jabatan Pengaliran dan Saliran Daerah, sebelum ini.

Gambar Panas Syahrini Dengan Glen Adalah Koleksi Peribadi
Gambar Syahrini dan Glenn Fredly
JAKARTA:Penyanyi Indonesia, Syahrini mengaku gambar-gambar panas yang tersebar di Internet bersama artis Glen Fredly Daniel Mananta adalah daripada koleksi simpanan peribadinya.
Bagaimanapun, katanya gambar tersebut merupakan gambar biasa yang diambil bersama teman-teman rapat seperti mana yang dimiliki oleh orang lain.
"Semua yang ada dalam gambar tersebut adalah kawan-kawan rapat saya. Mereka juga mempunyai gambar seperti itu bersama teman-teman masing-masing," katanya seperti dipetik dari Kapan Lagi.com.
Bagi Syahrini, tidak menjadi kesalahan kerana gambar tersebut bukan gambar lucah yang boleh menjejaskan imej dan maruahnya.
Gambar panas yang tersebar di internet
"Yang penting ini bukan gambar lucah, aksi lucah, ia hanya gambar biasa untuk koleksi peribadi," katanya.
Tambah Syahrini, pihaknya telah melaporkan pekara tersebut kepada polis bagi melakukan siasatan terhadap telefon bimbit miliknya yang hilang di Malaysia beberapa tahun lalu.


Raja Azmi Menangis Gara-Gara Kes Tangguh

Raja Azmi tidak mampu menahan sebak ketika mendapat tahu keputusan kes khalwatnya ditangguhkan ke 20 Jun ini. - Foto MUHAMMAD AKIF
KUALA LUMPUR: Penerbit filem …Dalam Botol, Raja Azmi Raja Sulaiman menitiskan air mata gara-gara keputusan sama ada dia melakukan khalwat atau tidak dengan pemain badminton negara, Roslin Hashim ditangguhkan pada 20 Jun depan.
Dia agak kecewa apabila dimaklumkan pegawai yang mengendalikan kes berkenaan bercuti ketika hadir di Pejabat Bahagian Penguatkuasaan, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), di sini, Khamis.
Raja Azmi yang hadir bersama suaminya Jailani Sidek yang bertindak sebagai saksi dan Roslin bimbang jika keputusan itu masih tertangguh, ia akan menimbulkan banyak keaiban melibatkan ramai pihak.
“Saya teruja untuk mengetahui keputusan pada hari ini (Khamis) kerana saya yakin (tidak berkhalwat) dan saya tahu Allah akan berpihak kepada orang yang teraniaya seperti saya. Saya sangat sedih dan betapa seksa dianiaya sebegini.
“Saya harap dapat bebas daripada prasangka buruk masyarakat dan fitnah ini tetapi akhirnya saya masih dirundung dengan bebanan,” ujarnya lagi yang tidak dapat menahan sebaknya.
Raja Azmi juga terlalu berharap untuk menyelesaikan kes berkenaan seberapa segera untuk memudahkan dia mengambil tindakan dengan menyaman beberapa pihak termasuk bekas isteri Roslin iaitu Norhayati Othman (Yati).
“Saya rasa teraniaya selagi pihak Jawi tidak mengeluarkan surat hitam putih yang mengatakan kami tidak berkhalwat kerana perkara ini akan menimbulkan pelbagai prasangka orang ramai terhadap saya dan Roslin,” kata Raja Azmi.
Pada 7 Ogos 2010, Raja Azmi dituduh berkhalwat dengan Roslin sewaktu serbuan dilakukan ke atasnya oleh Norhayati bersama dua adiknya serta Jailani di bilik bernombor 533, Hotel Corus, Jalan Ampang, di sini kira-kira pukul 8.30 malam.
Norhayati membuat laporan kepada pihak Jawi berhubung perkara itu untuk membolehkan Raja Azmi dan Roslin dikenakan tindakan khalwat.
Pada 20 Ogos tahun yang sama, Raja Azmi ditahan di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya, dekat sini kerana kegagalannya untuk hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi memberi keterangan sebagai saksi dalam kes saman sivil berhubung penjualan tanah bernilai RM5.9 juta.

No comments:

Post a Comment