Tuesday, December 25, 2012

BUKAN SEMUA BUDAYA BOLEH KITA TIRU...HANYA PERKARA YANG TAK BERTENTANG DENGAN SYARAK SAJA YANG DIBENARKAN

IJN mahu tarik pesakit dari India


IJN mahu menarik lebih ramai pesakit dari India untuk menjalani rawatan di pusat penjagaan jantung Malaysia yang terletak di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.



NEW DELHI - Institut Jantung Negara (IJN) mahu menarik pesakit dari India dengan menawarkan penjagaan kesihatan yang maju pada kadar sebahagian daripada harga yang mereka bayar untuk rawatan di Amerika Syarikat dan Eropah.
Pengurus Pelancongan Perubatan dan Pembangunan Perniagaan IJN, Chow Khoon Liam berkata, tumpuan kepada India merupakan sebahagian daripada usaha untuk menggalakkan lebih ramai orang dari Asia Selatan untuk menggunakan pusat penjagaan jantung terkemuka Malaysia itu.
Kini kira-kira 10 peratus pesakit IJN datang dari luar negara yang kebanyakannya dari Asia Tenggara, lapor Travel News Alliance.
"Kami mendapat ramai pesakit dari Indonesia, Myanmar dan Kemboja. Kini kami mahu mendapat lebih ramai lagi, kami mahu meneroka Asia Selatan," katanya kepada media online berkenaan.
Pakej healing holiday IJN mahu menyasarkan rakyat India yang ke seberang laut untuk mendapat rawatan.

Fazurina nafi bernikah di Siam



FAZURINA dan Muhammad Hykal menunjukkan surat akuan pernikahan mereka di Pulau Pinang semalam.



GEORGE TOWN - Pelakon drama, Siti Fazurina Mohd. Famir yang lebih dikenali sebagai Nina menafikan dakwaan sesetengah pihak yang menyatakan dia 'kahwin lari' di Thailand dengan Muhammad Hykal Zulkifli setelah tidak mendapat restu keluarga.
Menurut Nina, 30, dia dan suaminya, Muhammad Hykal, 31, sebenarnya selamat melangsungkan majlis pernikahan di Masjid Jamek Sungai Pinang di sini pada 20 Disember lalu dan bukannya di negara jiran seperti yang digembar-gemburkan.
"Majlis pernikahan saya berlangsung secara sah dan saya tak sangka perkara ini boleh timbul apatah lagi membabitkan ahli keluarga saya sendiri.
"Saya sebenarnya banyak berkecil hati. Mereka tidak pernah merasai apa yang saya rasa. Kalau ahli keluarga saya dapat menerima Hykal perkara sebegini akan selesai.
"Kami berdua sudah lama merancang untuk berkahwin dan kali ini Tuhan telah memakbulkan doa kami. Hykal adalah pilihan terbaik untuk saya," katanya pada satu sidang akhbar yang diadakan di sebuah hotel di sini semalam.

Malaysia jadi markas Macau Scam



SEBAHAGIAN warga asing yang terlibat dalam sindiket Macau Scam yang ditangkap dalam serbuan di sebuah rumah banglo di Petaling Jaya semalam.



PETALING JAYA – Kegiatan jenayah Macau Scam yang sebelum ini menggunakan khidmat warga tempatan untuk mengendalikan penipuan tersebut mengambil pendekatan baharu dengan menggunakan khidmat warga asing sepenuhnya bagi mengaburi mata pihak berkuasa negara ini.
Taktik tersebut bagaimanapun dapat dihidu polis serterusnya membawa kepada penahanan 50 warga asing yang terdiri daripada 46 warga Taiwan dan empat warga China dalam serbuan di dua buah rumah banglo masing-masing di Seksyen 12, Petaling Jaya dan Bukit Damansara di sini.
Kesemua warga asing termasuk enam wanita itu dipercayai bertindak sebagai pekerja kepada sindiket tersebut yang menjalankan aktiviti penipuan internet atau spoofing.
Pekerja-pekerja tersebut dipercayai dibawa masuk ke negara ini dan dikawal oleh seorang penyelia yang juga merupakan warga asing.
Dalam serbuan itu, polis turut menahan seorang warga tempatan yang dipercayai bertindak sebagai orang tengah kepada sindiket itu.
Penolong Pengarah Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Asisten Komisioner Kamarudin Md. Din berkata, sebelum ini, sindiket yang didalangi oleh warga Taiwan dan China itu menggaji warga tempatan sebagai pekerja untuk menghubungi mangsa-mangsa yang mahu ditipu.

