Saturday, September 1, 2012

TADI ZINA...NI BUNUH...RAGUT...CURI...ROMPAK...BELUM MURTAD...MINUM ARAK...PENCURI KOLAR PUTIH...MASIH LAGI TAK MAHU HUDUD...MEMANG DEGIL DAN KERAS KEPALA...MEMANG ORANG NI NAK NERAKA ALLAH SWT

Isteri mangsa tembak depan sekolah sedar
NURUL RIDUAN NOR ASHAHA
1 September 2012
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah
SHAH ALAM – Isteri bekas tahanan Ordinan Darurat yang cedera parah dalam kejadian tembakan di hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan Darul Ehsan, Gombak, Rabu lalu, dilaporkan sudah sedar.

Sebelum ini, S Citra, 36, mengalami pendarahan teruk dan tidak sedarkan diri akibat terkena satu das tembakan di perut.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, siasatan mendapati, Citra bukan sasaran penjenayah yang menembak mati suaminya, K Archuthan, 41.

“Penjenayah melepaskan tembakan ke arah suami mangsa. Mungkin lebih daripada enam tembakan.

“Kedua-dua mereka duduk di hadapan dan kita percaya salah satu daripada peluru itu mengenai perutnya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Abdul Rahim berkata, polis akan mengambil keterangan wanita itu apabila dia sembuh.

Sementara itu katanya, rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di lokasi kejadian sudah diserahkan kepada Jabatan Forensik untuk diteliti.

“CCTV dapat merakam imej selepas kejadian tersebut. Terdapat beberapa individu dalam rakaman itu yang mungkin dapat membantu siasatan,” katanya.

Dalam kejadian itu, Archuthan dan isteri sedang menunggu anaknya, berusia 17 tahun, pulang dari sekolah, kira-kira jam 1 petang apabila ditembak dua lelaki yang menunggang motosikal jenis Honda EX5.

Archuthan, yang memandu kereta jenis Toyota Camry, maut terkena enam das tembakan, manakala isterinya parah dan dikejarkan ke Hospital Selayang untuk rawatan.

Polis tidak menolak kemungkinan pembunuhan itu bermotifkan dendam.

Sementara itu, Bernama melaporkan, Kementerian Dalam Negeri (KDN) menegaskan Archuthan bukan pemilik syarikat kawalan keselamatan yang berdaftar dengan KDN.

Sebaliknya semakan KDN mengesahkan Archuthan adalah bekas tahanan Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) 1969.

Ketua Setiausahanya, Datuk Abdul Rahim Mohamad Radzi dalam satu kenyataan, di sini, berkata, lelaki itu dibebaskan pada 23 Februari lalu.

“Kes itu sedang dalam siasatan polis dan kementerian berharap semua pihak dapat memberikan ruang kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan selanjutnya,” katanya.

Beberapa akhbar sebelum ini, melaporkan Archuthan adalah pemilik sebuah syarikat kawalan keselamatan.

Dua wanita dibunuh lelaki mabuk

DI kawasan rumah inilah tempat berlakunya kejadian seorang lelaki yang mabuk bertindak
menikam Bibia dan Jalijah hingga mati di Kolombong, Kota Kinabalu kelmarin.


KOTA KINABALU – Bahana meneguk arak, seorang lelaki bertindak di luar batas kemanusiaan apabila membunuh dua wanita yang merupakan jiran bilik sewanya hanya kerana berang selepas ditegur meminum minuman keras tersebut dalam kejadian di Kampung Cenderakasih, Kolombong dekat sini kelmarin.
Pembunuhan pukul 7 petang itu mengakibatkan Bibia Daud, 40, dan Jalijah Jalin, 30, mati di tempat kejadian selepas masing-masing ditikam di leher dan perut oleh suspek berusia lingkungan 30-an tersebut. Kedua-dua mangsa merupakan warga Filipina.
Kejadian berlaku apabila suspek yang sedang mabuk naik berang selepas ditegur berulang kali mengenai kegiatannya itu oleh Bibia dan suaminya yang dikenali sebagai Elon, 52.
Tanpa disangka, suspek kemudian mengambil sebilah pisau lalu terus menikam leher suri rumah tersebut sebelum Elon mengejar suspek hingga berlaku pergelutan di dalam kawasan kejadian.
Bertambah malang apabila Jalijah yang baru pulang dari tempat kerja di sebuah pasar raya dirodok di perut oleh suspek ketika dia ingin memasuki rumah tersebut. Jalijah baru menyewa di situ sejak dua bulan lalu.
Difahamkan, kesemua yang terlibat tinggal di satu deretan rumah diperbuat daripada papan mempunyai 20 buah bilik dan dihuni lebih 60 penyewa.
Ketua Polis Kota Kinabalu, Asisten Komisioner Jauteh Dikun (gambar kecil) berkata, Elon yang semakin geram dengan tindakan suspek kemudian terus mengejar lelaki itu sejauh kira-kira 100 meter sambil membawa sebatang besi.
“Ekoran pergaduhan itu, kedua-duanya parah selepas mengalami pendarahan teruk. Mereka kini dirawat di Hospital Queen Elizabeth.

