Sunday, June 24, 2012

KADANG AYAH TAK PENTING DALAM HIDUP KITA.....KERANA SILAP MEMAHAMI HADIS ...KEEMPAT BARU AYAH ITU DARI SEGI PERKHIDMATAN...TAPI DARI PENGHORMATAN SAMA@SETARAF....TIADA JUADAH NAK DIMASAK JIKA TIDAK DISEDIA OLEH AYAH@BEKERJA MENCARI MAKAN...KECUALI SUAMI ISTERI KERJA...SEBAB MAKAN MINUM TANGGUNGAN AYAH

Penumbuk balas budi

Oleh Raja Noraina Raja Rahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Niat murni seorang wanita memberi sedekah 50 sen kepada lelaki bertongkat yang menyamar sebagai peminta sedekah mengundang padah apabila lehernya dijerut dan ditumbuk di muka sehingga pengsan oleh pengemis terbabit sebelum wang tunai dan telefon bimbitnya dicuri.
Mangsa, Nurhayati Kamisan, 28, berkata, akibat kejadian itu dia terlantar di Hospital Kuala Lumpur (HKL) selama dua hari kerana mengalami kecederaan teruk di muka selain retak di dahi gara-gara dibelasah lelaki terbabit.
Menceritakan kejadian itu, Nurhayati berkata, kejadian berlaku jam 12.30 tengah malam 19 Jun lalu berhampiran Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Hang Tuah, di sini.

Menurutnya, ketika itu dia berjalan kaki menuju ke rumah tunangnya di Pangsapuri San Peng dan tiba-tiba disapa seorang lelaki yang meminta sedekah.

Dua ceroboh kem tentera

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

MACAM ASLI...sebahagian peluru, bom asap dan pistol yang ditemui dalam Mercedes Benz.
MACAM ASLI...sebahagian peluru, bom asap dan pistol yang ditemui dalam Mercedes Benz.
ALOR GAJAH: Tindakan dua lelaki menyamar pegawai kanan tentera dan membawa puluhan senjata tiruan dalam kereta dinaiki mereka ketika memasuki Kem Terendak di sini, kelmarin, menimbulkan pelbagai persoalan, terutama motif mereka berbuat demikian.
Tambahan pula, kedua-dua mereka yang memakai seragam pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) berpangkat kapten dan seorang lagi berpakaian separa celoreng turut memiliki pas keselamatan yang dikeluarkan Kementerian Luar serta Jabatan Perdana Menteri.
Pegawai Risik 10 Briged Para Kem Terendak, Mejar Abd Razak Sipit berkata, dalam kejadian kira-kira jam 2.30 petang itu, senjata tiruan ditemui pada kedua-dua suspek dikategorikan gred A berdasarkan bentuknya 100 peratus mengikut saiz serta berat senjata asal dan bernilai kira-kira RM20,000.

“Senjata tiruan gred A yang dirampas itu termasuk pistol, pelancar mortar, raifal dan bom asap, selain alat kelengkapan komunikasi tentera,” katanya di sini, kelmarin.

Kaki skodeng bagi penampar

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

BEGINI...Shamil melakonkan semula aksi ‘kaki skodeng’ di kawasan berbatu di lereng bukit berhampiran Pantai Tanjung Bidara.
BEGINI...Shamil melakonkan semula aksi ‘kaki skodeng’ di kawasan berbatu di lereng bukit berhampiran Pantai Tanjung Bidara.
ALOR GAJAH: Niat murni seorang lelaki mengusir beberapa pasangan yang sedang memadu kasih di Pantai Tanjung Bidara di sini, membawa malang kepadanya apabila pipi kanannya lebam ditampar beberapa lelaki dipercayai kaki skodeng yang berang dengan tindakannya itu, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 petang itu, mangsa yang mahu dikenali sebagai Shamil, 22, sedang bertugas sebagai sukarelawan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), membuat rondaan pantai bersama seorang rakan.
Shamil mendakwa, ketika meronda di sekitar batu di hujung pantai, dia melihat beberapa pasangan sedang leka berasmara tanpa mempedulikan pengunjung lain.

“Kami menghampiri pasangan berusia awal 20-an itu lalu menegur perbuatan mereka dan meminta mereka segera beredar dari kawasan berkenaan.


“Pasangan berkenaan beredar sebelum disusuli sepasang lagi kekasih yang berada tidak jauh dari situ,” katanya di sini, semalam.

Isteri minta RM3 upah berasmara

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

KANGAR: Tindakan seorang wanita berusia 30-an meminta upah RM3 setiap kali suami ingin berasmara dengannya sejak dua bulan lalu, membawa padah apabila dia dicekik dan dibelasah lelaki berkenaan yang tidak tahan dengan perbuatannya, kelmarin.
Dalam kejadian jam 8 malam itu, suami mangsa berusia 30-an yang tidak bekerja, dipercayai hilang sabar dengan tuntutan isterinya yang tidak tinggal bersamanya sejak sebulan lalu, selain turut mengesyaki wanita terbabit mempunyai hubungan sulit dengan lelaki lain.

Lelaki itu bertambah berang apabila isterinya tidak membenarkan telefon bimbitnya diperiksa, lalu mencekik dan memukul mangsa yang berada di rumah ibunya di Pauh, dekat sini.

Menurut sumber, suami mangsa yang sebelum itu masuk ke dalam rumah menerusi pintu belakang dikatakan cuba merampas telefon bimbit mangsa yang sedang dicaj di atas meja.

11 wanita Islam gadai maruah

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Hanya dengan bayaran serendah RM40 sejam, 11 wanita beragama Islam sanggup menggadai maruah diri sebagai penari aksi ghairah di sebuah kelab malam di Sentul dan lebih memalukan ada di antara mereka sudah berusia 60 tahun.
Mereka ditahan Penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dalam operasi malam kelmarin hingga awal pagi semalam yang turut melakukan serbuan ke tiga lagi premis hiburan, dua di Jalan Dooraisamy dan satu di Jalan Raja Chulan. Ketua Pegawai Penguat kuasa Jawi, Wan Jaafar Wan Ahmad berkata, operasi dari jam 10.30 malam hingga jam 2 pagi itu membabitkan 40 anggota penguat kuasa Jawi dengan kerjasama polis dan penguat kuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Menurutnya, dalam serbuan di Sentul, pusat hiburan terbabit turut menyediakan bilik karaoke, selain persembahan tarian ghairah oleh 11 wanita beragama Islam yang ditahan itu.

“Selain menari, wanita terbabit turut menjadi pelayan pelanggan (GRO) dan mereka menerima bayaran serendah RM40. Pelanggan yang mahukan perkhidmatan seks pula perlu membayar sehingga RM200 berdasarkan persetujuan wanita itu,” katanya.
Menurutnya, 11 wanita terbabit dibawa ke pejabat Jawi untuk tindakan lanjut manakala seorang lagi wanita Indonesia dirujuk ke Jabatan Imigresen kerana gagal menunjukkan dokumen perjalanan.

Wan Jaafar berkata, sebelum itu dalam serbuan pertama, empat wanita berpakaian seksi yang sedang bersiap-siap untuk mempersembahkan tarian ghairah di sebuah pusat hiburan di Jalan Doraisamy, diberi notis amaran kerana melakukan perbuatan tidak sopan di tempat awam.

Difahamkan, mereka yang berusia antara 18 hingga 27 tahun menerima bayaran RM100 untuk mempersembahkan aksi tarian ghairah kepada pelanggan.

“Selain itu, pihak kami turut mengeluarkan notis pemberitahuan hadir ke Jawi kepada enam lelaki beragama Islam berusia 25 hingga 45 tahun kerana minum arak,” katanya.

Menurutnya, mereka dikenakan tindakan itu kerana melanggar Seksyen 19 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997.

Nyaris dipenjara kerana nafsu berbelanja



KUALA LUMPUR: Akibat ketagih membeli-belah, seorang eksekutif jualan hampir meringkuk dalam penjara kira-kira dua tahun lalu apabila perbuatannya mencuri wang rakan baik sendiri sebelum membelanjakannya untuk membeli pakaian dan kasut baru dapat dihidu rakannya itu.
Hanya mahu dikenali sebagai Arina, 23, dia kini begitu menyesali perbuatannya kerana selain kehilangan teman rapat yang sudah dikenali sejak hampir 10 tahun, rakan lain juga seolah-olah menghindarkan diri daripadanya, malah hampir dibuang kolej kerana rakannya itu membuat laporan polis.

