Sunday, April 1, 2012

AJAL DALAM ILMU ALLAH...TAATLAH PADA ALLAH...BERHATI2LAH

Masjid ‘terapung’

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque, Norul Awatif Romli dan Mohamad Naufal Mohamad Idris
am@hmetro.com.my

BASAH...solat Jumaat  disempurnakan 
di tingkat satu dan dua Masjid Ar-Rahimiah selepas dewan solat utama dinaiki air, semalam.
BASAH...solat Jumaat disempurnakan di tingkat satu dan dua Masjid Ar-Rahimiah selepas dewan solat utama dinaiki air, semalam.
KLANG: Jemaah Masjid Ar-Rahimiah, di sini, terpaksa menunaikan solat Jumaat di tingkat satu dan tingkat dua masjid berkenaan selepas dewan solat utama dipenuhi air akibat banjir kilat, semalam.
Timbalan Nazir Masjid, Jaafar Samsuddin berkata, dewan solat utama masjid dipenuhi air akibat hujan lebat menyebabkan air longkang dan air dari bukit berhampiran melimpah.

Katanya, kerugian dianggarkan RM800,000 kerana permaidani dewan solat perlu diganti baru selain peralatan audio yang rosak ditenggelami air.
“Selain itu, perpustakaan yang menempatkan buku bacaan dan kitab serta bilik imam dimasuki air.

“Buat sementara waktu, solat dan aktiviti keagamaan diadakan di tingkat satu dan dua masjid sehingga permaidani baru siap dipasang,” katanya ketika ditemui, semalam.

Jaafar berkata, pihaknya sudah membina tembok simen di depan dewan solat bagi menghalang air memasuki dewan solat selepas kejadian sama berlaku beberapa tahun lalu.

Namun, kali ini pengurusan memecahkan tembok simen berkenaan bagi membolehkan air yang bertakung dalam dewan solat dikeluarkan.

Katanya, pengurusan masjid sudah beberapa kali mengutarakan masalah dihadapi kepada pihak berkuasa tempatan (PBT), namun masalah sama masih berulang.
Menurutnya, buat sementara waktu, satu tembok yang lebih tinggi dibina di dewan solat utama bagi mengatasi masalah berkenaan supaya tidak berulang.

‘2 kereta saya tenggelam’

KLANG: “Saya tidak sangka hujan lebat diselangi bunyi guruh kuat awal pagi semalam menyebabkan banjir kilat yang teruk di kawasan perumahan sehingga mengakibatkan dua kereta saya ditenggelami air.
“Air naik cepat selain mengalir deras menyebabkan saya tidak sempat berbuat apa-apa serta melihat kawasan sekeliling rumah dinaiki air,” kata Mohd Azhar Mat, 42, penduduk apartmen Bayu Perdana, di sini, mengenai banjir kilat, semalam.

Sementara itu, seorang pemilik kedai aksesori kereta di Jalan Batu Unjur 8, di sini, kerugian kira-kira RM200,000 selepas kedainya ditenggelami air dalam kejadian sama dan memusnahkan kebanyakan aksesori di ruang pameran.
Pemilik kedai, Kiu Kwang Hui, 32, mendakwa mula menyedari kedainya dinaiki air kira-kira paras lutut, pada jam 5 pagi

Mayat bayi kepala pecah dalam longkang

KUALA LUMPUR: Hanya sehari selepas penemuan janin berusia empat bulan tanpa kepala di loji kumbahan berhampiran Projek Perumahan Rakyat (PPR) Beringin, Jinjang, seorang lagi bayi lelaki ditemui mati dalam keadaan menyedihkan selepas kepalanya pecah dipercayai terhantuk pada dinding longkang ketika dihanyutkan arus di longkang PPR Intan Baiduri, Jinjang, di sini, semalam.
Kejadian menyayat hati itu disedari seorang pekerja kontrak membersih sampah yang terlihat mayat bayi terbabit terapung dalam longkang berhampiran tasik taman rekreasi di PPR Intan Baiduri, jam 10.30 pagi.

Pekerja terbabit, Rafu’si Ahmad, 40 tahun, berkata individu yang melakukan perbuatan terbabit kejam dan tidak berperikemanusiaan kerana membuang bayi itu.
“Hati saya tersentuh dan berasa kasihan ketika melihat keadaan mayat bayi itu.