Ditembak depan sekolah anak

Posted on the August 30th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

MANGSA…polis mengusung mayat Archuthan yang ditembak lelaki bermotosikal di hadapan Sekolah Menengah Darul Ehsan, Selayang Baru, semalam.
GOMBAK: Seorang lelaki bekas tahanan Ordinan Darurat (EO) maut manakala isterinya cedera parah selepas ditembak dua lelaki dari jarak dekat ketika kedua-duanya sedang menunggu anak lelaki mereka pulang di depan Sekolah Menengah Darul Ehsan, Selayang Baru, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1 tengah hari itu, mangsa, K Archuthan, 41, yang dikenakan tindakan buang daerah ke Perlis sebelum dibebaskan Jun lalu, maut di tempat kejadian selepas ditembak dua lelaki menunggang motosikal berkuasa tinggi.


Suspek melepaskan enam das tembakan dari jarak dekat ketika mangsa berada di dalam Toyota Camry berwarna perak.
Saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Yen, 28, berkata ketika kejadian, dia berada di dalam kedai berhampiran terdengar bunyi beberapa das tembakan.
Harian Metro

‘Emak, jangan pergi ke KL’

Oleh Mohammad Ishak
am@hmetro.com.my
FAIZA...dibunuh
FAIZA...dibunuh
JERTIH: “Emak tak payah ke Kuala Lumpur. Nanti tak sempat jumpa Faiza kerana ini perjumpaan terakhir antara kita.” demikian kata-kata terakhir Faiza Jaafar, 27, yang ditemui mati dibunuh kepada ibunya, yang bertolak ke ibu negara, Selasa lalu.
Permintaan Faiza kepada ibunya, Rohani Sulaiman, 48, itu dibuat beberapa kali sebelum wanita berkenaan meninggalkannya bersama empat lagi adik-beradik lain yang tinggal di sebuah rumah Projek Pembangunan Rakyat Termiskin di Taman Perwira, Tok Saboh, Kuala Besut, dekat sini.
Bagaimanapun, Rohani terpaksa meninggalkan Faiza bersama empat lagi anaknya kerana mengikuti suaminya bekerja di ibu negara selepas tiga hari berhari raya bersama keluarga di kampung.

Rohani yang pulang malam kelmarin terkejut selepas dimaklumkan ahli keluarga, Faiza dijumpai mati dibunuh di kawasan sawah padi di Kampung Gong Manak, Kuala Besut.

Mayat tanpa kepala disyaki warga asing

GEORGETOWN: Mayat lelaki yang ditemui berhampiran ladang kelapa sawit di Jalan Sungai Kechil di Nibong Tebal, kelmarin dikatakan mati akibat ditikam penjenayah.
Penjenayah juga dikatakan sangat kejam kerana sanggup memotong kepala, tangan serta kaki mangsa sebelum mayatnya dibawa ke lokasi terbabit untuk dibakar dalam cubaan menghapuskan bukti.

Difahamkan, perbuatan kejam terbabit juga dikatakan dilakukan sekurang-kurangnya lebih daripada dua penjenayah dan mangsa mati kerana ditikam lima kali di bahagian perutnya di satu lokasi lain sebelum mayatnya dibawa ke kawasan berkenaan.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Asisten Komisioner Mat Nasir Salleh berkata, hasil siasatan awal setakat ini mendapati mangsa kemungkinan rakyat asing.