Bagaimanapun, katanya, rakannya menarik semula laporan berkenaan dipercayai disebabkan persahabatan yang sudah terjalin sekian lama selain atas rasa belas kasihan.
Mengimbau semula kisah silamnya, Arina berkata, dia tidak begitu bijak menguruskan kewangan memandangkan ketika itu masih belajar di sebuah kolej swasta.

Katanya, disebabkan kebanyakan rakan lain memakai barang berjenama serta hidup mewah walaupun masih belajar, dia juga berkeinginan memiliki kehidupan serupa.

Arina yang berasal dari keluarga kurang berkemampuan agak bernasib baik kerana rakan sejak zaman persekolahannya juga menuntut di kolej sama dan mereka membuat keputusan menyewa rumah berhampiran kolej dan berkongsi bilik.

“Saya tidak menyalahkan sesiapa selain diri sendiri serta hasutan syaitan yang begitu kuat ketika itu. Mana tidaknya, saya begitu berani mengambil kad ATM dari dompet rakan baik secara diam-diam sebelum mengeluarkan wang dari akaun terbabit sebanyak RM1,000 yang saya gunakan untuk berbelanja.

“Kad terbabit kemudiannya saya letakkan kembali dalam dompetnya dan selang beberapa hari selepas itu, dia (rakan baik) mengajak saya ke balai polis untuk membuat laporan kehilangan wang berkenaan, namun saya berdolak-dalik kerana sedar itu perbuatan saya,” katanya.
Arina berkata, dia diberitahu seorang lagi rakan, laporan polis itu ditarik semula sebaik rakannya mengetahui dialah angkaranya.

Menurutnya, kejadian itu menyedarkannya betapa tabiat ‘shopping’ yang teruk pada dirinya perlu diubah dan kini dia hanya berbelanja ketika mempunyai lebihan wang serta mengelak daripada berhutang.

“Saya begitu menyesal. Hanya kerana gilakan ‘shopping’, saya sanggup mencuri dan paling teruk, mangsanya adalah rakan baik saya sendiri. Diharap kisah saya dapat dijadikan pengajaran kepada mereka yang gemar membeli-belah supaya dapat mengawal tabiat terbabit sebelum ia memakan diri sendiri,” katanya.

Dua beradik ditinggal ibu



GUAR CEMPEDAK: “Ibu minta saya dan adik tunggu di rumah kerana dia hendak keluar beli makanan tetapi sampai sekarang tidak pulang menyebabkan kami dibawa tinggal di rumah ibu saudara,” kata Khairul Shafiszam Abdullah, 13, dan adiknya, Khairul Alif Fikri, 10, yang ditinggalkan ibu bapa sejak dua tahun lalu.
Selepas itu, setahun dua beradik itu hidup sendiri di rumah usang ibu bapanya di Kampung Teroi, Yan, dekat sini dan sepanjang tempoh itu sentiasa kelaparan, sering sakit serta tidak bersekolah. Mereka diselamatkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebelum diserahkan kepada ibu saudara.

Lebih menyedihkan, Khairul Alif Fikri yang mempunyai masalah lembam, cacat kaki dan tangan, kerap sakit selepas mereka ditinggalkan ibu bapa memaksa abangnya memikul tanggungjawab menyara kehidupan mereka berdua.
Khairul Shafiszam berkata, adiknya sering memanggil nama ibu mereka selain tidak mahu makan menyebabkan dia tidak mampu berbuat apa-apa kecuali memberi keyakinan ibu bapa mereka akan pulang.

“Saya berjanji kepada adik jika dia tidak makan, ibu takkan pulang menyebabkan adik makan. Kami juga terpaksa tidur dalam keadaan sejuk dalam rumah serba daif dan makan apa saja yang ada asalkan kenyang.

“Mujur ketika itu penduduk kampung prihatin dengan nasib menimpa kami dan sering memberi makanan kerana tidak sanggup melihat keadaan kami semakin kurus,” katanya yang tidak dapat menahan sebak mengenangkan nasib malang mereka.

Khairul Shafiszam berkata, pada mulanya bapa mereka datang melawat dan menghantar makanan sebulan sekali, tetapi tidak lagi selepas beberapa bulan menyebabkan dia dan adiknya sering kelaparan.

Dia dan adiknya enggan meninggalkan rumah berkenaan kerana masih berharap ibu bapa mereka pulang sehingga Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) datang membawa mereka tinggal sementara di rumah perlindungan.
Mereka dihantar ke rumah ibu saudara di Kampung Berjaya, Titi Bom, dekat sini, selepas diserahkan JKM sejurus mendapat perintah mahkamah mengikut Akta Kanak-Kanak 2001.

Sementara itu, ibu saudara mereka, Che Bashah Man, 62, berkata, dia terkejut apabila dimaklumkan JKM dua anak saudaranya ditinggalkan sendirian di rumah selepas ibu bapa dua beradik berkenaan berpisah pada 2010.

Katanya, dia menyangka kedua-dua beradik itu tinggal dengan ibu mereka (adik perempuannya), Jamilah Man, 48, atau bekas suami adiknya dan terkejut apabila mereka ditinggalkan begitu saja.

“Saya bersetuju menjaga mereka dan mendapat hak penjagaan daripada mahkamah kerana saya waris paling dekat. Saya menghantar Khairul Shafiszam di Sekolah Kebangsaan Guar Chempedak tetapi dia banyak ketinggalan dalam pelajaran malah terus naik ke tahun enam,” katanya.

‘2 durian di sisi arwah ayah’

JOHOR BAHRU: “Saya sedih dan terkilan apabila dimaklumkan polis menemui dua biji durian di sisi arwah ayah dalam plastik yang dipegangnya di lokasi dia ditemui dipercayai ketika dalam perjalanan pulang dari kebunnya.
“Malah, saya tidak menyangka Ahad lalu detik pertemuan terakhir antara saya dan arwah ayah,” kata anak bongsu Ah Yat Hassan, 60, yang mahu dikenali sebagai Sal, 35, ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini, semalam.

Arwah Ah Yat ditemui mati di tepi jalan Kampung Air Manis, Kulaijaya di sini, tengah malam semalam.
Dalam kejadian jam 12.15 tengah malam itu, mangsa ditemui orang ramai di tepi jalan Kampung Air Manis di sini, dalam keadaan terbaring dan dihempap motosikalnya sendiri.

Difahamkan, motosikal dinaikinya terbabas menyebabkan senapang patah yang dipercayai diletak di raga depan, terlepas tembakan mengakibatkan peluru menembusi dada dan lehernya, tengah malam semalam.

Ah Yat dipercayai maut akibat pendarahan teruk di dada dan leher, dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) untuk bedah siasat.

Sal berkata, sebaik menerima berita kejadian menimpa bapanya itu, dia sekeluarga bergegas pulang ke kampung dari rumahnya di Benut, Pontian.

“Saya difahamkan, arwah ayah keluar malam tadi untuk mengambil durian. Arwah memang biasa keluar ke dusun pada waktu malam kerana bimbang hasil dusun seperti rambutan, kuini dan durian dimakan monyet.
“Saya tidak sangka rutin terakhir ayah ke dusun itu menjadi tragedi,” katanya.

Menurutnya, arwah bapanya itu disifatkan sebagai seorang yang garang dan tegas namun sangat penyayang dengan semua anaknya.

“Setiap kali musim buah-buahan, arwah ayah tidak pernah lupa menghubungi kami adik beradik supaya pulang ke kampung bagi menikmati hasil dusunnya.

“Saya seakan-akan tidak percaya arwah pergi dengan tiba-tiba tanpa sebarang sakit, namun kami semua reda.

“Seingat saya kali terakhir bertemu dengannya ketika saya pulang ke kampung Ahad lalu bagi menikmati buah kuini yang sudah masak.

“Malah, tiada tanda perubahan yang dilihat ketika itu dan saya sempat melihat dia menanam pisang di belakang rumah kerana arwah ayah tidak suka semak samun,” katanya.

