Thursday, November 29, 2012

PEREMPUAN YANG ADA HANYA HABUAN SEX LELAKI....MAKA ALLAH PERKENALKAN HUKUM HUDUD UNTUK MEMBENDUNGNYA


Nenek GRO dicekup di bar

Oleh Rudy Syareme Sheriffudin
am@hmetro.com.my

TAHAN...dua wanita warga emas dicekup kerana disyaki berkelakuan tidak bermoral di sebuah pusat hiburan.
TAHAN...dua wanita warga emas dicekup kerana disyaki berkelakuan tidak bermoral di sebuah pusat hiburan.
BUTTERWORTH : Seorang nenek tiga cucu memberi alasan kesempitan wang sehingga terpaksa bekerja sebagai pelayan pelanggan (GRO) ketika ditahan pihak berkuasa di sebuah pusat hiburan di Taman Chai Leng, Perai, di sini. kelmarin.
Nenek berusia 59 tahun itu ditahan sepasukan 15 penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) dalam operasi cegah maksiat di beberapa lokasi pusat hiburan berkonsepkan ‘bar korek’, pada jam 11 malam.
Ketua Unit Operasi JHEAIPP, Khairul Azman berkata, ketika pemeriksaan di sebuah bilik kecil tidak bernombor di belakang premis itu, pihaknya menemui wanita terbabit bersama seorang rakan lingkungan 50-an sedang duduk dan disyaki menunggu pelanggan di pusat hiburan berkenaan.

Menurutnya, siasatan mendapati, kedua-dua mereka beragama Islam dan bekerja di premis berkenaan.

Katanya, kedua-dua mereka kemudian diberitahu kesalahan dan ditahan sebelum dibawa ke Pejabat Agama Butterworth untuk diambil keterangan diri.

‘Durian timpa kepala anakku’

Oleh Isma Ismail
isma@hmetro.com.my

SITU...Samimi menunjukkan tempat durian menimpa dia dan bayinya.
SITU...Samimi menunjukkan tempat durian menimpa dia dan bayinya.
NIBONG TEBAL: “Kepalanya berdarah tapi tak banyak, sebaliknya anak saya terus diam dan tidak sedarkan diri,” kata Samimi Kasmin, 29, ibu bayi berusia 38 hari yang mati akibat ditimpa sebiji buah durian yang baru gugur di belakang rumah mereka di Lorong Badak Mati, Sungai Bakap, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 4 petang itu, mangsa, Muhammad Yusoff Zainal yang cedera di sebelah kiri kepala, disahkan meninggal dunia sejam selepas dimasukkan ke Hospital Sungai Bakap (HSB).
Samimi berkata, durian seberat 2.1 kilogram yang gugur itu terlebih dulu mengenai bahu kirinya sebelum menimpa kepala bayi yang berada dalam dukungannya.

Menurutnya, ketika kejadian dia mahu mengangkat pakaian di ampaian terletak kira-kira enam meter dari pintu belakang rumahnya.

“Pada mulanya, saya mahu tinggalkan anak di dalam rumah tapi ketika saya baru melangkah ke pintu, dia menangis lalu saya mendukungnya dan keluar untuk mengangkat kain di ampaian,” katanya ketika ditemui, semalam.

Cekup 2 lelaki sedut diesel

Oleh Siti A’isyah Sukaimi
sitiaisyah@hmetro.com.my

PERIKSA...Abdul Wahab (kanan) bersama penguat kuasa PDNKK melihat lori terbabit yang diubah suai.
PERIKSA...Abdul Wahab (kanan) bersama penguat kuasa PDNKK melihat lori terbabit yang diubah suai.
PUTRAJAYA: Sepasukan penguat kuasa Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PDNKK) cawangan Sepang menggagalkan penyelewengan 6,000 liter diesel bersubsidi selepas melakukan pemeriksaan terhadap sebuah lori 10 tan di sebuah stesen minyak Bandar Baru Salak Tinggi, dekat sini, malam kelmarin.
Ketua Cawangan PDNKK Sepang, Abdul Wahab Satar berkata, dalam operasi pemantauan pada jam 11 malam itu penguat kuasa mendapati diesel bersubsidi dimuatkan di dalam sebuah tangki besar yang diubah suai pada lori terbabit.

