Friday, November 30, 2012

NAMPAK SANGAT MEMENTINGKAN DIRI...ADAKAH CADANGAN BEGINI...KITA JANGAN SYOK SENDIRI...KESALAHAN TERSEBAR LUAS DAH...NI DISEBABKAN LANGIT DAH TERBUKA....RAKYAT CELIK IT...KESALAHAN2 KITA TELAH TERBUKA DENGAN JELAS....NI BUKAN ZAMAN DULU....BOLEH TEMBERANG2

IOA Akan Bina Saumaah Besar Bersebelahan Masjid Aqsa

Posted on the December 1st, 2012 under General by admin

JAJAHAN BAITULMAQDIS, (PIC)– Yayasan Pembiayaan dan Warisan Aqsa memaklumkan Pihak Berkuasa Penjajahan Israel (IOA) merancang untuk membina sebuah saumaah besar yang dipanggil permata Israil di bandar lama jajahan Baitulmaqdis.
Dalam kenyataan akhbar pada Khamis, yayasan tersebut berkata bahawa IOA akan membina saumaah tersebut kira-kira 200 meter daripada bahagian barat Masjid Aqsa dengan alasan mengubahsuai saumaah lama.
Ia mengingatkan bahawa saumaah tersebut akan menjadi yang ketiga terbesar dalam kategorinya selepas IOA membina saumaah hurya dan issac tent, mengesahkan bahawa ketiga-tiga saumaah dibina di atas runtuhan tapak suci pembiayaan Islam.

Yayasan itu mengesahkan restorasi saumaah tersebut mensasarkan penyahudian latar umum Arab di Baitulmaqdis dan meminimumkan kehebatkan monumen suci Islam Palestin dan Kristian terutamanya Masjid Aqsa dan Qubbat As-Sakhrah.
Sumber: The Palestinian Information Center | Terjemahan: Seri Wani (Sukarelawan AP)

Kanak-kanak 6 tahun diajak ‘berkhatan’ sebelum dirogol

Posted on the December 1st, 2012 under Tempatan by admin


BAGAN SERAI – Seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun tidak menyangka ajakan jiran berusia 13 tahun untuk bermain ‘khatan’ olok-olok menyebabkannya dirogol di bilik air rumah suspek di Batu 4, Jalan Selama di sini pada 24 November lalu.
Ketua Polis Daerah Kerian, Superintendan Mat Fauzi Nayan berkata, dalam kejadian antara jam 4 hingga 5 petang itu, mangsa tinggal seorang diri di rumahnya sebelum dipelawa suspek untuk diajak ‘berkhatan’.
Menurutnya, mangsa terpedaya dengan ajakan suspek bertindak mengikutnya sehingga ke bilik air rumah suspek sebelum dirogol.

“Kejadian terbongkar apabila kanak-kanak perempuan itu mengadu mengalami kesakitan di bahagian kemaluan kepada ibunya pada malam kejadian selepas mendakwa ‘dikhatankan’ jiran sebelah rumah.
“Keluarga kanak-kanak perempuan itu terus membawa mangsa ke hospital untuk menjalani pemeriksaan kesihatan sebelum disahkan dirogol oleh doktor,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kerian, di sini, hari ini.
Sinar

Beri kuota haji kepada ahli Umno

Posted on the December 1st, 2012 under Politik by admin


KUALA LUMPUR – Umno Negeri Sembilan mencadangkan pucuk pimpinan tertinggi memberikan kuota haji kepada ahli Umno untuk mengerjakan ibadah haji.
Perwakilannya, Datuk Jalaluddin Alias berkata, cadangan itu adalah untuk menguatkan lagi semangat keislaman yang selama ini menjadi tunjang kepada parti itu.
“Biar kita (Umno) yang mulakan dulu. Sebelum ini, parti pembangkang tahu cakap sahaja.

“Ini boleh menjadi salah satu program parti dan boleh menambahkan kekuatan kita,” katanya ketika membahaskan usul ucapan dasar presiden, di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, semalam.
Katanya, dengan pelbagai program dilakukan, rakyat sudah mendapat manfaat. Walaupun pelbagai cabaran datang, kita berjaya mengatasi dengan berhemah dan tabah.
“Jangan jadi seperti parti lawan, yang tahu cakap sahaja, tapi tak tahu nak buat,” katanya.
Jalaluddin berkata, dengan peningkatan sokongan, khususnya daripada orang Melayu, Pilihan Raya Umum ke-13 berada dalam genggaman.
“Umno tidak ketandusan pemimpin. Kita semakin kukuh dalam memperjuangkan nasib rakyat.
“Saya yakin Umno dan Barisan Nasional di ambang kejayaan sekali lagi, ditambah dengan populariti Presiden yang juga Perdana Menteri semakin tinggi,” katanya.
Sinar

