Wednesday, January 25, 2012

TAK KAN HUKUM YANG BIASA TAK TAHU..MENUTUP KEPALA@BERTUDUNG ITU WAJIB

Kepala berkecai dihentam bunga api

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

KOTA KINABALU: Seorang lelaki maut apabila kepalanya berkecai ketika cuba memeriksa satu daripada tiga bunga api disangkakan tidak berfungsi, tetapi meletup secara tiba-tiba dalam kejadian di Taman Seputeh, Luyang, di sini, awal pagi kelmarin.
Sebelum kejadian, mangsa dikenali sebagai By Shaow Yong, 26, dikatakan menyalakan tiga bunga api berkuasa tinggi yang mampu membentuk objek di udara, berhampiran rumahnya sempena Tahun Baru Cina, kira-kira jam 12.30 tengah malam.

Dua daripada bunga api dipercayai sama jenis digunakan pihak berkuasa bagi menyambut sesuatu perayaan meletup di udara, manakala satu lagi tidak berfungsi, menyebabkan mangsa cuba melakukan pemeriksaan sebelum ia meletup.

Letupan secara tiba-tiba itu menyebabkan mangsa terpelanting beberapa meter dan ahli keluarga yang cuba memberikan bantuan terkejut apabila mendapati sebahagian daripada kepalanya hancur.


Difahamkan, bunga api berkenaan dibeli dengan harga RM500 dan dipercayai dibawa masuk secara haram dari China.


Lori bawa cecair kimia terbalik



JOHOR BAHARU: Sebuah lori tangki seberat 15 tan yang membawa muatan cecair kimia terbalik ketika pemandunya membuat pusingan U di kilometer 19, Jalan Johor Baharu-Ayer Hitam menghala ke Kulaijaya hari ini.
Dalam kejadian pada pukul 9.50 pagi itu, lori yang dipandu A Hamid Md Said, 56, dalam perjalanan dari Pasir Gudang untuk menghantar cecair kimia jenis 'caustic soda' ke sebuah kilang di Taman Teknologi di sini.

"Pemandu lori berkenaan cedera ringan di kepala dan telinganya. Punca sebenar kejadian masih disiasat," kata Ketua Polis Daerah Johor Baharu Utara, ACP Ruslan Hassan di sini hari ini.

Sementara itu, Shahrir Abu Bakar, Pengurus Pentadbiran dan Akaun, New Port Bulk Terminal Sdn Bhd, syarikat lori tangki itu berkata tiada tumpahan bahan kimia berlaku.


Beliau yang ditemui di tempat kejadian berkata bahan cecair kimia itu kebiasaanya diguna oleh pihak industri untuk merawat air. - Bernama

Tiga kesan calar pada mangsa tebusan: Polis



KUALA LUMPUR: Polis hari ini mengesahkan kanak-kanak yang menjadi mangsa tebusan seorang lelaki bersenjatakan pisau di Kampung Baru di sini pada Isnin lepas mengalami tiga kesan calar berpunca daripada pisau yang digunakan suspek sebelum polis bertindak melepaskan empat das tembakan.
Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zulkarnain Abdul Rahman berkata, kesan calar itu sudah disahkan oleh doktor yang merawat mangsa di Hospital Kuala Lumpur(HKL).

"Kesan calar itu ada dua pada bahagian dada dan satu calar di tangan sebelah kiri...kita percaya kesan itu datang dari pisau yang digunakan suspek semasa menjadikan mangsa sebagai tebusan," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Beliau berkata buat masa ini mangsa masih diberikan rawatan dan tidak dibenarkan diganggu oleh mana-mana pihak, dan polis akan menunggu keputusan daripada doktor sama ada boleh berjumpa mangsa atau sebaliknya.


Zulkarnain berkata tindakan polis melepaskan empat das tembakan pada waktu itu adalah wajar bagi menyelamatkan mangsa kerana keadaan suspek semakin agresif dan risiko keselamatan mangsa semakin meningkat. - Bernama

Pegawai bank hidup di jalanan

Oleh Abdullah Wahab
abwahab@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Sebelum ini semuanya berjalan lancar, malah kehidupan saya sebagai pegawai bank agak stabil, tetapi semuanya hancur berkecai selepas menjadi mangsa pukau sebelum dipaksa menganut agama lain,” kata lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Anwar, 30-an, di sini, semalam.
Anwar, lulusan ijazah sarjana muda kewangan dari sebuah universiti tempatan pada 1993, kini mendapatkan perlindungan di Anjung Singgah, di sini, dan kini dalam proses mencari kerja bagi membina kehidupan baru.
Dia seorang dari beberapa gelandangan berkelulusan universiti yang hidup merempat dengan mendapatkan bantuan makanan dan tempat tinggal daripada beberapa pertubuhan sukarela di ibu kota.

