Wednesday, April 6, 2011

TAKDIR BERLAKU SEBAB KECUAIAN MANUSIA....BILA DAH BERUSAHA DAN IKHTIAR SEMAMPU2...BERLAKU JUGA ...ITU TAKDIR YANG TELAH DITENTU DI AZALI....

Telinga koyak, tubuh digigit

Oleh Ahmad Othman
am@hmetro.com.my

PARAH... telinga Rafiq yang hampir putus akibat diserang anjing.
PARAH... telinga Rafiq yang hampir putus akibat diserang anjing.
KOTA TINGGI: “Bukan setakat dicakar di belakang badan, malah telinga, tengkuk, ketiak, paha dan kaki saya juga digigit,” kata Muhammad Rafiq Abdul Rashid yang diserang empat anjing jiran ketika berjalan pulang bersama kembarnya, Muhammad Rafie, ke rumah mereka di Kampung Panti di sini.
Murid berusia sembilan tahun itu berkata, ketika kejadian kira-kira jam 3 petang Ahad lalu, dia hanya mampu menutup muka sambil meraung kesakitan.

Dia yang ditemui di Hospital Kota Tinggi di sini, semalam, berkata ketika kejadian itu dia dan Muhammad Rafie berjalan kaki pulang ke rumah sebelum tiba-tiba dikejar empat anjing jiran.
Menurut murid tahun tiga itu, kembarnya sempat melarikan diri tapi dia gagal berbuat demikian kerana terjatuh menyebabkan dia dikerumuni empat anjing berkenaan.

“Saya dicakar serta digigit. Sakit sangat rasanya masa itu. Tidak lama kemudian kembar saya datang bersama beberapa penduduk lalu menghalau semua anjing itu.

“Syukur kerana mereka cepat membantu, jika tidak, saya tidak tahu apa akan berlaku,” katanya.

Rafiq menerima 30 jahitan di seluruh badan manakala telinga kanannya dijahit bagi menyambung koyakan lebar.

Abang pasangan kembar berkenaan, Mohd Shahril, 23, berkata empat anjing itu dipercayai milik seorang peniaga ikan yang tinggal kira-kira 200 meter dari rumah mereka untuk mengawal harta bendanya.
“Entah bagaimana, pada petang hari kejadian anjing peliharaannya terlepas lalu mengejar dua adik saya itu. Ini kejadian pertama membabitkan anjing menyerang manusia di kampung ini.

“Saya harap pihak berkaitan dapat melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah ini kerana bimbang jika tiada tindakan dibuat, perkara lebih buruk mungkin boleh berlaku,” katanya.

Bapa mangsa, Abdul Rashid Ibrahim, 55, berkata ketika kejadian, dia berada di Melaka kerana berkursus.

“Pemilik anjing itu ada datang ke hospital menjenguk anak dan berjanji membiayai segala kos perubatan sehingga Rafiq sembuh,” katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pasir Raja, Datuk Dr Adham Baba, Naib Pengerusi Umno Bahagian Tenggara, Suhaimi Khalid serta Ketua Wanita UBT, Datin Salasiah Idris turut melawat keluarga mangsa.


Murid cedera diserang anjing


RAFIQ (depan) menunjukkan kesan kecederaan akibat digigit dan dicakar anjing sambil diperhatikan oleh Rafie di Kota Tinggi semalam.



KOTA TINGGI – Seorang murid tahun tiga cedera di seluruh badan dan hampir putus telinga kanan selepas diserang empat ekor anjing berhampiran rumahnya di Kampung Panti di sini Ahad lalu.
Dalam kejadian kira-kira pukul 3 petang itu, Muhammad Rafiq Abdul Rashid, 9, dan kembarnya, Muhammad Rafie sedang bermain tidak jauh dari rumah mereka sebelum empat ekor anjing peliharaan jiran mereka terlepas lalu menyerang mangsa.
Rafie berjaya melarikan diri tetapi Rafiq terjatuh lalu digigit dan dicakar di bahagian belakang badan.
Akibat serangan haiwan itu, mangsa menerima 30 jahitan dan dirawat di wad Hospital Kota Tinggi selama tiga hari.
Menurut Rafiq, dia tidak mampu melakukan apa-apa ketika diserang dan hanya mampu baring dan menutup muka dengan kedua-dua belah tangannya.
“Anjing tersebut terus menggigit telinga, tengkuk, paha dan kaki saya menyebabkan saya meraung kesakitan.


