Saturday, December 29, 2012

HIDUP DIBUKIT MEWAH TAPI BAHAYA NAK BUAT APA...ALLAH KATA BUKIT2 DIJADIKAN UNTUK MENJADI PASAK2 BUMI...NI ADA YANG KITA GONDOLKAN...SENDIRI MAU INGATLAH

Banglo mewah terperangkap

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

pix_middle
KUALA LUMPUR: Ratusan penduduk Bukit Setiawangsa dikejutkan dengan bencana tanah runtuh yang mengakibatkan sebahagian besar benteng konkrit yang dibina pada lereng bukit terbabit runtuh, semalam.
Benteng konkrit setinggi kira-kira bangunan 25 tingkat itu dilaporkan tiba-tiba jatuh dan menimbus satu-satunya jalan keluar masuk ke Taman Puncak Setiawangsa, kira-kira pukul 10 malam tadi.


Malah, sehingga lewat malam tadi, pergerakan tanah di situ masih berlaku dan situasi difahamkan kritikal hingga memaksa sekurang-kurangnya penghuni di empat banglo mewah di puncak bukit berkenaan di arahkan keluar.

Difahamkan antara penghuni yang terlibat adalah keluarga Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique; keluarga Duta Khas Malaysia ke Amerika Syarikat, Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis serta seorang warga asing bernama Maulana.

Penolong Pengerusi Persatuan Penduduk Puncak Setiawangsa, Fauziah Jamaluddin, berkata hanya penghuni di perumahan Jalan Puncak 2 yang terlibat dalam kejadian itu dan mereka telah diarahkan keluar segera.

"Sekurang-kurangnya ada 15 rumah mewah di jalan berkenaan dan mereka yang terjejas akibat tanah runtuh di benteng terbabit.

"Lebih kurang 200 rumah lagi di sini tidak terbabit tetapi satu-satunya jalan yang menghubungkan Taman Puncak Perdana tertimbus dan setakat ini kami masih belum dimaklumkan keadaan sebenar," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.

Difahamkan, rumah milik individu bernama Maulana paling terjejas teruk kerana terletak paling tepi dan berdekatan dengan lereng tersebut.

Penyewa yang menyewa di situ juga dikatakan telah pun berpindah awal disebabkan berlaku keretakan teruk pada kediaman mewah itu.

Tambah Fauziah, tiada kejadian hujan lebat dalam tempoh dua hari ini malah pihak berkuasa tempatan juga sering menyelia keadaaan benteng konkrit berkenaan.

Sementara Ketua Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

Katanya, tiada kemalangan jiwa dilaporkan setakat ini.

‘Aku nak ajar hang’

Oleh Muhammad Saufi Hassan
saufi@hmetro.com.my

ANGKAT...anggota polis membawa keluar jenazah Nor Fatimah Anis dari rumahnya. Gambar kecil, Nor Fatimah Anis, ditemui mati.
ANGKAT...anggota polis membawa keluar jenazah Nor Fatimah Anis dari rumahnya. Gambar kecil, Nor Fatimah Anis, ditemui mati.
ALOR SETAR: “Aku bukan nak bunuh hang (kau), aku nak ajar hang.” Itu antara kata-kata yang didengar jiran beberapa jam sebelum seorang isteri muda, Nor Fatimah Anis Md Radzi, 17, ditemui mati di rumahnya di Kampung Alor Gelagah, dekat sini, semalam.
Mangsa yang baru enam bulan berkahwin dipercayai mati akibat hentakan objek tumpul di kepala dan polis menahan suaminya berusia 20-an yang disyaki terbabit kejadian itu. Turut ditahan bagi membantu siasatan, dua lagi lelaki, juga berusia 20-an.
Jiran mangsa yang enggan dikenali berkata, dia menyedari pertengkaran antara mangsa dan suaminya jam 2 pagi selepas terdengar wanita itu menjerit kesakitan dipercayai akibat dipukul.

“Ini bukan kali pertama mereka bergaduh kerana kebelakangan ini saya kerap terdengar mereka bertengkar. Namun selalunya, pertengkaran mereka tidak lama...hanya beberapa minit.

