Saturday, November 3, 2012

TAK KAN BARU TAHU...DAH LAMA PARAH...ARAHAN ALLAH GUNA UNDANG2 HUDUD TAK NAK...SUSAH JADI MAKHLUK KERAS KEPALA NI

Rompak bawa bas sekolah

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

TERPERANGKAP...rakaman CCTV menunjukkan kumpulan terbabit melarikan barangan berkenaan.
TERPERANGKAP...rakaman CCTV menunjukkan kumpulan terbabit melarikan barangan berkenaan.
KUALA LUMPUR: Sekumpulan penjenayah, sebahagian besarnya bermotosikal turut menggunakan sebuah bas sekolah untuk mengangkut pelbagai kelengkapan penunggang motosikal berkuasa besar terutama jaket kulit yang dicuri daripada sebuah kedai di Jalan Genting Klang, di sini, awal pagi semalam.
Jenayah berlaku pada jam 5.30 pagi dan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di premis berkenaan, Alpinestars Shop Malaysia menunjukkan sekurang-kurangnya lapan lelaki terbabit kejadian itu.
Rakaman itu menunjukkan tujuh penjenayah terbabit menaiki motosikal serta memakai topi keledar manakala seorang lagi memandu bas sekolah dan mereka mengambil masa hanya tiga minit untuk mencuri barangan bernilai hampir RM70,000.

Pengurus Besar, Alpinestars Shop Malaysia, Rudi Fariq berkata, ini kali pertama kedai syarikat berkenaan dirompak dan beliau percaya ia sudah dirancang kumpulan terbabit.

“Kalau lihat pada rakaman CCTV, cara mereka lakukan rompakan sangat teratur dan hanya beberapa minit diambil untuk melarikan barangan kami bernilai hampir RM70,000.

‘Disorok’ makhluk halus

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan dan Aidi Emizul Rasidi
am@hmetro.com.my

TERSELAMAT...Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Chenderoh, Datuk Siti Salmah Mat Jusak (kanan) melawat Baharom di Hospital Kuala Kangsar, semalam.
TERSELAMAT...Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Chenderoh, Datuk Siti Salmah Mat Jusak (kanan) melawat Baharom di Hospital Kuala Kangsar, semalam.
KUALA KANGSAR: Walaupun sudah ditemui dua hari lalu dalam belukar kira-kira dua kilometer dari rumahnya, namun kehilangan seorang lelaki warga emas berusia 85 tahun masih menimbulkan tanda tanya penduduk kampung yang mengesyaki kemungkinan mangsa’`disorok’ makhluk halus.
Baharom Mohd Piah yang tidak lagi mampu berjalan dikatakan hilang dari rumahnya di Kampung Temung Hulu, di sini, sebelum ditemui penduduk kampung bersama anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) yang melakukan operasi besar-besaran mencarinya.
Usaha menjejaki mangsa berhasil apabila lelaki warga emas itu ditemui dalam keadaan terbaring kesejukan dan terpinga-pinga di kawasan belukar tidak jauh dari rumah seorang penduduk kampung.

Anehnya, lokasi mangsa ditemui itu sudah beberapa kali digeledah petugas JPAM, namun kelibat mangsa tidak ditemui sebelum ini.

Anak mangsa, Mohd Shabli, 59, berkata bapanya ditemui terbaring di kawasan belukar dengan badan ditutupi daun dan ranting kayu.

Pak Awang hebat

Oleh Mohd Nasif Badruddin
mnasif@hmetro.com.my

REZEKI...Pak Awang mengurut seorang pesakit yang mendapatkan perkhidmatannya. Gambar kecil, Sutung.
REZEKI...Pak Awang mengurut seorang pesakit yang mendapatkan perkhidmatannya. Gambar kecil, Sutung.
KUALA BERANG: Biarpun buta sejak kecil, Wan Awang Wan Chik, 78, bertuah kerana dikurniakan hati yang terang serta kelebihan untuk mengubat orang menggunakan ayat al-Quran dan lebih hebat dia mempunyai dua isteri yang sempurna penglihatan.
Lebih mengagumkan apabila warga emas yang mesra dipanggil Pak Awang itu mampu mengingati laluan ke lokasi pernah dituju sebelum ini.
Kelebihan dimilikinya itu menakjubkan ramai rakannya terutama apabila menghantarnya ke sesuatu lokasi seolah-olah dia nampak jalan walaupun buta.

