Tuesday, October 18, 2011

KALAU LAUT JADI TENANG...DUNIA...NEGERA...NEGERI...MASYARAKAT JUGA AKAN TENANG BILA LAKSANA HUKUM ALLAH...PATUT PERKARA JADI IKTIBAR SERTA KIAS....INI MASIH LAGI RAGU2...IMAN DAN AKIDAH MASIH BERCELARU..

Nyaris maut ditembak ‘Pak Awang’



MANOHARAN (kanan) menunjukkan gambar ‘Pak Awang’ yang didakwa cuba menembak seorang lelaki di Kuala Terengganu semalam.



KUALA TERENGGANU – Tindakan pantas seorang tukang cat yang melarikan diri selepas melihat seorang lelaki mengeluarkan sepucuk pistol berjaya menyelamatkan nyawanya daripada menjadi mangsa tembakan dalam kejadian di Kampung Cacar, Paka dekat sini kelmarin.
Kejadian pukul 4.30 petang itu berlaku ketika mangsa yang juga warga Indonesia sedang mengecat sebuah rumah sebelum didatangi dua lelaki yang menaiki sebuah kereta Proton Waja.
Tanpa mengesyaki apa-apa, mangsa berusia 43 tahun telah keluar daripada rumah berkenaan dan bertemu dengan salah seorang daripada suspek yang dikenalinya bagi bertanyakan sesuatu.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, seorang daripada suspek itu telah berbincang dengan mangsa sementara rakannya pula menunggu dalam kereta.

Gegendang telinga pecah dibelasah



AFENDI menunjukkan kecederaan pada dahi anaknya, Sheikh Abdul Hifzuldeen di Johor Bahru semalam.



JOHOR BAHRU – Seorang lelaki menghadapi detik cemas selama sejam apabila dipukul dan dikurung selepas dilarikan sekumpulan lelaki hingga menyebabkan dia cedera termasuk gegendang telinganya pecah.
Dalam kejadian pada pukul 12.30 tengah malam 30 September lalu, mangsa dan seorang rakan sedang menunggang motosikal untuk pulang ke rumahnya di Taman Universiti, Skudai di sini.
Mangsa, Sheikh Abdul Hifzuldeen Afendi, 21, mendakwa, dia dan rakannya kemudian dihalang oleh sebuah kereta Toyota Corolla yang dinaiki lima lelaki.
“Empat lelaki keluar dari kereta dan memukul kami.
“Selepas itu, mereka (suspek) tarik saya masuk ke dalam kereta dan membawa saya ke sebuah padang di masjid Taman Sri Skudai,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Saluran Sesame Street digodam dengan video lucah

WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Program kanak-kanak Sesame Street kembali ke alam siber kelmarin selepas siarannya di saluran YouTube menjadi sasaran beberapa penggodam tidak dikenali yang menggantikan watak Ernie, Abby, Big Bird and the Cookie Monster dengan video lucah.
Laman perkongsian video YouTube milik Google menarik balik saluran tersebut pada Ahad lalu apabila program kanak-kanak itu digantikan dengan klip video dewasa berjudul: Kandungan Terbaru Sesame Street Khusus Untuk Kanak-Kanak! Dibawa Kepada Anda Oleh Mr EdWxwx.
"Kami memohon maaf atas masalah yang dialami para penonton kami berhubung siaran Sesame Street di saluran YouTube," kata satu kenyataan di laman web www.youtube.com/sesamestreet selepas program itu pulih.
Seorang jurucakap YouTube memberitahu agensi berita AFP: "Garis panduan komuniti YouTube melarang penyiaran bahan lucah. Seperti biasa, kami membuang kandungan tidak bersesuaian sebaik sahaja kami dimaklumkan mengenainya,".
Program Sesame Street di YouTube memiliki hampir 500,000 penonton berbayar. - AFP

10 sekolah latih penipu

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

BELAJAR JADI PENIPU...sekolah melatih warga Nigeria jadi penjenayah.
BELAJAR JADI PENIPU...sekolah melatih warga Nigeria jadi penjenayah.
KUALA LUMPUR: Lelaki warga Nigeria yang memperdaya mangsa terutama golongan wanita di Malaysia dikesan menjalani latihan kemahiran menipu di beberapa sekolah khas yang diwujudkan di beberapa kawasan terpencil di negara mereka sebelum dihantar ke negara sasaran.
Siasatan polis di peringkat antarabangsa mendapati ada lebih 10 sekolah melatih penipu diwujudkan di negara itu sejak awal 1990-an bagi memastikan kebolehan menipu mereka mampu diwarisi mengikut peredaran zaman dan sukar ditumpaskan.