Difahamkan, jenazah akan dikebumikan di Felda Bukit Batu, Kulaijaya selepas selesai urusan bedah siasat.

Seksa dihempap dinding konkrit

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

SANTUBONG: Tiga beranak cedera termasuk seorang dihempap dinding konkrit seberat 40 kilogram apabila lantai dapur rumah mereka tiba-tiba runtuh di Kampung Rampangi Fasa II, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, Sharifah Masnah Wan Husai, 54, bersama dua anak perempuannya, Suria, 16, dan Siti Khatijah Sulong, 18, terpaksa dikejarkan ke Hospital Umum Sarawak (HUS) untuk rawatan.

Sharifah Masnah berkata, mereka terpelanting sebelum Suria dihempap dinding konkrit menyebabkan tangan dan kaki kirinya cedera.
Menurutnya, bahagian menempatkan dapur serta bilik air itu roboh dipercayai berpunca struktur kayu reput mengakibatkan mereka tiga beranak hampir kehilangan nyawa.

Sharifah Masnah berkata, sebelum kejadian, anaknya Suria menggunakan tandas terlebih dulu sebelum dia dan Siti Khatijah menyusul.

“Baru saja menjejak kaki ke dapur, secara tiba-tiba ia bergoyang lalu roboh. Kami bertiga terpelanting dengan Suria terkena batu menyebabkan tangan dan kaki kirinya terseliuh.

“Dalam keadaan kelam-kabut, saya gagahkan diri bangun menghulurkan bantuan kepada dua anak saya yang tidak bermaya,” katanya.

Katanya, pada masa sama dia dibantu anak lelaki, Mohd Zul, 23, mengangkat konkrit menghempap Suria yang meraung kesakitan.
“Saya juga cedera terkena serpihan konkrit ketika mahu membantu dua anak tapi mujurlah tidak serius. Kami bersyukur kerana semua terselamat dalam kejadian itu,” katanya yang menetap di rumah berkenaan sejak 2008 selepas berpindah dari Kampung Bintawa.

Katanya lagi, sebelum ini, bahagian dapur rumah mereka diperbuat daripada kayu namun disebabkan keadaan semakin tidak selamat, mereka membina bahagian itu dengan simen.

“Sebelum ini, bahagian dapur kelihatan kukuh selepas diganti simen. Mungkin disebabkan keadaan kayu sedia ada yang reput dan gagal mengimbanginya menyebabkan ia runtuh,” katanya.

Sementara itu, Mohd Zul berkata, dia bersyukur kerana kebetulan berada di rumah ketika kejadian menikmati makan malam.

“Tiba-tiba saya terdengar bunyi kuat dari dapur dan bergegas berlari melihat apa yang berlaku sebelum mendapati kedua-dua adik saya menangis dengan tangan dan kaki berdarah.

“Saya segera membantu menyelamatkan mereka dan meminta ahli keluarga menghubungi hospital,” katanya yang bekerja sendiri.

Difahamkan, dua ambulans Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bersama beberapa anggota tiba di rumah keluarga memberi bantuan.

Dua beradik yang juga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Baru Samariang serta ibunya kemudian dihantar ke Hospital Umum Sarawak (HUS) dan keadaan mereka dilaporkan stabil.

Sindiran maut laman sosial

Oleh Haidhar Hilmi
am@hmetro.com.my

BATU PAHAT: Berpunca daripada maki-hamun dan kata sindiran di laman sosial facebook, seorang remaja berusia 17 tahun dibelasah dan ditikam hingga mati oleh empat lelaki di Taman Flora, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, empat suspek berusia 17 hingga 20 tahun itu menemui mangsa, Aw Soon Ming di tempat letak kereta sebuah pasar raya dan bertanya mengenai lelaki bernama Kelvin yang dikatakan kawan mangsa.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Din Ahmad berkata, keempat-empat suspek mencari Kelvin kerana tidak puas hati dengan kata sindiran yang ditulis di laman facebook.

“Berlaku pertengkaran sebelum suspek mengetuk kepala mangsa. Mangsa yang berang kemudian menghamburkan kata kesat, menyebabkan keadaan bertambah tegang sebelum mangsa dibelasah dan ditikam senjata tajam dipercayai pisau,” katanya.

KEUTAMAAN PERKHIDMAT MEMANG...SESUAI KERANA IA WANITA ITU LEMAH...TAPI DARI HORMAT...KEUTAMAAN SAMA SAJA...KHIDMAT PERTOLONGAN...BANTUAN....
TIADA KITA JIKA TIADA AYAH KECUALI ADAM AS...ISA AS....PERIT  MENCARI NAFKAH TERTANGGUNG KEPADA AYAH....

CONTOH KHIDMAT...
EMAK SURUH SIDAI BAJU...DULUKAN
PASTU EMAK SURUH PINGGAN DULUKAN
KEMUDIAN SURUH AMBIL AIR...DULUKAN...
AYAH SURUH BASUH BASIKAL....BUAT SETELAH KETIGA2 ITU SELESAI...