Telur ayam pun ada tiruan


SEORANG pegawai CAP, N.V. Subbarow menunjukkan telur tiruan (kiri) yang lebih besar berbanding telur sebenar di George Town semalam.


GEORGE TOWN – Sekali pandang, ia tidak ubah seperti telur ayam gred A namun, ia sebenarnya telur tiruan yang dibuat sepenuhnya daripada ramuan bahan-bahan kimia berbahaya.
Itu pendedahan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang mendakwa telur berkenaan rupa bentuknya tidak ubah seperti telur ayam sebenar dan tidak menolak kemungkinan ia terdapat di pasaran negara ini.
Presidennya, S.M. Mohamed Idris berkata, siasatan awal pihaknya mendapati, kulit telur tiruan itu diperbuat daripada lilin parafin dan kalsium karbonat.
“Kuning telur dan putih telur tiruan itu pula dihasilkan menggunakan natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna lemon,” katanya di sini semalam.
Menurut S.M. Mohamed, pada amnya bahan-bahan itu merupakan makanan tambahan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama dalam bahan-bahan pemprosesannya.
Justeru, pemakanannya dipercayai mampu mengganggu kadar metabolisme dalam badan, hati dan otak jika dimakan pada kadar yang kerap.


Awasi telur tiruan di pasaran
SM Mohamed Idris   
Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menasihatkan pengguna di Malaysia supaya berhati-hati ketika membeli telur kerana terdapat telur tiruan dijual di pasaran.
Pagi ini, seorang pengguna datang ke pejabat CAP bersama sedulang telur yang agak luar biasa bentuknya. Menurut beliau, apabila dimasak, telur itu tidak berbau seperti telur biasa dan tidak mempunyai sebarang rasa. Oleh kerana beliau berasa ragu-ragu dengan kandungan telur yang dibelinya itu, beliau membawa telur-telur tersebut ke pejabat CAP dan terus membuat aduan mengenainya.
Selepas diperiksa, kami mendapati memang benar telur-telur tersebut mempunyai bentuk yang berbeza daripada biasa. Ia besar dan bila dipecahkan tidak kelihatan pusat telur (chalazae - bahan legap yang biasanya terdapat pada putih telur, membendung kuning telur pada bahagian tengah telur). Telur-telur itu juga tidak berbau seperti telur biasa. Mengikut satu laporan, telur tiruan adalah perkara biasa di China. Pengguna di negara itu telah dinasihatkan supaya mengawasi telur tiruan ketika mereka hendak membeli telur.
Mengikut laporan tersebut, telur tiruan mengandungi bahan-bahan kimia. Cangkerangnya diperbuat daripada kalsium karbonat. Kuning telur dan putih telur diperbuat daripada natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna makanan. Kuning telur dihasilkan hanya dengan mencampurkan pewarna makanan kuning lemon ke dalam adunannya. Kalsium klorida ditambah ke dalam adunan telur dan kemudian ke dalam acuan untuk menghasilkan membran telur. Cangkerang telur diperbuat dengan lilin parafin, serbuk gypsum, kalsium karbonat dan bahan-bahan lain. Pada amnya bahan-bahan ini adalah penambah makanan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama. Oleh itu telur tiruan hanya mempunyai sedikit atau tidak langsung berkhasiat berbanding telur sebenar.
Cara mengenal telur tiruan:
Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.
Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.
Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.
Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.
Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.
Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.
Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.
Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.
Telur adalah sumber protein yang murah dan dimakan oleh penduduk Malaysia. Memandangkan ia merupakan  makanan kegemaran ramai, Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa supaya menjalankan siasatan dengan segera berhubung isu telur tiruan ini.
Tambahan pula, telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang Haram dimakan oleh orang Islam.
SM Mohamed Idris,
Presiden CAP.

