Saturday, June 30, 2012

DUNIA MAKIN CANGGIH...SYURGA TIDAK TERFIKIR DAN TERGAMBAR KEHEBATANNYAN....MAKA REBUTLAH DENGAN KETAKWAAN

Kapal layar dikendalikan menerusi iPad


KAPAL layar Adastra berlabuh di Pelabuhan Manila di Manila, Filipina semalam.


MANILA, Filipina - Sebuah kapal layar futuristik berharga AS$15 juta (RM47.7 juta) milik seorang ahli perniagaan perkapalan Hong Kong telah berlabuh di Pelabuhan Manila di sini semalam.
Berbentuk seperti sebuah kapal angkasa, kapal persiaran mewah sepanjang 42.5 meter yang diberi nama Adastra itu memiliki dua lunjuran besar.
Adastra diperbuat daripada gentian karbon dan Kevlar bagi menjadikan kapal berkenaan ringan.
Syarikat reka bentuk kapal layar, John Shuttleworth Yacht Designs Ltd menyatakan kapal tersebut amat canggih dan ia boleh dikendalikan dengan menggunakan sebuah komputer tablet iPad.
Akhbar South China Morning Post melaporkan pada awal bulan ini bahawa Adastra dibina di Zhuhai, China oleh firma Australia, McConaghy untuk usahawan, Anthony Marder.
Marder memberitahu akhbar berkenaan bahawa kapal tersebut berlabuh di sini untuk kerja-kerja pelarasan sebelum ia melakukan pelayaran ke seluruh dunia. - Agensi

Perniagaan sewa kereta kebal


SEORANG pengunjung mengendalikan sebuah kereta kebal di Kasota pada 9 Jun lalu.


KASOTA, Minnesota - Sebuah syarikat, Drive-a-Tank menawarkan kepada para pengunjung peluang mengendalikan kereta kebal tentera dan kenderaan perisai lain di sebuah kuari batu kapur di sini.
Para pengunjung itu turut dibenarkan untuk merempuh kereta lama seperti dalam filem Hollywood dengan menggunakan kereta kebal.
"Pengalaman memandu kereta kebal sungguh hebat," kata seorang pemuda berusia 19 tahun dari Connecticut selepas dia menggelek sebuah kereta dengan kereta kebal yang dipandunya pada minggu lalu.
Pemilik syarikat tersebut, Tony Borglum yang merupakan seorang kontraktor peralatan berat membuka perniagaan itu tiga tahun lalu selepas melihat perniagaan yang sama ketika melawat England.
Dia membeli sebanyak 11 kereta kebal era Perang Dingin untuk disewa oleh orang ramai di kawasan seluas 8 hektar di sini, 80 kilometer ke barat daya Minneapolis, Amerika Syarikat.
Pakej asas Drive-a-Tank berharga AS$399 (RM1,270) termasuk memandu sebuah kereta kebal dan menembak mesingan.
Para pengunjung yang mahu meremukkan sebuah kereta perlu membayar caj tambahan sebanyak AS$549 (RM1,748).
Bayaran sekitar AS$3,500 (RM11,145) dikenakan jika mereka memandu kereta kebal untuk merempuh sebuah rumah treler. - Agensi

Gajah mati dilanggar trak


SEEKOR gajah yang mati diangkut dengan menggunakan kren dekat jejambat Mahamaya di sempadan daerah Noida-Delhi semalam.


NEW DELHI, India - Seekor gajah mati manakala seekor lagi cedera selepas dilanggar sebuah trak dekat jejambat Mahamaya di sempadan daerah Noida-Delhi di sini pada pukul 5.30 pagi waktu tempatan semalam.
Menurut polis, kedua-dua gajah itu dalam perjalanan pulang bersama beberapa penjaganya selepas haiwan tersebut dipamerkan pada satu majlis perkahwinan dekat sini.
Saksi-saksi berkata, pemandu trak itu memandu laju sehingga melanggar belakang dua haiwan tersebut.
Beberapa penjaga haiwan itu turut cedera dan dihantar ke hospital untuk dirawat.
Pemandu trak yang melarikan diri dari tempat kejadian kini diburu polis.
Sebuah kren kemudian digunakan untuk mengalihkan bangkai gajah itu. - Agensi

Melapah ular tedung untuk dijual di Bantul


HEMPEDU ular tedung dikumpulkan dalam sebuah bekas.


BANTUL, Indonesia - Beberapa pekerja melapah dan memotong ular tedung di sebuah gudang di sini bagi menyara kehidupan mereka.
Seorang pekerja pernah memotong dan melapah antara 10 hingga 300 ekor ular tedung berbisa sehari.
Hempedu, daging dan beberapa bahagian lain ular tersebut dibeli oleh pemilik-pemilik restoran di sekitar Yogyakarta untuk dijadikan makanan. - Agensi

Dibunuh angkara tolak lamaran

MAYAT Yoga ditutup dengan plastik di tingkat sembilan Apartmen Mesra Prima, Kampung Ampang Campuran, Selangor selepas dibakar malam kelmarin.


