Wednesday, January 25, 2012

PERLU ADA PENJAGA PANTAI@PENYELAMAT2 YANG BERTAULIAH SERTA MAHIR BAB LAUT...CEKAP BERENANG DAN ALAT2 PENYELAMAT YANG CUKUP...

20 juta rokok seludup dirampas


Semua negara Eropah bekerjasama mencegah penyeludupan rokok haram. - Gambar hiasan


ATHENS, Greece - Pihak berkuasa Greece kelmarin menyatakan mereka merampas sekitar 20 juta rokok seludup daripada beberapa buah kontena yang tiba dari Malaysia di Pelabuhan Piraeus di sini, lapor agensi berita AFP semalam.
Pihak berkuasa Greece dalam satu kenyataan memberitahu, rampasan besar itu dibuat pada Jumaat lalu ekoran maklumat daripada pihak berkuasa Britain.
Menurut pihak berkuasa Greece, setakat ini, polis masih menyiasat pihak penerima kargo berkenaan selepas nama yang tercatat pada dokumen pengangkutan didapati palsu.
Kenyataan itu menyatakan bahawa rokok yang dirampas itu adalah daripada jenama Jack Man dan Walton, dua jenama rokok yang tidak memiliki persijilan atau kebenaran untuk diedarkan di Eropah.


Rintihan sayu Fifi ketika ditawan


FIFI RAMADHANI yang dapat diselamatkan dari menjadi tebusan seorang penagih dadah masih kelihatan lemah ketika ditemui di Hospital Kuala Lumpur semalam. Turut kelihatan ibunya, Santi (kiri).


KUALA LUMPUR – Mangsa tebusan, Fifi Ramadhani Syafruddin hanya mampu merintih dan merayu kepada seorang lelaki bogel dan bersenjatakan pisau agar tidak membunuhnya sepanjang enam jam dia dijadikan tawanan di rumah sendiri kelmarin.
Bapa mangsa, Syafruddin Marlis, 47, memberitahu, dia masih teringat bagaimana keadaan mencemaskan itu berlaku ketika hanya mereka bertiga berada di rumah yang terletak di Lorong Raja Muda Musa, Kampung Baru di sini.
Katanya, dia dapat mendengar rintihan dan rayuan anaknya minta dilepaskan suspek yang merupakan penagih dadah jenis syabu terbabit.
“Anak saya kerap mengatakan jangan bunuh, jangan mengapa-apakan dia dan minta dilepaskan sambil tidak henti-henti menangis. Saya yang tidak mampu melawan kerana kudung kaki sebelah kanan juga merayu perkara yang sama.
“Rayuan kami tidak diendahkan dan suspek memberi amaran supaya tidak mendekatinya jika tidak mahu kami dibunuh,” ceritanya ketika ditemui.

Tiga lemas di pantai Desaru


JENAZAH Mohamad Izzuddin dan Mohamad Aqhmal yang ditemui lemas di pantai Tanjung Buloh, Desaru dibawa menaiki van untuk dikebumikan di Ulu Tiram, Johor Bahru kelmarin.


KOTA TINGGI – Seorang wanita tidak menyangka akan kehilangan dua anaknya sekali gus apabila mereka ditemui lemas ketika sedang mandi-manda di pantai Tanjung Buloh, Sedili Kecil dekat Desaru di sini kelmarin.
Kejadian pukul 2.30 petang itu mengakibatkan Mohamad Izzuddin Sanudin, 12, dan Mohamad Aqhmal, (gambar kecil) 21, dari Ulu Tiram, Johor Bahru mati selepas ditemui dalam keadaan terapung oleh orang ramai.
Sebelum kejadian, mangsa bersama ibu, Norhayati Ibrahim, 43, bapa, Sanudin Abu, 45, dan empat beradik lain tiba di situ untuk berkelah sejak pagi.
Bagaimanapun, menurut Norhayati, ketika asyik mandi, mereka dikejutkan dengan kejadian seorang kanak-kanak lain yang lemas. Kanak-kanak itu bagaimanapun dapat diselamatkan.

Tiga maut kereta bertembung


ANGGOTA polis melihat keadaan dua buah kereta yang remuk selepas
bertembung hingga mengakibatkan tiga maut di Nilai, Negeri Sembilan semalam.


