Tuesday, May 17, 2011

MUNGKIN INI BOLEH JADI PANDUAN 4

Delete Akaun Facebook Anda!

Aku merupakan salah seorang ahli Yahoo Group Falcon Spirit yang dikhaskan untuk orang-orang pakistan je dan aku merupakan bangsa melayu yang tersesat. Tetapi yang menarik perhatianku setiap hari ialah filter di yahoo mail aku untuk group Falcon Spirit ini ialah berkaitan Facebook sejak facebook menyiarkan gambar karikatur Nabi Muhammad minggu lepas. Sungguh menakjubkan kerana rakyat negara itu bersatu padu meng ‘deactivate’ kan akaun facebook mereka tanda mereka menentang bangsa Yahudi ini. 

Facebook in Pakistan
Facebook and Boycott…..
Facebook have shown its real face, i hve nuthing to lose now just read my email
Facebook disappoints at being blocked in Pakistan
Deactivate your facebook account and boycott….

Walaupun fungsi facebook ini nampak sangat simple dalam menggembirakan semua manusia kerana dapat bertemu teman lama, tetapi impaknya sangat besar dalam dunia yahudi apabila income mereka sentiasa masuk bila berbillion-billion penduduk di muka bumi ini login di facebook. Mereka juga sangat gembira apabila umat Islam yang lelaki sepatutnya berada di Masjid masih lagi menghadap facebook, yang perempuan pula bersiap-siap untuk bersolat maghrib di rumah juga masih menghadap facebook, ini lah saat-saat kemenangan bagi mereka. Semakin besar kejayaan mereka apabila umat Islam sendiri sangat sayang untuk mendelete akaun facebook mereka. betapa hebatnya yahudi kerana berjaya mencipta kebergantungan yang sangat tinggi dari umat Islam terhadap mereka.
Malaysia bila lagi?

Taktik Baru Jenayah Rogol

Sekarang ni, terdapat satu taktik jenayah rogol yang telah difowardkan melalui SMS, aku sebagai perempuan
dan penganalisis jenayah :-p
ingin berkongsi apakah taktiknya itu. Mari membaca cerita ringkas aku di bawah:
Seorang wanita meninggalkan pejabatnya selepas jam kerja dan melihat seorang anak kecil menangis di jalan. Merasa kasihan kepada anak itu, dia pergi untuk menanyakan apa yang berlaku. Anak itu berkata: “Saya kehilangan ibu dan ayah saya. Bolehkah anda menghantar saya pulang Ke rumah? ” Maka anak tersebut memberinya sehelai kertas dan memberitahu wanita itu di manakah alamat rumahnya.
Wanita yang baik hati itu tanpa mencurigai apa-apa membawa anak itu ke sana. Ketika mereka tiba di ‘rumah anak’ tersebut, wanita baik hati itu menekan loceng pintu dan ada kuasa bervoltan tinggi disambungkan kepada loceng itu membuatkan dirinya pengsan. Keesokan harinya ketika dia terbangun, dia mendapati dirinya di sebuah rumah kosong di perbukitan dalam keadaan tidak berpakaian. Kondom semua dilemparkan sekitar dengan air mani mengalir. Ada sekurang-kurangnya sekitar 20 kondom! Dia belum pernah melihat penyerangnya.
Disebabkan itulah, wanita yang baik hati seperti ini menjadi sasaran kejahatan “haiwan” yang tidak berperikemanusiaan. Jika situasi ini berlaku kepada anda, jangan sesekali membawa anak kecil ini ke rumah yang dimaksudkan. Mengapa tidak ke balai polis sahaja? Kehilangan anak-anak yang terbaik adalah dihantar ke balai polis. Sebarkan kepada anak-anak, saudara perempuan dan isteri-isteri (ramainya isteri) anda! :-) 


Kenapa Tak Rogol Saya?

