Saturday, September 8, 2012

DAGANG TUBUH ANAK MEMANG KURANG AKAL TERMASUK ORANG ISLAM YANG MENOLAK HUDUD...SETUJU JANGAN SILAP PILIH...JANGAN PILIH KAKI TIPU...KAKI SONGLAP...KAKI RASUAH...KAKI BUAT MUNGKAR...KAKI CAKAP TAK SERUPA BIKIN LAGI DOUBLE STANDARD

Tidak terbakar dicucuh api

Oleh Md Fuzi Abd Lateh
mdfuzi@hmetro.com.my

LUAR BIASA...Mohd Adam tidak berasa sakit ketika membakar tangannya.
LUAR BIASA...Mohd Adam tidak berasa sakit ketika membakar tangannya.
KUALA KUBU BHARU: Dia selayaknya digelar ‘budak kebal’ kerana kulitnya tidak melecur ketika dibakar dan langsung tidak berdarah apabila dicucuk dengan objek tajam.
Itu keistimewaan Mohd Adam Jamaluddin, 13, yang diperolehnya secara semula jadi selepas sering ‘bermain’ dengan api setiap kali membantu kerja ayahnya, Jamaluddin Hamzah, 48, yang mengusahakan bengkel kimpalan besi di Felda Gedangsa, dekat sini.
Malah, anak sulung daripada tiga beradik itu berkata, dia bukan saja tidak berasa panas, sebaliknya berasa sejuk apabila api membakar kulitnya.

“Rasa sejuk macam kena air batu saja dan saya tak tahu kenapa saya tidak berasa sakit,” katanya ketika ditemui.

Mohd Adam berkata, sejak membantu ayahnya melakukan kerja kimpalan besi empat tahun lalu dia sentiasa terdedah dengan percikan api kimpalan dan besi tajam, namun pelik mengapa kulitnya kebal.

Kaki tercabut tendang bola

Oleh Muhd Izawan Baharin, Mior Azlan Kamarulbaid dan Yusmizal Dolah Aling
am@hmetro.com.my

ZUKHAIRI...guna kaki palsu sejak enam bulan lalu.
ZUKHAIRI...guna kaki palsu sejak enam bulan lalu.
HULU LANGAT: “Walaupun terpaksa bergantung kepada kaki palsu untuk bergerak dan kadang-kadang ia tercabut ketika bermain bola sepak bersama rakan, saya tetap bersyukur dan akan berusaha mencapai kejayaan dalam hidup,” kata Zukhairi Aminuddin, salah seorang mangsa yang terselamat dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, di sini, tahun lalu.
Dalam kejadian menyayat hati yang mengorbankan 16 nyawa itu, Zukhairi, 14, kehilangan kaki kirinya yang terpaksa dipotong di tempat kejadian selepas tertimbus tanah separas pinggang.
Kini selepas lebih setahun tragedi itu, kesan trauma semakin menghilang, malah sejak 1 Mei lalu, seramai 31 penghuni menikmati penginapan serta kemudahan lebih selesa di premis baru dikenali Rumah Anak Yatim dan Hidayah Al Hijrah (Raydha Hijrah) di Kampung Sungai Semungkis yang terletak kira-kira dua kilometer daripada tapak asal.

Zukhairi berkata, dia masih menjalani fisioterapi di Hospital Serdang setiap minggu bagi menyesuaikan diri dengan kaki palsu itu yang dipakai sejak enam bulan lalu dan gembira kerana keadaannya semakin baik.

“Saya bersyukur kerana sudah boleh tinggal di rumah baru. Di sini, semua keperluan ada dan selesa. Insya-Allah, saya belajar bersungguh-sungguh dan mendapat keputusan 7A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun depan,” katanya yang bercita-cita mahu menjadi akauntan.