“Tetapi, kali ini (pertengkaran awal pagi semalam) berlainan kerana saya percaya wanita itu dipukul suaminya. Saya dapat mendengar dengan jelas wanita itu merayu suaminya supaya jangan memukulnya.

Telefon ayah ucap selamat hari jadi



ALOR SETAR: “Dia menelefon saya jam 9 malam tadi (kelmarin) untuk mengucapkan selamat hari lahir kepada saya. Tak sangka itu kali terakhir saya berbual dengannya,” kata Md Radzi Dahari, 47, bapa arwah Nor Fatimah Anis, 17, yang ditemui mati di rumahnya, awal pagi semalam.
Selain itu, Md Radzi berkata, dia turut menerima SMS daripada menantunya yang turut mengucapkan selamat hari jadi pada malam sebelum kejadian.

Md Radzi berkata, dia mengetahui berita kematian anaknya jam 8 pagi selepas dimaklumkan kakak ipar anak perempuannya itu.
Menurutnya, dia bersama keluarga yang tinggal di Kampung Hutan Palas, Kodiang, Jitra, bergegas ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini.

“Selepas dimaklumkan polis, baru saya tahu apa sebenarnya berlaku hingga menyebabkan kematian anak saya. Sebelum ini kakak ipar arwah menghubungi isteri saya memaklumkan arwah dan suaminya sering bertengkar.

“Tapi, saya tidak mengendahkannya kerana berpendapat itu hanya perselisihan faham biasa.
“Saya langsung tak sangka pertengkaran mereka itu berakhir dengan kematian anak saya, tapi saya reda,” katanya yang berharap polis melakukan siasatan dengan teliti supaya individu yang bersalah dibawa ke muka pengadilan.

Dapur meletup

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com

pix_middle
TAMPARULI: Seorang nenek dan cucunya yang mengalami masalah lembam, rentung dalam kebakaran rumah rumah mereka dipercayai berpunca daripada letupan dapur gas ketika warga emas itu mahu menyediakan sarapan, semalam.
Mayat Sunah Mindur, 79, ditemui tertiarap berhampiran pintu depan rumah mereka di Kampung Rani, Tenghilan, dekat sini, manakala mayat Fanddy Votoh@Walter, 23, yang juga orang kelainan upaya (OKU), ditemui di dapur.
Ketua Polis Daerah Tuaran, Deputi Superintendan Zaharudin Rasip berkata, kebakaran jam 6.25 pagi itu dipercayai disebabkan dapur gas yang tiba-tiba meletup ketika Sunah mahu memasak.

“Siasatan awal mendapati mangsa dipercayai cuba menghidupkan api untuk memasak air tanpa menyedari gas sudah terbuka. Apabila mangsa menyalakan mancis berlaku letupan yang seterusnya mengakibatkan kebakaran,” katanya ketika dihubungi.

Menurutnya, siasatan juga mendapati walaupun keadaan tubuhnya disambar api, Sunah mungkin berusaha berlari ke luar rumah bagi mendapatkan pertolongan, namun rebah di berhampiran pintu sebelum menemui ajal.

Buka kereta tanpa bunyi

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

BUKTI...Zainuddin menunjukan peralatan elektronik yang digunakan suspek.
BUKTI...Zainuddin menunjukan peralatan elektronik yang digunakan suspek.
KUALA LUMPUR: Menggunakan sejenis peralatan elektronik buatan Taiwan, seorang lelaki mampu mematikan sistem penggera kereta dengan mudah sebelum menyamun barang berharga dalam kenderaan terbabit.
Alat berkenaan dikatakan mampu memintas frekuensi sistem penggera kenderaan dan suspek dengan mudah masuk ke dalam kenderaan berkenaan selepas sistem penggera dimatikan, membolehkan pintu kereta dibuka tanpa bunyi.

Perkara itu terbongkar selepas polis menahan seorang lelaki berusia 36 tahun yang terbabit dengan jenayah samun kenderaan dalam serbuan di sebuah kondominium di Petaling Jaya, 13 Disember lalu.
Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad berkata, pemeriksaan di rumah berkenaan menemui empat komputer riba, satu cakera keras mudah alih dan pelbagai dokumen atas nama individu lain dipercayai yang dicuri suspek.