Posted on | October 23, 2010 | 10 Comments
Malam tadi, aku merempat di rumah Najiha, teman sepermainan pingpong aku, menziarahi beliau yang ditimpa kemalangan kecil yang menyebabkan luka yang dasyat jugaklah bagi aku. Kak Syu masak bihun, maka aku dan Saadah pun menempek lah kat situ sampai 11.30 malam. Bila duduk-duduk macamtu, terkeluar cerita berkisar kejadian di sekeliling kami, pasal pecah rumah, kecurian dan berbagai lagi termasuklah alam misteri.
Pagi semalam, seorang member aku sedang tidur, lelaki india masuk ke bilik beliau, ambil laptop. Sangat menakutkan. Aku time tidur kalau lipas lalu kat tangan pun dah menjerit pucat, belum dia belai-belai lagi apatah lagi lelaki india yang aku tak kenal, memang aku bunuh terus! Tak pasal-pasal masuk bilik aku tanpa kebenaran, komfemlah aku guna private defence lepas dah bunuh tu. Kemudian member aku tersedar laptop dia hilang, dia mengadu kat member sorang lagi sambil nangis-nangis, mula-mula ingatkan main-main, bila nampak air mata,eh, ini memang serius ni. Lalu mereka pun call staff usim cakap laptop kena curi. Staff tu pulak cakap kebetulan dia tahan seorang lelaki india yang dicurigai membawa laptop keluar dari kolej tu. Memang betullah laptop tu milik member aku tu.
( Kalau tersalah fakta maaf ye :-D )
Rumah saudari Erma pulak, lelaki yang gila seksual yang boleh dikatakan gian mengendap di tingkap. Ya Allah, kalau sebagai reasonable woman, dengar cerita je boleh buat menangis belum lagi berhadapan dengan situasi sebenar. Rumah Maisarah pun lelaki india masuk angkut 3 biji laptop tapi tak sempat bawak lari semuanya, hanya RM500 sempat dirembat. Mujurlah semua kes yang berlaku semua ni tak melibatkan maruah seorang perempuan. Kalau aku, mungkin tiada gunanya lagi hidup di dunia ini bila maruah dah dicabuli.
Pesanan buat kawan-kawan wanita di luar sana, malam-malam, tutuplah pintu dan tingkap. Bila maghrib menjelang, tutuplah tingkap kerana “syaitan” di luar sana boleh melakukan kejahatan melalui angin. Angin yang ditiup mereka masuk ke dalam rumah boleh membuatkan seluruh isi rumah tidak sedar dan selebihnya kalian fikirlah sendiri. Manusia zaman sekarang memang unpredictable dan kita perlu menjadi predictable. Risaulah selagi mampu risau sebelum perkara yang tak diingini terjadi. Sebelum tidur, jangan lupa pagar diri dan akhiri dengan ayat di bawah :

 


Panjang aku membebel. Sebenarnya nak berkongsi kisah ni. Allah jualah pelindung segalanya buat kita:
Kisah benar ini berlaku di US . Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US . Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus. Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.
Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan bersaorangan. Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.
Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya. Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah
perogol itu.
Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.
Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).
Dia pun tanya perogol itu.. “Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)
Perogol tu jawab “No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.” (Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah
kiri awak. Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)
Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah ker ana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.
MORAL CERITA INI
Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang
yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.
“…Barang siapa membaca ayat Kursi ap ab ila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya
Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya …” [Dari Abdullah bin 'Amr r.a.]
Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku…semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat…sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA..semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari kejahatan syaitan yang direjam…
Kalian yang bergelar wanita…amalkanlah..Moga kita sentiasa dilindunginya.