Pak Awang berkata, keadaan fizikalnya yang sudah tua dan buta menyebabkan dia tidak dapat bekerja seperti insan lain sebaliknya bergantung kepada sumbangan ikhlas orang ramai hasil kerja mengurut selain mengubati sakit akibat disihir menggunakan ayat al-Quran.

“Apa yang saya miliki ini adalah ketentuan Ilahi. Seperti individu lain juga di sebalik kekurangan yang orang nampak, ada kelebihan yang orang tidak nampak pada diri kita dan setiap sesuatu pasti ada hikmahnya.

Berterusan dilanda bah

Oleh Hamid Karim
am@hmetro.com.my

TENGGELAM...banjir di Jalan Kebun, semalam.
TENGGELAM...banjir di Jalan Kebun, semalam.
KLANG: Hampir 600 keluarga di Kampung Johan Setia, Kampung Sri Nadi, Kampung SC, Kampung Bukit Naga, Kampung Baru Dua, Kampung Baru Satu dan Taman Malindo, di sini, bagaikan tidak sempat bernafas kerana banjir kilat yang melanda Rabu lalu, berulang lagi petang semalam berikutan hujan lebat tanpa henti lebih tiga jam.
Nasib malang penduduk kawasan itu berterusan kerana pada 19 Oktober lalu, rumah mereka dinaiki air sedalam hampir satu meter. Hujan lebat bermula jam 5 petang yang mengakibatkan banjir kilat itu menenggelamkan hampir keseluruhan laluan masuk dan padang Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Kebun, di sini, sehingga pelajar dan guru terpaksa menangguhkan hasrat untuk pulang selepas tamat sekolah sesi petang.

Penduduk, Anuar Aziz, 41, ketika ditemui berkata, banjir kilat menjadi ancaman biasa di kalangan penghuni di kawasan itu.
“Dalam keadaan ini perlu saling membantu kerana kebanyakan jiran kami yang menjadi mangsa sedang bekerja,” katanya.

Penduduk lain, Kholik Suharno, 50, pula mendakwa banjir kilat semalam antara yang terburuk dalam tempoh 10 tahun.

“Kami tahu hujan tidak boleh dihalang, tetapi pihak berkenaan perlu memastikan semua sistem pengairan seperti parit mengalirkan air selepas hujan lebat. Sesiapa pun tak boleh tahan kalau banjir sentiasa melanda kerana ia menyebabkan kami sentiasa kerugian,” katanya.
Seorang lagi mangsa, Samsi Sarmin, 52, dari Kampung Baru Dua, berkata, banjir kilat kali ini antara terburuk kerana sebelum ini air tidak memasuki rumahnya.

Katanya, walaupun parit utama berdekatan sudah diselenggara, air melimpah dan memasuki rumah walaupun beliau mengeluarkan ribuan ringgit membina tembok di tepi parit berkenaan.
“Air baru sahaja surut semalam (kelmarin), tetapi hujan terlalu lebat menyebabkan air parit melimpah. Kami terpaksa mengalihkan kenderaan ke tempat lebih tinggi bagi mengelak kejadian tidak diingini, tambahan pula hujan belum reda,” katanya.

Jurucakap Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Klang berkata, kawasan paling teruk terjejas ialah di Kampung Johan Setia dan Kampung SC yang membabitkan hampir 200 rumah.

