Sunday, February 14, 2010


NUJOOD


DUNIA

Janda termuda ada rumah baru



NEW YORK - Seorang budak yang menjadi janda termuda dunia selepas dia meminta perceraian semasa berumur 10 tahun di Sana'a, Yemen, Nujood Ali kini tinggal di sebuah rumah baru dan mempunyai sebuah kedai runcit, lapor sebuah akhbar semalam.

Kenyataan itu didedahkan oleh sebuah syarikat penerbiatan, Random House dengan menyatakan Nujood dan adiknya kini memasuki sebuah sekolah swasta dan dia merancang untuk menjadi peguam.

Nujood sebelum ini mendedahkan kisah hidupnya yang dikahwinkan secara paksa oleh bapanya dalam buku I Am Nujood: Age 10 and Divorced yang ditulis bersama oleh wartawan Perancis, Delphine Minoui.

Kisah Nujood dilaporkan di seluruh dunia dan tindakan menuntut bercerai menyebabkan dia dinobatkan sebagai Tokoh Wanita Sepanjang Tahun pada 2008 oleh sebuah majalah wanita di Amerika Syarikat.

Nujood mendapat perhatian dunia selepas dia sanggup pergi ke sebuah mahkamah dengan menaiki sebuah teksi semata-mata untuk menemui hakim dengan menyatakan dia mahu bercerai atas alasan dipukul oleh suaminya.

Semasa dibicarakan, suaminya ketika itu, seorang penghantar barangan, Faez Ali Thamer mengaku melakukan hubungan seks dengan Nujood tetapi tidak memukulnya.

"Itu tidak benar," jerit Nujood di mahkamah semasa sesi perbicaraan ketika itu.

Sebagai syarat perceraian menurut undang-undang Syariah, dia diarahkan memberikan bekas suaminya sebanyak AS$200 (RM683).

- Agensi

No comments:

Post a Comment