Tauke pusat snuker mati ditetak



Pusat beli-belah The Store, Pandan Indah menjadi lokasi pemilik kedai snuker mati dibunuh semalam.



AMPANG - Seorang pemilik pusat snuker maut selepas dia yang dipercayai menjadi mangsa dendam ditetak oleh dua lelaki dalam kejadian di tingkat dua, tempat letak kenderaan di pusat beli-belah The Store, Pandan Indah di sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 3.30 petang itu, mangsa Ng Swee Hong, 40, baru meletakkan keretanya di tempat letak kenderaan di pusat beli-belah itu sebelum berjalan menuju ke pusat snuker miliknya yang terletak di aras sama.
Jarak antara tempat letak kenderaan dan pusat snuker milik mangsa ialah kira-kira 10 meter.
Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang, Superintendan Mohd. Nazri Zawawi berkata, mangsa yang diserang oleh dua orang lelaki itu mengalami kecederaan di bahagian kepala dan lengan kanan. Dia mati sejurus tiba di Hospital Pantai di sini.
"Polis menerima laporan kejadian pada pukul 4.45 petang daripada seorang saksi lelaki berusia 20-an yang membantu menghantar mangsa ke hospital.
"Sejurus menerima maklumat itu, anggota polis yang tiba ke lokasi hanya menemui kereta Honda Civic milik mangsa dan kesan darah di kawasan itu," kata beliau ketika ditemui di lokasi kejadian.

8 lanun didakwa cuba merompak



LAPAN lanun dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kota Tinggi semalam atas tuduhan cuba merompak kapal MT Merlion 2.



KOTA TINGGI - Lapan lanun Indonesia yang terbabit dalam cubaan merompak sebuah kapal di Tanjung Stapa, Pengerang dua minggu lalu dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam.
Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada lapan lanun terbabit yang masing-masing hanya dikenali sebagai Dane, 23; Hasbullah, 35; Ricky, 37; Trim, 36; Jais, 46; Arjadi, 32; Amie, 37; dan Zul, 34, selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Norshahid Abdul Malik.
Kesemua tertuduh bersama dua individu yang masih bebas didakwa cuba merompak secara berkumpulan menggunakan senjata berbahaya ke atas krew kapal MT Merlion 2 yang berlabuh di perairan Tanjung Stapa pada pukul 2.30 pagi 11 Disember lepas.
Kesalahan tersebut didakwa mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Banjir semakin merebak



MANGSA banjir dibawa menaiki bot untuk berpindah ke pusat pemindahan sementara di Kampung Buluh, Setiu semalam.



KUALA TERENGGANU – Keadaan banjir di Pantai Timur semakin teruk apabila jumlah mangsa banjir di Terengganu bertambah manakala penduduk di Kelantan dan Pahang mula berpindah semalam.
Sehingga pukul 9 malam tadi, dilaporkan sebanyak 2,921 orang dipindahkan di ketiga-tiga negeri tersebut.
Di Terengganu, hujan yang berterusan menyebabkan banyak 1,301 orang daripada 361 keluarga di tujuh daerah dipindahkan ke 18 pusat pemindahan sehingga pukul 11 malam tadi.
Jumlah tersebut bertambah berbanding 144 orang daripada 26 keluarga yang dipindahkan di Dungun kelmarin.
Kenyataan Majlis Keselamatan Negeri (MKN) Terengganu dalam laman web etindakan.terengganu.gov.my menyebut Setiu mencatatkan jumlah paling tinggi dengan 461 mangsa daripada 128 keluarga dipindahkan ke lima pusat pemindahan.
Jumlah itu diikuti Dungun dengan 317 mangsa daripada 80 keluarga dan Marang dengan 171 mangsa daripada 41 keluarga.
Di Besut, seramai 101 mangsa daripada 26 keluarga turut berpindah ke dua pusat pemindahan diikuti sebanyak 91 mangsa daripada 25 keluarga di daerah Kuala Terengganu, Hulu Terengganu melibatkan seramai 154 mangsa daripada 61 keluarga dan di Kemaman dengan enam mangsa daripada dua keluarga.