“Pemeriksaan itu dilakukan selepas penguat kuasa melihat dua lelaki dengan sebuah lori di stesen minyak Bandar Baru Salak Tinggi dalam keadaan mencurigakan. “Ketika itu, dua lelaki terbabit sudah mengisi diesel RM500 di stesen minyak berkenaan. Diesel dipam masuk dalam tangki, kemudian disedut menggunakan alat pengepam ke dalam tangki diubah suai. Tangki itu dipercayai boleh menampung sehingga 8,000 liter diesel,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, semalam. Abdul Wahab berkata, lori dan diesel itu yang dianggarkan bernilai RM57,000 disita manakala dua lelaki terbabit ditahan untuk siasatan lanjut kerana disyaki melakukan kesalahan mengikut Seksyen 21 Akta Kawalan Bekalan 1976 iaitu memiliki barangan kawalan (diesel bersubsidi) dengan tujuan melakukan kesalahan. Menurutnya, jika didapati bersalah suspek boleh didenda sehingga RM100,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya bagi kesalahan pertama.
“Tetapi, jika kesalahan kedua, dendanya sehingga RM250,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya,” katanya.

Mengulas modus operandi pihak terbabit, katanya, mereka bergerak dari satu stesen ke stesen minyak lain menggunakan lori diubah suai untuk membuat pembelian diesel dalam kuantiti banyak pada harga subsidi RM1.80 seliter.

“Diesel dikumpulkan sebelum dijual kepada pihak ketiga dengan harga RM2 hingga RM2.50 seliter,” katanya. Sementara itu, katanya, sepanjang 11 bulan tahun ini pihaknya sudah menahan empat lori diubah suai atas kesalahan dan modus operandi sama dengan nilai rampasan berjumlah RM115, 000.
“Penyelewengan seperti ini memberi keuntungan lumayan kepada pihak terbabit dan satu kerugian besar kepada kerajaan,” katanya.

SMS daripada pencabul

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

KAJANG: “Sya (saya) sempat ambk (ambil) pic (gambar) awk (awak) ngah (tengah) tdo (tidur) ngan (dengan) kwn (kawan) awk (awak) 2 (itu).
“...smlm (semalam) sya (saya) brng (baring) tgh2 (tengah-tengah) pat (tempat) awk (awak) tdo (tidur)... sya (saya) pn (pun) msukn (masukkan) tgn (tangan) kt (dekat) dlm (dalam) slimut (selimut) awk (awak) ngan (dengan) kwn (kawan) awk (awak) 2 (itu).

“...cbe (cuba) awk (awak) tgk (tengok) kt (dekat) tilam sblh (sebelah) awak tido (tidur) 2 (itu) ada x (tidak) kesan air ... yg (yang),”.

Itu antara kandungan kiriman SMS bernada bangga yang dihantar seorang penyamun kepada seorang daripada dua mangsanya selepas melarikan barangan berharga selain mencabul mereka dalam kejadian di sebuah rumah di Kajang Sentral, di sini, Isnin lalu.

Kejadian itu hanya disedari dua pelajar berusia 19 tahun itu jam 12.30 tengah hari apabila seorang daripada mereka menerima kiriman SMS itu sebaik selesai membuat laporan kehilangan barang di Balai Polis Kajang, di sini, selepas rumah mereka dipecah masuk.

4 penjenayah ganas diburu

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Polis memburu sekumpulan empat penjenayah ganas yang bukan saja menyamun sebuah pusat urutan refleksologi di Setapak di sini awal pagi Ahad lalu, malah turut menetak telinga penjaga premis hingga hampir putus serta merogol dua tukang urut warga asing.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata aksi kejam keempat-empat suspek terbabit dirakam kamera litar tertutup (CCTV) premis berkenaan dan beberapa wajah suspek turut dirakam dengan jelas ketika memasuki pusat urut terbabit.

