Wednesday, July 21, 2010

NI YANG BERLAKU..SAPE YANG NAK DISALAHKAN....

Nasib ibu Si Tanggang

Oleh Khairulmizan Yahya

2010/07/22

KUANTAN: Nasib seorang ibu tunggal dari Kampung Kubang Buaya di sini, tidak ubah seperti kisah ibu Si Tanggang apabila dia bukan saja dimaki-hamun anak kandung, malah turut dihalau insan yang dilahirkannya.
BUKTI...Zaiton menunjukkan laporan polis dibuat terhadap anak 
sulungnya.
BUKTI...Zaiton menunjukkan laporan polis dibuat terhadap anak sulungnya.
Lebih menyedihkan apabila anak yang pernah ditatang bagai minyak yang penuh satu ketika dulu, sanggup memanggilnya dengan gelaran babi, malah tidak mengaku lahir daripada rahim ibunya.

Ibu tunggal malang itu, Zaiton Jaafar, 57, mendakwa anak sulungnya yang dahulunya baik mula berubah sikap sejak suaminya meninggal dunia hampir 19 tahun lalu.

“Saya isteri ketiga kepada arwah suami dan mempunyai dua anak hasil perkongsian hidup, namun anak perempuan saya yang juga anak kedua meninggal dunia akibat ketumbuhan dalam otak kira-kira tujuh tahun selepas kematian suami.

“Saya berkahwin lain setahun selepas kematian suami dan mempunyai seorang anak lelaki berusia 17 tahun,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, suami keduanya menghilangkan diri kira-kira 16 tahun lalu dan sejak itu dia tinggal bersama anak lelaki sulung (hasil perkongsian hidup dengan suami pertama) yang berusia 32 tahun serta anak ketiga (dengan suami kedua) di rumah peninggalan suami pertamanya.




Benci dapat bayi perempuan

Oleh Hadzlihady Hassan

2010/07/22

AMPANG: Bagai hidup pada zaman jahiliah, seorang bapa tergamak mengasari isterinya disebabkan kecewa wanita itu melahirkan bayi perempuan yang juga anak sulung hasil perkongsian hidup mereka.
Sejak isterinya hamil dan diberitahu doktor anak dalam kandungannya dijangka perempuan, lelaki terbabit sering memukul isterinya.

Lebih menyedihkan, selepas bayi perempuan itu dilahirkan, dia menjadi mangsa perbuatan zalim bapanya dan perbuatan itu berterusan sehingga usianya kini lima bulan.

Dalam kejadian terbaru, dua beranak itu diperlakukan dengan kejam apabila lelaki terbabit memukul bayi dan isterinya selain turut mengurung wanita berkenaan apabila mangsa cuba melarikan diri.

Menurut sumber polis, kejadian berlaku kira-kira jam 1 pagi, 7 Julai lalu apabila mangsa yang berusia awal 20-an ketika itu berada di rumah manakala suaminya yang bekerja sebagai pengutip barang lusuh baru pulang.

“Sebaik tiba di rumah, lelaki terbabit tiba-tiba menghampiri bayi perempuan mereka dan dalam keadaan naik angin dia melepaskan tendangan ke arah bayi itu yang berada dalam buaian



Anak trauma ke sekolah selepas dicium guru



2010/07/22

KANGAR: “Saya terkejut apabila dimaklumkan ibu yang anak bongsu saya dicium pada pipi kiri oleh guru lelaki terbabit, tambahan pula saya mengenali lelaki itu yang juga guru saya.
“Guru terbabit mengumpan pelajar lain untuk memanggil anak saya masuk ke kelas kemahiran hidup sebelum menciumnya di belakang pintu kelas ketika waktu rehat,” kata seorang anggota Bomba dan Penyelamat berusia 41 tahun yang mendakwa anaknya dicabul seorang guru lelaki berusia 50-an di sekolah berkenaan, kelmarin.
Susulan kejadian kira-kira jam 10.15 pagi itu, murid perempuan berusia tujuh tahun di sebuah sekolah rendah di Arau itu kini trauma untuk ke sekolah selepas diperlakukan guru terbabit.

Selain itu, guru yang dipercayai kemaruk seks terbabit turut mengugut murid tahun satu berkenaan supaya merahsiakan perbuatan itu.

Selepas dicium guru terbabit, mangsa enggan ke sekolah dan menceritakan kejadian itu kepada neneknya yang kemudian memaklumkan kepada bapa mangsa.

Bapa mangsa ketika ditemui di Pauh, dekat sini, berkata, dia mengenali guru terbabit kerana pernah mengajarnya di Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Ahmad, Tambun Tulang, lebih 20 tahun lalu.

