Sunday, September 2, 2012

HUDUD DINAFI...ZINA MEMBIAK SERTA MACAM TAK DAPAT DIBENDUNG...HUKUMANNYA RINGAN HINGGA MEREKA AHLI2 ZINA TAK GENTAR DENGAN HUKUM ZINA YANG SEDIA ADA

Kanak-kanak tiga tahun maut jatuh sungai

Posted on the September 2nd, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

KERIAN – Seorang bapa tidak menyangka keputusannya meninggalkan anak perempuannya berusia tiga tahun berseorangan sebentar di luar rumah berakhir dengan tragedi apabila mangsa maut selepas terjatuh ke dalam Sungai Kuala Kurau di sini, dalam kejadian petang kelmarin.
Bapa mangsa, Ong Keng Yaw, 35, berkata, ketika kejadian jam 6 petang, mangsa, Ong Xin Tong yang berusia tiga tahun ditinggalkan sebentar di pekarangan kawasan rumahnya untuk mandi sebentar.
Bagaimanapun, selepas selesai siapkan diri, dia tidak nampak kelibat anak perempuannya itu malah ahli keluarga lain yang berada di dalam rumah juga tidak menyedari kehilangan mangsa.


“Sedang kami berusaha mencari di seluruh kawasan rumah, tiba-tiba salah seorang anak jiran yang berusia enam tahun memberitahu kami yang dia ada ternampak mangsa terjatuh ke dalam sungai di hadapan rumah kami kira-kira 15 minit sebelum itu.
“Saya bergegas terjun ke dalam Sungai Kuala Kurau dan berjaya menemui anak saya dalam keadaan lemas.
“Bagaimanapun, saya kecewa kerana usaha menyelamatkan nyawanya gagal dan dia meninggal ketika dalam perjalanan ke klinik berhampiran,” katanya sewaktu ditemui media di rumahnya di sini, semalam.
Keng Yaw berkata, mangsa sebelum ini tidak pernah merayau-rayau keluar dari kawasan rumah secara bersendirian dan terkilan tindakan mangsa pertama kali keluar bersendirian berakhir dengan tragedi menyayat hati.
“Kami sekeluarga berasa amat sedih dengan pemergian mendiang anak perempuan saya. Bagaimanapun, saya menganggap apa yang berlaku adalah suratan takdir yang perlu kami hadapi dengan tabah,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kerian, Superintendan Mat Fauzi Nayan ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan mengklasifikasikan kematian mangsa sebagai mati mengejut.
Sinar

Siswi seronok diratah 6 lelaki

Posted on the September 2nd, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

KUALA LUMPUR: Kejutan budaya, keinginan mencuba dan sikap tidak apa menjadi punca segelintir mahasiswi terjebak dengan kegiatan liar dan maksiat hingga mengundang bencana apabila terpaksa meninggalkan universiti atau menangguhkan pengajian kerana mengandung anak luar nikah.
Lebih mengejutkan, ada antara mereka mengaku terlanjur dengan ramai lelaki selepas terpedaya dengan pujuk rayu si hidung belang yang bijak menyusun ayat memujuk.
Ikuti pengakuan tiga siswi, Fifi, Wati dan Irah yang kini terpaksa menghuni di rumah perlindungan wanita selepas hamil anak luar nikah.


Meskipun pernah melakukan hubungan seks dengan lima teman lelakinya, Fifi (bukan nama sebenar), 25, tidak pernah hamil walau tidak menggunakan alat perlindungan kehamilan.
Bagaimanapun, selepas melakukan perbuatan terkutuk itu bersama teman lelaki keenam, siswi sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) ini terkedu apabila disahkan hamil selepas perutnya makin membesar dan tidak dapat disorok lagi.
Harian Metro

Bas PKR diserang ‘samseng’ di Kota Bharu

Posted on the September 2nd, 2012 under Politik by admin

  • Share

Salah sebuah bas yang digunakan dalam program Jelajah Merdeka Rakyat PKR dikesan disimbah dengan cat merah dalam satu kejadian di Kota Bharu.
Naib presiden parti itu, Azmin Ali dalam satu kenyataan berkata, kejadian tersebut berlaku pada kira-kira jam 4.20 pagi ketika bas tersebut diparkir di hadapan Pasar Siti Khadijah di bandar tersebut.
“Petugas KeadilanEventSpecialist yang tidur di dalam bas kempen dikejutkan oleh bunyi kuat. Apabila mereka memeriksa sekitar bas, mereka mendapati cermin depan bas di sebelah pemandu telah pecah di bahagian atas dan bawah.


“Sisi depan bas di bahagian pemandu juga telah disimbah dengan cat merah. Tinjauan awal petugas PKR mendapati beberapa ketul bata simen telah dilontarkan ke arah sisi depan bas bahagian pemandu.
“Kantung plastik yang diisi dengan cat merah juga telah dilontarkan ke arah sisi depan bas bahagian pemandu.
“Saya berani menyimpulkan bahawa serangan ini dirancang agar bahagian pemandu rosak dan seterusnya menghalang perjalanan bas ini dan membantutkan program Jelajah #merdekarakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Azmin berkata, bas berkenaan ditahan di Balai Polis Kota Bharu untuk siasatan selepas satu laporan polis dibuat pada jam 5.14 pagi ini di balai berkenaan.
Katanya lagi, serangan berkenaan bagaimanapun tidak akan menggugat kempen berkenaan yang akan diteruskan dengan jelajah ke Perak.
“Oleh itu, jika tujuan serangan ini adalah untuk menyekat kempen jelajah Dato’ Seri Anwar Ibrahim, ia sedikit pun tidak menggugat nekad kami untuk turun menyampaikan mesej reformasi di seluruh pelosok negara,” katanya.
Beliau juga menyatakan bahawa serangan berkenaan bukanlah insiden pertama yang melibatkan keselamatan Anwar mahupun pemimpin kanan lain parti itu.
‘Seolah-olah galakan dari PM’
Katanya, Anwar sebelum ini juga diserang di Sembrong, manakala ceramah yang disertai MP Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar juga dicemari dengan insiden membaling batu.
Seterusnya, perkara tersebut sehingga kini masih belum mendapat maklum balas daripada perdana menteri Datuk Seri Najib Razak walaupun pelbagai laporan polis dibuat.
“Saya yakin kali ini pun, rakyat tidak akan mendapat sebarang maklumbalas dari Datuk Seri Najib Tun Razak dan siasatan polis tidak akan membuahkan apa-apa tindakan keras terhadap kaki samseng yang terlibat.
“Ia seolah-olah satu galakan terus dari Datuk Seri Najib Tun Razak kepada kaki-kaki samseng yang lain untuk terus berlaku kasar dan mengancam keselamatan pimpinan utama PKR dan Pakatan Rakyat,” katanya.
Sementara itu, Anwar berkata, serangan berkenaan bagaimanapun tidak mengganggu acara yang disusun dalam program berkenaan.
Beliau antara lainnya hari ini mengikuti satu program solat dan zikir di Salor, dan seterusnya ke kediaman menteri besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk minum pagi.
“Serangan samseng tidak harus ganggu acara,” katanya.
Kelantan merupakan lokasi kedua dalam program tiga hari yang menumpukan kawasan pengundi Melayu itu.
Sebelum itu, Anwar yang ditemani isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail yang juga presiden PKR mengunjungi Bentong, Pahang dalam program yang disertai 300 orang.
Turut hadir dalam acara tersebut ialah pengarah komunikasinya Nik Nazmi Nik Ahmad dan pengarah strategi, Rafizi Ramli.
Program bersama bas berkenaan semalam juga meliputi kawasan Kuala Lipis, Gua Musang dan Tanah Merah.
Program berkenaan dirancang untuk meliputi lima negeri – Pahang, Kelantan, Perak, Kedah dan Perlis dengan 20 acara rasmi di pelbagai lokasi.