“Hasil pemeriksaan mendapati mayat terbabit tidak mempunyai tanda cacar seperti lazimnya yang ada pada rakyat negara ini dan berdasar faktor ini kami tidak menolak kemungkinan mangsa warga asing.

“Bagaimanapun, kami masih menunggu laporan lengkap untuk mengesan identiti mangsa dan berharap orang ramai atau majikan yang kehilangan ahli keluarga atau pekerja membuat laporan polis dengan segera,” katanya.
Kelmarin, mayat seorang lelaki hanya berseluar dalam ditemui dipotong beberapa bahagian sebelum dibakar dalam ladang kelapa sawit terbabit.

Hasil pemeriksaan, polis menemui tiga tin minyak dipercayai digunakan untuk membakar mangsa tidak jauh dari tempat kejadian dan dua jari mangsa yang masih elok.

Penyamun lapor polis dicekup

Oleh Na’imah Mohamed
naimah@hmetro.com.my
SUBANG JAYA: Tindakan dua daripada tiga lelaki membuat laporan polis menyatakan mereka diekori sekumpulan penyamun memakan diri apabila ditahan, Rabu lalu.
Kumpulan yang dipercayai menyamar anggota polis serta pegawai dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sebelum memeras ugut dan menyamun mangsa di Bandar Sunway dan Subang Jaya itu membuat laporan polis bagi mengelakkan dicekup mangsa samun yang mengejar mereka. Bagaimanapun, perbuatan semua lelaki berusia 26 dan 43 tahun itu gagal mengaburi mata Ketua Balai Polis Subang Jaya, Inspektor Sulaiman Baputty yang segera menahan kumpulan terbabit selepas mendapati laporan dibuat itu palsu.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, kejadian berlaku jam 12.15 tengah hari ketika mangsa, seorang pemandu lori berusia 30-an ditahan dua lelaki dari kumpulan terbabit yang mengaku polis sebelum menunjukkan sepucuk pistol dan gari di tepi jalan berhampiran sebuah stesen minyak di SS15, di sini.
Katanya, lelaki terbabit mengarahkan mangsa membayar RM3,000 bagi menyelesaikan kes kononnya membabitkan pemandu lori itu.

“Mangsa bernasib baik apabila rakannya yang melalui jalan berkenaan terlihat kejadian itu sebelum mengejar lelaki terbabit dan menghalang kenderaan dinaiki mereka.

“Bagaimanapun, lelaki itu melarikan diri sebelum datang ke Balai Polis Sunway dan membuat laporan mengatakan sekumpulan enam lelaki mengejar mereka dengan bersenjatakan kayu dan besi,” katanya.
Menurut Yahaya, polis mendapati laporan dibuat lelaki itu mencurigakan dan pada masa sama, pihaknya menerima laporan kejadian mangsa sebelum membuat tangkapan kedua-dua lelaki terbabit.

“Susulan tangkapan itu, polis membuat siasatan lanjut sehingga menangkap seorang lagi suspek berusia 28 tahun di sebuah rumah di SS14, di sini, kerana dipercayai menyamar pegawai KPDNKK dan menyamun mangsa sama sebanyak RM500, dua minggu lalu,” katanya.

Mayat lelaki dipotong & dibakar tanpa kepala

Posted on the August 31st, 2012 under Jenayah by admin

  • Share

NIBONG TEBAL: Kepulan asap di sebuah lorong kecil berhampiran ladang kelapa sawit membawa kepada penemuan mayat seorang lelaki terbakar dalam keadaan tanpa kepala, kedua-dua tangan dikerat pada paras siku dan kaki dipotong di bahagian paha.
Mayat lelaki dipercayai mangsa pembunuhan kejam itu ditemui orang awam yang curiga selepas melihat kepulan asap dekat ladang kelapa sawit di Jalan Sungai Kechil, di sini, jam 9.45 pagi, semalam.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Asisten Komisioner Mat Nasir Salleh berkata, ketika ditemui sebahagian mayat masih terbakar itu dan mangsa hanya berseluar dalam.



CARI BUKTI…anggota Unit Forensik menjalankan siasatan di tempat kejadian.
Menurutnya, siasatan anggota forensik yang bergegas ke tempat kejadian gagal menemui dokumen pengenalan diri pada mayat terbabit dan menganggarkan usia mangsa dalam 30-an.
Harian Metro

Pura-pura pengsan elak dibunuh


SITI FATIMAH menunjukkan kesan luka pada tangannya.