“Sepanjang dua tahun bekerja di sini, ia kali pertama menyaksikan kejadian pembuangan bayi dan lebih menyedihkan bayi itu ditemui dalam keadaan menyedihkan,” katanya.

Menceritakan semula kejadian itu, Rafu’si berkata, dia terkejut apabila melihat seorang bayi ketika melakukan kerja pembersihan di kawasan itu, malah menyangka bayi itu anak patung yang tersangkut di dalam perangkap sampah.

Menurutnya, perasaan ingin tahu yang kuat menyebabkan dia mengangkat objek yang seakan-akan bayi itu menggunakan penyauk dan terkejut apabila mendapati objek itu bertali pusat dan berkaki.

“Saya berlari mendapatkan seorang lelaki yang memancing di tasik berkenaan sebelum memaklumkan kejadian itu kepadanya.
“Kami berpatah semula ke tempat kejadian dan meminta bantuan penduduk yang kemudian menghubungi polis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, mayat bayi lelaki dipercayai baru dilahirkan itu ditemui bersama uri tersangkut di dalam perangkap sampah dalam longkang di PPR Intan Baiduri oleh seorang pekerja kontrak membersih sampah.

Menurutnya, mayat bayi cukup sifat itu pecah di kepala dipercayai akibat terhantuk pada dinding konkrit ketika dihanyutkan arus air.

“Kami percaya bayi itu dibuang tidak kurang dari 24 jam dan mayatnya dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk pemeriksaan lanjut.

“Siasatan dilakukan mengikut Seksyen 318, Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dan orang ramai yang mempunyai maklumat kejadian itu boleh menghubungi balai polis berhampiran,” katanya.

Dirasuk 40 kali sehari

Oleh Muhamaad Razis Ismail & Zulkifli Che Abdullah
am@hmetro.com.my

KOTA BHARU: “Ketika dirasuk, saya pernah memanjat pokok ubi kayu di belakang rumah seperti kera dan anehnya batang pokok itu tidak patah,” kata Suhaini Abdul Aziz, 30, yang menderita terkena sihir sejak Oktober tahun lalu.
Suri rumah itu juga mengakui pernah cuba mencekik anaknya sendiri, terjun tingkap dan berlari keluar meninggalkan rumah selain menyembah barangan berwarna kuning serta meracau dalam bahasa Siam, malah berperwatakan seperti orang tua.

Katanya, masalah misteri itu berlaku selepas 40 hari ibunya meninggal dunia pada Oktober tahun lalu dan selepas berkahwin dengan suami baru sebelum berlarutan sehingga kini.

“Sejak disihir, apabila ada ‘benda’ memasuki badan, saya hanya mampu bercakap di dalam hati kerana dikunci di dalam, seolah-olah dikawal seseorang,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Mani, Kuala Besar, di sini.


Menurutnya, sebelum dirasuk dia boleh merasa beberapa tanda awal sebelum mendakwa ada ‘benda’ misteri yang akan memasuki tubuhnya.

Nyawa kalis peluru

Oleh Ravale Savarinathan
am@hmetro.com.my

TELUK INTAN: Seorang tauke ayam terselamat daripada maut buat kali kedua apabila tembakan dipercayai dilepaskan pembunuh upahan hanya mencederakan pipinya dalam kejadian berhampiran rumahnya di Hutan melintang di sini, awal pagi semalam.
K Sooria Theymudu, 40, sebelum ini pernah cedera di pergelangan tangan ditembak seorang lelaki di hadapan rumahnya di Jalan Feri, Simpang Empat, di sini, pada 20 Oktober tahun lalu. Semalam, dia sekali lagi bernasib baik apabila tembakan dalam serangan mendadak jam 6.30 pagi itu hanya melukakan pipinya walaupun ditembak bertalu-talu oleh penjenayah dari jarak dekat.

Bagaimanapun, serangan semalam meragut nyawa pekerjanya, warga Bangladesh, Md Masum Sheik Md Surat Ali, 30, apabila tembakan mengenai bahu dan perut lelaki itu menyebabkannya maut di tempat kejadian.