Lelaki maut, rakan cedera dirempuh seladang

Posted on the September 2nd, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

IPOH — Seorang lelaki maut manakala seorang lagi cedera akibat dirempuh seladang di Hulu Air Pasir, Banding dekat Gerik semalam.
Musa Ismail, 56, maut akibat cedera parah di perut manakala Isa Abdullah, 24, patah kaki dan tangan kiri dan dirawat sebagai pesakit luar.
Kedua-dua mereka bersama seorang lagi rakan mereka, Abdul Mohd. Sharifudin A. Manas, 35, diserang haiwan itu ketika dalam perjalanan untuk memasuki Hutan Simpan Royal Belum secara haram antara pukul 3 dan 6 petang.


Abdul Mohd. Sharifudin tidak cedera, kata Ketua Polis Daerah Gerik, Supt. Abdul Manab Baharum ketika dihubungi hari ini.
Beliau berkata, kesemua mereka cuba memasuki hutan simpan itu melalui lorong tikus di Km 68.4 Jalan Raya Timur Barat (JRTB) untuk memancing dan memukat ikan.— BERNAMA

Subhanallah! Kucing 2 wajah

Posted on the September 1st, 2012 under Luar Negara by admin

  • Share
LUAR BIASA…Venus
RALEIGH: Seekor kucing yang mempunyai dua warna berbeza pada mukanya mengejutkan pengguna Internet di seluruh dunia dan membolehkan kucing berkenaan, Venus, menjadi sensasi di atas talian dalam masa yang singkat.
Ribuan pengunjung melawati laman Facebook kucing aneh itu yang setakat ini sudah menerima 40,000 ‘like,’ sementara video mengenai kucing yang comel itu di YouTube ditonton hampir sejuta kali dalam masa beberapa hari saja.
Bulu muka kucing itu yang terbahagi secara simetri dengan warna hitam dan perang kemerah-merahan disamakan dengan versi lebih comel karektor komik, musuh Batman paling terkenal, Two-Face.


Venus mungkin kelihatan seperti ia datang dari planet lain tetapi penampilannya yang menyerlah dan warna mata yang berbeza mungkin dapat menerangkan dengan lebih mudah – perubahan genetik.
“Kami menerima pelbagai komen dari teknik Photoshop hingga kepada dakwaan kami mewarnakan sebahagian mukanya.”
“Dia dilahirkan sedemikian. Kami memiliki seekor kucing belang dan seekor hitam. Apabila saya melihat Venus kali pertama, saya berkata: ‘Oh. Ia kelihatan kombinasi kedua-dua kucing kami itu,’” kata pemilik kucing itu, Christina, dari Carolina Utara kepada rancangan Today Show.
“Ketika itu kami tidak melihat matanya. Reaksi pertama teman saya ialah: ‘Kita tidak perlukan haiwan lain lagi untuk dipelihara.
“Tetapi apabila kami lihat matanya dari jarak dekat, kami jatuh hati dengannya. dan saya berkata: ‘Kita perlu memiliki kucing ini!’
“Anda adalah bintang, Venus! Menarik!!!,” tulis seorang pengunjung dalam laman Facebook rasminya.
Seorang lagi menulis: “Kucing yang sungguh cantik. Saya begitu gembira Venus menemui kediaman yang baik dengan ibu bapa yang penyayang.”
Kini, populariti menanti Venus. Selepas muncul dalam rancangan Today Show, kucing yang berwajah luar biasa dikatakan akan membintangi video akan datang Lady Gaga. – DM
Eksekutif pelantar minyak dicekup
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Eksekutif pelantar minyak dicekup
Lima penagih termasuk seorang eksekutif di pelantar minyak ditahan dalam serbuan di port penagih dekat Alor Mak Bah.
DUNGUN – Tindakan licik sekumpulan penagih menjadikan bangsal memotong kayu di satu kawasan terpencil dalam semak di Kampung Alor Mak Bah, dekat sini sebagai port untuk melepaskan gian akhirnya berjaya dihidu pihak berkuasa.

Hasil risikan, port yang dijadikan tumpuan penagih di kawasan sekitar itu diserbu sepasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah dan berjaya menahan lima suspek.

Dalam serbuan diketuai Inspektor Wahid Sujani itu, salah seorang suspek ditahan dalam serbuan kira-kira jam 10 pagi itu, merupakan seorang eksekutif di pelantar minyak.

Suspek terbabit dikatakan mengambil kesempatan sempena cuti dua minggu untuk menemui rakannya sebelum berkongsi dadah di dalam port yang letaknya agak terpencil dari rumah penduduk itu.

Suspek, 30an dari Pulau Serai Dungun difahamkan berpendapatan RM11,000 sebulan itu dikatakan sudah dua tahun terjebak dengan penyalahgunaan dadah dan perbuatannya itu tidak diketahui isterinya yang dinikahi sejak lebih dua tahun lalu yang kini sedang menyambung pengajian di peringkat sarjana.

Ujian saringan air kencing mendapati lima suspek termasuk kakitangan di pelantar minyak itu didapati positif dadah methampethamine.

Dalam serbuan berasingan di sebuah rumah berdekatan, polis terpaksa berhempas pulas apabila dua suspek yang terkejut dengan kehadiran pihak berkuasa bertindak meloloskan diri dengan memanjat pagar selain meredah semak sebelum berjaya ditahan.

Dua daripadanya dikatakan rakan kepada lima suspek yang ditahan dalam serbuan di bangsal memotong kayu turut disahkan positif dadah.


Dapat ribuan ringgit jual dadah kepada pelajar

Sementara itu, usaha polis untuk menjejaki saki baki penagih serta dalang yang membekal bahan terlarang itu terus membuahkan hasil, apabila 10 lagi ditahan dalam serbuan di sebuah rumah dekat Taman Bukit Bauk, Batu Tujuh, Dungun.

