Wednesday, June 9, 2010

KEJAM ATAU TAK KEJAM @HANYA ORANG YANG TIADA PERGANTUNGAN KEPADA ALLAH LAGI BUAT BEGINI

Cekik bayi hingga mati

Oleh Junaidi Ladjana

2010/06/10

KOTA KINABALU: Bunyi tangisan bayi yang nyaring pada malam hari membongkar perbuatan seorang ibu bersifat syaitan dipercayai mencekik bayi dilahirkannya sehingga mati, sebelum mayatnya dibungkus dan ditanam di sebuah ladang di Jalan Jerecoh, Kinabatangan, di sini, semalam.

KEJAM...mayat bayi perempuan cukup sifat dicekik ibunya sendiri  sebelum  ditanam secara sembunyi.
KEJAM...mayat bayi perempuan cukup sifat dicekik ibunya sendiri sebelum ditanam secara sembunyi.
Salah seorang pekerja ladang yang enggan dikenali, berkata, pada mulanya dia mendengar suara tangisan bayi kira-kira jam 9 malam, kelmarin ketika mahu mematikan enjin bekalan air terletak bersebelahan rumahnya.

Bagaimanapun, katanya dia takut melihat apa yang berlaku kerana menyangka ia suara hantu berikutan lokasi kediamannya jauh daripada penempatan penduduk.

Katanya, pada keesokkan harinya (semalam), dia tergerak hati menyiasat apa yang berlaku sebelum mengajak salah seorang rakan menemaninya.

Beliau berkata, sebaik tiba kawasan belukar tidak jauh di belakang rumahnya, dia terkejut mendapati ada longgokan tanah yang masih baru digali seperti sebuah busut kecil.

“Kira-kira satu jam memeriksa kawasan ini, rakan saya terlihat kesan tanah baru digali tetapi ditimbus pelepah kelapa sawit sebelum mengalihkan timbunan daun itu.
“Saya menggali semula busut kecil ini sebelum menemui satu bungkusan kecil dibaluti guni plastik sebelum membukanya,” katanya.

Lelaki terbabit terkejut apabila mendapati guni palstik itu mengandungi mayat bayi masih bertali pusat dan dipenuhi darah sebelum menghubungi pihak polis.

Ketua Polis Daerah Kinabatangan, Deputi Superintenden (DSP) Jaini Abdul Kadir, ketika dihubungi semalam, mengesahkan menerima laporan berkenaan.

Katanya, sebaik menerima panggilan itu, pihaknya menghantar beberapa anggota menyiasat dan mengesahkan menemui mayat bayi lelaki baru dilahirkan dan ditanam secara sembunyi.

“Dua lelaki terbabit mendakwa menemui mayat bayi ini selepas mendengar tangisan bayi pada malam sebelum itu sebelum mencari punca bunyi berkenaan pada pagi esoknya.

“Mereka menemui longgokan tanah baru digali lalu menggali sebelum menemui bungkusan guni mengandungi mayat bayi cukup sifat dipercayai baru beberapa jam baru dilahirkan sebelum dibunuh dan ditanam,” katanya.

Katanya, berdasarkan maklumat daripada lelaki berkenaan, dia pernah melihat seorang wanita sarat mengandung mundar-mandir di ladang terbabit beberapa kali sebelum ini.

"Bertindak atas maklumat itu, pihak polis mengesan rumah wanita terbabit dan mendapati perutnya kempis sebelum ditahan untuk siasatan.

“Polis percaya wanita berusia 33 tahun ini dipercayai melahirkan sendiri bayinya sebelum mencekik dan menanamnya untuk mengelakkan daripada diketahui masyarakat,” katanya.

Jaini berkata, wanita itu ditahan untuk siasatan lanjut.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan awal terhadap mayat bayi itu mendapati terdapat kesan lebam pada lehernya dipercayai dicekik.

“Bayi malang ini dipercayai masih hidup ketika dilahirkan tetapi mati akibat dicekik sebelum ditanam.

“Tangisan akhir bayi didengari pekerja ladang itu adalah tangisan terakhirnya sebelum ditanam,” katanya.

Menurut Jaini, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dengan cara membuang mayat bayi secara sulit.


Lepas geram bakar masjid

Oleh Hayati Ibrahim

2010/06/10

SEPANG: Akibat kecewa apabila mengetahui bekas isterinya akan berkahwin, seorang lelaki bertindak nekad membakar sebuah masjid di Kampung Limau Manis, dekat sini, malam kelmarin.

HANGUS...Samsudin menunjukkan ruang sembahyang utama masjid yang  dibakar, kelmarin.
HANGUS...Samsudin menunjukkan ruang sembahyang utama masjid yang dibakar, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam kelmarin, lelaki berusia 30-an yang dipercayai mabuk bertindak demikian semata-mata untuk melepaskan geram.

Kejadian itu menyebabkan keseluruhan ruang sembahyang utama Masjid Jamiurrahmah terbakar.

Lelaki itu dipercayai menggunakan petrol untuk memulakan kebakaran sebelum tidur di ruang sembahyang utama tanpa menghiraukan keselamatan diri.

Imam masjid berkenaan, Samsudin Mat Daud, berkata kejadian itu disedari selepas ternampak api dan asap dari masjid berkenaan sebelum meninjau untuk mengetahui apa yang berlaku.

“Saya cuba buka pintu utama, tetapi ia dikunci dari dalam. Kemudian saya cuba masuk menerusi pintu belakang dan mendapati seorang lelaki sedang tidur nyenyak berhampiran pintu di ruang sembahyang utama.
“Ketika itu, api marak. Saya tidak berani mendekati lelaki itu kerana bimbang dia mempunyai senjata.

“Saya ke kedai makan berhampiran untuk meminta pertolongan penduduk sebelum bergegas semula ke masjid untuk memadamkan api,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini, semalam.

Samsudin berkata, lelaki itu melarikan diri sebaik menyedari kehadiran penduduk kampung.

Katanya, penduduk menelefon bomba untuk membantu memadamkan kebakaran bagi mengelakkan ia merebak ke tempat lain.

“Kejadian itu menyebabkan semua ruang sembahyang utama termasuk permaidani, al -Quran dan almari terbakar dan kerugian dianggarkan bernilai lebih RM300,000,” katanya.

Difahamkan, lelaki terbabit memulakan kebakaran dengan membakar al-Quran dalam almari.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sepang, Superintendan Zahedi Ayub ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan pihaknya menjejaki seorang lelaki berusia 30-an yang dipercayai mencetuskan kebakaran.

“Kami sudah mengenal pasti suspek dan kes akan disiasat mengikut Seksyen 435, Kanun Keseksaaan,” katanya.




Rogol gadis dalam keadaan tangan bergari



2010/06/10

AMPANG: Nafsu pelik seorang lelaki dikatakan mendorong dia menyamar sebagai polis sehingga bertindak luar biasa merogol remaja yang ketika itu dalam keadaan tangannya bergari.

Pengalaman pahit dan hitam itu ditempuh remaja berusia 14 tahun terbabit selepas dia terpedaya taktik lelaki itu ketika mangsa dalam perjalanan pulang ke rumahnya bersama saudara di Sentul, Rabu lalu.
Difahamkan, mangsa bersama saudaranya berjalan di kawasan Sentul sebelum didatangi lelaki berkenaan yang menunggang motosikal. Menurut sumber polis, sejurus menghampiri mereka, lelaki berkenaan mendakwa dia polis dan meminta mangsa mengeluarkan kad pengenalan untuk diperiksa. Lelaki berkenaan menarik tangan mangsa dan menggari sebelum kononnya membawa ke balai polis.


Isteri lari ikut kekasih

Oleh Arifin Salleh

2010/06/10

MASJID TANAH: “Saya ada di Bahau (Negeri Sembilan), bagi Along (anak sulung) motor,” Itu pesanan terakhir khidmat pesanan ringkas (SMS) dikirim seorang isteri yang tergamak meninggalkan suami kerana mengikut kekasihnya.

Ibu kepada empat anak berusia 12 hingga 21 tahun itu, Fauziyah Yahya, 42, dipercayai bersama teman lelaki seorang warga Bangladesh yang dikenali di tempat kerjanya sejak beberapa tahun lalu sebelum ke Kuala Lumpur untuk dibawa ke negara asal kekasihnya itu.


Kejadian itu disedari suaminya, Abdul Gamal M Salleh, 45, yang juga pemastautin tetap apabila mendapati wanita terbabit tiada di rumah kira-kira jam 12 tengah hari pada 27 Mac lalu sebelum menemui resit pembaharuan pasport antarabangsa miliknya isterinya.


Abdul Gamal berkata, dia berasa hairan dengan tindakan isterinya meninggalkan dirinya dan anak mereka sedangkan sebelum ini tiada sebarang persengketaan antara mereka.


Menurutnya, lebih mengejutkan apabila dia turut menemui sekeping gambar warga Bangladesh berusia 30-an itu sedang memeluk isterinya ketika menggeledah barang peribadi milik isterinya.


“Semua barang kemas milik isteri saya turut dibawa bersama termasuk buku simpanan milik bersama seperti buku akaun Maybank, buku akaun Bank Simpanan Nasional serta kad mesin juruwang automatik dan buku akaun Amanah Saham Nasional.


“Isteri saya pernah bekerja di sebuah kilang memproses ayam di Kawasan Perindustrian Pengkalan Balak dan dipercayai sudah lama mengenali teman lelakinya itu yang juga bekerja sebagai operator di tempat sama.


“Isteri saya sanggup tipu kerja lebih masa kerana hendak bersama kekasihnya tanpa sedar gelagat diperhatikan rakan-rakan sekerja,” katanya.




'Kalau hendak kahwin, balik dulu'



2010/06/10

MUAR: “Kalau betul dah hendak kahwin, balik dulu, bukan lari rumah dengan teman lelaki macam ‘koboi’,” itu luahan seorang ibu, Normah Mohd Nor, 52, yang kecewa anak gadisnya menghilangkan diri kali kedua dalam tempoh lima bulan sejak Februari lalu.

Lebih mengecewakan, Norfarahin Jalaludin, 20, akan menamatkan pengajiannya di Politeknik Port Dickson (PPD), Negeri Sembilan, November depan.


Normah berkata, anaknya itu dipercayai lari bersama teman lelakinya yang dikenali sebagai Zulkifli buat kali kedua pada 13 Mei lalu. “Saya kesal sikap Norfarahin lebih dengar kata teman lelaki daripada menurut nasihat ibu bapa sebenarnya kami pentingkan pelajarannya. “Norfarahin ambil kursus Kesetiausahaan sedang mengikuti latihan amali di Pejabat Pegawai Daerah Muar sejak awal Februari lalu. Dia tidak pulang ke rumah sejak 23 Februari lalu dipercayai mengikut teman lelaki yang tinggal di Johor Bahru,” katanya ketika ditemui di Parit Keroma, Jalan Temenggong Ahmad, di sini, semalam.




Tangkap bogel rumah kongsi

Oleh Nor Husaini Nor Majid

2010/06/10

KULIM: Seorang remaja perempuan berusia 17 tahun hanya mampu menutup kemaluan dan payu daranya dengan tangan apabila dia dan teman lelakinya yang mengadakan hubungan seks diserbu Penguatkuasa Agama Islam Daerah Kulim (PADK), Kedah dalam satu serbuan cegah maksiat, malam kelmarin.

Ketika serbuan jam 11.45 malam itu, remaja berkenaan dan pasangannya berusia 25 tahun itu yang leka melakukan seks terkejut dengan kehadiran PADK dan anggota polis.


Remaja perempuan pelajar tingkatan lima sebuah sekolah di sini dan pasangannya seorang buruh ditahan berkhalwat di sebuah rumah kongsi di Junjung yang juga kediaman lelaki terbabit.


Ketua Unit Penguat kuasa PADK, Azmi Rejab berkata, pihaknya yang menerima aduan dari Balai Polis Junjung, ke rumah kongsi berkenaan pada jam 9 malam tetapi tiada penghuni di situ sebelum kembali semula jam 11.45 malam.


“Sejurus kemudian, kami menyerbu rumah kongsi berkenaan dan ketika itu pasangan terbabit melakukan hubungan seks.


“Mereka dalam keadaan berbogel hanya menggunakan tangan menutup kemaluan sebelum remaja perempuan itu menyorok di belakang pasangannya,” katanya.