Menurutnya, beberapa pegawai JKM membantu menguruskan pendaftaran mangsa banjir dan menasihatkan mereka supaya segera berpindah ke tempat selamat bagi mengelak kejadian tidak diingini.

Pokok tumbang, ibu kota sesak

KUALA LUMPUR: Angin kencang dan hujan lebat yang melanda ibu negara semalam, menyebabkan beberapa pokok tumbang di Jalan Kinabalu berhampiran Masjid Negara, di sini.
Kejadian pada jam 1.30 tengah hari itu menyebabkan kesesakan lalu lintas sepanjang lebih lima kilometer di jalan berkenaan hingga ke Bulatan Sungai Besi.

Pasukan kecemasan Sistem Maklumat Pengangkutan Bersepadu (Itis), Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan polis trafik yang tiba di tempat kejadian 10 minit kemudian mengambil masa setengah jam untuk melakukan kerja pemotongan pokok dan pembersihan jalan.
Bagaimanapun, tiada kerosakan harta benda atau kemalangan jiwa dilaporkan kerana ketika kejadian tiada kenderaan melalui lokasi terbabit.

Sebelum itu, seorang pemandu kereta Proton Waja cedera ringan selepas kenderaannya terbalik akibat hilang kawalan di Bulatan Pahang menghala Jalan Tun Razak, di sini.

Kemalangan jam 12.40 tengah hari itu berlaku apabila Proton Waja yang dipandu seorang lelaki hilang kawalan sebelum terbabas dan terbalik.
Dua kenderaan masing-masing Proton Wira dan Savvy yang tidak sempat mengelak merempuh kereta terbabit dan menghalang laluan.

Bagaimanapun, kedua-dua pemandu terbabit terselamat dan tidak cedera.
Semua kenderaan mangsa dialihkan Itis sejam kemudian.

Sedar-sedar tanya mak

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my

ALOR SETAR: “Muhd Iqbal sudah sedar malam tadi (kelmarin), tetapi kami masih merahsiakan berita kematian keluarganya,” kata Sahron Awang Kechik, 50, bapa saudara kepada Muhd Iqbal Zakuan Shafie, 15.
Muhd Iqbal antara satu-satunya mangsa terselamat dalam kemalangan ngeri mengorbankan empat beranak termasuk ibu bapa serta dua abangnya selepas kereta mereka naiki bertembung lori seberat dua tan dalam kemalangan ngeri di Jalan Pendang-Kebun 500 berhampiran Kampung Permatang Limau, di sini, kelmarin.

Sahron berkata, keadaan Muhd Iqbal sudah stabil, cuma dia mengalami trauma dan kelihatan tidak bermaya akibat kejadian itu.
“Sejak kejadian petang semalam (kelmarin), mangsa tidak sedarkan diri dan dimasukkan ke zon merah (kritikal) hospital ini. Bagaimanapun, Muhd Iqbal kembali sedar kira-kira jam 9.30 malam tadi (kelmarin), tetapi keadaannya masih lemah.

“Apabila tersedar, dia terus bertanyakan keadaan ibu bapa serta abangnya menyebabkan kami terpaksa merahsiakan berita itu kerana bimbang menjejaskan kesihatannya.

“Kami terpaksa memberitahu ibu bapa serta dua abangnya dimasukkan ke wad bersebelahan dan dirawat bagi mengelak dia tertekan dan trauma dengan kejadian yang berlaku,” katanya yang ditemui di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), semalam.
Menurutnya, Muhd Iqbal cedera parah di muka dan patah paha kanan perlu menjalani pembedahan segera.

“Mengikut doktor merawat Iqbal, dia perlu menjalani pembedahan kecil kerana doktor mahu menebuk besi di paha kanan bagi menarik semula tulang kakinya.
“Dia sudah boleh makan serta minum dan kini ditempatkan di wad biasa hospital ini awal pagi tadi (semalam),” katanya.

