Tuesday, April 5, 2011

KESAN GOPOH GAPAH..BARAN..TIADA SABAR...NYAWA MELAYANG....BILA SUKAN TAK MENJADI MENGERAT HUBUNGAN MALAH TIMBUL BERGADUHAN...MENANG KALAH ADAT BERTANDING...SYARIAT KENA DIJAGA...

Reman disambung enam hari lagi



MALU...suspek dibawa ke mahkamah, semalam.
MALU...suspek dibawa ke mahkamah, semalam. 
KANGAR: Mahkamah Sesyen, di sini, semalam, menyambung tempoh reman ke atas seorang guru lelaki selama enam hari bagi membantu siasatan berhubung kes kematian seorang murid berusia tujuh tahun akibat didera, Ahad lalu.
Perintah berkenaan dikeluarkan Pendaftar Mahkamah Sesyen Kangar, Monica Joseph terhadap suspek berusia 26 tahun bermula semalam hingga Isnin depan.

Guru terbabit yang bekerja sebagai penyelia asrama sekolah berkenaan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Arau, di sini, bagi membantu siasatan.
Sebelum itu, pekarangan Mahkamah Kangar dipenuhi wartawan dan rakan suspek sebelum lelaki itu yang memakai baju lokap warna ungu tiba dengan kenderaan polis kira-kira jam 9 pagi.

Lelaki terbabit meninggalkan mahkamah kira-kira jam 10.45 pagi.

Dalam kejadian Khamis lalu, guru terbabit bertindak kejam apabila mengikat tangan mangsa, Saiful Syazani Saiful Sopfidee di tingkap asrama sekolah berkenaan sebelum membelasahnya.

Difahamkan, guru terbabit tidak mengendahkan walaupun mangsa merayu dan menangis supaya perbuatan itu dihentikan.

Mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) Kangar, sebelum ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor Setar dan disahkan meninggal dunia pada jam 8.50 pagi Ahad lalu.
Suspek ditahan polis selepas bapa mangsa, Saiful Sopfidee Marzuki, 34, membuat laporan di Balai Polis Alor Setar.

Otak kurang oksigen



KANGAR: Polis mengesahkan kematian seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun kerana didera guru lelakinya pada Ahad lalu berpunca akibat kekurangan oksigen dalam otak mangsa.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perlis, Superintendan Nashir Ya, berkata pakar patologi Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar mengesahkan punca kematian Saiful Syazani Saiful Sopfidee disebabkan hypoxic seculae akibat tekanan benda lembut di lehernya.

Katanya, berikutan itu otak mangsa gagal berfungsi selepas lehernya disekat benda atau objek lembut sehingga menyebabkan oksigen tidak sampai ke otak.
“Kesannya, mangsa koma beberapa hari dengan kesan pendarahan di dalam otak. Namun, laporan penuh forensik akan diperoleh dalam tempoh terdekat,” katanya pada sidang media di pejabatnya, di sini, semalam.

Merusuh, 109 tahanan PATI lari


Sebahagian daripada 109 PATI berjaya ditangkap semula selepas meloloskan diri dari Depot Tahanan Imigresen Lenggeng, Negeri Sembilan selepas merusuh malam kelmarin.



SEREMBAN – Seramai 109 daripada 348 pendatang asing tanpa izin (PATI) di Depot Tahanan Imigresen Lenggeng di sini melarikan diri selepas merusuh dan membakar sebuah blok di pusat tahanan itu malam kelmarin.
Timbalan Ketua Polis Negeri, Datuk Abd. Manan Mohd. Hassan berkata, dalam kejadian pada pukul 9.45 malam itu, sebuah daripada empat blok yang menempatkan tahanan lelaki terbakar selepas tahanan didakwa tidak berpuas hati dengan layanan pengurusan di depot tersebut.
“Ketika kelam-kabut kerana kebakaran, seramai 109 orang dapat meloloskan diri dari depot.
“Tahanan yang kebanyakannya warga Myanmar merempuh penghadang zink dan memotong pagar sebelum berlari ke arah hutan,” kata beliau di sini semalam.
Bagaimanapun, seramai 239 tahanan tidak sempat melarikan diri.
Rusuhan itu tidak melibatkan seramai 198 tahanan wanita yang mendiami blok-blok berasingan.
Menurut beliau, susulan kejadian itu, polis melancarkan ‘Ops Tutup’ dan sehingga pukul 6 petang semalam, seramai 31 orang ditahan semula di beberapa lokasi berhampiran depot.

