Tuesday, July 13, 2010

USAH DUK HERAN..LA NI ORANG JUAL AGAMA DGN DUNIA..JUAL MARUAH@K EMALUAN...PASTU JUAL ANAK LAH....BESOK KORANG JAWAB PADA ALLAH...SYAITAN TERSENYUM LEBAR

Jual bayi RM10,000

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my
2010/07/14

BATU KAWA: RM10,000. Itulah harga ditetapkan untuk mendapatkan seorang bayi perempuan berusia 25 hari sebelum sindiket penyeludupan manusia beroperasi di Bandar Baru Batu Kawa di sini, ditumpaskan polis, malam kelmarin.
SELAMAT...anggota polis mendukung bayi berusia 25 hari cuba dijual sindiket.
SELAMAT...anggota polis mendukung bayi berusia 25 hari cuba dijual sindiket.
Seorang wanita warga Indonesia berusia 32 tahun dipercayai dalang sindiket terbabit, cuba menjual bayi berkenaan kepada dua anggota polis yang menyamar pasangan suami isteri, sebelum dia diberkas di sebuah restoran makanan segera, kira-kira jam 9 malam.

Suspek dipercayai menjadikan pasangan berkahwin tidak mempunyai anak sasaran menjual bayi berkenaan.

Difahamkan, sebelum ditahan, satu temu janji diatur antara sindiket terbabit dengan bakal pembeli di sebuah restoran bagi mendapatkan bayi itu dipercayai diseludup dari Kalimantan, Indonesia, dengan harga RM10,000.

Dua anggota polis menyamar sebagai suami isteri menghampiri wanita berkenaan sambil berpura-pura mahu membeli bayi itu sebelum perbincangan lanjut diadakan.

Kedua-dua anggota polis terbabit pergi ke tempat diarahkan sindiket terbabit selepas mengaku tidak memiliki anak walaupun lama mendirikan rumah tangga.

Sebaik tiba di tempat dijanjikan itu, wanita terbabit bersetuju menjual bayi berkenaan, namun belum sempat transaksi dilakukan, kedua-dua anggota polis berkenaan menunjukkan kad kuasa lalu menahannya.

Turut ditahan seorang lelaki tempatan berusia 20-an dipercayai mempunyai kaitan dengan kes berkenaan

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Senior Asisten Komisioner II Huzir Mohamed berkata, pihaknya mengesahkan polis menyerbu sebuah restoran makanan segera dan berjaya menyelamatkan bayi berkenaan.

Beliau berkata, maklumat awal menunjukkan bayi berkenaan diseludup masuk oleh suspek untuk diserahkan kepada sindiket tertentu sebelum dijual di sekitar bandar raya ini.

“Sebelum itu, anggota kami sudah mengesan aktiviti berkenaan dan menghubungi sindiket terbabit dengan menyamar sebagai pasangan suami isteri dan menyatakan minat membeli bayi berkenaan pada harga RM10,000.

“Bagaimanapun, selepas bertemu suspek, dia akhirnya ditahan dan bayi seberat 1.8 kilogram itu berjaya diselamatkan,” katanya.

Menurutnya, berdasarkan maklumat diperoleh, sindiket berkenaan menggunakan lorong tikus di sempadan Malaysia-Indonesia untuk membawa masuk bayi baru lahir ke negara ini sebelum disembunyikan di sebuah rumah di sini.

Beliau berkata, polis masih menjalankan siasatan sama ada wanita berkenaan orang tengah atau ibu kepada bayi berkenaan bagi membolehkan pendakwaan dilakukan terhadapnya.
“Bayi itu diserahkan kepada Hospital Umum Sarawak (HUS) bagi pemeriksaan sebelum diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk perlindungan sementara.


“Selain suspek wanita, kita menahan seorang lelaki tempatan juga pemandu suspek. Kita menyiasat kemungkinan dia terbabit dengan sindiket berkenaan,” katanya.

Beliau berkata, suspek kini direman 14 hari mengikut Akta Imigresen kerana kesalahan memasuki negara ini tanpa dokumen sah





VIP dipanggil

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my
2010/07/15

KUCHING: Seorang ahli perniagaan bergelar Datuk bersama isterinya dipanggil memberi keterangan bagi membantu siasatan kes penyeludupan bayi dipercayai dari Indonesia susulan penahanan tujuh suspek termasuk dua pasangan suami isteri dalam serbuan ke sebuah rumah mewah di Stampin di sini, semalam.
SELAMAT

...seorang kanak-kanak dipercayai mangsa sindiket penjualan bayi berjaya
 diselamatkan polis, semalam.
SELAMAT ...seorang kanak-kanak dipercayai mangsa sindiket penjualan bayi berjaya diselamatkan polis, semalam.
Pasangan itu dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sarawak di sini, berikutan penemuan tiga lagi bayi berusia antara 27 hari hingga dua tahun 11 bulan di rumah berkenaan dalam serbuan berkenaan.

Menurut sumber polis, rumah berkenaan didakwa dijadikan transit membawa masuk bayi dipercayai diseludup dari Indonesia sebelum dijual di sekitar bandar raya ini.

Difahamkan, lelaki bergelar Datuk dan isterinya dipanggil memberi keterangan selepas penahanan wanita warga Indonesia serta lelaki tempatan dipercayai cuba menjual bayi perempuan berusia 23 hari, malam kelmarin.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Senior Asisten Komisioner II Huzir Mohamad berkata, polis mengesan kegiatan itu selepas penahanan wanita Indonesia bersama lelaki tempatan di Batu Kawa.

Beliau berkata, hasil penangkapan itu, polis menjalankan siasatan susulan sebelum menahan seorang lagi lelaki tempatan di bandar raya ini pada hari sama.

 “Susulan itu, polis mendapat maklumat sebelum menyerbu rumah mewah berkenaan dan menemui tiga lagi bayi. Dua bayi lelaki masing-masing berusia tujuh bulan dan dua tahun 11 bulan manakala bayi perempuan berusia 27 hari itu sedang disahkan identiti.

“Polis masih menjalankan siasatan lanjut bagi memastikan sama ada wujud sindiket perdagangan manusia dengan tertangkapnya ketujuh-tujuh suspek terbabit,” katanya

Menurutnya, semua bayi berkenaan termasuk berusia 23 hari berada dalam keadaan sihat sebelum diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Sarawak untuk perlindungan sementara.

Katanya, mereka yang ditahan termasuk dua pasangan suami isteri kerana dipercayai terbabit dalam kegiatan berkenaan.

“Siasatan kes itu dibuat mengikut Seksyen 14 Akta Dagangan Orang dan polis tidak menolak kemungkinan ada tangkapan seterusnya,” katanya.

Beliau berkata, ujian asid deoksiribonukleik (DNA) dijalankan ke atas keempat-empat bayi berkenaan bagi membolehkan polis mengenal pasti identiti ibu bapa mereka.

Semalam, Harian Metro melaporkan seorang wanita sanggup menggadaikan rasa simpatinya terhadap seorang bayi perempuan untuk dijadikan bahan dagangan dalam sindiket penyeludupan di Bandar Baru Batu Kawa, di sini.

Kegiatan wanita berusia 32 tahun itu berjaya dikesan pihak berkuasa selepas ditahan di sebuah restoran ketika cuba menjual bayi berkenaan kira-kira jam 9 malam.

Wanita terbabit dipercayai menjadikan pasangan berkahwin dan tidak mempunyai anak sebagai sasaran menjual bayi berkenaan

No comments:

Post a Comment