Monday, August 27, 2012

BILA HUKUMAN MINUM ARAK TAK IKUT HUKUM ALLAH...MAKA KESANNYA ADA ORANG ISLAM MINUM TANPA SEGAN SILU

Tangki air runtuh
TUAN NUR SUHAILA RAJA MUHAMMAD
27 Ogos 2012
Keadaan tangki air yang runtuh di tangga rumah sewa Jamaluddin.
Keadaan tangki air yang runtuh di tangga rumah sewa Jamaluddin.
Sing Hu (kanan) menunjukkan kayu yang digunakan bagi menampung tangki air di kediamannya kepada Dr C
Sing Hu (kanan) menunjukkan kayu yang digunakan bagi menampung tangki air di kediamannya kepada Dr Che Rosli.
KAJANG – Penyewa rumah di Jalan Pahlawan, Seksyen 3, Bandar Mahkota Cheras terkejut apabila kediaman yang disewa sejak empat tahun lalu banjir apabila tangki air di bahagian bumbung rumah jatuh dan membanjiri keseluruhan ruang aras bawah rumahnya.

Mangsa, Jamaluddin berkata, dia menerima panggilan tiga hari sebelum menyambut Aidilfitri daripada jiran mengatakan terdengar bunyi kuat dari dalam rumahnya seperti bunyi letupan sebelum melihat air mengalir tanpa henti dari pintu rumahnya.

Menurutnya, ketika kejadian dia berada di kampung kerana cuti bagi menyambut Aidilfitri namun bergegas pulang ke rumah sewanya setelah mendapat panggilan.

“Ketika tiba di rumah, saya melihat tangki air tersebut jatuh di tangga yang menghubungkan aras bawah dan aras atas kediaman dua tingkat ini manakala siling bahagian bumbung berlubang.

“Air tangki tersebut membanjiri keseluruhan bahagian bawah rumah dan merosakkan perabot rumah serta beberapa barangan elektrik turut basah,” katanya yang menganggarkan kerugian RM5,000 jika semua barang elektriknya rosak.

Sementara itu, Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat ketika melawat kediaman tersebut berkata, pihaknya menasihatkan agar pemilik kediaman dan penyewa membuat laporan polis dan membuat surat rasmi bagi menuntut pemaju membaik pulih kerosakan.

“Pemilik kediaman yang lain juga dinasihatkan agar memeriksa struktur kedudukan tangki air kediaman masing-masing kerana bimbang tidak kukuh dan boleh mengundang kejadian seperti ini,” katanya.

Dalam pada itu, pemilik rumah, Neo Sing Hu berkata, dia telah enam tahun membeli rumah teres dua tingkat di kawasan tersebut malah pemaju memberikan jaminan enam bulan sekiranya berlaku kerosakan.

“Kayu yang digunakan untuk menyokong tangki air patah berkemungkinan disebabkan kayu yang berkualiti rendah.

“Saya akan buat laporan polis dan seperti disarankan Dr Che Rosli bagi menghantar surat rasmi kepada pemaju,” katanya.
Syurga gelandangan, Jalan Tun Perak jadi ‘hotel’
Wartawan Sinar Harian
27 Ogos 2012
Syurga gelandangan, Jalan Tun Perak jadi ‘hotel’
Kumpulan gelandangan ini sedang nyenyak tidur di kawasan kaki lima di Dataran Menara Maybank, Jalan Tun Perak, kelmarin.
KUALA LUMPUR – Dataran Menara Maybank, Jalan Tun Perak dekat sini terus menjadi rumah sementara bagi golongan pengemis dan gelandangan berehat tidak kira siang ataupun malam meskipun pelbagai operasi dijalankan pihak berkuasa sejak Ramadan lalu.

Apa yang pasti, kewujudan golongan ini bagi sesetengah orang amat merimaskan berikutan jumlah kehadiran mereka semakin bertambah terutama pada Ramadan dan Syawal.
Pekerja Maybank, Mohd Amirul Aziz, 40, berkata, kebanyakan golongan yang tidur di kaki lima dan tembok sekitar menara bank itu adalah orang yang sama.

“Banyak dalam kalangan mereka adalah warga asing terutama dari Myanmar dan Vietnam manakala selebihnya adalah terdiri daripada rakyat tempatan,” katanya.

