Wednesday, February 17, 2010

KERANA CINTA



Neraka pujukan cinta


Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Muhammad Apendy Issahak
am@hmetro.com.my
2010/02/18


KUALA LUMPUR: Cinta gila! Mungkin itu gambaran tepat terhadap tindakan luar biasa seorang lelaki yang sanggup mendera kekasihnya sejak setahun lalu gara-gara dirasuk cemburu melampau dan bimbang gadis terbabit dirampas lelaki lain.


Malah, gadis berusia 24 tahun itu saban hari turut dipukul dan diugut bunuh dengan kejam jika cuba melarikan diri, malah pernah diancam akan dihumban dari tingkat 13 kerana disyaki mempunyai teman lelaki lain.


Lebih menyedihkan, gadis terbabit bukan hanya menjadi mangsa penderaan, malah turut dilayan umpama hamba abdi apabila semua wang gajinya setiap bulan dirampas teman lelakinya.


Bagaimanapun, penyeksaan itu berakhir apabila gadis itu membuat laporan sebelum lelaki berkenaan diberkas polis kelmarin atas dakwaan mencederakan mangsa.


Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Siti, 24, berkata penderitaan dialami bermula selepas dia menjalin hubungan dengan lelaki terbabit yang dikenalinya di kompleks beli-belah Kotaraya, Januari tahun lalu.


Menurutnya, hasil perkenalan dengan lelaki dari Sarawak itu, dia jatuh cinta sebelum diajak mengikut lelaki itu pulang ke asramanya di Jalan Imbi di sini, untuk tinggal bersama.

“Mungkin kerana terlalu percaya dan sayang, saya akhirnya terperangkap apabila kata-kata romantis yang sebelum ini diluahkan teman lelaki saya itu mula bertukar menjadi maki-hamun serta sepak terajang.


“Entah di mana silapnya, dia mula berubah sikap menjadi panas baran hingga tidak dapat mengawal perasaannya hampir setiap hari. Saya langsung tidak dibenarkan pulang ke rumah keluarga, sebaliknya diarah tinggal bersamanya di asrama berkenaan selepas kad pengenalan saya dirampas,” katanya ketika ditemui.


Menurutnya, dia pernah cuba melarikan diri, namun teman lelakinya memburu dan mengheretnya pulang ke asrama berkenaan yang turut dihuni beberapa lelaki lain.


“Hampir saban hari saya diugut akan dipukul dan dibunuh jika meninggalkannya. Malah, segala gerak-geri saya diperhatikan saban masa.


“Malah, tabiat gilanya yang cemburu buta menyebabkan saya kerap dibelasah tanpa sebab. Hampir setiap minggu saya diterajang dan ditumbuk, namun saya takut untuk lari kerana bimbang perkara lebih buruk menimpa saya dan keluarga,“ katanya.

Siti berkata, pada masa sama, dia dipaksa bekerja sebagai pengawal keselamatan bersama kekasihnya di sebuah pusat beli-belah di ibu kota bagi menampung kehidupan mereka.

“Namun, semua wang gaji saya berjumlah RM1,200 dirampas lelaki terbabit. Jika lapar atau ingin membeli sesuatu, saya terpaksa merayu meminta sedikit wang daripadanya.


“Apa yang saya tahu, semua wang gaji saya digunakannya untuk berjudi dan membeli arak. Sering kali saya dibelasah ketika dia dalam keadaan mabuk sehingga mata saya lebam ditumbuk,” katanya.


Dia yang berasal dari Segambut Dalam di sini, berkata setiap kali puas membelasahnya hingga separuh mati, lelaki itu akan berubah sikap secara mendadak hingga sanggup melutut meminta maaf atas keterlanjurannya tetapi kemudian penderaan itu berulang lagi.


Terbaru, Sabtu lalu mangsa mengalami pendarahan di mata akibat ditinju lelaki terbabit.


Menurutnya, dia yang mencurahkan masalah dihadapi kepada rakan sekerjanya kemudian dipujuk supaya melarikan diri dan membuat laporan polis.


“Atas dorongan rakan, saya memberanikan diri membuat laporan di Balai Polis Jalan Tun HS Lee tanpa disedari teman lelaki,” katanya yang lega selepas bebas daripada cengkaman lelaki itu.




Pelajar pintar hilang SMS sudah kahwin
Oleh Safuri Kamarudin
bminggu@bharian.com.my
2010/03/28

pix_gal0
BALING: Pelajar pintar, Halimaton Abd Rashid, 15, yang dilaporkan hilang sejak enam hari lalu, mendakwa sudah berkahwin dipercayai dengan seorang pemuda berasal dari Langkawi berusia 19 tahun dan kini menetap di Kuala Krai, Kelantan.

Perkahwinan itu dimaklumkan sendiri Halimaton menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepada ibunya, Normah Abd Mutalib, 46, di sini, semalam tetapi tidak menjelaskan siapa pemuda yang dikahwininya.

Bagaimanapun, menerusi siasatan yang dilakukan datuk saudaranya, Ahmad Omar, 43, nama Halimaton didapati tercatat dalam daftar perkahwinan di Golok, sempadan Kelantan-Thailand. Normah ketika ditemui turut menunjukkan SMS yang memaparkan kata-kata “Salam...dikton (Halimaton) minta maaf banyak-banyak kat mak dan ayah...ya, kami dah kahwin...”

Selain memaklumkan sudah berkahwin, Halimaton yang berasal dari Baling, turut meminta ibunya tidak risau kerana dia selamat.

Normah yang masih terkejut dengan SMS itu, sedih kerana usia anaknya baru mencecah 15 tahun dan bakal menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini.

“Saya sedih dan amat terkejut apabila membaca SMS berkenaan. Namun, saya berharap dia pulang ke pangkuan keluarga demi masa depannya,” katanya.
Sementara itu, Ahmad mendakwa Halimaton dilarikan pemuda yang dikenali sebagai Md Nor Abdullah atau Adam dari Langkawi, sebelum berkahwin di Golok.

Berdasarkan maklumat, katanya, Halimaton dilarikan Adam ke Golok dan kini menetap di sekitar Kuala Krai selepas berkahwin.

Katanya, maklumat itu diperoleh daripada rakannya yang membantunya, termasuk ke Golok dan mendakwa melihat nama Halimaton tersenarai dalam daftar perkahwinan.

“Saya harap dia pulang kerana keluarganya merinduinya, apatah lagi dia satu-satunya harapan keluarga untuk mengubah masa depan mereka.

“Dia pelajar yang pintar dan pada usianya yang muda, sepatutnya dipenuhi dengan ilmu yang berguna dan bukannya dirosakkan dengan kata-kata manis lelaki,” katanya.

Halimaton yang terpilih sebagai pelajar cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) Kedah pada 2007, dilaporkan keluar dari rumah pada pagi Isnin lalu untuk mengulang kaji pelajaran bersama rakannya di Sekolah Menengah Kebangsaan Parit Panjang (SMKPP), dekat sini.

Dia bagaimanapun, dikatakan menghubungi ibunya lewat malam berkenaan, untuk memaklumkan dia ke Langkawi menemui seorang kawan.

Bagaimanapun, keesokan harinya, Halimaton dikatakan pulang ke rumah kakaknya di Bandar Puteri Jaya, Sungai Petani, sebelum disedari hilang dan gagal dikesan.

No comments:

Post a Comment