Banjir landa Indonesia, Britain


DUA penduduk menggunakan pelampung di sebatang jalan yang dilanda banjir di Jakarta semalam.



JAKARTA - Banjir melanda bandar raya ini semalam dengan air naik setinggi 2.5 meter di beberapa kawasan, lapor akhbar Jakarta Post semalam.
Antara kawasan yang dinaiki air akibat hujan lebat itu ialah Kampung Pulo dan Kampung Melayu di Jakarta Timur.
Menurut beberapa penduduk, banjir tersebut berlaku dipercayai akibat hujan lebat di Bogor, Jawa Barat.
Beberapa jalan raya turut dilanda banjir manakala sejumlah rumah ditenggelami air di Pos Pengumben, Kebon Jeruk.
Menurut seorang penduduk di kawasan tersebut, Sri Rejeki, dia tidak menyangka banjir akan berlaku.
"Pada pukul 2 pagi, paras air naik setinggi para paha," katanya.
Menurut polis, paras air di beberapa kawasan naik setinggi 15 hingga 50 sentimeter.
Kawasan lain yang turut dilanda banjir ialah di Ciracas, Jakarta Timur.
Kawasan Bukit Duri di Jakarta Selatan juga dinaiki air.
Beberapa kawasan di Bandung, Jawa Barat tidak terkecuali daripada dilanda banjir.
Sementara itu, di Britain, hujan lebat menyebabkan beberapa kawasan dilanda banjir menjelang sambutan Krismas.
Banjir itu menyebabkan rel kereta api dan jalan raya ditenggelami air sekali gus menjejaskan perjalanan penduduk.
Penduduk di Braunton, selatan England mendapati kampung mereka ditenggelami air ekoran paras Sungai Caen meningkat.
Di Kampung Umberleigh berdekatan Braunton, seorang wanita diselamatkan oleh anggota-anggota penyelamat selepas dia berpaut pada dahan sebatang pokok selama hampir sejam.
Agensi Alam Sekitar mengeluarkan 150 amaran banjir kelmarin, kebanyakannya di barat daya dan tengah England. - Agensi

Rugi RM6 juta, Salamku terbakar



KEADAAN pasar raya Salamku yang musnah dalam kebakaran di Pasir Pekan, Tumpat semalam.



TUMPAT - Pasar raya Salamku yang popular dengan pelbagai jenis barangan kelengkapan rumah di Pasir Pekan dekat sini musnah dalam kebakaran membabitkan kerugian hampir RM6 juta.
Kebakaran yang berlaku pada pukul 4 pagi itu, memusnahkan keseluruhan bangunan berkenaan yang dipercayai berpunca daripada litar pintas.
Berikutan kejadian itu, seramai 70 pekerja di pasar raya tersebut hilang punca pendapatan bulanan.
Pengurus pasar raya tersebut, Philip Chew Ee Suan, 51, berkata, dia dimaklumkan mengenai kebakaran tersebut oleh seorang pekerjanya sebelum bergegas ke lokasi kejadian yang terletak kira-kira 15 kilometer dari rumahnya.
Menurut beliau, ketika tiba di pasar raya, dia melihat api sudah marak dengan sebahagian besar bangunannya sudah hangus.

Kelibat buaya dalam parit disangka batang pokok



DUA kakitangan Jabatan Hidupan Liar memasang perangkap buaya di Jalan Penampang, Kota Kinabalu semalam.