Menurutnya, keadaan yang berlaku bukan sahaja mencacatkan pemandangan malah turut menjadi kawasan itu tidak terurus berikutan sampah seperti botol plastik minuman dan  bekas makanan polistirena bersepah.

Bagi pemandu teksi, Mohd Hussin Abu Bakar, 44, berkata, kewujudan kutu rayau di situ bukan perkara baru.

“Mereka ini semua memang tiada rumah jadi lokasi di sini strategik untuk mereka berehat tambahan siar kaki yang ada boleh menjadi tempat berteduh sama ada siang ataupun malam,” katanya.

Sinar Harian yang membuat tinjaun di sekitar kawasan itu jam 2 pagi kelmarin berkesempatan berbual dengan seorang daripada kutu rayau yang hanya mahu dikenali sebagai Ali, 35.

Ali berkata, sebelum ini dia pernah dua tahun menjalani sesi pemulihan di sebuah pusat pemulihan dadah terkenal namun nasibnya terus dirundung malang selepas keluarga tidak menerimanya kembali.

“Hendak buat macam mana kalau sudah nasib begini, terpaksalah tinggal di mana-mana  asalkan selesa dan boleh tidur itu sudah memadai,” katanya yang enggan gambarnya dirakamkan.
Tragedi pulang menyaksikan perlawanan T-Team
RUBIAH OMAR & ZUBIR SULAIMAN
27 Ogos 2012
Tragedi pulang menyaksikan perlawanan T-Team
Kereta yang menyeret mangsa kira-kira 100 meter. Gambar kecil: Mangsa, Mat Rani
KUALA TERENGGANU - “Arwah ayah ada menyatakan hasrat mahu berpuasa sunat esok (semalam), tetapi saya tidak menyangka niatnya itu tidak kesampaian,” demikian kata Nurul Faraheim Mat Rani, 22.

Nurul Faraheim adalah anak sulung kepada Mat Rani Jusoh, 50, yang maut selepas motosikal yang ditunggangi dirempuh dari belakang oleh sebuah kereta, sebelum diseret kira-kira 100 meter dari lokasi kejadian dalam kemalangan di Jalan Hiliran, Chabang Tiga, di sini, malam kelmarin.

Kejadian berlaku kira-kira jam 11.15 malam ketika mangsa dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Kampung Tok Kaya, di sini, selepas menyaksikan perlawanan bola sepak antara pasukan T-Team menentang Sarawak di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah di pusat bandar raya.

Namun, ketika tiba dilokasi kejadian, mangsa, bapa kepada tiga anak itu dirempuh sebuah Toyota Corola yang dipandu laju dari arah sama, sehingga tercampak dan pemandu berusia 39 tahun dari Kampung Padang Hiliran, dikatakan cuba melarikan diri sebaik melihat mangsa dalam keadaan parah dan nyawa-nyawa ikan.

Bagaimanapun, cubaannya untuk melarikan diri tidak berhasil apabila beberapa penduduk kampung yang melihat kejadian itu cuba mengejarnya, sebelum terbabas di atas pembahagi jalan di lampu isyarat berhampiran Balai Polis Chabang Tiga.

Menurutnya, arwah bapanya yang amat meminati bola sepak telah keluar rumah kira-kira jam 8.45 malam untuk menyaksikan perlawanan bola sebelum mereka sekeluarga dikejutkan dengan panggilan kecemasan memberitahu arwah ditimpa kemalangan.

“Saya menerima panggilan kira-kira jam 11.30 malam memaklumkan ayah terlibat kemalangan. Saya ingat ayah terlibat kemalangan kecil sahaja dan sebab itu, hanya adik lelaki serta ayah saudara ke lokasi kejadian.

“Tetapi beberapa minit kemudian saya diberitahu ayah meninggal dunia sebelum adik lelaki berusia 19 tahun mengambil saya di rumah untuk ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ),” katanya ketika ditemui di Bilik Forensik HSNZ.


Saksi nampak kereta dipandu laju

Menurut saksi kejadian, Fatimah Mohd, 60, sebelum kejadian, dia nampak sebuah kereta dipandu laju dari arah Pulau Kambing menghala ke Chabang Tiga, di sini, dan tidak sampai beberapa minit, dia dikejutkan dengan bunyi dentuman kuat.

