Sunday, October 28, 2012

PERKARA PELIK2 BANYAK BERLAKU TANDA2 KECIL DUNIA HAMPIR KIAMAT...NAK BUAT SESUATU AGAK2LAH....ALLAH MAHA BIJAKSANA MENGHUKUM...SENDIRI MAU INGATLAH

5 pengajaran hidup tunai haji

Posted on the October 26th, 2012 under Luar Negara by admin

BERJUTA-JUTA umat Islam dari seluruh dunia kini berada di Tanah Suci untuk menunaikan ibadat haji, yang merupakan salah satu perhimpunan tahunan terbesar umat manusia di planet ini.
Haji adalah salah satu daripada lima rukun Islam. Setiap umat Islam dalam perjalanan hidup mereka untuk menunaikan ibadat itu sekali seumur hidupnya jika berkemampuan dari segi fizikal dan kewangan.
Pasukan iReport dari CNN telah mengemukakan pertanyaan kepada jemaah haji bagaimana pengalaman menunaikan ibadat ini telah mengubah kehidupan mereka dan nasihat kepada bakal jemaah haji yang buat kali pertama menunaikan ibadat suci ini.

Keputusannya – gabungan pengajaran kehidupan rohani dan spiritual yang menjangkaui Islam itu sendiri.
1. Ia mengajar saya erti kesabaran
iReporter Amir Abdul Latip dari Brunei berkata, haji telah mengajarnya erti kesabaran dan ia diserap dalam kehidupannya selepas menunaikan haji di Tanah Suci.
“Saya masih tidak sempurna, tetapi haji telah mengubah perspektif saya mengenai kehidupan sifat keduniaan, alam semesta, dan segala-galanya,” kata beliau.
“Hanya bersabar dan sentiasa cuba untuk membantu orang lain,” kata Amir, sambil menambah bahawa haji membantu “meluaskan pandangan saya untuk melihat gambaran yang lebih besar mengenai kewujudan kita.”
Sabar adalah suatu perintah semasa tawaf, upacara Haji di mana jemaah Haji akan mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh kali.
“Beberapa kali berlaku perkara yang di luar kawalan penganjur – mereka sudah mencuba yang terbaik untuk jemaah tetapi mereka tidak boleh melakukan semua disebabkan oleh beberapa keadaan yang tidak diduga,” kata iReporter Muhammad Zafar dari Simi Valley, California, yang mengerjakan ibadat Haji pada tahun 2011 dengan keluarganya.
2. Ia membuatkan saya ingin mengetahui lebih banyak lagi
Ameer Hassoun, seorang doktor kelahiran Iraq yang tinggal di New Jersey berkata, sebahagian daripada ibadat haji ialah pengajaran yang diperoleh daripada jemaah lain.
“Ia mengajar saya menjadi seorang yang berpijak di bumi, memperlakukan segala-galanya dengan kerendahan hati bahawa tidak ada perbezaan antara kita – tidak kira di mana kita berada,” katanya.
“Orang di seluruh dunia berkongsi pengalaman mereka sendiri daripada negara asal mereka dan sebagainya dan ia adalah tanah yang sangat subur untuk memperoleh pembelajaran.”
Bagi Hira Hasnain, seorang pelajar di Carolina Utara, yang menghabiskan masa selama tiga minggu menjalankan ibadat haji, salah satu pengalaman yang paling memuaskan ialah mendedahkan dirinya kepada aspek keimanan baru dengan berjumpa ramai orang.
“Ia membawa anda lebih dekat, memberikan semangat perpaduan,” katanya.
“Anda sedar bahawa semua orang di seluruh dunia sedang berusaha juga … mendekatkan diri kepada ALLAH dan semua orang mempunyai cara yang berbeza untuk melakukannya.”
“Cuba untuk memahami dari mana semua orang yang datang dan keseronokan menunaikan haji, anda akan menjadi lebih bermakna,” kata Hira.
3. Ia membuatkan saya mengurangkan hal-hal duniawi
iReporter Rafiu Olasunkanmi Yusuf, seorang warga Nigeria yang bekerja di Malaysia berkata, menunaikan ibadat haji pada 2003 telah mendedahkan beliau supaya “perlu bergerak lebih dekat kepada ALLAH.”
“Di merata-rata (di Makkah), semuanya berwarna putih, ia simbol kesucian,” katanya.
“Tidak ada perbezaan asas negara bangsa atau warna kulit. Kita juga boleh merasakan kehadiran ALLAH SWT kerana kita melaksanakan upacara keagamaan. ”
Sejak itu, Rafiu telah cuba untuk “menumpukan lebih banyak masa untuk meningkatkan rohani dan mengurangkan masa dalam hal keduniaan.”
Amaan Haq pula berkata, haji mengajarnya untuk mengakui bahawa ALLAH dalam “segala-galanya yang saya lakukan.”
“Saya memberi perhatian penuh kepada kewajipan-kewajipan saya sebagai seorang Muslim,” katanya.
“Saya panjatkan doa, ketaatan kepada ibu bapa, puasa, zakat, saya memohon keampunan lebih kerap, dan melebihkan zikir.
“Saya juga cuba untuk mendidik rakan Islam dan rakan-rakan bukan Islam saya, rakan sekerja dan rakan-rakan mengenai Islam,” katanya.
4. Ia membuatkan saya bersedia
iReporter Amaan Haq dari Woodbridge, Virginia yang melaksanakan haji pertama pada tahun 2011 dengan isterinya berkata, persediaan adalah sangat penting.
“Baca dan faham sebelum memulakan apa-apa perbuatan yang dikehendaki daripada anda,” katanya.
“Haji adalah sukar walaupun anda masih muda,” katanya lagi.
Haji boleh menjadi ujian ketahanan fizikal dan mental, dengan jemaah yang kadang-kadang berjalan beberapa kilometer setiap hari.
Amaan menasihatkan jemaah untuk mengambil minuman atau garam elektrolit.
Lain-lain iReporters mengesyorkan jemaah haji buat kali pertama mendapatkan panduan jika boleh, mereka berkata, urutan upacara yang kompleks perlu dilakukan dan saiz perhimpunan tersebut boleh jadi amat besar.
5. Ia membuatkan saya untuk menggalakkan orang lain
Amir dari Brunei berkata nasihat terakhir beliau bagi mereka yang ingin melaksanakan ibadat Haji supaya melakukannya.
“Hanya melakukannya,” katanya.
“Jangan tunggu sehingga anda terlalu tua dan lemah,” katanya.
“Dan dengan kos yang meningkat tahun demi tahun, ia adalah lebih baik untuk melakukannya lebih awal jika anda boleh.”
Nasihat yang sama juga boleh digunakan selain daripada perjalanan mengerjakan haji katanya.
* Dipetik dari CNN
* Bagaimana pula dengan anda? ada pengalaman untuk berkongsi? Sila berkongsi dengan kami di bawah.