Tiada Hari Tanpa Jenayah – Mengaku ada HIV Jika Hadapi Situasi Rogol

Assalamu’alaikum W.B.T dan Salam Ukhwah..
tips elak rogol
Aku baru saja selesai bersarapan pagi bersama housemate dengan menu roti bakar (yang ini aku makan sorang-sorang), nugget, karipap pusing, roti canai segera colek gula bersama kopi susu kambing al Jabbar dan kopi radix.
Borak punya borak, aku tertarik dengan ayat housemate aku sorang ni ” Tiada Hari Tanpa Jenayah“. Kalau kita lihat situasi hari ini, setiap hari wajib ada kes jenayah dan kes jenayah ini memang first class punya, tak adanya setakat mencuri, orang sekarang mencuri dengan jenayah tambahan sekali iaitu BUNUH atau ROGOL. Malaysia sekarang macam kat Amerika dah, setiap jam akan ada kes jenayah. Kebetulan aku beli pula Harian Metro hari ini jenayah hari ini ialah kes rogol. Aku beli Harian Metro sekali seminggu je sebab kalau kes jenayah aku baca dari bro Dnobiz je. Memang terkini dan tak perlu beli Harian Metro. :D
Oh ye, dalam kes ni, gadis yang bekerja di kedai serbaneka di Gombak telah diikat dan ditutup matanya sebelum dicabul kehormatannya. Lelaki tersebut mengekorinya dalam perjalanan pulang ke rumah selepas bekerja dalam pukul 12 tengahari. Nampaknya, mungkin lelaki tersebut sudah pun lama memerhatikan gadis tersebut sehingga dengan mudahnya dapat mencabul kehormatan gadis itu. Hakikatnya, kita perempuan memang harus berhati-hati kerana mungkin ada yang memerhatikan kita di sekitar rumah dan jika peluang terbuka, tak mustahil kita yang akan menjadi mangsa mereka! Na’uzubillah..

Tips Elak Dirogol

Teringat aku pada kata-kata Ustaz Hasnizam, bagaimana jika kita menipu dalam situasi begini mengatakan bahawa kita adalah pengidap AIDS bagi mengelakkan dirogol? Jika maslahahnya adalah lebih besar ketika itu, maka dibolehkan ke atas perempuan untuk mengaku ada HIV untuk mengelakkan daripada di rogol. Kalau perogol tu tak percaya, silalah menggunakan kudrat kalian sehabis mungkin demi menyelamatkan maruah kita. Time cakap kita mengidap AIDS tu janganlah gelak-gelak ke muka tak yakin ke, perlulah berlakon dari sekarang jika berhadapan dengan situasi begini, bagaimana nak meyakinkan perogol tersebut? Kalaulah perogol di luar sana terbaca tips ini nampaknya ini bukanlah tips yang baik lagi. Minta lah perlindungan dariNya kerana Dia lah sebaik-baik pelindung..


Cermin dan Wanita: Maklumat Berguna untuk Kaum Wanita

Assalamu’alaikum W.B.T dan Salam Ukhwah..
cermin 2 halaBaru-baru ini di Muzium Samudera Melaka, aku cuba lah teknik yang aku jumpa di internet iaitu bagaimana nak mengesan jenis cermin terutamanya bila kita (kaum perempuan) menginap di hotel, rumah rehat atau tempat-tempat tumpangan yang lain agar kita tidak menjadi mangsa kepada jenayah yang berleluasa hari ini.
Hakikatnya, kaum perempuan hari ini terdedah kepada bahaya apabila mereka di tandas, fitting room dan sebagainya jika mereka tiada pengetahuan dalam mengesan jenis cermin. Terdapat dua jenis cermin yang perlu kita bezakan iaitu cermin yang sebenar-benar cermin dan cermin 2 hala (2-way glass).
Cermin yang sebenar-benar cermin ialah cermin yang memang kita nampak imej kita di dalamnya tetapi cermin 2 hala ialah cermin yang kita tak nampak orang di sebelah sana tetapi orang itu nampak kita. Kebiasaannya, jenis cermin 2 hala ini digunakan di ruang interrogation untuk melihat gaya seorang pesalah.

Bagaimana kita hendak mengenal pasti antara 2 jenis cermin ini?

Lakukan ujian mudah ini, letakkan kuku anda pada cermin dan lihat imej yang terhasil.

Cermin biasa akan menghasilkan ruang di antara kuku anda dan imej kuku yang terhasil.
Cermin biasa
cermin 2 hala
Cermin 2 hala tidak menghasilkan ruang di antara kuku dan imej kuku yang terhasil.
Cermin 2 Hala

Tiada Ruang, Tinggalkan Tempat Tersebut.

