Thursday, October 20, 2011

KECUAIAN...TIDAK BERHATI2....KADANG2 MEMBAWA PADAH...ADA BAIK PERUBAT CARA ISLAM ...JAUHI SYIRIK DAN TERPEDAYA....

Sekali tepuk RM50,000 lesap

Oleh Ahmad Tajol Ansar Ibrahim dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

BATU PAHAT: Hanya sekadar menepuk bahu, seorang lelaki berwatak alim mampu membuatkan mangsanya secara tanpa disedari menyerahkan geran tanah, wang tunai serta barangan kemas kepada pengamal ilmu pukau terbabit.
Seorang daripada mangsa amalan sihir itu yang hanya mahu dikenali sebagai Salim dari Seri Medan di sini, berkata dia kerugian RM50,000 dan hanya menyedari dipukau selepas pemeriksaan mendapati wang dalam akauan banknya berkurangan.

Bagaimanapun, lelaki berusia 60 tahun itu bersyukur tidak sempat menyerahkan geran tanah miliknya kerana penipu terbabit menghilangkan diri terlebih dulu. Salim berkata, segala-gala bermula pada awal September lalu selepas dia bersua muka dengan lelaki dikenali sebagai Roslan, 40-an, yang selalu memakai jubah serta kopiah.


“Saya menerima panggilan telefon daripadanya dan bila saya tanya bagaimana dia dapat nombor telefon saya, Roslan memaklumkan kami mempunyai naluri rasa yang sama.


“Tanpa membuang masa, Roslan menawarkan peluang perniagaan yang boleh menjana pendapatan lumayan namun saya menolaknya dengan baik dan mengatakan tidak berminat dengan urus niaga seperti itu,” katanya di sini, semalam

Anak terkulai di pangkuan

Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus
asmaini@nstp.com.my

AL-FATIHAH...ahli keluarga membawa jenazah Muhammad Ismail yang meninggal dunia selepas terjatuh ke dalam perigi.
AL-FATIHAH...ahli keluarga membawa jenazah Muhammad Ismail yang meninggal dunia selepas terjatuh ke dalam perigi.
MUAR: “Saya akhirnya berjaya menggapai tangan Adik dan terus menggoncang badannya tetapi semuanya sudah terlambat kerana nafasnya ketika itu sudah terlalu lemah. Adik kemudian terkulai di pangkuan saya,” kata Junaidah Zaningin, 40, di sini, kelmarin.
Anak bongsunya yang berumur empat tahun, Muhammad Ismail Hamdan atau lebih mesra dipanggil ‘Adik’, meninggal dunia apabila terjatuh ke dalam perigi berhampiran rumah mereka di Kampung Tulang Gajah, Lenga pada jam 10 pagi kelmarin.

Ketika ditarik keluar, Muhammad masih lagi bernyawa tetapi disahkan meninggal dunia di Klinik Kesihatan Lenga.
Mengimbau kejadian, Junaidah berkata, mereka berdua sedang mandi di perigi berkenaan apabila Muhammad tiba-tiba tergelincir dan terjatuh ke dalamnya.

“Sepanjang mandi, Adik memegang kain basahan yang saya pakai untuk mengelakkan dia daripada terjatuh tetapi entah bagaimana, tangannya tiba-tiba terlepas.

“Seketika kemudian, Adik sudah terjatuh ke dalam perigi sedalam kira-kira satu meter itu. Saya cuba untuk menggapai tangannya tetapi gagal,” katanya.

Menurut Junaidah, dia akhirnya berjaya menggapai tangan Muhammad dan mendapatkan bantuan jiran untuk menghubungi suaminya, Hamdan Abdul Hamid berusia 40-an, bagi memaklumkan kejadian itu.

Katanya, Hamdan yang bekerja di Bukit Kepong bergegas ke klinik itu untuk melihat keadaan Muhammad.
“Bagaimanapun Adik disahkan meninggal dunia ketika tiba di klinik berkenaan. Walaupun sedih, kami reda dengan kejadian ini,” katanya.

Menurut Junaidah, sehari sebelum kejadian, anak bongsu lima beradik itu turut berperangai pelik.

“Adik cukup gembira malah kerap mengusik adik beradiknya. Kami tidak sangka ia petanda Adik bakal kembali kepada-Nya buat selamanya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli, ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berkaitan kejadian.

“Kami sudah mengambil keterangan daripada individu berkaitan dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut,” katanya.

