Saturday, February 13, 2010

ADAKAH NAK LAPOR...BACA ...PAS TU...BEGITULAH BERULANG2 KALI.....TENTU ISLAM ADA CARANYA ...ADAKAH SEBENARNYA HUKUM ALLAH ITU DIABAIKAN




Tubuh melecur


Oleh MOHD SABRAN MD SANI
sab@hmetro.com.my
2010/02/14


KUALA KRAI: Menyayat hati apabila seorang bayi lelaki yang baru lahir bukan saja dibuang ke dalam tong sampah, malah mayatnya dibakar sehingga melecur seluruh tubuh.
ZALIM... pasukan polis forensik Kota Bharu mengutip mayat bayi lelaki dijumpai dalam tong sampah.
ZALIM... pasukan polis forensik Kota Bharu mengutip mayat bayi lelaki dijumpai dalam tong sampah.

Mayat bayi itu tergolek keluar dalam longgokan sampah sarap ketika seorang daripada pekerja mengheret tong sampah plastik itu di Jalan Zainal Abidin, di sini.


Pekerja kontrak terbabit, Abdul Rahman Husin, 29, berkata dia tidak menyangka tindakannya mengheret tong sampah menjadi punca penemuan mayat bayi itu.


“Kami bertiga melakukan rutin biasa mengangkut sampah di Jalan Zainal Abidin. Mulanya saya tidak perasan kewujudan mayat bayi itu di dalam tong sampah terbabit.


“Namun, sebaik mengheret tong sampah itu untuk memudahkan sampah dimasukkan ke dalam lori, tiba-tiba satu objek tergolek. Kami terkejut apabila mendapati ia mayat bayi,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Dia segera mendapatkan bantuan polis peronda yang kebetulan tidak jauh dari situ.


“Saya memaklumkan penemuan bayi itu yang masih bertali pusat, berkulit cerah dan kaki terputus daripada badan. Beberapa anggota dari Unit Forensik kemudian datang untuk membuat pemeriksaan,” katanya.


Abdul Rahman tidak menolak kejadian berlaku malam kelmarin berikutan seorang rakan memberitahunya, tong sampah berkenaan masih dalam keadaan baik Khamis lalu.


“Saya geram dengan tindakan individu tidak bertanggungjawab yang sanggup membuang bayi yang cukup sifatnya. Lepas itu, dia dibakar pula,” katanya.


Tinjauan Metro Ahad di kawasan terbabit mendapati, orang ramai mengerumuni kawasan timbunan sampah berkenaan selepas mengetahui penemuan mayat bayi itu.


Anggota polis memasang tali penghalang untuk membolehkan kerja-kerja pemeriksaan ke atas mayat dilakukan dengan teliti tanpa gangguan.


Malah, beberapa anggota polis dari Unit Forensik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan dilihat sibuk melakukan siasatan.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Rahim Ghani, ketika dihubungi mengesahkan penemuan mayat bayi itu.


Katanya, aduan diterima daripada seorang kakitangan MDKK yang menjalankan kerja mengangkut sampah di kawasan terbabit.


“Kita tidak tahu punca sebenar kematian bayi itu sama ada dia meninggal dunia kerana terbakar atau dibunuh terlebih dulu sebelum mayatnya dibuang ke dalam tong.


“Mayat bayi itu dihantar ke Hospital Kuala Krai untuk bedah siasat, manakala kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran bayi dan menyebabkan kematian,” katanya.

No comments:

Post a Comment