Friday, June 10, 2011

BILA TAKDIR TELAH TERJADI....PENGAJARAN TAKDIR SEBEGINI SEPATUT JADI PENGAJARAN...AGAR BERHATI2...BERSABAR...DISAMPING BERDOA...MOHON PERLINDUNGAN KEPADA ALLAH SWT......

6 bulan bagai dalam ‘neraka’

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Nurlela Zulkipli
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Belumpun reda kes penderaan yang menyebabkan seorang amah maut minggu lalu, seorang lagi pembantu rumah warga Indonesia berusia 25 tahun mendakwa turut menjadi mangsa kekejaman apabila sering didera isteri majikannya di sebuah rumah di Bandar Baru Klang, dekat sini, sejak enam bulan lalu.
Mangsa yang sudah berkerja dengan keluarga terbabit sejak awal Mei 2009 mendakwa dirinya bukan saja ditampar dan ditendang, sebaliknya dia cedera teruk akibat dirotan isteri majikannya berusia 35 tahun walaupun tidak melakukan sebarang kesalahan.

Selain terpaksa menanggung kesakitan apabila seluruh badannya berbirat akibat dirotan, mangsa mendakwa dia hanya dibenarkan menjamah mi segera tiga hari dalam seminggu.

Dalam kejadian terbaru kira-kira jam 9 pagi, kelmarin, mangsa yang dikatakan dalam keadaan lemah akibat ditampar, ditendang dan dirotan isteri majikannya itu meminta bantuan daripada seorang jiran supaya menghubungi polis melaporkan kejadian berkenaan.


Menurut sumber, pihak berkuasa yang menerima maklumat mengenai kejadian berkenaan bergegas ke rumah berkenaan sebelum melakukan pemeriksaan kira-kira jam 12 tengah hari.


Suami mati selepas ditolak isteri dari tingkat 17


JOSHUA HILBERLING jatuh dari tingkap ini.


TULSA, Oklahoma - Seorang wanita yang sarat mengandung dan baru berkahwin di Amerika Syarikat (AS) membunuh suaminya dengan menolaknya keluar dari tingkap tingkat ke-17 bangunan menara Universiti Club di sini, lapor sebuah akhbar semalam.
Mangsa, Joshua Hilberling, 23, ialah seorang anggota tentera udara AS.
Lelaki tersebut dipercayai sedang mengemas barang-barangnya sebelum memberitahu isterinya, Amber Hilberling bahawa dia mahu meninggalkannya selepas kurang setahun mereka berkahwin.
Berang mendengar pengakuan suaminya, Amber, 19, menerpa ke arah lelaki itu dan menolaknya keluar dari menara Unievrsiti Club itu yang menempatkan kediaman mereka di sini pada Selasa lepas.
Mangsa meninggal dunia selepas terjatuh di atas sebuah garaj pada ketinggian 115 meter.
Amber ditangkap tidak lama kemudian dan dia dilaporkan mengaku kepada beberapa saksi di tempat kejadian bahawa dia menolak suaminya keluar dari tingkap bangunan itu.
Polis pada asalnya menahan Amber kerana disyaki membunuh tanpa niat tetapi dakwaan itu diubah kepada membunuh dengan niat selepas siasatan lanjut dilakukan.
Wanita tersebut yang sedang mengandung tujuh bulan dibebaskan dengan bon jaminan berjumlah AS$250,000 (RM755,375) sementara menunggu perbicaraan. - Agensi

‘Saya reda’

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

SEREMBAN: “Saya maafkan penjenayah itu walaupun isteri disahkan buta dan tidak dapat dipulihkan lagi,” kata Nor Azman Jani, 30, suami kepada mangsa simbahan asid di sekitar Mantin, tiga bulan lalu.
Menurut Nor Azman, tiada guna dia menyimpan dendam terhadap penjenayah itu dan apa yang penting harapannya mahu melihat isteri, Zuhaina Tengkis, 27, terus bersemangat dan pulih bagi menjalani kehidupan harian.