“Saya memang nampak kereta itu dipandu laju dan ketika terdengar dentuman kuat itu, saya sudah mengagak kereta terbabit pasti melanggar sesuatu, sebelum ternampak ia menyeret sebuah motosikal bersama penunggangnya sekali.

“Selepas 100 meter dari lokasi kejadian, mangsa yang cedera parah itu tercampak ke bahu jalan, sebelum kereta itu terbabas di atas pembahagi jalan di lampu isyarat berhampiran Balai Polis Chabang Tiga,” katanya yang ketika kejadian, berada di kedai makan yang dibukanya berhampiran lokasi kejadian.

Sementara itu, Ketua Polis daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin mengesahkan kejadian dan menjelaskan kes berkenaan akan disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

“Kami meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kemalangan maut ini tampil ke mana-mana balai berhampiran bagi membantu siasatan,” katanya ketika dihubungi semalam.


Bola sepak Terengganu hilang peminat setia

“SAYA amat terkejut menerima berita ini (kematian), kerana arwah (Mat Rani) sememang seorang yang sangat cintakan sukan khususnya bola sepak.

“Bayangkan, dia sanggup ikut dan membantu saya setiap kali saya mengendalikan sesi latihan bersama T-Team secara sukarela serta tidak pernah melepaskan peluang untuk menonton aksi pasukan T-Team dan Terengganu di stadium.”

Itu luahan penolong jurulatih T-Team, Yusoff Ali, 47, ketika ditemui di pekarangan bilik mayat HSNZ selepas mendapat tahu berita pemergian rakannya, Mat Rani Jusoh, 50, yang maut akibat dirempuh sebuah kereta kira-kira jam 10.45 malam tadi (semalam).

Yusoff berkata, selain terlibat secara tidak langsung dalam pengurusan T-Team, Mat Rani juga masih aktif dalam aktiviti sukan, termasuk pernah mewakili kelab bola sepak pejabat Setiausaha Kerajaan negeri (SUK) bagi kategori veteran.

“Saya sudah lama bersahabat dengan arwah sejak zaman sekolah lagi dan dia senior saya. Kehilangannya secara mengejut malam ini (semalam) juga merupakan satu kehilangan buat pasukan T-Team dan Terengganu,” katanya.

Turut meluangkan masa menziarahi jenazah ialah Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mazlan Ngah. Dalam pada itu, Nurul Faraheim, memberitahu, bapanya merupakan peminat setia pasukan bola sepak Terengganu dan T-Team sejak dulu lagi.
Geng curi bateri pencawang komunikasi di Marang tumpas

26 Ogos 2012
MARANG - Polis Terengganu percaya dapat menumpaskan kumpulan pencuri bateri pencawang komunikasi sekitar daerah ini yang berselindung di sebalik kenderaan mewah berikutan tertangkapnya tiga anggota kumpulan itu, baru-baru ini.
 
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri ACP K. Manoharan kegiatan itu terbongkar setelah polis menyerbu sebuah rumah dan menahan seorang lelaki berumur 36 tahun di Taman Tapai Indah, di sini pada 14 Ogos lalu kira-kira pukul 1.30 pagi.
 
Katanya hasil siasatan, suspek yang pernah bekerja sebagai pekerja servis pencawang telekomunikasi di Pahang itu membawa polis kepada sebuah rumah yang diubah suai sebagai tempat menjual barang lusuh tidak berlesen di Kampung Tanjung Kedai Buluh, kira-kira 4.45 petang pada hari yang sama.
 
"Hasil serbuan ke atas premis tidak berlesen itu polis menahan dua lagi lelaki yang berumur 40 dan 42 tahun.
 
"Pemeriksaan lanjut yang dijalankan, polis menemui sebuah lori bersama 75 bateri pencawang telekomunikasi yang bernilai kira-kira RM190,000," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Manoharan berkata modus operandi kumpulan ini ialah dengan menggunakan kenderaan mewah ke lokasi pencawang berkenaan diiringi sebuah lori.
 
Kumpulan yang dianggotai enam lelaki tempatan dipercayai aktif menjalankan kegiatan itu sejak setahun lalu dengan beroperasi pada waktu malam.
 
"Kumpulan ini akan datang seperti untuk membuat servis sebelum memecah pintu stor dan mencuri bateri yang digunakan sebagai bekalan kuasa sokongan di dalam stor berkenaan," katanya.
 