Terlepas hukuman bunuh isteri, cederakan anak


TEIK SIEW dbawa keluar dari Mahkamah Tinggi Pulau Pinang selepas dibebaskan atas tuduhan membunuh isterinya semalam.


GEORGE TOWN - Seorang bekas pegawai Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas didapati tidak siuman sewaktu menyimbah asid ke atas isterinya sehingga menyebabkan mangsa mati dua tahun lalu.
Tan Teik Siew, 52, juga dibebaskan daripada tuduhan kedua iaitu menyebabkan kecederaan parah ke atas anak perempuannya, Tan Hui Linn, 17.
Hakim Datuk Zamani Abdul Rahim dalam penghakimannya berpuas hati bahawa tertuduh tidak siuman sewaktu kejadian selepas mengkaji keterangan Pakar Psikiatri Forensik Hospital Bahagia, Perak, Dr. Rabaiah Mohd. Salleh yang membuat pemantauan selama tiga minggu ke atas Teik Siew.
"Tertuduh telah membunuh tanpa sedar. Namun demi keselamatannya serta orang ramai, dia akan ditahan di Penjara Pulau Pinang sehingga mendapat kebenaran Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman Abbas," katanya.






Dikebumi lepas 61 tahun



TERIMA...anggota polis membawa tulang Mohammed untuk diserahkan kepada keluarganya.
TERIMA...anggota polis membawa tulang Mohammed untuk diserahkan kepada keluarganya.
MOHAMMED...maut nahas pesawat Douglas DC-3
MOHAMMED...maut nahas pesawat Douglas DC-3 
KUALA LUMPUR: Cebisan rangka milik Konstabel 9364 Mohammed Abdul Lalil @ Jalil yang terkorban selepas pesawat Douglas DC-3 dinaikinya terhempas pada 1950 dan sudah dikenal pasti melalui ujian Asid Deoksirinueklik (DNA) selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Masjid Bukit Treh, Muar Johor, tengah hari, semalam.
Mohammed adalah antara 12 mangsa yang menyertai operasi pengguguran smoke marker pada 25 Ogos 1950 bagi menentang komunis dalam hutan tebal Gua Musang, Kelantan.

Pengarah Muzium Tentera Darat Malaysia (TDM), Leftenan Kolonel Norhayati Mansor berkata, selepas hampir 60 tahun disemadikan berhampiran pesawat, Tentera Darat (TD) melalui Unit Muzium menjalankan Ekspedisi Garis Waktu untuk mengeluarkan semua mayat mangsa.
Menurutnya, ekspedisi itu dibuat selepas menerima permohonan tuntutan daripada waris keluarga mangsa di Pejabat Pertahanan Malaysia, London pada awal 2008 yang ingin mengetahui jasad dan lokasi sebenar ahli keluarga mereka disemadikan.

“Operasi itu bermula pada 2 hingga 12 November 2008 mendapat kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM), wakil kerajaan Britain dan pakar forensik Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian serta penyelidik daripada Kumpulan Sejarah Malaysia (MHG).

“Hasilnya, semua rangka termasuk cebisan tengkorak dan tulang dibawa keluar di dalam 12 bungkusan plastik kecil sebelum diserahkan ke Unit Forensik HUSM.

“Namun, selepas 15 bulan ujian DNA dilakukan, hanya tiga mangsa saja dikenal pasti iaitu dua daripadanya ialah warga British, iaitu Koperal F Bryant dan Dvr P Taylor,” katanya pada Majlis Penyerahan Cebisan Tulang Mohammed di Auditorium, Hospital Tuanku Mizan, dekat sini, semalam.

Pada majlis itu, satu majlis tandatangan penyerahan cebisan tulang Mohammed dilaksanakan antara Muzium TD dengan Muzium PDRM sebelum cebisan itu dihantar ke Bukit Aman untuk dikafankan dan disembahyangkan serta diserahkan kepada keluarga mangsa.

No comments:

Post a Comment