Thursday, January 26, 2012

MEMANG ROHANI@KEAGAMAAN SEBAGAI DINDING..TAPI BAGAIMANA NAK ADA ROHANI..SOLAT DAN SURUHAN LAIN DITINGGALKAN...YANG DITEGAH DIBUAT..PENGAJIAN2 DIMASJID DAN SURAU TAK DATANG...UNDANG2 ALLAH MESTI DILAKSANAKAN..DENGAN UNDANG2 DIKUATKUASA MAKA TAKUTLAH MEREKA...INI DAPAT MEMBENDUNG SERTA MENYEKAT AGAR LARANGAN2 ALLAH TAK DILANGGAR...NAK KERJA PUN TENGOK DARI SYARAK..DIBENARKAN ATAU TIDAK...

Amuk hutang RM10

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Hanya kerana hutang RM10, enam sahabat menjadi mangsa amukan sekumpulan 20 remaja bermotosikal bersenjatakan parang, pedang samurai, cota dan kayu di Kampung Seri Tanjung, Masjid Tanah, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1.40 pagi itu, enam sahabat terbabit yang berusia antara 18 dan 25 tahun sedang duduk di luar pagar rumah apabila tiba-tiba didatangi kumpulan remaja lelaki berkenaan yang tidak berpuas hati dan mencari seorang rakan mereka yang dikatakan berhutang.

Kumpulan remaja yang bersenjatakan parang, pedang samurai, cota serta kayu tanpa berkata apa-apa terus menyerbu ke arah mereka yang bertempiaran lari masuk ke halaman rumah dan cuba menutup pagar.

Bagaimanapun, kumpulan remaja itu terus menghayun senjata ke arah semua mangsa.


Seorang mangsa yang juga saksi kejadian, Mohd Ridzuan Md Isa, 25, berkata, kumpulan remaja terbabit datang ke rumahnya secara berkumpulan dengan menunggang pelbagai jenis motosikal dan sebuah kereta Perodua Kenari.

Tidur beralas kotak

Oleh Abdullah Wahab
abwahab@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya bawa pisau untuk pertahankan diri dan bila tidur, satu beg dijadikan bantal, manakala dua lagi, talinya saya lilit di pinggang.
“Walaupun cuma beg baju, ia amat penting bagi saya,” kata gelandangan warga emas Man Ahmad, 79 yang ditemui di penjuru kaki lima sebuah bank terkemuka, di sini.

Dia menyusun kotak usang sebelum merebahkan badannya, manakala satu daripada tiga begnya dijadikan bantal.

Ini rutin hariannya sejak setahun lalu selepas memutuskan berhijrah dari Kota Tinggi, Johor ke ibu kota.


Ditanya sama ada pernah menjadi mangsa samun, Man berkata, ia belum berlaku cuma ada cubaan melarikan begnya beberapa kali.

Bekas penjawat awam itu memilih berhijrah ke bandar raya selepas bosan tinggal di kampung, menakala tiga anaknya sudah berkeluarga.

Kuat kerohanian elak dipengaruh

KUALA LUMPUR: “Dalam keadaan berwuduk jin dan syaitan tidak dapat menguasai diri kita, sekali gus menjadi cara paling mudah seseorang mengelakkan diri daripada terkena ilmu pukau,” kata perunding motivasi dan pendakwah, Datuk Mohd Zawawi Yusoh.
Katanya, selagi seseorang dalam keadaan berwuduk malaikat menjaga dan melindunginya menyebabkan jin dan syaitan tidak mudah mendekati serta dapat mematahkan semua niat jahat yang ingin diperlakukan terhadapnya termasuk pukau dan sihir.

“Bagaimanapun, dalam Islam apabila seseorang menjadi mangsa sihir atau pukau, perbuatannya sebelum itu dimaafkan apabila sedar. “Namun yang dibimbangi, perangai atau perbuatan ketika dipukau sukar dibuang.
“Justeru, mangsa yang terkena sihir atau pukau perlu mendapatkan rawatan dan pada masa sama sentiasa mengamalkan bacaan tertentu dalam al-Quran selain solat berjemaah kerana ia benteng paling kuat untuk merawat mangsa pukau,” katanya.