Gaddafi terbunuh di Sirte



KUBU...seorang pegawai NTC menunjukkan saluran pembetungan tempat Gaddafi bersembunyi.
KUBU...seorang pegawai NTC menunjukkan saluran pembetungan tempat Gaddafi bersembunyi.
TRIPOLI: Terkulai di kaki pejuang Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC), gambar Muammar Gaddafi itu menjadi bukti terhadap dakwaan kematian bekas pemimpin Libya berkenaan, semalam.
Menurut laporan awal, Gaddafi ditemui berlindung dalam saluran sistem pembetungan di tengah Sirte sejurus selepas pejuang NTC memasuki bandar kelahirannya itu dalam serangan terakhir.

Seorang daripada pejuang NTC berkata, Gaddafi merayu supaya tidak ditembak ketika cuba menyerah diri.
Beberapa laporan media Arab melaporkan, Gaddafi, 69, menemui ajal akibat kecederaan pada kakinya.

Imej rakaman kamera telefon bimbit yang dikeluarkan sejurus selepas penangkapannya tersebar menunjukkan Gaddafi ditawan.

Pemberontak berkata, Gaddafi bersenjata sepucuk pistol bersadur emas ketika ditemui.

Pemimpin NTC, Abdel Majid Mlegta, berkata selain kaki, Gaddafi turut ditembak di kepala.

“Berlaku tembak-menembak sengit di antara pejuang NTC dengan penyokong Gaddafi sebelum dia mati,” katanya.
Menurut Abdel Majid, Gaddafi ditembak ketika cuba melarikan diri, manakala sumber lain mendakwa, bekas diktator Libya itu cedera terkena tembakan sekurang-kurangnya sekali di perut.

Gaddafi dan keluarganya melarikan diri sejak Nato dan pemberontak mula menguasai Tripoli pertengahan Ogos lalu.

Laporan penahanan Gaddafi yang memerintah selama 42 tahun muncul tidak lama selepas tentera NTC mengumumkan mereka menawan Sirte.

Laporan awal CNN dan NTC mendakwa, Gaddafi berjaya ditahan, manakala al-Jazeera menyatakan, “pemimpin utama” Libya diberkas kerajaan baru Libya, tetapi tiada butiran diberi.

Pada awal pagi semalam, NTC mendakwa, sekurang-kurangnya lima kereta membawa pejuang yang setia kepada Gaddafi cuba melarikan diri dari Sirte.

Pegawai NTC sebelum itu memberitahu Reuters, Gaddafi ditahan berhampiran Sirte ketika dia menyertai konvoi cuba melarikan diri sebelum diserang jet Nato.

Katanya, panglima tentera era Gaddafi, Abu Bakr Younus Jabr, terbunuh dalam operasi itu. - DM

Juadah dekat longkang

Oleh Nurul Nafisah Mazlan
am@hmetro.com.my

JIJIK...keadaan dapur yang tidak bersih walaupun   perniagaan  baru beroperasi.
JIJIK...keadaan dapur yang tidak bersih walaupun perniagaan baru beroperasi.
KUALA LUMPUR: Sangat kotor! Itulah ungkapan paling sesuai diberikan kepada sesetengah pemilik kedai makan sekitar Jalan Genting Klang yang tidak menjaga kebersihan sehingga memaksa pihak Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengeluarkan notis penutupan kepada kedai berkenaan.
Harian Metro turut serta dalam operasi lawatan kebersihan ke beberapa premis makanan itu mendapati rata-rata pelanggan yang datang seolah-olah tidak sedar mengenai tahap kebersihan kedai yang mereka kunjungi itu amat teruk.

Tinjauan mendapati ayam yang sudah dimasak dibiar tergantung dekat longkang tiada penutup dan tersumbat. Malah, lipas berlegar-legar di setiap sudut dapur kedai berkenaan.
Seorang pelanggan, Malissa, 21, berkata, dia tidak pernah sakit perut atau keracunan makanan setiap kali ke kedai berkenaan.

“Saya tidak tahu pun kedai ini kotor, mungkin sebab saya selalu memesan makanan dari depan jadi tidak nampak apa yang berlaku di belakang.

“Rumah saya dekat kedai ini, sebab itu saya sering datang makan, tetapi selepas dapat tahu mengenai perkara itu, mungkin saya tidak akan datang lagi sehingga mereka bersihkan kedai terlebih dulu,” katanya.

Sementara itu Pegawai Kesihatan Parlimen Wangsa Maju dan Setia Wangsa, Dr Jamaiyah Mohd Yunus berkata, jika ada kedai yang tidak mematuhi peraturan ditetapkan Seksyen 11 Akta Makanan 1983, premis mereka akan dikenakan kompaun atau kedai perlu ditutup.

