Sunday, May 29, 2011

MASALAH KERJAYA ELOK IKUT LUNAS2 ISLAM AGAR TIDAK MENYESAL DIAKHIRAT KELAK....TANGKAPLAH YANG MEMBERI DAN MENERIMA RASUAH...DUA2 NI DALAM ISLAM AKAN MASUK NERAKA...PERKARA DAN HUKUM NI ADALAH JELAS....TIADA KHILAFIAH....

Saya reda hukum sebat

Oleh ADAM SALLEH
adam@hmetro.com.my

SIMPATI... Blank menghulurkan sumbangan pada Sabariah sambil diperhatikan rakan artis rock.
SIMPATI... Blank menghulurkan sumbangan pada Sabariah sambil diperhatikan rakan artis rock.
KLUANG: Ketika ditemui, baru 12 hari Ameng Spring menjalani hukuman di Penjara Kluang, namun dia mulai terasa betapa sepinya hari-hari dilalui di sebalik tirai besi. Debarnya kian dirasai menanti detik hukuman sebat 10 kali yang dikenakan ke atasnya.
Ameng sugul memikirkan hukuman itu.
“Saya terima hukuman sebat itu. Belum lagi dikenakan, tetapi saya reda,” katanya ketika ditemui di Penjara Kluang bersama rakan artis rock.

Biarpun ada artis tempatan lain terjebak dengan dadah, Ameng menjadi artis tempatan pertama dijatuhi hukuman sebat.


Ketika ditangkap polis pada 1 Februari lalu, wajahnya selamba tetapi sewaktu dikunjungi rakan artis rock di Penjara Kluang, Ameng sebak hingga menitiskan air mata.

Bukan mudah untuk Ameng menangis, tetapi Isnin lalu penyanyi lagu Bourgenvilla dan Sampai Hati ini sukar membendung rasa sedihnya, terasa hiba hatinya sebaik terpandang wajah lapan artis rock daripada lapan kumpulan rock membuat kejutan melawatnya di penjara.

Sejak dijatuhi hukuman penjara lapan tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Sesyen Melaka kerana memiliki dan memasukkan dadah dalam badan pada 12 April lalu, inilah julung kali Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, 43, dikunjungi rakan seperjuangan dalam bidang nyanyian.

Lebih membuat hatinya terusik apabila melihat anak kecilnya, Wan Amar Haikal, 3, yang turut bersama rombongan artis rock itu, teresak-esak kerana terlalu rindukan ayahnya.

Isterinya, Sabariah Zakariah, 41, dengan nada sebak memberitahu, memang sukar menjelaskan kepada anaknya apa yang menimpa Ameng.

“Hampir setiap hari anak saya bertanya sambil merengek ke mana papa pergi. Anak kami menghidap asma, apa yang boleh saya jelaskan setiap kali dia bertanya, saya jawab papa work (kerja), papa work. Ini kali kedua saya membawa anak saya melawat ayahnya di penjara.

“Tidak seperti sebelum ini, Ameng biasa saja ketika mula masuk penjara, tetapi kali ini nampak dia sungguh sedih. Bukan saja dia terperanjat melihat rakan artis rock datang mengejut tetapi mengenangkan anaknya yang menghidap asma teresak-esak sebaik memandang wajah ayahnya,” katanya.

Melalui sahabat baiknya, Baggio vokalis kumpulan Damasutra, Ameng berkata, dia belum dapat sesuaikan diri menjalani kehidupan di penjara.

“Berkali-kali dia meluahkan rasa kesal dan belum menerima hakikat yang dirinya dipenjara. Selama berkawan dengannya sejak kami bujang, tidak pernah saya lihat Ameng sesedih begini, tetapi di Penjara Kluang ketika memandang kami, dia menangis membuatkan saya pun turut sebak,” katanya.

Vokalis kumpulan Mega, Rahmat Tohak, yang memandu dari Johor Bahru semata-mata mahu melawat Ameng, bersimpati apa yang menimpa sahabatnya.