Ketiga: Ibu Lebih Utama Berbanding Ayah.
Abu Hurairah radhiallahu 'anh berkata:
Seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya:
“Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ayah kamu.”[1]
Seorang sahabat bernama Jahimah radhiallahu 'anh datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam meminta pandangan baginda untuk dia ikut serta dalam ekspedisi Jihad.
Rasulullah bertanya: “Adakah kamu masih mempunyai ibu?
Jahimah menjawab: “Ya.
Lalu Rasulullah bersabda:
“Tinggallah bersamanya kerana sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kakinya.”[2]
Di antara ibu dan ayah, ibulah yang lebih berhak untuk menerima perhatian daripada seorang anak. Tidak sekadar itu, ibu memiliki hak tiga kali ganda lebih besar daripada seorang ayah sepertimana terbukti melalui hadis di atas. Syurga juga terletak di bawah kaki ibu, sebagaimana yang dijelaskan dalam hadis kedua di atas. Selain itu Allah Subhanahu wa Ta‘ala juga telah mengkhususkan beberapa ayat-Nya di dalam al-Qur’an untuk ibu. Ini tidak lain menunjukkan betapa besar dan mulia kedudukan ibu di sisi Allah dalam peranannya melahirkan anak dan membesarkannya.[3] Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). [Luqman 31:14]
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. [al-Ahqaf 46:15]
Terdapat beberapa sebab mengapa ibu memiliki hak tiga kali ganda lebih besar daripada seorang ayah:
  1. Ibu terpaksa menanggung pelbagai kesusahan, sama ada dari sudut fizikal mahupun mental, dalam proses mengandung seorang anak. Allah mengkhabarkan kesusahan ini dengan firman-Nya yang bermaksud: …ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah…[al-Ahqaf 46:15]
  2. Kesusahan ketika mengandung semakin bertambah selari dengan pembesaran janin. Kesusahan yang semakin bertambah mengakibatkan seorang ibu menanggung kelemahan demi kelemahan: …ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan…
  3. Kesusahan ini mencapai tahap paling berat ketika hendak melahirkan anak tersebut: …dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Kesusahan ini diungkap oleh Allah dalam kisah Maryam ketika beliau hendak melahirkan ‘Isa:
(Ketika dia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); dia berkata: “Alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang!” [Maryam 19:23]
Berkenaan kesusahan yang amat berat saat hendak melahirkan, Abi Burdah radhiallahu 'anh pernah melihat Ibn ‘Umar radhiallahu 'anhuma dan seorang lelaki dari Yaman sedang tawaf di sekeliling Ka’bah.
Lelaki tersebut sedang mendukung ibunya lalu mengeluh: “Saya baginya bagaikan tunggangan yang hina.
Lalu dia bertanya: “Wahai Ibn ‘Umar! Apakah sudah aku balas budinya?
Ibn ‘Umar menjawab: “Tidak! Walaupun setarik nafasnya (yakni ketika ibunya sedang melahirkannya).[4]
  4.   Setelah melahirkan, ibu benar-benar memberi perhatian kepada anaknya. Seandainya anaknya tidak
sihat atau hilang sekejap daripada perhatiannya, nescaya dia menjadi bimbang. Apatah lagi jika anaknya dijauhkan daripadanya, seorang ibu akan teramat berdukacita sehingga hatinya menjadi kosong, sehinggalah anaknya dikembalikan kepadanya.
Kenalilah perhatian seorang ibu terhadap anaknya berdasarkan kisah berikut daripada al-Qur’an, ketika Allah Subhanahu wa Ta‘ala memerintah ibu Musa untuk menghanyutkan anaknya (Musa) agar dia (Musa) tidak ditangkap dan dibunuh oleh Fir’aun:
Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa: “Susukanlah dia; dalam pada itu jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya (dari angkara Firaun), maka (letakkanlah dia di dalam peti dan)
lepaskanlah dia ke laut; dan janganlah engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita; sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu dan Kami akan melantiknya menjadi salah seorang daripada Rasul-rasul Kami.
Setelah itu dia (Musa) dipungut oleh orang-orang Firaun; kesudahannya dia akan menjadi musuh
dan menyebabkan dukacita bagi mereka; sesungguhnya Firaun dan Haman serta orang-orangnya
adalah golongan yang bersalah.
Dan (ketika melihat kanak-kanak itu) berkatalah isteri Fir’aun:
“(Semoga dia menjadi) cahaya mata bagiku dan bagimu; janganlah kamu membunuhnya;
mudah-mudahan dia berguna kepada kita atau kita jadikan dia anak.”
Padahal mereka tidak menyedari (kesudahannya).
Dan (sepeninggalannya) menjadilah hati ibu Musa kosong; sesungguhnya dia nyaris-nyaris menyatakan perihal anaknya itu dengan berterus-terang jika tidaklah Kami kuatkan hatinya (dengan perasaan sabar dan tenang tenteram), supaya tetaplah dia dari orang-orang yang percaya (akan janji Allah).
Dan berkatalah dia kepada kakak Musa:
“Pergilah cari khabar beritanya.” (Maka pergilah dia) lalu dilihatnya dari jauh
sedang orang ramai tidak menyedarinya.
Dan Kami jadikan dia (Musa) dari mulanya enggan menyusu kepada perempuan-perempuan yang hendak menyusukannya; (melihatkan halnya itu), kakaknya berkata (kepada isteri Fir’aun):
“Mahukah aku tunjukkan kamu kepada penduduk sebuah rumah yang dapat memeliharanya untuk kamu, serta mereka tulus ikhlas kepadanya?”
Maka (dengan jalan itu) Kami kembalikan dia kepada ibunya supaya tenang tenteram hatinya
dan tidak berdukacita (disebabkan bercerai dengannya); dan supaya dia mengetahui bahawa janji Allah (untuk menyelamatkannya) adalah benar; akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui
(yang demikian itu). [Maksud surah al-Qasas 28:7-13]
  5.   Sekalipun dengan segala pengorbanan ibu daripada saat mengandung hinggalah kepada membesarkan,
seorang anak lazimnya akan lebih cenderung untuk meremehkan ibunya berbanding ayahnya. Faktor penyebab adalah sama ketika menjelaskan bab sebelum ini berkenaan mengapa ibu dikhususkan daripada ayah dalam larangan menderhaka. Sifat kewanitaan seorang ibu yang lemah lembut dan peranannya yang “hanya di rumah” menyebabkan sebahagian anak-anak tidak menghormati ibu mereka dan justeru melecehkan tuntutan berbuat baik kepadanya.
Lima sebab di atas, paling kurang, menjelaskan mengapa Allah dan Rasul-Nya mengkhususkan seorang ibu di atas seorang ayah. Malah hadis yang asal dalam perbincangan ini memberi hak tiga kali ganda lebih besar kepada seorang ibu berbanding seorang ayah. Oleh itu dalam rangka berbuat baik kepada ibubapa, hendaklah kita memberi perhatian dan keutamaan kepada ibu.
Mengambil iktibar daripada kisah para sahabat Rasulullah, seorang lelaki pernah bertanya kepada Ibn ‘Abbas radhiallahu 'anhuma, Saya meminang seorang wanita tetapi dia menolak pinangan aku. Setelah itu datang orang lain meminangnya lalu dia menerimanya. Saya menjadi cemburu kepadanya dan saya membunuhnya. Apakah ada taubat untuk saya?
Ibn ‘Abbas bertanya: “Apakah ibu kamu masih hidup?
Dia menjawab: “Tidak.”
Ibn ‘Abbas berkata: “Bertaubatlah kepada Allah dan mendekatlah kepada-Nya semampu mungkin.
Atha’ bin Yasar (yang hadir sama saat itu) bertanya kepada Ibn ‘Abbas: “Mengapa engkau bertanya kepada lelaki tersebut sama ada ibunya masih hidup?
Ibn ‘Abbas menjawab: “Saya tidak tahu perbuatan yang paling mendekatkan (seseorang) kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala melainkan berbakti kepada ibu.[5]




[1] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya – hadis no: 5971 (Kitab al-Adab, Bab siapakah manusia yang paling berhak untuk dilayan dengan baik).
[2]  Hasan Sahih: Dikeluarkan oleh al-Nasai dan dinilai hasan sahih oleh al-Albani dalam Shahih Sunan al-Nasai – hadis no: 3104 (Kitab al-Jihad, Bab kelonggaran daripada berperang bagi orang yang memiliki ibu).
[3] Sayang sekali kebanyakan wanita sekarang ini tidak lagi memandang mulia terhadap peranan mereka untuk melahir dan membesarkan anak. Apa yang dipandang mulia oleh Allah kini dipandang hina oleh manusia. Semua ini berlaku kerana manusia kini mengejar kemuliaan mengikut ukuran mereka sendiri. Mereka tidak sedar bahawa apa yang dianggap mulia oleh sebahagian manusia dianggap hina oleh manusia yang lain. Apa yang dianggap mulia pada masa kini akan menjadi hina pada masa akan datang. Ringkasnya, kemuliaan mengikut ukuran manusia sentiasa bersifat nisbi manakala kemuliaan mengikut ukuran Allah sentiasa bersifat hakiki.
[4] Sanad Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dan sanadnya dinilai sahih oleh al-Albani dalam Shahih al-Adab al-Mufrad – hadis no: 9.
[5] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad – hadis no: 4 dan ia dinilai sahih oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits al-Shahihah – hadis no: 2799

 Hadis nabi mengenai wanita - Bahagian 1
Hadis nabi mengenai wanita.

1. Doa perempuan lebih makbul drp lelaki kerana sifat penyayang yg lebih kuat drp lelaki. Ketika ditanya kpd Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, “Ibu lebih penyayang drp bapa dan doa org yg penyayang tidak akan sia2.”
2. Apabila seorang perempuan mengandung janin dlm rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dgn 1000 kebajikan dan menghapuskan drpnya 1000 kejahatan.
3. Apabila seorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala org yang berjihad pada jalan Allah.
4. Apabila seorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia drp dosa2 seperti keadaan ibunya melahirkannya.
5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan drp susunya diberi satu kebajikan.
6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yg sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dgn ikhlas untuk membela agama Allah.
7. Barangsiapa yg menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama org yg sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan org yg takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah)l alu diberikan kpd keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan drp anak lelaki. Maka barangsiapa yg menyukakan anak perempuan seolah2 dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dlm urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dlm syurga lebih dahulu drp suaminya (1000 tahun).
10. Perempuan apabila sembahyang 5 waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia pintu syurga mana sahaja yg dikehendakinya.
11. Wanita yg solehah(baik) itu lebih baik drp 1000 lelaki yg soleh.

Hadis nabi mengenai wanita-Bahagian 1
Sumber-Webmaster BIMB


 

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah s.w.t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s.a.w., "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."