Menurutnya, semua suspek datang ke pusat urut berkenaan dengan menaiki motosikal dan sebaik masuk ke dalam premis mereka terus menyerang penjaga premis dengan parang serta menggugut mangsa supaya menyerahkan wang tunai selain barang berharga.

“Berdasarkan rakaman CCTV, kita percaya kegiatan samun dan rogol itu dilakukan empat lelaki tempatan berusia 20-an dengan bersenjatakan parang.

“Ketika kejadian, dua lelaki penjaga premis dan dua wanita warga asing tukang urut berada di premis berkenaan, semua suspek bukan setakat menyamun, malah mencederakan serta merogol mangsa.

Penuntut dicabul ketika tunggu teksi



PETALING JAYA: Seorang penuntut sebuah kolej swasta dicabul sekumpulan 10 lelaki bermotosikal selepas wang tunai dan telefon bimbit miliknya dianggarkan bernilai RM3,000 dilarikan ketika sedang menunggu teksi di Kota Damansara di sini , Ahad lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu, wanita berusia 21 tahun itu yang sedang menunggu teksi berhampiran stesen minyak terkejut selepas lima motosikal ditunggang 10 lelaki tidak dikenali mengepungnya.

Menurut sumber, mangsa yang ketakutan cuba melarikan diri namun gagal dan dihalang mereka malah tiga daripada lelaki terbabit turut menghampirinya dengan bersenjatakan parang meminta dia menyerahkan barangan berharga.
Katanya, mangsa yang bimbang dicederakan akur dan menyerahkan beg tangan berisi wang tunai serta telefon bimbit. Malah dia juga merayu supaya tidak dicederakan.

“Sangkaan mangsa sebaik mereka mendapat barangan berharga itu, lelaki terbabit akan beredar namun sebaliknya berlaku apabila mereka meraba badannya menyebabkan mangsa menjerit meminta pertolongan.

“Panik dengan jeritan mangsa, kumpulan lelaki terbabit terus melarikan diri meninggalkan mangsa yang berada dalam keadaan trauma. Orang ramai yang menyedari kejadian itu datang membantu dan menenangkan mangsa,” katanya.
Dia kemudian tampil membuat laporan di Balai Polis Damansara untuk tindakan selanjutnya.

Peragut tolak mangsa hingga terima 4 jahitan



KUALA LUMPUR: Dua peragut bertindak ganas mengejar seorang wanita dengan motosikal sebelum menolaknya hingga terjatuh dan cedera di kepala hanya kerana berang selepas mangsa membuang beg tangan berisi wang tunai sebanyak RM70 miliknya ke dalam kawasan kediaman jiran di Sri Petaling, Isnin lalu.
Dalam kejadian jam 6.30 pagi itu, mangsa dikenali sebagai Hooi, 57, terpaksa berjalan beberapa meter dalam keadaan terhuyung-hayang dengan kepala berlumuran darah pulang ke rumahnya sebelum dia dihantar anaknya ke hospital dan terpaksa menerima empat jahitan.

Menceritakan semula kejadian itu, Hooi berkata, dia yang sering keluar pada waktu pagi untuk berjoging terkejut apabila melihat dua lelaki menunggang motosikal dalam keadaan mencurigakan menyebabkan dia cuba melarikan diri.
Menurutnya, dia turut membuang beg tangan dibawanya ke dalam kawasan rumah jiran sebelum melarikan diri.

“Tindakan saya itu menyebabkan mereka marah lalu mengejar hingga ke kawasan lorong gelap di tepi kediaman jiran sebelum menolak saya hingga terjatuh dan kepala terhentak ke jalan bertar.

“Kejadian itu menyebabkan kepala saya berlumuran darah dan dalam keadaan kesakitan, saya cuba melihat beg tangan yang dibuang itu namun ia sudah tiada,” katanya.
Hooi berkata, dia berjalan pulang ke rumah sebelum memaklumkan kejadian itu kepada anaknya.