Hasil siasatan, seorang daripada suspek berusia 21 itu dikatakan sudah dua tahun terjebak dengan aktiviti pengedaran dadah dan meraih pendapatan ribuan ringgit sebulan dengan menjual dadah kepada pelajar kolej.

Pelajar semester akhir jurusan kejuruteraan itu turut mengakui terbabit dengan aktiviti pengedaran dadah kerana menghadapi masalah kewangan dan ia merupakan satu cara untuk mendapatkan wang cara mudah.

Pelajar yang berasal dari Pasir Puteh, Kelantan itu ditahan reman kerana disyaki memiliki dadah apabila polis berjaya menemui kira-kira 90 biji pil kuda dipercayai dalam kawalannya ketika serbuan di rumah sewa diduduki bersama sahabatnya yang belajar di kolej sama itu.

Sembilan lagi yang lain berusia 19 hingga 22 tahun, masing-masing berasal dari Kota Bharu, Kelantan; Jertih, Besut; Manir, Marang dan Permaisuri kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah untuk siasatan lanjut.

Enam daripadanya selepas menjalani ujian saringan air kencing disahkan positif dadah jenis methampethamine dan ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 15 (1) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Dua daripada enam pelajar direman itu turut disiasat mengikut Seksyen 12( 2) Akta Dadah Berbahaya 1952 kerana memiliki bahan yang dilarang itu.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor ketika mengesahkan tangkapan tersebut menasihatkan remaja agar tidak mudah terpedaya dengan tipu muslihat segelintir individu yang menjanjikan pendapatan lumayan melalui pekerjaan yang tidak diketahui menyalahi undang-undang.

“Sesiapa yang terbabit dalam aktiviti seperti ini bakal menerima natijahnya apabila mereka dihadapkan ke mahkamah nanti,” katanya.
Lembu 'lepak' di jalan, penunggang motosikal cedera
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Lembu 'lepak' di jalan, penunggang motosikal cedera
Sukarelawan JPAM memberikan bantuan awal kepada mangsa sebelum dihantar ke Klinik Kesihatan Rantau Panjang, kelmarin.
RANTAU PANJANG – Dua penunggang motosikal cedera setelah merempuh seekor lembu yang berkeliaran di jalan dalam satu kejadian berhampiran Simpang Empat Salam di sini, malam kelmarin.

Ketika kejadian, seorang mangsa, Razahan Hamid, 23, yang menunggang sendirian, dalam perjalanan dari Taman Bakti ke rumahnya di Gual Periok.

Setibanya di tempat kejadian, mangsa tidak dapat mengelak haiwan berkenaan dan merempuhnya hingga terjatuh.

Berikutan kejadian, tangan serta siku mangsa cedera dan dihantar sukarelawan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) ke Klinik Kesihatan Rantau Panjang untuk mendapatkan rawatan.

Manakala mangsa kedua, mengalami cedera ringan.

Adik Razahan, Safuan, 20, berkata, abangnya dalam perjalanan pulang menghantar motosikal ke rumahnya.

Menurutnya, keadaan di tempat kejadian gelap menyebabkan abangnya tidak dapat mengelak haiwan ternakan di laluan itu.

"Pihak terbabit patut menyediakan kemudahan lampu di kawasan berkenaan bagi mengelak kejadian berulang.

“Pemilik lembu pula tidak seharusnya membiarkan ternakan berada atas jalan terutama pada waktu malam kerana bakal mengundang musibah kepada pengguna jalan.

“Manakala, pihak berkuasa juga patut memantau haiwan yang tidak dikurung,” katanya.
Pesara miliki keris Tok Janggut
Wartawan Sinar Harian
1 September 2012
Pesara miliki keris Tok Janggut
Kamal menunjukkan keris yang didakwanya milik Tok Janggut, pejuang terbilang yang bangkit menentang penjajah di daerah ini.
GONG KEMUNTUNG - Pesara kerajaan di sini mendakwa memiliki salah satu daripada tiga keris kesayangan Tok Janggut, pejuang kelahiran Kampung Jeram yang bangkit menentang penjajah di daerah ini.

Kamal Che Timon, 62, berkata, keris itu digunakan Tok Janggut untuk membunuh tiga askar Banggali yang berada di pihak British.

“Tok Janggut kemudiannya ke rumah moyang saya yang dikenali sebagai Tok Jobe di Kampung Pemanak, Kemuning, Macang untuk mengumpul kekuatan.

“Akhirnya keris itu ditinggalkan kepada Tok Jobe yang kemudiannya mewariskannya kepada ayah saya, Che Timon Yaacob dan saya menerima keris itu daripada ayah saya pada tahun 1969,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Kamal berkata, dia pada awalnya tidak berminat menyimpannya tetapi terpaksa berbuat demikian kerana dia merupakan satu-satunya lelaki dalam kalangan keluarga yang berhak mewarisinya.

Walaupun ramai yang menawarkan keris itu dengan harga agak lumayan, Kamal tidak bersetuju menjualnya kerana dia berhasrat untuk menyerahkan senjata tradisi Melayu itu kepada sesiapa sahaja yang dikira layak mewarisinya pada suatu masa nanti.

Kamal mendakwa keris tersebut mempunyai kelebihan tersendiri kepada orang yang tahu menilai kesaktian senjata Melayu kerana hanya pemegangnya yang dapat merasainya.

Ketika bercerita mengenai Tok Janggut, Kamal menyifatkan keberanian tokoh itu tiada tolok bandingnya dan perlu dianggap ikon dalam usaha melakar kejayaan demi kejayaan.

Katanya, Tok Janggut atau nama sebenar Mat Hassan Munas itu berjaya dibunuh pihak British hanya selepas penduduk tempatan yang menjadi tali barut British mendedahkan petua untuk menamatkan riwayat pejuang itu.

“Penembak menggunakan peluru ‘ulit’ bersalut emas yang mana peluru itu ‘mencari’ jasad sasaran walaupun penembak tidak dapat melihat dengan jelas kedudukan Tok Janggut.

“Pembunuhan Tok Janggut dianggap sebagai kejayaan besar British kerana ia melemahkan semangat penduduk untuk terus menentang penjajah ketika itu,” katanya.
Rumah pusaka kian usang
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Rumah pusaka kian usang
Norydal (dua, kiri) menyampaikan sumbangan kepada Masnita sambil diperhatikan Asmah.
KUANTAN – Sebuah keluarga di Kampung Batu 6, Sungai Lembing, di sini, berharap dapat memiliki rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) atau mesra rakyat berikutan rumah papan diduduki mereka sekarang kian usang.

Masnita Abdul Kadir, 35, berkata, ibu mentuanya, Asmah, 60-an, sudah beberapa kali membuat permohonan untuk memiliki rumah PPRT ataupun mesra rakyat.

Menurutnya, ia berikutan rumah didiami dia bersama mentua dan lapan ahli keluarga lain itu kian rosak serta mereput menyebabkan mereka amat berharap dapat mendiami rumah baru supaya keselamatan keluarga lebih terjamin.