Katanya, dia sebak melihat isterinya itu yang melecur di muka dan badan, malah disahkan kornea matanya rosak dan tidak dapat dipulihkan.
“Nasi sudah menjadi bubur, tiada gunanya saya menyimpan dendam terhadap mereka (penjenayah), semoga kejadian ini tidak terjadi kepada orang lain. “Setiap masa isterinya memberitahu malu apabila suami melihat rupa parasnya yang rosak dan berparut apabila terkena asid. Saya selalu maklumkan kepada isteri supaya usah malu. “Saya tetap sayangkan dia hingga akhir hayat walaupun muka dia hancur disimbah asid,” katanya ketika ditemui Harian Metro, di sini, semalam.

Menceritakan semula kejadian itu, Nor Azman berkata, dia mengetahui kejadian itu, kira-kira jam 9.30 malam, apabila isterinya menjerit meminta tolong ketika sampai di rumah mereka di Kampung Orang Asli Belihoi, Mantin, di sini.

“Saya bergegas keluar rumah dan terkejut melihat muka isteri menjadi putih kemerahan, malah matanya hancur, isteri sempat memberitahu dia disimbah asid dua lelaki menaiki motosikal berpakaian seragam Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela),” katanya yang sebak melihat isterinya sekarang.

Malah, katanya, kedua-dua anaknya, Issac Alexander Julius, 9, dan Jemimah, 7, takut mendekati ibu mereka yang mempunyai rupa dan paras berubah.

“Penat saya yakinkan mereka (anak) supaya tidak takut dengan ibu, namun kini sudah biasa dan tidak takut lagi mendekati ibu mereka,” katanya. Sementara itu, Zuhaina ketika ditemubual kelihatan sedih dan masih terkejut atas kejadian menimpanya hingga meragut rupa parasnya.
“Mengapa mereka sanggup melakukan perbuatan itu ke atas diri saya yang tidak pernah bermusuh dengan sesiapa pun sebelum ini,” katanya. Menurutnya, sebelum ini, dia berasa seperti tiada semangat untuk hidup apabila mendapati keadaan diri yang hilang penglihatan akibat tragedi ngeri berkenaan.

“Kadang-kala, terfikir lebih baik mati daripada menyusahkan hidup orang lain. Namun, apabila memikirkan suami dan dua anak kesayangan, kekuatan tiba-tiba datang kembali.

“Mereka insan membuatkan saya bersemangat meneruskan kehidupan. Saya pasrah dengan ketentuan tertulis,” katanya.

Menceritakan semula detik cemas itu, kata Zuhaina, dia membonceng motosikal ditunggang adik saudaranya ke pekan Mantin menemui rakan baik yang mahu mengajak makan kerana baru memperoleh gaji, jam 8 malam, 2 Mac lalu.

“Namun, kira-kira jam 9 malam, ketika tiba di Lapang Sasar Mantin sejurus selesai makan, sebuah motosikal dari arah sama memotong dan melihat dua lelaki menyapa kami dengan menyebut hai.

“Seorang iaitu pembonceng yang memegang kotak air minuman menyimbah sejenis cecair ke muka saya.

Menurutnya, ketika kejadian tiada sesiapa melalui kawasan itu menyebabkan dia pulang ke rumah sambil menahan kesakitan.

Sementara itu, Ketua Jabatan Oftalmologi (Mata) Hospital Tuanku Ja’afar Seremban (HTJS), Dr Bethel Livingstone, berkata, kedua-dua belah mata mangsa tidak dapat dipulihkan sepenuhnya apabila kornea, kelopak mata, dan sel mata rosak teruk.

“Hospital berusaha memulihkan rupa paras mangsa dengan melakukan pembedahan plastik,” katanya.


‘Panik, cuma mampu lihat’

Oleh Mohd Harzrul Aminuddin dan Sharifah Zulaikha Syed Amali
am@hmetro.com.my

LEDANG: “Kami panik berdepan situasi mencemaskan itu, saya bagaikan tidak berdaya dan hanya mampu melihat kumpulan pelatih bertindak liar dengan menterbalikkan kereta serta menggunakan petrol yang tumpah untuk membakar bangunan.
“Mereka (pelatih) mula bertindak liar dan sukar dikawal, kami tidak mampu berbuat apa-apa selain lari menyelamatkan diri,” kata seorang kakitangan Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) Muar, Sengkang di Bukit Gambir di sini, menceritakan detik mendebarkan dalam kejadian jam 9 malam kelmarin.