“Anak saya kemudian terus membawa saya ke klinik. Akibat kejadian itu saya terpaksa menerima empat jahitan di kepala. Saya kemudian membuat laporan di Balai Polis Petaling,” katanya.
Menurutnya, kejadian yang berlaku itu adalah kali kedua kerana dua tahun lalu, dia pernah diragut menyebabkan rantai lehernya dilarikan namun tidak mengalami kecederaan.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Muhammad Az-Lee Abdullah mengesahkan menerima laporan. dan siasatan lanjut dijalankan mengikut Seksyen 393 Kanun Keseksaan serta sedang membuat pengesanan suspek.

Polis cari lelaki berbadan gempal



KUALA LUMPUR: Seorang lelaki bertubuh gempal kini dikehendaki polis Jabatan Siasatan Jenayah, Cawangan Seksual Wanita dan Penderaan Kanak-kanak (D11) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur bersabit satu kes di Cheras.
Suspek berusia 50 tahun itu diminta hadir di mana-mana balai polis.

Orang ramai yang mempunyai maklumat atau mengenali suspek boleh menghubungi Penolong Pegawai Penyiasat Sarjan Siti Hawa Karim di talian 013-9751713 atau 03-21460689 dan 03-21460522 sambungan 584/585.
Sementara itu, Jabatan Siasatan Narkotik IPK Kuala Lumpur meminta tiga saksi utama bersabit satu kes Cheras untuk menghadiri perbicaraan di Mahkamah Tinggi Jenayah (1), Kuala Lumpur.

Mereka ialah Megallah Krisnan (790506-08-5152), Sujithran Deendran (971310-08-6351) dan Yogaprriyatarshini Devendran (950904-08-5174).

Sehubungan itu, orang ramai yang mempunyai maklumat atau mengenali mereka boleh berhubung dengan Pegawai Penyiasat, Inspektor Kumbat Anak Tan di talian 013-8944360 atau 03-21460522 dan di talian 03-21460522 sambungan 584/585.

Suratan hidup Pak Ya

Oleh Muhd Izawan Baharin dan Elrafaei Sapi
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Jika kaya, saya tidak duduk di flat. Malah, saya sendiri tidak mampu memiliki kereta dan hanya berjalan kaki ke kedai atau membeli ubat,” kata pelakon komedi popular era 70-an, Datuk Yahya Sulong atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Ya.
Mungkin tidak ramai menyangka kehidupan sebenar Yahya bukanlah sehebat atau semewah digambarkan. Status sebagai artis mahupun Datuk bukan jaminan padanya melalui kehidupan senang.

Hakikatnya, pelakon berusia 84 tahun ini menghabiskan sisa hidup bersama isteri, Datin Alisah Ali di satu penempatan perumahan awam Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Sentul.
Lebih malang, pasangan itu masing-masing menghidap penyakit kronik dan sering keluar masuk hospital.

Yahya sendiri menghidap penyakit asma yang serius manakala Alisah pula terpaksa bertarung dengan kanser paru-paru.

Berbeza ketika berada pada zaman kegemilangan membintangi pelbagai filem dan drama pada 70-an dan 80-an, Yahya ketika ini berdepan kesempitan hidup sehingga terpaksa berhutang.
Ketika wartawan Harian Metro berkunjung ke rumahnya baru-baru ini, beliau hanya duduk seorang diri termenung di bangku memikirkan nasibnya manakala isterinya di dalam rumah menguruskan diri memasukkan susu ke dalam tiub yang disalurkan menerusi hidung.

Yahya berkata, duit pencen anggota polis RM500 sebulan tidak mencukupi. Beliau yang menghidap penyakit asma perlu membelanjakan RM200 sebulan membeli ubat.
Belanja membeli susu isterinya pula RM120 seminggu untuk satu tin. Akibat kesempitan wang membeli ubat dan keperluan makan, beliau berhutang sewa rumah RM124 yang sudah tertunggak lima bulan.