Ibu Kahwin Anak Kandung Sendiri!

Posted on the December 4th, 2011 under Luar Negara by admin

KUALA LUMPUR – Tidak tahu hendak mula di mana tapi penulis sendiri ada rasa hendak muntah sepanjang menonton dan mendengar klip yang mana seorang ibu sanggup kahwin dengan anak lelakinya sendiri.
Pengakuan itu dirakamkan dalam program d’show di negara jiran.
Sudah la ibu dan anak itu tidak malu, di kalangan penonton ada yang bertudung dan bersorak-sorak seolah-olah apa yang mereka saksikan itu macam tidak ada apa-apa serta satu bentuk hiburan.
Benda gila itu boleh pula dibincangkan seperti satu benda ilmiah.

Si ibu siap ada sebut Alhamdulillah lagi (minit 2.01). Mereka juga berkata bersama ketika anak-anak lain sudah tidur.
Yang paling tidak masuk akal bila perempuan si ibu itu berkata; “Yang penting saya nggak berzina sama orang, sama anak sendiri”.
Penulis melihat perempuan tua itu sebagai mengambil kesempatan pada anaknya sendiri. Anaknya berkata dia menolak hubungan itu tetapi dipaksa ibunya.
Apa pun, jijiknya perangai kedua-dua manusia ni. Penulis harap benda seperti ini jangan sama sekali dijadikan ikutan. Tolonglah.
Dan…patut direjam sahaja dua beranak gila ini bukan!