Menceritakan kejadian yang memusnahkan hidup dan kerjayanya, Anwar berkata, kerjaya perbankan diceburi hampir 13 tahun musnah selepas dipukau sebelum dibawa ke merata negeri termasuk negara jiran, dua tahun lalu.


Masalah itu, katanya, bermula dengan perkenalan dengan seorang mubaligh yang kerap datang berurusan di bank tempat kerjanya.

Buah hati Serina



COMEL...Serina bersama Isabella.
COMEL...Serina bersama Isabella.
KUALA LUMPUR: Pelakon, Serina Redzuawan selamat melahirkan bayi perempuan yang diberi nama Isabella Saffiya O’ Luanaigh, kira-kira jam 3.45 petang, kelmarin di Pusat Perubatan Prince Court, di sini.
Serina berkata, anak keduanya itu dilahirkan dalam keadaan normal seberat 3.3 kilogram dan hasrat suaminya, Gavin O’ Luanaigh atau nama Islamnya, Salahudin Ghafar menyaksikan anak mereka dilahirkan pada Tahun Naga tercapai.

“Salahudin memang mengimpikan Isabella dilahirkan pada Tahun Naga dan ia bertepatan dengan sambutan Tahun Baru Cina kelmarin,” katanya ketika dihubungi.
Katanya, di sebalik kelahiran Isabella, bapanya, Datuk Redzuawan Ismail atau Chef Wan adalah individu yang terkilan apabila tidak dapat bersama menyambut kelahiran anak keduanya itu.

“Kebiasaannya, ayah (Chef Wan) insan yang begitu fanatik dan gembira dengan kelahiran cucunya, namun kali ini dia tidak dapat berbuat demikian kerana berada di luar negara,” katanya.

Sementara itu, Chef Wan dalam kenyataannya menerusi facebook berkata, dia bersyukur kepada Allah s.w.t kerana Serina selamat melahirkan anak keduanya dan mereka sekeluarga gembira dengan kehadiran cahaya mata baru itu.

“Biarpun saya kecewa tidak dapat bersama, saya gembira dengan kelahiran Isabella dan dimaklumkan Serina bersama anaknya dalam keadaan sihat,” katanya.

Menurut Chef Wan, dia kini berada di Bangkok, Thailand atas urusan kerja dan tidak sabar pulang ke ibu kota membeli pakaian dan barang keperluan untuk cucu barunya.
Serina dan Salahudin yang bernikah pada 1 Januari 2010 sebelum ini dikurniakan seorang anak, Tristan yang berusia setahun lima bulan.

Rintihan pilu minta tolong

Oleh Iskandar Shah Mohamed
iskandar@hmetro.com.my

REMUK...keadaan dua kereta dalam kemalangan yang menyebabkan tiga maut.
REMUK...keadaan dua kereta dalam kemalangan yang menyebabkan tiga maut.
MANTIN: “Sebaik terdengar bunyi letupan, saya melihat pemandu daripada dua kenderaan yang bertembung merintih meminta pertolongan.
“Melihat keadaan ngeri itu, saya membantu mengeluarkan empat penumpang termasuk kanak-kanak perempuan yang cedera,” kata kakitangan Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn Bhd (Sains), Zakaria Mohd Fazir, 23, yang membaiki paip pecah bersama beberapa rakan lain menyaksi kemalangan di Jalan Mantin-Kajang, berdekatan Kolej Tuanku Jaafar, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu pasangan suami isteri berkenaan, Lim Fong Len, 70-an, dan Chong Yoon Ying, 56, dalam perjalanan ke rumah saudara mereka di Puchong, Selangor bagi meraikan perayaan Tahun Baru Cina.
Selain kedua-dua mangsa, kereta Toyota Vios dipandu anak lelaki mereka berusia lingkungan 30-an itu dinaiki menantu, 40-an dan cucu perempuan mereka berusia tiga tahun.

Kereta lima sekeluarga dari Mantin ke Kajang itu berlanggar dengan kereta Proton Saga dari arah bertentangan menyebabkan kedua-dua pemandu tersepit. Kemalangan itu mengakibatkan pemandu kereta Proton Saga, Tee Chan Hen, 23, mati di tempat kejadian.

Pasangan suami isteri terbabit pula disahkan meninggal dunia ketika diberikan rawatan di Klinik Kesihatan Mantin dan Hospital Tuanku Jaafar Seremban. Sementara itu, jurucakap polis berkata, pihaknya masih menyiasat punca kejadian dan ketiga-tiga mayat mangsa dibawa ke Bilik Mayat HTJS untuk bedah siasat.

Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd Yusoff Awang mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian berkenaan.

No comments:

Post a Comment