“Ibu mentua selalu menggelar rumah pusaka ini sebagai rumah purba kerana strukturnya rosak berikutan berusia terlalu lama.

“Kami juga perlu berhati-hati ketika berjalan kerana bimbang akan jatuh sekiranya terpijak lantai reput. Jika mampu, kami boleh baiki sendiri. Tetapi keadaan ekonomi kami tidak kukuh menyebabkan kami hanya mampu bertahan,” katanya.

Sementara itu, Asmah berharap dia berkesempatan untuk tinggal di rumah lebih selesa bagi menghabiskan sisa hidupnya.

Menurutnya, keadaan kesihatan tidak menentu menyebabkan dia hanya mampu terlantar di dalam rumah.

“Keadaan rumah begini menyebabkan saya tidak tahu apa perlu dilakukan supaya lebih selesa. Selagi rumah tidak dibaiki, hati saya tidak pernah tenang.

“Namun saya beruntung kerana walaupun begitu, anak, menantu dan cucu masih mahu tinggal bersama saya di sini. Oleh itu, saya berharap permohonan untuk mendapat bantuan rumah diluluskan sebelum saya menghembus nafas terakhir,” katanya.

Dalam perkembangan sama, nasib Masnita dan Asmah turut mendapat perhatian Pergerakan Puteri Umno Bahagian Paya Besar.

Ketua Puteri, Norydal Othman berkata, dia berharap impian keluarga itu akan tercapai untuk membantu meringankan beban dihadapi mereka.
Keluarga nafi dakwaan ibu tunggal
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Keluarga nafi dakwaan ibu tunggal
Robiah dan Mohd Fairus tampil untuk memberi penjelasan sebenar.
MARAN - “Kami tidak meminggirkannya, sebaliknya dialah yang melarikan diri daripada kami,” kata ibu kepada seorang ibu tunggal yang mendakwa dirinya dipinggirkan keluarga sejak kematian suami, tiga tahun lalu.

Robiah Yaccob, 47, tampil membuat kenyataan setelah terbaca kenyataan anaknya, Norhamiza Abdul Rani, 27, dalam akbar ini kelmarin yang mengatakan dirinya dipinggirkan keluarga kandung sendiri.

Menurutnya, dia terkilan dengan sikap anaknya yang sanggup memburukkan keluarga demi mendapatkan simpati orang ramai untuk mendapatkan bantuan membina rumah.

“Sebaik suaminya meninggal, kami pernah beberapa kali datang untuk memujuknya tinggal bersama kami,” katanya.

Dia berkata, pintu rumahnya sentiasa terbuka untuk menerima kepulangan anaknya ke pangkuan keluarga.

“Namun sejak beberapa kejadian melukakan hati, kini saya tawar hati mengajaknya pulang dan tinggal bersama kami.

“Biarlah dia tinggal bersama ibu mentuanya. Namun jika mahu memohon bantuan, jangan sampai dia memalukan darah dagingnya sendiri,” katanya.

Abang kepada ibu tunggal terbabit, Mohd Fairus Abdul Rani, 28, pula berkata, sebelum ini, mereka tidak pernah menghadapi masalah dengan keluarga mentua kakaknya itu.

“Beberapa kali kami memujuknya pulang ke rumah, tetapi dia memberikan pelbagai alasan sehingga sanggup menukar nombor telefon dan memutuskan hubungan dengan kami.

“Kali terakhir kami datang ke rumahnya dua tahun lalu. Kemudian, kami hanya menelefon dan menghantar khidmat pesanan ringkas kerana tidak tahan diherdik setiap kali datang ke rumah dan mengajaknya pulang,” katanya.

Mohd Fairus berkata, ayahnya masih mempunyai tanah sekiranya Norhamiza mahu membuat rumah untuk dia dan anak-anak berteduh.

“Namun kejadian itu menyebabkan kami tawar hati untuk mengajaknya pulang ke pangkuan kami semula.

“Biarlah dia memohon bantuan rumah, namun jangan babitkan kami dalam masalahnya. Kami tidak mahu memburukkannya. Cuma hari ini (semalam), kami tampil untuk memberi penjelasan berhubung dakwaan tidak benar dinyatakannya kepada akhbar,” katanya.
Wanita, lima anak ketakutan diancam pemuda
Wartawan Sinar Harian
1 September 2012
Wanita, lima anak ketakutan diancam pemuda
Norzaili (kanan) bersama ahli keluarganya berharap agar kejadian sama tidak lagi berulang.
SUNGAI BILUT – Seorang wanita bersama lima anaknya berada dalam ketakutan apabila terdengar teriakan seorang pemuda 20-an menyuruhnya keluar dari rumah pada jam lebih kurang 11.40 malam semalam iaitu 20 minit sebelum sambutan merdeka.

Norzaili Khalil, 35, berkata, ketika kejadian dia bersama anak-anaknya berusia antara 5 hingga 12 tahun berada dalam rumah.

Menurutnya, pada ketika itu datang lelaki yang dikenali terjerit-jerit menyuruhnya keluar dan mengarahkannya supaya menurunkan beberapa bendera politik yang dikibarkan di hadapan rumah.

“Semasa kejadian suami saya, Mohd Khir Zainudin, 41, tidak ada di rumah, saya dan anak-anak berasa takut sehingga seorang daripada anak saya menangis.

“Tidak beberapa lama selepas itu kelihatan pemuda itu bertindak mencantas tiang bendera di hadapan rumah saya menggunakan parang,” katanya.

Norzaili berkata, laporan polis dibuat beberapa jam selepas insiden itu setelah memastikan keadaan tidak lagi kecoh dan beberapa pegawai polis terus tampil melakukan siasatan.

Katanya, dia dan anak-anaknya kini trauma dengan kejadian itu berikutan kedudukan lokasi rumahnya bersama beberapa penghuni lain berada agak jauh di pinggir penempatan.

“Saya harap sangat agar pihak keselamatan dapat memantau keadaan kawasan di sini secara berkala supaya individu yang berniat jahat tidak berpeluang melakukan sebarang jenayah.

“Saya lebih risaukan keselamatan anak-anak yang kadang kala terpaksa sendirian pulang dari sekolah,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Wan Mohd Samsudin Wan Osman mengesahkan menerima laporan itu dan siasatan masih dijalankan.
Perigi lama simpan sejarah, jadi sumber air utama tentera Belanda
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Perigi lama simpan sejarah, jadi sumber air utama tentera Belanda
Perigi Belanda yang terletak di dalam kawasan kampung di Jalan Hashim, Alai, kurang diketahui orang ramai.
MELAKA - Sama ada disedari atau tidak, masih ramai penduduk sekitar negeri ini tidak tahu kewujudan sebuah perigi lama peninggalan sejarah semasa zaman penjajahan kerajaan Belanda yang terletak di Jalan Hashim, Kampung Alai, di sini.