Mynewshub

Pemuda Dibelit Ular Ketika Berzina

Posted on the February 14th, 2012 under Agama,Tempatan by admin

Melihat pendedahan yang dibuat oleh sebuah stesen televisyen swasta baru-baru ini mengenai anak bangsa kita yang melakukan perbuatan terkutuk di dalam hutan terutamanya di pusat-pusat perkelahan mengingatkan….
Pengalaman saya berhadapan dengan sepasang tunang yang mengadu menghadapi masalah besar beberapa tahun lalu,” beritahu Ustaz Abdullah Mahmud, penceramah bebas yang dikenali ramai. Tambahnya, beliau memang tidak hairan dengan pendedahan tersebut kerana sepanjang menjadi penceramah, kaunselor dan merawat orang, dia didatangi oleh golongan remaja yang mengadu menghadapi masalah akibat terlanjur terutamanya si wanita yang mengandung setelah berzina di merata tempat tak kira hutan, hotel, rumah kosong, dalam semak, kereta dan sebagainya.
“Adakalanya saya menitiskan air mata apabila mengingatkan pergaulan bebas anak muda kita yang makin menjadi-jadi.

Mereka ini langsung sudah tidak takut bala Tuhan. Mereka sudah tidak dapat membezakan antara halal dan haram,” tegas beliau dengan nada kesal. Berbalik kepada pasangan tunang yang datang menemui beliau di pejabatnya di Batu Caves, Selangor ketika itu, Ustaz Abdullah menjelaskan pasangan itu yang berumur lingkungan pertengahan 20-an itu datang untuk meminta pertolongannya.
“Apa yang boleh saya bantu encik?”
Tanya Ustaz Abdullah kepada mereka. Si lelaki kelihatan malu-malu untuk menceritakan masalahnya manakala si perempuan mencubit paha lelaki itu mungkin meminta agar segera menceritakan masalah mereka. Ustaz Abdullah yakin masalah yang dihadapi oleh pasangan itu agak berat kerana berdasarkan pengalaman, lazimnya hanya mereka yang menghadapi masalah besar saja akan pergi menemui kaunselor atau ustaz bagi mencari jalan agar kekusutan yang dialami mereka terlerai.
“Ustaz…macam ini, saya dan tunang saya ada masalah sikit. Ketika tidur, saya selalu nampak ular dalam rumah. Begitu juga dengan tunang saya. Seringkali ketika tidur, tunang saya menjerit-jerit. Dia kata ular besar datang membelitnya.”
“Saya sendiri sudah takut hendak masuk di dalam semak kerana sering terbayang ada ular,” beritahu lelaki itu ringkas.
Mendengar masalah itu, Ustaz Abdullah termenung sejenak. Dia merenung memikirkan “penyakit” aneh yang dihadapi oleh pasangan itu.
“Awak pernah pukul ular ke?”
Ustaz Abdullah mengajukan soalan rambang . Bagaimanapun lelaki itu menggeleng kepala sambil memberitahu dia tidak pernah memukul ular. Lelaki itu turut memberitahu dia dan tunangnya jadi fobia kepada ular dan akibat itu badan mereka menjadi lemah tidak bermaya akibat sering terkejut.
Mereka juga menyatakan telah pergi menemui beberapa orang bomoh meminta air penawar agar kelibat ulat tidak tergambar lagi dalam bayangan matanya tetapi semuanya tidak menjadi. “Selalunya kalau jadi macam ni, pasti ada sebabnya.
Kalau tidak ada sebab tertentu, setahu saya perkara seperti ini tidak akan berlaku tambahan lagi berdasarkan pengamatan saya, awak berdua bukan terkena sihir,” kata Ustaz Abdullah yang menyedari pasangan tunang itu cuba menyembunyikan cerita yang sebenar kepadanya.
Namun lelaki itu tetap berkeras menyatakan mereka tidak pernah melakukan sesuatu kesalahan seperti memukul ular dan sebagainya.”Tak perlu hendak malu. Saya hendak tahu ini pun, bukannya saya bermaksud hendak campur hal encik tapi dengan mengetahui puncanya, mudahlah sikit saya berikhtiar kalau-kalau ada serasi, Allah akan makbulkan permohonan kita,” pujuk Ustaz Abdullah lagi.
Sebaik saja mendengar kata-kata itu, wajah mereka tiba-tiba berubah. Si perempuan pula tiba-tiba menitiskan air mata manakala yang lelaki tunduk ke bawah memandang lantai. Dia kelihatan malu untuk bertentangan mata dengan Ustaz Abdullah. “Macam ini Ustaz, sebenarnya saya kena belit ular sawa setahun yang lalu, sejak itu saya mengalami masalah ini, sering diganggu dengan bayangan ular. Tunang saya juga kena belit ular,” akui lelaki itu agak mengejutkan Ustaz Abdullah.
Ustaz Abdullah yang tidak begitu faham dengan penjelasan itu terus bertanya kepada mereka bagaimana cerita yang sebenarnya. Barangkali setelah yakin dengan keikhlasan Ustaz Abdullah untuk membantu, akhirnya pasangan itu menceritakan segala-galanya. Cerita lelaki itu, kejadian itu berlaku sebelum mereka bertunang. Pada suatu hari, mereka yang mengaku bekerja di sebuah syarikat yang sama di Shah Alam, Selangor mengatur janji untuk pergi ke sebuah tempat perkelahan di Selangor. Mereka yang kebetulan bekerja syif malam telah mengambil keputusan untuk pergi pada hari biasa kerana pada hari tersebut orang tidak ramai maka mudahlah mereka bermadu asmara dan bercengkerama.
Menurut lelaki itu lagi, sebelum itupun, mereka pernah pergi ke situ pada hujung minggu. Bagi mereka, pada hujung minggu tidak sesuai kerana, pengunjung terlalu ramai, maka menyukarkan mereka untuk bercumbu rayu. Itupun mereka memilih tempat terlindung tetapi tidak terlepas daripada gangguan pemuda-pemuda yang suka mengendap.