AMPANG JAYA - Seorang gadis yang baru dua minggu mengikat tali pertunangan dibunuh kejam apabila dia diserang sebelum dibakar hidup-hidup di depan pintu rumahnya di tingkat sembilan Apartmen Mesra Prima, Kampung Ampang Campuran di sini kelmarin.
Dalam kejadian menyayat hati pada pukul 9.30 malam itu, mangsa P. Yoga Ambiga, 27, seorang kerani sebuah bank di Medan Pasar, Kuala Lumpur mati dalam keadaan seluruh badannya bertukar putih akibat melecur seratus peratus.
Mangsa cuba diselamatkan oleh jiran namun gagal. Sebelum diserang, Yoga yang membawa bungkusan makanan mahu membuka pintu rumah tetapi terlebih dahulu diserang dan dibakar oleh tiga suspek.
Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Superintendan Md. Nazri Zawawi berkata, selepas diserang dari belakang, sekumpulan suspek terus menyimbah sejenis cecair dipercayai minyak tanah ke badan mangsa sebelum mencucuh api.
"Tidak sampai lima minit badan mangsa hangus terbakar. Mangsa sempat menjerit namun jiran-jiran gagal menyelamatkan mangsa kerana badannya terbakar sepenuhnya," kata beliau ketika dihubungi.

Osman Kering meninggal dunia


MOHAMMAD AL-ANAS (kanan) melihat wajah ayahnya buat kali terakhir selepas disembahyangkan di Masjid Al-Najihin, Bandar Seri Permaisuri, Cheras semalam.


KUALA LUMPUR – Pelakon dan pelawak, Osman Kering atau nama sebenarnya Osman Kassim (gambar kecil), 59, menghembuskan nafas terakhirnya di Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) di sini pada pukul 3.45 petang semalam.
Allahyarham yang menghidap penyakit batuk kering sejak beberapa tahun lalu meninggal dunia akibat kegagalan organ dalamannya berfungsi.
Menurut anak sulung Allahyarham, Mohammad Al- Anas, 28, bapanya mengalami bengkak pada bahagian otak sejak Isnin lalu dan ia semakin teruk sejak beberapa hari lepas.
“Doktor beritahu bengkak tersebut disebabkan aliran darah dan oksigen tidak sampai ke otaknya dengan baik.
“Selain itu, paru-parunya berfungsi sebelah sahaja manakala sebelah lagi sudah lama rosak,” katanya ketika ditemui.

Nahas ngeri ragut tiga nyawa


ORANG ramai cuba mengeluarkan salah seorang mangsa yang tersepit dalam kemalangan yang meragut tiga nyawa di Kilometer 61 Jalan Kuantan-Segamat dekat Paloh Hinai, Pekan malam kelmarin.


PEKAN – Tiga pemandu maut dan tiga lagi cedera dalam kemalangan ngeri membabitkan empat kenderaan di Kilometer 61 Jalan Kuantan-Segamat dekat Paloh Hinai di sini kelmarin.
Kejadian pukul 9.45 malam itu mengakibatkan pemandu kenderaan pacuan empat roda (4WD) jenis Mazda, Tang Wai Hoong, 48; pemandu van jenis Nissan Vanette, Talib Yahya, 54, dan pemandu lori tangki, K. Chalaparmal, 50, maut akibat kecederaan parah.
Mangsa yang cedera pula termasuk kelindan lori tangki berkenaan, B. Sivasankaran, 28; seorang penumpang van dan pemandu kereta jenis Proton Waja yang belum dikenal pasti.
Ketua Polis Daerah Pekan, Superintendan Yahaya Othman berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila Talib yang dalam perjalanan dari Segamat ke Kuantan cuba memotong beberapa buah kenderaan tetapi gagal.
“Talib yang gagal masuk ke laluan asal kemudian bertembung dengan lori tangki tersebut menyebabkan Chalaparmal hailang kawalan. Lori itu kemudian melambung ke atas 4WD dipandu Wai Hoong yang berada di laluan menghala ke Kuantan.
“Lori tangki itu kemudian terbalik merentangi jalan di laluan menghala ke Kuantan sebelum ia dirempuh kereta Proton Waja yang gagal mengelak,” katanya.

Rayu bina semula rumah terbakar


IBRAHIM termenung di luar setor tempat tidurnya bersebelahan rumahnya yang terbakar di Kampung Masjid Lama, Lepai, Pokok Sena semalam.


POKOK SENA - Seorang warga emas di Kampung Masjid Lama, Lepai di sini terpaksa menghabiskan sisa usianya tinggal dalam setor selepas rumahnya terbakar pada Mac lalu.
Ibrahim Hashim, 69, tinggal di situ bersama tiga anak lelakinya, Abd. Aziz, 46, Mohd. Nazri, 40, dan seorang anaknya yang mengalami sakit mental, Abd. Rashid, 45.
Menurutnya, dia tiada pilihan selain terpaksa berteduh di dalam setor terletak di sebelah rumahnya memandangkan kebakaran pada 6 Mac lalu memusnahkan keseluruhan rumah berstruktur kayu itu.
"Dahulu bilik itu dijadikan setor, tetapi kini tempat tidur kerana rumah yang terbakar belum dibaiki. Walaupun kurang selesa, kami terpaksa berkongsi empat beranak," katanya di sini semalam.

No comments:

Post a Comment