Saturday, December 29, 2012

KERANA SENI HINGGA SANGGUP LANGGAR HUKUM SYARAK...SENI PUN KENA IKUT LUNAS2 SYARAK BUKAN MAIN BELASAH...NANTI DIBELASAH DALAM NERAKA

Fatimah Anis dipercayai maut gara-gara cemburu

Posted on the December 29th, 2012 under Tempatan by admin

ALOR SETAR – Pembunuhan Nur Fatimah Anis Md Radzi dalam satu pergaduhan dipercayai berpunca daripada cemburu.
Seorang jiran Nur Fatimah yang enggan dikenali memberitahu, dia terdengar pertelingkahan antara seorang lelaki dan perempuan kira-kira jam 2 pagi semalam.
“Saya bangun, buka tingkap dan dengar suara orang bergaduh. Saya dengar suara seorang lelaki sedang memaki-hamun seorang perempuan. Saya juga dengar perempuan itu mengadu sakit dan meminta air,” katanya.

Katanya, pasangan itu kemudian keluar dengan motosikal dan pulang semula tidak lama kemudian dengan diikuti seorang lelaki, yang turut menunggang motosikal.
Difahamkan kedua lelaki itu juga bergaduh di luar kawasan rumah tersebut sebelum Nur Fatimah dihentak dengan objek keras.
Menurut jiran itu, suami wanita itu membawa isterinya masuk ke dalam rumah dan selepas itu dia tidak lagi dengar bunyi bising.
Katanya, dia difahamkan pasangan ini selalu bergaduh, dipercayai akibat cemburu.
Menurut jiran itu lagi, dia menasihatkan lelaki tersebut supaya tidak bergaduh dengan isterinya jika sayangkan isterinya.
“Tidak sangka kira-kira pukul 6.30 pagi, perempuan itu ditemui sudah meninggal dunia,” katanya.
Nur Fatimah dikatakan tinggal bersama ibu bapa suaminya, tetapi ketika kejadian, mentuanya dipercayai berada di rumah seorang lagi anak mereka di Pahang.
Sinar

Pelajar tingkatan empat ditemui mati tergantung

Posted on the December 29th, 2012 under Tempatan by admin
Mayat mangsa dihantar ke HGM untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya.
GUA MUSANG – “Saya dakap seerat-eratnya sebaik melihat dia (arwah) tergantung, dengan harapan dia masih selamat, tetapi meninggal dunia beberapa minit selepas itu.” kata Che Mat Daud, 65, bapa kepada pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chiku 2, yang mati tergantung, petang kelmarin.
Kejadian berlaku kira-kira jam 6 petang di rumahnya di Tanah Rancangan Felda Chiku 2, ketika pelajar tersebut berada dalam bilik tidur seorang diri.

Che Mat berkata, dia menyedari kejadian berkenaan ketika terdengar jeritan kuat daripada abang mangsa, Mohamad, 22, yang terkejut melihat adiknya tergantung dalam bilik tidur.
Katanya, ketika itu dia baru pulang dari bekerja sebagai tukang rumah dan mangsa bersama abangnya sahaja yang berada di rumah.
“Saya pulang dari kerja, terus menunaikan solat Asar dan keluar semula dari rumah untuk membersihkan kereta sambil memeriksa bateri kerana ingin ke luar lagi.
“Ketika sedang melakukan kerja, saya terdengar suara kuat abang mangsa yang menjerit, lalu saya bergegas naik ke rumah menuju ke bilik,” katanya.
Menurut Che Mat yang juga peneroka Felda, hanya beberapa minit selepas dia memotong tali yang menjerut leher anaknya, terus meninggal dunia dan gagal diselamatkan.
“Setahu saya, dia (arwah) tidak bercinta dengan mana-mana budak perempuan hingga sanggup bertindak demikian, tetapi yang saya tahu dia berkeadaan muram selepas kemalangan jalan raya sejak lima bulan lalu,” katanya.
Che Ma berkata, arwah pernah terbabit dengan kemalangan jalan raya apabila motosikal ditunggangi dirempuh sebuah kereta dan kepalanya terhantuk di permukaan jalan.
“Bermula dari situ, dia anak bongsu daripada 13 beradik, tidak lagi ceria dan kerap berkurung dalam bilik, tetapi dia memang bersedia untuk bersekolah semula di tingkatan lima apabila persekolahan dibuka Januari ini,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian dan motifnya dalam siasatan.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Gua Musang (HGM) untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tanah Rancangan Felda Chiku 2, pagi semalam.
Sinar