Katanya, dia bimbang mungkin ada murid lain menjadi mangsa guru terbabit sebelum melaporkannya di Balai Polis Arau, dekat sini, pada malam hari kejadian.

Menurutnya, anaknya kini enggan ke sekolah kerana bimbang bertemu guru terbabit dan mahu ditukarkan ke sekolah lain sekitar Arau.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin, ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan bapa mangsa, kelmarin.

Katanya, kes itu dikategorikan sebagai mencabul kehormatan dan disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan.

“Setakat ini, kami belum menahan guru lelaki yang dikatakan mencium pelajarnya kerana masih mengumpul bukti dan polis sudah mengambil keterangan guru besar sekolah berkenaan,” katanya




Datuk berhati haiwan

Oleh Alias Abd Rani

2010/07/22

KUCHING: Seorang datuk yang juga bekas Ahli Majlis Perbandaran Padawan terpaksa meringkuk dalam penjara selama 62 tahun selepas didapati bersalah atas tujuh tuduhan merogol cucunya sejak enam tahun lalu.
Tertuduh berusia 60 tahun yang tidak diwakili peguam mengaku melakukan semua kesalahan itu sebaik pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah. Dia mengaku merogol cucunya di dua lokasi berasingan iaitu di kebun dan rumahnya. Dia dihukum mengikut Seksyen 376B (1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan. Hakim Mahkamah Seksyen Kuching, Afidah Abdul Rahman memerintahkan hukuman itu dijalankan bermula semalam.
Mengikut kertas pertuduhan yang dikemukakan Timbalan Pendakwa raya Teo Teck Soon, tertuduh didakwa merogol cucunya ketika berusia lapan tahun buat kali pertama di sebuah pondok di kawasan kebun di Jalan Kuching, Serian, dekat sini, antara jam 12 tengah malam hingga 12 tengah hari sekitar Januari hingga Disember 2004.

Dia kemudian mengulangi kesalahan itu pada 2005 juga pada waktu sama di sebuah rumah bernombor 25, Kampung Mambong, Jalan Kuching, Serian.

Warga emas itu turut dituduh melakukan perbuatan sama pada 2006 , 2007, 2008, 2009 dan kali terakhir pada 28 Jun lalu. Semua kesalahan itu dilakukan di tempat sama.

Sebelum hukuman dijatuhkan, tertuduh meminta hukuman ke atasnya dikurangkan dengan alasan dia sudah tua dan keadaan kesihatannya tidak mengizinkan serta mengaku sudah insaf.

Berikutan pengakuan bersalah tertuduh itu, Afidah kemudian mensabitkan kesalahan pertama pada 2004 dengan hukuman penjara sembilan tahun, hukuman penjara 10 tahun untuk tuduhan kedua yang dilakukan pada 2005, lapan tahun (2006), enam tahun (2007), tujuh tahun (2008), lapan tahun (2009) dan 12 tahun bagi kesalahan dilakukan pada 2010.

Laporan perubatan menunjukkan mangsa mengandung 28 minggu selain terdapat kesan koyakan pada kemaluannya.

Tertuduh dikatakan memelihara mangsa sejak kecil selepasibu bapanya menghilangkan diri dan tidak mahu bertanggungjawab.

Sepanjang tempoh penjagaan itu, tertuduh dikatakan mengambil kesempatan ketika mangsa berusia lapan tahun sehinggalah dia berusia 14 tahun.

Mengikut fakta kes, kejadian itu disaksikan sendiri isteri tertuduh, namun dia dimarahi dan diugut supaya tidak melaporkan perkara ini




Pasangan curang jatuh flet ketika berasmara



2010/07/22

LUBECK (Jerman): Sepasang kekasih cedera selepas terjatuh dari tingkap sebuah rumah pangsa ketika terlalu leka mengadakan hubungan seks, semalam.
Pasangan itu yang menjalin hubungan sulit ditemui berbogel di kaki lima selepas tergelincir dari tingkat satu bangunan berkenaan.
Jiran berkata, pasangan itu sering bertemu di rumah pangsa itu untuk memuaskan nafsu masing-masing.

Seorang daripada mereka berkata, penghuni di situ mungkin jarang terserempak dengan pasangan terbabit, tetapi selalu terdengar suara dari rumah berkenaan ketika mereka berasmara.

Polis berkata, pasangan itu leka berasmara di tepi tingkap sebelum wanita yang bersuami itu gagal mengimbangkan diri dan akhirnya terjatuh bersama teman lelakinya.

Walaupun ditemui berbogel, wanita terbabit menafikan dia berasmara, sebaliknya sekadar ‘bergurau-senda’.

Akibat kejadian itu, hidung pasangan terbabit patah, selain cedera pada kepala dan muka. - Agens

No comments:

Post a Comment