Saturday, August 25, 2012

SEMANGAT ISLAM SANGAT2 DITUNTUT


Bahana bangga tiada dara

Oleh Azlan Hafeedz
am@hmetro.com.my
DEDAH...Maisarah menceritakan pengalamannya kepada Zaimah ketika sesi kaunseling di RMP.
DEDAH...Maisarah menceritakan pengalamannya kepada Zaimah ketika sesi kaunseling di RMP.
KOTA BHARU: Mereka menuntut di institusi pengajian tinggi (IPT), malangnya akhlak masing-masing amat rendah apabila aktif mengamalkan seks bebas, malah bergabung mewujudkan seolah-olah satu kelab bagi merancang kegiatan.
Tanpa mempedulikan dosa dan masa depan, kumpulan siswi berusia 19 hingga 21 tahun itu tidak mahu melihat ada ahli kumpulan mereka yang masih dara.
Malah, sesiapa yang masih dara dipecat ‘keahliannya’ atau tidak layak menyertai kelab itu dan dianggap sebagai kolot atau kekampungan.

Akibatnya, seorang daripada siswi yang pernah menjadi ahli ‘kelab tiada dara’ itu kini menanggung derita kerana disahkan doktor dijangkiti virus HIV berikutan terbabit kegiatan seks bebas.

Don kahwin

Oleh Elrafaei Sapi dan Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
am@hmetro.com.my
KUALA LUMPUR: Pendakwah muda popular, Don Daniyal Don Bijayid, 28 selamat bernikah dengan wanita pilihannya, Husna Zahry Rafie, di Balik Pulau, Pulau Pinang, malam kelmarin.
Pensyarah Kolej Universiti Islam Selangor (Kuis) itu yang menjadi perhatian ramai melalui program 30 Minit Ustaz Don di saluran TV Al-Hijrah diijabkabulkan dalam majlis sederhana di rumah pengantin wanita, tanpa mengundang wakil media.

Menurut sumber terdekat dengan anak kelahiran Bukit Mertajam, Pulau Pinang itu, majlis hanya dihadiri keluarga terdekat, saudara-mara dan kenalan rapat berikutan penceramah muda berkenaan enggan menghebahkannya kepada umum.
“Majlis persandingan dijadual di rumah pengantin wanita hari ini (semalam) dan selain satu lagi majlis di dewan Kuis di Bandar Seri Putra, Bangi, Selangor pada 1 September depan.

“Persandingan kali kedua pasangan itu dibuat di Dewan Kuis bagi memudahkan kenalannya di sekitar Lembah Klang dan penuntut Ustaz Don di Kuis hadir,” katanya.

Ustaz Don yang juga pemegang Ijazah Sarjana Muda Takhassus Qiraat dari Maahad Qiraat Shoubra, Mesir sebelum ini bertunang dengan Husna, penuntut tahun kelima jurusan perubatan di Universiti Kaherah, Mesir, 6 Mac tahun lalu.
Dalam satu kenyataan menerusi paparan facebook seorang personaliti Al-Hijrah, Amin Idris, Ustaz Don dipetik berkata dirinya hanya bersederhana dan mementingkan pengisian selepas berkahwin.

Wartawan yang memantau laman facebook, twitter dan blog mendapati pasangan itu menerima ucapan tahniah daripada peminat yang ternyata gembira dengan perkhabaran terbabit.
Di status laman facebook miliknya, Ustaz Don turut memuat naik gambar perkahwinannya sebelum 7,780 peminatnya menyukai dan 600 mengucapkan tahniah kepadanya.

Barakallahu lakuma wa baraka Alaikumaa wa jaama'a bainakuma fii khaiiir...

Gambar Perkahwinan Ustaz Don Daniyal & Husna

Alhamdulillah.. Selamat sudah majlis akad nikah Ustaz Don Daniyal dan Zaujahnya iaitu Husna.. Don Daniyal Don Biyajid, 28 selamat dinikahkan petang semalam di Balik Pulau, Pulau Pinang. Hensem gitu Ustaz Don.. Simple.. Hanya dengan memakai Jubah sahaja.. Begitu juga dengan Zaujah nya.. 

Majlis kenduri sebelah pengantin perempuan diadakan esok sementara majlis perkahwinan Ustaz Don akan diadakan pada 1 September 2012 di Dewan Kuis.