Doktor terkenal di Amerika adalah orang Islam

Posted on the December 29th, 2012 under Agama by admin
Penonton acara talk show popular Amerika, The Oprah Winfrey Show, pasti sudah tidak asing lagi dengan Doktor Oz. Seorang doktor yang kerap mengisi segmen kesihatan dalam talk show paling popular di dunia itu.
Selain di acara Oprah, Oz juga kerap mengisi sagmen Larry King Live. Sejak tahun 2009, Doktor Oz mempunyai program acara televisyen yang dihasilkan Harpo Productions berjudul The Dr Oz Show.
Namun, tahukah anda siapa sebenarnya doktor yang paling terkenal di Amerika saat ini dikenali Dr Oz atau nama lengkapnya Dr Mehmet Cengiz Oz. Dia adalah pakar bedah jantung dari Harvard University.

Dari namanya, orang boleh meneka bahawa Oz alias Mehmet mempunyai darah Turki. Ibunya bernama Suna dan berayahkan Mustafa Oz. Kedua-duanya merupakan orang yang dihormati di Turki. Ayah dan ibu Oz kemudian berhijrah ke Amerika pada 1955. Lima tahun selepas itu, lahirlah Oz.
Dalam sebuah wawancara yang disiarkan The Root, Oz mendedahkan bahawa sejak kecil dirinya didik oleh dua gaya muslim berbeza. “Saya dididik oleh ibu yang Islam sekular, Namun ayah saya sangat teguh memegang prinsip Islam,” ujarnya.
Hingga kini, dia mengaku masih memeluk Islam. Oz mengatakan bahawa gaya sufi islam sangat mempengaruhi dirinya. Walaupun menjadi doktor yang paling terkenal di Amerika ketika ini, Oz tidak melupakan identitinya sebagai seorang Turki.
Oz bahkan tetap mempertahankan kewarganegaraan Turkinya bersama statusnya sebagai seorang Amerika. Dalam cintanya pada Turki, Oz rela menjadi sukarelawan di tentera Turki.
Diterjemah dari sumber globalmuslim
Detik Islam

Musa Hasan Akan Sertai Himpunan Kemarahan Rakyat pada 12 Januari ini?

Posted on the December 29th, 2012 under Politik by admin
Desas desus semakin bertiup kencang bilamana ada perkhabaran dalam kem polis sendiri bahawa bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hasan bakal hadir pada petang 12 januari 2013 untuk bersama rakyat Malaysia untuk hari Himpunan Kemarahan dan Kebangkitan Rakyat di Dataran Kuala Lumpur atau Stadium merdeka.
Perkara dan khabar angin ini sudah merebak dalam kem-kem Polis dan juga kem Kementerian Dalam Negeri sendiri, di katakan turut hadir sama pada petang hari sejarah anak muda itu adalah bekas orang nombor 3 dalam Polis dan bekas Pengerusi SPR sendiri.
Bekas ketua polis negara ini juga di katakan akan bersama sama dengan rakyat dalam kempen kebangkitan rakyat untuk menghumban Barisan Nasional yang selama ini mengganggu tugasan polis serta membuat pelbagai arahan yang tidak sepatutnya kepada pihak polis yang di paksa bekerja untuk umno.

Menurut sumber bocor dari wisma putra, berkemungkinan musa hasan akan menyertai Pakatan Rakyat bagi meneruskan agendanya untuk memastikan polis adalah polis di raja malaysia kembali dan bukannya polis di raja umno.

Pelakon Iklan Fahd Rafael Disuruh Berbogel

Posted on the December 29th, 2012 under Artis by admin

PETALING JAYA: Pendatang baru yang juga pelakon iklan, Fahd Rafael (gambar) melalui detik cemas kerana ada pihak cuba mengambil kesempatan terhadapnya apabila disuruh beraksi bogel untuk sebuah sesi fotografi.
Fahd Rafael atau nama sebenarnya Fadhlan Izham, 21, berkata, peristiwa itu terjadi beberapa tahun lalu ketika dia sibuk melalui uji bakat untuk berlakon iklan televisyen tempatan.
“Saya terkejut apabila beberapa pihak meminta saya melakukan aksi pelik iaitu berbogel untuk sesi fotografi dengan alasan untuk karya hasil seni bagi dipertandingkan di sebuah acara,” katanya kepada mStar Online di sini.