“Modus operandi suspek ialah menunggu dalam kereta di parkir pusat beli-belah dan menggunakan alat berkenaan untuk memintas frekuensi penggera kereta mangsa.

“Sebaik berjaya membuka kereta mangsa, suspek mengambil barang berharga dalam kereta berkenaan sebelum melarikan diri,” katanya.
Beliau berkata, mangsa hanya menyedari kenderaan mereka disamun apabila mendapati pintu kereta mereka terbuka atau kenderaan berkenaan tidak berkunci selain keadaan di dalamnya berselerak.

Katanya, siasatan lanjut mendapati suspek yang dibebaskan dari penjara awal tahun lalu, mempunyai sembilan rekod jenayah lampau.
“Siasatan mendapati suspek sudah beberapa kali melakukan jenayah ini dan tidak menolak kemungkinan ada individu lain yang melakukan samun menggunakan taktik sama,” katanya.

8 lelaki ditahan kes curi kedai 24 jam



KUALA LUMPUR: Lapan lelaki termasuk seorang remaja berusia 17 tahun yang terbabit jenayah samun kedai serbaneka 24 jam, ditahan dalam operasi khas pasukan Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini, Rabu lalu.
Dalam serbuan jam 11 malam itu, lima yang ditahan ialah anggota kumpulan samun terbabit manakala tiga lagi pembeli yang disyaki membeli barangan hasil samun mereka.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad berkata, semua yang ditahan berusia 17 hingga 44 tahun dan siasatan mendapati seorang daripada mereka mempunyai rekod jenayah.
“Serbuan serentak dilakukan di rumah mereka di empat lokasi berasingan iaitu dua di Sungai Besi manakala dua lagi di Keramat dan Seri Alam.

“Dalam serbuan itu, polis merampas dua parang, dua motosikal dipercayai digunakan untuk melakukan jenayah samun serta pelbagai jenis rokok bernilai RM7,500,” katanya.

Menurut Zainuddin, dengan tertangkapnya anggota kumpulan itu, polis menumpaskan sindiket samun kedai serbaneka 24 jam yang aktif di Lembah Klang, terutama di daerah Dang Wangi sejak September lalu.
Beliau berkata, modus operandi kumpulan terbabit ialah berlagak sebagai pelanggan yang ingin membeli kad prabayar telefon bimbit dan masuk dalam kedai tanpa membuka topi keledar bagi mengelak wajahnya dirakam kamera litar tertutup (CCTV).

“Ketika petugas kaunter kedai sibuk mengambil barang diminta, suspek mengacukan parang dan mengarahkannya membungkus semua rokok serta melarikan wang,” katanya.
Katanya, suspek melarikan diri bersama seorang lagi rakan yang menunggu di luar kedai dengan motosikal.

Katanya, tangkapan itu menyelesaikan sekurang-kurangnya sembilan kes samun iaitu lima di Dang Wangi dan empat di daerah lain.

Doa ayah dari kejauhan

Oleh Muhamaad Razis Ismail, Siti Rohana Idris dan Nuraishah Ya
razis@hmetro.com.my

TUMPAT: “Tiada harta yang dapat saya berikan melainkan doa mengiringi kebahagiaan anak dan menantu dengan harapan ikatan perkahwinan mereka kekal hingga akhir hayat,” kata Jaafar Mohamad, 51, bapa kandung Nur Eilunie Natasha, 21, atau Leuniey yang sah bergelar isteri kepada penjaga gawang kebangsaan dan Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat, 23, semalam.
Khairul Fahmi atau Apek melafazkan akad nikah dengan sekali lafaz di kediaman keluarga Leuniey di Pasir Pekan, di sini, tepat jam 10.25 pagi dan pasangan berkenaan dinikahkan Imam Masjid Mukim Pasir Pekan, Abd Ghani Abd Mutalib.