Mentaati kedua Ibu Bapa

November 21st, 2010 Posted in Akidah Akhlak


Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”
Riwayat al-Hakim
Huraian:
  • Tanggungjawab anak terhadap kedua-dua ibu bapa terbahagi kepada dua iaitu tanggungjawab semasa mereka masih hidup dan tanggungjawab selepas mereka meninggal dunia.
  • Semasa kedua-dua ibu bapa masih hidup anak-anak hendaklah berbakti dan berbuat baik kepada mereka kerana ibu bapa adalah orang yang paling banyak berjasa kepada anak. Di antara adab yang mesti dipraktikkan sentiasa ialah berlemah lembut dan berbudi bahasa apabila berkomunikasi dengan mereka, berbelanja untuk keperluan ibu bapa dan menjaga mereka dengan sebaik-baiknya.
  • Manakala apabila kedua-dua ibu bapa telah meninggal dunia adalah menjadi tanggungjawab anak-anak untuk mendoakan kesejahteraan ibu bapa mereka, menzirahi pusara mereka, melaksanakan nazar mereka yang belum tertunai, menghubungkan silaturahim dengan sahabat handai ibu bapa, mengqadakan puasa yang terhutang, menunaikan haji sekiranya mampu, membaca al-Quran dan melunaskan hutang ibu bapa yang belum langsai semasa hayat mereka.
  • Sesungguhnya bagi setiap anak, meskipun telah mempunyai keluarga sendiri mereka wajib mentaati dan menghormati kedua-dua ibu bapa. Anak yang tidak mentaati kedua-dua ibu bapa dianggap sebagai anak yang derhaka sedangkan kesalahan menderhaka termasuk di kalangan dosa-dosa besar.
  • Setiap anak yang derhaka akan dilaknat oleh Allah S.W.T, amalan dan ibadah mereka tidak diterima dan tidak akan mendapat ganjaran yang memungkinkan perbuatan baik yang dilakukan sepanjang hayatnya akan sia-sia. Oleh itu Islam menitikberatkan keredaan kedua-dua ibu bapa agar hidup sentiasa diberkati Allah.

    Berbuat baik kepada ibu bapa

    October 3rd, 2011 | 2:41 am | Nasihat |
Photography by Nikaizu
Ibu bapa merupakan insan yang paling rapat dan dihormati dalam institusi keluarga. Mereka banyak berkorban dalam membesarkan dan memberi didikan kepada anak-anak. Mereka tidak pernah meminta atau mengharapkan balasan atau bayaran terhadap penat lelah, pengorbanan dan kasih sayang yang mereka berikan.
Dewasa ini ramai anak-anak yang tidak menghormati ibu bapa mereka. Perkara ini amat serius terutamanya di negara Barat yang telah rosak dalam sistem sosial dan kekeluargaan. Anak-anak telah hilang rasa hormat, sering bercakap dengan nada tinggi dan kasar, bahkan ada yang berani memukul kerana tidak sependapat atau berselisih faham.
Yang lebih teruk, ada yang tidak segan silu menyaman ibu bapa mereka jika menyentuh hal peribadi mereka. Inilah kelemahan sistem manusia yang sering dikatakan untuk memenuhi hak asasi manusia tetapi tidak pernah mampu mendidik dan membentuk peribadi yang mulia.

Adab Terhadap Ibu Bapa

Firman Allah SWT;

“ Dan Kami telah memerintahkan manusia supaya berbuat baik dan berbakti kepada kedua ibu bapanya …  ”  (Al-Ankabut ayat 8 )
Sabda Nabi SAW;

“ Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a, katanya : “ Saya telah bertanya kepada Nabi SAW : “ Amalan apakah yang paling disukai oleh Allah ? ” Baginda menjawab : “ Sembahyang dalam waktunya. ” Beliau bertanya lagi : “ Kemudian amalan manakah pula? ” Baginda menjawab: “ Kemudian berbakti kepada ibubapa. ” Beliau bertanya lagi: “ Kemudian amalan manakah pula? ” Baginda menjawab: “ Berjihad di jalan Allah. ” Beliau berkata lagi: “ Baginda SAW telah berbicara kepada saya tentang semua itu. Seandainya saya meminta Baginda SAW menambah lagi, pasti Baginda SAW menambah untuk saya. ” [Hadis riwayat Bukhari]

Hukum berbakti kepada ibubapa

Berbakti kepada ibubapa dan menghubungkan silaturrahim adalah wajib. Al-Birr (berbuat kebaikan/ berbakti) ialah melakukan segala kebaikan yang boleh membawa pembuatnya ke syurga.

Sebab turun ayat 8 Surah Al-Ankabut

Imam Ahmad, Muslim dan at-Tirmizi meriwayatkan:

Ibu Sa’ad bin Abi Waqqas r.a. – iaitu Hamnah binti Sufyan bin Umayyah. Ibu beliau merupakan sepupu kepada Abu Sufyan bin Umayyah – telah bersumpah tidak akan bercakap dengan Sa’ad r.a. selama-lamanya, sehingga beliau kufur dengan agamanya (agama Islam). Ibunya juga berkata kepada beliau: “ Kamu pernah mendakwa bahawa Allah telah menyuruh kamu supaya berbuat baik kepada kedua ibu bapa kamu. Aku ini adalah ibumu. Aku menyuruhmu dengan perkara ini ( iaitu keluar dari Islam). ” Lalu turunlah ayat 8 Surah Al-Ankabut ( Dan Kami telah memerintahkan manusia supaya berbuat baik dan berbakti kepada kedua ibu bapanya… )

Pelengkap ayat di atas dalam Surah Al-Ankabut ialah:

… Jika mereka berdua bersungguh-sungguh mendesak kamu supaya mempersekutukan dengan-Ku sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan mengenainya, maka janganlah kamu taat kepada mereka. Hanya kepada-Ku tempat kembali kamu semuanya. Kemudian Aku akan memberitahu kamu tentang segala apa yang kamu kerjakan (di dunia dahulu). [Al-Ankabut Ayat 8]

Huraian Hadis Abdullah bin Mas’ud r.a.

Abdullah bin Mas’ud salah seorang ulama fiqh di kalangan para sahabat r.anhum. Beliau telah menyertai Perang Badar dan semua perang lain bersama Nabi SAW.

“ Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a, katanya : “ Saya telah bertanya kepada Nabi SAW : “ Amalan apakah yang paling disukai oleh Allah ? ” Baginda menjawab : “ Sembahyang dalam waktunya. ”

Maksudnya : Mengerjakan solat dalam waktunya secara tunai, bukan qadha di luar waktunya. Mengerjakan solat pada awal waktu lebih baik dan mulia, berdasarkan hadis riwayat Abu Daud, at-Tirmizi dan al-Hakim daripada Ummu Farwah r.anha. bahawa Rasul Allah SAW telah bersabda :

“ Amalan yang paling mulia ialah solat pada awal waktunya”.

Beliau bertanya lagi : “ Kemudian amalan manakah pula? ” Baginda menjawab: “ Kemudian berbakti kepada ibubapa. ”

Abdullah bin Mas’ud bertanya lagi, kemudian Nabi SAW memerintahkan supaya berbakti kepada kedua ibu bapa. Maksudnya berbuat baik, melakukan perkara yang elok kepada mereka dan membuat perkara yang menggembirakan mereka seperti firman Allah SWT dalam Surah Al-Ankabut ayat 8.

Syarat Ketaatan

Ayat dan hadis ini berpesan tentang hak kedua ibu bapa, dan memerintahkan supaya taat kepada mereka, sekalipun mereka kafir. Tetapi jika mereka menyuruh anak mereka supaya syirik kepada Allah Ta’ala, sebagaimana tindakan ibu Sa’ad kepada Sa’ad, maka wajiblah menderhaka mereka dalam hal tersebut.

Dalam ayat ini terdapat penjelasan tentang perkara yang mujmal (tidak dijelaskan), lalu ia dijelaskan oleh Hadis Nabi SAW ini;

Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Nasaie meriwayatkan daripada Ali r.a. bahawa Rasul Allah SAW telah bersabda:

“Tidak harus taat kepada sesiapa pun dalam menderhaka Allah. Sesungguhnya ketaatan itu hanyalah dalam melakukan perkara baik. ”

Imam Ahmad dan Al-Hakim meriwayatkan daripada Imran dan Al-Hakam bin Umar Al-Ghifari r.anhuma. bahawa Rasul Allah SAW bersabda:

“ Tidak harus taat kepada mana-mana makhluk dalam menderhakai Tuhan yang Maha Mencipta. ”

Wassalam.

Susunan: Mohammad Fikri bin Mohammad Nasri, Universiti Mohammad V, Rabat Agdal, Kingdom Of Morocco.