Tambahnya, selepas meneliti permintaan itu, dia mendapati acara yang dimaksudkan tidak wujud menyebabkan dia mula mencurigai tawaran berkenaan.
Kata Fahd, dia sudah banyak kali menerima tawaran sedemikian apatah selepas dia berjaya membina otot-otot badannya agar kelihatan sasa.
Ditanya adakah sebelum ini dia pernah berkasi keterlaluan sehingga tawaran sedemikian sering diberikan kepadanya, pelakon iklan minuman berkarbonat Coca Cola ini berkata, dia hanya memenuhi undangan pelajar fotografi sebelum ini untuk Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) bagi tujuan pendidikan.
“Saya mengaku, saya pernah beraksi sedemikian untuk projek fotografi seorang pelajar Aswara, apabila badan saya yang seperti tidak berbaju itu di simbah dengan cecair coklat.
“Sebenarnya saya tidak berbogel tetapi memakai seluar pendek. Cuma gayanya sahaja menampakkan saya seperti tidak memakai apa-apa. Ia adalah bagi tujuan pendidikan pelajar itu,” katanya.
Jelas pemuda ini lagi, dia tidak berhasrat mengulangi perkara itu lagi kerana bimbang ada pihak yang mahu menjatuhkan kerjayanya pada masa akan datang.
Ditanya mengenai arah tujunya dalam bidang seni Fahd berhasrat untuk menjadi pelakon drama dan sedang berjinak-jinak dalam bidang berkenaan.
“Saya perlu memberi tumpuan pada bidang lain juga untuk perkembangan bakat saya. Tidak hanya menjadi model iklan semata-mata kerana setiap hari ada saja model-model baru yang akan muncul dengan kelebihan masing-masing,” katanya.
Selain Coca Cola, Fahd turut terlibat dalam beberapa iklan lain dengan memegang peranan utama seperti iklan Suzuki (2010), Mcdonald’s (2010), Digi (2011), Suzuki Nex (2012) dan Shieldtox Watercolour (2012).
Dia juga pernah berlakon dalam sebuah telefilem untuk siaran Astro iaitu Arca Cinta terbitan PTV Film Production.
mStar

Banjir di Terengganu semakin buruk

Posted on the December 29th, 2012 under Tempatan by admin
LIMA penduduk kampung menaiki perahu untuk menunaikan solat Jumaat di Masjid Bendang Pak Yong, Tumpat semalam.
KUALA TERENGGANU – Keadaan banjir di Terengganu bertambah buruk apabila jumlah mangsa banjir yang dipindahkan meningkat kepada 18,392 orang berbanding 15,226 orang kelmarin.
Mangsa-mangsa banjir itu ditempatkan di 68 pusat pemindahan di lima daerah di Terengganu.

Kemaman masih mencatatkan jumlah mangsa dipindahkan paling ramai apabila 12,249 orang dipindahkan ke pusat pemindahan diikuti Dungun (5,034 orang).
Portal banjir Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu memberitahu, sehingga pukul 5 petang mangsa dari Kuala Terengganu yang masih berada di pusat pemindahan seramai 1,002 orang, Marang (24 orang) dan Hulu Terengganu (83 orang).
Semua pusat pemindahan di Setiu dan Besut ditutup apabila banjir di kedua-dua daerah itu pulih semalam.
Kejadian banjir di Terengganu setakat ini telah mengorbankan seramai enam mangsa.
Di Kota Bharu, keadaan banjir di Kelantan semakin pulih apabila 15 buah lagi pusat pemindahan ditutup sehingga pukul 6 petang semalam berbanding 28 buah kelmarin berikutan banjir yang semakin surut.
Seramai 5,127 orang daripada 1,723 keluarga masih ditempatkan di 13 buah pusat pemindahan di tiga jajahan iaitu Tumpat, Pasir Mas dan Kota Bharu.
Jajahan Pasir Mas masih mencatat jumlah mangsa yang paling tinggi dengan 2,506 orang daripada 871 keluarga masih ditempatkan di lapan pusat pemindahan manakala tiga pusat pemindahan di Tumpat menempatkan 815 keluarga dengan 2,467 orang.
Di Kuantan, bilangan mangsa banjir di Pahang terus menurun kepada 182 orang melibatkan 46 keluarga di daerah ini sehingga pukul 5.30 petang semalam.
Sementara itu, kesemua 206 orang daripada 43 keluarga di Pekan sudah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing kelmarin.
Kosmo