Apek yang tiba dengan pakaian kuning muda menaiki kereta mewah Bentley berwarna putih dan diiringi polis trafik pada jam 10 pagi menyediakan hantaran RM19,000 sempena nombor jersi yang dipakainya dengan pasukan Kelantan selain tujuh dulang hantaran manakala Leuniey membalasnya dengan tujuh dulang.

Bapa tiri Leuniey, Nazri Adnan, 40, dan ibu Leuniey, Norlaila Abu Bakar, 40, serta bapa dan ibu Apek, Che Mat Hussin, 60, dan Bidah Ibrahim, 55, bersama lebih 2,000 tetamu menyaksikan detik bersejarah itu.

Menurut Jaafar yang bekerja sebagai pesawah, dia hanya mampu mengucapkan tahniah dari jauh kepada Leuniey yang dipanggilnya Kak Long.

Sampainya hati bapa...

Oleh Ahmad Ismail
am@hmetro.com.my

SEGAMAT: Seorang lelaki sanggup membohongi isterinya dengan mendakwa dua anak lelaki mereka mati lemas di Sungai Buloh Kasap, di sini, selepas ketiga-tiga beranak berkenaan cuba membunuh diri pada jam 1 pagi, 6 Disember lalu.
Lelaki terbabit mendakwa selepas terjun, dia bertukar fikiran dan cuba menyelamatkan dua anak mereka, namun kedua-duanya yang berusia dua tahun serta lima tahun hilang ditelan arus sungai.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Hanafi Daud berkata, bagaimanapun, ia hanya helah lelaki terbabit kerana kedua-dua anak mereka sebenarnya kini hilang sejak hari berkenaan.

“Berdasarkan siasatan, pasangan suami isteri terbabit bertengkar di rumah mereka di Taman Sri Alam, Batu Anam pada jam 7 pagi, 3 Disember lalu.

“Si isteri kemudian keluar meninggalkan kediaman berkenaan dan pergi ke Kuala Lumpur. Dia meninggalkan dua anak mereka bersama suaminya,” katanya.

Pengamal perubatan Islam wajib ikut panduan



KUALA LUMPUR: Semua pengamal perubatan Islam mesti mengikut garis panduan yang ditetapkan dan disaran berdaftar sebagai ahli Gabungan Persatuan Pengubatan Islam Malaysia (Gappima).
Perkara itu ditekankan Pengarah Pusat Perubatan Islam Seiring Syariat (PPISS), Datuk Dr Basharuddin Panjang Ahmad selepas Gappima mengadakan mesyuarat bersama ahli jawatankuasanya, kelmarin.

Menurutnya, Garis Panduan Amalan Perubatan Islam dikeluarkan Bahagian Perubatan Tradisional dan Komplementari, Kementerian Kesihatan Malaysia sejak September 2011 menjadi panduan terbaik buat pengamal perubatan melaksanakan tanggungjawab merawat pesakit.
“Semua pengamal perubatan Islam yang mahu menyertai bidang ini mesti mengikut garis panduan. Begitu juga, Gappima mempunyai jawatankuasa penilai menapis keahlian mereka yang layak,” katanya dihubungi, semalam.

Mati minum ubat datuk

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang kanak-kanak lelaki maut dipercayai tersalah minum ubat yang disangkanya minuman di rumah neneknya di Sri Gombak, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, mangsa, Chee Wan Seng, 2, disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di unit kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL), di sini.

Difahamkan, Chee tinggal bersama neneknya berusia 50-an selepas ibu dan bapanya berusia 20-an berpisah hampir setahun lalu.

Siasatan kes bakar bayi hampir selesai

JOHOR BAHRU: Siasatan kes bunuh dan bakar seorang bayi perempuan berusia setahun setengah yang ditemui berhampiran longgokan sampah di Jalan Salleh, Taman Ungku Aziz di sini, 21 Disember lalu hampirselesai.
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, pihaknya mendapat petunjuk baru bagi mengesan individu bertanggungjawab terhadap pembunuhan itu.

“Kami yakin dapat menahan dalang di sebalik kejadian ini dalam tempoh terdekat. Bagaimanapun, maklumat berkenaan tidak dapat didedahkan untuk tidak mengganggu siasatan,” katanya pada pelancaran Unit Rondaan Bermotosikal (URB) di sini, pagi semalam.
Menurut beliau, pasukan khas juga ditubuhkan bagi menjejak individu terbabit dan ia diselia Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor, Datuk Dr Hashim Haron.

Mokhtar berkata, setakat semalam, mayat mangsa masih ditempatkan di rumah mayat Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.

“Belum ada pihak yang datang menuntut mayatnya. Kami harap waris atau pihak yang mengenali mangsa datang melakukan pengecaman,” katanya.
Mangsa ditemui dengan kesan 80 peratus terbakar selain perutnya terburai.

Berkaitan program itu, menurut Mokhtar, 74 unit motosikal Honda 250cc diterima Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Johor.
“Jentera diubahsuai khas itu digunakan bagi membanteras jenayah samun, ragut, pecah rumah dan lumba haram.

“Jumlah ini untuk fasa pertama dan diagihkan bagi kegunaan 10 Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Nusajaya, Johor Bahru Utara (JBU), Johor Bahru Selatan (JBS) dan Kulaijaya,” katanya.

Menceritakan kejadian itu, sumber berkata, ketika kejadian nenek mangsa yang mencuci pakaian di bilik mandi melihat Chee ke dapur dan membuka peti sejuk mengambil minuman.

“Dia (nenek) yang tidak menyangka apa-apa meneruskan kerja namun melihat botol ubat ditinggalkan di lantai dapur.

Dr Basharuddin yang juga bendahari Gappima berkata, pelaksanaan amalan perubatan Islam dimasukkan ke dalam Rang Undang-Undang Perubatan Tradisional dan Komplementari (PTK) sebelum ini memberikan impak positif dalam meraih kepercayaan orang ramai sebagai pengguna.

“Undang-undang ini, akan membolehkan orang ramai mengetahui lebih lanjut mengenai perubatan Islam yang sah dan mereka membuka mata agar yakin menggunakan perubatan ini,” katanya.
Katanya, perubatan Islam menggunakan konsep rukyah dan syariah dipantau Kementerian Kesihatan Malaysia dalam memastikan pelaksanaan mengikut garis panduan.

“Gappima berharap lebih ramai pengamal perubatan Islam menyertai kami sebagai ahli dalam memastikan segala tindakan perubatan diamalkan secara sah dan berdaftar,” katanya.

Banjir terburuk

Oleh Shalfarina Shahriman
am@hmetro.com.my

KUANTAN: “Sejak sekolah ini ditubuhkan kira-kira 94 tahun lalu, inilah kejadian banjir yang terburuk pernah dialami sekali gus mengakibatkan kerugian hampir RM200,000.
“Bagaimanapun, kami tetap berusaha memastikan sekolah ini dapat dibuka untuk sesi tahun baru seperti yang ditetapkan minggu depan kerana tidak mahu pelajar ketinggalan mengikuti jadual Jabatan Pelajaran Negeri (JPN),” kata Guru Besar Sekolah Kebangsaan Sultan Abdullah (SKSA), Mohd Zaki Zainudin ketika operasi gotong royong membersihkan sekolah itu di sini, semalam.

Mohd Zaki berkata, ketika kejadian banjir Isnin lalu, beberapa kakitangan hanya sempat menyelamatkan sedikit peralatan penting seperti komputer dan dokumen lain.
Menurutnya, walaupun banjir terbabit mengakibatkan kerosakan terhadap beberapa peralatan sekolah namun mereka tetap berusaha memberikan kelengkapan yang terbaik kepada murid supaya dapat belajar seperti biasa.

“Kami berusaha mencapai dasar 1Murid, 1Kerusi, 1Meja dan 1Set buku bagi memudahkan pelajar mengikuti pelajaran di dalam bilik darjah. Antara yang paling teruk terjejas adalah bilik guru, bilik prasekolah dan koperasi yang menyebabkan hampir 80 peratus peralatan rosak dan tidak boleh digunakan,” katanya.

Beliau berkata, minggu orientasi untuk pelajar tahun satu akan tetap dijalankan dengan menggunakan dewan sekolah, ketika sesi yang akan bermula minggu depan.
Katanya, pihaknya juga sudah berbincang dengan pembekal buku untuk menghantar semula barangan terbabit dan pihaknya difahamkan semua bahan bacaan akan diterima minggu depan.

“Justeru, disebabkan kerosakan yang berlaku agak teruk, kami terpaksa membuat gotong-royong sebanyak tiga kali untuk membersihkan kawasan sekolah ini secara keseluruhan dengan kerjasama Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Majlis Perbandaran Kuantan (MPK),” katanya.

Cinta lintang-pukang

Oleh Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my

JITRA: Seorang wanita menjalin hubungan sulit dengan rakan baik bekas suaminya manakala bekas suaminya itu pula mempunyai hubungan dengan adik iparnya dan lebih mengejutkan apabila kedua-dua pasangan itu tinggal serumah.
Bagaimanapun onar yang dicipta mereka terbongkar apabila rumah mereka diami di Kampung Sanglang, dekat sini, diserbu Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu (PADKP) pada awal pagi semalam.

Lebih mengejutkan lagi apabila janda terbabit melahirkan seorang bayi lelaki berusia empat bulan hasil hubungan sulitnya dengan rakan bekas suaminya itu.

Difahamkan, janda terbabit bersama bekas suaminya tinggal bersama di rumah itu bersama teman lelakinya serta adik perempuan wanita itu yang berusia 18 tahun.

Adik wanita itu dikatakan menjalinkan hubungan sulit dengan abang iparnya sendiri yang berusia 39 tahun sejak beberapa bulan lalu selepas kakaknya bercerai dengan abang iparnya itu.

Paksa adik abang ipar dagang tubuh


ALOR GAJAH: Seorang gadis mendakwa dipaksa menjadi pelacur oleh adik ipar kepada abangnya sendiri sejak awal bulan ini.
Mangsa yang berusia 17 tahun itu dipaksa melayan nafsu serakah beberapa lelaki pertengahan usia dengan dikenakan bayaran tertentu di beberapa lokasi termasuk sekitar hotel bajet di negeri ini.

Difahamkan, mangsa tinggal bersama kakak ipar dan abangnya di sebuah rumah di Pulau Sebang dan datang ke rumah seorang saudaranya di Selangor awal bulan ini.
Menurut sumber, suspek yang turut tinggal bersama mangsa di Pulau Sebang menjemput gadis itu di Selangor beberapa hari kemudian dan membawanya pulang ke Melaka.

“Bagaimanapun, suspek tidak terus membawa gadis itu pulang ke rumah sebaliknya membawanya bersiar-siar di sekitar Bandaraya Melaka.

“Selepas bersiar-siar, suspek menyewa sebuah hotel bajet dan sebaik berada di hotel itu, mangsa diperkenalkan dengan seorang lelaki pertengahan usia,” katanya di sini, semalam.
Menurutnya, gadis itu kemudian dipaksa melayan nafsu lelaki terbabit dan dikenakan bayaran sebanyak RM200.

Katanya, mangsa yang mula menyedari niat sebenar suspek cuba melarikan diri dan merayu tidak diperlakukan sedemikian, namun tidak diendahkan.
“Gadis itu turut mendakwa dibawa ke beberapa daerah tidak dikenal pasti untuk diperdagangkan kepada pelanggan yang sedia menunggu di tempat dijanjikan.

“Malah, suspek dikatakan turut mengawasi setiap pergerakan gadis itu bagi mengelak dia melarikan diri,” katanya.

Sumber itu berkata, gadis malang itu yang tidak tahan diperlakukan sedemikian nekad melarikan diri daripada kawalan suspek sebelum membuat laporan di Balai Polis Masjid Tanah, kelmarin.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Deputi Superintendan Abd Rahman Jid mengesahkan kejadian dan berkata siasatan lanjut sedang dilakukan.

Menurutnya, kes dirujuk ke Jabatan Keganasan Rumahtangga, Wanita dan Kanak-kanak (D11), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka untuk tindakan selanjutnya.

Jodoh pemuda kudung Iraq



KECACATAN fizikal Ali tidak pernah menjadi halangan cinta Ankam terhadapnya.
KECACATAN fizikal Ali tidak pernah menjadi halangan cinta Ankam terhadapnya.
LONDON: Tanpa kedua-dua tangan yang terpaksa dibuang akibat perang Iraq, tuah dialami Ali Abbas memang sangat menggembirakannya.
Dalam serba kekurangan itu, Ali berpeluang mengahwini gadis yang menjadi pujaannya sejak kecil. Kini menetap di Britain, Ali, 21, berkahwin dengan Ankam Hamza, 18, dalam majlis penuh emosi yang dilangsungkan selama dua hari di bumi kelahirannya.

Menceritakan pengalaman itu untuk kali pertama, Ali berkata, dia bukan saja tidak menyangka dapat menikahi Ankam, malah tidak menyangka terselamat dalam serangan peluru berpandu Amerika Syarikat (AS) di Baghdad sembilan tahun lalu.


Sebagai seorang daripada mangsa paling parah dalam perang Iraq, Ali tidak diberi banyak harapan untuk hidup bagi meraikan ulang tahun ke-13. Banyak pihak juga tidak menjangkakan Ali berpeluang menjadi seorang suami. Selain kehilangan kedua-dua tangan, Ali juga mengalami kesan melecur pada 60 peratus badannya.

Ali juga kehilangan 16 anggota keluarga, termasuk ibu bapanya. Gambar penderitaan Ali itu tersebar ke seluruh dunia dan dia menjadi wajah ikon bagi konflik berkenaan. Kata Ali, dia tidak sangka diberi peluang untuk terus hidup.

“Saya tak pernah membayangkan dapat mencintai seorang wanita dan yang paling pasti, tidak sangka ada peluang berkahwin,” katanya. Menurut Ali, pada hari pernikahan, emosinya bercampur-baur antara sedih dan gembira.
Bagaimanapun, katanya, dia lebih terfikir bahawa dia sangat bertuah kerana dapat bertemu seorang wanita seperti Ankam.

“Memang saya tahu Ankam adalah pilihan tepat kerana dia tidak pernah membiarkan saya terfikir bahawa saya memiliki kekurangan.
“Apabila bersama Ankam, saya berasa seperti lelaki normal,” katanya. Menurut Ali, dia sentiasa dibayangi tragedi pada 2003 itu dan ia turut mengubah hidupnya. Katanya, pada ketika tertentu, dia terdengar jeritan ahli keluarganya ketika bumbung dan siling rumah runtuh menimpa mereka akibat peluru berpandu AS. Ali bernasib baik kerana dikesan seorang jiran masih bernafas di bawah runtuhan bangunan berkenaan.

Selepas dikeluarkan, dia dikejarkan ke hospital.

Penderitaan Ali menyentuh perasaan berjuta orang di seluruh dunia apabila anggota perubatan di Iraq merayu supaya dia diterbangkan ke Kuwait bagi menjalani pembedahan menyelamatkan nyawanya. Akhirnya Ali diterbangkan ke Britain dan diberi bantuan tangan palsu di Hospital Ratu Mary di selatan London. Pada Jun 2010, Ali lulus ujian kewarganegaraan dan disahkan sebagai warga Britain. Sejak itu, Ali pulang ke Iraq beberapa kali untuk bertemu saudara-maranya yang terselamat dalam perang. Dalam kesempatan itu Ali diperkenalkan kepada Ankam yang pernah menjadi temannya ketika zaman kanak-kanak. - DM

Wanita bersalin selepas kereta dirempuh perompak di depan rumah



LONDON: Seorang wanita bersalin selepas kereta dinaikinya dirempuh perompak yang melarikan diri dari rumahnya, lapor media semalam.
Ceri Fiddes, 33, sebelum itu dinasihati kakitangan hospital supaya pulang dan menunggu beberapa jam lagi walaupun dia mengalami tanda bakal bersalin.

Ketika Ceri dan suaminya, Daniel Fiddes menghampiri rumah mereka, seorang perompak menyerbu keluar, manakala rakan penjenayah itu menunggu di halaman.
Jurucakap polis berkata, Fiddes keluar dari kereta dan cuba menahan perompak terbabit.

Bagaimanapun, perompak terbabit melompat masuk ke kereta dan merempuh kenderaan Fiddes walaupun ketika itu Ceri ada di dalamnya. Jurucakap polis berkata, penjenayah terbabit melanggar kereta Fiddes berulang kali sebelum dapat melarikan diri dari rumah mangsa di Stoney Stratton.

“Apabila polis selesai membuat siasatan, Ceri mengalami kesakitan dan terpaksa dikejarkan ke hospital semula dua jam kemudian,” katanya.
Dia akhirnya selamat melahirkan anak lelaki yang diberi nama Jude pada 6 Disember lalu. Menceritakan pengalaman itu, Ceri berkata, ia memang mengerikan.

Katanya, ketika keretanya dirempuh berkali-kali, dia terhuyung-hayang dan Jude hampir dilahirkan di dalam kenderaan.
“Selepas bersalin di hospital pun, saya terpaksa kembali semula ke situ kerana uri saya tidak keluar.

“Anda mungkin dapat membayangkan bagaimana kecohnya hari kami,” katanya. - TS

Warga Kuwait maut bergaduh berebut wanita

JAKARTA: Seorang rakyat Kuwait dikenali sebagai Husain maut pagi semalam selepas ditikam di dada ketika bergaduh dengan tiga warga Iran di sebuah kafe di Menteng, Jakarta Pusat.
Ketua Polis Jakarta Pusat, Komisioner Kanan AR Yoyol berkata, pergaduhan berpunca daripada isu perebutan seorang wanita, lapor kompas.com.

Husain dikatakan meminta wanita yang datang dengan tiga warga Iran itu meninggalkan kafe berkenaan bersamanya menyebabkan pergaduhan tercetus.
Pengawal kafe itu cuba untuk campur tangan tetapi cedera akibat terkena objek tajam di tangan kanannya.

Menurut Yoyol dua daripada warga Iran itu sudah ditahan, manakala suspek ketiga masih bebas. - kompas.com

Korban ribut Wukong meningkat 11 orang



MANILA: Jumlah kematian akibat ribut tropika yang melanda tengah Filipina pada hari Krismas meningkat kepada 11 orang, manakala ribuan lagi terpaksa meninggalkan kediaman mereka ekoran banjir dan tanah runtuh, kata pihak berkuasa semalam.
Ribut tropika Wukong menyebabkan kemusnahan baru hanya beberapa minggu selepas taufan Bopha melanda selatan negara itu, menjejaskan ramai penduduk dan membunuh lebih 1,000 orang.

Kebanyakan mangsa Wukong mati akibat lemas, manakala tiga lagi mati selepas sebatang pokok menghempap kediaman mereka, menurut pihak berkuasa majlis pemantauan bencana yang menambah dua lagi mangsa masih hilang.
Lebih 13,000 penduduk berada di pusat pemindahan ekoran banjir dan tanah runtuh yang disebabkan oleh ribut terbaru itu yang melanda kepulauan Samar, Leyte Cebu dan Panay.

Bagaimanapun, pegawai bencana daerah, Celeste Milan menyuarakan keyakinan bahawa jumlah kematian itu tidak meningkat lebih banyak kerana penduduk telah mengambil langkah berjaga-jaga dengan sesetengahnya berpindah dari kediaman mereka sebelum ribut melanda. “Ia bukan seperti Bopha. Ribut ini lebih banyak membawa hujan. Bopha taufan yang lebih besar. Wukong hanya ribut tropika kecil,” katanya. Wukong semakin lemah ketika bertiup keluar ke arah barat ke Laut China Selatan.

Usaha menyelamat masih diteruskan di kawasan di selatan Filipina di mana kebanyakan bandar terjejas akibat Bopha, taufan terkuat yang melanda negara itu tahun ini.
Filipina dilanda kira-kira 20 ribut utama atau taufan setiap tahun yang berlaku terutama ketika musim hujan antara Jun hingga Oktober. - MT

No comments:

Post a Comment