Sumber- Kitab Al-Muntakhab, Hadis Bab Adab dalam Sahih Bukhari
  • Kedudukan Ibubapa Rasulullah SAW

    Satu tulisan oleh al-Fadhil Ustaz Mujahid Abdul Wahab, anak murid kepada tuan guru al-Musnid Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al-Maliki, yang menyanggah tulisan Ustaz Ravi di dalam Utusan Malaysia. Mempertahankan Rasulullah itu kewajipan bagi kita selaku umat baginda!

    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

    PENGENALAN DAN PEMBUKAAN

    PERTAMA 

    Allah berfirman dalam surah al Syu’ara’ ayat 218- 219:
    الَّذِي يَرَاكَ حِيْنَ تَقُوْمُ وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِيْنَ

    “Yang melihat pergerakan dirimu di antara orang-orang yang sujud.”

    Dikeluarkan oleh Ibnu Sa’ad di dalam Tobaqat al Kubra, dikeluarkan juga oleh al Bazzar, al Tabrani dan Abu Nu’aim di dalam Dalail al Nubuwwah, daripada Ibnu Abbas RA berkata: “Dan dari seorang Nabi kepada seorang Nabi yang lain, kemudian kepada seorang Nabi sehinggalah dilahirkan Rasulullah SAW sebagai seorang Nabi.”

    Ibnu Abbas RA mentafsirkan firman Allah ini sebagai perpindahan benih daripada sulbi seorang Nabi ke sulbi Nabi seterusnya ke dalam sulbi dari kalangan para sajidiin (yang sujud dan beriman kepada Allah).

    Maka dapatlah diketahui bahawa Rasulullah SAW dilahirkan daripada benih insan-insan yang beriman dan mendirikan solat dari kalangan zuriat Nabi Ibrahim AS.

    Dalil ini juga telah dipakai oleh Imam Baijuri di dalam Hasyiah, pada menyatakan keimanan ayahanda dan bonda serta seluruh nenek-moyang Rasulullah SAW. 

    KEDUA

    Daripada Ibnu Abbas RA, Rasulullah SAW bersabda:
    مَا وُلِدَنِي مِنْ سِفَاحِ الْجَاهِلِيَّةِ شَيْءٌ مَا وُلِدَنِي إِلاَّ نِكَاحٌ كَنِكَاحِ الإِسْلاَمِ
    "Tidaklah aku dilahirkan dari perzinaan kaum Jahiliyyah walau sedikitpun, dan tiadalah aku dilahirkan melainkan dengan nikah seumpama nikah Islam.”



    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

    MUNAQOSYAH

    Berkata Ustaz Ravi:
    “Namun, tiada riwayat yang sahih atau yang diterima (maqbul) daripada buku-buku hadis utama ini yang menyatakan bahawa ibu bapa Nabi SAW itu Muslim sama ada atas agama nabi Ibrahim a.s. atau agama nabi Isa a.s.” 

    Berkata hamba yang dho’if:
     Kenyataan yang dikeluarkan oleh Ustaz Ravi menunjukkan beliau memerlukan kefahaman yang lebih luas mengenai al Sina’ah al Hadisiyyah. Di dalam ilmu hadith, yang menjadi ukuran bagi menghukum sesuatu hadith ialah sanadnya, bukan kerana ia dikeluarkan oleh Ashab al Sunan al Sittah, al Muwatto’ dan kitab-kitab yang masyhur. Sesuatu hadith itu diterima apabila cukup syarat-syaratnya walaupun ia diriwayatkan di dalam sebuah kitab hadith yang tidak masyhur.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

    Berkata Ustaz Ravi:
    “Hadis-hadis tentang isu ini menjurus kepada kesimpulan ibu bapa nabi SAW mati dalam kufur kerana nabi sendiri mengesahkan di dalam hadis-hadis tersebut dengan mengatakan mereka berada di neraka.” 

    Berkata hamba yang dho’if:
    Pada hemat saya hamba yang dho’if, Ustaz Ravi seolah-olah tidak memahami apakah pengertian Qot’iyyah al Thubut dan Qot’iyyah al Dilalah di dalam ilmu Usul Fiqh. Benar, hadith tersebut diriwayatkan dalam sohih Muslim dengan sanad yang sohih, akan tetapi adakah ia benar-benar menunjukkan (Wajhu al Dilalah) hukum yang anda keluarkan? Adakah dengan menemui sesuatu dalil yang sohih di dalam sesebuah kitab hadith, justeru kita akan terus mengeluarkan hukum berdasarkan zahirnya tanpa mengira kupasan dan perbincangan ulama’ mengenainya? Semoga Allah menghindarkan kita dari tergesa-gesa dan melulu dalam menghukum.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

    Berkata Ustaz Ravi:
    “Mari kita perinci satu persatu. Pertama, hadis riwayat Muslim (no. 203) yang sanadnya daripada Anas r.a; seorang lelaki bertanya kepada Rasullullah: Wahai Rasulullah, di manakah ayahku? Nabi menjawab, "Di dalam neraka." Apabila lelaki itu berpusing untuk pergi, baginda memanggilnya lalu berkata: "Sesungguhnya ayahku dan ayahmu di neraka."

    Imam al-Nawawi dalam Sharh Sahih Muslim (judul buku: Huraian hadis-hadis Sahih Muslim) berkata: Ia nas dalil bagi larangan memohon doa keampunan kepada orang-orang kafir.” 

    Berkata hamba yang dho’if:
    Hadith ini diriwayatkan oleh Muslim dengan lafaz:
    عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ رَجُلاً قَالَ: يَا رَسُوْلَ اللهِ أَيْنَ أَبِي؟ قَالَ: فِي النَّارِ، فَلَمَّا قَفَّى دَعَاهُ، فَقَالَ: إِنَّ أَبِي وَأَبَاكَ فِي النَّارِ.
    Daripada Hammad ibn Salamah daripada Thabit, daripada Anas ibn Malik RA: “Sesungguhnya seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW, "Wahai Rasulullah! Di manakah bapaku?" Rasulullah SAW menjawab, "Di dalam neraka." Tatkala lelaki tersebut berpaling, Rasulullah SAW memanggilnya lalu berkata, "Sesungguhnya bapaku dan bapamu di dalam neraka.”

    Maka yang difokuskan oleh Ustaz Ravi di sini ialah pada maksud lafaz hadith: “Sesungguhnya bapaku dan bapamu di dalam neraka.” Maka dengan tergesa-gesa selepas itu beliau mengeluarkan hukum ayahanda Nabi mati dalam kekufuran.

    Para ahli hadith mengesahkan bahawa lelaki yang bertanya kepada Rasulullah SAW itu ialah seorang 'Arabi (badwi). Pendapat ini disepakati berdasarkan hadith yang menceritakan kisah yang sama, yang diriwayatkan oleh Mu’ammar daripada Thabit. Tetapi, perbezaan di antara kedua-dua jalan ialah hadith yang diriwayatkan melalui jalan Mu’ammar tidak mempunyai lafaz:
    إِنَّ أَبِي وَأَبَاكَ فِي النَّارِ
    “Sesungguhnya bapaku dan bapa kamu di dalam neraka.”

    Maka faedah ilmiah yang pertama yang kita perolehi di sini ialah lafaz di atas tidak disepakati oleh para perawi.

    Hadith yang diriwayatkan oleh Mu’ammar tanpa lafaz tersebut lebih diyakini dari aspek riwayat dan lafaz, menurut ahli hadith, Mu’ammar adalah seorang yang lebih terpeliharan hafazannya dan dia tidak menerima sebarang kritikan dari ulama’ Jarah dan Ta’dil. Tambahan lagi al Bukhari dan Muslim bersepakat dalam menyatakan keyakinan mereka terhadap Mu’ammar. Ini berbeza dengan situasi Hammad yang hanya diyakini oleh Muslim tetapi tidak di sisi al Bukhari.