Kakitangan berusia 30 tahun yang enggan namanya disiarkan berkata, ketika kejadian dia bersama dua rakan sekerja sedang mengawal kumpulan pelatih lain.
Sejurus sebelum kejadian, katanya, seorang pelatih tiba-tiba menghampiri mereka dan memaklumkan dua kumpulan pelatih baru mahu merusuh selepas makan malam.

“Belum sempat kami mengambil tindakan, sekumpulan 21 pelatih mula membaling batu bata, memecah cermin kereta serta membakar beberapa bangunan.

“Manakala pelatih yang tidak terbabit pula melarikan diri ke kawasan hutan berhampiran sebelum keluar menyerah diri apabila keadaan reda.

“Pada masa sama, kumpulan perusuh yang mendapati keadaan di luar kawalan mengambil kesempatan melarikan diri,” katanya yang bersembunyi di padang Puspen bersama beberapa rakannya.

Dalam kejadian itu, seramai 21 daripada 377 penghuni Puspen berkenaan merusuh sebelum melarikan diri dengan membakar lima bangunan membabitkan pejabat pentadbiran, rumah tetamu, unit pemulihan, bangunan stor dan pondok pengawal.
Selain itu, mereka merosakkan lapan kenderaan masing-masing empat milik Puspen serta empat milik kakitangan dan sehingga tengah hari semalam, 16 pelatih ditemui semula di kawasan berhampiran manakala lima lagi masih dikesan.

Menurutnya, sejam selepas rusuhan itu keadaan kembali reda dan mereka menghubungi pihak berkuasa termasuk polis dan bomba bagi mengawal keadaan dan kebakaran. Katanya, ini adalah kejadian rusuhan kedua selepas 2001 namun jumlah kemusnahan kali ini agak kecil berbanding rusuhan sebelum ini.

Pelatih kena hasut

Oleh Nazarali Saeril
nazarali@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Tidak puas hati dengan program tertentu dan diburukkan lagi dengan hasutan dipercayai menjadi punca segelintir pelatih Pusat Pemulihan Penagihan Dadah (Puspen) Muar, di Bukit Gambir di sini, merusuh, malam kelmarin.
Ketua Pengarah Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Datuk Zuraidah Mohamed berkata, rusuhan berlaku selepas solat Isyak itu dimulakan segelintir pelatih saja.

“Program disediakan mungkin menyebabkan segelintir pelatih tidak puas hati dan ada di kalangan mereka mula menghasut menyebabkan keadaan tidak terkawal hingga ada yang bertindak liar.
“Pelatih mula membakar bangunan serta merosakkan kenderaan Puspen dan pegawai AADK, bimbang berlaku perkara tidak diingini, pegawai kami serta pelatih yang tidak mahu terbabit dengan rusuhan berkenaan menyelamatkan diri masing-masing,” katanya semalam.

Dalam rusuhan kira-kira jam 9 malam itu, 21 pelatih melarikan diri selepas sebahagian daripada 377 penghuni membakar lima bangunan membabitkan pejabat pentadbiran, rumah tetamu, unit pemulihan, bangunan stor dan pondok pengawal.

Empat kenderaan milik Puspen dan empat milik kakitangan turut dirosakkan, setakat jam 6 petang semalam, 16 pelatih berjaya ditemui semula manakala lima lagi masih dikesan.

Menurut Zuraidah, pihaknya akan mengkaji semula beberapa program untuk dikemas kini bagi memastikan ia memenuhi keperluan semua pihak.

“Polis masih menyiasat punca rusuhan dan pada masa sama, kami juga menjalankan siasatan sendiri.
“Program tertentu akan dirombak mengikut kesesuaian dalam tempoh terdekat,” katanya.

Pada masa sama, Zuraidah memaklumkan kerugian akibat rusuhan dianggarkan kurang RM600,000.

Bangunan yang terbakar terdiri daripada bangunan lama diperbuat daripada kayu.