Sementara itu, Pengarah HSB, Datuk Dr Juita Ghazali ketika dihubungi berkata, keadaan Muhd Iqbal semakin stabil.

Pemandu lori 19 tahun ditahan reman



ALOR SETAR: Polis mengesahkan menahan reman pemandu lori berusia 19 tahun bagi membantu siasatan kemalangan ngeri mengorbankan empat beranak di Jalan Pendang-Kebun 500 berhampiran Kampung Permatang Limau, di sini, kelmarin.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Setar, Superintendan Rohana Omar berkata, pemandu dari Kubur Panjang, Pendang, direman mulai semalam hingga Isnin.

Menurutnya, pemandu itu ditahan selepas membuat laporan kemalangan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar, di sini, malam kelmarin.
“Kami sudah tahan pemandu itu bagi membantu siasatan dan masih menyiasat sama ada pemandu itu memiliki lesen memandu atau tidak,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Katanya, lori itu akan dibawa ke Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) untuk mengetahui masalah teknikal atau sebaliknya.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu secara berbahaya,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah, Ahmad Musadad Sulaiman berkata, orang ramai boleh memperoleh lesen memandu ketika berusia lebih 17 tahun, tetapi bagi lesen memandu kenderaan barang (GDL), ia hanya dikeluarkan kepada mereka yang sudah ada lesen memandu dan berusia lebih 21 tahun.

Tebuk dinding

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com

KOTA KINABALU: Sekumpulan penjenayah memecah masuk restoran nasi ayam dan menebuk dinding premis itu untuk masuk ke kedai emas bersebelahan sebelum melarikan tujuh rantai emas bernilai lebih RM10,000, semalam.
Dalam kejadian jam 4 pagi di pekan Telipok, di sini, penjenayah terbabit dipercayai mengambil masa kurang 30 minit memecahkan dinding memisahkan restoran dan kedai emas yang hanya diperbuat daripada papan lapis.

Menurut sumber, pemilik kedai emas itu menyedari kejadian selepas alat penggera keselamatan berbunyi dan sebaik tiba di tempatkejadian dia mendapati kedai berselerak dan sebahagian barang kemas hilang.
“Turut ditemui di tempat kejadian adalah tukul dan pahat yang dipercayai digunakan penjenayah menebuk lubang pada dinding yang memisahkan kedai emas itu dengan restoran bersebelahan,” katanya.

Sementara itu, pemilik restoran, Laura Lady Dail, 25, berkata, dia diberitahu mengenai kejadian itu selepas dihubungi pemilik kedai emas.

“Saya dan suami terus ke restoran kami dan terkejut apabila mendapati jeriji kedai terbuka luas manakala dua mangga kunci dipecahkan.
“Sebaik memasuki restoran, saya melihat dinding kedai kami dipecahkan dan ada ruang kecil yang menembusi kedai emas berkenaan,” katanya.

Laura berkata, barangan di restoran tidak diusik dan dia percaya premis itu hanya menjadi laluan perompak untuk ke kedai emas bersebelahan.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner Jauteh Dikun berkata, berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV), suspek yang tidak bertopeng memecahkan rak pameran dan melarikan tujuh rantai emas bernilai lebih RM10,000.

“Polis masih melakukan siasatan sama ada kegiatan ini dilakukan secara bersendirian atau berkumpulan,” katanya.

Kes rompakan ini yang kedua dalam tempoh tiga hari membabitkan kedai emas di bandar raya ini. Pada Rabu lalu, sebuah kedai emas di Wisma Merdeka dirompak tiga lelaki membabitkan kerugian RM34,000.

Pencuri lena hingga siang

Oleh Suhaidi Mohamed Amin
am@hmetro.com.my

CHUKAI: Akibat kekenyangan selepas makan nasi berlauk daging goreng di sebuah banglo tiga tingkat yang dipecah masuk, seorang pencuri tertidur di atas sofa sebelum diberkas pemilik rumah berkenaan dalam kejadian di Jalan Dato’, di sini, Selasa lalu.
Lebih mengejutkan apabila pencuri berusia 35 tahun itu dipercayai membawa makanannya sendiri kerana nasi dan daging goreng berkenaan serta pinggan digunakannya bukan milik pemilik banglo terbabit.