Isteri dipukul sampai mati, suami ditahan

Posted on the December 29th, 2012 under Tempatan by admin

ALOR SETAR – Pertengkaran sepasang suami isteri yang disyaki berpunca daripada perasaan cemburu berakhir dengan tragedi apabila wanita yang baru berkahwin enam bulan lalu itu ditemui mati di rumah mertuanya di Kampung Alor Gelegah di sini semalam.
Kejadian pukul 2 pagi itu mengakibatkan pembantu kedai, Nor Fatimah Anis Md. Radzi, 17, mati dengan kesan kecederaan di kedua-dua belah kaki dan tangan selain kesan luka di dahi.
Dia dipercayai dipukul dengan dua batang buluh sepanjang 0.89 meter di hadapan rumah tersebut.

Difahamkan, ketika kejadian, ibu dan bapa mertua mangsa tiada di rumah kerana pergi ke rumah anak mereka di Pahang.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd. Zakaria Ahmad berkata, polis percaya kejadian itu bermotifkan cemburu namun pihaknya masih menjalankan siasatan untuk mengetahui punca sebenar.
“Sebelum kejadian, pasangan itu dikatakan bertengkar di depan rumah sebelum mereka keluar dengan menunggang motosikal dan pulang 15 minit kemudian sambil diekori seorang lelaki yang menaiki motosikal berasingan.
“Sebaik tiba di rumah, suami wanita itu dan lelaki tersebut bergaduh. Semasa pergaduhan itu, mangsa cedera selepas dipukul di kepala dengan objek keras,” katanya kepada pemberita di sini.
Lelaki itu kemudian beredar manakala suami mangsa membawa isterinya masuk ke dalam rumah.
Menurut Mohd. Zakaria, polis telah menahan tiga lelaki termasuk suami mangsa bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
Kesemua lelaki itu berusia dalam lingkungan 20-an. Dua lelaki itu merupakan kenalan pasangan tersebut.
“Kita anggap kes ini selesai dengan penangkapan tersebut,” katanya yang memberitahu mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah di sini untuk bedah siasat.
Sementara itu, salah seorang ahli keluarga mangsa yang enggan dikenali memberitahu, dia bergegas ke rumah mangsa yang terletak berdekatan dengan kediamannya selepas terdengar pasangan itu bertengkar.
Kosmo

20 banglo terjejas akibat tebing runtuh

Posted on the December 29th, 2012 under Tempatan by admin

KUALA LUMPUR – Penduduk kawasan Puncak Setiawangsa di sini gempar apabila sebahagian daripada tebing konkrit setinggi 43 meter di situ runtuh mengakibatkan Jalan Bukit Setiawangsa yang merupakan jalan hubungan utama ditutup kepada kenderaan malam tadi.
Kawasan yang terjejas dalam kejadian kira-kira pukul 10 malam itu melibatkan 15 hingga 20 buah rumah banglo di atas kawasan bukit Jalan Puncak Setiawangsa 2 di sini dengan tiga daripadanya berada pada tahap zon kritikal.
Difahamkan, antara rumah yang terjejas milik bekas Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat yang juga ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis, Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique dan seorang warga asing dikenali sebagai Maulana.

Penolong Pengerusi Persatuan Penduduk Puncak Setiawangsa, Fauziah Jamaluddin berkata, penduduk di kawasan yang terjejas telah diarahkan berpindah bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.
“Keadaan sekarang sangat bahaya kerana masih berlaku pergerakan tanah. Apa yang kita bimbang ialah lebih banyak rumah lain akan turut terjejas,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian malam tadi.
Kosmo

Ulama’ Kyrgyztan Larang sambut Perayaan Tahun Baru

Posted on the December 28th, 2012 under Agama,Luar Negara by admin

KYRGYZTAN – Ulama Islam di Kyrgyzstan telah mengeluarkan fatwa melarang perayaan Tahun Baru di negeri ini, sehingga mengundang reaksi pelbagai daripada warganya.
“Tahun Baru ini bukanlah hari raya keagamaan,” kata Ravshan Eratov, ketua Pentadbiran Agama Islam Kyrgyztan, kepada website Al-Jazeera, sebagaimana dilaporkan oleh onislam.net, Rabu 26 Disember.
“Hal ini tidak berkaitan dengan Islam sama sekali.”