Beliau mengulas muka depan Harian Metro, semalam mengenai kehidupan seorang lelaki gelandangan yang pernah bekerja sebagai pegawai bank musnah namun dipukau sebelum dibawa ke merata negeri termasuk negara jiran, dua tahun lalu. Masalahnya bermula selepas perkenalan dengan seorang mubaligh yang kerap berurusan di bank tempat kerjanya.

Katanya, daripada pelanggan, lelaki itu menjadi kawan baik hingga begitu akrab dan mangsa seperti dicucuk hidung mengikut ke mana saja dia pergi hingga meninggalkan larangan agama.

seperti minum arak dan makan babi serta pernah minum air suci agama berkenaan.

Mohd Zawawi berkata, pukau menggunakan khidmat jin menyebabkan seseorang itu dikuasai makhluk berkenaan yang akhirnya perasaannya terperangkap dan menjadi seperti kuda tunggangan pihak yang mengkehendaki.
Katanya, banyak cara boleh dilakukan bagi mengelak daripada terkena ilmu pukau iaitu mengamalkan ayat suci al-Quran dan zikir sebagai benteng untuk diri. “Pukau ini mempunyai pelbagai cara seperti menggunakan angin atau sentuhan dan bila berlaku mangsa mudah terpengaruh. “Apabila terkena pukau, kebanyakannya menjadi bodoh atau pak turut tanpa disedarinya,” katanya.

Penyanyi banyak auta

Oleh Muhd Izawan Baharin, Mior Azlan Mior Kamarulbaid dan Yusmizal Dolah Aling
am@hmetro.com.my

KESAL...Abang Yusuf (kiri) dan isterinya, Noor Maszura bersama Khiarul ketika sidang media.
KESAL...Abang Yusuf (kiri) dan isterinya, Noor Maszura bersama Khiarul ketika sidang media.
KUALA LUMPUR: “Bukan mahu mengaibkan dia, tetapi perbuatannya yang tidak bertanggungjawab menyebabkan kami sekeluarga hidup sengsara sejak lapan tahun lalu,” kata sepasang suami isteri yang menanggung hutang hampir RM1 juta dan diisytiharkan muflis, didakwa akibat diperdaya seorang penyanyi terkenal.
Abang Yusuf Abang Daud, 36, yang juga bekas vokalis kumpulan Baji dan isterinya, Noor Maszura Abu Bakar, 30, mendakwa mereka hidup tertekan selepas diisytiharkan muflis pada 2008 disebabkan penyanyi terbabit gagal menjelaskan pelbagai jenis pinjaman bank berjumlah RM929,503.
Noor Maszura berkata, semuanya bermula apabila dia dan suaminya dilantik oleh penyanyi terbabit sebagai pengarah syarikat rakaman miliknya pada Disember 2002.

 

“Rupa-rupanya dia mempergunakan kami berdua untuk dia membuat pelbagai pinjaman bank dan kami diarahkan menjadi penjamin dengan alasan kami pengarah syarikat,” katanya ditemui selepas membuat aduan kepada Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat, di sini, semalam.

Menurutnya, pada 2003 penyanyi terbabit membeli sebuah Mercedes Benz berharga lebih RM400,000 diikuti kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Estima pada tahun sama.