“Antara syarat perlu dipatuhi semua pengendali makanan ialah perlu mendapatkan suntikan, memakai apron, topi dan menghadiri kursus asas pengendalian makanan,” katanya.
Sembilan kakitangan Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar DBKL menyertai operasi itu dan enam kompaun dikeluarkan dengan kesalahan berniaga di luar premis, membuang sisa makanan di longkang awam, ada urungan lipas, tiada suntikan dan tiada lesen perniagaan.

Nak buang sial, tapi kena perkosa



KUALA LUMPUR: Terpengaruh dengan dakwaan dirinya disihir dan perlu dirawat, seorang wanita berusia 42 tahun dirogol seorang lelaki di sebuah hotel di Kepong, di sini, ketika mahu melakukan rawatan bagi membuang sial, Selasa lalu.
Difahamkan, mangsa yang dipengaruhi lelaki berusia 38 tahun yang mendakwa mempunyai kebolehan membuang sial, bersetuju mengekorinya ke premis berkenaan sebelum dirogol kononnya kaedah berkenaan mampu merawat mangsa.

Dalam kejadian jam 3 petang itu, mangsa yang menyedari ditipu, membuat laporan di Balai Polis Kepong, di sini.
Menurut sumber, mangsa mengenali suspek kerana dia menyewa bilik di rumah mangsa sejak April lalu.

“Suspek menyewa di bilik berkenaan dengan isterinya dan sejak tinggal di rumah mangsa, lelaki terbabit sering mendakwa mangsa terkena sihir individu yang berdendam dengannya.

“Pada mulanya mangsa tidak percaya namun akibat sering mendengar dakwaan itu, mangsa menjadi takut,” katanya.

Sumber berkata, akibat takut mangsa bersetuju mengikut suspek ke sebuah hotel bagi menjalani rawatan.

“Sebaik tiba di hotel, suspek merogol mangsa dan mendakwa kaedah itu mampu membuang sial dan sihir yang ada pada tubuhnya,” katanya.
Mangsa yang menyedari ditipu kemudian membuat laporan polis berhampiran kediamannya untuk siasatan dan tindakan lanjut.

Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Kuala Lumpur, Khairi Arasa ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian berkenaan dan memberitahu siasatan lanjut sedang dilakukan.

Drebar mengantuk rempuh bas, dua kereta



GEORGETOWN: “Saya terdengar dentuman kuat disusuli jeritan rakan-rakan yang berada dalam bas ketika itu. Kami bergeas turun kerana bimbang ia terbakar,” kata pekerja kilang, Murni Hayati Zainal Abidin, 27, menceritakan kemalangan membabitkan dua bas kilang dan dua kereta berhampiran lampu isyarat Kawasan Perindustrian Fasa IV, Bayan Lepas, di sini, semalam.
Dalam kemalangan jam 6 pagi itu, rakannya, Noraini Razali, 40-an, patah kaki dan kini dirawat di Hospital Pulau Pinang (HPP), manakala tiga lagi rakan cedera ringan.

Menurutnya, bas terbabit yang boleh memuatkan 40 penumpang hampir penuh ketika kemalangan berlaku dan dia bersyukur tiada kejadian buruk yang menimpa mereka.
“Mujur kami semua selamat dan hanya Noraini agak parah, manakala saya dan rakan lain diberi rawatan sebagai pesakit luar,” katanya yang ditemui di Wad Kecemasan HPP.

Ketika kemalangan, bas kilang dinaiki Murni Hayati berhenti di lampu isyarat namun tiba-tiba datang sebuah lagi bas kilang merempuh bahagian kanan belakang bas terbabit sebelum ia terbabas dan melanggar lampu isyarat.

Difahamkan, dua bas terbabit membawa pekerja kilang elektronik yang sama dan satu daripadanya yang hilang kawalan membawa pekerja warga asing. Pemandu bas berkenaan dikatakan mengantuk sebelum dia hilang kawalan dan merempuh bas satu lagi.

Rempuhan kuat itu menyebabkan seorang pekerja kilang tercampak keluar dari bas dan menyebabkan dua kerusi tercabut serta tercampak ke tengah jalan.

Dua kereta yang berhenti di persimpangan lampu isyarat itu turut mengalami kerosakan, tetapi pemandu dan penumpangnya tidak mengalami kecederaan serius.
Pegawai Turus Trafik Pulau Pinang, Deputi Superintendan Abdul Rahim Md Din ketika dihubungi mengesahkan kemalangan berkenaan dan siasatan masih dijalankan untuk mengenal pasti puncanya. “Kita akan mengambil keterangan daripada pemandu dan beberapa saksi bagi melengkapkan siasatan,” katanya.

No comments:

Post a Comment