KOTA KINABALU - Para pelatih jururawat di Hospital Queen Elizabeth 1 (HQE1) gempar apabila melihat kelibat seekor buaya yang disangka batang pokok buruk di tepi parit besar di Jalan Penampang, berhampiran Muzium Sabah di sini pagi semalam.
Kejadian kira-kira pukul 7 pagi itu berlaku ketika beberapa pelatih sedang menunggu bas sebelum melihat seekor buaya di tepi parit.
Seorang pelatih, Joanne Lagusitine, 21 berkata, dia hanya menyedari mengenai kehadiran reptilia itu selepas terlihat satu objek seakan-akan sebatang kayu sedang bergerak-gerak.
"Apabila diamati, objek itu rupa-rupanya adalah seekor buaya tetapi beberapa saat kemudian, buaya itu terus hilang.
"Kemungkinan terdapat dua ekor buaya di sungai berkenaan kerana seminggu yang lalu, saya difahamkan ada orang lain pernah ternampak kelibat buaya di kawasan parit di situ," katanya di sini semalam.

60 maut semasa beratur beli roti



KLIP video dari Rangkaian Berita Shaam menunjukkan mayat-mayat bergelimpangan dan sejumlah orang cedera dalam serangan udara di sebuah kedai roti di Halfaya, Syria kelmarin.



DAMSYIK - Seramai 60 orang awam yang sedang beratur untuk membeli roti di bandar Halfaya terbunuh kelmarin dalam satu serangan udara yang didakwa pihak penentang dilakukan pesawat tentera Syria, kata Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia Untuk Syria.
Pihak Jawatankuasa Penyelaras Penduduk Tempatan (LCC) bertindak mengecam pembunuhan beramai-ramai oleh tentera rejim Presiden Bashar Al-Assad itu.
Pihak LCC berkata, ketika kejadian, berpuluh-puluh orang awam sedang beratur di luar sebuah kedai roti.
Bagaimanapun, agensi berita milik pemerintah Syria, SANA semalam melaporkan, kejadian itu didalangi kumpulan pejuang penentang Bashar.
Ia menafikan kejadian pembunuhan beramai-ramai itu berpunca daripada serangan udara tentera rejim.
"Satu kumpulan pengganas bersenjata menyerang bandar Halfaya, membunuh ramai wanita dan kanak-kanak," kata agensi berita itu.
Ia melaporkan tentera Syria kemudian campur tangan ketika serangan berlaku dan berjaya membunuh serta mencederakan ramai penentang.
Bagaimanapun, perikatan yang mewakili kumpulan penentang Bashar, Majlis Kebangsaan Syria menyalahkan rejim Presiden itu melakukan jenayah menentang kemanusiaan.
Sementara itu, para aktivis penentang Bashar menyatakan, enam orang yang berjuang menentang tentera Bashar mati kelmarin akibat terhidu bau gas dan asap putih di Homs.
Menurut para aktivis, tentera Bashar mungkin menggunakan bom yang mengandungi gas pembunuh.
Jet-jet tentera turut melakukan serangan di kawasan yang dikuasai kumpulan penentang di Ghouta Timur dekat Damsyik.
Sementara itu, Utusan Damai Liga Arab dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Lakhdar Brahimi menyatakan kebimbangan tentang keadaan di Syria semasa mengadakan mesyuarat dengan Bashar di Damsyik semalam.
"Bashar menyuarakan pandangannya tentang situasi itu dan saya memberitahunya mengenai mesyuarat saya dengan para pemimpin dan rantau ini dan di luar negera (berhubung isu Syria," katanya.
Menurut stesen televisyen pemerintah Syria, Bashar menganggap pertemuan sebagai mesra dan membina.
"Pihak pemerintah komited untuk memastikan kejayaan semua usaha dengan bermatlamatkan untuk melindungi kedaulatan dan kebebasan negara ini," kata Bashar.
Dalam perkembangan berkaitan, lebih 700 penduduk Palestin mati di Syria sejak konflik di negara tersebut berlaku pada Mac tahun lalu.
Maklumat itu didedahkan oleh seorang pegawai pelarian Pertubuhan Pembebasan Palestin, Zacharia al-Agha.
Lebih 43,000 orang terbunuh sejak kumpulan penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan bertempur dengan tentera Bashar.
Sebahagian besar penduduk tempatan mahu Bashar dugulingkan ekoran kegagalannya membawa pembaharuan dalam pentadbiran dan kebebasan bersuara di negara ini. - Agensi

Pengumpul pakaian siri televisyen mahu bina muzium



DUA helai pakaian yang pernah digunakan dalam siri televisyen Star Trek juga berada dalam simpanan Comisar.