Perigi berkenaan pernah berfungsi sebagai sumber air utama tentera Belanda yang bertugas di situ, di samping sebagai keperluan minuman serta memandikan kuda milik mereka ketika era penjaja-hannya di Tanah Melayu.

Lokasinya perigi berkenaan terletak kira-kira 400 meter dari laluan masuk kampung terbabit, berhampiran simpang lampu isyarat Alai.

Namun, sebahagian besar mereka kurang menyedari mengenai kewujudan perigi yang menyimpan seribu satu kisah sejarah itu. Penduduk berhampiran, Hasnoryanti Hashim, 29, berkata, biarpun ada sebilangan pengunjung yang melawat perigi berkenaan, namun jumlahnya amat kecil.

“Pada pandangan saya mereka yang berkunjung ke perigi itu barangkali ingin melihat keadaan atau bentuk perigi berkenaan selepas mengetahui mengenainya menerusi maklumat di muzium atau Internet.

“Mungkin juga ada yang perasan atau terlihat papan tanda Perigi Belanda yang dipasang di tepi jalan depan kampung ini,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di lokasi berkenaan, semalam.

Pengunjung tempatan, Zikri Abdullah, 46, dari Jasin berkata, dia juga tidak mengetahui adanya perigi lama tinggalan sejarah di lokasi terbabit.

“Walaupun pada zahirnya perigi lama itu nampak seperti biasa sahaja, tetapi ia tetap mempunyai nilai sejarah berdasarkan pada maklumat mengenai sejarah kewujudannya yang dipaparkan pada papan kenyataan di situ," katanya.

Berdasarkan maklumat dipaparkan pada papan kenyataan, perigi berkenaan dipercayai dibina tentera Belanda yang berkawal di situ semasa menentang orang Bugis.

Maklumat juga mencatitkan bahawa perigi berkenaan dibina menggunakan batu bata Belanda yang biasanya terdapat pada bangunan milik mereka.

Menurut cerita penduduk kampung juga, air perigi itu tidak pernah kering walaupun pada musim kemarau dan ia seringkali digunakan penduduk berhampiran untuk kegunaan harian dan masih kekal hingga kini.
'Janji hanya tinggal janji', warga emas menanti
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
'Janji hanya tinggal janji', warga emas menanti
Napsiah menunjukkan dinding rumahnya yang kian reput dimakan anai-anai.
KUALA PILAH – Sepasang suami isteri warga emas dari Kampung Melekai, di sini, kesal apabila pihak berkaitan yang berjanji untuk membantu mereka membaiki rumah kini sepi walaupun tindakan susulan telah dilakukan.

Napsiah Abas, 65, berkata, mereka pernah dikunjungi pihak berkenaan yang turun padang untuk melihat keadaan rumah tetapi masih tiada tindakan diambil.

Menurutnya, rumah yang dibina sejak lebih 10 tahun lalu itu pernah berlaku kebakaran pada 2007 di bahagian dapur dan hingga kini masih tidak dibaiki susulan kekangan kewangan.

“Meskipun rumah ini usang, dindingnya sudah dimakan anai-anai, makcik tetap tinggal di sini kerana ini rumah pusaka dan satu-satunya harta makcik.

“Apabila sudah usang, banyaklah dinding reput dimakan anai-anai. Bumbung pula bocor sana sini hingga kadang kala perlu menyediakan baldi untuk menadah air yang menitis setiap kali hujan,” katanya tinggal bersama suami dan anak.

Katanya, permohonan berkenaan dibuat sejak lapan tahun lalu.

“Makcik pergi sendiri berjumpa pihak berkenaan semasa membuat permohonan itu. Ada juga mereka turun padang melihat keadaan rumah ini, serta mengambil gambar, namun terhenti setakat itu sahaja.

“Mereka maklumkan, rumah ini besar dan jika mahu baik pulih memerlukan kos yang tinggi. Menurut mereka peruntukan hanya ada RM11,000 sahaja,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu menurutnya, dia amat berharap rumah berkenaan dapat dibaik pulih memandangkan mereka tidak mampu ditambah pula suaminya, Zahari Acin, 69, mengidap kencing manis kronik sejak 20 tahun lalu dan darah tinggi.

Bagaimanapun katanya, dalam kesempitan hidup, dia tetap bersyukur kerana Ahli Parlimen Kuala Pilah, Datuk Hasan Malek menyumbangkan kerusi roda untuk memudahkan pergerakan suaminya.

“Sememangnya, makcik tiada punca pendapatan dan hanya bergantung pada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan. Itu pun memang tidak cukup kerana pakcik memakai lampin pakai buang,” katanya.
Mayat reput ditemui tersangkut
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Mayat reput ditemui tersangkut
Polis dan Unit Forensik, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri melakukan siasatan berhubung penemuan mayat berkenaan.
PORT DICKSON – Niat orang awam untuk berekreasi di pantai Port Dickson, di sini, membawa kepada penemuan satu mayat dewasa yang masih belum dikenal pasti identitinya yang ditemui tersangkut pada batu di Pantai 3 ½ Bagan Pinang, semalam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abd Wahab Harun berkata, pihaknya menerima maklumat daripada orang awam berhubung penemuan mayat berkenaan kira-kira pada jam 4.20 petang.

“Keadaan mayat ketika dijumpai tidak berpakaian dan beberapa anggota badan telah rosak sehingga menyukarkan polis untuk mengenal pasti identiti mangsa.

“Mayat terbabit tersangkut pada batu susulan air pantai surut dan polis percaya mangsa meninggal lebih dari tiga hari. Pasukan Bomba dan Penyelamat Port Dickson kemudiannya membantu membawa mayat berkenaan ke darat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, siasatan awal mendapati anggota badan mangsa tidak mempunyai sebarang kesan luka ataupun tikaman.

“Mayat berkenaan dibawa ke Rumah Mayat Hospital Port Dickson untuk dibedah siasat bagi mengenal pasti identiti dan punca kematian,” katanya.

Sementara itu, Abd Wahab berkata, mana-mana individu yang kehilangan ahli keluarga atau sanak saudara diminta segera menghubungi Ibu Pejabat Polis Port Dickson di talian 06-6472222 bagi membantu siasatan.

“Setakat ini kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut,” katanya.
Pemandu lori di tetak
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Pemandu lori di tetak
Kesan darah mangsa berada di merata tempat di ruang tamu rumahnya.
KULIM - Seorang lelaki berusia 50an yang tinggal bersama keluarganya di Taman Lembah Impiana cedera parah di bahagian kepala apabila di serang lima tidak dikenali dengan bersenjatakan parang di rumahnya kira-kira jam 6.30 petang kelmarin.

Waris mangsa berkata, mangsa bekerja sebagai pemandu lori dan sedang baring di sofa ruang tamu rumahnya.

Ketika kejadian, mangsa hanya tinggal bersendirian kerana ke semua ahli keluarganya keluar bersiar sempena cuti Hari Merdeka.