NILAI - Tiga maut termasuk satu pasangan suami isteri selepas kereta jenis Toyota Vios yang dinaiki mereka bertembung dengan sebuah kereta jenis Proton Saga di Jalan Mantin-Beranang di sini semalam.
Kejadian pukul 12.30 tengah hari itu mengakibatkan Lim Fong Len, 74, dan isterinya, Chong Yoon Ying, 57, maut. Mereka merupakan penumpang belakang kereta Toyota Vios itu.
Turut maut ialah pemandu Proton Saga, Tee Chan Hen, 23.
Tiga lagi mangsa dalam kereta Toyota Vios terbabit termasuk pemandu dan seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun dilaporkan parah.
Seorang saksi, Zakaria Mohd. Kadir, 23, berkata, ketika kejadian dia bersama tiga lagi rakannya sedang melakukan kerja-kerja membaiki paip bocor di tepi jalan berkenaan.

18 rumah rosak dilanda ribut

IPOH - Sebanyak 18 rumah rosak teruk manakala empat lagi serta sebuah sekolah agama rakyat (SAR) hampir ranap dihempap pokok besar apabila ribut melanda Kampung Ulu Chemor dekat sini malam kelmarin.
Bumbung sebahagian besar rumah terbabit rosak ekoran angin kencang yang bermula pukul 7 malam hingga 9 malam.
Seorang murid SAR al-Ansari Ulu Chemor, Ubaidilah Mohd. Zamri, 12, cedera di muka akibat terkena batu yang melayang ketika menyelamatkan diri selepas bumbung sekolahnya diterbangkan angin.
"Kami berehat dalam bangunan sekolah, tiba-tiba semua bumbung tercabut dan diterbangkan angin, kami lari lintang-pukang menyelamatkan diri dan saya rasa ada sesuatu terkena muka saya," katanya yang merawat lukanya dengan minyak gamat.

Ibu bimbang keselamatan anak gadis lari ikut tomboy




KEMAMAN – Ibu kepada seorang gadis sunti berusia 15 tahun yang didakwa melarikan diri dari rumah mengikut kekasihnya yang merupakan seorang ‘tomboy’ berusia 19 tahun mula bimbang dengan keselamatan anak keduanya itu.
Anita Othman, 44, dari Bandar Chukai berkata, sejak meninggalkan rumah pada 9 Januari lalu, Wan Suhana Wan Rohin (gambar kecil) yang bersekolah di tingkatan tiga langsung tidak dapat dihubungi malah usahanya untuk menjejakinya sehingga ke Kuantan dan Pekan di Pahang tidak berhasil.
“Saya sudah bertanya kepada beberapa orang dan bomoh, mereka kata anak saya masih hidup tetapi tidak tahu di mana dia berada ketika ini.
“Apa yang saya bimbangkan adalah keselamatannya. Saya sendiri tidak tahu bagaimana keadaannya dan di mana dia tinggal,” jelasnya ketika dihubungi kelmarin.



Menara Big Ben di London condong


Bangunan jam Big Ben (kanan) di London kelihatan dalam gambar yang dirakamkan pada Isnin lalu.


LONDON, Britain - Menara jam yang terletak di Istana Westminster dan digelar Big Ben didapati condong manakala media tempatan kelmarin melaporkan bangunan Parlimen Britain pula semakin mengelincir ke dalam Sungai Thames di sini.
Menara setinggi 96 meter itu yang menjadi mercu tanda bandar raya ini didapati condong sekitar 46 sentimeter ke kiri puncaknya.
Perkembangan membimbangkan itu mendorong suruhanjaya Dewan Perwakilan yang bertanggungjawab menyelia bangunan Parlimen dan kawasan sekitarnya sejak kurun ke-19 mengadakan satu pertemuan pada Isnin depan bagi membincangkan isu tersebut.
Media tempatan melaporkan suruhanjaya berkenaan akan membincangkan laporan juruukur yang mencadangkan anggota-anggota Parlimen berpindah manakala kerja-kerja membaiki kerosakan tersebut dianggar mencecah £1 bilion (RM4.8 bilion).
Namun, seorang jurucakap suruhanjaya itu menafikan terdapat laporan juruukur manakala pertemuan tersebut diadakan bagi menubuhkan satu kumpulan untuk menyelidik proses membaiki dan menyelia bangunan tersebut pada masa panjang.
Jurucakap berkenaan turut memberitahu, bangunan tersebut dipercayai condong sejak ia dibina pada tahun 1859.
Mengulas tentang isu sama, seorang pakar pembinaan pula berkata, perkara tersebut tidak membimbangkan kerana ia mengambil masa 1,000 tahun sebelum Big Ben condong pada sudut yang menyebabkan menara berkenaan berisiko untuk tumbang. - Reuters

No comments:

Post a Comment