3 jasad rentung ditemui berpeluk

Oleh Norasikin Daineh
norasikin@hmetro.com.my

TRAGEDI...anggota unit forensik polis mengutip cebisan mayat tiga beradik.
TRAGEDI...anggota unit forensik polis mengutip cebisan mayat tiga beradik.
RANAU: Jeritan dan ratapan seorang wanita meminta tolong supaya tiga anak saudaranya diselamatkan ketika rumah mereka di Kampung Mokodou, di sini, terbakar semalam, gagal mengelak tiga kanak-kanak itu daripada rentung.
Sebaik api dipadamkan, wanita berkenaan, Basini Latif, 32, terduduk pilu melihat tiga jasad rentung berpelukan dalam sebuah bilik sebelum dikeluarkan anggota penyelamat.
Dalam kejadian jam 7.30 pagi, tiga kanak-kanak yang rentung itu ialah pasangan adik-beradik, Heirson Simson, 4, dan adiknya Alisya, 2, serta sepupu mereka, Mohd Fitri Zakaria, 5.

Bagaimanapun, anak Basini yang berusia dua bulan terselamat.

Difahamkan, ketika kejadian, ibu bapa kanak-kanak berkenaan keluar bekerja dan mereka dijaga Basini.

‘Master’ tilik guna SMS

Oleh Norul Awatif Romli
am@hmetro.com.my

BUKTI...Din menunjukkan risalah tilik nombor ekor yang dihantar ke rumahnya.
BUKTI...Din menunjukkan risalah tilik nombor ekor yang dihantar ke rumahnya.
SHAH ALAM: Satu sindiket menawarkan khidmat menilik nombor ekor menerusi telefon bimbit dikesan mengedarkan risalah dari rumah ke rumah di bandar raya ini, Klang dan Banting sejak beberapa hari lalu.
Risalah hitam putih itu tertera nama sebuah kuil, gambar seorang sami lelaki dipercayai tukang tilik, sekeping nombor ekor dan resit keputusan pemenang menampilkan pengakuan seorang lelaki mengenai keberkesanan tilikan itu yang diberi secara percuma oleh seseorang yang digelar ‘Master’.

Dalam risalah terbabit, lelaki itu mendakwa kehidupannya susah dan tidak cukup wang menampung perbelanjaan rumah, ansuran bulanan kereta dan rumah walaupun bekerja sebagai kerani bank.
Bagaimanapun, nasibnya berubah selepas menghubungi talian berkenaan dan menerima nombor daripada Master serta membelinya pada harga RM80 untuk nombor besar dan RM110 untuk nombor kecil.

Dalam risalah itu, dua nombor telefon disertakan untuk orang ramai menghubungi Master yang dikatakan boleh mengubah nasib, masalah kewangan dan menjadikan seseorang kaya dengan hanya menelefonnya.

Penduduk di Seksyen 17, di sini, yang hanya mahu dikenali sebagai Din mendakwa risalah itu diedarkan dari rumah ke rumah oleh seorang lelaki sejak beberapa hari lalu.
“Sebahagian besar penduduk di kawasan perumahan tempat saya tinggal beragama Islam. Jadi, tindakan mereka mengedarkan risalah terbabit tidak elok,” katanya.

Wartawan Harian Metro menghubungi talian berkenaan dan berbual dengan seorang lelaki yang meminta menghantar butiran lengkap seperti nama penuh dan tarikh lahir ke nombor telefon tertera pada risalah terbabit.
Apabila cuba ditanya lanjut mengenai tulisan nama sebuah kuil, lelaki terbabit berkata ia sebuah kuil Buddha di Kedah.

“Anda perlu SMS nama penuh dan tarikh lahir. Kami akan periksa nama anda sama ada bernasib baik atau tidak dan sekiranya tidak ada nasib kami tidak memberi sebarang nombor,” katanya yang enggan mengulas lanjut.

Bagaimanapun, usaha Harian Metro mendapatkan butiran lanjut berkaitan kepastian serta keberkesanan cara itu gagal apabila dimarahi lelaki terbabit sebelum menamatkan perbualan.

Justeru, Harian Metro menghantar SMS nama penuh serta tarikh lahir pada nombor berkenaan, namun tiada jawapan nombor tilikan diterima.

Syarikat telekomunikasi yang dihubungi berkata, pemilik nombor itu tidak dapat dikesan kerana menggunakan nombor prabayar selain usaha menghubungi talian itu juga gagal.

Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Dr Maamor Osman ketika dihubungi menasihatkan orang Islam menghindarinya supaya tidak terpengaruh.

Gaduh ketika bincang perniagaan

SERDANG: Sesi perbincangan mengenai perkongsian perniagaan antara tiga wanita bertukar tragedi apabila mereka bergaduh dan seorang daripadanya cedera teruk apabila dipukul dalam kejadian di Taman Kinrara, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 11 malam itu, mangsa yang berusia 25 tahun ditendang hingga terjatuh serta cedera di badan dan muka.

Menurut sumber polis, pada mulanya, perbincangan antara mangsa dan dua wanita berusia 20-an itu berjalan lancar, namun selepas 10 minit mereka bertengkar.
Katanya, pertengkaran itu berakhir pergaduhan apabila mangsa ditendang dan dipukul hingga terjatuh.

Sumber berkata, dua wanita itu melarikan diri dengan menaiki kereta Perodua Myvi.

Mangsa membuat laporan di Balai Polis Bandar Kinrara sejurus kejadian.

Budak mati disyaki didera kekasih ibu angkat



MELAKA: Memilukan apabila seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun menemui ajal dipercayai akibat didera teman lelaki ibu angkatnya di Taman Seri Telok Emas, di sini, Ahad lalu.
Insiden itu terbongkar selepas pihak Hospital Melaka (HM) membuat laporan polis jam 7.55 pagi hari kejadian apabila mendapati mangsa, Noor Sofia Syaqira Abdullah dalam keadaan tidak bernyawa dan mempunyai pelbagai kesan kecederaan di seluruh badannya.

Kanak-kanak terbabit dihantar keluarga kekasih ibu angkatnya berusia 35 tahun yang mengesyaki mangsa sudah meninggal dunia di rumah sewa satu tingkat berkenaan.
Siasatan polis mendapati mangsa mati akibat dipukul dan ditumbuk seorang lelaki yang menghilangkan diri sejurus selepas kejadian itu.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) negeri, Superintendan P R Gunarajan berkata, kejadian menyayat hati itu dipercayai berlaku di rumah mangsa, malam Sabtu minggu lalu.

“Berdasarkan siasatan awal, ibu angkat mangsa menyedari keadaan mangsa yang dilihat seperti tidak sihat sebelum mendapati kanak-kanak itu seolah-olah tidak bernyawa, jam 4 pagi Ahad lalu.
“Wanita itu meminta bantuan ahli keluarga suspek menghantar mangsa ke hospital sebelum disahkan meninggal dunia. “Hasil laporan bedah siasat mendapati mangsa mengalami kecederaan dalaman serius iaitu kesan bengkak teruk di dahi selain lebam pada leher, tangan, dada dan kaki dipercayai didera suspek,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Menurut beliau, sejurus kejadian, pihaknya menahan ibu angkat mangsa yang juga suri rumah bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Berikutan itu, katanya, polis kini mengesan seorang lelaki dikenali sebagai Amiezul Al-Ikram Mohamed, 32, dari Gombak, Selangor.
“Orang ramai termasuk ahli keluarga yang mempunyai maklumat mengenai individu itu diminta menghubungi Asisten Superintendan Kumares Raja Retnam di talian 019-6905585 atau balai polis berhampiran untuk tindakan lanjut,” katanya.

Kata Gunarajan, pemeriksaan pihaknya mendapati lelaki itu memiliki 12 rekod jenayah lampau antaranya membabitkan kes dadah dan samun termasuk empat daripadanya berkaitan kes yang dikehendaki polis.

“Selain mangsa dan wanita itu, suspek menetap di rumah sewa berkenaan bersama seorang lagi kanak-kanak perempuan berusia lima tahun sejak dua bulan lalu,” katanya.