56 masuk lokap

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

NILAI: Seramai 56 warga asing Bangladesh dan Vietnam ditahan polis semalam, selepas mencetuskan rusuhan hingga menyebabkan 23 daripada mereka cedera dalam satu pergaduhan di asrama sebuah kilang tekstil di Taman Semarak, di sini, Rabu lalu.
Difahamkan, sebahagian besar pekerja Vietnam dan Bangladesh yang mendiami asrama sebuah kilang tekstil, di sini, dikesan menyembunyikan pelbagai senjata berbahaya.

Malah, polis yang melakukan pemeriksaan menyeluruh selama lima jam di asrama terbabit bermula jam 3 petang semalam, menemui kira-kira 1,000 senjata yang kebanyakannya kayu dan batang besi, tujuh parang dan puluhan pisau.
Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata, polis bertindak menahan 56 pekerja dipercayai terbabit dalam rusuhan Rabu lalu dan 47 daripadanya warga Vietnam termasuk empat wanita dan sembilan lelaki Bangladesh.

“Kami turut menahan 10 pekerja Vietnam dan empat warga Bangladesh termasuk dua kanak-kanak atas kesalahan imigresen,” katanya.

Saiful Azly berkata, pemeriksaan itu dibuat bagi membolehkan pihaknya menyiasat kes rusuhan malam Rabu lalu, selain menghalang pergaduhan lebih serius.

“Buat masa ini, kami percaya dalang pergaduhan itu berada di kalangan kumpulan pekerja terbabit. Namun kami masih menyiasat,” katanya, di sini, semalam.

Dalam rusuhan di asrama itu kira-kira jam 8.30 malam Rabu lalu, lebih 200 pekerja lelaki warga Vietnam dan Bangladesh bertempur mengakibatkan 23 cedera, dipercayai berpunca daripada tindakan seorang pekerja Bangladesh memikat teman wanita lelaki Vietnam.
Dua kumpulan terbabit yang saling melakukan provokasi bertempur menggunakan kayu, besi dan membaling batu di dalam kawasan asrama yang terletak kira-kira 300 meter dari kawasan rumah penduduk.

Sementara itu, sumber berkata, kebanyakan senjata ditemui di kawasan asrama pekerja perempuan Vietnam disebabkan ia cuba disembunyikan kumpulan lelaki warga negara itu ketika pemeriksaan di asrama lelaki sebelum ini.

Abang menangis dihukum penjara

Oleh Muhamaad Razis Ismail
razis@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang pengecat kereta menangis selepas dijatuhi hukuman penjara dua bulan dan denda RM1,000 oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan menumbuk dan menyepak adik perempuannya, minggu lalu.
Majistret Aina Azahra Arifin menjatuhkan hukuman itu selepas Ahmad Fitri Ahmad Tarmizi, 23, mengaku bersalah terhadap pertuduhan yang dibacakan jurubahasa mahkamah.

Beliau memerintahkan hukuman penjara itu berjalan dari tarikh dia ditangkap iaitu 6 Jun 2011 dan dikenakan tambahan sebulan penjara sekiranya gagal menjelaskan denda.
Mengikut pertuduhan, Fitri didakwa dengan sengaja mendatangkan kecederaan terhadap adik perempuannya, Noor Azwin Ahmad Tarmizi, 20, di Blok 12-02-05, Flat Sri Melaka, Cheras di sini pada jam 5 petang, 4 Jun 2011.

Bagi kesalahan itu dia didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum setahun atau denda RM2,000 jika sabit kesalahan.

Berdasarkan fakta kes, pertengkaran antara kedua-dua adik-beradik itu berlaku apabila tertuduh tidak membenarkan mangsa tinggal bersama ibunya sebelum menumbuk dan menyepak mangsa.

Susulan kejadian itu, mangsa yang mengalami kecederaan teruk di mata kiri dan di belakang kepala membuat laporan polis. Terdahulu Fitri yang tidak diwakili peguam memohon hukuman ringan dikenakan terhadapnya kerana dia tidak berniat memukul dan mencederakan adiknya itu.

“Saya hanya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang abang terhadap adiknya,” katanya.
Bagaimanapun Timbalan Pendakwa Raya, Tan Siew Ping memohon hukuman setimpal dikenakan terhadap tertuduh untuk memberi pengajaran terhadap tertuduh dan orang ramai supaya tidak mengulangi kesalahan sama.