KANGAR - Seorang peniaga yang tidak mampu untuk melawan dua perompak bersenjatakan parang terpaksa berpura-pura pengsan sebelum mendapati pelbagai barangan berharga bernilai RM50,000 termasuk wang dilarikan penjenayah tersebut kelmarin.
Kejadian pukul 3 pagi di sebuah rumah Lorong Haji Teh, Pengkalan Asam, di sini itu berlaku ketika Siti Fatimah Ahmad, 45, bersama dua anak, ibu dan adiknya sedang tidur di dalam bilik masing-masing.
Mengimbau semula kejadian itu, Siti Fatimah memberitahu, dia terus terjaga apabila menyedari lehernya dicekik selain hidung serta mulutnya ditekup dengan kain yang telah dilumur sejenis cecair dipercayai klorofom.
Katanya, pada mulanya dia sangka sedang bermimpi tetapi ketika hendak mencapai telefon bimbit untuk melihat waktu, dua individu yang memakai topeng dan baju sejuk terus menyerangnya.
"Saya enggan menyerah dan cuba melawan. Salah seorang daripada mereka kemudian cuba menekup sekali lagi mulut dan hidung saya dengan kain itu manakala seorang lagi memukul dan mengacukan parang hingga mencederakan jari serta tangan saya.
"Apabila mendapati kudrat saya tidak mampu untuk melawan mereka, saya mendapat ilham untuk berpura-pura pengsan bagi mengelak daripada dibunuh," ceritanya ketika ditemui semalam.
Tambahnya, pada masa sama dia hanya membuka sedikit mata dan nampak dua perompak itu menggeledah biliknya selama 20 minit selepas mengikat tangan dan kakinya menggunakan kain tudung miliknya.
Menurut Siti Fatimah, penjenayah kemudian cuba masuk ke dalam bilik anak, ibu dan adiknya tetapi gagal apabila pintu itu dikunci dari dalam sebelum kedua-duanya melarikan diri melalui dapur.

Duda mati dibunuh kejam



KAKITANGAN Hospital Besut dan anggota polis mengusung mayat Faiza yang ditemui mati dibunuh dalam keadaan lututnya hampir putus dipercayai ditetak dengan senjata tajam dalam kejadian di Kampung Gong Manok, Kuala Besut, Besut kelmarin.


BESUT – Misteri kehilangan seorang duda anak satu sejak Rabu lalu terjawab kelmarin apabila dia ditemui mati dibunuh secara kejam dengan kedua-dua lututnya hampir putus ditetak manakala betis dan pinggangnya turut dilibas senjata tajam.
Mayat Faiza Jaafar, (gambar kecil) 27, ditemui dalam keadaan terduduk pada pukul 2.40 petang di kawasan sawah Kampung Gong Manok, Kuala Besut, dekat sini oleh bapa saudaranya yang keluar mencari mangsa.
Difahamkan, mangsa tidak pulang ke rumah sehari sebelum mayatnya ditemui hingga menimbulkan kerisauan kepada ahli keluarganya.
Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamarudin Mohd. Zakaria berkata, siasatan awal mangsa dipercayai dibunuh oleh lebih daripada seorang suspek antara pukul 5 petang hingga 9 malam Rabu lalu menggunakan senjata tajam seperti kelewang atau pedang.
“Kita sedang menyiasat motif sebenar pembunuhan dan polis telah mengenal pasti beberapa individu yang dipercayai boleh membantu siasatan,” katanya yang menyiasat kes bunuh itu mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
Tambahnya, jenazah mangsa dibawa ke Hospital Besut untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya bagi urusan pengkebumian di Tanah Perkuburan Islam Kuala Besut dekat sini kira-kira pukul 4.30 petang semalam.
Sementara itu, ibu saudara mangsa, Normala Sulaiman, 55, memberitahu, mangsa yang tinggal di Kampung Beris Lampu, tidak jauh dari tempat kejadian, menunjukkan perubahan beberapa hari lalu.
“Dua hari sebelum itu, mangsa menunjukkan rasa berat hati apabila ibunya, Rohani Sulaiman, 48, menyatakan hasratnya untuk ke ibu negara dengan memberitahu mereka tidak akan berjumpa lagi,” ceritanya ketika ditemui.
Tambah Normala, mangsa menetap bersamanya sejak kecil dan membantunya menguruskan kawasan tempat letak kereta dan perkhidmatan bot bagi pelancong yang ingin ke Pulau Perhentian.
“Mangsa pernah berkahwin dengan gadis sekampung dan dikurniakan seorang anak yang kini berusia tujuh tahun tetapi bercerai pada 2008,” katanya lagi.