Timbalan Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Superintendan Mohd Zaki Harun berkata, kejadian berlaku ketika Sooria dan pekerjanya menaiki van dari rumah ke Taman Seri Bernam di sini, untuk mengambil seorang lagi pekerja yang tinggal di taman berkenaan.

Beliau berkata, seorang lelaki tidak dikenali tiba-tiba keluar dari sebuah kereta dan melepaskan tiga das tembakan ketika van dipandu Sooria memasuki taman berkenaan.

“Satu daripada tembakan itu mengenai pipi Sooria manakala dua das lagi tembakan mengenai perut serta baru pekerja warga Bangladesh itu.


“Sebaik melepaskan tembakan suspek melarikan diri dengan kereta. Lelaki Bangladesh itu mati di tempat kejadian manakala Sooria cedera di pipi,” katanya.

Menurutnya, mayat mangsa dihantar ke Unit Forensik Hospital Teluk Intan (HTI) untuk dibedah siasat manakala Sooria dirawat di hospital sama.

“Polis kini memburu penjenayah terbabit dan menyiasat kes itu mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

“Mereka yang menyaksikan kejadian atau mempunyai maklumat diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Asisten Superintanden Sanusi Salleh di talian 05-6299222 atau balai polis berhampiran,” katanya.

Angkara peragut bermotosikal

Oleh Siti Fatimah Hassan
sfhassan@hmetro.com.my

KOTA BHARU: “Walaupun motosikal sedang bergerak, peragut itu masih sempat menghulurkan tangan untuk mengambil beg tangan dalam raga motosikal menyebabkan motosikal ditunggang hilang kawalan lalu terjatuh,” kata Siti Esah Mohd Noor, 33, yang trauma selepas menjadi mangsa ragut dalam kejadian di Kampung Chepa, dekat sini, pagi kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 pagi itu, Siti Esah bersama rakannya, Rokiah Salleh, 53, menunggang motosikal dari rumahnya di Pasir Tumboh ke Pengkalan Chepa.

Menurutnya, dia tidak menyangka peragut terbabit sanggup berbuat apa saja untuk melarikan beg tangannya.

Katanya, dia pada mulanya tidak sedar ketika dihampiri seorang lelaki hingga ternampak tangan yang mencapai begnya. “Saya tidak sedar ada seorang lelaki menunggang motosikal menghampiri sehingga tiba-tiba dia mencapai beg dalam raga motosikal.

“Saya tidak melawan kerana menunggang motosikal sebelum gagal mengawal lalu terjatuh. Akibatnya, saya luka teruk dan lebam di beberapa bahagian badan manakala rakan pula luka ringan,” katanya.

Terdahulu, Siti Esah menerima kunjungan Ketua Puteri Umno Kubang Kerian, Azlinda Alis yang melawat dan bertanya khabar.


Siti Esah berkata, walaupun cedera, dia bersyukur kerana berjaya mendapatkan semula beg tangannya yang mengandungi wang tunai RM300 dan sebuah telefon bimbit selepas peragut terbabit terbabas dan jatuh sebelum melarikan diri.

Sementara itu, Azlinda berkata, pihaknya kesal dengan kejadian ragut itu dan memohon polis mempertingkatkan rondaan di sekitar kawasan berkenaan.

“Saya juga memohon pondok polis bukan saja ditempatkan di kawasan bandar tetapi juga di kampung yang turut berlaku pelbagai jenayah termasuk ragut,” katanya.

Kena bijak tepis ‘offer’

Oleh HADZLAN HASSAN, RIADZ RADZI, SHAKILAWATI ABD RAHMAN, RUDY IMRAN SHAMSUDDIN dan SHAMRAN SARAHAN
metahad@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Pantang melihat ada artis baru memiliki pakej lengkap sebagai wanita idaman, segelintir orang kenamaan (VIP), pengarah, penerbit dan promoter konsert berlumba-lumba menjerat artis terbabit dengan pelbagai umpan seperti kemewahan dan kejayaan segera dalam industri seni tanah air.
Dasar lelaki hidung belang, mereka tidak mampu menahan naluri seks luar biasa sebaik menyedari kehadiran artis baru berwajah cantik, kulit putih gebu dan badan menggiurkan, sekali gus giat pasang jerat. Jika tersilap langkah, boleh tergadai maruah. Itu risiko dihadapi artis wanita, terutama artis baru ‘bergetah’ yang terdedah dengan gangguan seksual dalam meneruskan karier seni mereka.