Dagang tubuh anak

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

KOTA KINABALU: Seorang wanita layak digelar ‘ibu setan’ kerana bukan saja melacurkan anak gadisnya sendiri berusia 13 tahun, malah suami wanita terbabit, yang juga bapa tiri mangsa, sanggup bersekongkol melakukan kegiatan terkutuk itu dengan alasan bagi menampung perbelanjaan keluarga.
Difahamkan, pada mulanya, ibu durjana berusia 30-an itu terpengaruh dengan tawaran seorang lelaki menawarkan RM1,500 bagi meniduri anaknya, asalkan gadis terbabit masih dara.

Gelap mata dengan bayaran bakal diterima itu, wanita terbabit bersama suami dan seorang rakan, membawa anaknya ke bandar raya ini dengan alasan bersiar-siar sebelum ditinggalkan seorang diri di bilik sebuah hotel di sini.

Seorang lelaki memasuki bilik hotel berkenaan lalu merogol mangsa sebelum meninggalkan gadis berkenaan.

Difahamkan, sebelum meninggalkan hotel, lelaki terbabit turut menyerahkan wang kepada ibu mangsa seperti dijanjikan selepas yakin gadis berkenaan masih dara.

Misteri kematian Ika

Oleh Mohd Fauzi Abdullah
fauzie@hmetro.com.my

MUADZAM SHAH: “Ketika pintu dibuka saya tergamam apabila mendapati Ika terbaring tidak sedarkan diri dengan kepala berada di tempat duduk penumpang depan dan kakinya di atas stereng,” kata Abdul Halim Mat Arshad, 47, bapa kepada gadis berusia 19 tahun, Nur Zulaykha lebih mesra dipanggil Ika yang ditemui mati dipercayai dibunuh di dalam kereta milik teman lelakinya di Felda Keratong 9, di sini, awal pagi kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 4 pagi itu, Abdul Halim berkata, dia menerima panggilan telefon daripada teman lelaki Ika dikenali sebagai Ijat, lingkungan 20-an memintanya datang mengambil Ika di lokasi yang dinyatakannya.

Selepas menghubungi Abdul Halim, Ijat juga tiba-tiba muncul di rumah mangsa dengan menaiki sebuah motosikal lalu menunjukkan kedudukan keretanya kepada kepada bapa lima anak itu sebelum pergi begitu saja.

Abdul Halim berkata, ketika mengangkat Ika keluar dari kereta Perodua Viva itu, badan anak kedua daripada lima beradik berkenaan masih panas, tetapi dia tidak tahu sama ada anaknya masih hidup atau tidak.

“Saya terus membawa Ika ke Hospital Muadzam Shah (HMS), namun dia disahkan sudah meninggal dunia,” katanya ketika ditemui di Unit Perubatan Forensik HMS, di sini, awal pagi semalam.

Usah silap pilih

Oleh Muhammad Saufi Hassan
saufi@hmetro.com.my

LANGKAWI: Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan pemberian undi kepada pembangkang sebagai pilihan yang bakal merosakkan prinsip Rukun Negara sekali gus menghancurkan pembangunan negara bangsa kerana bercita-cita untuk berkuasa tanpa batasan dalam berpolitik.
Menurutnya, ia dapat dibuktikan menerusi beberapa insiden menggemparkan negara seperti pada malam sambutan kemerdekaan lalu apabila sanggup memijak gambar pemimpin dan tindakan mahu menukar bendera Jalur Gemilang yang selama ini menjadi simbol perpaduan negara.

“Perkara ini tidak seharusnya terjadi jika mereka mendokong prinsip Rukun Negara. Tatasusila dalam berpolitik sudah tiada, malah mereka sanggup menyokong gerakan seksualiti merdeka demi meraih sokongan.
“Kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13) nanti bukan saja mengekalkan pemerintahan, namun untuk menjaga pembangunan negara bangsa serta Rukun Negara agar tidak dicemari sebarang anasir luar yang mampu merosakkan pemikiran rakyat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan sempena Mesyuarat Bahagian Umno Langkawi, di sini, semalam.

Muhyiddin berkata, pemikiran liberal seperti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) perlu disingkirkan serta-merta dan rakyat perlu menolak sebarang percubaan membawa masuk ideologi yang bersifat tidak bermoral itu.
Menurutnya, bagi membolehkan Umno dapat meraih semula keunggulan dalam pilihan raya, semua perwakilan serta ahli parti perlu bersatu dan membentuk perpaduan selain menyelesaikan sebarang pertelingkahan atau perselisihan pendapat untuk kepentingan parti.