“Hanya dua bulan perkenalan, kami sudah terlanjur. Ketika saya dibelit ular tempoh hari, saya berkenalan dengan tunang saya ini sudah enam bulan.
Banyak kali sudah kami melakukan perbuatan terkutuk itu,” nyata lelaki itu sambil menangis. Sebaik saja sampai di kawasan perkelahan yang mempunyai sebatang anak sungai itu, dia menyorokkan motosikal di dalam semak. Manakala tempat mereka bersama terlindung di sebalik pokok balak berhampiran gigi air sungai. Pada tengahari itu memang sunyi. Seorang
manusia pun tidak kelihatan.
Bukan main seronoklah mereka berdua kerana dapat bermadu kasih tanpa gangguan, meskipun terbit rasa bimbang kalau ada yang mengintip di sebalik semak atau diserbu pihak berkuasa tapi perasan rindu dendam yang membara mengatasi segala-galanya. Di situ, pada mulanya mereka berbual-bual sambil berpegangan tangan. Kemudian melarat ke bahagian lain pula.
Seterusnya nafsu mula menguasai diri masing-masing. Berbekalkan kertas suratkhabar, ia dijadikan alas untuk mereka berbaring. Pakaian si perempuan dilucutkan satu demi satu, selepas itu yang lelaki pula menanggalkan pakaian. Mereka bercumbu rayu dan terus berzina tanpa menyedari di dalam rumpun semak di hujung kaki mereka berlengkar seekor ular sawa sebesar paha orang dewasa sedang mengeram.
“Kami tak sedar ada ular. Tengah-tengah buat benda tu, kaki saya tertendang ular itu menyebabkan dengan pantas ia terus menyerang dan membelit kami berdua. Ia berlaku dengan pantas sekali, tidak sempat kami hendak melarikan diri,” cerita lelaki itu dengan perasaan kesal. Akibat belitan ular sawa itu, mereka berdua merasakan ajal mereka akan tiba pada bila-bila masa kerana setiap kali mereka meronta, semakin kuat ular itu menjerut tubuh mereka.
“Saya menjerit sekuat hati meminta tolong. Perasaan malu sudah tidak ada lagi dalam diri saya pada masa itu. Yang penting, nyawa kami harus diselamatkan dan pada masa yang sama, saya semakin sesak nafas kerana belitan ular itu yang sungguh kuat dan mulutnya terngaga luas seperti tidak sabar-sabar hendak menelan saya,” beritahunya tanpa segan silu lagi.
Keadaan kekasihnya semakin lemah. Mukanya pucat lesi seperti sudah kehilangan darah. Lelaki itu tidak mampu berbuat apa-apa. Kudratnya tidak terdaya menandingi ular besar itu.
Dalam keadaan cemas, tiba-tiba muncul seorang pemuda dari sebalik semak sambil memegang sebatang kayu untuk memukul kepala ular itu yang hendak membaham kepala lelaki tersebut. Pemuda itu teragak-agak untuk memukul kepala ular sawa itu mungkin bimbang kalau terkena kepala lelaki itu. “Saya menjerit dan merayu agar ditolong dengan nada yang tersekat-sekat kerana sesak nafas. Kemudian pemuda itu dengan laju menghayun kayu sebesar betis itu beberapa kali mengenai kepala ular tersebut.
“Akhirnya, ular itu terkulai dan belitannya terurai. Saya tidak mampu bergerak lagi manakala kekasih saya pengsan. Pemuda itu memakaikan semula baju kami. Kemudian dia pergi meminta bantuan orang untuk menghantar kami ke hospital. Dia hanya seorang diri. Saya tidak pasti siapa pemuda itu dan dari mana dia datang. Saya syak mungkin pada mulanya dia sedang mengintai saya buat “projek,” cerita lelaki itu lagi. Akibat belitan ular tersebut, pasangan itu mengalami kecederaan agak teruk iaitu si lelaki patah satu tulang rusuknya manakala kekasihnya patah dua batang tulang rusuk.
Empat bulan selepas kejadian itu, mereka melangsungkan pertunangan dan merancang untuk berkahwin dalam masa terdekat setelah didesak oleh keluarga yang mengetahui kejadian itu. Bagi mereka, masalah sering dihantui oleh bayangan ular lebih perit daripada menanggung kesakitan akibat patah tulang rusuk.
Akibat “badi” itu, tidur malam mereka terganggu setiap malam dan walau kemana sekalipun berada,mereka terbayang berhampiran mereka ada banyak ular. Mendengar penjelasan lelaki itu, fahamlah Ustaz Abdullah apa sebenarnya yang terjadi. Namun sebelum merawat pasangan itu, beliau telah menasihatkan mereka agar bertaubat kerana telah melakukan perbuatan zina.
Ustaz Abdullah juga memberitahu mereka, berkemungkinan peristiwa dibelit ular itu adalah balasan Tuhan di dunia di atas perbuatan mereka itu. “Awak berdua patut bersyukur. Saya rasa Allah sayangkan awak berdua. Dia bagi azab kecil kepada awak berdua mungkin supaya awak insaf dan segera bertaubat. Kalau nak ikutkan, ramai orang berzina tetapi Allah tidak mahu menunjukkan balanya di dunia ini, maka kerana tidak pernah dijatuhkan bala itu, mereka ini berterusan melakukan zina,” nasihat beliau membuatkan pasangan itu menangis tersedu-sedu sambil berjanji akan bertaubat serta berkahwin secepat mungkin.
Ustaz Abdullah memberi sebotol air penawar. Air itu digunakan untuk mandi dan minum. Di samping itu, Ustaz Abdullah menasihatkan pasangan itu agar sering mengingati Tuhan semoga penyakit fobia mereka hilang. Mereka pulang dengan wajah riang dan tidak lama kemudian lelaki itu menghubungi Ustaz Abdullah memberitahu mereka berdua telah sembuh sepenuhnya dan menjemput beliau hadir ke majlis perkahwinan mereka.