Kejadian jam 8.15 pagi itu disedari pemilik banglo terbabit, Kamsiah Wan Othman, 59, ketika mahu mengemas bilik tidur selepas menyediakan sarapan pagi untuk keluarganya sebelum terserempak dengan lelaki berkenaan yang lena di atas sofa di tingkat dua rumah berkenaan.
Anak Kamsiah, Faisal Zainal Nordin, 30, berkata sebelum keluar dari bilik tidur untuk berwuduk kira-kira jam 6 pagi, ibunya menyedari ada tiga beg dan satu bungkusan kain di laluan keluar bilik tidur tetapi menyangka ia milik salah seorang adik-beradiknya.

“Selepas menyediakan sarapan dan mahu masuk semula ke bilik tidur, ibu terkejut melihat seorang lelaki nyenyak tidur di atas sofa di tingkat dua rumah.

“Ibu kemudian bertanya kepada saya yang secara kebetulan baru pulang dari tempat kerja pada jam 8 pagi adakah lelaki berkenaan rakan saya.
“Terkejut dengan pertanyaan ibu, saya terus bergegas untuk melihat lelaki itu sebelum mengejutkannya dari tidur.

“Dia yang terkejut cuba melarikan diri menyebabkan kami bergelut sebelum saya berjaya menahannya,” katanya yang memberitahu adiknya, Saifullah, 21, kemudian menghubungi polis bagi mendapatkan bantuan.
Menurutnya, dia yang kemudian memeriksa tiga beg dan bungkusan kain yang terletak tidak jauh dari lelaki itu tidur menemui 10 utas jam tangan pelbagai jenama, satu telefon bimbit, dua bentuk cincin suasa dan satu ‘walkman’ milik keluarganya.

“Dalam bungkusan kain itu pula, saya menemui pelbagai pakaian milik keluarga. Kami juga mendapati beberapa bilik tidur yang tidak dikunci dalam keadaan berselerak.

“Manakala di belakang sofa tempat suspek tidur, kami menemui sisa nasi berlauk daging goreng dan petai dalam sebuah pinggan selain kuih raya milik keluarga kami yang diambilnya dari dapur.

“Polis yang tiba kemudian menemui sebilah pisau milik suspek dan sebatang pemutar skru. Difahamkan ujian air kencing yang dijalankan mendapati suspek positif dadah,” katanya.

Faisal percaya pencuri terbabit terlena akibat kekenyangan selepas menjamu selera dan mengambil keputusan berehat di sofa berkenaan.

“Dia mungkin mengantuk selepas makan dan berbaring seketika di sofa sebelum terlena tanpa menyedari hari sudah siang,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Che Suza Che Hitam ketika dihubungi semalam mengesahkan pihaknya menerima laporan kes berkenaan.

Suspek utama dicekup



SHAH ALAM: Suspek utama kes cubaan bunuh Ketua Pemuda Umno Kepong, Datuk Norizan Ali, 41, yang dikenali sebagai ‘Wak’ bersama dua lagi lelaki berjaya ditahan polis Selangor, kelmarin.
Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, dengan tertangkapnya suspek berusia 22 hingga 28 tahun, polis yakin berjaya menyelesaikan kes berkenaan.

Menurutnya, dua suspek yang bekerja sebagai pengawal di sebuah kelab malam di Jalan Dang Wangi, Kuala Lumpur, masing-masing ditahan di Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Sentul Timur dan sebuah flet di Ampang antara jam 4.45 petang dan 6.40 petang, kelmarin.
Katanya, hasil soal siasat terhadap kedua-dua suspek, polis menahan seorang lelaki berusia 28 tahun bekerja sebagai broker bebas di sebuah rumah di Taman Bidara, Selayang, pada jam 8.15 malam hari yang sama. Muka depan Harian Metro pada 24 September lalu, melaporkan Norizan parah diserang dua lelaki, kira-kira 20 meter dari rumahnya di Taman Dagang, Ampang pada jam 3.30 pagi.