PHOENIX, Amerika Syarikat - Seorang peminat dan bekas penulis skrip televisyen, James Comisar merancang untuk membina sebuah muzium televisyen di sini, dalam negeri Arizona.
Dia mengumpulkan banyak koleksi pakaian watak-watak dalam siri televisyen dan filem termasuk dari tahun 1930-an sehingga kepada sepasang kasut but yang dipakai pelakon Larry Hagman dalam drama bersiri Dallas.
Comisar juga mempunyai koleksi peralatan yang digunakan dalam siri-siri televisyen.
Jika dia menjual semua koleksinya, dia akan menjadi seorang jutawan, lapor agensi berita AP semalam.
Pada bulan lalu, terdapat seorang peminat membayar sebanyak AS$480,000 (RM1.47 juta) untuk memiliki sehelai pakaian yang dipakai Judy Garland dalam filem The Wizard of Oz pada tahun 1939.
"Saya mahu membina sebuah muzium untuk menceritakan segala-galanya tentang perkembangan televisyen sejak lebih 60 tahun lalu," katanya.
Mempunyai keluasan sekitar 4,645 meter persegi, Comisar, 48, berkata, dia memerlukan AS$35 juta (RM11.42 juta) untuk membina muzium berkenaan yang menyimpan koleksinya.
Menurutnya, dia berharap muzium tersebut dapat dibuka kepada orang ramai dalam tempoh tiga tahun lagi.
Setakat ini, Comisar menggunakan wang sendiri untuk merealisasikan impiannya tetapi dia berharap idea tersebut dapat menarik sumbangan penderma-penderma yang berminat.
Dia mengumpul koleksi itu sejak 25 tahun lalu.
Comisar berkata, mengumpulkan koleksi itu amat mudah bagi seseorang yang dapat memasuki studio televisyen.
Menurutnya, kebanyakan barang-barang itu hanya dibuang atau diberikan kepada orang lain selepas penerbitan sesebuah siri televisyen ditamatkan. - Agensi

NASA rancang asteroid jadi stesen angkasa lepas


GAMBAR menunjukkan asteroid Eros yang terletak dekat dengan Bumi.



WASHINGTON - Saintis Pentadbiran Aeronautik Dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) merancang menjadikan sebuah asteroid seberat 500 tan sebagai stesen angkasa lepas untuk angkasawan-angkasawan yang dalam perjalanan ke planet Marikh.
Akhbar dalam talian MailOnline melaporkan kelmarin bahawa projek melibatkan kos sebanyak AS$2.5 bilion (RM7.9 bilion) itu kini sedang dipertimbangkan oleh Pejabat Sains Dan Teknologi White House, Amerika Syarikat.
Jika projek tersebut diluluskan, asteroid sebesar dua buah bas dua tingkat itu bakal menjadi objek angkasa lepas pertama yang dijadikan stesen angkasa lepas.
Menurut satu laporan oleh saintis-saintis NASA dan Institut Teknologi California, sebuah kapsul penangkap asteroid akan disambungkan pada roket Atlas yang menuju ke arah asteroid tersebut yang terletak antara Bumi dan Bulan.
Sebaik sahaja menghampiri asteroid berkenaan, sebuah sarung berdiameter sekitar 15 meter akan dikeluarkan daripada kapsul tersebut.
Sarung yang disambung dengan menggunakan kabel itu digunakan bagi membalut asteroid tersebut.
Kapsul berkenaan akan menggunakan enjin berisi 300 kilogram bahan api untuk menghentikan putaran asteroid itu dan menarik objek itu ke lokasi tanpa graviti.
Asteroid tersebut yang berada dalam keadaan pegun akan digunakan sebagai pangkalan masa depan untuk misi-misi meneroka angkasa raya.
"Idea mengeksploitasi sumber semula jadi asteroid telah dikemukakan sejak lebih seratus tahun dahulu tetapi hanya baru sekarang, manusia memiliki teknologi untuk menjadikannya sebagai satu realiti," kata laporan NASA. - Agensi

Majlis temu janji di Korea Selatan



SEORANG lelaki meminta seorang wanita keluar dengannya dalam majlis temu janji di sebuah taman di daerah perniagaan Yeouido, Seoul semalam.