MB: ‘Potong telinga saya jika DAP menang Bentong’

Posted on the November 30th, 2012 under Politik by admin


Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob percaya loji Lynas merupakan isu di Kuantan sahaja dan tidak akan menjejaskan peluang BN di Pahang dalam pilihan raya umum akan datang.
Beliau memberi contoh kawasannya di Bentong yang menurutnya tidak boleh dimenangi DAP.

“… DAP tidak boleh menang di Bentong. Tidak boleh menang. Jika DAP menang di Bentong, anda potong teliga saya, saya terjun Sungai Pahang. (DAP) tidak boleh menang,” katanya.
Adnan adalah ADUN Pelangai – satu lagi kerusi DUN dalam Parlimen Bentong.
Ditanya sama ada referendum mengenai Lynas itu hanya terhadap di Kuantan, Adnan menjawab: “… jika kita menang di Kuantan, selesai. Lynas bukan isu lagi.”
Adnan yang juga pengerusi BN dan Umno Pahang menegaskan demikian ketika ditemui pemberita di perhimpunan agung Umno di PWTC hari ini.
Ditanya mengenai tahap keyakinannya dalam pilihan raya umum akan datang, Adnan berkata:
“Sangat, sangat yakin. (Kalau Lim) Guan Eng datang pun dia akan kalah. Betul. Jika MCA kalah di Bentong, MCA mesti tutup kedai.
“MCA adalah perimeter di Pahang, jika MCA kalah kepada DAP, lebih baik tutup kedai. Tapi jika MCA menang, DAP kena tutup kedai di Pahang,” tegasnya.
Malaysiakini

Yatt Hamzah Lebih Cenderung Kepada Aktiviti Dakwah

Posted on the November 30th, 2012 under Artis by admin
Yatt berkata, dia masih lagi menerima tawaran berlakon namun meletakkan beberapa syarat bersesuaian dengan imejnya kini. Foto Ihsan Budiey.com
PETALING JAYA: Pelakon dan pengacara, Yatt Hamzah memberitahu lebih cenderung kepada aktiviti kerohanian dan dakwah selepas mengambil keputusan untuk berhijrah dan mengenakan hijab.
Yatt atau nama sebenarnya, Haryati Hamzah, 32, berkata, dia berasa seronok dapat berkongsi ilmu dan pengalaman mengenai penghijrahannya kepada masyarakat terutama golongan muda supaya lebih dekat dengan agama Islam.

“Mengikuti kelas Usrah Fitrah telah banyak mengajar saya pelbagai perkara tentang Islam yang boleh saya kaitkan dengan kehidupan seharian.
“Dari situ juga saya dapat berkongsi pengetahuan dengan masyarakat semasa dijemput dalam majlis-majlis ilmu yang diadakan,” katanya kepada mStar Online.
Tambah Yatt, dia juga merancang untuk menjelajah ke seluruh Institut Pengajian Tinggi Awan dan Swasta (IPTA/IPTS) bersama-sama ahli lain dalam Usrah Fitrah bagi berkongsi ilmu dan penghijrahan mereka dengan para penuntut universiti pada tahun hadapan.
Dalam pada itu, ditanya mengenai bidang lakonan, Yatt berkata, dia masih lagi menerima tawaran berlakon namun meletakkan beberapa syarat bersesuaian dengan imejnya kini.
Tambah Yatt, selain soal imejnya bertudung, dia juga lebih cenderung kepada watak yang dapat memberikan ilmu dan pengajaran kepada penonton.
“Saya masih lagi minat berlakon tetapi perlu ada batasan kerana peranan atau sesuatu watak itu perlu bersesuaian dengan imej saya yang bertudung dan batas saya sebagai isteri orang,” jelasnya.
Sementara itu, Yatt memberitahu, dia bersyukur kerana perjalanan hidupnya kini semakin mudah dan rezeki bertambah apabila bukan sahaja dapat berlakon dan memenuhi program kerohanian tetapi menjadi model untuk busana muslimah.
“Alhamdulillah, saya bahagia dengan hidup saya sekarang. Jiwa saya rasa tenang dan hidup rasa lebih lancar. Bila kita ikhlas berhijrah, Allah akan permudahkan jalan yang kita pilih,” jelasnya.
mstar

Kilang Lynas mulakan operasi awal

Posted on the December 1st, 2012 under Tempatan by admin


KENDERAAN berat keluar masuk ke kilang Lynas yang memulakan operasinya di Gebeng, Kuantan semalam.
KUANTAN – Kilang Lynas yang memproses bijih nadir bumi di Gebeng di sini memulakan operasinya secara rasmi semalam.
Pengarah Urusan Lynas Malaysia, Datuk Mashal Ahmad menjelaskan, pihaknya masih dalam peringkat awal pelarasan sistem dan belum beroperasi sepenuhnya.