Katanya kumpulan ini kemudiannya akan menjual bateri tersebut di kedai menjual barangan lusuh yang berlesen di Chendering, di sini.
 
Beliau berkata dengan tertangkap tiga suspek ini pihaknya dapat menyelesaikan 12 kes berhubung kecurian alat komunikasi ini dan bateri yang di curi adalah milik syarikat komunikasi Celcom, Maxis dan Digi.
 
Polis turut merampas sebuah kenderaan mewah dan sebuah lori yang digunakan dalam kegiatan itu.
 
Dalam pada itu, polis masih memburu tiga lagi anggota kumpulan yang berumur 28 hingga 41 tahun yang juga warga tempatan sambil meminta orang ramai yang mempunyai maklumat supaya menghubungi balai polis berhampiran. - Bernama
Tandas awam: 'Port' berkumpul, minum arak
Wartawan Sinar Harian
27 Ogos 2012
Tandas awam: 'Port' berkumpul, minum arak
Tandas perempuan yang dipenuhi dengan pelbagai sampah.
TAMPIN – Rata-rata pengunjung dan peniaga di Pasar Besar Tampin kecewa apabila kewujudan tandas awam yang seharusnya memudahkan orang awam dijadikan sebagai 'port' minum arak oleh individu tidak bertanggungjawab.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, tandas awam yang sebelum ini sudah dinaik taraf itu kini tidak dapat dimanfaatkan sebaik mungkin oleh orang awam apabila tandas perempuannya bersepah dengan botol arak dan puntung rokok.

Seorang peniaga yang dikenali Amir berkata, rata-rata pengunjung berasa tidak selesa untuk menggunakan kemudahan berkenaan lebih-lebih lagi pada sebelah petang. “Malah, tandas perempuan sering digunakan sebagai tempat berkumpul beberapa lelaki untuk meminum arak terutamanya sekitar jam 5 petang dan ke atas sehingga menimbulkan rasa kurang selesa orang awam.

“Manakala, tandas lelaki pula sangat kotor dan tersumbat. Lebih teruk lagi terdapat botol arak yang dibuang ke dalam tandas berkenaan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Seorang pengunjung, Hanis, 20-an berkata, dia yang pertama kali masuk ke lokasi berkenaan berasa sangat terperanjat susulan terdapat banyak botol arak dan puting rokok.

“Malah, saya rasa gerun juga untuk masuk ke tandas perempuan ini berseorangan. Oleh itu, saya harap pihak bertanggungjawab dapat mengambil tindakan segera bagi mengatasi masalah ini," katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Daerah Tampin (MDT), Razali Bakar berkata, beliau berasa sangat kecewa dengan sikap individu tidak bertanggungjawab itu.

Menurutnya, tandas berkenaan sudah dibaik pulih dan dinaik taraf dengan kos RM20,000 sebelum digunakan semula sejak pertengahan tahun lalu. Malah, kerosakan tandas berkenaan juga dalam pengetahuan MDT dan kini sudah mengeluarkan tender bagi baik pulih tandas.

“Kita harap agar orang ramai dapat bekerjasama dalam menjaga kemudahan yang disediakan dan sikap mereka yang tidak bertanggungjawab hanya akan menyebabkan kerugian kepada semua pihak.

“Malah sikap pengotor dan tidak bertimbang rasa orang awam yang menggunakan tandas awam juga menyebabkan sasaran kita untuk mengekalkan kebersihan tandas di peringkat yang lebih tinggi lagi tersasar," katanya.

Tandas Awam di Gemas mendapat Anugerah Gangsa bagi Kategori Pihak Berkuasa Tempatan Pertandingan Anugerah Tandas Bersih peringkat Kebangsaan tahun lepas.
Penganggur maut dikelar
Wartawan Sinar Harian
27 Ogos 2012
Penganggur maut dikelar
Mayat mangsa dibawa ke Hospital Pulau Pinang untuk dibedah siasat.
BALIK PULAU – Seorang penganggur maut dipercayai dikelar dengan senjata tajam dalam kejadian yang berlaku di Kampung Sungai Pinang, semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Senior Asistan Komisioner Mazlan Kesa berkata, mangsa, Ghadzali Ahmad, 53, yang tinggal bersendirian ditemui mati dengan kesan kelar di leher, manakalanya tangannya diikat di depan menggunakan kain pelikat yang dikoyak.