[VIDEO] Subhanallah! Hujan Ikan Di Honduras Australia

Posted on the February 12th, 2012 under Luar Negara by admin

Satu kejadian pelik telah berlaku di mana Bandar Honduras Australia telah dihujani dengan beratus-beratus ikan dari langit. Kejadian ini telah disaksikan hampir 700 orang penduduk di situ.
Seperti sebelum-sebelum ini, kita sering mendengar tentang kisah berlakunya hujan batu. Tetapi kali ini kami ingin tunjukkan kepada anda mengenai hujan luar biasa yang telah berlaku di Australia.
Apa yang luar biasanya, hujan tersebut bukan hujan air semata-mata tetapi boleh dikatakan sebagai hujan ikan. Macam pelik, tetapi ini adalah kisah benar.



Lokasi kejadian pelik ini berlaku Lajamanu di Wilayah Utara, mempunyai populasi penduduk seramai 669, telah menyaksikan beratus-ratus ikan pelik yang bewarna putih dan kecil jatuh dari langit semasa hujan yang kebanyakannya masih hidup. Jangan lupa menonton video Hujan Ikan Di Honduras Australia di atas. Subhanallah!
Pakar cuaca di Australia percaya ikan pelik, Spangled Perch, disedut dalam ribut petir sebelum jatuh ke atas bandar kecil itu.
Mark Kersemakers, peramal cuaca di Biro Meteorologi Australia, berkata: “Ia boleh melayangkan ikan pelik itu sehingga 40,000 hingga 50,000 kaki di udara.
Ia adalah kali ketiga dalam tempoh kurang daripada 30 tahun Lajamanu dihujani oleh ikan yang jatuh dari langit, menurut News Northern Territory, selepas laporan fenomena pada tahun 1974 dan 2004.