‘Saya tak tipu’

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah
srul@hmetro.com.my

SHAH ALAM: Koperal Jenain Subi yang didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid Amzah, 15, dalam satu kejadian tembakan di Seksyen 11, di sini, tidak dapat mengawal perasaan hibanya selepas membela diri daripada pertuduhan itu, di Mahkamah Sesyen, semalam.
Anggota polis yang hadir dengan memakai jaket dan kopiah mengalirkan air mata sebaik mendapatkan ahli keluarganya yang berada di galeri awam. Terdahulu, Jenain, 48, memberitahu dia tidak berbohong dalam semua keterangannya di mahkamah berhubung apa yang berlaku pada malam kejadian yang berakhir dengan kematian Aminulrasyid. Saksi itu juga tidak bersetuju dengan cadangan Timbalan Pendakwa Raya, Idham Abd Ghani bahawa dia tidak jujur sebagai anggota polis ketika memberi keterangannya itu. “Saya tidak setuju,” katanya ketika membela diri atas tuduhan menyebabkan kematian Aminulrasyid di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11, jam 1.10 pagi, 26 April tahun lalu.

Bapa kepada empat anak itu didakwa mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.
Aminulrasyid disahkan maut akibat luka tembakan di kepala. Pada prosiding semalam, pendakwaan turut dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Dusuki Mokhtar. Tertuduh pula diwakili peguam bela, M Athimulan dan Salim Bashir. Jenain berkata, semua 21 das tembakan yang dilepaskan ke bahagian bawah Proton Iswara yang dipandu Aminulrasyid hanya bertujuan memberhentikan kenderaan itu yang lari daripada pemeriksaan polis.

Katanya, dia melepaskan tembakan di Jalan Tarian selepas mendapati selamat untuk berbuat demikian.

Namun katanya, tindakannya melepaskan tembakan itu bukan berniat untuk menyebabkan kematian mangsa.

Sementara itu, pada awal prosiding, Mahkamah Sesyen menolak permohonan pihak pendakwaan yang mahu laporan polis yang dibuat Jenain berhubung kejadian tembakan yang berakhir dengan kematian Aminulrasyid itu.

Hakim Latifah Mohd Tahar ketika membuat keputusan itu berkata, pihak pendakwaan sepatutnya mengemukakan dengan lebih awal semua dokumen digunakan dalam perbicaraan kepada pihak pembelaan.
Prosiding bersambung pada 17 Jun ini.

Dipenjara tiga tahun

Oleh Yusmawati Mhd Yusof
yusmawati@hmetro.com.my

MELAKA: Gara-gara menayangkan video lucah kepada seorang wanita warga asing yang juga penumpang bas yang dipandunya, seorang bapa empat anak dijatuhi hukuman penjara tiga tahun oleh Mahkamah Sesyen, di sini, semalam.
Hakim Zaharah Hussain menjatuhkan hukuman itu terhadap pemandu bas, P Kanapathy, 38, dan memerintahkan ia berjalan mulai semalam.

Terdahulu, tertuduh meminta mahkamah supaya meringankan hukuman dengan alasan mempunyai empat anak berusia antara empat hingga lapan tahun apabila tiga daripadanya masih bersekolah, manakala isterinya tidak bekerja.
Tertuduh turut mengakui tindakan menayangkan video lucah adalah satu kesalahan apabila soalan mengenainya diaju Zaharah terhadapnya.

“Kalau isteri awak menaiki bas dan pemandu melakukan tindakan sama seperti apa yang awak lakukan terhadap mangsa, adakah awak mahu? Bermakna tindakan awak juga salah,” katanya.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Akmalhana Mohammed meminta hukuman maksimum dikenakan terhadap tertuduh kerana cuba mengambil kesempatan terhadap mangsa pada waktu malam dan tindakan itu mengundang pelbagai perkara buruk.

Mengikut pertuduhan, Kanapathy didakwa dengan sengaja menunjukkan secara awam gambaran video cakera padat (VCD) lucah dengan maksud menawar atau mencuba melakukan sesuatu perbuatan yang menjadi kesalahan terhadap mangsa, 32, dalam sebuah bas bernombor nombor pendaftaran AFC 4311 di tepi Jalan Bukit Kajang ke Tehel, kira-kira jam 8.15 malam, 6 Jun lalu.

Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 292, Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga tiga tahun atau denda atau kedua-duanya.
Sebelum itu, tertuduh mengaku tidak bersalah terhadap satu lagi pertuduhan iaitu cuba merogol mangsa sama di lokasi dan tarikh yang sama kira-kira jam 10.45 malam.

Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Sesyen 376/511, Kanun Keseksaan yang boleh dijatuhi hukuman penjara lima hingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan. Harian Metro Rabu lalu melaporkan, kejadian wanita warga Indonesia yang dalam perjalanan ke negeri ini dengan menaiki sebuah bas ekspres nyaris diperkosa pemandu terbabit di sebuah ladang kelapa sawit.

Pemandu itu dipercayai sudah merancang dari awal untuk mencari mangsa bagi memuaskan nafsunya apabila menayangkan filem lucah sebaik menyedari wanita itu menjadi penumpang terakhir perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Teminal Melaka Sentral itu.

Lelaki terbabit kemudiannya melencongkan bas dipandu ke arah laluan ke daerah itu selepas menyedari peluang untuk merogol mangsa.

Mangsa bernasib baik apabila suspek gagal meneruskan niat jahat untuk menodainya selepas dua anggota polis yang melakukan rondaan dengan kereta peronda terserempak dengan bas berkenaan yang dalam keadaan mencurigakan.

Ini berikutan enjinnya masih hidup sebelum anggota polis menghampiri bas berkenaan dan terdengar jeritan wanita sebelum berjaya memberkas pemandunya.

Zaharah menetapkan 13 Julai ini sebagai tarikh perbicaraan.

Malang 2 beradik

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Impian dua beradik untuk menikmati dan menghabiskan cuti hujung minggu bersama keluarga tidak kesampaian apabila seorang daripada mereka maut dalam kemalangan ngeri di Kilometer 209, Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) berhampiran Restoran Jejantas Ayer Keroh, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu, Adeleen Kasim, 37, yang juga seorang jurutera di sebuah syarikat swasta di Putrajaya maut di tempat kejadian, manakala adiknya Aireen Kasim, 34, yang memandu Perodua Kelisa hanya cedera ringan Difahamkan, kenderaan dipandu Aireen yang juga kakitangan bank dalam perjalanan ke Kampung Pasir Puteh, Bachang, di sini, sebelum merempuh belakang lori yang ketika itu sedang bergerak menyebabkan kakaknya yang duduk di sebelah pemandu mati di tempat kejadian kerana parah di kepala. Pemandu lori, Wong Loong Fah, 44, berkata, dia dalam perjalanan dari Shah Alam ke Johor Bahru untuk menghantar perkakas rumah dikejutkan dengan dentuman kuat di belakang ketika memasuki lorong tengah lebuh raya.

“Saya berada di laluan pertama hendak ke laluan tengah memandu secara perlahan dan tiba-tiba dirempuh dengan kuat menyebabkan lori saya bergegar kuat sebelum hilang kawalan dan terbalik beberapa kali.
“Dalam keadaan cemas, saya terpaksa keluar melalui cermin hadapan lori yang pecah bagi mengelak dilanggar kenderaan lain pula,” katanya.

Menurutnya, dia kemudian terus pergi ke arah kereta berkenaan dan mendapati seorang mangsa di tempat duduk penumpang cedera parah dan berada dalam nyawa-nyawa ikan, manakala pemandunya sudah berada di luar Perodua Kelisa serta cedera ringan.

Katanya, dia cuba membantu mengeluarkan mangsa yang tersepit namun gagal dan terpaksa menunggu kehadiran pasukan bomba sebelum wanita itu mati tidak lama kemudian.

Pegawai Operasi Bomba dan Penyelamat Alor Gajah, Razali Che Ari berkata, sepasukan tujuh anggota bersama dua jentera bergegas ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan mengenai kemalangan itu. “Anggota kami tiba di tempat kejadian kira-kira 10 minit kemudian dan mayat mangsa dikeluarkan dalam masa kira-kira lima minit,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Derah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharudin, mengesahkan menerima laporan berhubung kemalangan itu. “Siasatan mendapati Perodua Kelisa dinaiki dua beradik itu menghala ke Melaka dan apabila tiba di lokasi kejadian, pemandu kereta terbabit dipercayai hilang kawalan selepas merempuh belakang lori yang ketika itu hendak memasuki lorong kedua.
“Polis masih menyiasat kejadian itu dan mayat mangsa dihantar ke Hospital Melaka untuk dibedah siasat,” katanya.