Kewujudan sekolah menipu itu didedahkan Ketua Unit Keselamatan Siber, Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Superintendan Victor Sanjos berdasarkan siasatan pihaknya selepas mendapati ramai warga negara ini diperdaya warga Nigeria sejak beberapa tahun lalu.
Beliau berkata, sekolah itu hanya menetapkan satu syarat iaitu pelatih hanya perlu tahu berkomunikasi dengan menggunakan komputer dan Internet.

“Pusat itu tidak berkonsepkan sekolah harian atau institusi pendidikan secara terbuka, sebaliknya beroperasi secara sembunyi bagi mengelakkan kegiatan mereka dikesan pihak berkuasa negara itu.

“Semua bentuk latihan dibahagi mengikut jenis penipuan termasuk penipuan popular yang dikatakan mampu mengaut keuntungan tinggi seperti penipuan Internet, Black Money dan penyamaran pegawai polis,” katanya kepada Harian Metro.

Victor berkata, ada sebahagian ‘pelatih’ sekolah menipu itu berjaya menguasai kemahiran disediakan akan dihantar ke negara yang dijadikan sasaran untuk mempraktikkan kemahiran yang diajar.

“Mereka inilah yang akan menjadikan wanita tempatan di negara kita sebagai kekasih sebelum diperangkap sebagai mangsa penipuan sama ada dalam aktiviti jenayah siber atau pengedaran dadah,” katanya.
Menurutnya, sekolah menipu itu juga dipercayai menyediakan latihan praktikal kepada pelajarnya mengenai kaedah penipuan Black Money.

“Kaedahnya mudah iaitu bahan kimia khas digunakan untuk mengembalikan keadaan asal wang kertas yang disaluti warna hitam dan Black Money diperkenalkan negara Barat bertujuan menghantar wang ke negara mundur tanpa disedari musuh.

“Malangnya, kaedah yang sama dimanipulasikan sindiket berkenaan untuk menjual bahan kimia khas berkenaan kepada mangsa pada harga yang tinggi,” katanya.

Beliau berkata, kewujudan sekolah menipu itu terbukti memberi impak besar dalam penularan kegiatan jenayah lelaki Nigeria apabila siasatan polis di beberapa negara mendapati suspek yang ditahan mengesahkan mereka adalah ‘lulusan’ sekolah itu.

Pada 29 September lalu, muka depan Harian Metro mendedahkan penemuan koleksi surat, skrip dan puisi cinta serta gambar lelaki berkulit putih kacak dalam komputer riba warga Nigeria yang digunakan untuk mengaut RM24 juta daripada 774 wanita tempatan dalam tempoh lapan bulan pertama tahun ini. Berdasarkan statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM), sepanjang 2010 hingga Ogos lalu, seramai 232 warga Nigeria ditahan kerana terbabit penipuan Internet dengan menyasarkan wanita Malaysia sebagai mangsa. Siasatan polis mendapati, sindiket penipuan warga Nigeria di negara ini mempunyai skrip atau ayat cinta yang dicipta khusus bagi memancing wanita tempatan.