Sebelum kejadian, Norizan baru pulang dari menonton perlawanan bola sepak di sebuah restoran dan selepas mengunci kenderaan, dua lelaki bermotosikal menyerangnya menyebabkan berlaku pergelutan.

Akibat pergelutan itu, Norizan cedera kedua-dua tangan dan perutnya parah, akibat diserang dengan senjata tajam.
Kejadian itu mengejutkan ahli keluarganya yang kemudian menghubungi ambulans sebelum dia dikejarkan ke Hospital Ampang untuk rawatan kecemasan.

Tun Hisan berkata, siasatan lanjut polis kemudian menemui parang yang digunakan untuk mencederakan mangsa dibuang di dalam longkang berhampiran rumah suspek ketiga pada jam 2.05 petang semalam.
“Senjata berkenaan dibuang suspek ke dalam longkang selepas kejadian bagi melupuskan bukti dan polis meminta bantuan bomba untuk mengambil parang yang berada di dasar longkang yang dalam.

“Polis percaya kejadian bermotifkan dendam seorang daripada suspek sehingga mangsa cuba dibunuh,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, polis juga merampas sebuah kereta Proton Saga, beg sandang, resit pajak gadai dan telefon bimbit daripada ketiga-tiga suspek

Mayat wanita tersangkut pada batu



KUALA SELANGOR: Mayat seorang wanita separuh bogel yang hampir reput, ditemui tersangkut pada batu di bawah jambatan di Sungai Tambahan, di sini, Isnin lalu.
Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Superintendan Mohd Taib Ahmad berkata polis menerima panggilan daripada orang awam pada jam 2.15 petang berhubung kejadian itu pada hari yang sama.

Menurutnya, ketika ditemui keadaan mayat berkenaan sudah mula reput dengan rambut dan kulit tangan tertanggal menyebabkan polis sukar mengambil kesan cap jari.
“Ketika diperiksa tiada sebarang dokumen pengenalan ditemui pada mangsa. Namun, kita percaya mangsa warga tempatan berdasarkan suntikan BCG pada bahunya,” katanya di sini, semalam. Mohd Taib berkata, mangsa dijumpai dalam keadaan tidak berseluar tetapi memakai dua kemeja-T iaitu sehelai bergambar Koko Crunch manakala sehelai lagi mempunyai tulisan Nine Of Rock.

Katanya, mangsa bertubuh kecil dengan ketinggian 152 sentimeter, kedua-dua telinga bertindik, tahi lalat di atas batang hidung serta gigi atas tengah yang baru dicabut kira-kira dua hingga tiga bulan lalu.

Mohd Taib berkata, polis tidak dapat mengenal pasti punca kematian mangsa.

Suami isteri nyaris ditikam selepas telefon dilarikan

AMPANG: Sepasang suami isteri nyaris ditikam dengan botol kaca pecah gara-gara cuba mengambil semula telefon bimbit yang dilarikan seorang lelaki warga Afrika di Pandan Perdana, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang itu, pasangan berusia 27 tahun itu singgah di sebuah kedai nombor ekor di Pandan Perdana manakala si isteri yang ke kaunter untuk membeli nombor terbabit, meletakkan telefon bimbit Samsung Galaxy S Plus di tepinya.

Menurut sumber, tiba-tiba suspek muncul lalu mengambil telefon bimbit itu sebelum melarikan diri menyebabkan mangsa terkejut dan menjerit meminta tolong.
“Suaminya yang menyedari kejadian itu cuba mengejar suspek, namun gagal. Mereka yang tidak berpuas hati kemudian mencari lelaki itu di sekitar kawasan terbabit.