Panggilan kebas duit

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Awas! Hanya menerusi panggilan telefon, satu sindiket penipuan antarabangsa dipercayai didalangi warga Taiwan boleh membuatkan anda pokai dan setakat ini hampir 200 orang menjadi mangsa membabitkan kerugian kira-kira RM10 juta.
Sindiket itu yang bergiat aktif sejak dua tahun lalu mempunyai kepakaran tinggi apabila mampu memastikan nombor telefon pemanggil yang tertera pada telefon bimbit mangsa adalah nombor telefon Ibu Pejabat Polis Bukit Aman atau Bank Negara.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan, berkata mangsa terbaru sindiket itu ialah seorang lelaki dari Sabah berusia 30-an yang tertipu sebanyak RM250,000.
Menurutnya, modus operandi sindiket licik itu memerangkap mangsa dimulakan dengan menelefon mangsa dengan pemanggil menyamar sebagai pegawai polis Bukit Aman atau kakitangan Bank Negara.

“Mangsa dimaklumkan akaun bank atau kad kredit mereka diceroboh pihak ketiga dan jika tidak segera memindahkan wang ke akaun lain, mereka akan kerugian kerana wang akan dicuri sindiket penipuan,” katanya.

Menurut Syed Ismail, mangsa pada mulanya tidak percaya maklumat itu dan akan menghubungi semula nombor telefon terbabit, namun panggilan mereka dijawab mesin operator elektronik sama seperti sistem yang diguna pakai Bukit Aman atau bahagian khidmat pelanggan Bank Negara. “Siasatan polis mendapati sindiket terbabit menggunakan perisian khas dikenali sebagai Voice Internet Protocol iaitu sistem panggilan telefon melalui pelayan komputer bagi memudahkan proses penyamaran.

“Justeru, mangsa yang mula yakin dan takut wang mereka hilang akan mengikut arahan diberikan dan arahan itu yang menyebabkan mangsa kehilangan wang di dalam akaun bank atau kad kredit mereka,” katanya.

Beliau berkata, antara arahan pemanggil yang mendakwa pegawai polis Bukit Aman atau kakitangan Bank Negara itu ialah memberikan satu siri nombor yang didakwa kod atau kata laluan untuk proses transaksi pemindahan wang melalui mesin juruwang automatik (ATM).
“Selepas mangsa memindahkan wang ke dalam akaun ketiga yang diberikan, mereka juga diminta menghapuskan resit bank atas alasan keselamatan.

“Selepas berbuat demikian mangsa diarah menunggu tiga jam, kononnya untuk proses kemas kini akaun sebelum diminta menghubungi semula si pemanggil untuk membolehkan mereka mengambil semula wang.

“Bagaimanapun, suspek gagal dihubungi selepas itu dan menghilangkan diri. Ketika itu mangsa menyedari mereka ditipu, tambahan pula apabila mendapati wang dalam akaun masing-masing sudah tiada dan mereka tiada akses untuk akaun ketiga di mana wang mereka dipindahkan,” katanya.

Syed Ismail berkata, siasatan sepasukan anggota Bahagian Operasi JSJK Bukit Aman setakat ini menahan dua wanita tempatan berusia 23 dan 31 tahun di Taman Muda, Cheras, di sini, pada 30 Mac lalu.

“Tangkapan dilakukan di sebuah rumah teres berhampiran beberapa bank yang dipercayai menjadi tempat melakukan transaksi,” katanya.

Menurutnya, siasatan juga mendapati sebahagian besar pemilik akaun ketiga yang digunakan sindiket itu untuk memindahkan wang daripada akaun mangsa turut ditipu secara halus.

Ini kerana mereka yang juga warga tempatan tidak mengetahui tujuan nama mereka digunakan untuk membuka akuan itu, sebaliknya terpengaruh untuk mendapatkan wang cara mudah melalui komisen tanpa melakukan sebarang kerja. “Selain itu, siasatan polis mendapati modus operandi yang mereka lakukan ini taktik baru. Sebelum ini sindiket sama skim penipuan dengan menawarkan mangsa percutian ke Macau, kononnya sebagai hadiah istimewa dimenangi mereka.