“Sekarang susah saya nak cari duit kerana tidak bekerja. Dulu masa senang, ramai kawan datang pinjam duit, tapi sekarang siapa pun tak dapat bantu,” katanya.

Pernah membintangi filem Putus Sudah Kasih Sayang arahan Tan Sri P Ramlee pada 1971 dan Gila-Gila (1979) beliau kini turut runsing memikirkan nasib isterinya yang menghidap penyakit kanser paru-paru menunggu masa menjalani pembedahan tulang belakang.

Katanya, tarikh dan kos pembedahan belum dipastikan lagi tetapi apa yang pasti beliau tidak mempunyai wang membayar kos pembedahan jika mencecah ribuan ringgit.

Beliau mula aktif berlakon bersama Merdeka Film pada 1950 termasuk membintangi filem Miang-Miang Keladi bersama P Ramlee pada 1952. Pernah berkhidmat sebagai anggota polis di zaman British selama 20 tahun sejak 1948, Yahya melalui detik cemas diseksa komunis pada 1949. Beliau dibogelkan dan dibalut dengan bendera Jepun sebelum digantung tiga hari.

“Ketika itu, orang fikir saya sudah mati, tetapi umur saya masih panjang. Kejadian itu membuatkan saya koma selama dua bulan,” katanya.

Seks untuk dapat kontrak



ZHAO guna wang untuk rawat bapa.
ZHAO guna wang untuk rawat bapa.
BEIJING: Inilah wanita yang dirakam mengadakan seks dengan pegawai Parti Komunis China dalam video yang tersebar di Internet sehingga menggemparkan seluruh negara itu.
Lei Zhengfu, ketua parti peringkat daerah di Chongqing, bandar di barat daya China, dipecat selepas video itu tersebar awal bulan ini.
Wanita itu mulanya didakwa perempuan simpanan Lei. Bagaimanapun, laporan terbaru berkata, dia sebenarnya pelacur yang diupah oleh sebuah syarikat pembinaan bagi mendapatkan kontrak daripada pegawai terbabit.

Zhao Hongxia yang berusia 18 tahun ketika video itu dirakam pada 2007, menulis dalam blognya bahawa dia dibayar RM25,000 untuk tidur bersama Lei.

Katanya, wang berkenaan digunakan untuk membayar bil perubatan bapanya.

Zhao yang kini berusaia 23 tahun dan sudah menjadi jururawat berkata, dia ditawarkan wang itu oleh ketua sebuah syarikat hartanah.

“Dia berterus terang, bertanya sama ada saya mahu jadi pelacur, melayani pegawai kerajaan yang mempunyai hubungan perniagaan dengannya,” kata Zhao.

Video itu mencetuskan satu lagi skandal dalam Parti Komunis di bandar yang sebelum ini diketuai oleh Bo Xilai, ahli politik yang dipecat sebelum ini.

Bagaimanapun, ia mungkin hanya satu permulaan apabila seorang bekas wartawan berkata, dia mungkin mendedahkan video serupa membabitkan lebih ramai pegawai bandar raya itu sedikit masa lagi.

Parti itu sebelum ini berdepan dengan skandal yang menyebabkan pemecatan Bo dan memburukkan lagi reputasi parti di mata orang ramai.

Chongqing, bandar raya yang diketuainya, digambarkan oleh pendakwa raya dan media sebagai penuh dengan penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

Isteri Bo didapati bersalah membunuh seorang ahli perniagaan Britain sementara dia sendiri berdepan dengan tuduhan rasuah serta menghalang keadilan dalam kes pembunuhan itu.

Berita mengenai video seks itu yang dipercayai dirakam pada 2007 hanya tersebar bulan ini ketika barisan pemimpin baru China meningkatkan usaha memerangi rasuah.

Video itu tersebar di Internet negara itu pada 20 November selepas imej rakaman itu dimuatnaikkan oleh bekas wartawan, Zhu Ruifen menerusi laman webnya yang didaftarkan di Hong Kong.

Video berkenaan yang dirakam secara sulit dari meja sebelah katil menunjukkan Lei mengadakan seks dengan wanita itu.