Kesimpulannya, jika tiada ruang antara kuku dan imej kuku yang terhasil, tinggalkanlah tempat tersebut. Lakukan ujian mudah ini jika kalian di mana-mana tempat yang mempunyai cermin kerana impaknya sangat besar. :)
Gambar kenang-kenangan di Muzium Samudera Melaka. Jika diselusuri sejarah Melaka, hati sering saja menggamit kerinduan terhadap Laksamana Sunan. Eh..eh. :sad:


Peniaga Ludah Dalam Air Soya Sebelum Di Jual Di Tepi Jalan

Assalamu’alaikum W.B.T dan Salam Ukhwah..
peniaga ludah dalam air untuk dijual Aku yakin pasti ramai yang sudah berkongsikan kisah ini dan aku pasti masih ramai yang belum tahu akan kenyataan ini. Di bawah ini ialah video di mana seorang wanita meludah ke dalam setiap plastik air soya yang ingin dijual kepada pelanggannya. Lokasinya ialah di hadapan Shell di Bangi berdekatan Maybank. Aku tahu tempat ini tapi tak ingat seksyen berapa.
 


Aku andaikan di sini tujuan utama wanita itu berbuat begini adalah untuk melariskan air soya nya atau untuk menambahkan perisa. Jijik? Memang jijik. Biasanya peniaga Indonesia yang sanggup berbuat begini sebagai jalan pintas melariskan jualan. :mrgreen: :mrgreen:
Teringat aku pada kisah bapa saudara aku, seorang temannya (lelaki) dan isterinya mengupah orang gaji Indonesia untuk menguruskan rumahtangga mereka. Mereka sekeluarga sering tunduk pada perempuan tersebut dan suka akan makanan yang dimasak oleh wanita tersebut sehinggalah suatu hari, isterinya menyedari akan tindakan wanita Indon tersebut itu ketika memasak, Indon itu masuk ke bilik air untuk menanggalkan seluar dalamnya dan merendamkannya ke dalam sup untuk dihidangkan buat mereka sekeluarga. Tahulah mereka selama ini Indon itu telah mempergunakan mereka sekeluarga.

Air Tebu Di Tepi Jalan Juga Tidak Bersih

Aku bukanlah hendak memburukkan peniaga air tebu tetapi sekadar peringatan buat kalian semua, lebih baik minum air tebu yang kalian mesinkan sendiri daripada beli di tepi jalan kerana tebu-tebu yang mereka digunakan belum tentu dibasuh dan dibiarkan bermalam bersama lipas dan tikus-tikus yang berkeliaran. Kalau bernasib baik, tikus tersebut kencing dulu kat tebu-tebu tu lepas tu kita pun minumlah air tebu yang lazat tu bersama virus kencing tikus. :mrgreen: :mrgreen:
Mungkin kalian ada pengalaman yang berkaitan? Bolehlah dikongsi-kongsikan

Keindahan Matematik dan Ilmu Faraid

Assalamu’alaikum W.B.T dan Salam Ukhwah..
matematik Alhamdulillah, 2 paper sudah berlalu dan kini tinggal 6 paper lagi. Banyak lagi kan? Sabar je lah. Semalam aku menduduki kertas Fiqh Al-Mawarith iaitu dalam bahasa yang mudah difahami, Ilmu Faraid. Bila belajar ilmu faraid ni, memang kita akan rasa betapa indahnya pembahagiaan faraid yang telah ditetapkan di dalam Al-Quran. Tetapi, disebabkan kerakusan manusia hari ini, mereka sanggup berbunuh-bunuhan, berdengki-dengkian, bergaduh-gaduhan antara satu sama lain demi harta pusaka yang sebenarnya bukanlah hak milik mereka kecuali yang telah ditetapkan. Jadi, buat apalah bergaduh demi harta pusaka yang kalau kita ambil secara tidak halal kerana akan menjejaskan keberkatannya di masa hadapan.
Ok, berenti cerita pasal Faraid. Sekarang kita tengok pula keindahan matematik dalam kotak-kotak ajaib di bawah. Kotak ajaib Matematik ini telah menjadi satu perkara yang menarik di sepanjang abad ini.