 

 Melayukini.net


Penagih dadah wanita beri ganja kepada bayi

Posted on the October 28th, 2012 under Luar Negara by admin

WELLINGTON: Seorang ibu mengaku memberi ganja kepada bayinya yang berusia tiga bulan melalui susu badan, lapor media semalam.
Ibu berusia 29 tahun itu berasal dari bandar Wanganui dan diletakkan di bawah pengawasan pihak berkuasa selama enam bulan.
Wanganui Chronicle melaporkan, polis menahan wanita terbabit dalam pemeriksaan di rumahnya baru-baru ini.
Jurucakap polis berkata, perbuatan wanita itu boleh dianggap mendera bayi.

Bagaimanapun, pensyarah undang-undang Universiti Auckland, Warren Brookbanks, berkata wanita terbabit tidak dapat disabitkan kesalahan jika tidak mengaku salah. “Pendakwa perlu membuktikan wanita terbabit menyedari ganja ada dalam sistem badannya dan dia sengaja memberikan bahan itu kepada bayinya,” katanya. – AFP


Alasan ‘ustaz’ kahwin 11 kali

Posted on the October 26th, 2012 under Tempatan by admin

KAJANG: “Saya nak cari yang terbaik, tapi setiap kali berkahwin saya gagal.” Itu alasan diberikan lelaki berperwatakan alim yang didakwa berkahwin 11 kali ketika disoal siasat penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) sejurus ditahan, awal pagi semalam.
Kisah Mohd Razis Ismail, 30, didedahkan Metro Ahad pada 21 Oktober lalu selepas mendapat aduan daripada sebahagian isterinya, sekali gus mendorong Jais melakukan siasatan sebelum menahannya.
Tangkapan dilakukan sepasukan anggota Unit Dasar, Penyelewengan dan Doktrinisasi Jais diketuai Penolong Pengarahnya, Shahrom Maarop di sebuah kedai makan di Bandar Tun Hussein Onn, di sini, jam 1 pagi semalam.

Dia didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Kajang, di sini, jam 3 petang semalam, atas dua tuduhan iaitu memalsukan dokumen untuk bernikah dan bernikah tanpa kebenaran mahkamah.
Ketika disoal siasat, Mohd Razis bagaimanapun menafikan dia berkahwin 11 kali, sebaliknya hanya sembilan kali dengan yang terbaru pada Ogos lalu, namun dia gagal mengingati dengan tepat maklumat peribadi semua isterinya dengan alasan hanya berjumpa sekali-sekala sebelum bercerai.

 

 Harian Metro

Isteri mahu suami bertaubat

Posted on the October 28th, 2012 under Tempatan by admin

KUALA LUMPUR: “Bertaubatlah… kembalilah ke pangkal jalan.” Itulah rayuan seorang bekas isteri kepada Mohd Razis Ismail, 30, yang didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Kajang, Khamis lalu, atas tuduhan memalsukan dokumen dan bernikah tanpa kebenaran mahkamah.
Wanita itu yang memperkenalkan dirinya sebagai Sha, 36, berkata, sudah sampai masa Razis menginsafi perbuatannya menganiaya isteri dan bekas isterinya yang lain selama ini.
“Setidak-tidaknya fikirkan masa depan anak, jangan malukan mereka.

“Saya berharap dia ambil pengajaran dengan apa yang berlaku. Ramai yang marah dan tertipu dengan perbuatannya, jadi berubahlah,” katanya ketika ditemui Metro Ahad di sini.
Sha pernah menjadi isteri Razis pada 2010, namun perkahwinan mereka dibatalkan mahkamah awal tahun ini kerana dinikahkan oleh jurunikah tidak bertauliah.
Berikutan pembubaran hubungan itu, anak pertama mereka dianggap anak luar nikah dan kini dibinkan ‘Abdullah’, malah nasib sama juga bakal menimpa bayi yang kini dalam kandungan Sha.
Buat masa ini, Sha hanya mahu memikirkan masa depan anaknya.
“Yang sudah tu sudahlah… saya tidak mahu memusuhi sesiapa. Lebih baik saya fikirkan soal anak, mereka lebih penting sekarang,” katanya.
Metro Ahad minggu lalu melaporkan, seorang lelaki menggunakan gelaran ‘ustaz’ disyaki memperdayakan sekurang-kurangnya 11 wanita untuk dijadikan isteri, selain memalsukan dokumen borang pernikahan dengan mengaku masih teruna.
Taktik licik lelaki itu terbongkar selepas beberapa wanita yang pernah menjadi isterinya mendedahkan dalam sebuah laman sosial
Harian Metro