“Namun, mangsa terlebih dulu perlu memasukkan wang pendahuluan ke dalam akaun bank diberikan dan selepas mangsa memasukkan wang, anggota sindiket terbabit menghilangkan diri,” katanya. Berikutan itu, Syed Ismail menasihatkan orang ramai berhati-hati dan segera melaporkan pada polis jika dihubungi individu yang mendakwa mereka pegawai polis Bukit Aman atau kakitangan Bank Negara serta dan meminta segera memindahkan wang di dalam akaun peribadi masing-masing ke akaun pihak ketiga.



Penyokong bola gasak di stadium

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

KOTA KINABALU: Perlawanan akhir kejohanan bola sepak satu liga tempatan di Stadium Likas di sini, kelmarin, berakhir dengan pergaduhan membabitkan penyokong hingga berlaku insiden membaling kerusi sehingga memaksa tetamu jemputan serta wartawan lari menyelamatkan diri.
Perlawanan akhir Liga Terbuka Umno Kadazan, Dusun dan Murut (KDM) antara Beverly FC dan Pensiangan FC itu julung kali diadakan di Stadium Likas dan kekecohan berlaku kira-kira jam 9.45 malam selepas penyokong Pensiangan FC tidak berpuas hati dengan kekalahan 2-3 pasukan mereka.

Akibatnya, lima penyokong fanatik dari pasukan Beverly FC dan Pensiangan FC mengalami kecederaan selepas bertumbuk sesama sendiri.
Difahamkan, kekecohan tercetus selepas seorang penyokong pasukan bertindak menghampiri kumpulan penyokong lawan sebelum membuat provokasi dan tindakannya itu menimbulkan kemarahan sehingga membawa kepada pergaduhan.

Keadaan menjadi semakin tegang apabila kedua-dua penyokong bertindak ganas dengan membaling kerusi antara satu sama lain, sehingga orang ramai yang menyaksikan perlawanan itu bertempiaran lari.

Bagaimanapun, sepasukan anggota polis bertugas dapat mententeramkan keadaan.

Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner, Ahmad Sofi Zakaria ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan mendapati segala-galanya berpunca daripada sikap penonton yang fanatik serta gagal mengawal perasaan.

“Bagaimanapun, suasana kembali terkawal apabila anggota polis ditugaskan menjaga keselamatan stadium terbabit dapat mengawal keadaan dan kembali normal.
“Saya menasihati penyokong bola sepak negeri ini supaya tidak terlalu ghairah sehingga mencetuskan pergaduhan,’’ katanya.

Beliau berkata, penyokong perlu menjaga tatasusila ketika menyaksikan perlawanan bola sepak.

“Mereka tidak boleh mengikut perasaan sehingga mencetuskan kekecohan.

“Kita perlu utamakan semangat kesukanan dalam apa jua pertandingan.

“Jadi penonton perlu kawal perasaan kerana kalah atau menang menjadi adat dalam setiap pertandingan,” katanya.

Katanya, pergaduhan sesama sendiri seperti itu menyebabkan tiada sesiapa yang untung.


Virus merebak dari Pulapol


KEM Pusasda di Port Dickson kini diletakkan di dalam keadaan berjaga-jaga selepas 11 pelatih dimasukkan ke hospital akibat jangkitan Adenovirus.



KUALA LUMPUR – Kementerian Pertahanan tidak menolak kemungkinan Adenovirus yang merebak di Pusat Latihan Asas Tentera Darat (Pusasda) di Port Dickson, Negeri Sembilan menular dari Pusat Latihan Polis (Pulapol) Kuala Lumpur.
Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, virus itu berkemungkinan menular menerusi pegawai Pulapol yang mengunjungi Pusasda di Telok Kemang, Negeri Sembilan.
“Pegawai dari Pulapol tidak berkomunikasi dengan pelatih di Pusasda, namun kuman-kuman virus mungkin mengikut sama melalui badan atau pakaian dan menyebarkannya,” katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri perhimpunan bulanan Kementerian Pertahanan di Wisma Kementah di sini semalam.
Beliau berkata, Angkatan Tentera Malaysia dan Kementerian Kesihatan masih berusaha mengesan individu yang dipercayai membawa virus itu ke Pusasda.
Ahmad Zahid berkata, beberapa langkah segera telah diambil untuk mencegah penularan virus itu termasuk memasang pita kuning di kawasan pelatih serta menempatkan seorang pakar perubatan dan tiga pegawai perubatan dari Hospital Tentera Tuanku Mizan di sini untuk memantau keadaan Pusasda setiap hari.

No comments:

Post a Comment