    Katakanlah lafaz Hammad ibn Salamah dalam Sohih Muslim di atas adalah dari lafaz Nabi SAW sendiri, maka ia tidak juga boleh dijadikan sandaran dalam menghukum kekufuran ayah Nabi SAW kerana ‘illah dari aspek matan menunjukkan bagaimana Rasulullah SAW menggunakan teknik dan kaedah yang membawa erti kesamaran supaya keadaan menjadi lebih tenang dan terkawal. Rasulullah SAW menggunakan lafaz persamaan kedudukan bagi kedua-dua bapa dengan tujuan-tujuan tertentu. Di antaranya:

    1) Apabila Rasulullah SAW menyatakan persamaan kedudukan kedua-dua bapa mereka di dalam neraka, wujud persamaan dan tautan hati lelaki 'Arabi terhadap Rasulullah SAW dan lebih bersemangat untuk mendalami ajaran Islam.

    2) Sekiranya Rasulullah SAW menyatakan bahawa bapa 'Arabi tersebut di dalam neraka, sedangkan bapa Baginda SAW di dalam syurga, maka lelaki 'Arabi itu akan merasakan jurang perbezaan di antara mereka berdua dan dikhuatiri perkara ini akan menyebabkan lelaki 'Arabi tersebut lari menjauhi Islam serta kembali murtad.

    3) Sekiranya Rasulullah SAW membezakan kesudahan bagi kedua-duanya, dikhuatiri lelaki 'Arabi yang terkenal dengan sikap degil dan keras hati akan mengeluarkan kata-kata sumpahan dan caci-maki terhadap Rasulullah SAW yang bakal mengundang laknat dan kemurkaan Allah SWT.

    4) Teknik yang dilakukan oleh Rasulullah SAW bertujuan untuk mengelakkan fitnah dan sebarang kejadian yang tidak diingini terhadap kaum 'Arabi dan kaum kerabatnya. Ini juga bertujuan untuk menarik lebih ramai kaum kerabat lelaki 'Arabi tersebut memeluk Islam.

    Sekiranya kita mengkaji dengan meluas, terdapat banyak lafaz-lafaz dari hadith Nabi SAW yang menunjukkan gaya kaedah sebegini. Kerana Nabi SAW adalah seorang yang bijak dalam berdakwah dan berbicara dengan manusia sekadar mana pencapaian akal para pendengarnya. Apabila berurusan dan berbicara dengan orang arab badwi, maka mu’amalah Nabi SAW lebih lembut, mengalah, bertolak ansur dan lunak berbanding dengan mereka yang telah lama memahami serta mendalami Islam.

    Faedah ilmiah yang lain yang dapat kita kutip ialah menurut al Hafiz al Suyuti juga, hadith sohih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim ini diriwayatkan oleh Hammad ibn Salamah dengan makna, bukan dengan lafaz. Manakala lafaz:
    إِنَّ أَبِي وَأَبَاكَ فِي النَّارِ
    Merupakan lafaz yang tidak disepakati oleh para perawi dari jalan hadith yang lain. Berdasarkan riwayat Mu’ammar daripada Thabit pula, tidak kedapatan lafaz di atas, akan tetapi diriwayatkan dengan lafaz yang lebih umum.

    Dalam riwayat yang lain, dikeluarkan oleh al Bazzar dalam Musnadnya dan al Tabrani di dalam al Mu’jam al Kabir dengan sanad rijal yang sohih, daripada Sa’ad ibn Abi Waqqas:
    أَنَّ أَعْرَابِيًّا أَتَى النَّبِيَّ (ص) فَقَالَ: يَا رَسُوْلَ اللهِ أَيْنَ أَبِي؟ قَالَ: فِي النَّارِ. قَالَ: فَأَيْنَ أَبُوْكَ؟ قَالَ: حَيْثُ مَرَرْتَ بِقَبْرِ كَافِرٍ فَبَشِّرْهُ بِالنَّارِ.
    “Sesungguhnya seorang 'Arabi datang bertemu Nabi SAW lalu bertanya, "Wahai Rasulullah! Di manakah bapaku?" Rasulullah SAW menjawab, "Di dalam neraka." Maka lelaki Badwi tadi bertanya pula, "Di mana pula bapamu?" Rasulullah SAW menjawab, "Tatkala kamu berjalan berhampiran kubur seorang kafir, beritakan kepadanya bahawa dia di dalam neraka.”

    Hadith yang diriwayatkan dari jalan Sa’ad ibn Waqqas ini secara jelas menerangkan kepada kita bahawa lelaki yang bertanya soalan kepada Rasulullah ini adalah seorang badwi yang dikhuatiri akan murtad disebabkan imannya yang masih belum benar-benar mantap, ditambah pula kefahamannya mengenai Islam masih cetek.

    Ulama’ menyatakan bahawa lafaz “Abi” di dalam riwayat Muslim bukanlah ditujukan kepada Abdullah. Kerana tradisi masyarakat arab mereka memanggil ayah, bapa saudara dan datuk dengan gelaran “Abi”. Ini yang harus kita fahami dengan jelas.

    Maka jika benarlah lafaz ini datangnya dari Rasulullah SAW, maka sesetengah ulama’ menyatakan bahawa yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW dengan lafaz ‘Abi’ tersebut bermaksud bapa saudaranya iaitu Abu Tolib.

    Menurut pendapat guru saya di Mesir, al Mufassir Dr. Judah al Mahdi al Husaini (Naib Rektor al Azhar), beliau menyatakan mengapa tidak lafaz itu ditujukan kepada Abu Lahab kerana kekufurannya adalah jelas, kedudukannya di dalam neraka adalah thabit dengan nas yang qot’i (Surah al Masad) dan dia juga adalah merupakan bapa saudara Nabi.

    Maka adalah tidak sayugia menghukum aqidah bapa Nabi SAW dengan dalil Zonniyah al Dilalah.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

    Berkata Ustaz Ravi:
    “Perbincangan berkisar tentang isu ibu bapa Nabi tidak terlepas dari azab neraka telah berlangsung secara panjang lebar oleh al-Allamah Ibrahim al-Halabi dalam buku Risalah Mustaqillah dan al-Allamah al-Qari dalam bukunya Sharh al-Fiqh al-Akbar.”

    Mereka berdua berdalilkan nas hadis sahih ini: (Sesungguhnya bapaku dan bapamu berada di neraka). 

    Berkata hamba yang dho’if:
    Semoga Allah memberikan petunjuk buat saya dan Ustaz Ravi. Dengan izin Allah saya menyatakan: Sesungguhnya pendapat Mula Ali al Qari telah dinyatakan di dalam Syarh al Fiqh al Akbar. Akan tetapi beliau telah menarik balik pendapatnya mengenai bapa Nabi berada di dalam neraka di dalam kitab Syarah Syifa al Qadhi ‘Iyadh yang ditulis olehnya. Di antara pendapatnya di dalam kitab tersebut bermaksud lebih kurang:
    “Adapun pendapat yang benar mengenai kesudahan ibu bapa Nabi ialah berdasarkan apa yang telah dinyatakan oleh al Suyuti dalam 3 buah risalah yang dikarangnya.”

    Tiga buah risalah tersebut pada pengetahuan saya (hamba yang dho’if) ialah Masalik al Hunafa fi Walidayy al Mustofa, al Ta’zhim wal Minnah fi Anna Abawayy Rasulillah fil Jannah dan al Yaqin fi Najaati Abawayy Sayyidil Mursalin. Saya juga ada mengira bahawa al Suyuti telah menulis 5 risalah khusus mengenai permasalahan ini.

    Semoga Allah mempermudahkan beliau menemui kitab tersebut.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

    Berkata Ustaz Ravi:
    “Hanya Al-Suyuti bertentang pendapat dengan para ulama hadis bertaraf hafiz dan ulama-ulama muktabar tersebut kerana beliau memilih pendapat ibu bapa nabi Muslim dan terlepas daripada azab neraka dalam penulisannya seperti 'al-Ta'zim wa al-Minat fi anna Abaway Rasulullah SAW fi al-Jannah'.” 

    Berkata hamba yang dho’if:
    Seolah-olah Ustaz Ravi menyatakan al Imam al Suyuti bukanlah berdarjat al Hafiz dalam bidang hadith. Selayaknya beliau menyebut sebagai al Hafiz al Suyuti kerana al Suyuti dan al Hafiz al Sakhawi kedua-duanya adalah murid kepada Amirul Mu’minin fil Hadith al Hafiz Ibnu Hajar al Asqalani. Bahkan sesetengah ulama’ menyatakan bahawa al Suyuti lebih kuat hafazan dan kemahirannya dalam bidang hadith daripada al Sakhawi.