“Usaha mereka berjaya apabila menemui suspek sedang makan di sebuah restoran kira-kira jam 8 malam di kawasan Pandan Perdana,” katanya.

Sumber berkata, pasangan suami isteri terbabit kemudian bersemuka dengan suspek dan meminta dia memulangkan semula telefon mereka, namun lelaki itu enggan menyebabkan berlaku pertengkaran antara mereka.
“Pertengkaran terbabit menjadi lebih ganas apabila suspek memecahkan botol kaca dan cuba menikam mereka, namun gagal. Mangsa yang bimbang, beredar dari situ dan meminta bantuan rakan.

“Mangsa bersama rakan kemudian bersemuka semula dengan suspek dan sekali lagi meminta dia menyerahkan telefon itu, tetapi tetap gagal, malah lelaki itu bertindak lebih ganas membaling botol kaca ke arah mereka,” katanya.
Menurutnya, mereka yang bimbang dengan amukan suspek, beredar dan membuat laporan di Balai Polis Pandan Perdana.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin mengesahkan menerima laporan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Moral remaja semakin parah

Oleh Dr Aminudin Mansor

MASALAH seks yang melanda kalangan remaja di negara ini tidak dapat dielakkan lagi. Saban waktu, pasti kita dengar dan baca pelbagai kes membabitkan pelacuran, seks bebas, pergaulan bebas dan jenayah seks.
Ini sebenarnya mengheret manusia jauh daripada peradaban dan menjauhkan mereka dengan agama. Apapun, manusia harus kembali kepada peradaban dan ajaran agama. Hanya peradaban dan agama dapat membentuk nilai kemanusiaan yang semakin pupus dalam hati dan jiwa manusia pada masa kini.

Laporan Kesihatan Seksualiti dan Reproduktif Remaja pada tahun 2003 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan sedikit sebanyak mampu menggambarkan sejauh mana seriusnya gejala seks di kalangan remaja di negara ini.
Merujuk kepada kes rogol saja, 63 peratus mangsa adalah golongan remaja dan 9.4 peratus daripada jumlah pemangsa juga remaja.

Sementara bagi kes pelacuran membabitkan remaja, sebahagian besar pelacur terdiri daripada remaja berusia 15 hingga 17 tahun.

Namun begitu, tidak kurang juga pembabitan remaja berusia 12 hingga 14 tahun iaitu 13.1 peratus. Kes bersabit penzinaan pula membabitkan individu yang masih di peringkat awal iaitu sekitar usia 10 tahun.
Tentulah amat membimbangkan namun maklumat yang didedahkan ini hanya sebilangan kecil daripada apa yang sebenarnya berlaku dalam negara ini.

Bagaimanapun, ia memberi gambaran kepada kita betapa parah dan betapa goyahnya nilai agama, moral dan akhlak generasi hari ini.
Justeru, usaha yang lebih efektif perlu dilakukan untuk mengatasi permasalahan terbabit.

Memetik laporan Bernama, menurut Pakar Sakit Puan, Profesor Dr Ismail Thambi, remaja yang aktif melakukan hubungan seks bebas terdedah kepada risiko menghadapi masalah kesuburan apabila berkahwin.

Katanya, biasanya kegagalan organ pembiakan berpunca daripada jangkitan kuman, kulat dan virus akibat daripada hubungan seksual yang tidak bersih dan berbilang pasangan.

Menurutnya, banyak pasangan yang gagal mendapat zuriat datang kepadanya dan apabila diperiksa, sebilangan daripada mereka dijangkiti kuman dan virus akibat hubungan seksual bebas yang kerap sebelum kahwin.

Ada juga beberapa individu kecewa apabila mendapat tahu bahawa pasangan mereka pernah terjebak dalam hubungan tidak sihat itu.