Katanya, sejak pilihan raya 2008 yang lalu, landskap politik di negara ini tidak lagi sama dan pihak pembangkang dilihat terlalu mahu berkuasa sehingga mengetepikan batas politik asalkan mereka dapat memerintah.
“Mereka sengaja menimbulkan keadaan terpinga-pinga bagi membolehkan rakyat dalam keadaan tanpa arah tujuan. Ini strategi psikologi dan kita perlu sedar keadaan yang sengaja diwujudkan pembangkang,” katanya.

Tunai hasrat bapa

Oleh Nordiana Shafiee
am@hmetro.com.my

ALOR SETAR: Walaupun hasrat membuka rumah anak-anak yatim sudah ditunaikan, namun ia masih belum cukup untuk memberi keselesaan kepada 15 penghuni Pusat Jagaan Baitul Ahmad, Tongkang Yard, di sini.
Pengasasnya, Che Ahmad Din, 54, berkata, ini berikutan kekangan kewangan menyebabkan rumah anak yatim itu tidak lengkap sepenuhnya termasuk dari aspek keselamatan dan juga infrastrukturnya.

Menurutnya, rumah anak yatim itu baru dibuka pada Mei lalu selepas arwah bapanya meminta supaya rumah yang didiami mereka dulu dijadikan pusat jagaan anak yatim.
Katanya, namun hasrat itu baru saja dapat ditunaikan selepas keadaan kesihatannya bertambah pulih berikutan menghidap penyakit kencing manis, selain mendapat sokongan orang ramai.

“Bukan mudah untuk melaksanakan tanggungjawab untuk menjaga anak-anak yatim ini, tetapi atas wasiat arwah bapa yang mengamanahkan kepada saya sebelum beliau meninggal dunia kira-kira 11 tahun lalu, akhirnya ia termakbul jua.

“Dengan wang simpanan yang dikumpul sebanyak RM20,000, saya dan isteri mengubah suai rumah pusaka ini menjadi Baitul Ahmad yang boleh memuatkan seramai 20 anak-anak yatim berusia antara tujuh hingga 16 tahun,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.
Che Ahmad berkata, pihaknya memerlukan sumber kewangan dianggarkan lebih RM50,000 untuk membaik pulih semula bangunan yang menempatkan anak-anak yatim itu.

Menurutnya, bangunan rumah anak yatim itu tidak mempunyai tahap keselamatan yang baik kerana pagar di sekelilingnya sudah rosak dan dikhuatiri boleh menggugat keselamatan penghuni, selain sistem perparitan juga tidak sempurna kerana air akan bertakung dan melimpah setiap kali hujan lebat.
“Banyak juga pihak yang tampil membantu dari segi makanan dan keperluan anak-anak yatim di sini, tetapi saya sangat mengharapkan bantuan kewangan dapat diberikan supaya perbelanjaan bagi kemudahan mereka dapat diatur termasuk perbelanjaan sekolah,” katanya.

Pada masa sama, Che Ahmad meminta rumah usang yang terletak bersebelahan pusat jagaan itu dapat dirobohkan kerana ia mengundang bahaya kepada keselamatan mereka.

Menurutnya, rumah itu sudah lama dan tidak berpenghuni serta kelihatan sangat uzur sekali gus dibimbangi boleh roboh pada bila-bila masa selain berharap untuk mendapatkan tapak rumah terbabit untuk dijadikan bangunan tambahan bagi menempatkan lebih ramai anak yatim.

“Semua anak yatim yang tinggal di sini dipilih daripada keluarga miskin dari sekitar Kota Setar, Changlun dan juga Perlis dalam usaha membantu memberi mereka kehidupan yang lebih baik,” katanya.

Orang ramai yang ingin menyalurkan sumbangan kepada Baitul Ahmad boleh berhubung dengan Che Ahmad di talian 012-5297161.