Kotak ajaib ini (3x3) berjumlah 15 jika ditambah secara menegak atau mendatar. Kotak ini telah ditemui oleh orang-orang Cina.

Kotak ajaib Kubera-Kolam (3x3) berjumlah 72 jika ditambah secara menegak dan mendatar. Kotak ajaib ini dijadikan lukisan lantai di negara India. Kotak ini adalah sama seperti Lo Shu Square yang ditemui orang-orang cina dan setiap nombor di dalam kotak ditambah 19 untuk menjadikan jumlahnya adalah 72 jika ditambah secara menegak dan mendatar.
keindahan matematik dalam ilmu faraid
Kotak ajaib (4x4) berjumlah 34 jika ditambah secara menegak dan mendatar.
Kotak ajaib (3×3) telah digunakan dalam upacara agama ketika di zaman Vedic dan terus digunakan sehingga ke hari ini. Yoga Ganesh Yantra menggunakan aplikasi kotak ajaib (4×4) dan boleh didapati di India di Khajuraho in the Parshvanath Jain Temple. Ia telah diperkenalkan sejak abad yang ke 10 dan mula tersebar ke Eropah sejak ia mula diperkenalkan.

Kotak ajaib (12x12) berjumlah 870 jika ditambah secara menegak dan mendatar.
Jika dilihat kota-kotak ajaib di atas, ia telah digunakan dalam upacara agama lain dan menunjukkan kelebihan matematik dalam agama mereka. Tetapi jangan risau, dalam agama Islam itu, keindahan matematiknya terletak dalam Ilmu Faraid yang perlu dikira dalam kotak-kotak jugak. Dan bagi mereka yang berminat, anda tak perlu skor A1 dalam Matematik Tambahan untuk mempelajari Ilmu Faraid. :evil:
Sekian sahaja. Semoga bermanfaat hendaknya :) 



Facebook Ruang Menggalakkan Fitnah

Posted on | November 14, 2010 | 2 Comments

Sebelum kemunculan Facebook beberapa tahun dulu, kurang rasanya cerita berkaitan fitnah memfitnah. Sejak kebelakangan ni, banyak betul fitnah yang dilemparkan melalui laman sosial nombor satu ni. Tidakkah Facebook ini menjadi ruang yang paling senang untuk menyebarkan fitnah?
Gunakanlah otak masing-masing dengan baik untuk menggunakan Facebook, janganlah sesedap hati je nak memfitnah orang di Facebook, kalau cerita itu salah, tidakkah berdosa kerana kita memfitnah dan memalukan individu tersebut? Kalau cerita tentang keburukan itu benar sekalipun, gunakanlah akal untuk menegur seseorang, bukan dengan niat untuk memalukan sehingga satu dunia pun tahu.
” JIKA KAMU MENEGUR SAUDARAMU DALAM SEMBUNYI, MAKA KAMU TELAH MENJALANKAN TANGGUNGJAWABMU, SEBALIKNYA JIKA KAMU MENEGURNYA DI KHALAYAK UMUM, MAKA KAMU TELAH MEMBOGELKANNYA DI DEPAN ORANG RAMAI” IMAM SHAFI’I.
Untuk pengetahuan, negara kita di ‘govern’ (tak tau dalam BM) oleh Defamation Act 1957 (Akta Fitnah 1957). Jika kita difitnah dan fitnah itu membuatkan reputasi kita jatuh, bisnes yang merudum dan memberikan implikasi yang sangat buruk kepada kehidupan, bolehlah di bawah ke muka keadilan di bawah akta ini.
Keistimewaan menjadi seorang wanita di bawah akta ini, jika seorang wanita difitnah dengan perkataan yang tidak senonoh seperti pelacur, murah dan apa saja yang memberikan maksud ” unchastity” atau “adultery”, wanita tersebut tidak perlu membuktikan implikasi buruk yang dihadapi seperti reputasi yang jatuh atau bisnes yang merudum untuk memenangi kes mereka. Seminar Syariah dan Undang-Undang yang lalu mengatakan bahawa, section ini adalah bersamaan dengan qazaf di mana perempuan yang suci dituduh berzina atau melacur. Wallahu a’lam.
Slander of women under Defamation Act 1957:
” 4. Words spoken and published which impute unchastity or adultery to any woman or girl shall


Bahana Facebook: Wajarkah Kanak-kanak Memiliki Facebook?