Laut bergelora berubah tenang

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

TERTIB...kakitangan Jabatan Mufti  Perak melupuskan abu pembakaran Al-Quran. Gambar kecil, Pengurus Syarikat Percetakan Saufi, Rahmat Mahdan menunjukkan bongkah abu untuk dilupuskan.
TERTIB...kakitangan Jabatan Mufti Perak melupuskan abu pembakaran Al-Quran. Gambar kecil, Pengurus Syarikat Percetakan Saufi, Rahmat Mahdan menunjukkan bongkah abu untuk dilupuskan.
LUMUT: Abu pembakaran puluhan ribu naskhah al-Quran seberat satu setengah tan yang dibuang ke laut berhampiran Pulau Sembilan di sini, pagi semalam, mempunyai warna kelabu walaupun dibakar yang dianggap pelik dan jauh berbeza berbanding kertas biasa yang menjadi hitam apabila dibakar.
Kejadian itu disaksikan lebih 30 ahli rombongan diketuai Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ketika melakukan proses melupuskan abu al-Quran di sekitar perairan pulau berkenaan yang pertama kali dilakukan di kawasan laut dalam.

Abu al-Quran yang dibakar itu dikumpul Syarikat Percetakan Saufi di Batu 10, Jalan Cheras, Kajang, Selangor, sebelum dihantar ke dermaga Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Lumut pada jam 9.30 pagi semalam menggunakan van milik syarikat berkenaan.
Sebanyak 170 plastik hitam mengandungi abu itu dipindahkan ke kapal KM Marlin milik Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) sebelum dibawa ke tengah laut kira-kira 8.2 batu nautika dari pangkalan TLDM.

Proses memindahkan abu al-Quran itu dilakukan dengan tertib apabila semua plastik seberat lapan kilogram setiap satu itu disusun teratur dengan bantuan anggota APMM.

Tugas membuang abu al-Quran itu seolah-olah dipermudahkan apabila laut yang mulanya agak berombak tiba-tiba menjadi tenang sebaik petugas terdiri dari pegawai Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran, Kementerian Dalam Negeri (KDN) cawangan Perak, Pegawai Pejabat Mufti dan Majlis Agama Islam Perak memulakan proses membuang abu.

Harusssani yang memberi taklimat ringkas berhubung tugas itu kemudian menjatuhkan bongkah abu berkenaan satu persatu ke laut.

Tugas menjatuhkan bongkah abu Al-Quran itu kemudian dilakukan beramai-ramai dalam masa 10 minit.
Harussani yang juga Pengerusi Lembaga Teks dan Pelesenan al-Quran, berkata ulama sebelum ini bersependapat membuang abu al-Quran ke dalam laut adalah kaedah terbaik walaupun cara menanam di dalam tanah juga dibenarkan.

“Bagaimanapun kaedah menanam abu al-Quran di dalam tanah dibimbangi boleh tercemar jika ada aktiviti dilakukan di atas tanah berkenaan. Oleh itu, kaedah membuang abu al-Quran ke laut paling selamat dan akan diteruskan pada masa akan datang,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Syarikat Percetakan Saufi, Rahmat Mahdan, yang turut mengikuti proses membuang abu al-Quran itu memberitahu berkata, proses pembakaran dan mengumpul abu dimulakan sejak tiga bulan lalu.

Rentung dalam kereta

Oleh Zulfa Mohamad
am@hmetro.com.my

SIASAT...anggota polis menyiasat mayat mangsa yang rentung dalam kereta, semalam.
SIASAT...anggota polis menyiasat mayat mangsa yang rentung dalam kereta, semalam.
BUTTERWORTH: Biarpun puas mencuba, beberapa orang awam tetap gagal menyelamatkan seorang lelaki daripada rentung dalam keretanya yang terbakar di tempat letak kereta Taman Tun Dr Awang, Bagan Ajam di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.10 pagi itu, orang ramai yang beriadah di tepi pantai berhampiran lokasi kejadian gempar apabila melihat sebuah kereta Proton Wira terbakar dan terdapat seorang lelaki tidak sedarkan diri di tempat duduk pemandu.
Berikutan itu, mereka hanya mampu melihat mangsa rentung bersama kereta berkenaan kerana api dipercayai bermula dari dalam kereta, marak dengan pantas memusnahkan kenderaan itu dalam masa hanya beberapa minit.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Asisten Komisioner Mohd Nasir Salleh berkata, mangsa dikenali sebagai Chang Wooi Teong, 44, berdasarkan pemeriksaan rekod pemilikan kereta berkenaan.


Menurutnya, usaha beberapa orang awam untuk menyelamatkan mangsa gagal kerana pintu kereta itu berkunci.

No comments:

Post a Comment