Ketua Polis Daerah Kulim Superintendan Ghuzlan Saleh berkata mangsa yang cedera kemudiannya di hantar ke hospital Kulim untuk mendapatkan rawatan kecemasan oleh waris yang datang ke rumahnya.

“Dari laporan di terima, suspek merampas dompet mangsa dan mengambil komputer riba milik anaknya sebelum ditetak. Jumlah kerugian dianggarkan RM1,500. Kesemua suspek kemudiannya melarikan diri dengan menaiki kereta.

"Polis masih menyiasat dan memanggil beberapa saksi untuk diambil keterangan. Saya percaya suspek akan ditahan dalam masa terdekat. Sehingga kini keadaan mangsa dilaporkan stabil,” katanya.

Sementara itu, menurut jiran mangsa ketika ditemui berkata, mereka terdengar berlaku pertengkaran di rumah mangsa kira-kira jam 5.30 petang bagaimanapun tidak mengendahkannya.

Kes ini akan disiasat di bawah seksyen 394 Kanun Keseksaan kerana melakukan samun.
Kereta terjunam dalam sungai
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Kereta terjunam dalam sungai
Kereta Ahmad yang remuk dikeluarkan dari sungai menggunakan trak penunda.
PARIT BUNTAR - Seorang pekerja kilang nyaris maut apabila kereta Proton Wira yang dipandunya terbabas lalu terjunam ke dalam sungai di pekan lama Parit Buntar, lewat malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi itu, kereta yang dipandu oleh remaja yang hanya dikenali sebagai Ahmad, 25, remuk teruk selepas terlanggar benteng di sisi jalan sebelum terjunam ke dalam sungai.

Beliau yang ketika itu dalam perjalanan ke Bagan Serai selepas makan di kedai  berdekatan, terpaksa membrek secara mengejut apabila sebuah kereta Toyota Vios memotong dari arah bertentangan dan masuk ke laluannya.

Tindakan Ahmad membrek secara mengejut menyebabkan keretanya hilang kawalan dan terpelanting ke laluan bersebelahan sebelum merempuh penghadang jalan  lalu terjunam ke dalam sungai.

Ahmad bagaimanapun berjaya merangkak keluar dari keretanya yang remuk dan hanya mengalami kecederaan ringan di bahagian kepala dan tangan kiri.

“Ketika kereta saya terbabas dan terjunam ke dalam sungai, saya sangkakan saya akan mengalami kecederaan  parah dan akan menemui maut.

"Tetapi nasib saya baik kerana pada masa itu momentum pelanggaran tidak begitu kuat dan saya dapat merangkak keluar dari kereta lalu menghubungi rakan,’’ katanya sewaktu ditemui Sinar Harian.

Salah seorang saksi kejadian, Ang Lee, 22, berkata, beliau yang tergamam melihat kemalangan itu rasa tidak percaya apabila mendapati mangsa terselamat tanpa mengalami kecederaan serius memandangkan keadaan kereta mangsa yang begitu teruk.

“Ketika sampai di tempat kejadian, saya terlihat mangsa sedang merangkak keluar dari kenderaan. Bagaimanapun,  saya terkejut apabila dia masih mampu berjalan dan kemudiannya, saya  menghantar mangsa ke hospital,’’ katanya.

Jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan memberitahu siasatan masih dijalankan.
Jenayah geng wanita 40-an
Wartawan Sinar Harian
1 September 2012
Jenayah geng wanita 40-an
Kanan: Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di sebuah pasar raya Taiping menunjukkan dua daripada ahli kumpulan berkenaan membuat urusan untuk pembelian telefon bimbit.
IPOH – Menyamar sebagai saudara pengantin merupakan taktik sekumpulan wanita berusia 40-an, di sini, yang menjadikan kediaman pengantin sebagai sasaran untuk mencuri barangan berharga.

Kegiatan empat wanita berkenaan telah dikesan sejak seminggu lalu setelah dua kediaman di Batu Kurau dan Manjoi menjadi mangsa perbuatan jenayah mereka dalam tempoh dua hari.

Sabtu lalu, kumpulan wanita itu dikatakan berjaya melarikan empat beg tangan milik ahli keluarga pengantin semasa majlis perkahwinan sedang berlangsung di Kampung Sungai Ara dan menurut saksi, Salina Shamsudin, 21, kejadian berlaku pada kira-kira jam 12 tengah hari.

Menurutnya, empat wanita berkenaan lengkap berpakaian baju kurung telah menyusup masuk ke dalam rumah sepupunya, Nur Shuhada Zaman Zahari, 22 selepas memperkenalkan diri sebagai saudara pengantin lelaki.

"Mereka bersikap pelik apabila tidak bercakap dan hanya memerhati keadaan sekeliling dengan penuh kecurigaan. Mereka memilih untuk duduk hampir dengan bilik pengantin sepanjang majlis.

"Dua daripada wanita itu dilihat masuk ke bilik pengantin ketika ahli keluarga lain sibuk memindahkan hantaran perkahwinan dan memasukkan semua beg besar yang diambilnya ke dalam sebuah beg besar," katanya.

Katanya, keadaan menjadi kecoh seketika apabila empat beg tangan mengandungi lapan telefon bimbit, wang tunai dan barang kemas bernilai hampir RM30,000 hilang dan kejadian ini sama seperti kes yang berlaku di Manjoi dalam laporan akhbar Sinar Harian, semalam.

Salina menjelaskan, kejadian berkenaan disedari apabila salah seorang mangsa dihubungi pihak bank untuk membuat pengesahan pembelian telefon bimbit menggunakan kad kredit di sebuah pasar raya di Taiping.

"Urusan pembelian itu tidak berjaya kerana diragui oleh pihak bank. Kami geram dan terkilan dengan insiden ini kerana mereka turut mengeluarkan wang simpanan sebanyak RM6,000 milik salah seorang ahli keluarga kami.

"Kami telah membuat satu laporan polis di Balai Polis Batu Kurau mengenai kejadian ini," katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Datuk Mohd Dzuraidi Ibrahim ketika dihubungi mengesahkan ada menerima laporan mangsa dan siasatan sedang dijalankan serta polis sedang giat memburu suspek terbabit.

Semalam, Sinar Harian melaporkan kes kecurian yang mana seorang wanita mengaku sebagai ahli keluarga dan menyusup masuk ke dalam rumah pengantin, melibatkan kehilangan barangan bernilai hampir RM20,000 di Kampung Sungai Tapah Manjoi.

Kejadian itu berlaku sehari selepas kejadian menggunakan modus operandi yang hampir sama di Batu Kurau.