Assalamu’alaikum W.B.T dan Salam Ukhwah..
Hakikat hari ini, semua orang tahu apa itu Facebook? Tidaklah ia bersalahan di sisi agama tetapi undang-undang individu itu sendiri bagaimana? Sekarang, semua perkara REMEH yang berlaku dalam hidup hendak diberitahu di Facebook contohnya nak pergi shopping ke tak? Nak makan tengahari ke tak? Laparnya pagi ni… Barang tu hilang, barang ni hilang. Mamat tu senyum kat aku. Hatta sakit perut nak masuk ke dalam jamban pun nak bagitahu! Macam tak ada kredibiliti. Memang tak ada! Nampaknya, Facebook berjaya untuk menjatuhkan pemikiran seseorang tu. Accomplished!
Yang paling aku bengang, kanak-kanak pun dah ada akaun Facebook, seawal umur 5 tahun pun dah ada? Bila perkara macam ni terjadi, perkara pertama yang terlintas di fikiran aku ialah, ibu bapa mereka sungguhlah tidak prihatin. Membiarkan anak-anak liar di Facebook adalah sesuatu yang tidak wajar. Memiliki akaun Facebook itu sendiri dah menunjukkan betapa tidak perlunya bagi seorang kanak-kanak. Macamana nak berjaya kalau semuda itu cepat sangat menjadi dewasanya? Mereka tidak melalui kehidupan secara normal kerana elemen-elemen kedewasaan itu sudah dihidangkan kepada mereka.
Sedangkan orang dewasa sendiri hilang kredibilitinya di Facebook, tidak mampu menahan daripada bercakap bukan-bukan apatah lagi kanak-kanak. Pendapat peribadi aku, biarlah anak-anak ini membesar dengan baik tanpa pengaruh buruk internet ni kecuali dalam hal pelajaran, itu tak mengapa.
Ini sekadar pandangan peribadi aku sebab aku kecik-kecik dulu tak ada macam ni. Memang fokus je belajar tak ada perkara sampingan. Mungkin kalian ada pandangan sendiri, bolehlah kongsi-kongsikan.
Di bawah ini, cerita yang menarik mengenai ketagihan Facebook yang aku terima dari e-mail.