Tembak, penggal kepala perogol



NEVIN (kiri), memenggal kepala Nurettin (kanan)sebelum menanamnya di dataran di kampungnya.
NEVIN (kiri), memenggal kepala Nurettin (kanan)sebelum menanamnya di dataran di kampungnya.
ANKARA: Seorang wanita mengaku menembak mati lelaki yang didakwa merogolnya. Dia juga mengaku memenggal kepala lelaki itu sebelum menanamnya di dataran di kampungnya.
Nevin Yildirim, 26, kini menunggu perbicaraan selepas membunuh lelaki terbabit di kediamannya di Yalvac, barat daya Turki minggu lalu. Ibu dua anak itu yang hamil lima bulan mendakwa, dia mengandungkan anak perogol itu. Dia menuntut pihak berkuasa supaya membenarkannya menggugurkan kandungannya walaupun telah empat minggu melepasi had yang dibenarkan untuk melakukan pengguguran. Nevin berkata, perogol itu, Nurettin Gider mula menyerangnya beberapa hari selepas suaminya meninggalkan kediaman mereka sejak Januari lalu untuk bekerja di bandar lain.

Dia mendakwa, Nurettin mengancamnya dengan pistol dan berkata akan membunuh anaknya yang berusia dua dan enam tahun jika mendedahkkan perbuatannya.
Pemerkosaan itu berterusan selama lapan bulan hingga 28 Ogos lalu apabila Nevin memutuskan dia tidak sanggup lagi untuk berdiam diri. Pada hari itu, dia menembak Nurettin selepas lelaki terbabit memanjat tembok di belakang kediamannya dan menembaknya sekali lagi ketika dia cuba mengambil pistolnya. Nevin berkata: “Saya mengejarnya. Dia jatuh Dia mula menyumpah saya.

“Kali ini, saya tembak alat sulitnya. Dia kemudian senyap. Saya tahu dia sudah mati. Saya kemudian memenggal kepalanya,” katanya. Keseluruhannya, Nevin menembak Nurettin 10 kali, termasuk beberapa kali di kemaluannya. Dia juga menikam lelaki itu. Nevin kemudian membawa kepala Nurettin yang berlumuran darah ke dataran di kampungnya di Yalvac, kata penduduk. - Agensi

Tangguh perbicaraan dengan berbogel



PARIS: Seorang lelaki Perancis yang dituduh terbabit dalam pembunuhan seorang pelajar Sweden pada 2008, cuba menangguhkan perbicaraannya semalam dengan menanggalkan semua pakaiannya.
“Tertuduh berbogel,” kata polis yang bertanggungjawab membawa Bernard Cholet, 55, ke mahkamah kepada hakim, Xaviere Simeoni. selepas perbicaraan itu ditangguh selama 90 minit. “Tidak bolehkah anda memakaikannya jaket? Dia boleh tampil berbogel jika dia mahu.

“Tetapi dia akan didakwa kerana mendedahkan dirinya di tempat awam,” kata hakim itu. - AFP

Remaja 14 tahun rompak bank



MOSCOW: Seorang remaja perempuan berusia 14 tahun melakukan rompakan bersenjata di sebuah bank di Izhevsk di sini.
Bagaimanapun, perbuatannya itu berjaya digagalkan anggota polis.

Dalam rakaman kamera litar tertutup (CCTV), gadis itu memakai topeng dan membawa pisau yang digunakan sebagai senjata.
Tindakannya berjaya ditangkis anggota polis ketika dia mengacukan pisau ke arah juruwang.

Suspek meminta wang sebanyak 200,000 rubel (RM19,620) daripada juruwang berkenaan.

“Remaja terbabit mahu menggunakan wang itu untuk meninggalkan bandar dan membunuh diri,” kata badan penyelidikan polis tempatan, Komsomolskaya Pravda sebagaimana dipetik daripada laporan CBN News, semalam. Selepas disiasat, polis mengesahkan remaja itu ialah pelajar cemerlang di sekolahnya. Dia mengaku kecewa dengan sikap ibu bapanya yang terlalu mengongkongnya. - Agensi

No comments:

Post a Comment