Zhu memberitahu wartawan bahawa Zhao, yang wajahnya tidak kelihatan dalam gambar yang dipetik daripada video itu, diupah oleh sebuah syarikat pembinaan untuk tidur dengan Lei sebagai balasan memperoleh kontrak.

Syarikat itu kemudian cuba menggunakan video itu untuk memeras lebih banyak kontrak daripada Lei.

Zhu berkata, dia memperoleh video itu daripada petugas Biro Keselamatan Awam Chongqing yang tidak mahu dikenali.

Menurutnya, dia juga diberikan video serupa membabitkan lima pegawai bandar raya itu yang lain tetapi kini berusaha mengesahkan kandungannya sebelum mendedahkannya kepada umum. - DT

Mogok drebar bas China di Singapura berakhir



SINGAPURA: Mogok pekerja pertama selepas 26 tahun kian berakhir di republik ini semalam apabila kebanyakan pemandu bas dari China yang berhenti bekerja untuk menuntut gaji lebih tinggi melaporkan diri untuk bertugas.
Operator pengangkutan kerajaan, SMRT berkata, hanya enam pemandu gagal tampil pada syif pagi berbanding jumlah keseluruhan 171 pada Isnin lalu. Syarikat juga sedang menyiasat mengapa mereka tidak hadir.

Pemandu dari China yang tidak menganggotai kesatuan sekerja dan tidak mengeluarkan pengisytiharan mogok memberitahu wartawan, mereka membantah diskriminasi bayaran gaji kerana rakan sejawat mereka dari Malaysia mendapat gaji lebih tinggi untuk pekerjaan sama. Kerajaan mengsiytiharkan tindakan mogok itu sebagai haram dan mendorong polis melakukan siasatan.
Mogok dan bentuk tindakan industri jarang berlaku di Singapura, di mana kesatuan sekerja saling bekerjasama dengan kerajaan dan sektor swasta menjadikan bandar raya pelabuhan itu tempat yang menarik untuk pelabur asing.

Mogok terakhir di Singapura berlaku pada 1986, kata Menteri Tenaga Kerja.

Mogok adalah haram kepada pekerja “khidmat penting” seperti pengangkutan kecuali mereka memberi notis 14 hari sebelum mengadakan mogok dan perlu menepati syarat lain. Hukuman melakukan mogok haram adalah denda hingga Sg$2,000 (RM4,990) atau penjara maksimum selama setahun atau kedua-duanya sekali. Mogok itu bermula apabila pemandu China enggan menaiki bas ulang-alik dari asrama mereka ke stesen berhampiran Isnin lalu. Media tempatan melaporkan sesetengah pemandu tidak menyedari mereka melanggar undang-undang Singapura. - ST

Suspek kes dadah mati mengejut di lokap



KUALA LUMPUR: Seorang lelaki yang direman berkaitan kes dadah, ditemui mati di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di sini, awal pagi tadi.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata kematian lelaki berusia 51 tahun itu disedari seorang daripada sembilan tahanan yang berada di dalam lokap itu, sebelum pihak polis menghubungi Hospital Kuala Lumpur pada 2.15 pagi.

"Lelaki itu ditahan reman sejak empat hari lepas dan remannya berakhir pada 3 Dis ini," katanya kepada pemberita selepas menghadiri pelancaran SMS Tinjauan Kepuasan Pelanggan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, di sini.

Menurut beliau HKL mengesahkan lelaki itu mati mengejut kerana mempunyai rekod penyakit asma.

Lelaki tersebut ditahan reman mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952. - Bernama

Perwakilan Umno mati di bilik hotel



KUALA LUMPUR: Seorang perwakilan Umno Bahagian Padang Besar, Perlis ditemui mati di bilik penginapannya di sebuah hotel di ibu negara, awal pagi ini.
Bagaimanapun, punca kematian ahli perwakilan Umno itu masih belum dikenal pasti manakala mayatnya dihantar ke hopital untuk bedah siasat.

No comments:

Post a Comment