Badan terputus diseret 10 meter

KUALA LUMPUR: Seorang penunggang motosikal maut dalam keadaan tragis apabila tubuhnya terputus dua akibat digilis sebelum diseret sebuah treler sejauh 10 meter dalam kejadian di Kilometer 458.9 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah selatan, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 petang berhampiran Restoran Jejantas Sungai Buloh itu, kaki mangsa, T Theventheeran, 24, yang maut di tempat kejadian tersangkut pada satu tayar treler terbabit.

Difahamkan, treler berisi keluli itu cuba mengelak sebuah lori yang diletakkan di lorong kecemasan akibat rosak.
Namun, tindakan itu menyebabkan treler terbabit merempuh motosikal mangsa yang lalu di situ menyebabkan kesesakan lalu lintas kira-kira lima kilometer.

Mayat mangsa dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk bedah siasat.

Sementara itu, dalam kejadian berasingan, seorang penunggang motosikal maut apabila motosikal yang ditunggang hilang kawalan dan merempuh sebuah treler yang lalu di lorong kiri jalan.

Anak maut digilis treler

Oleh Md Fuzi Abd Lateh
mdfuzi@hmetro.com.my

ANGKAT...jenazah Mohd Zulfadzli dibawa masuk ke dalam van mayat, semalam. Gambar kecil, Mohd Zulfadzli.
ANGKAT...jenazah Mohd Zulfadzli dibawa masuk ke dalam van mayat, semalam. Gambar kecil, Mohd Zulfadzli.
BUKIT BERUNTUNG: “Saya tak sanggup melihat mayat anak yang hancur kaki dan badannya akibat digilis treler. Sungguh tidak sangka dia pergi secara mengejut dan ia memilukan kami sekeluarga,” kata Rosnah Dollah, 49, ibu Mohd Zulfadzli Ramli, 16, yang maut dalam kemalangan ngeri di Jalan Bukit Sentosa-Kuala Kubu Bharu, dekat sini, awal pagi semalam.
Kejadian berlaku kira-kira jam 3 pagi apabila mangsa yang menunggang motosikal Yamaha dan dibonceng rakannya, Muhammad Azim Firdaus Mohamad Abdullah, 14, pulang daripada bekerja sambilan sebagai pelayan restoran di Bandar Bukit Sentosa ke rumah mereka di Taman Seroja, dekat sini.

Menurutnya, dia bergegas ke tempat kejadian kira-kira jam 3.10 pagi selepas menerima berita itu daripada jiran.
“Saya tidak dapat menahan sebak melihat mayat anak yang terperosok bawah treler panjang. Rakannya parah dan dikejarkan ke Hospital Sungai Buloh (HSB) sejam selepas kejadian.

“Arwah mahu pulang ke rumah selepas bekerja sambilan sejak setahun lalu di Bandar Bukit Sentosa untuk mencari wang saku untuk belanja persekolahannya. Dia anak yang baik dan manja dengan keluarga,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Menurut Rosnah, ketika kejadian dia dan suaminya, Ramli Mohd Yusof, 54, tidur di rumah.

Katanya, arwah yang juga pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Sentosa 2 anak bongsu daripada tiga beradik suka berjenaka dan penyayang.

“Saya tidak sangka perangai peliknya yang meminta digosok kakinya berulang kali dua hari lalu petanda akhir hayatnya.
“Kami terkilan melihat keadaannya yang teruk selepas terbabit kemalangan itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affendi, berkata kejadian itu membabitkan motosikal ditunggang dua remaja bertembung treler dipandu seorang lelaki dikenali sebagai Nehru, 40, yang membuat pusingan U di laluan terbabit.

Katanya, treler terbabit melanggar motosikal mangsa mengakibatkan mangsa terperosok sebelum digilis.

“Siasatan masih dijalankan mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan pemandu terbabit datang ke Balai Polis Bukit Sentosa untuk membuat laporan sejurus kejadian itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment