Thursday, July 22, 2010

LAH NI HUKUM KOD SUKA...DAH KAWIN..CERAIKANLAH..SURUH NIKAH SEMULA BILA DAH ABIS EDAH...BESOK KAT AHKHIRAT JAWAB SEMUA YANG TERLIBAT...TERMASUK YANG BERKUASA

Isteri nikah tanpa cerai

Oleh Khairulmizan Yahya
am@hmetro.com.my
2010/07/23

KUANTAN: Hancur luluh hati seorang bekas tentera yang baru dibebaskan daripada tahanan selama sembilan bulan apabila mendapati isterinya sudah berkahwin dengan remaja berusia 17 tahun sedangkan dia tidak pernah menceraikan wanita itu.
Lebih mengaibkan, Mohd Zaini Abdul Hamid, 28, mendakwa ibu mentuanya bersekongkol menyembunyikan rahsia pernikahan isterinya dengan suami kedua selain menjadi dalang terhadap perkahwinan terlarang itu yang dilakukan di negara jiran.

Mohd Zaini dari Nenasi, Pekan, mendakwa isterinya yang berusia 26 tahun kini masih tinggal bersama ‘suami’ barunya di kampung asalnya di Pokok Sena, Kedah.

“Saya sebelum ini ditahan dalam tahanan tentera selama sembilan bulan bermula Ogos tahun lalu kerana melakukan kesalahan tidak hadir bertugas.

“Selepas tamat tempoh tahanan, saya pulang mencarinya (isteri), namun terkejut apabila mendapati dia tinggal bersama remaja lelaki berusia 17 tahun di kampungnya di Kedah, lalu saya melaporkan perkara itu kepada Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) untuk tindakan lanjut.

“Bagaimanapun, saya terkejut dan kecewa apabila Jaik memaklumkan kepada saya selepas membuat serbuan pada 15 Julai lalu, isteri saya mengaku sudah berkahwin dengan remaja itu di negara jiran dan mereka mengemukakan dokumen pernikahan dalam tulisan jawi sebagai bukti,” katanya.

Mohd Zaini berkata, dia terkilan apabila tiada tindakan dikenakan terhadap isterinya dan remaja berkenaan kerana Jaik mengatakan surat nikah terbabit sah.

“Saya bingung dengan status saya sebagai suami dan kini nekad untuk menceraikannya. Bagaimanapun, saya terkilan mereka tidak dikenakan hukuman.

“Ini bukan kali pertama dia curang. Sebelum ini, saya pernah terserempak dia bersama remaja itu, namun selepas ditanya, dia memberitahu remaja itu adik angkatnya,” katanya.

Mohd Zani turut mendakwa, sebelum mereka berkahwin, wanita terbabit yang berusia 26 tahun pernah menipunya dengan mendakwa masih anak dara, namun selepas berkahwin dia membawa seorang kanak-kanak berusia empat tahun dipercayai anak yang dilahirkannya hasil hubungan sulit dengan lelaki lain.

“Bagaimanapun, saya tetap menerimanya ketika itu kerana memikirkan kami sudah berkahwin, namun tidak menyangka dia masih sanggup melakukan perkara seperti ini,” katanya yang membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Setar, Kedah, 15 Julai lalu.


Jaik akan siasat



2010/07/23

ALOR SETAR: Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) akan menyiasat dakwaan bekas tentera, Mohd Zaini Abdul Hamid yang mengaku masih suami sah kepada seorang wanita yang mendakwa sudah berkahwin dengan remaja berusia 17 tahun.
Pembantu Ketua Unit Penguat kuasa Jaik, Mat Nasir Md Dali, berkata pihaknya menerima maklumat pengadu yang enggan dikenali mengenai kes khalwat sepasang kekasih.
Beliau berkata, berdasarkan maklumat itu, enam anggota penguat kuasa Jaik menyerbu sebuah rumah di Pokok Sena kira-kira jam 1.40 pagi pada 15 Julai lalu.

“Hasil pemeriksaan, kami mendapati seorang wanita berusia 26 tahun bersama seorang lelaki berusia 17 tahun di rumah berkenaan. Siasatan turut menemui seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun dipercayai anak wanita berkenaan.

“Wanita itu mendakwa sudah berkahwin dengan lelaki itu sambil menunjukkan sijil nikah dikeluarkan di selatan Thailand,” katanya ketika dihubungi.

Menurut Mat Nasir, pihaknya menahan pasangan terbabit dan kanak-kanak berkenaan dan dibawa ke Balai Polis Pokok Sena untuk membuat laporan kes khalwat sebelum dibawa ke pejabat Jaik untuk siasatan lanjut.

“Wanita itu mendakwa sudah bercerai, tetapi apabila kami memintanya menunjukkan surat cerai, dia memberi alasan sijil itu hilang. Kami percaya wanita terbabit memalsukan maklumat pernikahan dikeluarkan di negara jiran,” katanya

No comments:

Post a Comment