Baginya, dipenjara satu hal tetapi hukuman sebat yang harus dijalani menjadikan Ameng artis tempatan pertama dihukum sebat.

“Saya tidak dapat bayangkan bagaimana sahabat saya akan disebat nanti. Soal Ameng bersalah atau tidak, hukuman sudah dikenakan dan saya hadir di sini untuk memberi semangat padanya supaya berani menerima hakikat.

“Ketika saya bertanya hal sebat, Ameng tenang dan reda menerimanya nanti,” katanya.

Selain Baggio atau Bahagia Daharun dan Rahmat, rombongan artis rock itu membabitkan Rusli Mohd Sharif (kumpulan Gamma), Yazid Alias (Sejati), Mustafa Kamal Ahmad (Satira), Nizam Pechok (Laksamana), Mohd Radzuan Yasin (Olan) dan Mohd Safee Soefjan (Utopia) serta wakil Metro Ahad.

Pihak penjara memberi masa 35 minit untuk rombongan artis rock diketuai Blank bertemu Ameng. Mereka dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu lima orang setiap kumpulan.

Mereka tidak dibenarkan mengambil gambar, malah Nizam yang baru menunai umrah dan mahu mengirim tasbih juga tidak diizinkan.

Kepada wakil Metro Ahad, Ameng memberitahu betapa dirinya kini benar-benar insaf serta menasihatkan remaja supaya tidak terjebak dengan dadah.

“Saya benar-benar insaf. Kalau boleh saya nasihat, jangan ambil dadah,” katanya.

Rutin aktiviti di penjara, Ameng berkata, ada hikmah diperoleh di Penjara Kluang kerana setiap malam dia melakukan solat taubat.

“Jika sebelah pagi saya menjalani riadah, kemudian mentelaah bacaan selain menghadiri kelas agama, malam pula saya buat solat taubat.

“Saya kini membaca muqadam semula sebelum ke al-Quran untuk memperbetulkan bacaan saya. Apa saya buat ini untuk mengisi jiwa saya supaya tidak sunyi.

“Ia juga sebagai persediaan untuk saya memasuki pertandingan musabaqah anjuran penjara, yang saya difahamkan pada Ramadan nanti,” katanya.

Secara kebetulan pada hari Ameng dikunjungi rakan artis rock, pada sebelah pagi dia bersama banduan lain terbabit menjayakan teater melalui program Mesej Dari Penjara Zon Selatan. Dalam teater itu, Ameng menyanyikan lagu Mati Hidup Semula yang dipopularkan Jamal Abdillah.

Bila diusik apakah bila bebas nanti dia akan menceburi bidang lakonan bagi memberi saingan pada Remy Ishak, Ameng cuma tersenyum.

“Tidaklah, belum terfikir ke arah itu,” katanya.

Cuma dengan statusnya sebagai banduan kelak, Ameng risau apakah masyarakat, terutama peminat, dapat menerimanya kembali.

“Ini yang saya risau, cuma saya boleh berjanji untuk mencurah kasih sayang pada keluarga sebaik bebas nanti,” katanya.

'Tak sabar cuba bidang baru'

Laporan dan foto MOHD IDRIS SULAIMAN
am@hmetro.com.my

pix_middle
PARIT: “Saya akhirnya ‘dilamar’ tetapi bukan daripada jejaka untuk dipinang, sebaliknya tawaran berlakon dalam sebuah telefilem,” kata ratu miming, Roshida Abd Aziz, 30, (gambar) atau dikenali sebagai Cikgu Shida yang kini popular di kalangan pelayar Internet tempatan apabila klip video miming diciptanya meraih populariti luar biasa selepas ditayangkan di laman web Youtube.
Cikgu Shida yang masih bujang dilamar sebuah syarikat perfileman baru-baru ini untuk berlakon dalam sebuah telefilem bertajuk ‘Cikgu Shida Cari Jodoh’ yang bakal ditayangkan pada Aidilfitri depan.
Telefilem 90 minit itu akan memulakan penggambaran Jumaat ini, dan paling menarik, Cikgu Shida akan tampil sebagai pelakon utama.