Polis isytihar perang ke atas peragut

Posted on the August 31st, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

JALALUDDIN (kiri) berjumpa dengan ahli keluarga Rohairani yang cedera ketika diragut di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu semalam.
KOTA BHARU – Polis mengisytiharkan perang secara besar-besaran ke atas peragut di negeri ini bagi membanteras jenayah yang dilihat semakin kejam ekoran seorang wanita ditetak bertubi-tubi ketika cuba diragut di Jalan Sultanah Zainab di sini kelmarin.
Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, bagi merealisasikan langkah drastik itu, lebih 100 anggota polis wanita dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu diarah turun padang bermula hari ini.


Menurut beliau, anggota polis wanita itu akan mendekati pengunjung wanita di sekitar bandar raya ini bagi memberikan tip-tip mengenai keselamatan.
“Bermula esok (hari ini) untuk tempoh dua minggu secara syif, 100 anggota polis wanita dikerahkan turun padang untuk memberi kesedaran kepada golongan wanita mengatasi jenayah ragut,” kata beliau ketika ditemui di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) semasa melawat mangsa ragut, Rohairani Abdullah, 36.
Dalam kejadian di Jalan Sultanah Zainab kelmarin, Rohairani hampir putus tangan kirinya apabila mangsa ditetak tujuh kali oleh penjenayah yang cuba meragut beg mangsa.
Penjenayah menetak tangan mangsa apabila wanita itu enggan melepaskan beg tangannya.
Akibat pergelutan selama tiga minit itu, pergelangan tangan kiri mangsa hampir putus tetapi nasib baik doktor berjaya menyambungnya semula.
Selain itu, Jalaluddin memberitahu, polis juga akan meningkatkan rondaan di kawasan-kawasan yang dikenal pasti sebagai kawasan panas yang menjadi sasaran penjenayah jalanan.
“Kita juga menubuhkan beberapa pasukan khas untuk melakukan risikan, pemantauan dan mengumpul maklumat untuk memburu penjenayah terbabit,” ujar beliau.
Dalam perkembangan sama, Jalaluddin berkata, sebanyak lapan kes ragut dilaporkan sepanjang tahun ini dan kejadian kelmarin merupakan kes pertama melibatkan peragut menggunakan senjata dan mencederakan mangsa.
Dalam tempoh sama, polis juga berjaya memberkas 18 peragut dengan lima daripada suspek sudah dituduh di mahkamah.
Bagaimanapun, menurut beliau, bagi kes membabitkan Rohairani, belum ada tangkapan.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, pihaknya sudah mengenal pasti 20 kawasan di bandar Kota Bharu, Pengkalan Chepa dan Kubang Kerian untuk diletakkan anggota polis wanita terbabit.
Antara lokasi di Kota Bharu ialah di Pasar Siti Khadijah, KB Mall dan Pasar Buluh Kubu.
Kosmo

Lelaki pecah masuk asrama mati dibelasah sekumpulan pelajar

Posted on the August 30th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
ALOR SETAR- Seorang lelaki berusia 35 tahun yang memecah masuk asrama sebuah sekolah agama swasta di Jalan Sultanah di sini hari ini, mati setelah dibelasah sekumpulan pelajar lelaki sekolah itu.
Dalam kejadian kira-kira pukul 6 pagi itu, suspek, seorang penagih dadah, dikatakan memecah masuk asrama itu dan mencuri telefon bimbit dan sebuah beg, tetapi disedari oleh sekumpulan pelajar yang kemudiannya bergelut dengan lelaki itu untuk menangkapnya.
Ketua Polis Daerah Kota Setar ACP Adzaman Mohd Jan berkata pergelutan antara kumpulan pelajar berusia awal 20-an dengan suspek, menyebabkannya mengalami kecederaan dalaman dan patah tulang rusuk kiri.
Beliau berkata suspek yang dikejarkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini untuk mendapatkan rawatan disahkan meninggal dunia kira-kira 2 petang.