Krisis Rohingya: Umat Islam Myanmar batal Aidiladha

Posted on the October 28th, 2012 under Luar Negara by admin
Krisis Rohingya di Myanmar dilaporkan bertambah buruk sejak pertengahan tahun ini. – Foto ihsan CNN
YANGON – Ekoran rusuhan berterusan sejak awal minggu lalu, yang menyebabkan lebih 800 premis musnah dalam kebakaran manakala sekurang-kurangnya 80 maut, pertubuhan Islam di Myanmar membatalkan sambutan Aidiladha kali ini.
Tiada sebab diberikan oleh Persatuan Islam Seluruh Myanmar berhubung keputusan mereka, lapor CNN.

Bagaimanapun difahamkan keputusan itu diambil sebagai langkah berjaga-jaga sementara krisis di wilayah barat bertambah buruk.
Pertubuhan itu dianggotai oleh lima badan Islam utama di Myanmar.
Rusuhan antara masyarakat Buddha dan Muslim di negeri Rakhine bertambah buruk sejak awal minggu lalu menyebabkan 800 rumah dan bangunan musnah dalam kebakaran. Setakat kelmarin 64 orang dilaporkan maut. Angka pihak berkuasa menunjukkan ia mencecah 80 orang.
Dalam pada itu, BBC melaporkan bahawa Presiden Myanmar Thein Sein mengakui kemusnahan yang berlaku ekoran rusuhan di barat negara tersebut.
“Ada insiden di mana keseluruhan kawasan penempatan dan sebahagian bandar di negeri Rakhine bakar,” kata jurucakap Presiden Myanmar, Zaw Htay dipetik BBC.
Kenyataan itu dikeluarkan susulan pendedahan Human Rights Watch bahawa lebih 800 premis musnah di bandar tepi pantai, Kyaukpyu.
Menurut badan hak asasi manusia itu, kebanyakan yang menjadi sasaran ialah masyarakat Islam Rohingya.
Jurucakap itu berkata, kerajaan Myanmar sedang mempertingkatkan tahap keselamatan di Rakhine, yang dahulunya dikenali sebagai Arakan.
“Jika perlu kami akan menghantar lebih ramai anggota polis dan tentera,” katanya.
Menurut maklumat keraja, minggu lalu sahaja jumlah kematian telah mencecah 82 orang manakala 129 cedera dan hampir 3,000 rumah telah musnah.
Sinar

Sultan Kelantan mencemar duli sempurna korban

Posted on the October 28th, 2012 under Tempatan by admin
Sultan Kelantan tidak ketinggalan mencemar duli bersama-sama rakyat menyempurnakan majlis korban.
KOTA BHARU – Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V berkenan menyempurnakan majlis korban di Kompleks Islam Jubli Perak Sultan Ismail Petra, Panji, di sini, hari ini.
Baginda yang mengenakan baju T-shirt berwarna merah tiba di majlis tersebut kira-kira jam 12.15 tengah hari dengan diiringi pasukan keselamatan.

Turut menyertai baginda ialah Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra, kerabat diraja Kelantan dan pegawai-pegawai kerajaan negeri.
Acara tahunan kali ini menyaksikan sebanyak 49 ekor lembu dikorbankan sempena dengan sambutan Aidiladha.
Daripada jumlah tersebut, dua ekor disumbangkan oleh Sultan Kelantan dan seekor lagi oleh Tengku Mahkota.
Setiausaha Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) Che Hamat Che Muda berkata, daging korban tersebut akan diagih-agihkan kepada fakir miskin melalui masjid-masjid di Kota Bharu dan Masjid Muhammadi.
“Dianggarkan 4,000 bungkus daging akan diagihkan bermula tengah hari ini,” katanya kepada pemberita.
Pada majlis tersebut Sultan Kelantan turut mencemar duli menyempurnakan sendiri majlis tersebut termasuk menyembelih sendiri dua lembu korban disumbangkan baginda.
Hadir sama pada majlis berkenaan ialah Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Kosmo