“Mangsa ditemui rakannya yang datang ke rumah kira-kira jam 10 pagi, untuk membawanya ke hospital bagi mendapatkan rawatan penyakit asma yang dihidapinya.

“Rakannya bertindak memecahkan pintu selepas panggilannya tidak berjawab sebelum menemui mangsa yang hanya berkain pelikat dalam keadaan terlentang dan seterusnya membuat laporan polis,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya turut menemui sebilah pisau di atas katil yang dipercayai digunakan untuk mengelar mangsa.

“Hasil siasatan mendapati, mangsa meninggal dunia kirakira 12 jam lalu dan terdapat kesan pergelutan di dalam bilik.

“Motif pembunuhan masih belum diketahui memandangkan dompet mangsa berisi wang tidak terusik.

“Berdasarkan maklumat, kali terakhir mangsa dilihat pada jam 8 malam selepas membelikan bunga api untuk saudara-maranya yang tinggal bersebelahan rumahnya,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya kini sedang mengesan dua lelaki tempatan yang dipercayai dapat membantu siasatan. “Kami berharap orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian dapat tampil bagi membantu siasatan.

“Mayat mangsa dibawa ke Hospital Besar Pulau Pinang untuk dibedah siasat,” katanya.
Lelaki maut rempuh bas
Wartawan Sinar Harian
27 Ogos 2012
Lelaki maut rempuh bas
Remuk... Anggota bomba sedang melakukan pemeriksaan pada kenderaan mangsa.
GEORGETOWN - Seorang lelaki maut apabila kenderaan yang dipandunya terbabas sebelum merempuh sebuah bas dalam satu kejadian kemalangan di Jalan Paya Terubong, Air Itam di sini awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 pagi itu, mangsa, Yong Kean Aik, 34 dikatakan memandu laju sebelum kenderaannya terbabas dan masuk ke laluan bertentangan lalu merempuh bas.

Akibat rempuhan itu, kereta yang dinaiki mangsa remuk teruk di bahagian depan dan mangsa tersepit di bahagian pemandu.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asissten Komisioner Gan Kong Meng ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu. Kong Meng berkata, mangsa yang mengalami kecederaan parah di bahagian muka dan patah kedua-dua kakinya disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Menurutnya, anggota bomba dan penyelamat dari Balai Bomba Paya Terubong mengambil masa kira-kira sejam untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit. “Kita percaya kejadian berpunca apabila kereta yang dipandu laju mangsa  terbabas sebelum merempuh bas terbabit.

“Pemandu bas berkenaan hanya mengalami kecederaan ringan manakala mayat mangsa dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Balik Pulau untuk bedah siasat,” katanya.