    Kekeliruan di sisi Ustaz Ravi di sini ialah apabila ulama-ulama’ hadis dan muktabar menolak hadith tersebut (dihidupkan ibu Nabi) maka, beliau mengheret permasalahan ini kepada permasalahan kufurnya ibu Nabi SAW.

    Seolah-olah ulama hadith yang tidak menerima hadith-hadith yang dikatakan maudhu’ itu secara automatik turut mengiktiqadkan kekufuran ayah dan ibu Nabi SAW.

    Para ulama’ hadith yang menilai hadith tersebut mendapati ia adalah hadith rekaan (maudhu’) dan tidak boleh dijadikan dalil bagi menyatakan keislaman ayah dan ibu Nabi. Ini tidaklah bermaksud tiadanya dalil lain yang diterima dalam menyatakan keislaman mereka.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

    Berkata Ustaz Ravi:
    “Kesimpulannya, nas-nas yang sahih mengesahkan ibu bapa nabi berada di neraka memberi fahaman bahawa mereka itu meninggal dunia berstatus kafir.” 

    Berkata hamba yang dho’if:
    Semoga Allah merahmati ilmu dan ulama’. Ini adalah suatu tindakan kurang teliti, tergesa-gesa, mujazafah dan melulu. Bagaimana beliau begitu cepat menghukum tentang kesudahan ayah dan ibu Nabi SAW berada dalam neraka kerana kekafirannya. Di mana ustaz Ravi dengan firman Allah:
    وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِيْنَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُوْلاً
    “Tidaklah kami mengazab sesuatu kaum melainkan setelah kami utuskan seorang Rasul”

    Moga-moga Ustaz Ravi mengkaji dan mengetahui sirah Nabi bilakah Abdullah dan Aminah meninggal dunia. Sekiranya beliau masih berterusan menyatakan kekafiran ayah dan ibu Nabi, maka hendaklah beliau sedikit beradab dengan menyatakan bahawa ibu bapa Nabi SAW tergolong di kalangan Ahli Fatrah (zaman yang tiada perutusan Rasul) yang terselamat dari api neraka menurut pendapat yang sohih di sisi jumhur Ahli Sunnah Wal Jama’ah. 

    PENUTUP

    Imam Baijuri menyatakan dalam Tuhfah al Murid ‘ala Jauharah al Tauhid:
    “Apabila kamu telah mengetahui bahawa Ahli Fatrah adalah golongan yang terselamat (di akhirat) menurut pendapat yang terpilih, maka kamu juga akan mengetahui bahawa kedua ayahanda dan bonda Rasulullah juga terselamat, disebabkan mereka juga tergolong dari kalangan Ahli Fatrah. Bahkan, semua nenek-moyang Rasulullah terselamat dan dihukumkan sebagai generasi yang beriman dan tiada seorang pun di antara mereka yang (terjebak di dalam kancah) kekufuran, kekotoran serta perkara-perkara yang mengaibkan (menjatuhkan maruah) yang dilakukan oleh kaum Arab Jahiliyyah."

    Dikeluarkan oleh Abu Nu'aim di dalam Dalail al Nubuwwah dari jalan al Zuhri daripada Ummu Sama’ah binti Abi Ruhm, daripada ibunya berkata: Aku telah menyaksikan Aminah bonda Rasulullah ketika gering dan Muhammad ketika itu berusia 5 tahun duduk di sisi kepalanya. Maka Aminah memandang wajahnya seraya berkata:
    “Semoga Allah memberkatimu dari kecil, wahai anak dari ayahandanya (Abdullah) yang ditaqdirkan mati, tetapi telah terselamat dengan pertolongan Allah Raja Yang Memberikan Nikmat, dia telah ditebus pada keesokan paginya ketika hendak disembelih dengan seratus ekor unta yang mahal. Sekiranya benar apa yang telah aku saksikan ketika tidur, engkau akan diutuskan kepada sekalian makhluk; dari sisi Tuhan Yang Mempunyai Keagungan dan Kemuliaan; Engkau akan diutuskan di Tanah Halal dan Haram; diutuskan juga dengan kebenaran dan Islam, agama datukmu Ibrahim yang mulia, maka Allah telah menghalangmu daripada mendekati berhala supaya kamu tidak menyembahnya bersama kaum Jahiliyyah.

    Setiap yang hidup pasti akan mati, setiap yang baru pasti akan buruk, setiap yang banyak pasti akan habis, dan aku akan pergi tetapi namaku akan kekal, sesungguhnya aku telah meninggalkan kebaikan dan melahirkan anak yang suci.”

    Dari kata-kata Aminah tersebut, dapatlah disimpulkan bahawa beliau beriman dengan agama Nabi Ibrahim AS seperti yang bakal diteruskan oleh puteranya Rasulullah SAW. 

    MENGAPA PERLU MENYAKITI RASULULLAH?

    Al Qadhi Abu Bakar al ‘Arabi al Maliki suatu ketika ditanya perihal seorang lelaki yang mengatakan bahawa bapa dan datuk Nabi SAW berada di dalam neraka. Maka beliau menyatakan sesungguhnya lelaki tersebut dilaknat. Sesungguhnya Allah berfirman:
    إِنَّ الَّذِيْنَ يُؤْذُوْنَ اللهَ وَرَسُوْلَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِيْنًا
    “Sesungguhnya mereka yang menyakiti Allah dan RasulNya, mereka dilaknat oleh Allah di dunia dan akhirat serta disediakan bagi mereka azab yang menghinakan.”

    Beliau menyatakan lagi: Dan tiadalah perkara yang lebih menyakitkan Rasulullah SAW selain menyatakan bapa Baginda diazab di dalam neraka.
    وَاللهً الْمُسْتَعَانُ

    Al Abdu al Dho’if,
    -Mujahid Abdul Wahab-


Kategori : AKIDAH Akhlak  
Tajuk :
Mentaati Kedua Ibu Bapa
Hadith :
Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”
 
Riwayat al-Hakim
 
 
Huraian
Pengajaran hadis:
i) Tanggungjawab anak terhadap kedua-dua ibu bapa terbahagi kepada dua iaitu tanggungjawab semasa mereka masih hidup dan tanggungjawab selepas mereka meninggal dunia.
ii) Semasa kedua-dua ibu bapa masih hidup anak-anak hendaklah berbakti dan berbuat baik kepada mereka kerana ibu bapa adalah orang yang paling banyak berjasa kepada anak. Di antara adab yang mesti dipraktikkan sentiasa ialah berlemah lembut dan berbudi bahasa apabila berkomunikasi dengan mereka, berbelanja untuk keperluan ibu bapa dan menjaga mereka dengan sebaik-baiknya.
iii) Manakala apabila kedua-dua ibu bapa telah meninggal dunia adalah menjadi tanggungjawab anak-anak untuk mendoakan kesejahteraan ibu bapa mereka, menzirahi pusara mereka, melaksanakan nazar mereka yang belum tertunai, menghubungkan silaturahim dengan sahabat handai ibu bapa, mengqadakan puasa yang terhutang, menunaikan haji sekiranya mampu, membaca al-Quran dan melunaskan hutang ibu bapa yang belum langsai semasa hayat mereka.
iv) Sesungguhnya bagi setiap anak, meskipun telah mempunyai keluarga sendiri mereka wajib mentaati dan menghormati kedua-dua ibu bapa. Anak yang tidak mentaati kedua-dua ibu bapa dianggap sebagai anak yang derhaka sedangkan kesalahan menderhaka termasuk di kalangan dosa-dosa besar.
v) Setiap anak yang derhaka akan dilaknat oleh Allah S.W.T, amalan dan ibadah mereka tidak diterima dan tidak akan mendapat ganjaran yang memungkinkan perbuatan baik yang dilakukan sepanjang hayatnya akan sia-sia. Oleh itu Islam menitikberatkan keredaan kedua-dua ibu bapa agar hidup sentiasa diberkati Allah.

No comments:

Post a Comment