Subhanallah! Hujan Rumpai Laut Di UK

Posted on the October 27th, 2012 under Agama,Luar Negara by admin

Jalan Berkeley, berhampiran Cheltenham dipenuhi dengan taburan rumpai laut menyebabkan rumah-rumah, taman dan kereta di satu jalan pinggir bandar bersepahan dengan alga hijau yang berbau.
Saksi yang juga seorang jurutera, Richard Overton dan isterinya, Kay, telah mengumpul sebaldi penuh lendir dari halaman depan rumah mereka. Beliau berkata amat kagum melihat keluar tingkap apabila rumpai laut bertaburan di laman rumah selepas ribut kuat.
“Saya pernah mendengar cerita hujan ikan yang diambil dan dibuang oleh ribut taufan tetapi tidak pernah pula rumpai laut. Saya sungguh terkejut. Kami mendapati terlalu banyak rumpai laut di taman kami dan ia adalah begitu ganjil.” kata beliau.

“Malangnya ianya bukanlah ikan – jika tidak, kita boleh membuat hidangan lazat dengannya,” katanya lagi.
Pakar percaya bahawa rumpai laut telah dikutip dari pantai Clevedon, utara Somerset, dan dibawa melalui udara sebelum dilepaskan di jalan Berkeley.
Ian Fergusson, dari Pejabat Metrologi berkata: “Terdapat beberapa ribut petir di kawasan itu dan jika salah satu awan corong menyentuh turun ke pantai, menjadikannya puting beliung, ia mungkin mengambil rumpai laut.
Sumber: Majalah Biar Betul


Apabila Peminat Meluat Dengan Azwan Ali

Posted on the October 26th, 2012 under Artis by admin
KUALA LUMPUR, 24 OKT 2012: Artikel yang disiarkan di murai.com.my tentang penglibatan Azwan Ali dalam musim terbaru Propaganza di Astro Ria saluran 104 nampaknya telah mengundang pelbagai komen negatif daripada peminat.
Malah, menerusi segmen Panggilan Misteri Murai (PMM), peminat yang mahu dikenali sebagai Miss S telah meluahkan rasa kecewa terhadap Azwan Ali yang dikenali sebagai pengacara yang senior dalam bidang penyiaran.
Kata Miss S, identiti Azwan Ali sebagai Baby AA dalam Propaganza disifatkan sebagai satu gaya yang kurang layak dipertontonkan di kaca TV. Dalam pada itu, segmenselama tiga minit yang dikendalikan Azwan Ali itu diangap tidak memberikan sebarang infomasi kepada penonton program tersebut. Sebaliknya, ianya lebih kepada menggambarkan Azwan Ali sebagai individu yang suka mencari publisiti murahan.

Pun begitu, Miss S mengakui bukanlah tampil sebagai peminat yang anti Azwan Ali. Secara profesionalnya, peminat tersebut telah memberikan nasihat kepada Azwan Ali supaya merubah sikapnya itu.
Ketahui komen pedas Miss S terhadap Azwan Ali dalam PMM yang disiarkan setiap Rabu di murai.com.my. Apa pendapat anda?

 


Subhanallah! Pemandangan Air Laut Bercahaya Di Maldives

Posted on the October 26th, 2012 under Luar Negara by admin

Cahaya biru terang datang dari pantai di Pulau Vaadhoo selepas setempat plankton ini bertindak balas dengan oksigen dalam air laut untuk menghasilkan cahaya lebih cerah daripada galaksi Bima Sakti.
Fenomena semulajadi, dipanggil ‘bio-luminescence, yang jarang dilihat terlalu hampir dengan daratan telah ditangkap dengan jurugambar Doug Perrine ketika malam perjalanan ke Lautan Hindi.
Dia memberitahu gambar ini diambil ketika malam penuh bintang, tetapi tiada bulan. Setiap gelombang kecil menghempas ke pesisir pantai diterangi seperti lembaran kilat.

Plankton ini menghasilkan pertunjukan cahaya tertumpu sepanjang pinggiran pantai. Organisma yang menghasilkannya adalah cukup besar untuk dilihat dengan mata kasar.
Seorang pakar, Peter Frank menjelaskan fenomena itu, berkata apabila bersesakan, setiap organisma akan mengeluarkan cahaya biru kilat yang dihasilkan oleh tindak kimia di dalam sel.
Fenomena yang jarang berlaku ini biasanya hanya dapat dilihat jauh dari daratan apabila kapal mengacau dasar laut.
Saksikan video di bawah

 

 Sumber: Majalah Biar Bertul

No comments:

Post a Comment