Cikgu Shida yang ditemui di kediamannya di sini semalam berkata, dia menerima tawaran itu dan menganggap ia rezeki buatnya, malah tidak sabar-sabar mahu mencuba bidang baru itu.


“Tajuknya menarik... Cikgu Shida Cari Jodoh, malah saya difahamkan telefilem itu berkisar mengenai seorang cikgu wanita yang gila-gila selain turut menyelitkan kisah suka duka dan kehidupan seorang cikgu.

“Ini mungkin rezeki baru saya dan ‘lamaran’ ini cukup untuk mengubat segala duka saya sepanjang terbabit dalam hobi berkenaan. Saya mengakui tidak sabar-sabar mahu mencuba lapangan (telefilem) baru yang lebih mencabar itu,” katanya.

Katanya, dia tidak menyangka perangai gila-gilanya yang dipaparkan dalam klip miming itu menarik minat sebuah syarikat perfile man, seterusnya mengabadikannya di layar perak.

Cikgu Shida berkata, cubaannya menampilkan pelbagai ekspresi muka dan gaya serta solekan dan serta berlatarbelakangkan barangan terpakai yang dibuat untuk suka-suka akhirnya diterima masyarakat.

Mengimbau kembali pembabitannya dalam bidang seni itu, guru Bahasa Inggeris Sekolah Rendah Kebangsaan Pulau Padang, Bota Kiri itu berkata, dia pernah dicerca, dihina dan tidak kurang dianggap menghidap sakit mental.

“Saya mengambil semua tohmahan itu sebagai sesuatu yang positif dan ia tidak melemahkan hasrat saya untuk mencari hiburan tersendiri, di samping berkongsi pengalaman bersama rakan di Facebook,” katanya.

Anak kedua daripada lima beradik itu berkata, setakat ini keluarganya tidak kisah dengan hobinya kerana mereka sudah ‘masak’ dan faham perangai ‘gila-gila’nya.

“Begitu juga rakan sejawatan, malah mereka memahami jiwa dan watak saya yang suka mencari kelainan,” katanya.

Cikgu Shida satu-satunya anak perempuan pasangan pesara tentera, Abd Aziz Shafie, 73, dan Latifah Ramli, 63, dan faktor itu mungkin menjadi kekuatan utama untuk dia menyerap semua tekanan dihadapi.

Terkini, klip mimingnya bertajuk ‘Kalau Berpacaran’ nyanyian Suhaimi Mior Hassan dan Ana Raffali yang dimuat turun melalui laman Facebook menghampiri dua juta pelawat sejak lima bulan lalu.

Malah, miming itu juga menarik hampir 10,000 ahli daripada pelbagai bangsa dan keturunan, selain mendapat pujian rakannya di luar negara termasuk Britain, Amerika Syarikat dan Australia.


Rugi RM60,000

Oleh ASMIZAN MOHD SAMIRAN, SHAMRAN SARAHAN dan RAJA NORAIN HIDAYAH RAJA ABDUL AZIZ
metahad@hmetro.com.my

TEKUN...Amir membaca muka depan Harian Metro di rumahnya di Tanjung Dawai dekat sini, semalam.
TEKUN...Amir membaca muka depan Harian Metro di rumahnya di Tanjung Dawai dekat sini, semalam.
KUALA LUMPUR: Akibat terlalu ghairah mendapat keuntungan sekelip mata, seorang peniaga dan bekas nelayan sanggup menjual bot miliknya sebelum wang itu dilaburkan terhadap sebuah syarikat yang dikaitkan dengan kes penipuan skim cepat kaya dan penyelewengan wang mencecah RM200 juta sejak tiga tahun lalu.
Amir Sahat, 47, berkata dia kerugian RM60,000 dan wang itu kononnya dilaburkan bersama syarikat milik seorang ‘lebai’, turut dikenali sebagai ‘Ustaz Harun’ yang didakwa menjalankan perniagaan besar dalam sektor perkilangan, pembinaan dan perkapalan.