“Bahan mentah untuk dijadikan nadir bumi telah dimasukkan ke dalam loji tetapi kita masih melakukan percubaan dan pelarasan,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
Tinjauan di pintu masuk kilang berkenaan mendapati beberapa kenderaan berat dan ringan keluar masuk dari kawasan kilang.
Mashal berkata, pada masa ini, seramai 500 pekerja warga tempatan sudah memulakan tugas.
“Kita membawa masuk kira-kira 2,000 tan metrik bahan mentah ke sini untuk diproses. Apabila dapat beroperasi secara berterusan kelak, produk nadir bumi ini dijangka dapat dihasilkan dalam tempoh 45 hari,” ujarnya.
Pada 8 November lalu, Mahkamah Tinggi Kuantan menolak permohonan tiga penduduk bandar ini untuk melanjutkan perintah injunksi interim (sementara) terhadap Lesen Operasi Sementara (TOL) Lynas Advanced Material Plant.
Kosmo

GAMBAR: Saat Pintu Kaabah Dibuka Dan Tangisan Imam Masjidil Haram

Posted on the November 30th, 2012 under Agama,Luar Negara by admin


MEKAH – Semalam pintu Kaabah di Masjidil Haram dibuka untuk kerja-kerja pembersihan di dalamnya dan memberi peluang kepada para pembesar, diplomat dan tetamu kerajaan Arab Saudi memasukinya kira-kira pukul 11 pagi.
Kebiasaannya anggota kanan keluarga diraja Arab Saudi dan agensi keagamaan bersama-sama mencapai penyapu dan kain disirami air mawar untuk membersihkan bahagian dalam Kaabah, yang menjadi kiblat umat Islam.
Kerja membersihkan Kaabah selalunya diketuai gabenor Makkah, yang melakukannya bagi pihak Raja Arab Saudi.

Upacara selalunya bermula sejurus selepas solat Subuh, apabila anggota keluarga al-Shaybi yang menjadi penjaga pintu Kaabah sejak berabad lalu mengeluarkan kunci struktur itu dari beg hijau.

Berkaki ayam dan berpakaian jubah putih tradisi, golongan lelaki menamatkan majlis dengan mengelap tembok marmar dan lantai bilik kecil itu dengan minyak wangi, menghidupkan semula tradisi dimulakan Nabi Muhammad SAW lebih 1,400 tahun lalu.
Upacara itu, yang dijalankan dua kali setahun, memberi peluang untuk menjenguk ke dalam struktur yang digelar umat Islam sebagai pusat bumi itu.
Umat Islam menganggap Kaabah, yang terletak di tengah Masjid Haram di Makkah sebagai kawasan paling suci dalam Islam kerana Allah mencipta alam semesta dari tempat ia berada.

Kesucian tempat berkenaan memberikan kepentingan khas kepada upacara membersihkannya.
Ia dilakukan sebelum Ramadan dan selepas sambutan Aidiladha.
Waktu lain Kaabah dibuka ialah apabila pembesar Islam seperti ketua negara meluahkan hasrat memasukinya.
Saksikan juga dibawah ini klip solat di Masjidil Haram yang diimamkan Sheikh khalid Ghamdi semalam.

Suara sebaknya ketika membaca surah Al-Quran cukup membuatkan kita merasa sebak mengenangkan kebesaran Allah SWT.

 


Pintu Kaabah yg di buka 15 Muharam 1434

llahu Akbar! – Mynewshub.my/ Gambar hajiarshad.blogspot.com
Imam solat Isyak malam jumaat terisak2 menghayati surah yg di bacanya.


pintu Kaabah di buka

penjaga ointu Kaabah di depan pintu


kawasan haram sesak dgn jemaah yg ingil melihat lebih dekat



ada juga yg bergambar di depan pintu


sempat telefon keluarga..

penyibuk ni ada di mana2.

komando saudi untuk kawalan gabenor Makkah yg belum tiba.

No comments:

Post a Comment