SEOUL - Ribuan lelaki memenuhi sebuah taman di sini semalam untuk mencari pasangan yang sesuai dalam majlis temu janji anjuran pengguna-pengguna laman Facebook.
Bagaimanapun, hanya sejumlah kecil wanita yang datang untuk menghadiri majlis tersebut, lapor agensi berita AFP semalam.
Idea untuk menganjurkan majlis itu bermula pada bulan lalu selepas dua lelaki muda bergurau di laman berkenaan namun ia kemudian diminati lebih 36,000 pengguna Facebook.
Namun, hanya 3.500 orang yang datang pada majlis tersebut kebanyakannya lelaki yang berumur 20-an dan 30-an.
Kebanyakan wanita yang hadir pula membawa teman lelaki untuk menyaksikan majlis tersebut.
Wanita-wanita diminta datang dengan memakai pakaian berwarna merah manakala lelaki diminta berpakaian berwarna putih apabila mereka bertemu di sebuah taman di daerah perniagaan Yeouido di sini.
Kumpulan lelaki dan wanita diminta untuk berdiri menghadap antara satu sama lain sehingga majlis tersebut bermula pada pukul 3 petang dalam cuaca sejuk.
Mereka kemudian diminta berjalan mencari pasangan yang sesuai dan memegang tangan kekasih baharu yang ditemui dalam majlis berkenaan.
Bagaimanapun, bilangan wanita tidak sama dengan jumlah lelaki yang hadir.
"Di mana perginya semua wanita. Saya tidak dapat untuk mencari (pasangan yang sesuai)," kata seorang pemuda, Kim Sung-sik yang merupakan pelajar kolej berusia 23 tahun.
Dia menganggap majlis tersebut mengecewakan kerana kekurangan bilangan wanita.
"Ia sungguh dahsyat. Saya tidak datang ke sini hanya untuk mencium bauk badan lelaki," kata seorang lagi pemuda.
Bagaimanapun, ada sebahagian pemuda yang berjaya mengajak wanita untuk menjadi pasangan mereka dalam majlis tersebut.
Korea Selatan mempunyai hampir 20 juta pengguna Facebook dan Twitter.
Sebanyak 31 juta daripada 50 juta penduduk negara ini merupakan pengguna telefon bimbit. - Agensi

Pesta liar di tepi pantai

Posted on the December 24th, 2012 under Tempatan by admin
Gambar Hiasan
Port Dickson: Lebih 30 lelaki dan wanita berusia 20-an dikesan menghadiri pesta liar dengan berpakaian seksi di tepi pantai berhampiran sebuah hotel empat bintang terkenal di sini, malam kelmarin.
Mereka berpesta dengan meneguk minuman keras sambil menari mengikut rentak persembahan kumpulan muzik di depan pentas dan sesetengah peserta melakukan aksi tidak senonoh antara lelaki dan wanita.
Kumpulan itu termasuk beberapa wanita Melayu yang hanya memakai bikini bagaimanapun beredar dari kawasan itu apabila menyedari kehadiran polis yang membuat rondaan selepas mendapat maklumat awam.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Abd Wahab Harun, berkata pihaknya menerima aduan mengenai aktiviti tidak bermoral di pantai yang kedudukannya agak tersorok itu dan menghantar anggota untuk memeriksa.
“Bagaimanapun, kebanyakan mereka beredar apabila menyedari kehadiran polis. Kita tidak membuat tangkapan, namun akan menjalankan siasatan lanjut mengenainya,” katanya kepada BH di sini, semalam.
Difahamkan, sesetengah peserta parti itu bertindak luar kawalan dengan ada antara mereka berbaring di atas pantai sambil berpeluk dan berciuman dengan ghairah.
Parti pantai itu dianjurkan sebuah syarikat pengurusan acara kononnya sempena Tahun Melawat Malaysia 2013/2014 dengan mengenakan bayaran RM165 bagi setiap peserta.
Penganjur menyediakan makan malam dan minuman beralkohol percuma tanpa had selain mengenakan syarat peserta lelaki perlu memakai seluar pendek dan wanita memakai bikini, pario atau pakaian pantai yang seksi.
Bharian

No comments:

Post a Comment