“Konco ‘ustaz’ berkenaan bergerak di seluruh negeri pantai timur dan utara dengan bernaung di bawah nama sebuah persatuan. Saya pernah menghadiri satu program yang mereka adakan di Stadium (Sultan Mohammed Ke-IV) sekitar 2008.

“Lagak mereka memang seperti ahli perniagaan hebat, mereka turut menjanjikan pulangan berlipat kali ganda jika melaburkan wang bersama syarikat ‘ustaz’ berkenaan,” katanya kepada Metro Ahad.


Amir yang berasal dari Kedah berkata, mulanya dia melabur RM20,000 dan setiap minggu menerima pulangan RM130 sebagaimana dijanjikan syarikat berkenaan sebagai jumlah keuntungan bulanan.

Untuk menggandakan pendapatan bulanannya, Amir berkata, dia melaburkan lagi wang RM40,000.

“Saya ingatkan pendapatan akan bertambah, sebaliknya setiap sen daripada pelaburan selepas itu lesap begitu saja. Mereka menghilang dan sukar dihubungi selepas itu.

“Saya pernah cuba membuat laporan polis, namun keluarga menghalang, lagi pun tiada dokumen dan surat ‘hitam putih’ sebagai bukti yang boleh mengesahkan penipuan mereka,” katanya.

Muka depan akhbar ini semalam melaporkan, seorang ‘ustaz’ yang mengaku bergelar Datuk, antara enam individu paling dikehendaki Bank Negara Malaysia (BNM) berhubung kes penipuan skim cepat kaya dan pengambilan deposit secara haram membabitkan penyelewengan mencecah RM200 juta sejak Disember 2008.

Suspek utama, Harun Mat Saat, 45, yang kali terakhir dikesan di Kuala Terengganu, dipercayai menjadi dalang bagi ‘projek pelaburan’ dijalankan syarikatnya, Dina Group Sdn Bhd.

Selain Harun, dua lagi pengarah syarikat itu, M Bakri Kamaruddin, 50, dan Zainal Md Yusof, 47, turut diburu dan masih gagal dikesan hingga kini.

Turut menjadi buruan BNM, Abdul Halim Rafii, 51, dari Nilai, Negeri Sembilan yang dikaitkan dengan penipuan ternakan lembu membabitkan pelaburan orang ramai bernilai RM48 juta.

Selain itu, pasangan suami isteri, Dahlan David Abdullah, 46, dan Ramunatul Aida Rahmat, 43, masih dicari berkaitan penipuan membabitkan pelaburan saham bagi menjana modal Syarikat Jazmeen (M) Sdn Bhd.

Seorang lagi mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Madi, 42, dan pernah bertemu Ustaz Harun menyifatkannya sebagai individu yang bijak bermain kata-kata, malah mampu meyakinkan sesiapa saja menerusi penggunaan ayat al-Quran dan hadis.

“Segala dituturnya penuh dengan keyakinan sehingga berjaya mengumpul pengikut setianya. Beberapa kali dia menangis di atas pentas mahu membantu orang miskin dan memulihkan ekonomi orang Islam.

“Dia (Harun) mendakwa insan terpilih untuk memimpin masyarakat. Ramai yang teruja apabila Harun bijak berhujah dan menjawab pelbagai persoalan berkaitan ketuhanan,” katanya yang lebur ratusan ribu ringgit.

Menurut Madi, apabila mengadakan pertemuan, Harun gemar tampil dengan imej selekeh, tetapi sebaliknya dia bergaya ala selebriti di luar dengan pakaian berjenama dan deretan kereta mewah seperti BMW.