Eratov menekankan bahawa umat Islam mempunyai hari raya mereka sendiri iaitu Aidil Fitri, yang menandakan akhir puasa di bulan Ramadhan, dan Aidil Adha, yang menandakan akhir haji dan solat Jumaat tiap minggu.
“Hanya itu hari raya kita. Selebihnya adalah bukan dari Islam,” katanya.
Perayaan Tahun Baru adalah tradisi di pelbagai negara di serata dunia, termasuk Kirgistan yang merupakan bekas bahagian uni Soviet. Eratov mengatakan duit yang dihabiskan untuk merayakan Tahun Baru boleh digunakan dalam cara yang lebih baik seperti membantu anak-anak yatim dan orang miskin.
Islam membentuk 75 peratus dari 5-juta penduduk Kyrgyzstan. Kira-kira 50,000 orang menganut Kristian evangelis dan banyak yang lain beragama Kristian Ortodoks.
Meskipun banyak warga yang menentang, namun tidak sedikit yang menyokong seruan ulama tersebut.
“Tidak, jika mereka (ulama) mengatakan tidak dibenarkan menurut syariah maka tidak dibenarkan,” kata Ramil 23 tahun. “Bahkan tidak untuk perbincangan. Jika itu berlaku, sebaiknya kita mematuhi undang-undang Syariah,” tambahnya.
Tahun Baru tetap merupakan hari cuti umum rasmi di Kyrgyzstan walaupun terdapat fatwa tersebut.

Rasuah: Ketua Umno Pandan dipenjara 8 tahun

Posted on the December 28th, 2012 under Tempatan by admin

Ketua Umno Bahagian Pandan dihukum penjara lapan tahun dan didenda RM977,560 oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini selepas didapati bersalah terhadap 10 pertuduhan rasuah membabitkan RM193,512 antara Mei 2006 hingga Mac 2007.
Hakim Rozilah Salleh membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah terhadap Abd Ghani Ismail, 46, di akhir kes pembelaan.
Dalam penghakimannya, beliau berkata keterangan tertuduh adalah bersifat penafian semata-mata serta satu pembelaan yang berbentuk “difikirkan kemudian”.

“Penjelasan tertuduh semasa pembelaannya adalah tidak konsisten, ia direka bagi menyesuaikan keterangan saksi pendakwaan,” katanya.
Rozilah turut tidak membenarkan Abd Ghani untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi.
Mahkamah mengambil kira bantahan yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Roziza Sidek yang berhujah bahawa tiada sebarang alasan yang membolehkan mahkamah menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara berikutan ia bukan sesuatu keadaan yang istimewa.
Bagi pertuduhan pertama, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara lima tahun serta denda RM120,945 terhadap tertuduh yang didakwa secara rasuah memperoleh satu suapan daripada seorang kontraktor Abdul Rahman Yaacob (sudah meninggal dunia) sebanyak RM24,189.
Ia sebagai balasan menolong Abdul Rahman mendapatkan Tender Zon SP 23 iaitu kerja perkhidmatan kutipan sisa pepejal di Taman Lembah Maju dan Taman Kencana serta Tender Zon PB 16 iaitu kerja pembersihan kawasan di Pandan Cahaya daripada
MPAJ.
Dia didakwa melakukan perbuatan itu di Restoran Islah Tomyam, Jalan 5/76B, Desa Pandan di sini pada 9 malam, 4 Ogos 2006.
Untuk pertuduhan kedua dan ketiga, tertuduh dikenakan hukuman penjara tiga tahun serta denda RM120,945 bagi kesalahan menerima rasuah daripada Abdul Rahman berjumlah RM24,189.
Rozilah turut menjatuhkan hukuman lima tahun penjara serta denda berjumlah RM725,670 bagi enam lagi pertuduhan lain yang dikenakan terhadap Abd Ghani bagi kesalahan sama iaitu menerima rasuah sebanyak RM145,134 daripada Abdul Rahman.
Bagi pertuduhan kedua hingga kesembilan itu, tertuduh didakwa melakukan perbuatan tersebut di hadapan Blok E 15, Jalan 4/76B, Desa Pandan di ibunegara, antara 20 Oktober 2006 hingga 31 Mac 2007.
Bagaimanapun mahkamah membenarkan hukuman penjara bagi sembilan pertuduhan tersebut berjalan serentak iaitu lima tahun.
Sementara itu bagi pertuduhan ke-10 Abd Ghani dihukum penjara tiga tahun serta denda RM10,000 bagi kesalahan memperoleh suapan bagi dirinya iaitu pelantikan Syarikat Lembah Rimbun sebagai sub-kontraktor kepada Syarikat Dwisakti Mewah Sdn Bhd yang mana dia mempunyai kepentingan dalam Syarikat Lembah Rimbun, di No. 27, Jalan Pandan 7, Pandan Jaya pada 1 Mei 2006.
Ia sebagai upah menolong Syarikat Dwisakti Mewah Sdn Bhd mendapatkan Tender Zon SP 21 iaitu kerja pelupusan sisa pepejal di kawasan Bandar Pandan Indah daripada MPAJ.
Bagi kesemua pertuduhan itu dia didakwa mengikut Seksyen 11 (a) dan Seksyen 10 (a)(aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) yang boleh dihukum di bawah Seksyen 16 Akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan didenda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan.
Terdahulu ketika penghakiman dibacakan, Abd Ghani yang diwakili peguam Md Yunos Shariff, pitam di kandang tertuduh secara tiba-tiba sehingga prosiding terpaksa ditangguhkan selama lima belas minit sebelum diteruskan semula.
- Bernama

Wanita tidak pernah sembahyang mati ketika berdandan

Posted on the December 28th, 2012 under Agama by admin
Temanku berkata kepadaku, “Ketika perang teluk berlaku, aku masih berada di Mesir dan sebelum perang meletus, aku sudah terbiasa menguburkan mayat di Kuwait yang aku ketahui dari masyarakat tempatan. Salah seorang keluargaku menghubungiku meminta agar menguburkan ibu mereka yang meninggal. Aku pergi ke perkuburan dan aku menunggu di tempat memandikan mayat.
Di sana aku melihat empat wanita berhijab bergegas meninggalkan tempat memandikan mayat tersebut. Aku tidak bertanya sebab kenapa mereka keluar dari tempat itu kerana memang bukan urusanku. Beberapa minit kemudian wanita yang memandikan mayat keluar dan meminta agar menolongnya memandikan mayat tersebut. Aku katakan kepadanya, ‘Ini tidak boleh, kerana tidak halal bagi seorang lelaki melihat aurat wanita.’ Tetapi dia mengemukakan alasannya bahawa jenazah wanita yang satu ini sangat besar.
Kemudian wanita itu kembali masuk dan memandikan mayat tersebut. Setelah selesai dikafankan, dia memanggil kami agar mayat tersebut diusung. Kerana jenazah ini terlalu berat, kami berjumlah sebelas orang masuk ke dalam untuk mengangkatnya. Setelah sampai di lubang kubur (kebiasaan penduduk Mesir membuat perkuburan seperti bilik lalu dengan menggunakan tangga, mereka menurunkan mayat ke bilik tersebut dan meletakkannya di dalamnya dengan tidak ditimbun).

Kami buka lubang, masuk dan kami turunkan dari bahu kami. Namun tiba-tiba jenazahnya terlepas dan terjatuh ke dalam dan tidak sempat kami sambut semula hingga aku mendengar dari gemeretak tulang-tulangnya yang patah ketika jenazah itu jatuh. Aku melihat ke dalam ternyata kain kafannya sedikit terbuka sehingga kelihatan auratnya. Aku melompat ke jenazah dan menutup aurat tersebut.
Lalu dengan susah payah aku menyeretnya ke arah kiblat dan aku buka kafan di bahagian mukanya. Aku melihat pemandangan yang aneh. Matanya terbe-lalak dan berwarna hitam. Aku menjadi takut dan memanjat ke atas dengan tidak menoleh ke belakang lagi.
Setelah sampai di apartmen, aku menghubungi salah seorang anak perempuan jenazah. Dia bersumpah agar aku menceritakan apa yang berlaku semasa memasukkan jenazah ke dalam kubur. Aku berusaha untuk mengelak, namun dia terus mendesakku hingga akhirnya terpaksa memberitahu. Dia berkata, “Ya Syeikh (panggilan yang sering diucapkan kepada seorang ustaz-red), ketika anda melihat kami bergegas keluar kerana kami melihat wajah ibu kami menghitam, kerana ibu kami tidak pernah sekalipun melaksanakan solat dan meninggal dalam keadaan berdandan.”
Kisah nyata ini menegaskan bahawa Allah SWT menghendaki agar sebahagian hamba-Nya melihat bekas Su’ul khatimah hamba-Nya yang derhaka agar menjadi pelajaran bagi yang masih hidup. Sesungguhnya yang demikian itu merupakan pelajaran bagi orang-orang yang berakal.
Detik Islam