Kita doakan semoga bahagia dunia akhirat..


Terima kasih Artmosphere Photography untuk gambar ini.. Sangat cantik.. Syukran Jazilan... http://goo.gl/91zsa

Semangat Asyiem Songkok

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi
imas@hmetro.com.my
PASANG...Pak Asyiem memasang bendera Malaysia di halaman rumahnya sempena Hari Kemerdekaan.
PASANG...Pak Asyiem memasang bendera Malaysia di halaman rumahnya sempena Hari Kemerdekaan.
KUALA LUMPUR: Biarpun termengah-mengah akibat penyakit asma yang kerap berulang, namun Hashim Mohamad atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Asyiem Songkok tekad meneruskan tradisi Merdeka yang diciptanya sejak lebih 29 tahun lalu.
Hashim, 55, pesara Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang cukup popular dengan semangat patriotik di kalangan penduduk Perumahan Pantai Permai, Pantai Dalam, di sini, memang tidak pernah ketinggalan mencipta keunikan setiap kali sambutan Hari Kemerdekaan.

Menurutnya, walaupun keadaan diri kurang sihat, tetapi itu tidak menghalang untuk dia terus bersemangat menghias rumah dan keretanya menggunakan Jalur Gemilang.
“Berbeza dengan tahun sebelumnya, saya terpaksa mengehadkan pergerakan kerana masalah kesihatan. Jadi buat masa ini, hanya rumah yang sempat dihias dengan Jalur Gemilang, sementara kereta akan dihias minggu depan,” katanya.

Hashim yang berasal dari Kampung Belimbing Dalam, Durian Tunggal, Melaka, berkata, minat memasang bendera wujud sejak dia memperoleh bendera Malaysia pada 1983.

“Ketika itu, hendak mendapatkan sehelai bendera bukan perkara mudah...bila sudah ada, saya pacak pada tiang dan pasangkan pada kereta.
“Bila tamat sambutan Hari Merdeka, saya akan bersihkan bendera berkenaan dan simpan untuk kegunaan tahun seterusnya,” katanya.

Beliau berkata, semangat menyambut Hari Merdeka tambah berkobar apabila berjaya membeli songkok bercorak Jalur Gemilang di Jalan Masjid India pada 1993.
“Pernah suatu ketika, saya mempunyai tujuh songkok bercorak Jalur Gemilang untuk digayakan sepanjang Bulan Merdeka. “Tapi kerana terlalu ramai yang berkenan, saya jadikan ia cenderamata kepada individu tertentu dan hanya tiga songkok yang masih tersimpan kemas untuk digunakan.

“Songkok berkenaan saya pakai setiap hari, bermula 1 Ogos setiap tahun, mengikut jumlah tahun merdeka...kalau tahun ini ulang tahun Kemerdekaan ke-55, jadi saya akan pakai selama 55 hari,” katanya yang berbuat demikian bagi menyemai semangat cintakan negara ke dalam dirinya dan generasi muda.

Mengenai corak dan reka bentuk hiasan yang akan dibuat pada keretanya, Hashim berkata, dia sudah menyiapkan grafik bersesuaian dengan tema Hari Merdeka tahun ini.

“Bagaimanapun, ia bergantung kepada keadaan kesihatan saya...kalau asma berkurangan, dapatlah saya usahakan apa yang dirancang, tapi kalau sebaliknya, cukuplah sekadar menghias rumah dan bergaya dengan baju Melayu bercorak Jalur Gemilang sepanjang Bulan Merdeka,” katanya.

Sementara itu, kunjungan Harian Metro ke rumahnya semalam, mendapati bahagian luar dan dalam rumahnya dipenuhi dengan bendera yang dihias dalam pelbagai bentuk seperti langsir tingkap serta pintu.

Selain hiasan dan gambar, beliau juga sempat menunjukkan koleksi baju Melayu serta samping yang diperbuat daripada Jalur Gemilang.

Menurut Hashim, dia sudah berhabis hampir RM50,000 semata-mata untuk menghias keretanya menggunakan teknik semburan ‘air brush’, membeli Jalur Gemilang, menempah songkok serta pakaian khas sejak 1999, namun semuanya berbaloi dan memuaskan hatinya.