Ayah, kenapa hidung saya lain?'
Wartawan Sinar Harian
1 September 2012
'Ayah, kenapa hidung saya lain?'
Misrawi menunjukkan keadaan lebihan ketulan daging di hidung Nor Maja.
JOHOR BAHRU – “Ayah... kenapa dengan hidung saya, ya? Kenapa hidung abang dan kawan-kawan tak macam saya,” sayu hati seorang bapa, Misrawi Ali, 50, setiap kali diajukan soalan sedemikian oleh anak bongsunya.

Misrawi berkata, untuk menggembirakan hati anaknya, Nor Maja Misrawi, 5, dia terpaksa memberitahu lebihan ketulan daging di hidungnya itu akan dibedah tidak lama lagi.

Menurutnya, hakikat yang sebenar dia sendiri tidak mahu lagi berharap selepas pihak sebuah hospital kerajaan, di sini menyuruhnya menunggu daripada Nor Maja bayi sehinggalah kini berusia lima tahun.

“Selama lebih empat tahun saya berulang-alik ke hospital membuat pemeriksaan kerana doktor beritahu anak saya boleh dibedah, tapi selepas itu saya diberitahu pihak hospital tidak dapat buat pembedahan pula.

“Mungkin masa tu anak saya belum lagi mendapat sijil pengesahan taraf kewarganegaraan sehingga doktor beritahu kena berurusan dengan hospital di Kuala Lumpur,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di Taman Sentosa, di sini, semalam.

Misrawi berkata, walaupun dia bersama isterinya, Piatun Tamat, 37, berasal dari Indonesia, tetapi dia sudah memiliki status penduduk tetap termasuk anak lelakinya yang turut memperoleh MyKad selepas hampir 30 tahun memasuki negara ini.

Menurutnya, keadaan fizikal anaknya yang tidak sempurna itu dibimbangi bakal menakutkan kanak-kanak lain sehingga pendaftaran sekolah untuk Tahun Satu belum lagi diuruskan.

“Kalau boleh saya mahu anak saya dibedah terlebih dahulu sebelum dia memasuki sekolah kerana bimbang keadaan fizikalnya boleh mengganggu kanak-kanak lain.

“Bagaimanapun saya bingung hendak merujuk kepada siapa kerana jika pembedahan dibuat di hospital swasta memang saya tak mampu dengan pendapatan sebagai pekerja kontrak,” katanya.

Sinar Harian turut dimaklumkan, lebihan ketulan daging di bahagian hidung Nor Maja sejak dari lahir itu tidak mendatangkan kesakitan, tetapi akan membesar mengikut perkembangan badan kanak-kanak berkenaan.
Bapa sanggup lacurkan anak kerana rokok
Wartawan Sinar Harian
1 September 2012
Bapa sanggup lacurkan anak kerana rokok
Salah seorang anak perempuan suspek (kanan) yang menjadi mangsa lacur oleh bapa sendiri.
BATU PAHAT – Akibat ketagihan merokok, seorang bapa tergamak melacurkan anak sendiri semata-mata untuk mendapatkan bekalan rokok.

Kegiatan itu terbongkar apabila sepasukan anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Daerah Batu Pahat menyerbu rumah suspek di Kampung Parit Gantung, dekat sini, sempena Ops Ambang Merdeka, malam semalam.

Timbalan Penguat kuasanya, Saiful Ariffin Mohd Sopah berkata, pihaknya menerima aduan penduduk yang memaklumkan mengenai kegiatan tidak bermoral yang sudah lama dilakukan di rumah tersebut oleh si bapa untuk mendapatkan bekalan rokoknya.

“Susulan maklumat yang diterima itu, kami lakukan serbuan ke rumah berkenaan.

“Keadaan pintu yang tidak berkunci dipercayai bagi memudahkan aktiviti keluar masuk ke rumah itu menyenangkan serbuan dibuat.

“Apabila masuk ke rumah itu, kami dapati anak bongsu suspek yang masih bersekolah di tingkatan lima di sebuah sekolah menengah dekat sini, sedang tidur bersama lelaki di ruang tamu rumah,” katanya.

Menurutnya, hasil siasatan mendapati lelaki terbabit adalah kenalan suspek.

Saiful Ariffin berkata, suspek dipercayai menggunakan empat anaknya yang berusia 17 hingga 25 tahun untuk memperoleh bekalan rokok.

“Berdasarkan aduan dan siasatan, kebanyakan lelaki yang mengunjungi rumahnya itu adalah pekerja ladang dan warga Indonesia.

“Semasa serbuan dilakukan, tiga lagi anaknya bersama isteri keluar menyambut Hari Kemerdekaan di sekitar bandar ini,” katanya.

Katanya, pasangan itu akan didakwa di bawah seksyen 27(1) a b Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Johor 1997 yang boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih daripada RM3,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

“Bapa remaja berkenaan turut didakwa dan akan diberi sesi kaunseling,” katanya.

Dalam pada itu, Saiful Ariffin berkata, dalam ops sama, seorang wanita ditahan dalam serbuan di sebuah rumah tumpangan dekat sini.

Katanya, wanita berusia 49 tahun yang juga ibu kepada tiga anak itu ditahan selepas pemeriksaan mendapati terdapat dadah jenis syabu di dalam biliknya menginap.

Beliau berkata, pihaknya terkejut apabila menemui 'dapur' dan syabu di atas meja ketika melakukan pemeriksaan di dalam bilik wanita terbabit.

Menurutnya, ketika siasatan dilakukan, wanita terbabit memberi alasan baru pulang dari Melaka atas urusan kerja dan terpaksa menginap di rumah tumpangan tersebut kerana sudah lewat untuk pulang ke rumahnya di Senggarang.

“Pada mulanya dia tidak mengaku dadah itu kepunyaannya, namun segalanya terbongkar selepas pasukan polis narkotik menjalankan pemeriksaan ke atasnya dan mendapati dia positif dadah,” katanya.

Ops bermula jam 12 tengah malam dan berakhir jam 5 pagi itu turut disertai pegawai polis dari Narkotik Batu Pahat yang diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Asisten Superintendan Zainal Murad.
Tak mampu lupa bayangan Angah
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Tak mampu lupa bayangan Angah
Rosmah bersama Abdul Ghani dan tiga anaknya sayu melihat baju kurung peninggalan Angah.
PASIR GUDANG – Kegembiraan menyambut Hari Raya Aidilfitri buat keluarga yang telah kehilangan anak kesayangan, Siti Nur Syafiqah Abdul Ghani, 19, sejak Mac lepas sudah tidak bermakna lagi.

Ibunya, Rosmah Abdul Kadir, 49, berkata, hanya rendang dan sambal goreng yang menjadi kenangan sambutan hari raya pada tahun ini walaupun tanpa Siti Nur Syafiqah atau lebih dikenali sebagai Angah di sisi.

Menurutnya, suasana riuh-rendah pada malam raya seperti tahun-tahun sebelum ini tidak lagi kedengaran kerana suaminya, Abdul Ghani Md Yassin dan tiga anak lelakinya seolah-olah mengerti kesedihan yang dialaminya.