Azmi berkata, pasangan itu kemudian dibawa ke Balai Polis Kulim dan ditahan di lokap sebelum ibu bapa pasangan itu dipanggil untuk proses ikat jamin.


Katanya, melalui siasatan dijalankan, pelajar perempuan itu baru mengenali pasangannya 20 hari lalu selepas putus cinta dan mengadakan hubungan seks dengan lelaki terbabit 18 Mei lalu.


Malah, katanya, remaja itu juga mengaku sering mengadakan hubungan seks dengan bekas teman lelaki sebelum ini serta lelaki lain.


“Remaja perempuan itu memberi alasan berkunjung ke rumah abang kepada keluarganya untuk keluar tetapi kesempatan itu digunakan berjumpa teman lelaki di rumah kongsi itu,” katanya





Tak tahan tubuh mulus

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my
2010/06/12

KUALA LUMPUR: Seorang wanita awal 20-an terpaksa menempuh detik hitam dalam hidupnya lebih 48 jam apabila dia bukan saja dijadikan tebusan selepas diculik, malah dirogol sekumpulan empat lelaki tidak dikenali.

Difahamkan, kumpulan penculik amatur itu tidak dapat menahan nafsu selepas melihat kecantikan mangsa walaupun mereka dikatakan sedang berunding untuk mendapatkan RM100,000 sebagai wang tebusan daripada keluarga mangsa.

Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam Selasa lalu, mangsa bersama abangnya berusia lewat 20-an dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Taman Rimbunan, Sentul, di sini, sebelum dia diculik sekumpulan empat lelaki menaiki sebuah kereta.

Difahamkan, mangsa diculik dalam kawasan kurang 50 meter dari rumahnya dan menurut sumber, abangnya tidak diculik, sebaliknya diugut merahsiakan kejadian itu sekiranya mahu adiknya selamat.

“Malah, seorang daripada suspek mendakwa akan menghubungi keluarga mangsa untuk berunding mengenai pembebasannya,” katanya.

Sumber berkata, kumpulan itu dikatakan menghubungi keluarga mangsa pada malam kejadian sebelum mengarahkan mereka menyediakan wang tebusan RM100,000.
“Suspek yang menghubungi keluarga mangsa berulang kali memberi amaran supaya mereka tidak melaporkan kejadian itu kepada pihak berkuasa. Malah, kumpulan penculik itu hanya memberikan masa dua hari kepada keluarga mangsa menyediakan wang tebusan.

“Namun, ahli keluarga mangsa yang buntu mencari wang seperti diminta melaporkan kejadian berkenaan kepada polis,” katanya.

Sumber berkata, ahli kumpulan terbabit sekali lagi menghubungi keluarga mangsa pada Rabu lalu kira-kira jam 11 pagi untuk melakukan rundingan.

“Ahli keluarga mangsa membuat tawaran untuk membayar wang tebusan sebanyak RM28,000 selain merayu kepada penculik terbabit agar melepaskan mangsa. Suspek bersetuju dengan tawaran itu dan menetapkan lokasi bagi mengambil wang tebusan dan membebaskan mangsa,” katanya.

Sumber berkata, kumpulan penculik amatur itu sekali lagi menghubungi keluarga mangsa dan mengatur pertemuan di pusat beli-belah Kota Raya, di sini kira-kira jam 3 petang, Khamis lalu.

“Sebaik mendapat maklumat itu, polis dengan kerjasama keluarga mangsa merancang memerangkap penculik terbabit dengan abang mangsa diberi tanggungjawab membawa wang tebusan ke lokasi dan masa ditetapkan.

“Selepas pasti keadaan selamat, polis yang menyamar sebagai orang awam membuat serbuan dan menahan semua suspek,” katanya.

Menurutnya, mangsa dibawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk pemeriksaan dan doktor mengesahkan wanita itu dirogol.

Sementara itu, Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah mengesahkan kejadian itu dan penahanan semua suspek.

“Semua suspek berusia antara 20 dan 30 tahun kini direman selama sembilan hari bermula Khamis lalu bagi membantu siasatan.

“Kami juga mendapat semula wang tebusan berkenaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol dan Seksyen 3 Akta Culik,” katanya

No comments:

Post a Comment