“Satu laporan polis mengenai kejadian tersebut dibuat oleh pelajar terbabit dan masih menunggu laporan hasil bedah siasat terhdap suspek,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Adzaman berkata berdasarkan rekod, suspek mempunyai empat kes jenayah lampau iaitu pada tahun 2006 termasuk satu kes curi dalam kediaman.
Katanya setakat ini polis belum menahan mana-mana pelajar untuk memberi keterangan sehingga keputusan hasil bedah siasat ke atas suspek diperoleh. -Bernama

Ragut: Wanita ditetak hampir putus tangan

Posted on the August 30th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

Orang ramai membantu mangsa yang cedera ditetak peragut di Kota Bharu, Kelantan hari ini.
KOTA BHARU – Seorang pembantu klinik swasta hampir putus pergelangan tangan kirinya selepas ditetak salah seorang daripada dua peragut di hadapan sebuah pusat jualan tudung di Jalan Sultanah Zainab di sini, hari ini.
Kejadian yang berlaku pada jam 1.30 petang itu berlaku ketika mangsa Rohaini Abdullah, 36, sedang berjalan kaki seorang diri di hadapan pusat jualan berkenaan untuk ke tempat letak keretanya, yang tidak jauh dari situ.


Ketika melalui jalan tersebut, dua peragut menghampiri mangsa dan berlaku pergelutan sehingga menyebabkan salah seorang dari peragut tersebut bertindak menetak mangsa menggunakan objek tajam.
Difahamkan mangsa yang berasal dari Kampung Pintu Geng di sini baru sahaja menamatkan kerja shif siang sebelum kembali semula untuk shif malam.
Ibu kepada dua cahaya mata yang pengsan selepas kejadian itu dibawa ke Hospital Raja Perempuan Zainab II untuk rawatan.
Saksi kejadian, Hidayah Daud, 21, berkata kejadian itu berlaku di hadapan pusat jualan tudung berkenaan yang merupakan tempat dia bekerja.
“Ketika kejadian saya lihat peragut berkenaan menarik beg tangan mangsa namun tidak berhasil apabila mangsa berjaya menariknya.
“Selepas itu mangsa mula menjerit meminta tolong dan pergelutan di antara mereka kemudian terus berlarutan sehingga ke tepi jalan,” katanya.
Hidayah berkata, menyedari mangsa masih tidak melepaskan beg tangannya, peragut berkenaan seterusnya bertindak ganas dengan menetak pergelangan tangan kiri mangsa.
“Mangsa ditetak lebih tujuh kali sehingga terjatuh dan masa itu darah telah berlumuran pada tangan mangsa. Selepas itu peragut tersebut telah bertindak melarikan diri dengan membonceng motosikal yang ditunggang seorang lagi rakanya yang sudah menunggu apabila menyedari kehadiran orang ramai di tempat kejadian,” katanya.
Menurutnya, peragut tidak sempat melarikan barangan berharga daripada mangsa.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Azham Othman mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian tersebut.
Menurutnya, mangsa mengalami kecederaan serius iaitu luka sedalam 38 sentimeter dan putus urat pergelangan tangan kiri.
Katanya, kes tersebut disiasat bawah Seksyen 394 Kanun Keseksaan serta meminta orang ramai tampil membantu siasatan.
Sinar

Kes kecurian: Al-Quran bertaburan di lantai

Posted on the August 30th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

Polis menjalankan siasatan berhubung kejadian curi di Masjid Sharifah Fatimah Kemunting.
JITRA – Seorang siak yang mahu menunaikan solat Subuh terkejut apabila melihat al-Quran berselerak atas lantai di Masjid Sharifah Fatimah Kemunting, di sini, semalam.
Ahmad Othman, 68, berkata, kira-kira jam 5.30 pagi, dia yang merupakan orang pertama sampai ke masjid terbabit mendapati pintu utamanya terbuka dan mengesyaki berlaku kes kecurian kerana tabung masjid turut hilang.