“Masih terngiang-ngiang di telinga saya suara Angah yang akan meminta saya tidak lupa masakkan sambal goreng ketika kami sedang sibuk memasak ketupat dan rendang.

“Saya juga tak mampu nak lupakan bayangan Angah melayang kerenah adik-adiknya pada malam raya tahun lepas ketika sama-sama sedang sibuk memasang langsir dan mengemas rumah,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Abdul Ghani berkata, Angah sentiasa hadir dalam mimpinya seolah-olah memberitahu tentang keinginannya untuk pulang ke pangkuan keluarga tapi terhalang.

Menurutnya, pelbagai usaha dibuat termasuk mengadakan solat hajat dan bacaan surah Yassin, selain melalui perubatan tradisional, tetapi masih belum membuahkan hasil.

“Kami sentiasa berharap dalam masa terdekat Angah akan hubungi keluarga agar penantian kami ini akan berakhir.

“Kalau Angah ingin pulang, tapi tak ada wang kami akan bantu datang mengambilnya walau di mana saja dia berada.

“Walaupun hampir putus asa, kami tidak pernah lupa untuk berdoa agar Allah SWT bukakan pintu hatinya supaya pulang ke pangkuan keluarga dengan selamat,” katanya.

Sinar Harian 25 Mei lepas menyiarkan hasrat seorang ibu yang mengharapkan anak perempuan tunggalnya yang dipercayai mengikut teman lelakinya segera pulang ke pangkuan keluarga.

Anak perempuannya itu kali terakhir ditemui pada 19 Mac ketika ingin keluar ke tempat kerja di Taman Ungku Mohsin berpakaian baju kebaya hijau.
Dua pasangan pelajar IPTA ditangkap khalwat
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Dua pasangan pelajar IPTA ditangkap khalwat
Pegawai Penguatkuasa JAJ sedang menyoal siasat pelajar IPTA yang ditangkap berkhalwat.
KLUANG - Dua pasangan kekasih yang masih menuntut di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) antara yang ditahan oleh Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Johor (JAJ) daerah Kluang dalam operasi cegah maksiat di sebuah hotel bajet, awal pagi kelmarin.

Kedua-dua pasangan itu ditahan bersama pasangan masing-masing pada jam 4.10 pagi hasil daripada operasi yang dijalankan sempena sambutan Hari Kemerdekaan.

Pegawai Tadbir Agama daerah Kluang, Mohd Khalil Mohd Noor berkata, operasi yang dijalankan itu melibatkan lapan kakitangan JAJ bersama-sama dengan empat anggota Cawangan Penyiasatan Khas (CPK) Kem Mahkota Kluang bermula jam 1 hingga 6 pagi.

“Pasangan tersebut antara tujuh pasangan yang ditahan ketika serbuan dilakukan di hotel bajet dan bilik sewa di sekitar bandar Kluang.

“Ketika soal siat dilakukan, kedua-dua pasangan tersebut berusia antara 20 hingga 21 tahun itu memberi alasan ketiadaan bas untuk pulang ke rumah kakak salah seorang daripada penuntut IPTA tersebut yang terletak di Pekan Paloh.

“Kesemua yang ditahan ditangkap dalam bilik berasingan tetapi hotel bajet yang sama. Hasil pemeriksaan lanjut, mereka berempat mempunyai sebuah kereta yang digunakan untuk balik daripada Melaka ke Kluang sempena cuti Hari Kemerdekaan kelmarin,” katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Khalil berkata, tindakan yang dilakukan oleh mereka itu membuatkannya rasa kesal kerana mereka merupakan pelajar IPTA dan sanggup melakukan perbuatan sedemikian hingga tidak tahu bezakan antara perbuatan itu buruk ataupun sebaliknya.

“Sepatutnya sebagai pelajar IPTA, mereka menjadi contoh terbaik masyarakat," katanya.

Katanya, kesemua pasangan itu akan dibebaskan setelah diikat jamin oleh keluarga masing-masing dan akan di dakwa di bawah seksyen 27 (1) (a) & (b) Enakmen Jenayah Syariah Johor 1997 yang boleh dikenakan hukuman Denda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali.
Hadang pintu bilik, taktik bersama kekasih hamil 7 bulan
Wartawan Sinar Harian
2 September 2012
Hadang pintu bilik, taktik bersama kekasih hamil 7 bulan
Pegawai Penguatkuasa JAJ menenangkan bekas tentera itu ketika pemeriksaan dilakukan.
KLUANG - Panik apabila pintu bilik hotel yang ditumpangi diketuk penguatkuasa Jabatan Agama Johor (JAJ) daerah Kluang, seorang lelaki sanggup mengadang pintu biliknya dengan sebuah meja bagi menyelamatkan diri bersama pasangan kekasihnya daripada ditahan dalam Ops Maksiat, awal pagi kelmarin.

Selepas hampir 10 minit mendiamkan diri tanpa memberi tindak balas, pintu bilik berkenaan dipecahkan pihak penguatkuasa.

Menurut Pegawai Tadbir Agama daerah Kluang, Mohd Khalil Md Noor, pemeriksaan penguatkuasa mendapati, seorang lelaki berusia 33 tahun bersama pasangannya berusia 19 tahun yang sedang mengandung tujuh bulan berada di dalam bilik hotel itu.

“Pihak kita juga menghadapi sedikit masalah apabila lelaki itu yang juga bekas tentera tidak berpuas hati dengan tindakan yang dilakukan pegawai penguatkuasa JAJ kepadanya,” katanya.

Mohd Khalil berkata, hasil soal siasat, lelaki tersebut telah diberhentikan daripada perkhidmatan tentera kerana kesalahan tatatertib dan sudah mempunyai isteri serta empat anak yang tinggal di Taman Sri Impian.

“Manakala pasangannya itu tidak bekerja setelah menamatkan persekolahan sehingga tingkatan lima,” katanya.

Beliau berkata, lelaki tersebut memberitahu yang dia mahu bernikah apabila mengetahui kekasihnya mengandung, tetapi hasratnya terbantut apabila mendapat tentangan daripada isteri.

“Bagaimanapun, pasangan tersebut dibebaskan setelah diikat jamin oleh keluarga masing-masing dan akan didakwa di bawah Seksyen 23(1) (2) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor dan boleh dikenakan denda tidak lebih daripada RM5,000 atau penjara tidak lebih dari tiga tahun atau enam kali sebatan jika sabit kesalahan.

“Pasangan  itu adalah antara tujuh pasangan yang telah berjaya ditahan dalam Ops Maksiat sempena Hari Merdeka awal pagi kelmarin,” katanya.

Operasi yang dijalankan itu juga telah diketuai oleh Ketua Unit Penguatkuasa Agama Daerah Kluang, Anuar Kosnin dan melibatkan lapan anggota Penguatkuasa JAJ daerah Kluang serta empat anggota Cawangan Penyiasatan Khas (CPK) Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

No comments:

Post a Comment