Tentera Yahudi redah masjid cari batu kuno

Posted on the December 28th, 2012 under Luar Negara by admin

Tentera Israel kembali mengganas, pada hari Isnin lalu (24/12/2012) mereka menyerbu sebuah masjid di kawasan kampung di Jenin. Seorang pegawai tempatan berkata Askar Yahudi menyerbu dengan alasan untuk mencari barang antik Yahudi.
Ketua Majlis Kampung Fahma, Muhammad Eid Nawasra mengatakan kepada Ma’an bahawa pasukan Israel masuk dan menyerbu masjid ketika solat subuh.
Tentera Yahudi laknatullah ini menggeledah masjid dan jemaah, mempersoalkan tentang sebuah batu kuno yang diukir dengan tulisan Ibrani.


Penduduk kampung berkata kepada tentera bahawa mereka tidak tahu sama sekali mengenai batu itu.
“Bangunan itu telah ada sejak zaman Rom dan diubah menjadi masjid beberapa dekad lalu,” jelas Nawasra.
Seorang jurucakap tentera Israel enggan untuk memberi komen atas insiden ini.
Diterjemah dari sumber islampos
Detik Islam

Diana Amir sebak jumpa Tuan Guru Nik Aziz

Posted on the December 28th, 2012 under Artis by admin

KOTA BHARU: Artis Diana Amir atau nama sebenarnya Nur Diyana Amir Hashim, tidak dapat menahan sebak apabila bersua dan mula berbicara dengan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Pertemuan 25 minit itu berlangsung di Pejabat Menteri Besar kira-kira jam 11.35 pagi tadi.
Diana terpaksa berdiam diri seketika mengumpul ketenangan agar sebak berlalu pergi sebaik sahaja dijemput duduk di hadapan Tuan Guru dan mendengar bicara.

Diana yang akhirnya tenang semula akhirnya sebak kembali apabila Tuan Guru bertanya apa kisah di sebalik sehingga Diana berhasrat untuk berhijrah.
“Saya teringat pesanan Rasulullah s.a.w. sebelum baginda wafat, pesanan terakhir baginda ummati…ummati…di saat kematian baginda, masih lagi mengingati umatnya, betapa sayangnya baginda pada umatnya, tetapi kita…” ujarnya dengan nada yang tersekat-sekat.
Tuan Guru tidak menafikan perkara itu, malah baginda sebenarnya adalah rujukan yang sebenar untuk manusia di dunia ini.
“Baginda tidak berpesan pada saudara mara terdekatnya, tetapi pada umat baginda termasuk kita semua,” ujarnya.
Beliau juga berkata tidak kira artis atau sesiapa sahaja rujukan atau model sebenarnya yang patut dijadikan contoh adalah baginda Rasulullah.
Diana ketika ditemui selepas itu, mengakui tidak dapat menahan sebak sebaik sahaja melihat wajah Tuan Guru Nik Aziz.
“Hati saya lagi tersentuh sebaik sahaja mendengar suaranya seorang ulama yang lemah lembut,” ujarnya.
Menurutnya, beliau sudah lama berhasrat untuk bertemu dengan Tuan Guru sekiranya berpeluang untuk berbuat demikian.
Jelasnya, pertemuannya dengan Tuan Guru kerana menghormatinya sebagai seorang ulama yang dihormati semua kaum dan bukan atas kepentingan politik.
“Bab politik saya tak nak campur, itu hak masing-masing, tetapi bagi saya Tuan Guru seorang ulama, banyak ilmu yang boleh kita pelajari,” ujarnya ketika ditemui.
Diana Amir pernah melakonkan drama bersiri Sunsilk Impian, filem 3,2,1 Cinta, Senario The Movie Ops Pocot.
Diana nampak ayu dengan jubah hitam, mengenakan mekap yang agak pudar, jauh jika dibandingkan dengan watak-watak yang dilakonkan sewaktu belum berhijrah terutama dengan watak-watak ‘kasar’.
Beliau kini masih aktif berlakon, bagaimanapun terpaksa memilih watak-watak yang sesuai dengan ‘penghijrahan’ kini.
Harakahdaily.net

No comments:

Post a Comment