Menurutnya, setelah menyedari keadaan di dalam masjid, dia segera memaklumkan kepada Imam dan ahli jawatankuasa masjid untuk membuat laporan polis berhubung kejadian.
“Setibanya saya di perkarangan masjid, saya pelik kerana pintunya terbuka luas dan segera memberanikan diri untuk ke dalam masjid bagi mengenal pasti keadaan sebenar.
“Selangkah menjengah masuk ke dalam masjid, saya melihat al-Quran yang disusun rapi pada mulanya bertaburan atas lantai dan tabung besi seberat lima kilogram turut hilang,” katanya kepada Sinar Harian.
Katanya, kebiasaannya dia akan memastikan seluruh masjid sentiasa terkunci sebelum ditinggalkan dan hanya membiarkan pintu utama tidak berkunci untuk memudahkan orang ramai sekiranya ingin melakukan solat di sini.
“Tongkat imam juga patah yang kemungkinan digunakan pencuri untuk mengopek tabung yang dilekatkan di tiang masjid.
“Jika tabung yang mereka inginkan tidak mengapa tetapi untuk apa al-Quran ditaburkan di lantai,” katanya.
Sementara itu, sumber polis berkata, kejadian dipercayai mempunyai unsur khianat dan mengesyaki perbuatan terbabit dilakukan penagih dadah.
“Tiada sebarang bukti ditemui dengan siasatan menerusi pengecaman cap jari dan kemungkinan mereka yang terlibat memakai sarung tangan supaya tindakan mereka tidak dapat dikesan oleh pihak polis,” katanya.
Sinar

‘Mak Datin’ kebas RM30,000

BATU KURAU: Sekumpulan empat wanita dikesan terbabit kegiatan mencuri barang kemas di beberapa majlis perkahwinan membabitkan nilai kerugian hampir RM100,000.
Suspek wanita berusia 40-an yang tampil persis ‘mak datin’ memakai cermin mata hitam itu dikesan melakukan jenayah terbabit di beberapa rumah pengantin di Teluk Intan, Ipoh dan Batu Kurau, di sini, sejak seminggu lalu dengan taktik menyamar ahli keluarga mangsa.

Dalam kes terbaru Sabtu lalu, suspek melarikan empat beg tangan milik pengantin dan tiga ahli keluarga pengantin berkenaan di Kampung Sungai Ara, di sini.
Saksi kejadian, Salina Shamsudin, 21, berkata, kecurian berlaku ketika sepupunya, Nur Shuhada Zaman Zahari, 22, melangsungkan majlis persandingan di rumah keluarga mereka di sini.

Menurutnya, empat suspek wanita terbabit yang memakai baju kurung muncul sebaik pasangan pengantin diarak untuk disandingkan dalam rumah jam 12 tengah hari.

“Suspek bersikap pelik apabila tidak bercakap dengan tetamu lain sebaliknya hanya memerhatikan keadaan sekeliling penuh curiga. Ada antara saudara-mara yang menegur kumpulan wanita terbabit namun suspek hanya berdiam diri,” katanya.
Menurutnya, dua dari penjenayah kemudian masuk dalam kamar pengantin bersama ahli keluarga lain yang sibuk memindahkan barang hantaran perkahwinan.

Menurutnya, wanita terbabit memberi alasan mahu menggunakan tandas sebelum masuk dalam bilik berkenaan.
“Suspek mengambil empat beg tangan milik pengantin, kawan dan kakak pengantin serta kakak ipar pengantin perempuan.

“Beberapa saudara pengantin perempuan yang melihat tindakan suspek mengambil semua beg tangan itu seolah-olah dipukau apabila gagal menjerit dan membiarkan suspek melarikan semua barangan berharga itu,” katanya.

Menurutnya, suspek memasukkan semua beg tangan dicuri dalam satu beg tangan besar sebelum meninggalkan rumah pengantin.

“Keempat-empat beg tangan itu mengandungi lapan telefon bimbit, wang tunai dan barang kemas yang semuanya dianggarkan RM30,000,” katanya.

Dia berkata, Shuhada bagaimanapun terkejut apabila seorang pegawai bank menghubungi dan meminta pengesahan berhubung tindakan dua wanita mahu membeli dua telefon bimbit di sebuah pusat beli-belah di Taiping menggunakan kad kredit miliknya.

Urusan pembelian itu, bagaimanapun dihalang pihak bank berikutan identiti suspek yang mencurigakan selain berjaya dirakam kamera litar tersembunyi (CCTV).

Sementara itu Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Datuk Mohd Dzuraidi Ibrahim yang dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan mangsa dan giat memburu penjenayah terbabit.

No comments:

Post a Comment