Oleh itu, ibu bapa dan setiap ahli masyarakat mestilah prihatin terhadap anak remaja mereka mengenai kepentingan pendidikan seks untuk generasi muda hari ini.

Pendidikan seks yang betul dan penuh bijaksana dapat membantu anak lebih bersedia menghadapi saat menjelang akil baligh. Dedahkan mereka dengan perubahan yang berlaku dalam diri, perkembangan dan kepentingan memelihara kebersihan serta kesucian alat kelamin.

Seperti diketahui umum, pendidikan seks adalah bagi membentuk generasi dengan penuh kehormatan diri dan mampu mengendali diri daripada penyimpangan seksual. Peranan ini dapat dilakukan oleh ibu bapa, guru, media, dan badan lain dalam masyarakat.

Pendidikan seks bagi anak Muslim khususnya ke arah pencegahan kepada penyimpangan seksual. Selain itu, memberi maklumat kepada anak bagi memahami diri dan perubahan yang dialami dengan mengawal dorongan seks yang tidak terarah.

Terdapat beberapa perkara tidak sesuai diajarkan kepada anak yang baru mencapai mumaiyiz. Ia dikhuatiri boleh membawa kerosakan jiwa kerana emosinya belum cukup matang. Ajarkanlah perkara asas yang digariskan dalam Islam.

Didiklah anak berhubung bahaya zina yang dianggap perbuatan tidak bermoral, baik dari segi agama mahupun etika kemasyarakatan.

Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: “Apabila riba dan zina sudah berleluasa di sesuatu tempat, maka mereka sudah menghalalkan diri mereka untuk mendapat seksaan Allah.” (Riwayat al-Hakim dan Abu Ya’la).

Kes pembuangan bayi adalah rentetan daripada perbuatan zina iaitu seks bebas sebelum berkahwin. Perbuatan ini sangat dilaknat oleh Allah. Justeru, setiap ibu bapa dan ahli masyarakat sewajarnya tidak berdiam diri dalam usaha membanteras kes dan gejala yang tidak baik ini.

Selanjutnya, Nabi bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang berzina atau minum arak nescaya Allah mencabut imannya seperti seseorang yang menanggalkan bajunya daripada bahagian kepala.” (Riwayat al-Hakim).

Konsep pendidikan seks menurut Islam dilengkapi dengan pengetahuan secara teori, hukum fikah dalam pelbagai aspek semuanya diterangkan dalam kitab suci al-Quran dan hadis.

Nabi menjelaskan dalam sabda baginda: “Wahai setiap pemuda, barang siapa yang mampu memikul beban keluarga hendaklah kahwin. Sesungguhnya perkahwinan ini lebih dapat meredam gejolak mata dan nafsu syahwat, tetapi barang siapa yang belum mampu hendaklah dia berpuasa kerana (puasa itu) benteng (penjagaan) baginya.” (Riwayat Al Bukhari).

Pendidikan seks bagi anak Muslim mestilah bersandar kepada ajaran Allah dengan menekankan aspek kemuliaan, kehormatan, dan kesucian manusia serta batasan aurat. Ia dilakukan bersepadu antara kaedah dan hukum secara kesinambungan.

Pendidikan juga mestilah disampaikan secara jelas dan tidak berselindung bagi mengelakkan salah tafsiran, andaian dan pemahaman seks serta perkara berkaitan dengannya. Penyampaian secara ilmiah dan menerapkan nilai agama dapat membantu remaja memahami kebaikan perkahwinan.

Mestilah dilakukan secara beransur-ansur mengikut tahap, kesesuaian usia, daripada peringkat kanak-kanak hingga remaja.

Bimbingan secara berhikmah akan dapat memberikan penerangan yang jelas bahawa perkahwinan yang sah dan halal akan melahirkan zuriat cemerlang sebagai kesinambungan hidup manusia pada zaman akan datang.

Penulis berkelulusan PhD Persuratan Melayu

No comments:

Post a Comment