Memang ada pepatah, kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai, namun perkembangan negatif seperti itu sebenarnya tidak harus kekal dalam industri hiburan tanah air yang boleh mencerminkan imej tidak baik pada mata masyarakat.


Ikuti pengalaman Neelofa, Hanez Suraya, Nas Adila, Fiza Elite dan Ani Mayuni yang pernah berdepan gangguan seksual sepanjang karier mereka.

1 maut, 20 terselamat



REMUK... keadaan lori yang terbabit kemalangan.
REMUK... keadaan lori yang terbabit kemalangan.
IPOH : Seramai 20 pelancong nyaris maut apabila sebuah lori 18 tan merempuh belakang sebuah bas persiaran yang berhenti di lorong kecemasan kerana mengalami kerosakan awal pagi semalam.
Kemalangan ngeri kira-kira jam 5.30 pagi di kilometer 274 (U), Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran tol Jelapang di sini, bagaimanapun meragut nyawa seorang kelindan lori, Jamri Abu Bakar, 35. Mangsa dari Johor Bharu dipercayai mengalami cedera parah di kepala dan anggota badan.

Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah Ipoh, Deputi Suprintendan Wan Sharudddin Wan Omar berkata kemalangan membabit dua kenderaan berkenaan menyebabkan seorang kelindan lori terbunuh di tempat kejadian. Menurut beliau, lori yang membawa muatan pelbagai barang keperluan harian milik sebuah syarikat membeli-belah terkemuka tempatan itu dipercayai dalam perjalanan dari Klang menghala ke Sungai Petani sebelum berlanggar dengan bas persiaran berkenaan.
“Bas yang membawa lebih kurang 20 penumpang itu dari Singapura menuju ke Pulau Pinang dipercayai berhenti di lorong kecemasan kira-kira 10 kilometer daripada tol selepas mengalami kerosakan akibat tali kipas putus.

“Setiba di tempat kejadian, lori itu yang menyangka bas berkenaan mengalami kerosakan merempuh belakang bas menyebabkan kelindannya tersepit di sebelah tempat duduk pemandu,” katanya.

Kata beliau, akibat insiden itu mangsa meninggal dunia di tempat kejadian dan dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) untuk dibedah siasat.

2 mati kena karan

Oleh ADNAN MOHAMAD
am@hmetro.com.my

TEMPAT KEJADIAN... Che Musa bersama beberapa penduduk menunjukkan tempat dua mangsa maut selepas terkena renjatan elektrik, semalam.
TEMPAT KEJADIAN... Che Musa bersama beberapa penduduk menunjukkan tempat dua mangsa maut selepas terkena renjatan elektrik, semalam.
TANAH MERAH: Hasrat dua sahabat memasang bendera sebuah parti politik yang diikat pada buluh di papan tanda amaran talian voltan tinggi milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) Kelantan berakhir dengan tragedi apabila maut selepas terkena renjatan elektrik di Kampung Tengah Bukit Panau, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12 tengah malam, Rosli Husssin, 47, dari Kampung Tengah Bukit Panau dan Mohd Daisan Ibrahim, 37, dari Kampung Kusial Baru, di sini, dikatakan tercampak dan meninggal dunia di tempat kejadian selepas terkena renjatan elektrik akibat buluh digunakan bersentuhan dengan kabel elektrik TNB berkuasa 500 kiloVolt (kV).
Sebelum kejadian, Rosli dan Mohd Daisan, masing-masing bekerja sebagai kakitangan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) Tanah Merah dan penoreh getah, pergi ke kawasan papan tanda itu bersama tiga lagi rakan dengan membawa sebatang buluh sepanjang 12 meter yang dipercayai baru ditebang.

Ketika cuba mengikat buluh itu pada papan tanda berkenaan, ia bersentuhan dengan kabel elektrik TNB yang berada pada ketinggian sembilan meter, menyebabkan mereka terkena renjatan elektrik.


Mayat mangsa dibawa ke Hospital Tanah Merah untuk dibedah siasat sebelum dituntut keluarga masing-masing untuk dikebumikan, petang semalam.

No comments:

Post a Comment