Nama Anak Que Haidar Tiada Kaitan Dengan Ratu Firaun

Que Haidar
PETALING JAYA: Pelakon Que Haidar menyifatkan individu yang mempersoalkan nama anak keduanya iaitu Tengku Cleopatra Haidar yang dikatakan menyerupai nama Firaun sebagai tidak masuk akal.
Que berkata, nama tersebut dipilih berdasarkan maksudnya daripada bahasa Greek yang menggambarkan seorang wanita cekal dan berkepimpinan tinggi.
"Semasa membuat pemilihan nama itu saya dan isteri langsung tidak terfikir tentang kaitan nama itu dengan seorang ratu Firaun sebaliknya lebih tertumpu kepada gambaran seorang wanita yang tabah dan cekal dalam kehidupannya.
"Apabila orang mengatakan saya memberi nama yang tidak elok kepada anak, ia satu tuduhan yang tidak betul. Ibu bapa tidak akan berbuat demikian malah kita sentiasa mahukan yang terbaik buat zuriat kita," ujarnya kepada mStar Online.
Que diminta mengulas tuduhan kononnya dia dan isteri, Linda Jasmine tidak sensitif terhadap pemilihan nama anak yang dikatakan menyamai nama ratu Firaun semasa pemerintahan kerajaan Mesir Purba iaitu Ratu Cleopatra VII.
Tambah Que, pemilihan tersebut dibuat atas persetujuan dengan isterinya dan tuduhan-tuduhan yang dilemparkan kepada mereka dibuat tanpa sebarang usul periksa.
Dalam pada itu, Que memberitahu apa yang lebih penting anak yang dilahirkan itu adalah seorang Islam dan tumpuannya kini adalah untuk membesarkannya dengan didikan agama yang kuat supaya menjadi seorang Muslim yang sejati.
Que berkata, dia tidak terlalu memberikan perhatian terhadap apa yang dikatakan oleh masyarakat terhadap perkara itu sebaliknya ingin terus berusaha untuk membesarkan anak-anak.
"Saya sendiri yang iqamatkan anak-anak saya dan mereka adalah seorang Islam. Apa yang lebih penting bagaimana anak-anak saya dibesarkan dan bukannya pada nama," katanya.
Sementara itu, Que memberitahu mereka belum bersedia untuk memperkenalkan anaknya itu kepada umum dan hanya akan berbuat demikian semasa majlis cukur jambul selepas Hari Raya Aidilfitri ini nanti.
Tengku Cleopatra Haidar atau lebih mesra dengan sapaan Cleo dilahirkan pada 26 April lalu secara pembedahan di Hospital Gleneagles Kuala Lumpur.
Selain Cleo, pasangan itu turut dikurniakan seorang lagi anak perempuan iaitu Tengku Ratu Haidar, 2 selain Qalif Khan, 12, iaitu anak pertama Linda bersama bekas suami.
Linda dan Que itu berkahwin pada 14 Februari 2009.

 
Posted by herma on Aug 15, '07 10:30 PM for everyone
Penasaran dengan kecantikan Ratu Mesir Cleopatra yang begitu tersohor, yang mampu membuat dua penguasa Romawi Julius Caesar dan Marc Antony jatuh cinta dan bertekuk lutut, membuat saya iseng coba-coba searching di internet, siapa tahu dapat gambaran wajah aslinya. Eh...malah ketemu artikel ini di www.kompas.com
Hmm...ternyata...
Cleopatra Tak Secantik yang Dikira

LONDON, KAMIS - Ratu Mesir Cleopatra yang tersohor dengan kecantikannya sepertinya tak secantik yang dikira. Ini terlihat dari sebuah koin berumur 2.000 tahun yang bergambar Cleopatra di salah satu sisinya dan Mark Antony di sisi lainnya.
Di koin tersebut digambarkan bahwa Ratu Mesir di zaman Romawi itu memiliki hidung lancip, dahi mendatar, dan dagu tirus. Sedangkan penguasa Romawi Mark Antony digambarkan dengan mata besar, hidung bengkok, dan leher besar. Padahal, di berbagai literatur sejarah maupun film, Cleopatra dan Mark Antony sealu digambarkan sebagai sosok yang sangat rupawan. Bahkan karena kecantikannya itulah, Cleopatra dikabarkan juga berhasil merayu Kaisar Romawi Julius Caesar.
"Para penulis Romawi memberitahukan kepada kita bahwa Cleopatra cerdas dan karismatik dengan suara yang menggairahkan tapi mereka tidak menekankan pada kecantikannya," kata Lindsay Allason-Jones, direktur museum arkeologi dari Universitas Newcastle. Menurutnya, apa yang digambarkan di film-film Holywood mengenai Cleopatra terlalu berlebihan. "Sosok Cleopatra sebagai wanita penggoda yang cerdas lebih cocok."
Koin yang dibuat pada 32 sebelum Masehi itu mungkin dibuat atas permintaan Mark Antony. Rival Julius Caesar dalam hal percintaan itu digambarkan di salah satu sisi koin beserta tulisan Antoni Armenia devicta yang berarti untuk Antony, Armenia telah ditaklukkan. Sedangkan sisi lainnya yang bergambar Cleopatra bertuliskan Cleopatra Reginae regum filiorumque regum yang berarti untuk Cleopatra, ratunya raja dan anak-anaknya raja.
Para pakar menyatakan, koin yang dipamerkan di Museum Shefton, Newcastle, Inggris itu bukan barang yang sangat langka namun cukup bernilai. Koleksi tersebut telah dimiliki Society of Antiquities of Newcastle di Tyne  sejak tahun 1920-an namun tersimpan di bank dan baru dipamerkan sejak kemarin. 


Sumber: AP
Penulis: Wah

No comments:

Post a Comment