The Facebook’s Addiction

If you are on Facebook, I am sure you will find this hilarious

The 76-year-old woman walked down the hallway of Clearview Addictions Clinic, searching for the right department. She passed signs for the “Heroin Addiction Department (HAD),” the “Smoking Addiction Department (SAD)” and the “Bingo Addiction Department (BAD).” Then she spotted the department she was looking for: “Facebook Addiction Department (FAD).”
It was the busiest department in the clinic, with about three dozen people filling the waiting room, most of them staring blankly into their Blackberries and iPhones. A middle-aged man with unkempt hair was pacing the room, muttering,”I need to milk my cows. I need to milk my cows.”
A twenty-something man was prone on the floor, his face buried in his hands, while a curly-haired woman comforted him.
“Don’t worry. It’ll be all right.”
“I just don’t understand it. I thought my update was LOL-worthy, but none of my friends even clicked the ‘like’ button.”
“How long has it been?”
“Almost five minutes. That’s like five months in the real world.”
The 76-year-old woman waited until her name was called, then followed the receptionist into the office of Alfred Zulu, Facebook Addiction Counselor.
“Please have a seat, Edna,” he said with a warm smile. “And tell me how it all started.”
“Well, it’s all my grandson’s fault. He sent me an invitation to join Facebook. I had never heard of Facebook before, but I thought it was something for me, because I usually have my face in a book.”
“How soon were you hooked?”
“Faster than you can say ‘create a profile.’ I found myself on Facebook at least eight times each day — and more times at night. Sometimes I’d wake up in the middle of the night to check it, just in case there was an update from one of my new friends in India . My husband didn’t like that. He said that friendship is a precious thing and should never be outsourced.”
“What do you like most about Facebook?”
“It makes me feel like I have a life. In the real world, I have only five or six friends, but on Facebook, I have 674. I’m even friends with Juan Carlos Montoya.”
“Who’s he?”
“I don’t know, but he’s got 4,000 friends, so he must be famous.”
“Facebook has helped you make some connections, I see.”
“Oh yes. I’ve even connected with some of the gals from high school — I still call them ‘gals.’ I hadn’t heard from some of them in ages, so it was exciting to look at their profiles and figure out who’s retired, who’s still working, and who’s had some work done. I love browsing their photos and reading their updates. I know where they’ve been on vacation, which movies they’ve watched, and whether they hang their toilet paper over or under. I’ve also been playing a game with some of them.”
“Let me guess. Farmville?”
“No, Mafia Wars. I’m a Hitman. No one messes with Edna.”
“Wouldn’t you rather meet some of your friends in person?”
“No, not really. It’s so much easier on Facebook. We don’t need to gussy ourselves up. We don’t need to take baths or wear perfume or use mouthwash. That’s the best thing about Facebook — you can’t smell anyone. Everyone is attractive, because everyone has picked a good profile pic. One of the gals is using a profile pic that was taken, I’m pretty certain, during the Eisenhower Administration. “
“What pic are you using?”
“Well, I spent five hours searching for a profile pic, but couldn’t find one I really liked. So I decided to visit the local beauty salon.”
“To make yourself look prettier?”
“No, to take a pic of one of the young ladies there. That’s what I’m using.”
“Didn’t your friends notice that you look different?”
“Some of them did, but I just told them I’ve been doing lots of yoga.”
“When did you realize that your Facebooking might be a problem?”
“I realized it last Sunday night, when I was on Facebook and saw a message on my wall from my husband: ‘I moved out of the house five days ago. Just thought you should know.’”
“What did you do?”
“What else? I unfriended him of course!”