Apek keliru tarikh latihan

Oleh Azlan Muhammad Zain
azlanmz@hmetro.com.my

SEDIA...Apek (kanan) dilihat tenang jalani latihan bersama skuad Olimpik.
SEDIA...Apek (kanan) dilihat tenang jalani latihan bersama skuad Olimpik.
KELIBAT penjaga gol negara, Khairul Fahmi Che Mat akhirnya kelihatan pada sesi latihan di Wisma Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Kelana Jaya, petang semalam selepas gagal melaporkan diri tanpa sebarang alasan bersama skuad Olimpik negara kelmarin sehingga menimbulkan keresahan pengendalinya, Ong Kim Swee.
Kapten skuad Olimpik negara itu tampil bersemangat menjalani latihan bersama-sama rakan sepasukan lain sebagai persiapan menghadapi aksi kelayakan Olimpik 2012 menentang Bahrain di Manama pada Ahad depan.
Ketika ditanya punca sebenar kegagalannya untuk melaporkan diri, Khairul Fahmi menjelaskan mungkin berlaku kesilapan komunikasi antara dirinya, Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) dan FAM sehingga menyebabkan insiden itu berlaku.

“Surat (melapor diri) sampai, namun mungkin terdapat kekeliruan mengenai tarikh sebenar saya perlu menghadirkan diri, sama ada sebelum aksi Liga Super (menentang Kuala Lumpur pada Sabtu) atau selepas itu dan sebagainya,” katanya ketika diminta mengulas dengan lebih lanjut kesilapan komunikasi itu.

 

 “Saya mendapat pelepasan tengah hari tadi (semalam). Apa yang penting adalah saya sudah hadir di sini dan tidak mempunyai sebarang masalah untuk terus memberikan fokus untuk aksi ini (menentang Bahrain),” katanya.

Dia bagaimanapun menegaskan insiden itu tidak menjejaskan semangatnya untuk terus menabur bakti kepada skuad negara serta pasukan diwakilinya, Kelantan.

“Saya hormati kontrak bersama Kelantan selain tugas besar untuk negara yang perlu digalas,” katanya yang dijangka pulang ke Kelantan hari ini bagi membantu Red Warriors menentang Kuala Lumpur dalam saingan Liga Super sebelum kembali ke pangkuan skuad Olimpik.

Khidmat Khairul Fahmi amat ditagih skuad Olimpik negara dan Kelantan selain skuad senior berikutan ketangkasannya mengawal gawang negara sehingga menjulang Piala AFF 2010 buat kali pertama dan mempertahankan pingat emas Sukan Sea 2011.


Musnah dalam 25 minit

Oleh Isma Ismail
isma@hmetro.com.my

TERUK...sebahagian rumah kedai yang terbakar.  FOTO Rosli Ahmad
TERUK...sebahagian rumah kedai yang terbakar. FOTO Rosli Ahmad
USAHA...anggota Bomba dan Penyelamat berjaya mengawal kebakaran dalam 25 minit. FOTO Rosli Ahmad
USAHA...anggota Bomba dan Penyelamat berjaya mengawal kebakaran dalam 25 minit. FOTO Rosli Ahmad
BUTTERWORTH: Sebuah tangki simpanan petroleum nyaris meletup ketika 25 rumah kedai papan hangus dalam satu kebakaran, berdekatan kompleks Penang Sentral, di sini, kira-kira jam 11.30 malam tadi.
Bagaimanapun, tindakan pantas kakitangan syarikat petroleum terbabit yang menyejukkan tangki dengan menyembur penyejuk berjaya mengurangkan risiko kejadian menjadi lebih buruk.
Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Azmi Tamat, berkata tangki berkenaan hanya kira-kira 50 meter dari tempat kejadian.

“Lima dari balai Prai, Butterworth dan Perda dikejarkan ke tempat kejadian. Jentera pertama tiba di tempat kejadian kira-kira jam 11.41 malam. Anggota bomba berjaya mengawal keadaan 25 minit kemudian,” katanya.


Menurutnya, kerugian dan punca kebakaran masih dalam siasatan manakala mangsa juga masih belum dapat dipastikan.

Difahamkan, rumah kedai berkenaan berpenghuni tetapi sehingga ini tidak dapat dipastikan sama isi rumah berkenaan berjaya menyelamatkan diri daripada kebakaran besar berkenaan.

No comments:

Post a Comment