“Dalam beberapa siri ceramahnya, Harun mendakwa mempunyai wang simpanan berbilion ringgit yang tidak akan habis digunakan sehingga beberapa generasi menerusi puluhan cabang perniagaan yang diuruskannya.

“Dia mengakui mampu membayar semula pelaburan yang dibuat jika berlaku sesuatu kepadanya. Namun, semuanya dusta apabila dia menghilangkan diri selepas pelaburan dianjurkannya menyalahi undang-undang,” katanya.

Seorang lagi mangsa yang mahu dikenali sebagai Maisara, 37, berkata, Harun masih cuba meyakinkan pelabur bahawa dia akan memulangkan semula wang diambilnya penghujung Oktober lalu.

“Dia menggunakan pengikut yang taksub kepadanya. Maklumat terbaru disebarkan kononnya dia akan bayar semula wang pelabur 31 Oktober lalu, tetapi semuanya dusta. Dia terus menghilangkan diri,” katanya.


Mayat rentung tinggal abu



ANGGOTA polis memeriksa mayat dan kereta Proton Waja yang rentung di Gombak semalam.



GOMBAK - Keprihatinan seorang pemandu lori yang melihat sebuah kereta jenis Proton Waja yang terbakar, membongkar satu kes pembunuhan kejam membabitkan seorang individu yang mayatnya ditemui rentung dalam kejadian di Kilometer 20, Jalan Kuala Lumpur-Rawang di sini semalam.
R. Sivaraman, 40, memberitahu, dia menemui kereta itu pada pukul 12.45 tengah hari ketika melalui jalan tersebut untuk ke tempat kerjanya di sebuah kilang perabot tidak jauh dari lokasi kejadian.
Katanya, dia musykil kerana apabila ditinjau dari atas lori, dia mendapati ada satu objek seperti tulang manusia di tempat letak kaki penumpang belakang kereta yang telah hangus tersebut.
"Saya terus menghubungi rakan yang bekerja di Balai Polis Gombak dan menceritakan apa yang telah saya saksikan sebelum meneruskan perjalanan ke kilang.
"Bagaimanapun, sebaik saja melalui semula kawasan itu enam jam kemudian, saya dapati kereta tersebut masih berada di situ dan seolah-olah tiada tanda yang polis telah datang membuat pemeriksaan," katanya kepada Kosmo! Ahad semalam.
Tambahnya, dia kemudian menghu- bungi semula rakannya untuk memaklumkan penemuan mayat yang telah rentung itu.


Sogok RM200 juta, 442 dicekup

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan seramai 442 pemberi rasuah melibatkan sogokan hampir RM200 juta sejak April tahun lalu hingga Mac lepas.
Daripada jumlah yang ditahan, seramai 282 orang adalah warga tempatan manakala baki 160 orang lagi adalah rakyat asing termasuk 20 daripadanya adalah wanita.
Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM, Datuk Sutinah Sutan berkata, pemeriksaan pihaknya mendapati kebanyakan mereka ditahan kerana memberi sogokan kepada kakitangan jabatan kerajaan terutamanya pihak berkuasa.
"Jumlah tangkapan tertinggi dibuat oleh SPRM Negeri Sembilan iaitu seramai 97 orang diikuti Johor iaitu 77 orang," katanya ketika ditemui pada Majlis Penerangan Pencegahan Rasuah kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Akademi SPRM, Jalan Duta di sini semalam.
Menurut Sutinah, sebahagian besar tangkapan yang dibuat itu adalah hasil daripada perkongsian maklumat bersama NGO.
Jelas beliau, dalam menangani gejala rasuah dari seluruh pelosok negara, SPRM tidak mampu melakukan tugas pencegahan secara bersendirian sebaliknya memerlukan kerjasama daripada pelbagai pihak.

No comments:

Post a Comment