The Facebook's Addiction

Jika anda berada di Facebook, saya yakin anda akan menemukan ini lucu

The-tahun wanita 76 berjalan menyusuri lorong Clearview Kecanduan Klinik, mencari jabatan yang tepat. (HAD), "Merokok" Addiction Jabatan (SAD) "dan" Bingo Jabatan Addiction (BAD). "Dia tanda-tanda untuk" Kecanduan Heroin berlalu Jabatan Kemudian ia melihat jabatan dia mencari: "to Ketergantungan Jabatan (FAD ). "
Itu adalah bahagian paling sibuk di klinik, dengan sekitar tiga lusin orang mengisi ruang tunggu, sebahagian besar daripada mereka menatap kosong ke Blackberry dan iPhone. Seorang lelaki setengah baya dengan rambut acak-acakan mondar-mandir bilik, bergumam, "Aku perlu susu lembu saya. Aku perlu susu lembu saya. "
A-sesuatu yang lelaki dua puluh itu rawan di lantai, membenamkan wajahnya di tangannya, sementara wanita berambut keriting menghiburnya.
"Jangan bimbang. Ini akan baik-baik saja. "
"Saya hanya tidak mengerti. Saya fikir mengemas kini saya LOL-layak, tetapi tidak satupun dari teman-teman saya bahkan mengklik 'seperti' butang. "
"Berapa lama itu telah?"
"Hampir lima minit. Itu seperti lima bulan di dunia nyata. "
The-tahun wanita 76 menunggu sehingga namanya dipanggil, kemudian mengikuti resepsionis ke pejabat Alfred Zulu, to Ketergantungan Counselor.
"Sila duduk, Edna," katanya dengan senyum hangat. "Dan katakan padaku bagaimana semuanya bermula."
"Yah, itu saya cucu kesalahan semua. Dia menghantar saya sebuah undangan untuk bergabung di Facebook. Aku belum pernah mendengar dari Facebook sebelumnya, tapi saya pikir itu sesuatu yang bagi saya, kerana saya biasanya memiliki wajah saya dalam sebuah buku. "
"Seberapa cepat kau terpikat?"
"Lebih cepat dari yang anda boleh mengatakan 'membuat profil." Aku mendapati diriku di Facebook sekurang-kurangnya lapan kali setiap hari - dan masa yang lebih banyak di malam hari. Kadang-kadang aku terbangun di tengah malam untuk memeriksa, kalau-kalau ada update dari salah satu teman baru saya di India. Suami saya tidak seperti itu. Dia mengatakan persahabatan itu adalah hal yang berharga dan tidak boleh outsourcing. "
"Apa yang paling anda sukai tentang Facebook?"
"Itu membuat saya merasa seperti saya memiliki kehidupan. Dalam dunia nyata, saya hanya lima atau enam rakan, tapi di Facebook, saya punya 674. Aku bahkan teman-teman dengan Juan Carlos Montoya. "
"Siapa dia?"
"Saya tidak tahu, tapi dia punya 4.000 teman, maka ia harus menjadi terkenal."
"Facebook telah membantu anda membuat beberapa Sambungan, saya lihat."
"Oh ya. Aku bahkan berkaitan dengan beberapa cewek-cewek dari sekolah tinggi - saya masih menyebut 'mereka' gals. Saya tidak pernah mendengar dari beberapa dari mereka dalam usia, jadi menarik untuk melihat profil mereka dan mencari tahu siapa yang bersara, yang masih bekerja, dan siapa yang mempunyai beberapa pekerjaan yang dilakukan. Aku cinta mereka foto browsing dan membaca update mereka. Aku tahu di mana mereka sudah berlibur, yang telah menonton filem mereka, dan apakah mereka menggantung kertas tandas mereka atas atau di bawah. Saya juga telah memainkan permainan dengan beberapa dari mereka. "
"Biar kutebak. Farmville? "
"Tidak, Wars Mafia. I'ma Hitman. Tidak ada satu messes dengan Edna. "
"Bukankah anda lebih suka bertemu dengan beberapa orang teman anda secara peribadi?"
"Tidak, tidak benar-benar. Ini jauh lebih mudah pada agar. Kita tidak perlu gussy diri kita. Kita tidak perlu mandi atau memakai atau menggunakan ubat kumur parfum. Itu hal terbaik tentang Facebook - anda tidak dapat mencium siapa pun. Semua orang menarik, kerana semua orang telah mengambil profil yang baik pic. Salah satu cewek-cewek menggunakan profil sebuah pic yang diambil, aku cukup yakin, selama pemerintahan Eisenhower. "
"Apa pic yang anda gunakan?"
"Yah, aku menghabiskan lima jam mencari profil pic, tapi tidak bisa menemukan satu aku benar-benar menyukai. Jadi saya memutuskan untuk mengunjungi salon kecantikan tempatan. "
"Untuk membuat diri anda kelihatan lebih cantik?"
"Tidak, untuk mengambil pic dari salah satu wanita muda di sana. Itulah yang saya gunakan. "
"Bukankah rakan-rakan anda menyedari bahawa anda terlihat berbeza?"
"Beberapa dari mereka melakukannya, tapi aku hanya mengatakan kepada mereka saya sudah melakukan banyak yoga."
"Bila kau menyedari bahawa Facebooking anda mungkin menjadi masalah?"
"Saya menyedari itu terakhir Minggu malam, ketika saya berada di Facebook dan melihat mesej di dinding saya dari suami saya:" Aku pindah dari rumah itu lima hari lalu. Sepertinya anda harus tahu. "
"Apa yang kamu lakukan?"
"Apa lagi? Aku unfriended dia tentu saja! "

No comments:

Post a Comment