Lebih sayang anak patung dari suami



ALICE menukar lampin anak patungnya.
ALICE menukar lampin anak patungnya.
LONDON: Apabila ibu kepada lima anak, Alice Winstone diberitahu dia tidak lagi boleh mendapat anak kerana masalah kesihatan, dia tetap berazam memenuhi kediamannya dengan bayi.
Wanita berusia 39 tahun itu sangat terdesak untuk menjaga bayi hingga dia membelanjakan puluhan ribu ringgit membeli 50 anak patung bayi yang seolah-olah hidup memenuhi seluruh kediamannya.

Alice meluangkan selama tujuh tahun dan membelanjakan lebih 12,000 pound (RM58,879) memenuhi kediamannya dengan anak patung vinil ‘Reborn Dolls’, walaupun tiga daripada lima anak kandungnya masih tinggal di kediaman sama.
Ketaksubannya pada bayi palsu yang berharga 1,200 pound (RM5,891) setiap satu, menyaksikan dia membelanjakan 50 pound (RM245) sebulan dan memaksa suaminya yang telah lama menderit, Chris untuk berpindah keluar dari kediaman mereka di Cardigan, Wales Tengah.

Alice membeli bayi palsunya yang pertama, anak patung bergelar Emmy dengan harga 180 pound (RM 883) selepas melihatnya di muka belakang sebuah majalah dan ‘jatuh hati’ dengan anak patung berkenaan.

Alice berkata, walaupun Chris meraguinya, dia hairan kerana berasakan mempunyai ikatan yang rapat dengan anak patung.
Alice diberitahu selepas dia hamilkan anak bongsunya, Jessica, kini 12 tahun, dia mengalami masalah gangguan darah menyebabkan kehamilan seterusnya tidak selamat.

Masalah kesihatan itu turut menyebabkan dia tidak bekerja, sebaliknya menjaga 50 bayi palsu selama 24 jam sehari sejak dia mendapatkan mereka. Alice menukar, mencuci, menidurkan dan memberi makan anak patung berkenaan - malah, memabawa beberapa anak patung kegemarannya keluar bersiar-siar dengan kereta. Dia mengaku lebih suka menjaga anak patungnya daripada melakukan hubungan seks bersama suaminya yang keluar dari kediaman mereka lima tahun lalu ekoran terlalu banyak koleksi anak patung di rumah mereka.
Alice begitu bimbang mengenai keselamatan anak patungnya itu setiap kali anak kandung atau kucingnya berada berdekatan mereka. — DM

Restoran di London perkenal menu makanan zombie

LONDON- Otak yang menjadi makanan zombie dan biasanya hanya dilihat dalam filem kini akan disajikan di London.
Sebuah kedai makanan membuat menu istimewa bertemakan otak untuk mempromosikan drama bersiri televisyen Walking Dead.

“Saya tidak sabar untuk memperkenalkan menu ini kepada masyarakat. Ini adalah kesempatan yang baik untuk memperkenalkan makanan Barat yang luar biasa,” kata Mark Jankel, tukang masak yang menyajikan makanan zombie itu, sebagaimana dipetik daripada akhbar, The Sun.
Beberapa menu yang akan disajikan ialah Otak Goreng Rangup, Burger Otak, Otak Dibungkus Salad dan Nuget Kaki dan Tiroid. Makanan yang bentuknya mirip otak manusia itu dijual di Camden Lock Market mulai hari ini dan Lower Marsh Market, Waterloo esok. - Agensi

Kim belanja RM309,000 beli mangkuk tandas

LOS ANGELES: Selebriti, Kim Kardashian dilaporkan membelanjakan (RM309,057) untuk membeli mangkuk tandas yang boleh berfungsi secara automatik.
Bintang realiti televisyen berusia 31 tahun itu dikatakan bimbang tetamu yang berkunjung ke kediamannya tidak akan mengepam tandas selepas menggunakannya. Dia dilaporkan menyelesaikan masalah itu dengan membelanjakan sejumlah wang untuk tandas yang boleh mengepam secara automatik.

Satu sumber memberitahu US magazine: “Kim bimbang orang menggunakan tandasnya dan lupa untuk mengepam. Dia juga suka menjadi wanita pertama di kawasan kejiranannya yang mempunyai tandas lebih mahal daripada kediaman lain.” - Agensi

No comments:

Post a Comment